Miljöpartiets främste kappvändare, Gustav Fridolin (mp), vill nu se fotbojor på personer som vistas illegalt i landet. Detta visar bara att Miljöpartiet är naiva dårar som är odugliga inom samtliga politiska frågor.
Kappvändaren Gustav Fridolin (mp), som tidigare har varit för helt fri invandring till Sverige – att alla som kommer hit ska få stanna med full gratis välfärd – vill nu belägga de som vistas illegalt i landet med fotbojor.
Att sätta fotbojor på personer som vistas illegalt i landet, och alltså ska utvisas är förstås helt meningslöst. Det är bara för dem att bryta av fotbojan och avvika. Fotbojor förutsätter att den som är belagd med fotboja dels vill följa lagen (vilket man inte gör om man vistas illegalt i landet) och dels att personen har en fast geografisk tillhörighet i landet och alltså enkelt kan hittas, något man knappast har om man är här illegalt.
Dessutom förutsätter fotboja att det finns polisiära resurser som kan rycka ut om en fotboja tas av eller om en fotbojeförsedd avviker från tillåtna platser. Frågan är om det ens finns de resurserna för de som har fotbojor idag när polisen går på knäna?
Ville man seriöst komma åt problemet med att personer som vistas illegalt i landet har noll intresse av att följa lagen, så kunde man skicka ut avslag på uppehållstillstånd till samtliga, oavsett positivt eller negativt besked, i form av att “beslutet om uppehållstillstånd delges på polisstationen X”. Man inställer sig helt enkelt hos polisen, där man får beskedet (i ett låst rum) om uppehållstillstånd eller ej.
Får man inte uppehållstillstånd tas man omedelbart i förvar och utvisas sedan ur landet. Förslagsvis klumpas delgivningen av uppehållstillstånd ihop nationellt, så alla asylsökande från t ex Bosnien får sina besked samma dag på en given polisstation. Så är det bara att föra ut dem till den väntande bussen.
Överklagan av beslutet, en mångmiljardindustri där advokater lever gott på skattebetalarnas pengar, kan ske när personen har lämnat landet.
Svårare än så är det inte.
Att föreslå något totalt verkningslöst som fotbojor visar bara att Miljöpartiet är svamptuggande tomtar som inte går att ta på allvar inom politiken, inte i några som helst frågor.
Och du, Gustav, hur gick det med de där 100 dagarna och svenska skolan?
130 kommentarer
Så är det. Det som irriterar mig mest hos vänstern, i det här fallet representerat av miljömuppsvänstern, är, att så fort det kommer till migrationsfrågor, och att att bemöta de som efterfrågar raka och tydliga regler, så börjar vänsten gapa om att "problemet är inte så enkelt" och "att det är sååå lätt att förespråka enkla lösningar på ett problem som är komplext".
Vänsten har däremot inga problem med raka och tydliga budskap, när det gäller att plocka pengar av folk.
Det är naturligtvis så, att det går att ha tydliga och enkla regler även i migrationsfrågor, regler som också efterlevs. Problemet är att vänstern/miljöpartiet inte vill ha det. Det är alltså de som är problemet.
Det är naturligtvis inte heller hållbart att man kan komma till Sverige utan identitetshandlingar och söka skydd, och att bevisbördan i praktiken har hamnat hos svenska myndigheter, som måste lägga oerhörd tid, till stora kostnader, att kolla upp sökandes identitet och berättelse. Det skulle gå att strama upp även detta, på ett enkelt sätt.
Glad Påsk!
Löfven och Andersson har onekligen en del att städa upp efter Reinfeldt/Borg men måste säga att de gör det förbannat bra efter förutsättningarna.
Hos V är det däremot locket på, inte ett ord om hur Sverige ska bemöta terrorismen. Enklast så.
"förbannat bra?"
Dagens skämt.
Fegt, tafatt och i största allmänhet ytterst räddhågat.
Men jag ser gärna fram emot att bli rättad…
Återigen.
Vem hade gjort det bättre?
Löfven har växt. Tyvärr krävdes det ett terrordåd för det (vilket knappast var hans fel). Andersson är en grym ekonom i motsats till sin företrädare.
2015 Medborgarplatsen, väckelsemöte.
2015 någon månad senare ( om jag minns rätt ) tvär broms.
Visst, växt.
Men från en dj-t låg nivå!
Ja de ändrade sig vilket var korrekt agerat.
Nåja, nu har ju den nuvarande regeringen bara haft egen budget i 15 månader, men jag håller med – Andersson förvaltar den gamla (s)-traditionen med kompetenta finansministrar väl (och trots allt gnäll så är skattehöjningarna hittills marginella).
Sen håller jag inte med om att Borg skulle gjort ett dåligt jobb, tvärtom. Problemet för alliansen ser jag som att man fick slut på reformvilja efter 2010, men det är knappast enbart finansministerns fel. Man missade tyvärr en god chans att göra en ordentlig skattereform, till exempel. Man kan spekulera mycket i sådan "what-if", men med facit i hand ser perioden 2006-2014 bra ut ur historiskt perspektiv.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nu var jag lite väl negativ mot Borg. Mot Andersson väger han dock lätt.
Det verkliga problemet för M är dock Kristersson som helt saknar kompetens vilket vi minns alltför väl från it-kraschen (Adcore).
Stefan, Hur menar du att Löfven och Andersson städar efter alliansen? valet var 2014 och syrienflyktingarna välde in i slutet av 2015 samtidigt som Andersson stod på barrikaderna och ropade att ingenting har hänt.
Jag skulle nog vilja säga att det Löfven och Romson nu får skit för sin brist på handlingskraft att mota Olle vid grind(läs Öresundsbron).
Flyktingar ska söka asyl i första säkra land och inte målmedvetet resa genom hela Europa till det land som ger bäst socialbidrag.
Reinfeldt styrde landet 2006-2014.
Knappast Löfvens fel att vi nu har terrorism i Sverige.
Obama styrde US 2009-2017.
Knappast Trumps fel att vi har terrorism i världen.
Blir ju pinsamt. Allt är Löfven och Trumps fel. Företrädarna går fria.
Vad tomtar du om?
Fortfarande progressiva idéer som fått diktera villkåren för händelseförloppet.
En jävla tur att vi inte hade S+V+MP regerande när Reinfeldt gick bort sig i "öppet hjärta".
Det känns som om regeringarna Reinfeldt får oerhört mycket skäll på grund av migrationsuppgörelsen med Miljöpartiet. Det är ju knappast så att det vore särskilt annorlunda med en (s)-regering under samma tidsperiod. Jag tror man förstorar politikernas påverkan på migrationsflödena något alldeles oerhört.
Varför skulle det vara Reinfeldts fel att den Uzbekiske terroristen kom in i landet? Hade en (s)-regering tillfört mer resurser till polis för att hantera avvisningar? Knappast.
Såklart är det Löfven och inte Reinfeldt som skulle ha hänvisat Dublinförordningen och stoppat alla flyktingar på Öresundsbron i slutet av 2015.
Den som säger annat är ju bara förblindad av sin egen politiska agenda.
Klassisk socialdemokratisk politik är kontrollerad invandring.
Där är vi nu.
Fakta är att det var Reinfeldt som bad folket att öppna sina hjärtan.
Jag har ingen som helst politisk agenda.
I själva verket röstade jag på KD i senaste valet i brist på annat.
Dock ska rätt vara rätt och inte en massa godtyckligt svammel som gagnar egna politiska intressen.
Nuvarande regering gick knappast till val mer att begränsa "flyktingströmmen", det var få som hade flyktingstatus som kom hit.
Att nu, snällt uttryckt,framstå som efterkloka tycker inte jag att det gör de kompetenta till att leda landet.
En som rycker på axlarna och säger "vi har varit naiva" duger inte.
Faktum är att när Reinfeldt pratade om att öppna hjärtat så kom det 30000 per år, men i slutet av 2015 kom det 30000 i månaden och då måste man anpassa sig istället för att bara stå och säga att ingenting har hänt.
Så du menar att en finansminister som knappt kan räkna (UK) och en statsminister som anser att Stockholmare är smartare än lantisar(AKB) är ett bättre alternativ?
Jag menar att man ska klandra rätt personer, jag har inte pratat om några alternativa ledare.
Ska vi prata kompetens så undrar jag om dagens alternativ ens duger till att svetsa.
Nej de är ännu sämre.
Bara för att ett alternativ är dåligt betyder väl inte det att de anda automatiskt är bra?
Jag ser min röstsedel som en slags vädehandling där ingen av de alternativ som bjuds ut just nu har ett tillräckligt högt värde för att jag tänker investera.
Åter till nutiden.
Tycker du det är bra eller dåligt att S begränsat invandringen/flyktingströmmen?
Eller ska det bara gnällas för gnällandets skull?
Politikerna i egenskap av folkets repressentanter tillsätter chefsskapet och styr på våra myndigheter.
Tillsätter våra repressentanter personal som ej lever upp till tämligen enkla upplysningsideal, utan snarare en aktivistisk ideologi. Då är det politikerns ansvar.
Idag har vi radikalfeministisk doktrin som ingår i bl.a. det polisiära arbetet. Den hade kunnat varit ännuvärre idag om punkardanne hade varit rikspolischef under Reinfeldt.
Anders
Magdalena Andersson är en mycket kompetent ekonom. Den meritmässigt bästa vi någonsin haft.
Sen att hon snackar en massa dynga mellan varven tillhör tyvärr politikerrollen. Folk vill ju höra en massa klichéer och få sina fördomar bekräftade.
Det handlar inte om SD eller inte SD. Det handlar helt enkelt om sunt förnuft. SD fick göra sunt förnuft i invandringsfrågan till sin huvudagenda. Min undran är varför det sunda förnuftet totalt och till synes medvetet, övergavs av de andra partierna? Om sunt förnuft ska klassas som högerextremism, ja då jävlar har vi problem.
Magnus
Allt är feminismens fel. Naturligtvis.
Från terrorismen till gängvåldet i förorterna.
Män som dödar män är också feminismens fel.
Utan feminismen ingen Hitler.
Und so weiter.
Doktor Syn.
Det berodde helt på att M och S trodde att folket ville ha det så (noll kontakt med verkligheten).
M och S tävlade ju i att vara det mest flyktingvänliga partiet.
Nu är den eran slut.
Tack och lov.
Om jag tycker att samtliga riksdagspartier är skadliga för mig och landet tänker jag vänta med att använda min röstsedel.
Jag tänker inte slösa bort den enbart för att ena parten framstår som mindre halsstarriga.
Då lär du få vänta.
Slösar man bort sin röst på något i grunden värdelöst lär man få vänta i oändlighet på något vädefullt alternativ.
Det är ditt val.
Själv tänker jag spara min till bättre tider.
Naivt att tro att det kommer att finnes ett parti "värt" att rösta på.
Politiker är politiker.
Är bara att acceptera och kompromissa och rösta på det minst dåliga alternativet.
Höger- och gråsossar som Löfven tillhör har aldrig varit ideologiskt för flyktinginvandring. På samma sätt har konervativa heller aldrig varit det. Däremot har man ibland sjungit med i änglakören om man tror det ger mer väljarstöd. Nyliberaler och identitetsvänster är däremot ovillkorligt för flyktinginvandring. Fredrik Reinfeldt var i grunden nyliberal och han vänder sig fortfarande mot de hårdare asylreglerna.
Vi får tacka gudarna för att sossarna och inte M vann valet. Att M nu är vettigare är bara för att de torskade valet.
Hur mycket från stats kärnan måste man flytta sitt boende för att bli lantis?
Missat kilometertalet, faktiskt…
Jag tror inte att Fredrik Reinfeldt är helt och hållet nyliberal. Skummar man hans gärningar på ytan, så kan det först verka så, men hans fstörsta bedrift, nämligen att bjuda in ett socialistiskt parti i regeringssamarbete, i enda syfte att kunna släppa invandringen fri, då måste man anta att det ligger något annat bakom. Både Reinfeldt och Fridolin är ju fullt medvetna om att invandring medför kostnader. Kostnader som bärs upp att skattepengar, dvs socialism. Att öppna hjärtan kostar oerhört mycket pengar och sociala problem, det var Reinfeldt medveten om, hans formulering och ansiktsuttryck bekräftar detta.
Ursäkta att syntaxen blivit lidande i mitt senaste inlägg. Min gamla polare Roger, ni vet…
Hade min gamla polare El Dorado från Guyana på besök igår.
Kan ju delvis förklara dagens svammel från min sida.
Reinfeldt ville ha Alliansen vid makten till varje pris. Och hittade ett "miljöparti" som också var villigt att sälja sig till djävulen för maktens skull.
Terrorism är knappt något hot överhuvudtaget för Sveriges framtid. Det är större risk att någon av dom nykomna råkar tappa ett bananskal som ni halkar på och dör p.g.a. det. Däremot är det ett stort problem för Sveriges framtid att dom nyinvandrade inte lyckas etablera sig på arbetsmarknaden. Det ekonomiska hotet är därmed det största hotet med öppna gränser.
Vad har Andersson gjort som varit så bra? Det enda de har åstadkommit är att plundra alla statliga företag och organisationer på pengar för att finansiera invandringen!
@Joakim Persson 11:28
Utnämningen av Anders Danielsson till GD för migrationsverket visar att Reinfeldt ville släppa invandringen i det närmaste fri, utan att själv behöva ställas till svars. Regeringen/Reinfeldt måste rimligen ha vetat Danielssons hållning i frågan. Dessutom tvålade FR till Billström offentligt, när denne började tala om "volymer" i invandringen. Danielsson delade ut PUT på löpande band till alla som sa sig komma från Syrien, och Reinfeldt lät meddela att det vore ministerstyre att blanda sig i Danielssons arbete. Han hade alltså en anledning att svära sig fri. Så, ja, regeringen Reinfeldt har medvetet släppt in människor i Sverige vars identitet inte är klarlagd, där ibland finns säkerligen ett antal terrorister.
Om, jag säger OM, vänstern, miljömuppsvänstern och även andra invandringsliberaler, ville att det mångkulturella samhället ska fungera väl, så borde de ju ligga i deras intresse att sålla agnarna från vetet. De borde alltså vara intresserade av att fuskare och kriminella stängs ute, och att endast de skötsamma, samt tacksamma riktiga flyktingar kommer in i Sverige, ja, kort och gott människor som har en ärlig avsikt att integreras i det svenska samhället.
I stället så fiskar de efter varje argument att få hit så många som möjligt. Bakgrundskoll av de som söker sig hit är tydligen oetiskt. Ingen människa är illegal. Ropen skalla – asyl åt alla! Kriminella invandrare ska inte utvisas. Återvändande terrorister ska ha fördelar och förtur i systemet.
Allt är naturligtvis den ohämmade kapitalismens fel!
https://www.nok.se/Allmanlitteratur/Bocker/Sakprosa/Sakprosa/Populism—100-teser/
Dr Syn, Reinfeld ville krossa välfärdsstaten och bästa sättet var genom överbelastning.
Håller med Stefan. Sossarna gör ett bra jobb i en tuff sits, klämda mellan Vänster och höger med få röster. Märkligt att folk inte inser att de totalt blinda nyliberalistiska strömmarna i C och M är något som S fått städa upp!
Tack, Stefan. Tack.
Doktor Syn, Dra inte in vänstern i det här, Mp är i en klass för sig. Vpk må ha liknande böjelser, men de talar inte för all vänster även om de ibland ger sken av det.
Rickard, exakt.
Gustav Fridolin borde absolut fått lämna språkrörsposten samtidigt som Åsa Romson. Han är i allra högsta grad skyldig till miljöpartiets många stolligheter.
Å andra sidan tydliggör väl Gustav Fridolin väl vad för slags stolleparti mp är. Med andra ord det perfekta språkröret. 😊
Utomordentligt hyckleri att han fick och får vara kvar. Fridolin den falske skrevs här. Bra benämning, ska nog köra med den hädanefter.
Man undrar hur Sverige sett ut om det inte förhöll sig så här.
"Enligt undersökningen röstade 52 procent av alla journalister som jobbar på Sveriges Television på Miljöpartiet. Hos Sveriges Radio uppgav 54 procent av journalisterna att de tycker att Miljöpartiet är det bästa partiet"
http://jmg.gu.se/aktuellt/Nyheter/fulltext//journalist-11.cid1078685
Och 18 % av dem röstar på V. 70% extremister där då, oväntat att rapporteringen blir därefter.
Journalisterna har nog gått över till Centerpartiet nu, eftersom mp visat smärre tecken på tillnykting och ansvarstagande. Oförlåtligt!
5 år gamla "nyheter".
Fräscht.
Man har nog slutat med sådana undersökningar nu när "journalisterna" lärt sig det olämpliga i att vara ärliga i just den frågan.
Men bra att det dunkas in i våra huvuden.
Ja, faktiskt har även jag läst detta.
SOM undersökning?
Göra samma undersökning på DI får M typ 100% av rösterna.
Ändå är det kvalitet på DI a la tabloid.
Det vi behöver är journalister som är politiskt oberoende.
Tror dig vad gäller i pappersupplaga.
Saknar personligen dock Finanstidningen.
Fast även Finanstidningen spårade rejält på slutet med Cervenka och gänget. Att han sedan hamnade på Svenskan med sin sensationsjournalism visar på hur lågt svensk press har sjunkit oavsett partifärg.
Journalister bör vara politiskt oberoende från existerande stollepartier, men inte gärna sakna politisk helhetssyn, för då blir de inte bra journalister.
Jag glömmer inte Löfvens prat: "Flyktingmottagning lönar sig på lång sikt" "I mitt Europa bygger vi inga murar" "Vi behöver flyktingarna av demografiska skäl" . Lögn efter lögn. Stefan, ditt beröm av Löfven o co. är inte objektivt öht och känns ogrundat
Återigen.
Han har ändrat sig (vilket är bra).
Vilken politiker har mod att göra det? Alltför få.
Han har nog inte ändrat sig, han bara följer medias och rådgivarnas linje.
Antagligen i just den ordningen, frågan är vad han egentligen tycker själv, där innerst inne?
Att byta åsikt under galgen imponerar inte. Dessutom är det nog inte många som vill rösta på en blek kopia av Jimmie Åkesson. Löfven borde haft en väl genomtänkt politik som han kan stå fast vid.
Niclas
Även Åkesson har ändrat sig under åren.
Var även det fel och under "galgen"?
Det äger nog sin riktighet att Sd bytt åsikt i en del frågor. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att Löfven så lättvindigt överger sina tidigare ståndpunkter. Hans sätt att styra landet har kostat ofantligt med pengar och lett till en rad problem inom välfärden. Var politiken inte mer genomtänkt? Gjordes inga analyser? Att han nyktrat till sent om cider är bra, men nu är det tid för att diskutera vad hans handlande ska få för konsekvenser.
Bra – håll efter dem när de svamlar!
Får man inte uppehållstillstånd tas man omedelbart i förvar och utvisas sedan ur landet. Förslagsvis klumpas delgivningen av uppehållstillstånd ihop nationellt, så alla asylsökande från t ex Bosnien får sina besked samma dag på en given polisstation. Så är det bara att föra ut dem till den väntande bussen.
Jepp.
Fotboja har också nackdelen att det gör folk förbannade, vilket ökar risken för terrordåd.
Ishockeyrör tycks ju även göra folk folkilskna. Speciellt Canadensare.
Ja, även fotbollsskor.
Lockar fram primitiva sidor hos spelarna.
Ja du skulle sett indianerna från Frölunda i denna match-serie.
Deras taktik var att skada Brynäsare, vilket delvis lyckades.
Tack och lov vann det spelande laget till slut.
Synd!
För mig Indianer till exempel Tecumseh ( Shooting star).
Dog samma år Sverige var med i ett riktigt krig.
Det behövs ju bara en stunds tänkande för att inse hur människor i fattiga eller krigsdrabbade U-länder uppfattar Sverige. Vi kallar på dem, vi uppmuntrar dem att ta sig hit genom generösa bidrag och slappa regler. Innan vi stramar upp de punkterna så kommer det hit fler som inte borde vara än vad vi hinner skicka tillbaka.
Det är bara ett telefonsamtal till hemlandet och informera om "guldläget" i Sverige för potentiella intressenter; ta inte med id-handlingar och hävda att du är minderårig så har du ett ekonomiskt paradis i här i norden. Svenska myndigheter och politiker har ingen koll på oss eller så tycker de synd om oss. Det är bara att utnyttja situationen.
Ja för att upprätthålla jämviktsarbetslösheten för man vill inte riskera att 7-8% av dom som är arbetsföra hamnar utanför.
Undras om vi inte varit för slappa, för länge?
expressen.se/debatt/sverige-har-exporterat-terrorism-till-andra-lander/
Fridolin borde vara lekledare i förskolan i s f att göra dessa sysslor i det offentliga rummet. Men för all del – med sådana språkrör så dalar stödet för MP och det vore ju bra för Sverige om de försvann från riksdagen.
A propå den s k förtroendelistan – där hade SVT inte tagit med hela listan i botten utan stannat vid SD (och inte visat att där fanns bland andra FI men efter påpekande reviderat listan). Hur var det nu – hur många journalister från Sveriges Radio & televisionen röstade MP och vänstern? Inte underligt att vi får en så sneddriven och oprofessionell rapportering; gäller även TV4 – skitkanalen.
Skrämmer mig att det finns folk som tittar på TV.
Även bland bloggens kommentatorer…
Synd att du missade hockeymatchen på tv igår.
Stor underhållning!
Ja, min bäste skeppare – det gäller att hålla sig informerad!
Förmodligen Brynäs?
Lillstrimma dog visst.
Var i CCCP ett tag som utbytes?
Jag häckar i historiska eoner.
Huddinge i div Stockholm IV mot Atlas Diesel, till exempel…
I övrigt läste jag det på bloggen Weidmo Uvell…
Om Huddinge?
Tvivlar…
Lill-strimma spelade faktiskt bara 2 säsonger i Brynäs (63-65), sen var det Mora och Timrå som gällde till hans död i trafikolycka 1972, 28 år gammal.
En av världens bästa backar var han. Erbjöds kontrakt av Detroit Red Wings men tackade nej. Sant är även att han gjorde en träningsmatch för CSKA Moskva.
Nog borde jag få lite beröm!
Hämtade mitt inlägg helt ur minnet.
Vad gäller idrott var sista ( och första ) OS i …. för en del år sedan jag följde – i radio!
Lill-strimma och gänget skulle inte ha en suck mot dagens SHL-spelare. Så pass mycket har ishockeyn utvecklats. Dåtidens spelare åkte omkring och lallade, och dagens spelare är så otroligt mycket bättre tränade, skickligare på skridskor, puckhantering mm mm. En femma på 60-70-talen kunde vara ute på isen ett par minuter.
Det roligaste är när Sven-Tumba år 1970 ska utses till Sveriges bästa hockey-spelare genom tiderna, och kommer in på isen och snubblar och ramlar, för att sedan missa pucken när han ska skjuta. Klippet finns på Youtube och rekommenderas starkt.
De som skulle kunna matcha dagens spelare är nog bara ryssarnas superfemma.
Starsjinov(?) var ju så vacker.
När han log…
Så hårt som de festade på den tiden är det ett under att de kunde åka skridskor överhuvudtaget.
Det var bättre förr!
Nog har hockeyn gått framåt – men ingenting jämfört med simning, där simmar damerna i dag på tider som hade räckt till manliga OS-guld på 70-talet…
Jane Cederqvist simmade ju snabbare än klassikern Arne Borg redan 1960 om inte mitt minne sviker mig.
Sägs att det tycks pågå ett lopp på skidor "Nordensköldsloppet" 220 kilometer(!) i Norrland för tillfället.
Mina tankar går till dessa som är med och till deras anhöriga!
Det är väl på det viset man bör uttala sig.
Låt oss nu bara inte vilseledas att det är polisen som sköter övervakningen av fotbojor. Det ligger på Kriminalvården i dagsläget och torde inte belasta polisen nämnvärt om man inte organiserar om.
I övrigt kan jag bara instämma i att förslaget är idiotiskt och troligtvis inte genomförbart om man ska vara realist. Men det har MP aldrig varit utom när det gäller att plocka papper (läs miljöfrågor). Det är de bra på och torde hålla sig till det i fortsättningen.
Tyvärr så finns det gott om svenska politiker som är lika naiva kappvändare som Miljöpartister, Annie Lööf för att nämna en, Cecilia Wikström är bara naiv har inte ens förståndet att vända kappan.
"Ville man seriöst komma åt problemet med att personer som vistas illegalt i landet har noll intresse av att följa lagen, så kunde man skicka ut avslag på uppehållstillstånd till samtliga, oavsett positivt eller negativt besked, i form av att "beslutet om uppehållstillstånd delges på polisstationen X". Man inställer sig helt enkelt hos polisen, där man får beskedet (i ett låst rum) om uppehållstillstånd eller ej. "
Detta måste vara det absolut bästa sättet att motverka att antalet illegala ökar!
De som sen tidigare vistas illegalt får de nog ta hand om genom ökade interna gränskontroller.
Det låter som ett alldeles utmärkt förslag. Men det bryter säkert mot någon konvention för mänskliga rättigheter, eller någon EU-förordning mot diskriminering, eller vanlig svensk "jag känner mig kränkt"-regel.
Det som kommer hända då är att ingen dyker upp för att ta emot beskedet. Vad gör man då?
Förvar under hela processen.
Nja, det här med fotboja får nog ses som något slags medialt förhandlingsutspel, t.o.m MP:s kärnväljare (de flesta i alla fall) inser nog att det är nödvändigt just nu.
Sedan kraschar han medvetet förhandlingarna med Alliansen om hårdare tag på ett sånt sätt att alla MP-journalister kan skriva att det var den andra sidan som var oresonlig. Gråter ut i media "Jag försökte i alla fall". Därefter business som vanligt utan några som helst förändringar.
Avslag = ta av fotbojan. Sedan är det bara nyttja allt som vanligt som ingår i en papperslös migrants rättigheter i Sverige.
Undrar vad de ska göra åt alla med flera identiteter? Nyvakna TV4 rapporterar om 50% av sökande har flertal identiteter för att kunna få ta del av vår välfärd på bästa sätt.
Flera identiteter skulle vara nog för omedelbart hemskickande, precis som med övriga falska uppgifter i samband med asylansökan.
Javisst ja, det har vi ju inte heller kapacitet för.
Konstigt att det inte kommit hit fler egentligen, antar att det är andra länders förtjänst.
Om 50% av de som söker sig till Sverige har flera identiteter, så undrar jag hur det går ihop med uttalanden jag hört under flera års tid från etablerade kriminologer, politiker och mediala aktörer, som sagt att de allra allra flesta ( dvs 99%) av dem som kommer hit är "vanliga skötsamma medborgare som du och jag"?
Om så många som 50% nu är bedragare, så har ju etablissemanget farit med osanning.
99% sköter sig så länge de får ha flera identiteter?
Etablissemanget har haft noll koll i många år, enklast och billigast.
Exakta siffror verkar svåra att få tag på. "Oftast handlar det om slarv, till exempel felstavningar" säger TV4. Givetvis glömde "Fria Tider" att skriva detta i sitt referat…
@ Doktor Syn
Man kan inte dra alla politiker över en kam bara för att det finns några få som sköter sig – 99% är ju faktiskt patologiska populistiska kappvändare och lögnhalsar. 😉
""Oftast handlar det om slarv, till exempel felstavningar" säger TV4. "
Till exempel felstavningar? Jag förstår inte? Man har ju ett personnummer i Sverige, eller ett sambandsnummer/tillfälligt personnummer om man är nyanländ. Kan väl knappast finnas utrymme för så många missförstånd med 10 siffror i ordnad form.
Även namn räknas som personuppgifter, så det handlar väl om personer som helt enkelt inte kan stava ordentligt.
Hos vilka myndigheter kan man registrera sig med enbart namn? Såvitt jag förstår, så handlar diskussionen om invandrare som har flera identiteter i Sverige, och som dessutom kvitterat ut bidrag under flera olika namn hos t.ex. Socialförvaltningen och FK. Detta kan ju bara vara möjligt om personerna i fråga samtidigt har flera personnummer.
Jag vet bara det som TV4 nämnde. "Oftast handlar det om slarv, till exempel felstavningar". Någon mer information hittar jag inte på nätet som går åt varken det ena eller andra hållet.
Ang. de ej verkställda utvisningarna är problemet inte (bara) att få tag i personerna utan att det ofta är mkt långa handläggningstider för att få dem verkställbara. Dvs, skaffa resehandlingar, inrese- och transittillstånd,mm.Vad gör man med personerna under tiden? Förvar är mycket dyrt.
Ang. antalet asylsökande så är det i ett europeiskt perspektiv i det närmaste lönlöst att hindra. 2015 var ett extremt år men nu är Europa tillbaka på normalnivå som 2000-2014, trots turkietavtal och gränskontroller. Det vi kan välja mellan är någorlunda reglerad invandring där vi vet vilka som kommer med ok vilkor a la Nordeuropa och delat ansvar bland EU-länderna eller mer eller mindre okontrollerbar invandring med skapandet av ett andrahandssamhälle med misär, kriminalitet, människohandel och nattliga utrensningar a la sydeuropa. Att hoppas på något annat är lönlöst drivkrafterna är för stora innan de stora immigrantländernas ekonomier växt till sig.
Hur många som är beredda att riskera livet i båtar över medelhavet styrs mycket av vilka signaler EU, Sverige och andra länder skickar, det är troligen inga problem att återigen nå upp till 2015 års nivå om man inför ett frikostigt system där flertalet EU länder deltar som har varit intressanta för flyktingarna att söka asyl i.
Visst har det att göra med vilka signaler man skickar ut. EU borde införa samma strikta policy som Australien, kommer man till EU via illegala kanaler (exempelvis mha människosmugglare över Medelhavet) så blir det omedelbart avslag och återskickning, ingen pardon. Visa allvar med att det är helt meningslöst att försöka komma den vägen så kommer strömmen att upphöra väldigt fort.
Du, Cornu, skulle kunna försöka förklara varför mp är så odugliga i alla frågor trots att de har en mer eller mindre humanekologisk världsbild som du själv ägnat tjugo veckor åt att insupa på Göteborgs Universitet. Var blev det fel?
Låtsaskompispartiet har likartat fotbojeförslag, men kritiseras inte av bloggaren i det fallet. Dessa har ju dessutom suttit i regeringsställning.
Fridolin är en sån jävla sopa. Jag förstår inte hur han kan få så höga förtroendesiffror, han är ju fullständigt verklighetsfrämmande och misslyckas med allt han tar i. Fridolin behöver en spark i röven ut ur riksdagen för all framtid.
Jag har hört att "X" är Birger Schlaugs hemliga pseudonym…
Har funderat lite till på min tekniska lösning att stoppa tyngre fordon med röststyrning, när någon ropar allahu akbar i fordonet så stannar inte bara motor utan även airbagen löses ut, tror att det kan skapa en inre alternativ tillfällig tillfredsställelse hos martyren när krutladdningen utlöses och polisen hinner dit och kan gripa jihadisten när han är fortfarande lite omtöcknad.
Om nu någon missat denna:
Fridolins T-shirt
Per Hagwall (m) hade en kul tweet där man kunde köpa "ormen" Fridolin som seriefigur komplett med omvändbar kappa.
Det märkliga är inte att ormen Fridolin återigen byter åsikt 180-grader utan att media låter honom hållas. De drevar inte, de ställer varken honom eller MP till svars för de konsekvenser som deras politik har fått, trots att det är just MP som har kämpat för de illegalas rättigheter trots att de bryter mot svensk lag och flyktingkonventioner.
Antagligen beror det på att journalistkåren är djupt insyltad och det var ju de tillsammans med ett antal vänsterliberala opinionsbildare lyckades stoppa REVA. Inte konstigt att det är så tyst.
PS. För att underlätta efterforskningar, svepande anklagelser om påverkansoperationer och åsiktsregistrering så vill jag upplysa om att jag använder en annan IP-adress idag.
Jag tycker det är oförskämt att kalla Fridolin för orm! Vad ont har det släktet gjort för att bli jämförda med den populistiske dåren?
https://i0.wp.com/petterssonorg.files.wordpress.com/2015/05/fridolin-skolpojke.png
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dessutom kan man begå ex terrorbrott trots fotboja. Vad har den för funktion? Är personen här illegalt ska det ju till en omedelbar utvisning.
Om man nu lyckas få tag på den illegale för att sätta på fotbojan, varför skickar man inte tillbaka honom istället? Kan någon ställa den frågan till gossen med frigolithjärnan?
Nu missar ju blogginlägget informationen att även låtsaskompispartisanerna i KD också kräver fotboja. Men liksom miljöpartisanerna så ligger ju de pyrt till i opinionsmätningarna och gör dem troligtvis sällskap ur riksdagen efter nästa val. Korrelation, mån'tro…?
Varför inte en gammal hederlig järnkula med tillhörande kedja runt foten, något för KD och Miljöpartiet att tänka på när dom ändå går igång på omdömeslösa förslag.
Man kan försvara fotboja om:
1) Det kan detekteras om den klipps.
2) Polisen har resurser att starta en man hunt för att gripa klipparen.
Men som vanligt kommer inget som helst alls att ske. Det handlar nuförtiden bara om hur saker upplevs. Nya tider nu. Att fokusera på ingenting är det som gäller.
Vi behöver interneringsläger.
Lars, du har helt missat att Fridolins fotbojor exploderar om man klipper av dem.
Bra förslag till lösningar i artikeln. Åtgärderna känns rätt naturliga när man tänker på det. Man måste vara tydlig och göra saker och ting med tydlig gång när man behandlar större grupper. Åtgärderna i artikeln är vettiga och inte orimligt hårda med tanke på att grupperna fortfarande saknar uppehållstillstånd och inte är svenska medborgare ännu. Hela fotbojegrejen är bara pinsam.
Håller helt med kritiken mot fotbojorna. Utvisningsproblematiken är dock mycket mer komplex än du inser. Ett stort problem är ju att länderna inte vill ta emot dem, eller att de saknar entydiga dokument som fastställer medborgarskap. bara för att Migrationsverket har fastställt att någon är från Irak betyder det inte att irakiska myndigheter accepterar det rakt av. Detta helt bortsett från att du vill förvägra dessa människor en rättsäker process. Jag tror du precis som många andra läsare av den här bloggen har ett rätt lågt förtroende för att svenska myndigheter alltid gör korrekta bedömningar, vilket betyder att det är mycket viktigt att man har möjlighet att överklaga beslut. Det är helt orealistiskt att flyktingar skall kunna driva ett överklagandeärende på distans. Så även om jag håller med kritiken mot Fridolin är jag inte säker att migrationsminister Cornu skulle få godkänt.