Försvarsuppgörelsen 2015 innebar på pappret en väsentlig förbättring av svenskt försvar (vilket inte är så svårt), men var redan vid beslutet underfinansierat. Enligt en chef på Försvarets materielverk saknas det åtta miljarder kronor om året för att finansiera det som endast kan kallas för populistförsvaret – en linje som är utmärktande för sittande regering. Stora ord, men ingen handling och finansiering bakom. Det är nu dags för försvarsminister Peter Hultqvist (s) att leverera och inte visa sig vara ännu en Anders Ygeman (s) – en populist som pratar stort utan kraft bakom.
Försvarsminister Peter Hultqvist. |
Försvarsbeslutet 2015 såg ut som en önskelista (från min roman Midsommargryning), med nya ubåtar, nya Gripen-plan, massiv ökning av stridsvagnarna på förband, nytt luftvärn både för kort- och medeldistans, mekaniserade granatkastare, stridsgrupp Gotland, ny motoriserad bataljon på Livgardet, nya sjömålsrobotar med mera.
Men från början saknades det pengar för att genomföra dessa populistiska beslut för att lugna ner försvarsdebatten. Sedan dess har det blivit allt tydligare att försvarsminister Hultqvist skriver på avtal han inte har för avsikt att betala för.
Vad regeringen nu gör är tecknar upp sig på materielanskaffningar och en organisation de inte har den minsta avsikt att betala. Räkningarna kommer istället 2019 och framåt, i takt med att projekt efter projekt ska betalas.
Och betala kommer alltså bli nästa regerings problem. Kort sagt ska någon annan ordna finansieringen.
Vi kan ta det medelräckviddiga luftvärnet som exempel. Beställning skulle skett innan årsskiftet. Nu sker det sannolikt inte förrän efter storövningen Aurora, där bägge kandidaterna Patriout och SAMP/T ska visas upp av NATO-förband.
Därmed kommer inte leverans ske förrän tidigast 2019, dvs efter valet 2018.
Samma sak gäller punkt efter punkt – Gripen E/F, efter valet 2018. Nya A9-ubåtar, efter valet 2018. Och så fortsätter det.
Att fatta regeringsbeslut, men inte finansiera dem är väldigt underligt.
Många är antagligen bittra över hur Migrationsverket under asylkrisen rakt av fick långt många fler miljarder än vad Försvarsmakten behöver för att fylla upp bristerna i finansiering samma år. I bägge fallen handlar det om att genomföra den politik riksdag och regering beslutat om, men Försvarsmakten får alltså inte medel matchande besluten.
Enda slutsatsen är att regeringens politik är populistisk. Man säger något som låter bra, som att man ökar eller moderniserar antalet vapensystem och ökar antalet förband. Men man anslår inte pengar.
Oppositionen i form av åtminstone Moderaterna vill nu ha mer pengar till Försvarsmakten, en försvarsmakt de själva pungslog under åtta år vid regeringsmakten. Därmed ansluter de till Liberalerna som (av populistiska skäl) hoppade av försvarsuppgörelsen, som de visste skulle gå igenom även utan deras röster. Därmed kan (l) sitta på höga hästar och ropa efter mer pengar, men i praktiken slippa ta ansvar för något.
Ska oppositionen vara trovärdig ska de tydligt redovisa hur de ska öka försvarsanslagen efter valet 2018. Gör man inte det kommer man väl fortsätta sin politik med populistiska förslag om mer eldrör, utan att finansiera detta. Är de ens medvetna om att Peter Hultqvist (s) just nu överbelastar försvarsbudgeten, så att nästa regering kommer tvingas upprepa regeringen Borg/Reinfeldts strykningar av projekt, och sannolikt förband, då de inte finansierats? Moderaterna och alliansen kommer därmed återigen framstå som försvarsfientliga när de sitter i regeringen.
I helgen drar Folk & Försvars rikskonferens igång. Endast (s) och (l) har sina partiledare där, vilket visar hur Moderaterna egentligen prioriterar frågan.
Och vet ni vad – ett återinförande av värnplikten är inte heller finansierad. Infrastruktur och personal ens för utbildning av de 1-4% av en årskull som planeras genomföras har nämligen avvecklats och måste återanskaffas. Gissningsvis behöver man ytterligare några miljarder om året för att kunna gå tillbaka till ett partiellt värnpliktsförsvar.
Statsbudgeten visar ett överskott i storleksordningen 40 miljarder kronor. Men det räcker tydligen inte för att anslå pengar till att genomföra den politik man klubbat.
Så när vi har en ny regering hösten 2018 – vilka materielprojekt kommer den tvingas skära bort och vilka förband kommer läggas ner? Eller tänker (m) och (l) faktiskt höja försvarsbudgeten? Jag tvivlar.
69 kommentarer
Kan man kanske tänka sig att en viss subventionering tas bort och det som "sparas" läggs istället på försvaret (inte hela summan men en del)
Fast det är inte osannolikt att regeringen räknar med sänka anslag till Migrationsverket, då åtstramningarana i asylpolitiken var en budgetsanerande åtgärd. Inget annat (och i förlängningen något som räddar kvar MP i riskdagen även om de inte begriper det själva)
Fast det tillkommer ju såklart löpande kostnader för att försörja de flera hundra tusen som kommit 2010-15. Även om det belastar kommunala budgetar kommer staten behöva assistera. Här har man satt sig i en situation som inte går att lösa utan att ljuga.
Så i förlängningen kommer det inte mera pengar utan skattehöjningar vare sig till rättsväsende, försvar eller omsorg/skola.
Det är väldigt svårt att prioritera fram tiotals, eller för den delen hundra miljarder i statsbudgeten, trots att den är stor, pröva själv att räkna lite och fundera på om du tror att det du föreslår har chans att gå igenom politiskt. Årets statsbudget är väl prognostiserad till nollresultat, dvs 40GSEK sämre än 2016, ovh 2018 ännu sämre. Lägg därpå vt ex en dubblas försvarsbudget, och nån behöver prioritera fram 100 miljarder.
Inte efter att man satt sig själv i skiten genom att förut haft öppna gränser. Den soppan vi försatt oss i kostar mängder med pengar och är väl inte bra för någon. Problem och kostnader på alla håll.
Sen kunde man ju exempelvis börjat fasat ut räntebidragen. Måste vara/varit historiskt bra tillfälle nu när räntorna varit rekordlåga. Men politikerna sitter på händerna. Tycker att alla departement är likadana. Stora ord och lite verkstad.
Fast nu till 2017 kommer bidragen ökas ännu mer, helst då med familjer som har fler än 2(3?) barn.
Fast att materiel levereras efter 2018 behöver ju nödvändigtvis innebära att de belastar detta års budget till fullo. Eller?
Hursomhelst så börjar försvarspolitiken bli (ännu) ett område där klyftan mellan folkets åsikt och politikernas resursallokering skiljer sig mer och mer. Och mupparna i SD kan man ju inte rösta på… Suck
SD är också populister som lovar allt till alla (utom invandrare och icke-kristna).
De har dock själva medgett att det enda som spelar någon roll för dem är invandringspolitiken, dvs att all övrig politik bara är ett sätt att lura till sig väljarstöd för invandringspolitiken.
Detta har de erkänt genom att säga att de oförbehållslöst stöder en Moderatledd regering om Moderaterna permanentar nuvarande invandringspolitik.
Ja men just vad det gäller invandringen och alla sekundära kostnader där finns det extremt mycket att spara.
"De framtida kostnaderna för asylinvandringen bara under år 2015 kommer att uppgå till svindlande 600 miljarder skattekronor – lågt räknat. Det skriver ekonomen och forskaren Jan Tullberg. Siffran motsvarar Sveriges nuvarande årliga försvarsbudget gånger 14."
Enligt Aftonbladet/Inizio har svenskarna en annan syn än Cornu eftersom panelen kom fram till att SD har bäst politik på 3 områden av 8, bl a försvarsfrågan där man under lång tid drev kraven på ökade resurser när övriga populistpartier skar ner.
Det är ointressant vad Jan Tullberg säger eftersom han bevisligen inte kan räkna: https://politifon.wordpress.com/2014/10/09/professor-jan-ekberg-krossar-docent-jan-tullbergs-invandringskritiska-konstnader/
Alla SDs politikområden har ju sin grund i invandringen.
"Om vi bara minskar invandringen till noll kan vi satsa en gisiljard på sjukvård, pensioner eller försvar.
OM man tror att Sverige blir säkrare med Kent Ekroth som justitieminister är man dessutom så dum i huvudet att man borde förlora rösträtten.
@oraklet
Om nu inte invandringen kostar någonting. Kanske vi t.o.m vi får bättre ekonomi. Vill du att vi ska öppna våra hjärtan och gränser för totalt fri invandring?
Var har jag påstått att invandringen inte kostar? Det gör den.
Jag har heller inte sagt att vi ska öppna gränserna.
Det jag sagt är att SD är ett parti av och för muppar. Har jag fel?
Ja, Oraklet, du har fel. Om Sd är ett parti "av och för muppar" trots att man inte haft något ansvar för den extrema invasion av människor från tredje världen som sänker svensk välfärd, vad kallar du då de partier som faktiskt beslutat om denna politik? Sd får rätt i alla frågor, invandringen, kriminalpolitiken, skolpolitiken, försvaret, och du kallar dessa för "muppar"? Jaja, rösta du på fascisterna på andra sidan då.
Oraklet
De har i alla fall haft en tydlig linje under lång tid vad gäller förvaret och invandringen medan andra partiet fladdrar fram och tillbaka beroende på opinionen (dvs populism), men visst är partiet ungt, omoget och har växtvärk.
Sedan är mycket märkligt att en massa partier lovar runt om satsningar efter valet 2018 utan att presentera finansiering eller hur en ev regering ska se ut? Populism!
Gurra: Är t.ex. V fascister? Vad jag inte förstår är att man inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. JA, massinvandringen under framför allt 2015 var huvudlös. MEN! SD är inte något seriöst parti för att rätta till dessa problem. Jag noterar att ingen av er som försvarar SD har bemött min kritik av Kent Ekroth.
Det enda positiva man kan säga om han är att han på egen hand kan minska gatuvåldet. Genom att stanna hemma=)
Somebody, vi vet att du gått på SD:s retorik, men som jag skrev i blogginlägget har de själva erkänt att de skiter fullständigt i sina övriga politiska ståndpunkter om de bara får behålla dagens invandringspolitik. De är beredda stöda moderaterna i regeringen om det får så.
SD är ett enfrågeparti. Invandring, invandring och invandring. Övriga punkter är populism för att locka väljare så de kan få genomföra sin politik inom invandring, invandring, invandring.
Som (s) och (mp) just nu genomför.
@ Oraklet
"Det jag sagt är att SD är ett parti av och för muppar. Har jag fel?"
Ja du har både fel och sättet du uttrycker dig på visar vilken typ av person du är..
@ Cornucopia
De vet att effekterna av invandringspolitiken ger/gett sådan spridning inom övriga områden i samhället att vi nu måste "Bota sjukdomen i stället för att lindra symtomen" därför måste vi bromsa/stoppa invandringen helt ett tag.
Invandrare är överrepresenterade 2,5 gällande brott i Sverige och bara det områdena som polis och rättsväsendet skulle vara betydligt mindre belastat om vi hade dragit i bromsen för 10 år sen gällande invandringen, det är bara ett av många områden.
http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/
Från att Moderaterna och Sossarna sagt att det finns inga gränser för hur många vi kan ta emot så börjar de nu inse att det visst fanns en gräns om Sverige skall kunna fortsätta att vara en välfärdsstat (Personligen tro jag det redan är för sent). Här om någonstans kan vi tala om "tomtar" som Oraklet skrev.
@ Oraklet, glömde svara dig om Kent Ekroth och där är mitt svar helt enkel att idioter finns överallt, men att risken han skulle bli justitieminister är minimal.
Oraklet. Om man tycker mot någonting så kanske man också tycker för någonting.
Jag var inte överens om de stora flyktingkvoter vi tog emot. Att det skulle bli extrema kostnader och problem när vi inte hinner eller klarar att ta omhand det de skapar.
Jag söker fortfarande ett parti som rakryggat och i förtroende kan föra en bra politik.
Nuvarande konstellation går bort. Batra det samma. Henne tänker jag aldrig rösta på. Fattade aldrig hur moderaterna kunde göra henne till partiledare.
På samma sätt som du har köpt kåkstadsliberalernas politik och deras omvärldsanalyser på mellanstadienivå antar jag?
Invandring av outbildade individer/kraftig befolkningsökning påverkar de flesta frågor i samhället, t ex: skola, socialförsäkringar, pensioner, skattenivåer, bostadsfrågor, sjukvård, polisen, etc. För att nämna några. Om man påstår något annat är man extremt naiv. Sverige används allt oftare som ett varnande exempel utomlands nu senast Fogh Rasmusen.
Hade Sverige fört en dansk migpolitik (hu vad rasistiskt) så hade allt så klart inte varit frid och fröjd på ovan nämnda områden och allt är sålunda inte invandringens fel. Inte heller skyller jag på enskilda skötsamma individer som vill starta om, utan på naiva politiker som tillät allt detta att ske utan att agera proaktivt.
SD vill så klart försöka minska C:s inflytande på svensk migpolitik genom att bryta upp Alliansen och SD har mycket gemensamt med M i frågor som försvaret (vilket måste hålla dig vaken om nätterna) och brott och straff. Stora stötestenar är EU och NATO.
Och ni som tror att Johan Forsell (M, avvisningar vid gränsen) och Johanna Jönsson (C, öppna gränser) kommer att enas om en fungerande politik på en kafferast är väldigt naiva.
Eller ni som tror att gränserna är stängda när det år 2017 väntas 30 000 asylsökare och 90-100 000 anhöriginvandrare kan ju ringa er kommun och meddela att ni har en ledig säng. Det lär behövas, om man säger så. År 2015 brakade systemet ihop när det kom 163 000 personer.
Och spar i ladorna gott folk, för 2018 och framåt så får kommunerna ta över kostnaderna för allt fler.
För seriös analys och mindre trams rekommenderas ledarsidorna.se!
Cornu
Det är uppenbart att M:s talesperson i migfrågor delar min analys, men inte din analys. Logiken trumfar alltid agendan och önsketänkandet.
Så trots att vi har stängt gränserna (som media och vänsterliberalerna hävdar) och invandring bara handlar om invandring så kommer även skola, bostäder, sjukvård, jobb att påverkas.
Hur kan det komma sig? Det har väl inte med varandra att göra?
"Det är en nivå vi aldrig sett tidigare. Fram till 2019 är det 317 000 ärenden. Det här kommer ha stor inverkan på frågor om bostäder, jobb, skolplatser, sjukvård. Det understryker att vi behöver ha en långsiktig och hållbar migrationspolitik, säger Johan Forsell."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23787387.ab
Det är en missuppfattning att gränserna är stängda. De är i princip lika öppna som förut. Kontrollerna är "partiella" och genomförs när det finns poliser som har tid att göra det. Vi "klarar"oss just nu på transportöransvaret, dvs att danskarna inte släpper folk utan id över bron och att tyskarna inte släpper folk utan id över havet. Trots dessa kontroller, är vi uppe i migrantrekordnivåerna som gällde innan 2015, så vår gräns är lika vidöppen som förut. Allt är på låtsas.
Snart kommer vi se kommuner gå i konkurs.
Somebody, ursäkta men vad yrar du om.
Det råder ingen tvekan om att det kommer 317000 anhöriga etc. Jag pratar enbart om att SD använder andra politiska områden för att få röster så de kan få igenom sin invandringspolitik.
Jag har inte diskuterat något annat.
T ex kan SD stödja M enligt sin egen utsago, och frigöra sjuttioelva baziljoner med pengar på stoppad (ej anhörig)invandring.
Sedan kan M använda dessa baziljoner precis som de vill. Det skiter SD i. Inte ett enda öre behöver t ex gå till försvaret, för SD har fått som de vill på invandringspunkten.
Du tror kanske att om SD stöder en M-regering så kommer SD:s politik genomföras på alla andra områden än invandring? Verkligheten fungerar inte så. SD är 100% beredda att förhandla bort all sin övriga politik till förmån för att de får igenom sin invandringspolitik.
Käre Cornu,
13:28 påstår du att S+MP (i stora drag antar jag) genomför SD:s enfrågepolitik, eller hur? Och detta håller jag med om.
Men ändå så har SD valt att stödja M till 100% utan att få något alls tillbaka och utan att ens förhandla om invandringspolitiken. Man blir ett stödparti till 100%.
Men om de nu är ett enfrågeparti så skulle väl de kunna erbjuda S samma deal, eftersom S genomför SDs invandringspolitik? Eller hur ska du ha det?
Självklart är det inte så, eftersom SD är ett socialkonservativt parti som har mer gemensamt med liberalkonservativa M än social(liberala) S. Eller hur?
Vad SD erbjuder är också glasklart, man erbjuder sina riksdagsmandat till M utan att förhandla om någonting alls. Inte ett jota. Varför? Jo för SD vill bryta sin isolering och eliminera C:s mycket skadlig inflytande över migpolitiken. SD inser nog att det är den bästa deal de kan uppnå innan 2018. Om erbjudandet gäller efter valet är väl oklart.
Instämmer i din analys, Somebody.
Gissar att vi antagligen menar samma sak.
Sedan litar knappast SD på att S+MP kommer fortsätta med den inslagna migpolen.
Men jag skulle uppskatta om du inte av det drar några slutsatser som att jag skulle förneka att det kommer komma 100 000-tals anhöriginvandrare. Det har jag t o m bloggat om. Skriver jag A så menar jag A. Då säger jag varken B, C eller D, utan A=A.
@ Milda: Ekroth är deras rättspolitiska talesperson, så jo, han hade blivit minister om SD fått egen majoritet. Stödjer man dessutom ett parti vars företrädare kallar folk för horor utan bestraffning känns det milt uttryckt som hyckleri att ta illa upp av att kallas mupp.
@ Nils: Jag förstår dig, min poäng är bara att SD inte är det vettigt eller värdiga alternativet du söker.
Precis, ytterligare ett argument för SD:s hållning att välja M.
Ja ursäkta om jag drog i väg där, det jag försökte säga var att invandringsfrågan påverkar så många andra frågor än bara själva migrationen i sig. Och du skrev faktiskt att SD är ett enfrågeparti, inte att invandringen i sig är en enfrågefråga, det är viss skillnad. Jag är väl medveten om att du bloggat om anhöriginvandringen och jag försökte något klumpigt beskriva dess konsekvenser på samhället i övrigt.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Milda webben;
Invandrarna har ju i alla fall en lägre brotts-statistik än SD:s ledamöter i riksdagen… så var mer orolig för dem som sitter i maktposition. Desto grövre brott, desto högre blir ju statistiken för SD-ledamöterna. Det har jag läst i vänsterblaskan Aftonbladet för nåt år sen. Du är ju inte bättre du eftersom du hellre verkar läsa (extrem-)högerblaskan Fria Tider.
Docent Jan Tullberg har granskats (eller rättare sagt) sågats av professor Jan Ekberg (som Jan själv citerat och tagit underlag till sin bok av) där han sammanfattat Tullbergs bok med orden "Tullbergs beräkningar framstår som alltför fantasifulla."
Invandring kostar pengar. Men det gör ju barn, ungdomar, politiker och pensionärer också. Vi alla har kostat samhället mycket pengar innan vi började tjäna något? Inte minst alla sverigedemokratiska ledamöter med kriminell bakgrund som nu lever på skattebetalarnas pengar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
En stor del (ofta den största gruppen) av "invandrarna" som kommer Sverige är människor som varit svenska medborgare men som flyttat utomlands och återvänt. Flyttar du som svensk till Oslo under några år för att ta del av deras rikedomar och "sno" (alltså dejta) norska kvinnor (och män) så räknas du enligt SCB som en ren och skär invandrare när du flyttar tillbaka.
Glömde länka Ekbergs sågning av Tullberg:
http://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/42-6-je.pdf
Det handlar nog att ställa folk inför fait accompli. Just nu så finns det fortfarande för många mentala spärrar (blockpolitik) för att kunna bilda en regering som kan göra något
Vems är felet att våra politiker inte kan leda landet på ett trovärdigt och effektivt sätt ? Har de tagit bra beslut de senaste 5 åren ?
En kombination av blocktänkandet cemrnterats på bägge sidor och spindoktorering tror jag personligen
Vems är felet?
Vi lever väl i en demokrati där alla röstberättigades röst är lika mycket värd. Det är alltså ditt och mitt fel att det är som det är.
Vi (alltså vi röstberättigade) har röstat fram sverigedemokraterna för att de ska kunna sätta käppar i hjulet för våra gamla vanliga tråkiga riksdagspartier.
Tyskarna gjorde väl nåt liknande på 30-talet om jag inte minns fel. Har ingen källa på det tyvärr.
Niklas en del 'förståsigpåare' säger att under Palmes tid S-eran) så invaderades STV & SR av en bunt Vietnamdemonstranter o dom har ännu inte lämnat byggnaden.
Liknande verkar finnas i Statliga inrättningar o framförallt på våra Högskolor, som väl är framtiden.
Kunskap har ersatts av nått flum, se Norge som drog in bidragen till genus
Bättre en Civilingenjör än tio genusspecialister.
Nils Lindholm;
Förresten är du släk med det gamla nazistiska SSS-ledaren Sven Olov Lindholm? Inget illa ment. Men måste få fråga eftersom ni bär samma efternamn.
Jaja, hur som haver. Det var inte det jag ville kommentera.
Det stämmer som vi förståosspåare uttalat länge. Dessa rödstrumpor ockuperade SR och SVT. De blev kvar och numera är det deras rebelliska barn som tagit över. Fast de revolterade inte mot samhället utan mot sina föräldrars vänsterextrema åsikter och blev långt åt höger istället. Nu sänder de s.k. toppmöten (botten-napp) med Reinfeldt där han träffar andra gamla dammiga föredettingar från hela världen bara för att ha nåt att göra. Stackarn kunde ju inte gå arbetslös.
Både Försvarsmakten och Polisen hade kunnat dubblerat sina budgetar och migrationspolitiken hade ändå haft fler miljarder att leka med och elda upp…
Jag säger inte att Försvarsmakten eller Polisen behöver pengar… men de behöver pengar och resurser!…
Och vad ville du komma fram till…?
Och nu erkäönner tom mp att försvaret kan behöva mer stålar. Har du tjudrat grisarna Lars så att de inte flyger iväg?
http://www.svd.se/miljopartiet-forsvaret-behover-mer-pengar-pa-sikt/om/folk-och-forsvar-2017
Tomteverkstad i verkligheten, inte bara kl 1500 på julafton.
Den humanitära stormakten har inte pengar till allt trots att det låter så i vissa sammanhang, möjligen vet Annie Lööf vart pengar finns som har råd med ökande försvarsanslag, sänkta skatter och mer invandring.
Annie Lööf styr ju Centerpartiet. Centerpartiet är världens rikaste parti om detta inte har förändrats på sistone. De har runt 1,7 miljarder på sitt bankkontot sen de sålde alla gamla avdankade landsbygdstidningar för att kunna få beviljas VIP-inträde på stureplan istället.
Trots alla rikedomar så betalade ju du själv lite partistöd åt dem förra året. Har du missat det? Kan Annie Lööf leta fram glittrande guld hos skitiga bönder så kan hon nog leta fram en sedelpress i källaren på riksdagshuset med ska du se.
Underfinansiering – ja det stämmer, men minst lika allvarligt är att den ursprungliga begärda budgeten från ÖB för att försvaret skulle sköta sina åttaganden inte alls gick igenom.
Det bidde en tumme på 10,2 Mdr i försvarsöverenskommelsen 2015. De partiledare som var med om överenskommelsen och naturligtsvis Putin var mycket nöjda med beslutet.
Sedan dess har det säkerhetspolitiska läget knappast förbättrats. Läs mer om försvarsmaktens behov inför försvarsbeslutet 2015 nedan.
http://www.svd.se/nya-besparingar-for-forsvaret-igen
http://stefanolsson.nu/2015/04/17/40-miljarder-blev-102-fragor-och-svar-om-forsvarsmiljarderna/
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan o:c som är så noga med att ta ansvar och att det ska vara ordning och reda och inget käbbel lämpar alltså över räkningen på nästa regering; det är lite förvånande..not.
Kan omöjligt vara svårt finansiera det. Bara strypa ner invandringen till 1/10-del så har vi 63 fräscha miljarder per år att lägga på försvaret. Kommer dessutom generera jobb och högteknologisk kunskap hos försvarsindustrin.
Problemet är i princip att de politiker som säger det blir stigmatiserade. Även om sittande regering stoppade allt samt stoppade anhörigprocesserna med ett hårt beslut som gav dem massa kritik. Det pågår ett lurgubbespel just nu. Man tar beslut man inte vill stå för eller debattera inför kameror.
Jo visst är det så, och det är det jag tycker är så sjukt att trots vi sett vad som med massinvandring som förra året, vad som sker med värdelös integration, grupperingar och väldigt många känner obehag inför ett allt för stor förändring av svenska kulturen och värderingar, trots detta är det fult och elakt att åtgärda.
Välfärden blöder, polis och militär blöder, men till invandring pyntar vi vackert upp 40 (tror den siffran, väldigt mycket varjefall) miljarder extra enbart förra året. Sjukt är ordet. Riktigt sjukt.
Det stora problemet är nu att vi har mer än 50 no-go zoner för polisen. När, i någon framtid, politikerna bestämmer sig för att vi kan inte ha det så på Svenskt territorium så kommer det blir som i slutet på filmen "Children of Men". Såklart vinner vi efter ett tag och med lite förluster, men Ryssland och Saudi kommer att skicka vapen så att det tar ännu längre tid och blir bökigare. Det är så många idioter som sköter verksamheten just nu så jag blir bara trött när jag läser nyheter.
Gjorde skyddsvaktsutbildning för ett tag sedan. En av instruktörerna jobbar civilt som vakt bla i ett av dessa no-gozooner i en större stad. Hans bild är verkligen inte vacker…bekräftar helt bilden man fått. Enligt honom har gäng tagit över rättsväsende och hela samhället där. Gör man ett ingripande får man ara extremt försiktig för minsta felsteg och det står 30 personer i cirkel. Men dessa zoner finns inte ens enligt vissa personer…
Thomas Arvidsson;
Inte lätt för väktaren att åka från det vackra villakvarteret på morgonen till en grå no-go-zon. Tyvärr är det just sådana där illbattingar som väkare och poliser tjänar sitt levebröd på. Hade jag gjort ett ingripande mot ortens byfåne och redan då sett ytterligare 30 pundhuvuden som väntar på att bli gripna hade jag sagt upp medlemskapet i a-kassan omedelbart.
Då ska han veta hur det var för de stackars poliserna i Arvika som jagades av 40 raggare och tvingades avlossa sina skjutvapen.
Jag hade knappast velat bli lärd till skyddsvakt av en liten feg liten stackare som skiter ner sig av minsta felsteg för att riskera få en massa blängande småglin som äntligen hittat nåt mer spännande än att sitta glo på sitt stulna playstation hela dagarna. Jag hade krävt en riktig militärpolis eller liknande och ingen civil polis-wannabee.
Minsta felsteg i samhället för dessa illbattingar kan ju innebära att en väktare kommer och bryter ner dom och anropar snuten. Klart att de kommer och iaktar om väktaren gör ett felsteg. Då kan de i alla fall ställa sog och filma med sina stulna mobiler och få gråta ut i media. Det kan nog vara tillräckligt för dess unga bortkomma individer som sannolikt aldrig fått någon annan uppmärksamhet.
Men å andra sidan så har jag själv varit militär skyddsvaktsinstruktör en gång i tiden och visat eleverna var skåpet skulle stå. Jag darrade minsann inte på läppen när jag bröt ner dåre efter dåre som vågade göra misstaget att utmana mig. Eleverna lärde sig i alla fall nåt: ge dig inte på en skyddsvakt – och det var det de blev.
Thomas Arvidsson;
"Välfärden blöder, polis och militär blöder, men till invandring pyntar vi vackert upp 40 (tror den siffran, väldigt mycket varjefall) miljarder extra enbart förra året. Sjukt är ordet. Riktigt sjukt."
Sjukt? 40 miljarder är småpotatis. Anders Borg deklarerade 2007 (ett år efter maktövertagandet) att de redan hunnit genomföra skattesänkningar på 80 miljarder.
"Nu har vi gjort huvuddelen av de planerade skattesänkningarna. Det finns inte tillnärmelsevis samma utrymme i statsfinanserna för skattelättnader framöver" sade Anders Borg hösten 2007 (http://www.di.se/artiklar/2007/11/20/borg-nu-ar-det-fardigsankt/).
Tror du att de nöjde sig med det? 2006-2014 sänkte Anders Borg skatten med 140 miljarder. För dem som har det bäst ställt så att säga. Arbetslösheten ökade samtidigt (trots alla skattesänkningar) från 6,7 år 2006 till över 8 % år 2014.
40 miljarder… äh, det är inte så mycket när de redan rika fick 140 miljarder mer i plånboken. Nu fick de 40 miljarder till. Jag hade kunnat fixa lika många flyktongboenden för kanske 5 miljarder om ni gett mig ett förskott och en bra titel.
Det är ju såna som Bert Karlsson som tar alla flykting-pengarna ändå så. Det går ju knappast ner 40 miljarder direkt ner i fickorna på syrianerna.
Så lugna ner er, det är alltid de välbärgade som plockar pengarna i slutändan ändå så. Flyktingmottagarna Bert Karlsson och Henrik Borelius jobbar väl inte gratis eller har några invandrarlöner om ni trodde det.
Vad gulligt att du tror att det kommer beställas luftvärn efter sommaren!
Snarare efter hösten. Kanske beställning 2018.
Det är prioriterat, så det måste göras för omvärlden skall ha förtroende. Det är är viktigare än väljarna tror jag. 🙂
Nej, inte en chans att det blir någon beställning. För något år sedan fanns det någon enstaka miljard avsatt till nytt luftvärn, men dessa är borta nu.
Det kommer inte gå att skriva ett avtal om inte ett aktivt tillskott från regeringen i miljardklassen kommer.
Vi får se vad som händer. En CIA-rapport som kom för något år sedan sade att Ryssland "Weaponised refugees" för att röra om i grytan i Europa genom att inleda bombningar i de områden det var enklast att fly från samt mest människor. Blir intressant att se om man med den manövern lyckats med att omdirigera pengar som skulle gått till försvar och civilförsvar istället går till upphandling av flyktingboenden samt migrationsverkets verksamhet (i första hand) och i andra hand i kommunerna till nya skolor och ökade sjukvårdsresurser. Och sen, om det blir en konflikt, så blir de kort eftersom EU knappt har förberett sig för konflikt. Skall bli intressant att läsa slutsatser om 5-10 år.
Är det någon som får en bra känsla när Hultqvist uppenbarar sig? Eller någon alls på http://www.regeringen.se/sveriges-regering. Tror att Det gänget hinner ställa till det mer än vi kan föreställa oss innan de byts ut 2018.
Jag får i alla fall en bättre känsla än känslan när jag såg tomhylsan Sten Tolgfors.
Och en nästan ännu bättre känsla när jag ser Björklund med för den delen. Nu vill han ju även att hela hemvärnet ska stå och vårda det gamla skrotade museiföremålet pbv 302 under sina övningsdagar. Och att onödiga JAS-plan inte bör skrotas när de ändå bara står på backen medan ryssen har fritt luftrum att öva bombmål mot Alliansens Sverige.
Och så vill han börja bemanna armén med värnpliktiga trots att de var med och i praktiken avskaffade värnplikten.
Och tryggare än moderaternas sista försvarsminister. Och Alliansen var ju såklart känd för att alltid vara väldigt överrens…
"Folkpartiets försvarspolitiske talesperson Allan Widman har tidigare sagt att det krävs 3-4 miljarder kronor [socialdemokrater i regeringsställning satsar över 4 miljarder per år, men liberalerna drar gärna till med några miljarder mer när de väl sitter i opposition] mer varje år, för att finansiera det nya insatsförsvaret, med sina anställda soldater, och nytt dyrt materiel. Men försvarsminister Karin Enström är inte beredd att utlova några mer pengar, och hon tonar ned sprickan i regeringen.
– Jag kan konstatera att vi, det vill säga regeringen, alliansen, har varit överens. Vi har lagt sju raka försvarsbudgetar, och vi satsar på försvaret. Jag är nöjd med det beskedet, säger hon."
Källa svd, 2013…
Jag tror att de luftvärnsrobotar som stationeras i Sverige stannar här och att den trupp som då befinner sig i Sverige etiketteras som "instruktörer", dvs de ska lära upp svensk personal på systemen, men under triden är systemen operativa.