PostNord “gör det lättare för [den] som köper våra tjänster” och tar nu bort sitt ekonomiska ansvar för transport av paket. I praktiken blir det inte ens värt arbetstiden att försöka reklamera hos PostNord.
I nyhetsbrevet från PostNord till sk avtalskunder framgår det att PostNord inte längre tar något väsentligt ansvar vid skadade eller försvunna försändelser. Det tidigare skyddet om upp till 50 000:- SEK tas bort och ersätts med 150:- SEK per kilo.
I praktiken innebär detta noll skydd, då enbart arbetstiden med att stånga sig blodig mot Postens “kundtjänst” kostar mer än 150:- SEK.
Posten kallar detta för att man “gör det lättare för dig som köper våra tjänster” och att man “justerar ansvarsnivån”.
Tjänster som berörs är Expresspaket, DPD, PostNord Parcel 09 och 12, Postnord Parcel, PostNord MyPack Home, PostNord Return Pickup, PostNord MyPack Collect, PostNord Return Drop Off, DPD Företagspaket Special och Bud.
Uppenbarligen försvinner eller skadas så många av försändelserna genom PostNords försorg att man inte längre kan lämna några som helst garantier – vare sig på att något kommer fram eller att det som kommer fram är oskadat.
Rekommendationen till slutkunder är att aldrig beställa något av värde eller ömtåligt om detta skickas med PostNord. Uppenbarligen har inte företaget någon som helst avsikt att leverera ens någon intakt vara.
32 kommentarer
"försorg"?
Lustigt ord från Postnord.
Hurdå lustigt? Jag har också alltid använt det ordet precis som Lars precis gjorde (notera att det var inte Postnord som använde det), är det inte rätt?
Helt korrekt!
Om man inte drar försorg om paketen önskar man givetvis ej att bli ersättningsskyldig!
Mitt "från" skulle vara "om".
Det unnar jag Eder, Daniel och Sandow.
Det bästa vore väl om dom helt slutar leverera försändelser. Det man inte kör kan man inte skada!
I slutändan ställer de nog till minst problem om de lägger ner hela Postnord.
Det är väl snarare en anpassning till branschen. Det är bara Posten som haft försäkring på 50.000:- på företagspaketen alla andra har en minimal ersättning baserad på vikt vid skada.
Frågan är nu bara om Posten också anpassar sig till resten av branschen och sänker paketpriserna till 1/3 ?
Ah, de vill att folk ska sluta skicka paket så deras stackars hemleveranslastbilschaufförer (som tappade min f*cking 55" TV i marken precis utanför min dörr när jag stod och såg på genom köksfönstret) inte ska behöva känna sig så stressade under sin arbetsdag att de känner sig tvingade att antingen behandla godset som om det (redan) vore skrot eller helt enkelt strunta i att leverera paketen och sedan ljuga om att det inte var någon hemma (när vi i själva verket satt i trädgården, med uppsikt över uppfarten till huset). J*vla clowner är vad de är.
Måste fråga dig om du nu ser att han står utanför din dörr genom köksfönstret hur kan du då sitta i trädgården?
Och varför går du då inte ut och hjälper han i stället för att bara klaga
Men vad vet jag
Beställer man hemleverans så har kunden inget som helst ansvar att hjälpa till.
Två olika leveranser? Den knasiga möjligheten finns ju också.
Om du läser vad personen skriver så borde det kanske koppla att det är 2 olika tillfällen.
1. Han kikade ut genom fönstret när tvn tappades.
2. Annat tillfälle har chauffören angett att ingen var hemma trots att dom suttit ute under dagen och då alltså sett att ingen ens varit där…
Baserat på försäkrings kostnad så verkar de ha hög fail rate allihop, DHL vill väl ha 1% av värdet för att försäkra det.
Fast DHL tar ansvar för upp till 500kr/kg utan försäkring.
Deras egen försäkring är skitdyr och bökig att använda, skickar du mycket så teckna en separat transportförsäkring med ett vanligt försäkringsbolag den kostar bara någon bråkdels % på flödet.
Det är ingen RIKTIG post…
"Rekommendationen till slutkunder är att aldrig beställa något av värde eller ömtåligt om detta skickas med PostNord. Uppenbarligen har inte företaget någon som helst avsikt att leverera ens någon intakt vara."
Nu är det normalt så att säljaren ansvarar för transporten. Det normala är att ansvaret för varan övergår när varan är i köparens besittning (läs håller i paketet).
Att säljaren anlitar PostNord är snarast säljarens problem, isht om paketet inte kommer fram. Visserligen kan det vara trist att man inte fått det man beställt, men värre är det inte.
Naturligtvis skall man inte köpa av säljare som inte har seriös reklamationshantering, men det gäller ju avsett om de skickar med PostNord eller inte.
Det är mycket tyckande i dessa inlägg: Det finns en lagstiftning som heter VTL, Lagen om inrikes bilfrakt. Den sipulerar att en transportörs begränsade ansvar är maximalt SEK 150:- per kilo skadat eller förkommet gods. Övrig risk upp till fulla godsvärdet är (om man så önskar) försäkringsbar, antingen genom tillägg i fraktsedeln eller via en extern försäkringsgivare. Var och en har m.a.o. ett val att göra, eller att ta en risk. Ungefär som en bilförsäkring, man väljer hel eller halvförsäkring (bilen försäkrad eller inte). Att säga att säljaren normalt ansvarar för transporten är att göra det lite väl enkelt. Det är leveransvillkoret (INCOTERMS) som avgör vem av parterna (säljaren eller köparen) som har risken för skada eller förlust under transporten. Den som har denna risk i enlighet med köpeavtalet (orderbekräftelse eller faktura) är den som har rätten till ersättning från transportören. Avslutningsvis kan jag absolut hålla med om att då ma köper en vara så skall man vara mycket noga med att kontrollera säljarens åtagande vid trasnportskador, speciellt om man är privatperson. Processen att reklamera kan som sagt vara oerhört tidskrävande och byråkratisk.
PostNord är ett skämt. De kommer inte in genom porten trots både portkod och telefonnummer. Mycket enklare för dem att säga att mottagaren inte är hemma.
I sammanhanget kan man också nämnda de systematiska stölderna som delar av personalen på terminalen i Torsvik (Jönköping) ägnade sig åt utan att ledningen lyfte ett finger.
På den tiden var jag säljare och avtalskund, och tog naturligtvis det yttersta ansvaret tills kunden hade paketet i handen, men det blev ohållbart att ta de förlusterna. Så kan man också döda verksamheter.
När skattefinansierad verksamhet skall drivas enligt företagsekonomiska principer så är den enskilt största kostnadsbesparingen att göra sig av med kunden.
Posten har funnits sedan 1636 och har alltid finansierat sig själv.
Förr betydde "Going Postal" att brevbärare skjöt ner sina kunder, i Sverige kommer det i framtiden referera till kunder som skjuter ner brevbärare i desperation.
Ah, Postal… fina tider!
"postal" handlar väl oftast om att gå lös på chefer/kollegor på kontoret efter att ha fått sparken el dyl.
Här ser vi anledningen till priserna behöver höjas!
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/miljonbonusar-till-toppar-i-krisande-postnord
Hejdå postnord!
Om man är ett företag som jobbar med att leverera och transportera försändelser. Om man då gör detta för att slippa betala för sitt usla jobb, varför lägger man då inte ner och säljer till nån som verkar bry sig mer om service?! Har inte för mig att det var så här mycket skador och bortkomna försändelser förr..
Källa?
POSTMORD !!!
Han talar om 2 olika händelser, och problem som är med PostNord.
1. Tappat saker.
2. Vänder och åker vidare utan att ens gå ur bilen.
Jag har också varit med om båda!
Kan man få se en skärmdump från nyhetsbrevet / källan till denna artikel?
Kan inte hitta någonting som styrker detta i tjänstevillkoren som gäller sedan 2017-01-01: http://www.postnord.se/foretag/skicka/villkor/tjanstevillkor-avtalskunder
Ett utdrag från en av dessa tjänster:
"7 Ansvar
7.1 Generellt
PostNord ansvarar ej för skador på kyl, frys- eller färskvaror
som är en följd av kyla eller värme utöver normal transporthantering.
7.2 PostNord MyPack Collect inom Sverige
PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor per
sändning. Med sändning avses en eller flera försändelser från
en och samma avsändare till en och samma mottagare och
som inlämnats till PostNord vid samma tillfälle. Gäller även
kollitaxerade försändelser.
7.2.1 Separat försäkrad försändelse
När förlust, minskning eller skada ersätts under separat tecknad
varuförsäkring gäller inte den ansvarsnivå som anges
ovan, PostNord MyPack Collect inom Sverige. I stället ersätter
PostNord, till den berättigade, högst 150 kronor per kilo av det
förlorade, minskade eller skadade godsets vikt.
7.3 PostNord MyPack Collect till Norge, Danmark och
Finland
PostNords ansvar vid förlust, minskning eller skada på försändelse
är begränsat till 520 EUR per paket eller till det högre
belopp som föreskrivs i CMR.
7.4 PostNord MyPack Collect till länder utanför Norden
PostNords ansvar vid förlust, minskning eller skada på försändelse
är begränsat till 260 EUR per paket eller till det högre
belopp som föreskrivs i CMR."
I så fall måste DHL ta över och bli standard. Vilken katastrof när DHL inte finns som val på många nätbutiker och folk tvingas använda en osäker PostNord som saknar ansvar. Ska flygplatser också ta bort ansvaret att inte vara ersättningsskyldig efter en olycka nödlandat, för sen ankomst och missad följande flyg