I våras krigsspelade Ryssland med 33 000 man ett anfall mot Bornholm, Åland och Gotland. Även Norge anfölls i scenariot. Ryssland övade alltså återigen offensiva anfall mot sina demokratiska grannländer, något man även gjorde 2015.
I Mark Geolottis rapport Heavy Metal Diplomacy: Russia’s Political Use of its Military in Europe since 2014 framgår det alltså att Ryssland återigen övade offensiva anfall mot demokratiska grannländer, inklusive Sverige och NATO-länderna Danmark och Norge.
“In March 2016, for example, 33,000 Russian troops wargamed offensive operations against Denmark, Finland, Norway and Sweden, including seizing the Aland, Gotland and Bornholm islands. Even less subtle was the exercise in June 2015, when Russian bombers simulated a nuclear attack on Bornholm, timed to coincide with an annual festival when 90,000 guests and Denmark’s political leadership were on the island.”
Det samma skedde våren 2015 och som ledamoten av Kremls utrikespolitiska institut, Sven Hirdman, påtalade tidigare i höstas så har Ryssland planer på ett anfall mot Sverige.
Övningen 2016 innefattade 33 000 man och var ett krigsspel, dvs skedde främst med stabs- och ledningsresurser samt befäl. Ett verkligt anfall hade antagligen omfattat mellan 150 000 och 250 000 man.
Som tidigare påtalat är alltså Sveriges icke NATO-medlemskap inte något skydd, utan de ryska planerna är att anfalla Sverige samtidigt som NATO-länderna i Norden. Sverige bör alltså gå med i försvarsorganisationen NATO för att aktivt kunna delta i försvarsplaneringen mot de planerade ryska anfallen.
I en ny undersökning tror endast en tredjedel av svenskarna att Sverige kan försvara sina gränser. Endast var fjärde svensk ser inte Ryssland som ett hot. 55% av svenskarna vill öka försvarsanslagen, medan endast 8% vill minska dem, vilket är mindre än (v):s och (mp):s väljarstöd.
Wikileaks har återigen visat sig gå uppdragsgivaren och finansiären Rysslands ärenden genom att ta bort uppgifter som berörde miljardtransaktioner mellan diktaturerna i Kreml och Syrien ur sina “läckor”, trots att Wikileaks frontfigur Julian Assange hävdar att man släpper alla läckor råa. Men här hade man alltså gallrat bort uppgifter rörande Kreml.
117 kommentarer
Märkligt att det fortfarande finns idioter som går globalisternas ärenden? Det flesta börjar annars vakna upp och inse att dom blivit förda bakom ljuset..
Vad är en globalist?
@Kapten Crunch
De som vill driva igenom det här: The Real Reason We're In Syria Is Enraging But Not Surprising
Cornu kommer vara bland de sista som vaknar upp. Om man nånsin gör det. Spelar nog ingen roll om de så skulle stå med en pistol mot hans huvud in person.. Han skulle fortfarande se Putin framför sig 🙂
Martin
"Ryssland övade alltså återigen offensiva anfall mot sina demokratiska grannländer". Det är nyckelmeningen i inlägget och det är förbannat jävla oroande.
Och där kom Martin in såklart. Vad skulle du se framför dig Martin, en utomjordisk reptil från fjärde dimensionen? Det finns ju forskning på det enligt dig.
Dopad: en globalist är alltså en arab från Quatar, Turkiet, Jordanien eller Saudi-Arabien? En sunnimuslim då?
@Kapten Crunch
Då lyckades du nog missuppfatta rejält
En globalist är någon med tillräckligt mycket inflytande för att manipulera den politiska makten för egen vinning. När det gäller gulfstaterna är plånböckerna så feta att de kan påverka andra länders politiker för deras syften
@dopad
Hade du varit lite seriös så hade du gett lite mer information än bara en film på Youtube. För det är faktiskt en väldigt intressant rapport/artikel, skriven av Robert F.Kennedy Jr(JFK's brorson), som är bättre att läsa själv än att lyssna på massa foliehattar som totalt förstör trovärdigheten.
Läs här: http://www.ecowatch.com/syria-another-pipeline-war-1882180532.html
Den är flera sidor lång så ni inte missar dom andra sidorna.
Den som ifrågasätter Robert Kennedy Jr's trovärdighet kan ju göra lite egen research. Framstår han fortfarande som en "pajas" så skulle jag säga att hela det demokratiska partiet i USA är "pajasar". Alltså det partiet som Obama och Hillary företräder. Ni vet motpolen till den störta pajasen av dom alla, Trump. Behöver jag fortsätta?
Sen kan ju folk överlag fortsätta att tro på den enklaste förklaringen och avfärda allt annat som konspirationsteorier men läs artikeln och vidga dina vyer en aning. Det finns oftast fler förklaringar än en till problemen i vår omvärld, inte bara den vi får se på Aktuellt.
"Cornu kommer vara bland de sista som vaknar upp. Om man nånsin gör det. Spelar nog ingen roll om de så skulle stå med en pistol mot hans huvud in person.. Han skulle fortfarande se Putin framför sig :)"
Han kanske skulle ha rätt?
@Daniel Johansson
Tror du fortfarande man krigar för att sprida glädje och demokrati?
Massor som kopplar varför man lägger så mycket pengar på att korrumpera länder i mellanöstern och det handlar i grunden om att förlänga möjligheterna till att göra pengar på olja och gas. De försöker monopolisera transportvägarna, två tekniker används för det för man har en motståndare som kan sätta käppar i hjulen, det är ryssarna. De sitter nämligen också mycket mycket gas och olja men ryssarna måste kunna transportera med.
Gulfstaterna måste få till en pipeline till Europa för att kunna stänga av gasen från Rysslnad, de kommer lyckas med den avstängningen via sanktioner.
Eftersom Trump valdes och IS verkar åka på "pumpen" i Syrien ser taktiken ut att misslyckas. Det kommer innebära att gulfstaterna måste ställa om mycket snabbare till en mer marknadsekonomiskt baserad ekonomi. Shejkerna kan inte dela ut pengar till folket för att hålla dem nöjda.
När trump tillsätts och fler vågar komma ut och berätta tror jag en och annan kommer sätta i halsen om hur världen verkligen har styrts.
@Daniel Johansson
Jag läste ditt inlägg snabbt, missuppfattade att du menade att det var pajaseri istället för motsatsen
@dopad
Tänkte väl det 🙂
Har du hängt på den här bloggen ett tag så borde du veta att allt som har med Youtubefilmer eller egenhändigt skrivna artiklar avfärdas som trams direkt. Bättre att försöka få folk att tolka informationen själv och bilda sin egen uppfattning.
Dessutom kanske man slipper tomtar som Martin (du är en jävla pajas Martin, förstör hela diskussionen varje gång du lägger dig i) om man har tur. Han dras ju till varje gaphals på Youtube som "Knows whats REALLY going on!".
@Kapten Crunch o Martin,
Förstår inte riktigt. Kan ni förklara lite mer i detalj?
Jag är så jävla korkad ibland…
/K
Kände inte till denna pipeline sedan tidigare, men utan att veta mer om det så verkar det både troligt och icke-extraordinärt. Det är ju knappast en pipeline "enda" anledningen till att konflikten ser ut som den gör, utan i grunden är det ju geopolitik som rör många arenor som ekonomi, säkerhet mm: Ryssland vs Väst, Shia vs Sunni. Många kockar i Syrien-soppan av många "fula" geopolitiska anledningar. Att makterna inte är där för humanitära skäl har nog de flesta redan förstått.
Åh, rfk jr. Ni vet väl vad Burroughs brukade säga? Never trust a junkie.
Blir det inte lite Epimenides-paradox over det uttalandet Ben?
@Fjordor
Folk har gjort mer för mindre.
Nej, pipelinen är inte enda anledningen till röran i Syrien, en hel del beror också på den allmänna "grannsämjan" där nere som anser att en svag granne är en bra granne.
Dvs, ser man möjligheten så ser man gärna till att de får problem.
Men sen är det som alla andra konflikter, man ser en möjlighet att göra nåt, i detta fall understödja rebeller, och räknar med medvinden från den arabiska våren. Sen eskalerar det hela…
Och det är väl klassiskt för de flesta krig, att de oftast börjar som skärmytslingar, för att sedan eskalera..
K: Förklara vad? Försöker bara dra folk ut ur den fantasibubbla de befinner sig i. Men många vägrar ta till sig infon ens. Eller öppna en länk tex 🙂 En del får tydligen för sig att innehållet kan ändras så fort det hamnat på youtube haha 🙂 Ett intressant fenomen hos en del som inte vill konfronteras med verkligen alls. Upplever det bland många jag känner. Fast jag tror det mest är en ursäkt för slöhet.
Man får banka o banka o banka 🙂 Sen vänta lite. Sen banka vidare. Då har det oftast hunnit ske nåt i världen också som gör att de vaknar till lite mer.. o då kan man komma vidare ett par steg till.
Här är det dock en hel del som inte ens fattat grunderna av det lurendrejeri de befinner sig i 🙂 Trots internets intåg. Ganska fascinerande 🙂
Bättre att flytta nånstans där man får ett riktigt försvar, en riktig ordningsmakt och bra vägar för (mindre) skattepengar. Våra svenska politiker kommer aldrig få tummen loss att strama upp eller lägga tillräckligt med resurser på försvaret förrän det är för sent.
Samma som 1939 fast den här gången kommer vi inte att kunna gömma oss bakom 'neutraliteten'.
Nordkorea?
Nu trodde jag att Putins desinformationsbubbla inte sträckte sig hit än, utan att bara han själv befann sig i den. Men det finns fortfarande något varje pursvensk kan göra. Fly eller försvara, vilket är en stark instinkt hos de flesta ryggradsdjur, och även hos en del molusker och insekter. Ja, vad gör man inte för att få ligga?
Var?
I graven?
Jag tänkte på den bubbla Putin befinner sig i, inte din lokala bubbla som är rätt ointressant.
Någon gång i urtiden hade förmodligen även du fantasier om att få ligga. Du kan väl berätta ?
Jag tror inte Putin sitter fast i västs-msm bubbla, nej 🙂 Hehe..
Martin, är det inte lika bra att du ger upp?
Du kan helt enkelt inte vinna. Jag är smartare än du liksom de flesta som hänger här, och de som läser det här.
Martin ägnar all sin vakna tid åt att bli matad av foliehattsmedia (fhm), han har tvångstankar om att sprida det han "vet" från fhm-bubblan.
Martin är förbrukad.
Och Kapten Crunch är även avslöjad som side kick till Martin 🙂 Hur svårt kan det vara? Enda förklaringen är click bait. Hahaha, sorry you bunch of clicks, … and me.
Däremot vet jag en som kallar sig K som verkar befinna sig i en liknande desinfo- o fantasibubbla som Cornu, byggd på påhittade lögner som du matats med 24/7 sen födseln via msm.
Du tillhör garanterat de som gick på det här tex utan att ifrågasätta nånting..
https://youtu.be/aLXvmZiEGWo?t=1h31m40s
..liksom du gått på allting om Syrien nu.
Ah.. det gäller visst en till ser jag 🙂
Ryssland är i krig med Saudiarabien, så länge vi stöttar Saudi näst mest så tror jag Ryssarna är noga med att de finns allvar i leken
I kommentarerna till i princip alla säkerhet- eller försvarspolitiska ämnen dominerar alltid (förutom kreml troll och diverse muppar) en supernegativ och allmänt uppgiven inställning typ Sven-Hassan ovan. Men det finns ju saker man kan göra åt den rådande situationen. Skriv på ett T kontrakt eller, om du inte klarar fyskraven, gå med i Hemvärnet. Inga förkunskaper krävs, det finns utbildningar att gå. Var förändringen du vill se (tror det var Ghandi som sa de.
Om detta känns för jobbigt och du mest vill gnälla lite på sakerna tillstånd, så gör det. Men då kan du lika gärna göra slag i saken och emigrera, din jävla syltrygg.
Förutom att jag redan tjänat mitt land i marinen och sedan hemvärnet gör jag redan något åt situationen: likt andra i det här landet driver jag företag och som tack för det betalar världens högsta skatter. Istället för att slänga epitet som ynkrygg etc kan du väl förklara varför vi ska finna oss i att berövas mer än hälften vad vi arbetar ihop samtidigt som staten inte kan garantera vare sig ett fungerande försvar, en fungerande ordningsmakt eller fungerande sjukvård.
Av ren nyfikenhet, vad är det för typ av företag du driver som berikar vårt samhälle?
Det här gnället på skatten börjar ju bli rätt gammalt. Har inga problem med att betala skatt om våra kära politiker kunde använda pengarna till något vettigt. Så på den punkten håller jag med dig.
För att gnälla lite på Oraklet i samma veva så är det ju snudd på omöjligt att ha råd att gå med i försvaret om man inte bor hemma längre eller har en partner som tjänar bra som kan täcka upp den förlorade inkomsten. Supernegativ? Absolut. Uppgiven? Aldrig, varken ryssar eller Daesh kan få mig att kasta in handduken. Svammel? Alltid efter 02:00!
Det är ju just där skon klämmer: Pengarna används inte vettigt. När politikerna inte ens när ryssen bokstavligen står vid dörren och stampar kan förmå sig att skjuta till några extra medel till försvarsmakten minskar åtminstone min lust att berövas på ~60% av min inkomst.
Ang. vad jag sysslar med så driver jag ett mindre spelutvecklingsföretag.
@Sven-Hassan: Nu är det ju inte dig specifikt jag pratar om utan fenomenet i sig, så en halv ursäkt kan du väl få. Min poäng är att det inte spelar någon roll om skatten är hög, det är gropar i vägarna eller vad nu mer som kan vara fel. Vi kan sitta och diskutera storleken på försvarbudgeten och huruvida vi behöver Patriot eller Aster eller AMOS eller drakägg tills vi blir blåa i ansiktet, inget spelar någon roll om det inte finns en försvarsvilja bland befolkningen som leder till konkreta åtgärder, t.ex. att gå med i Hemvärnet.
@ DJ: Jo jag vet. Därför var mitt förslag att tjänstgöra tidvis eller i Hemvärnet vilket inte påverkar ens ekonomi mer än marginellt.
Försvarsviljan måste i första hand utgå från det styrande skiktet. Vi hade ju en stark försvarsvilja men hur påverkades den när man lade ner allt vad försvar hette? Tvärtom verkar ju politikerna göra allt i sin makt för att folk inte ska kunna försvara sig – t.ex motverkar man privat vapenägande, vill förbjuda halvautomater, vägrar skjuta till pengar till försvaret, låter ordningsmakten förfalla. För att inte tala om en hel ungdomsgeneration med FI/MP/V-sympatier och 30 års demonisering av allt vad svensk kultur och nationalism heter.
Var exakt är det tänkt att försvarsviljan ska komma ifrån?
Från det faktum att Sverige är ett av de bästa länderna i världen att leva i, trots allt. Jag håller med dig i allt du säger förutom slutsatsen som jag tolkar som ungefär "allt är ändå så dåligt och Putler så stark att inget ändå spelar någon roll." Nu är vi där vi är, både gällande försvarförmåga och försvarsvilja, frågan blir om vi ska lägga oss ner och då eller kämpa för det som är vårt.
Sverige är ett av de bästa länderna i världen att leva i för vit medelklass i rikare kommuner, men långt ifrån alla som bor här. Och det är i mycket gamla meriter vi lever på. När jag hälsar på familjen i Japan behöver jag inte vänta en vecka på att få träffa en läkare, och det är alltid rent och snyggt på gatorna och skolorna håller hög klass. Just det sistnämnda är en mycket större anledning för mig att flytta nån annanstans än försvaret, då jag har små barn som snart kommer i skolåldern. Förskolan är superb i kommunen där jag bor, men grundskolan i Sverige lämnar en del att önska.
Vad gäller slutsatsen tolkar du fel:
Ryssar respekterar bara styrka precis som vilken skolgårdsmobbare som helst. Är vi starka blir vi lämnade ifred. Ska vi bli starka måste vi ha starka ledare som kan bygga ett samhälle vi känner är värt att försvara. Vi hade det ända in på 90-talet men inte längre eftersom politikerna låtit det förfalla.
Vad det här landet behöver är en svensk Reagan som kan gjuta lite nytt blod i omloppet.
"Vad gäller slutsatsen tolkar du fel:
Ryssar respekterar bara styrka precis som vilken skolgårdsmobbare som helst. Är vi starka blir vi lämnade ifred. Ska vi bli starka måste vi ha starka ledare som kan bygga ett samhälle vi känner är värt att försvara. Vi hade det ända in på 90-talet men inte längre eftersom politikerna låtit det förfalla.
Vad det här landet behöver är en svensk Reagan som kan gjuta lite nytt blod i omloppet."
Ja, det håller jag med om. Äntligen lite #common ground"=)
Men jag anser inte att situationen i Sverige är fullt så dyster, ens utanför medelklassen. I Japan behöver t.ex. folk jobba ihjäl sig bara för att hålla BNP tillväxten över vattenytan, en situation som bestått i typ 25 år. Min poäng är att alla samhällen har problem, men att de i Sverige trots allt är mycket färre och mindre än i den absoluta majoriteten av världens länder.
I just Japan har man förvridit konceptet kärnfamiljen till en konstellation där fadersfiguren är ett slags vandrande bankomat och frun enbart existerar för att sköta hushållet och barnen med hans pengar. Och det går tillbaka till dåliga prioriteringar hos tidigare generationer under 60- och 70-talet, dvs långt innan Japan gick in i sin långa ekonomiska kris. Dessutom har man en arbetskultur där ingen får lov att gå hem förrän chefen går hem, och chefen jobbar alltid över. Men detta gäller framförallt i storstäderna. Kommer man ut på landsbygden är folk betydligt mer laid back.
Vad gäller Sverige så är jag personligen orolig då vi kan se systemen börja krackelera, och när kollapsen väl kommer kommer den fort. Jag skulle tro att vi är kanske 5 år från det samhälle som finns i första Mad Max-filmen.
Haha, ja den som lever får se…
Sven Hassan.
Det bästa landet för vit medelklass? Grundskolan lämnar en del att önska? Hördudu. Klaga inte på speciellt på vit medelklass. Brun medelklass i rika kommuner har det lika bra den med. Svart medelklass i rika kommuner har det allt bra i det här landet den med. Det är de arbetslösa du antagligen tänker på. Men de har det skapligt bra de med om man jämför med andra länder.
Rent på gatorna? Ja, det finns inga sopkorgar där. Låt bli att slänga skräpet omkring dig här hemma med helt enkelt. I Japan går vanligt folk och rensar i rabatten på trottoaren, för att det ska vara fint åt andra människor. Det dräller inte av renhållningsarbetare och offentliga trädgårdsmästare om du trodde det. De har en helt annan respekt till kollektivet än här.
I Japan arbetar läkare ofta 6 dagar (under utbildning kan de arbeta 7 dagar) i veckan. I vissa fall jobbar läkare under utbildning i 20 timmar per dygn och har 1-2 veckor semester per år (om de ens väljer att ta ut så mycket)…
Svensk äldrevård går på export.
"– Sverige hamnar i toppen av de länder som presterar bäst till en inte alltför hög kostnad, säger Swecares vd Maria Helling, som främjar exporten av svensk sjukvård.
I Japan livnär sig Gustav Strandell på att driva två äldreboenden och föreläsa om svenska vårdmetoder. […]
– Vi glömmer bort att de demenssjuka i Sverige för bara någon generation sedan låg inlåsta på långvården. Det var med förskräckelse jag insåg att detta fortfarande var praxis i Japan och det var här jag fann min roll, förklarar Gustav Strandell."
http://www.svd.se/svensk-sjukvard-pa-global-export
Fast å andra sidan vet vi ju att dementa i Sverige låses in och får skitmat och att sjukvården köper strumpor för en miljon styck.
MEN det är ofta ännu värre där ute i världen. Där ute i stora världen är man glad om man ens har ett sönderbombat sjukhus att släpa sig till. Ännu gladare blir de om det finns EN utbildad läkare på sjukhuset.
Japp, så är det.
För de som vill ta del av verkligheten istället framför Cornus påhittade illusioner så finns en helt ny intervju med Assange här 🙂 Från Fox
https://www.youtube.com/watch?v=3wr2uWYTgtw
eller för att citera Trump "I love Wikileaks" eller David Duke " och Gud välsigne Wikileaks"
Spännande tider när rysstroll börjar få betalt både i rubel och i dollar.
Martin, du borde söka nytt jobb. Det enda du gör är att dra på smilbanden hos några läsare som har högre IQ än du..
Martin: personer med makt är enligt din husgud Ickes "forskning" som du kallar det, reptiler från yttre rymden. Assange, Putin, Icke (von Däniken?) mfl har makt över dig uppenbarligen och alldeles får många andra, det måste betyda att du går i reptilers ledband? Hur styrd är du?
Kapten Crucnh, Du borde överväga att sluta att titta på tv. Du vet att det gör människorna fogliga och extremt dumma.
@K: Du menar Martin, det är han som tittar på fhm-propaganda och klassar feberfantasier om utomjordiska reptiler som "forskning", det är hans egna ord. Finns dokumenterat i tidigare inläggs kommentarer här på bloggen.
@K C
Sorry, I got carried away. I promise it won't happen again.
/K
Lätt hänt med Martin Foliehatt i tråden 🙂
@K C,
berätta mer, jag dör av nyfikenhet.
@K C
Kul att du och Martin Känner varandra så intimt. Typ som brorsor, familia, du vet. Ingen vill riktigt ta tag i foliehatten i familjen.
Ja du förstår nog vad jag säger. Så roligt 🙂
Kapten Crunch, dags att du slutar yra och på allvar sätter dig in i Dr. David Icke's (Ph.D., Order of Bath) teorier.
https://www.youtube.com/watch?v=G2Ta5uAlqgM
Dr. Cecilia Watson, California institutet förklarar Icke's fascinerande upptäckt. Det är inte reptilianerna som styr världen, utan de är bara manifestationer av 4D-varelser i det astrala som använder människans negativa energi (rädsla, hat) som föda. Dr. David Icke's revolutionerande upptäckter har lamslagit forskar världen.
Tack för att du förtydligar era fantasier. Och tror man på sånt bevisar det att man är en lättlurad pajas, precis som Martin och Fjodor. Det enda som är lamslaget är era hjärnor.
Ryssarna skrev väl inte den epost som avslöjades?
Oppti
Nej, men det är olagligt, opatriotiskt och antagligen också förräderi att avslöja de styrandes (och statens) olagliga byk.
Lyssnar på Assange och skäms!
Å Obamas och Svensk rättsskipnings vägnar!
Läckan som skapades när Podestas e post konto hackades (Password : Password!)avslöjade en hel del som inte borde avslöjas.
Men att koppla det till Rysk regim avslöjar illvilja.
K C: Haha.. jag tror du är i behov av att stänga av msm helt o hållet under en väldigt lång period 🙂 Behövs kraftiga åtgärder för din del hehe..
Icke har haft rätt om väldigt mkt. I förväg t.o.m. Spana in det här tex 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=ev1wzjCAryg
Plågade mig tyvärr igenom denna 5-minuters tortyr och den bekräftar det jag redan visste: du Martin är beyond tomte, jag saknar ord att korrekt beskriva dig och Icke, Jultomten är mer på riktigt än det du fantiserar om. Jag tror faktiskt inte du är på riktigt utan bara en skådespelare, betald eller ej spelar ingen roll, eller också väntar du på diagnos. Galet, helt stört.
Martin, länkar till dig om psykologin bakom foliehattar som du själv. Läs och lär.
https://conspiracypsychology.com
https://conspiracypsychology.com/2015/11/02/suspicious-minds-why-we-believe-conspiracy-theories/
Nej nej cornu. Ryssarna bara höll på att försvara sig defensivt och sen kom de där öarna och hoppade upp rakt under fötterna på förbanden. Snacka om att de blev förvånade
Hatar när det händer. 🙁
Haha.. just det.. det är Ryssland som placerat sitt land vid de amerikanska militärbaserna 🙂
Återigen ett krigshetsande blogginlägg av cornucopia?
Detta frenetiska "tyckande" och tolkande, där allt bygger på falska uppgifter och feltolkningar. Skrämselpropaganda som bara pekar mot krig. Skräp!
Ni kan se en riktigt informativ youtubefilm istället nu, varsågoda:
"Elitens lögner för att förhindra att FRED bryter ut, 2."
Den heter så, har ingen länk.
Åh, är du tillbaka? Smart att du gett upp länkarna dock så att du slipper bli påkommen med att citera en massa grova förbrytare och sånt.
Du har inget att säga om själva filmen? Titta på den vettja!
"Elitens lögner för att förhindra att fred bryter ut", nr 1, 2 och 3.
Hittas enkelt utan länken.
Här "intervjuas" journalister på DN, personal på utrikesdepartementet, företrädare för OSCE tex.
Grova förbrytare, tja…
Hej
"I våras krigsspelade Ryssland med 33 000 man ett anfall mot Bornholm, Åland och Gotland. Även Norge anfölls i scenariot."
Vad annars skall man "krigsspela" mot ovannämnda?
Försvarskrigsövning???
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Att militar övar är en sak, men det är en viss skillnad mellan att öva försvar av eget territorium och anfall av grannländer.
Det är modigt av dem som går med i försvaret och hemvärnet idag med våran ynka kapacitet.
Först och främst, Ryssland kommer inte anfalla hela Skandinavien hux flux. Att de övar kan ju bero på många saker men att de i detta nu sitter och säger "fan grabbar, vi kör!" och startar ett all out krig mot NATO, EU och alla dess allierade (vilka nu de är när det börjar blåsa kalla vindar) är extremt osannolikt.
Sen blir det ju lustigt med argument som "Som tidigare påtalat är alltså Sveriges icke NATO-medlemskap inte något skydd, utan de ryska planerna är att anfalla Sverige samtidigt som NATO-länderna i Norden.". Enligt detta är ju inte heller ett NATO-medlemskap något som helst skydd mot ett angrepp. Så vad är då poängen. Du måste komma med bättre än så, vi vet att du förespråkar ett medlemskap så snart som möjligt men det blir lite löjligt när exakt allt som händer är ett i dina ögon argument FÖR medlemskap.
Poängen med medlemskapet är att vi kommer delta i gemensam försvarsplanering, vilket avsevärt förstärker vår förmåga. Plus att politikerna måste dubbla försvarsbudgeten till 2% av BNP.
Som det är nu är vi militärt allierade med EU, men EU har ingen försvarsplanering och den alliansen vet alltså inte vad den ska göra om det händer något.
Så syftet med dina informationskampanjer är ett Svenskt medlemskap i NATO?
Det kan du väl framföra utan att blanda in skrämselpropaganda?
Oppti
Så är det så klart och det är det narrativet som är övergripande, och det är därför jihadisterna här på bloggen under Gaza-kriget skildras helt annorlunda än jihadisterna i östra Aleppo. Jag tänker t ex på deras beskjutning av civilbefolkning med artilleri/raketer in i Israel respektive västra Aleppo, eller hur jihadisterna använder sig av sjukhus och mänskliga sköldar i Gaza respektive i östra Aleppo och hur bloggen väljer att skildra attackerna mot dessa sjukhus. Det är väl inte fältsjukhus som diktaturerna i Saudi och Qatar bidrar med till jihadisterna? Men visst Israel använder mycket fler precisionsvapen och där kan soldater dömas till dråp om det föreligger bevis. De lär knappast ske på någon sida i Syrien.
Och för er som blint förlitar er på corporate media och som tror jihadisterna i östra Aleppo och annorstädes är "moderata rebeller" (vad det nu är…) så kan jag rekommendera att läsa på mha av journalisten Magda Gad som har vistats länge i detta helvete på jorden.
Så vad du säger, Somebody, är att Kreml blåljuger i allt de säger? För era favoriter i Kreml hävdar att det är moderat OPPOSITION, inte ens rebeller, i Aleppo.
I rest my case.
'Moderat opposition' är väl ett vedertaget begrepp nu efter att media bara tjatat om den sen kriget började. Spelar det ens någon roll vad Kreml säger? Allt du behöver göra är att gå in på wikipedia och läsa om grupperna i fråga så framgår det klart och tydligt hur moderata de i själva verket är.
Ja, eftersom Kremls nyttiga volontärer och påverkansoperatörer här på bloggen hyllar allt som Kreml och Kremls propagandakanaler säger, skriver och sänder, så är det helt avgörande att exponera Kreml som de lögnhalsar de är.
Jag har inte sagt att det är moderat opposition. Jag har sagt att det är vad Kreml hävdar.
Men jag tackar dig Sven-Hassan för att du medger att Kreml är lögnhalsar och ljuger när det passar deras syften.
Hur moderat måste man vara för att klassas som moderat? Jämlik föräldraförsäkring? Subventionerad förskola? Kvoterade styrelser?
Men nu är vi 55% som accepterar höjd skatt för försvaret. Borde göra helgens diskussioner intressanta. Får vi några reportage?
Enligt Di så bedömer professor Egnell att den nya säkerhetsstrategin som Löfven presenterar på söndag som bredare än traditionella doktriner. Klimathot, terrorism och internationell brottslighet bl.a. spår han ska ingå. MSBs enhetschef Tufvedsson: "Det psykologiska försvaret har en given del i det arbetet. Det finns påverkanskampanjer som syftar till att påverka beslutsfattande oh opinion i vårt land." Detta apropå cyberhot och det psykologiska försvaret.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag köper ditt argument att ett medlemskort i natoklubben skulle tvinga svensk försvarspolitik att hålla en tydligare nivå årligen. Både att vi blir tvungna att satsa ekonomiskt men även att vi får reda på vad som förväntas av oss.
Sen tror jag inte att ett medlemskap skulle avskräcka Ryssland från att på stabsnivå krigsspela anfall mot hela Skandinavien. Och oklart om det spelar nån roll för de trevligaste av trevliga folk om Sverige fått vara med i konferensrummet under baltländerna och polens stödgruppsmöte typ.
Nanotec om sittande regering gör en omsvängning likt den i flyktingfrågan lär vi vara fullvärdiga natomedlemmar till våren 🙂
Stoffe det är en utvidgning av vad vi behöver försvara oss mot än en neddragning av försvaret. Såg nyss att det missköts svårt på svenska myndigheter med rapporter till MSB av cyberincidenter fast det blev obligatoriskt 2016.
Min gissning är att mer tryck läggs på de 240 + myndigheterna att bidra till bättre skydd av IT och att alla kommuner börjar göra något. Nu är det bara 60 kommuner som gör ett piss. Detta bör snabbt ge bättre säkerhet och när myndigheter och kommuner börjar jobba dras tröga företag också med.
Det psykologiska försvaret betyder säkert ett mindre antal ytterligare miljoner från staten till MSB men smart nog, gratis för budgeten, ökas tycket på alla myndigheter och kommuner att bidra av sina resurser till kraftigt ökade försvarsåtgärder.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Käre Cornu,
Vad bråkar du om? Vi är ju uppenbarligen helt eniga om att Kreml ljuger om det mesta eller tom allt?! Det är extremt naivt att tro något annat.
Kreml bombar väl allt och alla som är emot Assad-regimen? Resten är en lek med ord från deras sida eftersom alla seriösa bedömare vet att "oppositionen" i östra Aleppo var jihadister. De informationen kommer från oberoende journalister som har varit på plats.
Sedan är det tråkigt att du så gärna använder invektiv och härskartekniker istället för att bemöta det som jag faktiskt skriver. Du kan även se högre upp i tråden vad jag tycker om Kremldiktaturens aggressiva politik, för du är väl läskunnig?
Ditt stora problem är att du sätter likhetstecken mellan kritik mot jihadisterna och stöd för Ryssland. Mycket lågt.
Blaj-blogg-artikel.
Eftersom de övade för krig mot NATO-länderna Norge och Danmark så hjälper tydligen inte ett NATO-medlemskap särskilt mycket att avskräcka Putin från att öva sina militära styrkor. Vore väl mer konstigt om ett stort land som Ryssland inte övade sina styrkor för krig mot grannländer. Vad använder man soldater till?
Om Putin skulle anfalla så anfaller de på bred front. Då är både NATO och Sverige i krig mot Ryssland. Vad talar emot att NATO skulle gå in för att stötta upp Sverige? Det är väl bättre att NATO hjälper Sverige på våra villkor än att vi tvingas hjälpa NATO på deras villkor?
Tack, "Frihet" för ditt fina omdöme om min text.
Du vet om att vi som medlemmar i NATO får vetorätt och alltså kan säga nej om NATO vill göra något som inte Sverige vill? Men som icke-medlemmar kan vi inte hindra NATO att göra som de vill?
Bra att du medger att Ryssland övar för att anfalla både NATO och Sverige, medan NATO bara är en självförsvarsorganisation.
Och till mitt försvar tar jag till kvällspressen:
"– Det skulle bero på den goda viljan och godkännandet hos våra allierade, men vi har givit hjälp tidigare.
Det han säger är egentligen vad politiker och säkerhetspolitiska analytiker redan vet, men Vershbow [bitr. NATO-chef] är ovanligt tydlig.
Han klargör också att svenska och finska styrkor skulle kunna delta i Natos motåtgärder mot en motståndare i närområdet, om Stockholm och Helsingfors säger ja.
– Det är en fråga om ett frivilligt beslut."
http://www.expressen.se/nyheter/nato-sverige-far-hjalp-vid-eventuellt-krislage/
Cornucopia;
Jaha. Försvarsalliansen NATO som gick till angrepp mot Serbien (och retade upp ett handlingsförlamat Ryssland så att herrar som Putin fick vatten på sin kvarn). Eller när USA körde över sina allierade i NATO och använde Turkiet som bas i kriget mot Saddam och där alla NATO-länder skulle varit tvingade att förklara Irak krig om de gått till angrepp mot Turkiet? Trots att många NATO-länder var starkt kritiska mot USA:s invasion?
Med Obama kan det vara ok. Men Busch? Och som nu när en som Donald Trump sitter vid rodret i det mäktigaste av NATO-länder.
Kära frihet, varför tar du upp "kriget mot Saddam"? Det var ingen NATO-operation. Har inget med NATO att göra.
Och vad gäller Trump – som medlem i NATO behöver Sverige bara säga "nej, veto" så blir det inget av amerikanska förslag inom NATO. Står vi utanför kan vi inte säga "nej".
NATO är självförsvar av NATO-länder som angripits på sitt eget territorium norr om kräftans vändkrets. Du kanske borde läsa på lite?
Individuella NATO-länder får fortfarande göra vad de har lust med, men det är ingen NATO-fråga.
Men eftersom NATO inte angriper oss oskyldiga demokratiska länder som Ryssland så behöver vi inte oroa oss för vad NATO gör. Vi kan protestera mot dem utan att de kan göra ett dugg… möjligtvis bara sluta supporta oss vid ett anfall mot oss som skulle drabba deras strategiska förmåga väldigt hårt.
Låter rätt dumt att bli medlem.
Det låter som att du är en sådan där "men USA då". Som sagt, USA är inte NATO. USA är en medlem i NATO, men har precis som de andra bara en röst och ett veto.
Kram på dig frihet, och hoppas att du är nöjd och lycklig med ditt liv annars.
Puss!
Inget med NATO att göra? 2 oktober 2003 lät det såhär i finska Yle:
"Frankrike har lagt in sitt veto mot ett Natostöd till Turkiet om ett krig i Irak bryter ut. Också Tyskland och Belgien har i förväg meddelat att de motsätter sig det stöd som USA har föreslagit.
[…]
Turkiet är det enda Natolandet som gränsar till Irak och är därför oroat över möjligheten att Irak anfaller i samband med ett möjligt krig.
Powell: Nato har förpliktelser gentemot Turkiet"
För att inte tala om IS som är ett resultat av invasionen av Irak.
Svt:s utrikespolitiska kommentator skrev 2014 såhär:
"Detta betyder i sin tur att Turkiet kan bli angripet av IS. Och om så sker är det alltså ett Nato-land som angrips.
Natos nye generalsekreterare, norrmannen Jens Stoltenberg, förklarar att Nato-stadgans regler då gäller. Alltså att ett angrepp mot en medlemsstat är ett angrepp mot hela Nato – och att Nato alltså är förpliktat att bidra till Turkiets försvar i kampen mot IS."
Vi kom komma dragandes med vårt lilla veto, men vilket pris är vi beredda att betala för ett NATO-medlemskap? Det handlar inte bara om kronor och ören eller ett försvar av Sveriges gränser. Det handlar om bra mycket mer än så.
Cornucopia;
Tyvärr, men jag pussar eller kramas inte med män.
Jag är fullt lycklig och nöjd med att få pussa på min fru och krama om mina barn.
Det är vanligt att män med förtryckt homosexualitet tolkar en vänlig kram eller puss som något sexuellt, likt de är med din fru (men förhoppningsvis inte med dina barn).
Ja, de lade in veto. Kort sagt var inte USA:s och Storbritanniens anfall mot Irak en NATO-operation, precis som jag påtalade.
Grattis, Frihet. Du har just visat att NATO:s veton fungerar. Inget NATO-land tvingades således stödja USA. Precis som Sverige skulle kunna lägga veto om vi var medlemmar.
Istället gör vi idiotiska saker för att hoppas få stöd från USA, som flyttar underhållet av motorerna på våra JAS-plan till USA istället för bergrummen i Trollhättan, eller köper Patriot trots att SAMP/T Aster är bättre, billigare och mer lämplig för våra behov.
Det agerandet förutsätter dock att USA:s president (snart Trump) tycker de industriordrarna är värda amerikanska soldaters liv. Hade vi varit med i NATO hade vi haft rättigheter och inte behövt betala för godtycke.
Jasså, är det så du sitter och tolkar och analyserar det hela? Eller så är det bara så enkelt att jag har en gammaldags inställning som inte gillar att få en vänligt inställd kram eller puss från en okänd man (eller kvinna) ute på nätet.
Hade jag varit född till kvinna hade jag väl varit homosexuell, men nu är jag inte det. Respektera det.
Puss och kram på dig, Frihet.
*mys*
Okej, du tolkar det så. Och jag tolkar det annorlunda, men då får väl andra här läsa länkarna jag gav och tolka det för dem själva.
Vi är överrens om att inte vara överrens. Jag respekterar din åsikt. Låt oss skaka hand på det som riktiga vuxna karlar istället för att pussas och kramas som små tonårsflickor.
Okej, vi skakar hand.
En liten kram? Kramas?
Ja. Skaka hand går bra. Rädda livet på nån jag känner så kan du möjligtvis få en kram som tack, annars får du fanimej söka hjälp om du inte klarar dig utan låtsas-kramar vid din ålder.
Haha, roligaste diskussionen på länge.
Frihet, du är en mästare på att sätta krokben för dig själv. Synd att du saknar insikten för att se det bara 🙂
Ok. Lättläst versionen:
USA bombar bort Talibanerna i Afghanistan. NATO får överta ansvaret.
USA får även för sig att bomba det oljerika Irak från sin allierade vän Turkiet. NATO-landet Turkiet känner sig därför lite hotade av Irak. De andra NATO-länderna vill inte försvara Turkiet i händelse av ett irakiskt angrepp eftersom de (folket i de demokratiska länderna) inte direkt gillar invasionen. USA och NATO-chefen meddelar att de är tvingade om Irak går till angrepp. Möjligheten att hävda veto för att stå utanför krig gäller inte om ett medlemsland blir angripet.
Irak blir ockuperat av USA och IS skapas av sprillror från Saddams gamla garde. Nu är det IS som hotar Turkiets gränser. NATO-chefen meddelar att NATO-länderna måste ingripa om Turkiet invaderas av IS oavsett om de vill eller inte.
NATO (USA, Tyskland, Polen, m.fl.) skulle nämligen aldrig acceptera att Ryssland ockuperar en militärt strategiskt viktig och fredlig demokratisk liten ö inom EU (som ex. Gotland eller Åland). De skiter fullständigt i om vi är medlemmar av NATO eller inte. Vi är medlemmar av EU och betalar bra för det. Vi kommer att ropa efter hjälp och vi kommer att få all hjälp vi vill ha. Vill vi kriga mot ett ryskt angrepp med NATO:s stöd så får vi det. Vi bestämmer själva över vårt område. Och vi slipper samtidigt kriga långt borta om vi inte vill och ta större hänsyn till dårar som Donald och Powell och såna där. Vi kan själva bestämma över vårt försvar, på gott och ont. Vi äter av kakan, men har samtidigt kakan kvar. Bra för oss men dåligt för Ryssland och USA.
Slutligen:
Det som drog igång USA-ledda invasionen av Afghanistan (orsak: fånga bin Ladin, utplåna al-Qaida och taliban-regimen) och Irak (orsak: påstådda massförstörelsevapen samt ett påstått samröre mellan Iraks regim och al-Qaida) var först och främst hjärnan bakom 11 september attentaten: Usama bin Ladin. Han hittades 10 år senare… inte i Irak eller Afghanistan utan i ett hus i en förort till Pakistans huvudstad och bara 800 meter från Pakistans militärakademi. Pakistan som för övrigt varit en av USA:s viktigaste (visserligen något påtvingad) allierade i kriget mot terrorismen.
Pakistan som för övrigt år 2016 gick med i Ryssland-Kina-ledda asiatiska samarbetsorganisationen SCO. Iran står på tur.
Vi skulle alltså tvingas åka och försvara Turkiet bara för att George Bush gjorde i brallorna och inte klarade av att hantera en sketen saudisk terrorist som slagits mot Sovjet i Afghanistan på 80-talet och på 90-talet försökte organisera frivilliga från Afghanistan mot Saddams invaderande trupper i Kuwait och som bland många andra saudier blivit bestört över USA:s inblandning i kriget (och markinvasion från dess allierade i Saudiarabien) och därför svor att hämnas. Det finns väl vettigare uppgifter att använda våra soldater till än att riskera tvingas skicka iväg dem till gränsen mot Irak eller Syrien?
Vad väntar i framtiden?
Bin Laden historien verkar mest ha varit en påhittad teater. CIA:s man. Man gör sånt här för o driva diverse agendor o få igenom saker hos folket.
Skrattar… 😉
Du vet väl att det på din sajt görs reklam för ryska dejtingsajter med "Hot russian ladies"..
Också det en sorts "psykologisk krigsföring" i syfte att demoralisera den manliga befolkningens stridsmoral…
😉
Du vet om att reklamen är anpassad efter dina personliga surfvanor?
Skrattar… 😉
*asg*
Har ALDRIG, upprepar ALDRIG varit inne på någon dejtingsajt med ryskor…
Så jag förstår inte…
Däremot är jag ofta inne på historiska sajter och "Du-Tub" med historiska dokumentärer, VK2, Kalla kriget samt gamla tåg och ånglok…
Men INTE får jag någon dito reklam..
*skrattar!