Flera källor är frågande kring varför media titulerar den gamla Marinhamnen i Fårösund för ubåtshamn. Enligt Dagens Industri ska den gamla hamnen köpas av den ryske och Putinvänlige bankoligarken Vladimir Antonov, som är efterlyst i EU för olagligheter i samband med en bankkris i Litauen. Försvarsmakten vill köpa tillbaka hamnen som Göran Persson-regeringen tvingade försvaret att sälja för vad en finare villa med sjötomt kostade i Stockholm på den tiden.
Av någon anledning har media valt rubriken ubåtshamn och slänger sig med detta vitt och brett. Enligt insatta personer är det lite oklart vad en ubåtshamn är. Den behöver ha ett visst djup invid kaj, och hamnen i Fårösund grävdes ut för att kunna ta emot ubåtar och inte bara dåvarande kustartilleriets och kustjägarnas (nuvarande amfibie) grundgående båtar eller för den delen marinens forna dagars grundgående snabba torped- och robotbåtar.
Vad Försvarsmakten ska med Fårösund till säger man inte, men med ökad nödvändig närvaro och incidentberedskap på Östersjön, så kan man förstås spara stora pengar och ha högre beredskap med en permanent baseringsmöjlighet på Gotland, ungefär som Visby flygplats fortfarande används militärt som F 17 G. Dock har Försvarsmakten köpt Kappelshamn (skymtar förbi i min andra roman Midsommargryning), och står inte längre utan en egen hamn på Gotland.
Vad just en ubåt behöver en hamn till är också osäkert. Är man optimistisk så är det för att lasta ombord nya torpeder efter att ha sänkt ett antal ryska fartyg, men det är samtidigt rätt naivt att tro att en ej hårdgjord (=bergrum) statisk sådan hamn och torpedlager får vara intakt om det handlar om ett shooting war. Snarare ligger sådana möjligheter i antingen fortifikatoriskt skydd (=Musköbasen) eller i mobila basfunktioner (=lastbil), som flyttar sig till en vanlig kommersiell hamn med tillräckligt djupgående och lämplig kran.
Svenska ubåtar besöker redan idag Gotland och lägger till i Visby på sk örlogsbesök. Det går uppenbarligen att komma till kaj på Gotland redan idag och Fårösund har ingen unik förmåga. Försvarsmakten kan utrusta Kappelshamn för att tanka och lasta ubåt, något de ändå måste göra för att kunna använda Fårösund, där det knappast finns kvar några för dagens och framtidens ubåtar anpassade förmågor.
Gissningsvis gillar media dock att använda orden ryss och ubåt i samma rubriker och det handlar om den gamla vanliga okunskapen och klickhysterin.
Mer allvarligt är dock att påtala den enorma skada Göran Persson och socialdemokraterna orskade med den strategiska blackouten när Sveriges försvar slutligen lades ner 2004. Försvaret tvingades sälja av allt och det skulle gå fort, kosta vad det kosta vill. Hela gamla amfibieregementet och hamnen ska ha sålts för endast 18 miljoner kronor till Joachim Kuylenstierna.
Tillägg: Försvarsmakten sålde området för 4 miljoner till statliga Vasallen, som sålde det vidare för 18 miljoner. Redan där blev försvaret alltså blåsta.
Anläggningen ska ha kostat minst en halv miljard av skattebetalarnas pengar att bygga, men såldes av Göran Persson (s) för 18 miljoner. Budet på enbart hamnen från oligarken Antonov ligger på 82 miljoner kronor. Den strategiska blackouten som Göran Persson beordrade har kostat svenska skattebetalare tiotals miljarder, kanske hundratals miljarder kronor i bortslumpade anläggningar och materiel och påminner ironiskt nog om hur ryska tillgångar slumpades bort billigt eller rent av gratis till de framtida oligarkerna när Sovjetunionen föll.
Sekundärt blir vad Antonov ska ha hamnen till. Kanske lägga en av sina lyxkryssare, bortom eventuella konkurrerande kriminella oligarker och rysk kontroll. Antonov är efterlyst i EU men flydde från London till Moskva när han skulle utlämnas till Litauen för misstänkta brott i samband med en av hans banker. Eftersom han fortfarande lever och inte drabbats av blyförgiftning är han en Putinvänlig oligark, men det pågår ständigt maktkamper bland de kriminella oligarkerna i Putins parti Kriminella Ryssland.
![]() |
Ryska armén – artigt folk!
Vanlig slogan i Ryssland, och avser Kriminvasionen. |
Man kan teoretisera att en ryssägd hamn skulle vara ett säkerhetshot, större än Nordstreams bruk av Slite. Samtidigt har inte Fårösund någon roro-kapacitet men kan visserligen användas för att ta in och i förväg “civilt” basera specialförbandsoperatörer som “hamnarbetare” och som sedan snabbt kan förvandlas till artigt folk eller oroade medborgare. Lättare irreguljära eller reguljäare förband kan man dock sätta iland var som helst på Gotland, t ex med de ryska kopiorna på stridsbåt 90, och behöver inte äga en hamn. Med ägandet kan man dock enklare placera ut materiel i förväg.
Blir det dock högsta beredskap och regeringen fattar beslut om förfogandelagen så kvittar det vem som äger hamnen. Försvarsmakten, amfibiebataljonen och marinen kan då klampa in bäst de vill och lämna en skuldsedel i knät på Antonov när de förfogar över hamnen.
Stora problemet om Antonov köper, inte omöjligt på uppdrag av Kreml, är de samma som för Nordstream i Slite och Karlshamn – trafik till och från hamnen kan användas för inhämtning och andra krigsförberedande åtgärder, samt blir ännu ett problem i knät på ett anemiskt svensk försvar. Sveriges försvar är så tunt att varje sådan här störning som måste övervakas och hanteras sänker operativ förmåga någon annanstans redan i fredstid.
Kappelshamn bör duga för fredstida bruk åt Försvarsmakten. Tillägg: Osäkert om Kappelshamn är djupgående nog för ubåt – Gotlandsklassen har ett djupgående på 5.6 meter och Kappelshamn ska vara 5.5 meter djupt. Något (väldigt) överdrivet får väl hela svenska flottan plats vid kajen samtidigt. Man får väl placera några minor utanför Antonovs hamn, om han nu köper den.
Tillägg: Till Sveriges Radio förnekar Joachim Kuylenstierna att Antonov ska ha lagt ett bud. Han menar att det är spekulationer från media för att sälja lösnummer. Däremot ska det finnas två utländska köpare och han har sagt i radion att om han säljer till högstbjudande kommer han behöva flytta inte bara från Gotland utan också från Sverige… Vem vet, kanske är det något NATO-land som köper Fårösund och baserat på “Lex Karlshamn” så är det bara att köra på.
Tillägg 2: Den kommunala förköpsrätten av fastigheter större än en halv hektar har tagits bort. Förköp skulle oavsett ske till samma pris som det accepterade budet och det är mer pengar än Försvarsmakten har. Man kan tänka sig att en statlig förköpsrätt borde återinföras om säkerhets- och försvarspolitiska skäl föreligger. Men jag har inte sett några förslag eller ens diskussion om detta.
11 kommentarer
Cornu
Stämmer det att Carl Bildt kommer att tjäna ekonomiskt via moderbolaget vid en försäljning genom 70 000 optioner?
Det vore ju en enorm dubbelmoral om landets högprofilerade fd utrikesminister tjänar pengar på att sälja en hamn till en Putin-oligark.
Hur skulle jag veta det? Vet inget om Carl Bildts privatekonomi.
Stämmer det att du slutat slå dina barn?
Nej, det är bara ren slump att det råkade bli sådär.
Självklart tänkte jag på de rykten och medieuppgifter som cirkulerade igår kväll där Fastator var inblandade. I styrelsen sitter Carl Bildt och Björn Rosengren är ordförande. Enligt DI så ska Rosengren sköta förhandlingarna kring försäljningen, men det tillbakavisas idag av Kuylenstierna. Det sista är nog inte sagt i detta och därav min fråga till dig.
http://www.di.se/nyheter/ryss-tar-striden-om-ubatshamn/
Har dom byggt en bro i Fårusund?
Bra synpunkter Cornu. Vill bara som försvarsvän tillägga att inte bara GP har stort ansvar för hur kapital, mtrlt som humant, förstörts på ett sätt som de flesta medborgare är aningslösa inför. GP är känd för att vara "handlingens man" och som sådan vara han ofta impulsiv ifråga om andras värden.
Hamnen skulle ur rysk kommersiell synvinkel kunna bli ett utmärkt förvaringsrum/varv för utländska fritidsfartyg i syfte att undvika hemmabaserad(rysk) omsättningsskatt. I konkurrens med t.ex Gryt och Öregrund. Ägd av en Putin-vänlig oligark vore det den perfekta täckmanteln.
En stalig förköpsrätt om säkerhetspolitiska skäl föreligger… Kanske det bästa förslag jag läst på länge. Tänker på Finland och de många ryska fastighetsköpen där, som det dock vad jag förstår ska sättas stopp för nu.
Vad är det för djävla trams våra politiker håller på med. Är det ett problem med utländsk närvaro (som ej är sanktionerad) se då för fan till att skapa skydds- och restriktionsområden. Vi har haft det förut. Vi kan skapa det igen.
Visst kommer globalister, miljöpartister, kommunister, svenska freds och en och annan neoliberal privatperson som känner sig trampad på tårna att skrika och gapa. Inse att i nationella försvarsfrågor så kommer folk att köras över. Ju snabbare landets ledning sätter ner foten dess bättre. Sluta tramsa.
(Hjortronplockarna i Tornedalen kommer förmodligen att jubla.)
Rikets säkerhet måste alltid gå först.
Ryssarna är väl medvetna om våra politikers rädsla för att ha en åsikt och stå för den.
Brydde sig någon om rikets säkerhet skulle man sluta snacka och börja pynta upp. Det är som vanligt signalpolitik vi ser, man VILL har hamnen till försvaret, men det GÅR INTE av olika anledningar. Politik är att vilja, som Mona Sahlin sade. Ja jösses vilken soppa.
Vi har defacto lagar för sånt här, tvångsinlösen med marknadsvärde +25%, men det kanske är för socialistiskt att kräva majoritetens väl över en enskilds privata äganderätt numer…om det inte rör sig om industriella intressen som LKAB dvs.
Expropriationslagen (1972:719)
" 1 § Fastighet, som tillhör annan än staten, får tagas i anspråk genom expropriation enligt denna lag med äganderätt, nyttjanderätt eller servitutsrätt. Genom expropriation får även särskild rätt till fastighet upphävas eller begränsas, om rättigheten tillkommer annan än staten."
" 6 § Expropriation får ske för det militära försvaret eller för annat ändamål som är av särskild betydelse för totalförsvaret."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720719.htm