I morgon är det det franska presidentvalet, medan ryska hackare strax innan valkampanjerna stängde för tystnad inför valet dumpade ut hackad e-post från Macrons presidentvalskampanj. E-breven innehåller inget intressant alls, utom hackarens e-post och en rad falskt planterade e-brev, utan tanken är att “hackade e-brev” ska räcka för att påverka kampanjen utan att faktiskt titta på innehållet.
Den ryska fronten Wikileaks har också uppmärksammat de intetsägande läckorna, vilket också bara bekräftar att Wikileaks arbetar för och finansieras av Kreml. Inget nytt där alltså, då detta är allmänt känt sedan länge.
Macron leder stort i alla opinionsundersökningar och verkar ge en tiondels till en fjortondels vinst på pengarna om han vinner, medan Le Pens odds är 6-7 gånger pengarna.
Nu hoppas förstås fascisterna, “Sverigevännerna” och kremlinerna att Le Pen gör en Trump, men det ser på inget sett ut att vara så jämnt som det alltid är i amerikanska presidentval.
Likt tidigare syns det vad för domäner hackarna har använt och källan är därmed fullt spårbar till Kremls tidigare hack.
Well this is fun pic.twitter.com/oXsH83snCS
— Pwn All The Things (@pwnallthethings) May 6, 2017
[email protected] is our hacker.
Hmm. I wonder where we’ve seen gmx.de before
— Pwn All The Things (@pwnallthethings) May 6, 2017
Innehållet är totalt ointressant.
I have searched through a lot of large email drops before, and this is right up there with the boringest of them.
— Pwn All The Things (@pwnallthethings) May 6, 2017
Wow. Their campaign had a budget. And even before they had that budget they had a preliminary budget and they sent that around to review it.
— Pwn All The Things (@pwnallthethings) May 6, 2017
There was also that one time when a junior staffer went to a family wedding. And a totally different staffer went to a school reunion
— Pwn All The Things (@pwnallthethings) May 6, 2017
Hackingvapnet är nu förbrukat, då de hölls på till sista stund, men gav inget av intresse. De behövde läckas innan tystnadsperioden inför valet kom, så Macrons kampanj kunde bekräfta att det mesta var genuint.
Däremot kommer sociala medier nu överhopas med lögner om hackets innehåll. Det viktiga är ju inte sanningen, utan den berättelse man kan berätta. Men hackad e-post är inte samma sak som skandaler.
Så vad tror respektive vill du att utfallet i franska presidentvalet blir i morgon?
85 kommentarer
Macron vinner, och jag vill inte ha någon.
+1
Exakt, samma som i USA, pest eller kolera
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Störande dock att en så stor andel (44 %) av de röstande på bloggen uppvisar en sådan grad av subnormal intellektuell förmåga att de föredrar en putinmarionett som president i en av Europas viktigaste stater. Vive Macron – Vive la France – Vive l'Unionion Européenne…
Vad vet Ni om Macron?
Nej, just det.
@Skepparn
Berätta för oss om Macron är du snäll.
Samma här, dessvärre!
Menade VI…
Fast jag har i ärlighetens namn inte följt samhääet allt för noga.
Dessutom på väg bort från Frankrike.
Men folk verkar mycket hjälpsamma.
De är lite dyra i drift bara…
Sevärt.
https://www.svtplay.se/video/13471247/vem-ar-emmanuel-macron/dokument-utifran-vem-ar-emmanuel-macron-avsnitt-1
Som en sann feminist så finns det bara ett val för mig. Krossa Glastaket! Kvinnor är mer värda än män!
Som sann naturvän tycker jag nog att du skall vidga dina vyer och även ta in andra primater än kvinnor i värmen. Även apor borde ha rösträtt. De är ju trots allt bättre än människor då de lever i samklang med naturen.
Du har rätt låt aporna i Frankrike rösta.
Just Franska apor är lite mer sofistikerade än aporna på kolmården, det har det där "je ne sais quoi" som de svenska bajskastande aporna inte har. Kanske det är att de dricker espresso på stående hand, eller utövar fri kärlek på zoo. Svårt att säga, men någonting speciellt är det.
Du har studerat dem noggrant hör jag, kanske undercover?
Vad kan jag säga. Jag är både ap- och frankrikevän. Ser dem överlag som likvärdiga för min uppmärksamhet. Visserligen kan den tillfälligt riktas mot blanka och glittrande föremål, men jag skulle nog säga att jag oftast håller fokus på det viktiga, åtminstone ibland.
Så vilket är effektivast underhands- eller överhandskast? 😊
@gbd crvx
Efterhandskast är alltid effektivast :)))
Det förhåller sig sannolikt så att de franska aporna förväntas rösta. Hur kan annars opinionsundersökningarna prognostisera att 38 % av rösterna kommer tillfalla Le Pen?
Rätt orimligt – faktiskt…
Kast väsen?
Låter Indiskt om ni frågar mig.
Har slagit vad online för första gången på politiska utfall (vinst Macron), blir spännande imorgon.
Förutom Putin så är väl bettingbranchen de som tjänar på att folk satsar på fel häst…
Sannolikt bättre att ta ett bet denna gång än att vara på börsen över valet.
Vinner Macron, gäsp och i stort sett stillastående till svagt stigande börs.
Vinner Le Pen så blir det ett rejält valuta- och börskaos.
Precis, en Le Pen-vinst blir smärtsam på måndag. Vi får se. Macron-vinst är intecknad i marknaden och ser väldigt sannolik ut.
Precis som med trump, OM le pen vinner kommer det bli mer av samma, hon kommer inte bli den stora drak-dräparen.
Nu tror jag iofs att macron vinner och att frankrike kommer få ett helvete framöver med en vrålstark opposition.
Nej det blir inte mer av samma vid Le Pen.
Kan vara Euro-dödaren och i förlängningen EU-dödaren.
Låter bra, håller tummarna för Le Pen då..
Blir inte mer av samma med Macron heller. Han verkar vara en ovanlig politiker. Riktigt vettig faktisk.
Alla verkar inte hålla med om det, nedanstående artikel är skriven av Dr. Guy Millière, en professor vid Paris Universitet, är författare av 27 böcker om Frankrike och Europa.
"Emmanuel Macron lovade att underlätta uppbyggnaden av moskéer i Frankrike. Han meddelade att "fransk kultur inte existerar" och att han "aldrig har sett" fransk konst"
Låter lite som Reinfeldt tycker jag..
https://sv.gatestoneinstitute.org/10314/frankrike-macron-katastrof
Jaja han vann, så nu får vi se.
Ser ingen större likhet med Reinfeldt.
Macron är välutbildad, påläst, resonerande samt ekonomiskt oberoende efter sin tidigare karriär inom näringslivet.
I princip så långt ifrån R man kan komma.
Tjänade pengar på att betta på Trump men här är skillnaden mellan dem i mätningarna för stor för att Le Pen ska kunna ta hem det.
Meh, Frankrike… Cheese eating surrender monkeys https://www.youtube.com/watch?v=FUjGf2Grrus
🙂
Då har du missat Davout.
Valdeltagandet är avgörande för resultatet. Tyvärr tror jag många räknar med säker vinst för Macron vilket ger den sidan lågt deltagande och därmed en nagelbitare. Dessutom tror jag – precis som med Trump – att massor inte öppet vågar ge sitt stöd till Le Pen i en opinionsundersökning men vågar rösta
Bara fjollor gillar Macarons.
Egentligen vet jag för lite om dessa båda för att "vilja" varesig det ena eller andra.. magkänslan väger hursomhelst en aning till pennans fördel.
Hur svårt kan det vara: Putin-mot, USA-för
Mot/för vad..? Nä det är väl inte svårare än så.
Precis, hur svårt kan det va? Vissa fattar ju ingenting!
Hehe, nä.. jag har alltid varit lite trög. Tur att man har TV.
Har bettat på Le Pen, lite sämre (Bättre?) odds än när jag skrapade hem storkovan på Trump. MSM är helt vilse här och inget man bör lyssna på.
Hur är MSM vilse? Gick bettingen bra? Några börstips att dela med dig av till en patetisk likvid stackare när du ändå är igång?
Jag har också en gmx.de adreess, fast den använder jag bara när jag gör superolagliga saker som att sälja vapen och ammunition på darknet mm.
Jag är positivt överraskad över att Le Pen inte har fått stöd genom större terrorattentat i närtid utanför Frankrike, inom Frankrike skulle vara för uppenbar manipulering.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
En Rothschild-bankir/lärjunge är det bästa valet om man är globalist och världsmedborgare.
@Anders
Jag blev lite äcklad av ditt inlägg faktiskt. Det låter som att pengar är titt allt! Har du ingen stolthet/ryggrad?
Vad som förbryllar mig en hel del är hur många det ändå är på högerkanten som _stödjer_ Le Pen. Jag förstår att man kanske inte gillar någon och hoppas på den kandidat man anser vara minst dålig – men den faktiske vänsterkandidaten Le Pen inkasserar en stor del av högerns fulla stöd. För att hon vill ta itu med islamism och invandring? Visst. Men det gör henne inte till mindre av en socialist.
Jag brukar säga att vi kommer få se en ny vänster växa fram i väst i och med att den gamla vänstern nu klappar ihop, såsom i Polen och Nederländerna. Denna "alt-vänster" kommer utgöras av två skilda riktningar; Trudeausk progressivism, liberalism och en ny europeisk och halvauktoritär arbetarrörelse sprungen ur högerpopulism gone wrong.
Trudeau är också liberal, vad jag vet. Liberalismen är minst lika döende, om den inte kan frigöra sig från globalismen, vilket den säkert inte kan. Arbetarrörelsen blir allt svagare i takt med automatiseringen/digitaliseringen/robotiseringen. Det blir förstås också liberalismen, när digitaliseringen och robotiseringen tar alla jobb. Slutresultatet blir hårdför neofeodalism/fascism eller ekosocialliberaldemokrati med basinkomst på programmet.
Generellt sätt:
Vänsterfolk vill ju att en stor del av folket ska leva på andras pengar.
Högerfolk är emot just detta.
Jag undrar dock vem som kom på den där "vänster höger" skalan…. frågar man folk i utlandet och visar en sammanställning på hur våra partier vill styra Sverige så är S mkt socialistiska och M mkt socialistiska fast liiiiiite mindre än S…
Men vi är så hjärntvättade här i Sverige att vi tror att vi får nåt annat än socialism om vi röstar på M.
Alex: Visst, men samtidigt finns det en bias åt andra hållet, det är många som vill såga Sverige som ett socialistiskt land utan att lyfta fram de icke-socialistiska bitarna.
Dit räknar jag tex den låga beskattningen på kapital –mycket låg fastighetsavgift för privatbostäder, mycket låg beskattning av finansiell förmögenhet om man har ISK, ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen förmögenhetsskatt, hyfsat låg bolagsskatt…
Även regleringar i allmänhet och byråkratin i Sverige fungerar mycket bättre än i tex Italien (för att ta ett av Europas sämre länder när det gäller tex domstolar) eller Frankrike (ta en titt på regleringarna på arbetsmarknaden och rys av fasa).
Sverige är ett socialliberalt land. Det kunde varit ganska bra för de flesta, men när vi skall vara hela världens socialbyrå är det snart inte bra för någon.
Lustigt nog uppkom vänster- höger-skalan i frankrike 1789, av den enkla anledningen att monarkisterna satte sig på högerkanten och revolutionärerna (eller vad man ska kalla dem) satte sig på vänstersidan.
Joakim.
Jaja, så länge det varar.
Som Madame Mere skall ha yttrat på sin franska.
skepparn: Inget tyder på att vi i dagsläget skulle höja kapitalskatterna. Visst, (v) kanske höjer schablonskatten för ISK lite grand, men annars har det gått åt rätt håll senaste 20 åren på skatteområdet i Sverige (trots bakslag vad gäller skatt på arbete då och då).
Det är många som förutspått Sveriges undergång länge. Nå, andra länder i Europa har betydligt sämre förutsättningar än de nordiska om vi nu går mot nån sorts kris.
@Marvid
Tack :p aldrig hört det förr.
@Joakim
Det är lite som att slå sig för bröstet att vi inte är kommunister ännu…
Att vi inom vissa fåtal områden har "låga" skatter sett till resten av våra skatter är enbart pga att vi måste ha det så att inte dom pengarna eller verksamheterna försvinner utomlands. Motvilligt låga skatter dvs.
Läste en artikel nån månad sen om hur svårt det var att rekrytera högutbildat folk från utlandet till Sverige, rekryteraren sa att folk oftast vänder vid dörren när de får höra hur mkt skatt dom ska betala här.
Alex: Det du skriver stämmer, men man ska inte överdriva situationen och låtsas att Sverige är ett sönderreglerat socialistland. Bara för att Sverige inte nått nattväktarstatsstatus behöver det inte vara DDR.
Det har hänt mycket sedan 70-talet och framför allt sedan 90-talskrisen. Sverige har rätt hyggliga statsfinanser, låg andel dåliga lån i bankerna (lägst i EU), och man har tagit bort några av de värsta skatterna, plus sänkt statens utgifter och skatter en hel del. Inte tillräckligt, men det har gått åt rätt håll. Det är lätt att starta (och avsluta) företag och upprätthålla avtal jämfört med många andra länder, infrastrukturen fungerar som det ska och är billig, osv.
"Expertskatten" är ett typiskt tecken på problemen med skatten på arbete — dock visar det sig ändå faktiskt att inte särskilt många sådana ansökningar kommit in, dvs det är annat än skatten som spelar roll.
@JP
Det blir lite absurt att kalla de bitarna som inte straffbeskattas maximalt för liberala och att det på något sätt gör Sverige liberalt.
Ett land som beskattar samtliga till 99% men sedan har låga skatter i övrigt är inte liberalt för det är ytterst få människor som kan njuta av frukterna av de i övrigt låga skatterna/avgifterna eftersom i princip allt deras självbestämmande och ekonomiska frihet tagits ifrån dem långt innan de kommer till en sådan punkt.
Det hade varit trevligt om man likställde kapitalskatt med skatt på tjänst men de tär helt omöjligt då allt kapital skulle lämna Sverige som de flesta svenskars avlöning. Det om något visar att skattetrycket är ohemult men de flesta har ingen möjlighet att rösta med fötterna.
@DL,
Jag håller ju med om att den totala skatten på arbete är för hög, och jag påstår inte heller att Sverige är en liberal mönsterstat.
Däremot är vi inte heller ett socialistiskt helveteshål, vilket man ibland får intrycket av i vissa diskussioner på nätet.
En hygglig sammanvägning av ekonomiskt liberala faktorer kan man se i Economic Freedom of the World, där Sverige rankas på plats #38 av #159, före till exempel Frankrike.
Det som drar ner Sverige är förstås den absoluta storleken på offentlig sektor och till viss del regleringar på arbetsmarknaden och på företagssidan, men så har vi också schyssta finansiella regleringar och bra domstolar. Läget har också blivit bättre sedan 70-talet enligt detta index.
Nej, detta index är säkert inte perfekt konstruerat, men det ger en bra indikation.
Vilket av opinionsinstituten kunde förutspå SD:s 13% i valet 2014 ?
Vilket av opinionsinstituten kunde förutspå Trumps valseger i USA:s presidentval ?
Vid båda tillfällena ovan fick dessa opinionsinstitut en rejäl käftsmäll av verkligheten….
Sentio hade SD på 12.7%, utfallet blev 12.86%.
http://www.dagensopinion.se/s%C3%A5-tr%C3%A4ffs%C3%A4kert-sentio
I april i år fick SD 27.2% och blev största parti.
https://nyheteridag.se/sentio-efter-terrordadet-nytt-sd-rekord-pa-272-procent/
Inför det amerikanska valet var det 50/50 om man inte var helt förblindad av styrd media.
Denna gång är det kraftig övervikt för Macron både på papperet och i realiteten så ej jämförbart med Trumps vinst.
Media hade väl ca 70/30 till HRC:s fördel? Men de som var villiga att betala för bättre undersökningar, t ex stora hedgefonder och investmentbanker, visste att det snarare var 50/50.
Tja, nåt sånt. 30% sannolikhet är ju en väldigt hög sannolikhet. Hillarys övervikt var aldrig särskilt stor -> relativt hög sannolikhet för Trump-vinst.
Annat läge idag om inget alldeles extraordinärt har hänt.
Det ser ut att vara lågt valdeltagande i Frankrike än så länge, och det är säkert skeptiska vänsterväljare som stannar hemma. Detta gynnar Le Pen, och gör kanske att hon får 45% eller nåt sånt…
JP
Jag killgissar att det amerikanska valet är svårare att förutspå då Trump överraskande och med liten marginal vann flera swing states och tog där alla elektorerna.
Om Le Pen vinner är det en oerhört mycket större skräll än Trumps seger.
SIWOTI: Håller med till hundra procent.
Betfair ger tio gånger pengarna just nu för en Le Pen-vinst, eller 1.06 för Macron. Det ser färdigt ut.
Joakim
Vill du trolla Cornu så kan du skriva "Bra skrivit!"
Blir ju kul om Le Pen vinner.
Kan de ju stänga gränserna och även stänga ner internet och återgå till Minitel. Vive la France!
Egentligen borde man ju kanske hedga Le Pen-vinst till 10 ggr pengarna om man har stålar på börsen.
Nu spekulerar jag fritt ur fantasin men kan tänka mig att börsen skulle falla 7-8% initialt vid Le Pen-vinst, Euron försvagas samt USD stärkas.
Fast nej, jag orkar/vill inte ta position för något som jag ser som mindre än 1/10 dels chans/risk (att Le Pen verkligen vinner).
Håller med Stefan, där kan man utnyttja denna typ av vadslagningssiter. En billig säljoption.
Men sannolikheten är betydligt mindre än 1/10 på att Le Pen vinner enligt min bedömning. Jag har gjort tvärtom och satt lite lekpengar på Macron.
Betfair ger nu 22 ggr pengarna för en Le Pen-vinst.
Belgarna har spoilat och gjort en undersökning. Macron >60%.
Bengt, en skillnad var att Hillary förutspåddes få en vinstmarginal på ~2-5% (det blev 2,1%), dvs opinionsmätningarna missade med 2-3% ungefär.
SD fick 12,9% vs opinionsmätningar på 10-11%, man missade även här med 2-3%.
Macron leder med 60-63% vs 37-40% i opinionsmätningarna. Det hämtar Le Pen inte in. Det kanske blir 55 vs 45% eller nåt om nu Le Pen får ut kärnväljarna medan resten av fransmännen ligger på soffan.
Novus och Skop var sämst när det gäller SD:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_Sverige_2014
TT skrev ju senast igår att SD nosar på andra platsen i vissa undersökningar.
De råkade glömma just Sentio och Yougovs undersökningar.
Och man är inte det minsta förvånad att de beter sig på det viset.
Säger en del om klimatet i Sverige 2017.
Japp, de undersökningar som är minsta träffsäkra angående SD anses av MSM som mest trovärdiga, som t ex SIFO.
Macron 65,1%. Förnuftet segrar.
Då var haveristernas dag förstörd.
Le Pen gratulerade Macron till segern nu.
Bra grejer. Några flaskor roséchampagne får det bli på bettingvinsten. Veckan slutar mycket bra.
Ja där satt den!
Nulli secundus
Historiens kortaste valvaka?
Hindrar inte statstelevisionen från att köra två timmars valvaka för ett resultat som var givet.
Jag undrar hur dom kommer skriva om västeuropa fall i framtiden.
Kan du utveckla för en underbegåvad? Jag tycker det ser ut att gå som tåget när jag är ute och ser mig om.
Tja, sitter man på rälsen så…
( själv har jag femårig folkskola! Slå det den som kan…)
Kan bli lövhalka när som helst när det rullar på som bäst och stopp i trafiken eller signalfel för den delen.