Stämningen är på topp. Alla ska spekulera i obyggda bostadsrätter, bostadspriserna ska stiga snabbare än löner, KPI, BNP mm för all evighet, amen. Är det någon som råkat illa ut på bostadsmarknaden? Eller gapar de tysta vittnenas kyrkogård tom?
Inte ett moln på himlen? |
Ni vet hur det är – räntorna ska aldrig stiga, konjunkturen ska aldrig vika, arbetslösheten aldrig stiga, börsen ska aldrig gå ner, inga förhållanden ska spricka, banken ska alltid vara samarbetsvillig, köparna står på kö. Allt ska alltid stiga. Bara låna allt man kan och köpa obyggda bostadsrätter för allt vad man kan.
Vilket väcker frågan – har du eller känner du till någon som råkat illa ut på bostadsmarknaden de senaste åren? Folk vill ju ogärna prata om sina misslyckanden, och är sk tysta vittnen. Det är ju inte så att högbelånade journalister i sina Södermalmslägenheter vill visa hur illa det kan gå, och bankerna sjunger ju för fullt på den gamla slagdängan Låna av oss!
Så känner ni till något fall?
Ett misslyckande jag känner till är från 2004 – 2005, då banken tvångssålde en grannes nybyggda hus efter att ha tröttnat på att huset aldrig blev klart och det byggande paret om och om igen kom till banken och ville låna mer för att bygga färdigt, uppenbarligen med väldigt dålig kostnadskontroll och väldigt stora drömmar om levnadsstandard, långt mer än vad ett hus var värt här på den tiden.
Närmare i tiden har en bekant blivit av med sina inkomster och fått bostaden tvångssåld pga misslyckande att betala räntor. Är man egen företagare så omfattas man som bekant inte av a-kassa på samma sätt som andra, eftersom man har en tendens att inte lägga ner bolaget så fort inkomsterna faller, utan håller ut till inkomsterna är på noll, vilket också ger en a-kassa på noll kronor. Att sedan vara ensamstående med barn och bli av med boendet gör inte det hela roligare.
I övrigt steg de kvalitetsjusterade villapriserna i Malmö med 5.0% på en månad enligt Valuguards rapport idag och alla priser steg.
Men vad känner ni till? Eller har du rent av drabbats själv och vågar erkänna det?
108 kommentarer
Jag gifte mig och halva värdet på bostaden försvann. Tack för den Stefan Ingves!!!
Skärp dig, frågeställningen gällde bostadsmarknaden inte legaliserad prostitution.
Äktenskapsförord? Förresten, hur kan det vara prostitution när hon får bade halva mina tillgångar och min kropp?
Jaaaa.
Det har ju jag också råkat ut för… Så min kommentar längre ned får stå som ett tydligt exempel på massiv förnekelse :)))
Facit för min egen del är 50/50 vad gäller realiserade fastighetsaffärer.
Lärdomen av det är att mantrat läget läget läget inte är tillräckligt.
Det ska helst upprepas 4 ggr, läget läget läget läget.
Inte trovärdigt. Du kan omöjligtvis ha gjort en dålig affär, än mindre ett enda fel i hela ditt liv.
Lärdom nummer två.
Det är ingen idé att renovera i oattraktiva områden.
Som att slänga pengar i sjön.
En annan höjdare var att jag losade 90% vid it-kraschen.
Annars är jag som du beskriver helt felfri.
Tack, min världsbild höll på att rasera.
It takes one to know one.
Åter till verkligheten i nutid.
Det kommer, som vanligt, vara kommersiellt som råkar mest illa ut.
Nu är det inte så att jag tror på ett nytt Securum, men vad vet vi?
Fastighetsaktierna betraktar jag som ett skämt vad gäller värdering.
Ungefär som med obligationer. Liten uppsida, stor nedsida.
Ja, att kunna hitta på sin egen vinst genom att skriva upp värdet på sina tillgångar får ju inga varningsklockor att ringa alls.
Ungefär som jag lever och lär.
Har jag en dålig månad på trading skriver jag upp värdet på huset.
Verkar smartare än att medicinera!
Sen har vi ju Châteauneuf-du-Pape som hjälper i svåra ekonomiska tider.
Jaha, själv föredrar jag ju en femma plast med skogsstjärnan.
Ack ljuva 90-tal när man brände sitt brännvin själv och krydda med johannesört.
Champis menar du väl?
Om vi dricker läsk i Norrland dricker vi Trocadero.
Punkt slut.
Erkänn att det är Sake!
14000 sorter ,sägs det.
Det gäller att dricka´t i-Yen och i-Yen.
På min ort byggdes ett hundra år gammalt hus om till bostadsrätter som såldes för 3-4 miljoner styck. "Bygget" gick ut på att slafsa på lite färg på befintlig utsliten fasad, rulla på papp på taket och slå på gips och måla vitt på insidan. Problemet var bara att huset inte klarade första höststormen, nu pågår en helrenovering efter kraftiga vattenskador. Oklart dock vem som står för kostnaden.
Köpte mindre hus ca 92 för 400 000, renoverade för ca 150 000 kr. Sålde ca 97 för 250 000.
Rätt surt för en ung man. Som tur var orkade man jobba mycket då. Sedan dess ganska försiktig, kanske för försiktig.
Tänkte mer i närtid. Köpte lägenhet 92 för 325000, sålde 97 för 180000. Alla förlorade väl på 90-talet.
Nej.
Faktiskt inte.
Köpte till granngården – utan renoveringsbehövande hus och ekonomibyggnader.
Sålde 16 år senare.
Skicklighet? Nej, bara tur i princip.
Köpte nybyggd 2:a 1993 för 65k i välmående ytterförort till Stockholm. Sålde 1996 tillbaka till föreningen för samma peng.
Gjorde en förlust på ca 60k, men egentligen ska man nog säga att det var arv från 90tals krisen även om det realiserades 2004, tog över föräldrarnas hus för bara lånen ändå blev det lån kvar, när jag tröttnade på att sköta och hyra ut på annan ort. Mest pga underhåll var eftersatt och det behövde investeras i nytt tak och panna. Sålde hellre med förlust. En lite kul anekdot från då var att de lånen som blev kvar blev billigare, dyraste lånet var bundet på 12%, det är nog få nu som får ett blanco lån med lägre ränta än sina bostadslån idag..
Känner ingen som råkat illa ut på bostadsmarknaden för köpta bostäder, däremot vet jag flera som på olika sätt råkat illa ut på bostadsmarknaden för hyrda bostäder.
Du specificerade inte vilken bostadsmarknad du avsåg 🙂
Hur råkar man illa ut med hyresrätt?
Inflation äter skulder.
Inflation höjer hyran.
ABC, itś easy as 123.
Att få hyreshöjningar i takt med inflationen är inte att "råka illa ut" så som jag tänker.
Faktum kvarstår.
De som råkat "illa ut" i hyresrätt är betydligt fler än de som råkat "illa ut" i eget ägt boende.
Nej, för om råka "illa ut" betydde att månadskostnaden höjs är hela den här diskussionen helt efterbliven.
Tvärt om kan inte en hyresgäst överhuvudtaget råka "illa ut" i den faktiska kontexten, eftersom den som hyr inte äger risken för att just råka "illa ut".
Efterblivet?
Om du inte inser att det är betydligt fler som råkat "illa ut" i hyresrätt behöver du en rejäl reality check.
Bodde i hyresrätt många år med sambo. Stod dumt nog inte i bostadskö.
När vi separerade hade jag varken insats till BR eller någon chans att få en ny hyresrätt inom rimlig tid
Köpte en mkt fin 1:a i centrala Karlskoga 2006 för 30kkr. Svårsåld 2 år senare efter avklarade studier. Anlitade mäklare som klämde ut 15kkr och behöll själv 5kkr. I slutändan blev det ändå billigare och bekvämare än att bo i studentkorridor med delat kök och sömnlösa nätter.
Säker på att du inte glömt en nolla i talen?
Köpte min bostad för 1,5Mkr 1993 och säljer den för runt 8Mkr. Budar ca 8Mkr på en liknade bostad på annan plats men ngt sämre standard. Får jag den bor jag sämre än 1993 och har en skatteskuld på 1,6Mkr – bra bostadsaffär?
Bäste Faidros.
Vi tycker mycket synd om dig som bara gått 5 miljoner plus på din bostadsaffär efter skatt.
Kämpa på trots motvinden!
+1 Faidaros. En del tänker som Stefan, men i verkligheten har du bara fått en skatteskuld.
Trösta dig med det gamla latinska ordspråket: Nemo ante mortus beatus.
Då gäller säkert även det omvända.
Ja 5 miljoner efter skatt är ju en struntsumma som bloggens läsare med IQ 145 fnyser föraktfullt åt.
Fast nu behöver han köpa en annan bostad, så han har ingen nytta med de där pengarna. Allt han har är en skatteskuld.
Bara idioter tar uppskov på skatteskulden och eftersom Faidros verkar vara en smart hen är skatteskulden betald taxeringen 2018.
Hur tänker du nu Stefan? Byta lika för lika, och öka sin skuldsättning med 1,6 MSEK tycker du är en bra affär?
Hur gör du aktieaffärer?
Klart att Faidros kunde ta sitt pick och pack o flytta till något billigare, för säg 4,9 MSEK (8-1,6-1,5) så går man ju +- 0 (ej medräknat ev amoteringsr sedan 1993)
Men om det nu inte är ett alternativ?
5 miljoner efter skatt ger hotellnätter a 500 kr i 27 år.
Är ju ett alternativ bland flera.
Hur tänker du nu Stefan? Byta lika för lika, och öka sin skuldsättning med 1,6 MSEK tycker du är en bra affär?
Hur gör du aktieaffärer?
För det första. Det blir ingen skatteskuld på 1.6 mkr. Den blir lägre.
För det andra. Självklart säljer jag inte ett befintligt innehav och utlöser 30% skatt på vinsten för att köpa "något liknande".
Faidros fråga är nog pudelns kärna och jag skulle gärna läsa en djupdykning i denna. Hur realiserar man vinsten? Frågan har belysts tidigare i kommentarsfältet " svårigheter att byta upp sig i en stigande marknad"
Jämföelse mot aktier haltar. Du kan sälja aktier men för de flesta är hotell inte ett realistiskt alternativ.
Betrakta fastigheter lite som bonden tänkte på sin gård. Lämna förmögenheten i bättre skick till dina barn än när du fick den. Jag har inte lyft ett finger för värdeökningen – varför ska jag blåsa pengarna på hotellboende i 27 år och där igenom förneka mina barn ett bra boende?
För övrigt utnyttjar jag inte uppskov på mina fastighetsaffärer.
Om jag kunde realisera 5 miljoner SEK skulle jag överväga: 1. hitta ett mycket mycket billigt boende på landet. 2. säga upp mig. 3. försöka leva på vinst av kapital. Jag har hittills nått avkastningsnivåer som på 5 miljoner SEK skulle gå fint att leva på. Dessutom beskattas detta betydligt mildare.
Ni som realiserar stora vinster, gör någon så?
För att ha gjort en bra affär på bostäder måste man ha köpt och sålt i rätt tid samt gjort regelbundna vinsthemtagningar och givetvis inte utnyttjat möjligheten till uppskov. Det är inte svårare än så. Dessvärre är det svårare att tajma med ev. ändrad familje-, hälso- eller jobbsituation.
Det finns absolut inget som tvingar någon att sälja/köpa en fastighet för x antal miljoner.
Valet är fritt!
Fakta i detta fall är att Faidros har tjänat 5 miljoner efter skatt utan att lyfta ett finger. Det ger en vinst på 208 tusen sek/år vilket är över medianSvenssons disponibla inkomst.
Hur vet du att det är så?
Att valet är fritt? Självklart är det kanske inte bästa valet men ta ett äldre par som inte orkar sköta om sitt hus/trädgård längre. Är det fritt val att bli gammal och inte orka med?
Det kan kan välja är såklart att göra jobbet själv, leja ut det och bo kvar eller flytta till ett nytt boende.
Problemet är inte skatten, problemet är att skatten utlöses utan hänsyn till dina övriga affärer vilket får stor konsekvens för bostadsmarknaden och skuldbördan.
Istöllet för att vara fyrkantig excelekonom får man vara pragmatisk.
Du jag hatar excel och tycker det är djävulens påfund för att göra något extremt komplicerat lätt och komma med en idiotisk slutsats typ aktieanalys med en riktkurs på 83 kr och 40 öre.
Excel är den lates verktyg.
Ja, valet är i högsta grad fritt.
Det äldre paret du refererar till kan köpa/hyra ett mindre boende som är mer lättskött. Sen om de ändå väljer att bo kvar är deras eget val.
Det finns alternativ för Faidros. Om personen i fråga tror att priserna kommer gå ner så borde han hyra en bostad på nya orten.
Det blir troligen dyrare än att köpa men vad gör det när det finns 5 miljoner i vinst att ta av, troligen kommer mellanskillnaden i köp/hyr alternativet inte vara högre än att du kan vänta i många år på att en sättning i priserna kommer.
Helt rätt. Eller köp ett hus/lägenhet för 4 miljoner inom pendlaravstånd och bränn resten av pengarna på taxi eller annan lämplig transport.
Ett problem när man säljer av och minskar ytan är ju- märker man – att man får förbaskat lite plats för böcker, sparade saker, möbler, glas och kanske rent utav vinsamlingen…
Överflödsproblem, kan det ju tyckas, men lite sorgligt att behöva hyra förvaringsutrymme.
Dessutom: var skall det vara beläget?
Jag lider med dig, typ.
George Carlin Talks About "Stuff"
Sen år 2000 är det väl rätt svårt att gjort en dålig affär på en bostad.
Aktiemarknaden däremot är det ju lättare att satsa på fel kort och få ett eller fler dåliga år. Det har jag gjort men inte värre en jag kan peka ut just det året.
Men jag är helt övertygad att dåliga år på både bostads och aktiemarknaden kommer tillbaka. När är dock en 10000 kr fråga.
Jag har varit med i sådant förr och det ska bli intressant den dagen om tongångarna och säkerheten kommer att vara lika här på bloggen då?
Jag köpte ett hus i en liten by utanför Karlshamn i 2011, säljare var ett par som hade gått från varandra. Pris 625k, fanns pantbrev på 750k
Jag har en del anekdotiska historier med delade par+barn där en/båda fått kraftigt ökad skuldsättning pga separationen. I något fall gick det inte att komma överens om vem som skulle bo kvar så de sålde och köpte var sitt nytt.
Nu är detta inget nytt problem, men med nuvarande priser försvinner ev vinst ofta väldigt fort och skuldsättningen ökar dramatiskt. Man får ju också överinvestera i boendet eftersom barnrummen används inte heltid.
Det är alltid en bra investering att satsa på familjerådgivning…
Förr i tiden höll man ihop av praktiska skäl i vardagens slit, att skilja sig ingick inte på kartan. Är vi på väg dit igen?
Jag lägger ingen moralisk aspekt i det, det får imaner/rabbiner/präster/schamaner etc göra.
Kommer att tänka på Kusthöjden i Örnsköldsvik som bloggen skrev om:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/07/46-msek-for-lagenhet-i-o-vik.html
Just nu verkar det som att liknande projekt är på gång i var och varannan kommun…
Mina föräldrar köpte ett nybyggt hus i slutet av 1991 för 1 miljon kronor jämt. Det hade byggts av de tidigare ägarna i början av 1990 för 1.5 miljoner som fick lämna med skuld efter bara ett år.
Tvingades sälja bostadsrätt början av 90 talet som i princip blev värdelös. Förlust 200'. Sen dess bara värdeökning. Och då har jag hela tiden bott mkt billigt i villa.
Som alltför för mkt bil/båtintresserad ligger mina stora pengaförluster där.
Nöjet överväger dock så vansinnet kommer att fortsätta tills Mp tvingar mig att ha elmotor.
"Som alltför för mkt bil/båtintresserad ligger mina stora pengaförluster där."
Där sa du något.
Bland folk verkar det normalt och folk har råd att köpa nya bilar trots att värdet går ner med 200-300.000 kronor garanterat på 5-6 år men en förlust på 200.000 kr i en bostadsaffär på 90-talet följer visst med livet ut.
Men, Bengt!
Segel, åror och trampbil kan väl duga?
@skepparn.
Absolut, segel och åror kan också vara en lisa för själen. Men trampbil, där går du för långt. Får i så fall bygga en egen då jag är 1.92. Ger mig inte heller så gärna ut på E22 i denna då jag inte kan hålla trafikrytmen.
Köpte BR i Lomma framför stranden feb 2015. Det var en dip i bostadsmarknaden runt den månaden. Det var knappt något tryck på budgivningen då. Vi köpte under utannonserade pris. Jag fick veta i efterhand att säljaren hade mer och mindre gått +-0kr om man räknade alla omkostnaderna. De köpte som nyproduktion 2008. Idag gick en liknande BR utan havsutsikt för 1Mkr mer och budas på allt som har 4 väggar. Sjuka tider! Vinst garanteras inte heller på enbart läge, läge eller läge.
Stämmer bra med övriga anekdoter i Skåne. De som köpte ~2007-2008 fick vänta ett bra tag innan de låg +/- 0, ungefär 2013-2015 stämmer rätt bra. Vet också två personer med förlust, men det handlar om obetydligt små summor och deras nya boenden är värda mer pengar så det spelar ingen egentlig roll.
Har en kompis som råkade ut för detta i Stockholm, köpte en 1a i vasastan för drygt 2,5 miljoner 2007 och fick sälja med ett par hundra tusen i förlust 2010. Sen dröjde det några år tills han vågade satsa igen. Men nu har han precis köpt en trea för sex miljoner. Får väl hoppas att han har mer tur nu… alla hans kompisar där uppe har fått betalt för att bo.
Är det ett av de där husen som fick byta fasad?
Rickard O, flera fastigheter här i Lomma har byt fasaden på garanti.
i Gbg stiger priserna med ca. 10% per år minst. Dom flesta bolånetagare idag lånar runt 2 miljoner till en lägenhet som kostar 2,4-2,5 milj vilket innebär värdeökning på 250 000 kr per år eller cirka 20 000 kr i månaden för att bo och det definierar man som att "prisutvecklingen har lugnat sig" 🙂
Nej. Men känner stark oro för en bekant som ensam gick in i ett relativt dyrt hus nyligen. Journalst i småstad, där tidningen blev uppköpt av större aktör.
Det är kanske bara den ekonomiska trygghetsknarkaren i mig som överreagerar och vrålar neeej, utan att egentligen veta.
Köpte bostadsrätt i Lappland för 1 kr, sålde densamma för 16000 kr. Den blir svår att slå, procentuellt ivarjefall:-)
En bekant köpte nybyggd villa i en stockholmsförort för 5 millar. Efter en tid fick frun nog och ville skiljas och inte ha något med honom att göra. Dom försökte sälja huset för 5 mille. Dom lyckades inte och efter ca ett år ute på marknaden så sålde dom för 4 mille. Han fick blankolån kvar efter försäljningen. Kommer inte ihåg exakt året, men 2011 där nånstans.
Jag har råkat "illa" ut, jag kunde köpt en lägenhet för 6 år sedan men gjorde det inte. Iom att jag bor i hyresrätt idag hade jag (om jag sålt en lägenhet idag som jag kunde köpt då) plockat ut ett 1-2 miljoner i vinst och flyttat in i en hyresrätt.
Vår bloggare använder sunt förnuft och jag håller med hans bubbelåsikter. Men vi hade fel.
Vi underskattade krafterna som vill hålla bubblan intakt. Känns tyvärr för sent för att ge sig in i leken nu, uppsidan är minimal, nedsidan är enorm.
Jag tror dom flesta som inte köpte en lägenhet mer än 5 år seden (och bor i hyresrätt ännu) känner likadant.
Instämmer. Sämsta ickeaffären såhär i retrospektroskopet. Dock, jag klarar mig fint ändå men hur går det för dem som flyttar hemifrån nu?
Jag har fått för mig att en marknad som bygger på bostadskarriär (man tar vinsten och investerar i ngt dyrare) bara kan gå upp eller gå ner, men svårligen kan "plana ut". Ni som vet mer, stämmer den tanken?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alex: Människor har tyvärr oftast flockbeteende. Man stirrar sig blind på priser i områden som inte var populära för 5-10 år sedan och ser hur prisutvecklingen utvecklat sig och ångrar sig i efterhand. Samtidigt finns det områden i större städer som inte är så dyra än (1,5 milj. för en 2a) men man drar sig ändå från att köpa eftersom det inte är "populärt" trots att vilket par som helst skulle kunna köpa den av dig för 2,5-3 miljoner inom 1 år bara området seglar upp i popularitet och flockbeteendet drar till sig spekulanter i det området. Jag kan dock inte förklara varför man som människa tenderar att göra som alla andra och aldrig gå mot strömmen.
Hur som helst drivs bloggaren av en väldigt stark övertygelse och det är intressant att läsa hur han ser på världen och möjliga scenarior i framtiden men man får aldrig underskatta sitt egna intellekt. Söker man svar på hur man bör agera kanske man ska lyssna på sig själv nästa gång och inte googla fram vad alla andra tycker för då hamnar man på diverse bloggar med artiklar som förstorar upp ens rädsla vilket gör att man kanske går miste om bra beslut.
Kollar vi på utlandet så har det, enligt vår bloggare, aldrig planat ut, utan nedgången har alltid kommit fort.
Köpte en etta i Malmö 2010 (under 30 m2) för under 500.000 ett stenkast från Värnhem (östra Malmö).
Hade Stockholmspriser i huvudet (kommer därifrån) och priset "kändes" jättebilligt. Det var det inte. Priserna sjönk år efter år.
2014:
Försökte sälja för 400.000 men ingen kom på visningarna. Mäklaren ville sänka till 370.000 men till slut kom det en köpare som betalade 400 kontant.
Lägg till renoveringskostnader (minst 15.000) och mäklarens 30.000 så en förlust på över 100.000
Som bekant är inte Malmös bostadsmarknad i fas med resten av landets (speciellt inte Stockholms). Hade kvar lägenheten i flera år och hyrde ut i andra hand när jag bodde utomlands. I hopp om
att priserna skulle vända upp men så skedde aldrig.
PS: Grannen uppskattade att hans lägenhet minskat med 600.000 under samma period. Och hans renoveringar blivit olönsamma.
Vi har "tur" vi som bor i Skåne. Blir inte så knepigt för ungarna att hitta boende.
Hade du sålt den nu hade du fått betydligt mer än 500'
Malmös marknad är knepig ena året kan det vara en väldig fart för att sedan vara tvärdött i två år. Har haft folk i föreningen som försökt sälja i 2-3 döda perioder och haft lägenheterna uthyrda emellan under de goda.
Finner det mindre troligt. Med tanke på att ettorna på 38m2 i samma hus går för 570.000 (april 2017).
Du får billigare lägenheter i bättre läge billigare. T.ex. Amiralsgatan 25 kvadrat såldes för 375.000 (2000 avg) så sent som i december. Är IMO bättre läge än att bo nära Entré.
Brorsan gjorde nära en halv miljon i vinst på sin lägenhet i Helsingborg 2010-2015. Allt är inte ruttet i Skåne
Jo, och det är för att folk har "förutfattade meningar" om lägenheterna vid Ellstorp, öster om Nobelvägen, med mera. Priserna har dock stigit brett sedan 2014, och börjar bli lite smådyrt i väster, men inte oöverkomligt på något sätt.
Undrar hur många av oss nitiska sparare som börjat spara hårt, i ren och skär skräck över vad som potentiellt komma kan?
Har man rätt klarar man sig kanske. Har man fel blir man rik.
Köpte en BR på för 275k sålde den för 40k och köpte en annan som jag sålde för 700k några år senare. Lyckades precis sälja första gången när bubblan sprack på 90-talet, men fick flytta över lånen till den nya, så jag fick inga omedelbara konsekvenser av förlusten annat än att jag ficka pengar tillbaka på skatten, vilket renderade i en 3 månaders familjesemester i utlandet. Så kan det gå om man ser positivt på tillvaron.
… man har ingen nytta av pengar när man är död.
Man har ingen nytta av perfekta blodvärden när man dör heller 😀
Min devis har funkat utmärkt hittills. Jag och familj har upplevt massor i många länder. Har i bästa fall 30 år kvar, och har ingen som helst avsikt att hålla igen på utgifterna. Barnen har visat sig övertrumfa mig helt och tjänar nu mer än mig (1%-are). Är supernöjd med min insats som skattebetalare och producent av dito!
Bara för att exemplifiera så gick senaste semestern på ca 150k. Pengar är till för att användas. 🙂 inte för att sparas.
Låter som en tjej…
Eller i bästa fall flera…
Har ett par bekanta som förlorat några hundra k vilket satt dem i lite dåliga lägen. Pga separation för båda två. Det är ju inte så att alla regioner gått spikrakt uppåt hela tiden, inte för Stockholm heller.
Kruxet är ju att folk som tycker att några fjuttiga hundra tusen är mycket pengar köper bostäder för 5 miljoner. Då uppstår sånt här, även när marknaden är i rally-mode.
Man förlorar aldrig pengar på bostäder. För varje gång en bostad säljs vidare ökar priserna med minst mäklararvodet för annars säljer man inte och det råder fortfarande ett enormt överskott på köpare med väldigt hög kreditvärdighet.
Öhh, förlåt men jag har gjort det , och jag är inte den skarpast kniven i lådan erkänner jag villigt. Det finns förmodligen flera hundra som är intelligentare än jag i Sverige.
Min far köpte en lägenhet för 25 000 kr i Malmö (Kirseberg) 1997 och sålde 13 år senare senare för 250 tkr. Bra vinst! Vi har också en bekant som köpte ett hel trappuppgång – 10-15 lägenheter i samma område och till samma skampriser och sålde 10 år senare för flera miljoner.
Köpt lägenhet i BR Stockholm Västerort för 2750000.
renoverat för 400000
efter renovering gjorde värdering från banken – 3700000
liknande lägenheter i området säljer nu för 3000000 – 3100000
Om nu boende ska betrakas som investering så glöm inte bort alla kostnader som är förknippade med ägandet ink avgifter, driftkostnader, förbättringar och renoveringar.
Ex. på alternativ investering ex utdelningar Från den sista handelsdagen i december 2008 till den sista handelsdagen i december 2015 steg börsen med 218,50%.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
En fd arbetskamrat hamnade i en besvärlig sits 2007-2008, de skrev på för villa i Nacka först och skulle sedan sälja sitt boende, så som man fick göra av banken på den tiden. Finanskris uppstod och de fick då helt plötsligt 800k mindre än vad de och banken räknat på för sitt dåvarande boende. Det löste sig med allt till slut men det var inte helt smidigt eller stressfritt…
Fastighetskraschen 2008 var brutal och fastighetsindex på börsen sjönk 78% från april till november.
På den privata sidan var det locket på.
De som hade möjlighet drog helt sonika tillbaks sina säljplaner och avvaktade.
Ja, minns det var gråtreportage om vissa som lagt kontantinsats på nyproduktion men sen inte fick lån om jag minns rätt eller "tvingades" köpa till vad som då blivit överpris alt förlorade förinsatsen eller något sånt. Mycket ylande var det ett tag.
Inte på bostadsmarknaden men väl på Framfab – "fjantfab" (!!!!!) och det göteborgska "Prosolvia"..
:-(((((((((((((((((((((((