Som på beställning fortsätter riksdagsledamöterna i försvarsutskottet att leverera sina läckor till media. Som jag påtalat tidigare så läcker försvarsutskottet som ett såll. Denna gång har en anonym ledamot berättat för Bonnier/Expressen vart Försvarsmakten avser att omgruppera sitt stridsflyg på F 17 Kallinge, nu när Ryssland har Iskanderrobotar i den ryska exklaven i Königsberg.
![]() |
Det är ju tur att riksdagshuset står på fast mark, för annars hade det sjunkit för länge sedan av alla läckor. |
Ryssland har alltså markbaserade Iskanderrobotar i sin exklav i Königsberg. På några minuter kan dessa träffa mål i stora delar av södra Sverige, inklusive F 17 Kallinge utanför Ronneby, där tidigare halva svenska flygvapnet var baserat innan F 16 Ärna nu återuppstått som flygflottilj.
Nu är läckan inte direkt av en hemlig art, utan mer självklar till sitt innehåll. Hemligt skulle snarare vara var i tiden, samt i vilken omfattning och vilka möjliga förmågor (jakt-attack-spaning) olika baseringsplatser.
Expressen skriver:
“Men en ledamot i riksdagens försvarsutskott uppger för Expressen att det finns planer på hur flygstridskrafterna ska spridas.– Det handlar om sidobaserna Jokkmokk, Vidsel, Hagshult, Ärna och Visby, säger ledamoten, som vill vara anonym.I dag är Försvarsmaktens Jasplan stationerade i Luleå, Såtenäs och Ronneby, med möjlighet att stationera plan i Linköping.”
Detta är inte direkt något hemligt, utan en listning av vilka flygbaser som finns kvar i Sverige. Vad som inte nämnts är Råda, förvisso en strippad sk bare base, vilket sorterar under Såtenäs och faktiskt fått sin första landning på kanske ett decennium nyligen.
Uppgifterna är dock rätt tveksamma, men det väsentliga är att försvarsutskottet läcker.
Såtenäs är inte inom Iskander-porté, om ryssarnas angivna räckvidd för robotarna med exakta 100-tals kilometer stämmer. Detta är högst tveksamt, utan är nog mer en fråga om att låtsas inte bryta mot INF-avtalet mot markbaserade kärnvapenrobotar. Värt att notera är att det inte finns något NATO-land som har någon jämförbar robot, ens med konventionella laddningar. Iskander har både kärnvapenladdning av okänd styrka, samt ett antal konventionella laddningar – konventionell tung laddning, klusterbomber och sannolikt även målsökande pansarvärnsklusterbomber, fjärrlagda minor samt en stridsspets med en termobarisk bränslebombladdning.
Visby och sannolikt Linköping ligger också inom porté, eventuellt även Hagshult, vilket visserligen sprider ut flyget, men skyddar dem inte mot Iskander. Det finns redan flyg på Ärna, med Sveriges enda kvarvarande aktiva i teorin kärnvapensäkra berghangar.
Att ombasera flyg från F 17 utanför Ronneby till Jokkmokk eller Vidsel är däremot väldigt osannolikt – dit skulle flyg från F 21 Kallax i Luleå möjligen grupperas. Det talar för okunskap hos läckan och att läckan bara uttalar sig generellt i ett försök att fjäska för en journalist och låtsas vara insatt och kunnig. En ombasering till Norrland skulle försvaga luftförsvaret av södra Sverige.
Det är alltså inga uppseendeväckande uppgifter som inte någon med måttliga kunskaper inom svenskt försvar kunde räknat ut själv. Men likväl visar det hur försvarsutskottets ledamöter läcker, om det så är för att få en gratis lunch av en journalist eller försöka påskina att vederbörande faktiskt får reda på något “hemligt”.
Försvarsmakten är knappast idioter. Man låter inte försvarsutskottet få hemlig information, utan gör på sin höjd generella uttalanden. Det har visat sig att försvarsutskottet är djupt okunnigt kring en del svenska förmågor av hemligare art, t ex hur många av försvarets ca 100 JAS-plan som faktiskt är flygdugliga vid ett givet tillfälle. De verkar tro att 100 plan, eller ens ca 70 plan på förbanden faktiskt innebär att vi har 100 eller 70 plan att tillgå när det smäller. Med framtida 60 JAS 39 E kommer kanske faktisk siffra vara 20 – 30 plan…
Svensk incidentberedskap kommer framöver sannolikt att utgå från fler baser än de idag vanligast förekommande, för att rotera slitaget på enskilda plan. Idag är det ofta F 17 G Visby (F 17 och F 21) eller F 17 Kallinge (F 17), respektive F 16 Ärna (F 17 och F 21) och ibland Malmen i Linköping som används för incidentberedskapen. F 17 Kallinge lär bli ovanligare framöver. Det hela är upplagt för att det kan ske stresstester av svensk incidentberedskaps uthållighet, likt Finland drabbades av för två veckor sedan, när Ryssland flög an eller kränkte finskt territorium var 90:e minut under ett helt dygn.
37 kommentarer
Jag hoppas att Försvarsmakten använder försvarsutskottet nästa gång till att läcka falsk information för att vilseleda ryssen. Inget ont som inte för något gott med sig sägs det. Ryktas även om att F-13 Bråvalla kan komma att ta emot flyg igen, aktiviteten på området har ökat drastiskt de senaste månaderna.
Bråvalla har faktiskt också bergrum, som används som förråd nu. Rotation av förråd kan vara anledning till aktivitet. Enda delen av gamla flygplatsen som fortfarande är inhägnad militärt.
Har inte den där gamla militärflygplatsen på hisingen just lagts ned?
Säve menade jag
Du menar F9 som lades ner 1969?
Ja bergrummer finns ju kvar och flygplatsen är i bra skick, så varför inte?
Det kan ju behövas lite flyg på framsidan också.
Jag jobbade extra som skyddsvakt på det som var kvar av militära flygbasen på 80-talet, det fanns olika helikoptrar där då, inklusive polisens. Nufinns ett formidabelt bergrum som numera är museum – Aeroseum. Försvaret vill fylla det med sand kring 2000. 2015 beslutade Swedavia att lägga ned tung trafik på Göteborg City Airport – som den heter då de inte vill investera i banrenovering för 100-talet miljoner. Nu är det endast lätt trafik – och inga riktiga intäkter.
Vi måste även ha fler plan, så varför köper inte Försvaret tillbaks Säve ?
Jag vill minnas att riksdagshuset står på träpålar faktiskt. Nedkörda i den lösa, illaluktande dy som betecknar såväl landskap som människor i Stockholm…
Fjollträsk?
Eller är det nåt skånskt uttryck du syftar på här?
Helt rätt. Man har haft en hel del sättningar i Riksdagshuset just pga det.
Helt rätt. Man har haft en hel del sättningar i Riksdagshuset just pga det.
OK, försvarsutskottet läcker. Hur är det med försvaret? Har du fått reda på någon hemlig information från försvaret Lars?
Apropå flygfarkoster, hur kommer det sig att C/D får så få flygtimmar innan de ska omformas till E/F? Är det verkligen så att Gripen-systemet är så ömtåligt att det inte går att få i klass med de flygtimmar som exempelvis F16 har uppnått på individnivå? Eller de F-15 som flygs med i Finland?
Om jag har förstått det rätt så var den där omformningen av C/D-skal något som angavs för att kunna sälja det som en uppgradering när försvarsfrågan var heldöd. Det blir nog att de bygger helt nya maskiner.
Okej då blir det skrot för CD och ingen återanvädning. Låter som ett stöd till Saab mfl för att de ska behålla kompetensen att bygga plan av denna typen. Iofs hade det var ett galet sätt att bygga nya plan, först ta isär ett eller två C/D för att sen tråckla ihop till ett nytt E/F.
Jag ska försöka at inte raljera för mycket,men under den förra regeringen så verkade det ibland som om FM mest hade som uppgift att verka som showroom för den svenska vapenindustrin.
Så är det väl alltid? Krig är ju den bästa reklamplatsen för vapenindustrin och har man inget lämpligt krig får ens egen försvarsmakt agera "hjälte".
Finnarna flyger väl F-18? Inte F-15.
+1 gbd crvx. Trots alla försvarsnedläggningar så rullar nästan samma mängd pengar in i Linköpingsområdet fortfarande. För mig är det helt otroligt bra lobbyarbete det gjort över 20 år. Men så köper de över både ministrar som konsulter och statssekreterare som vice-Vd löpande.
Hur går det förresten med inköpet av nytt luftvärn?
Vad skall vi med luftvärn till när vi har ett flygvapen?
🙂
Luftvärn är på plats och skyddar objekt 24/7. Flyg kan inte vara närvarande speciellt långa perioder pga bränsleåtgång och utmattning av piloter. Luftvärn håller borta fienden permanent, alternativt kräver en avancerad eller farlig förbekämpning, medan man kan finta bort jaktflyg genom skenanfall och sedan huvudanfall mot faktiskt mål.
Det har visat sig att modernt luftvärn i t ex sydöstra Ukraina i praktiken upprättar en no-fly zone. När Ryssland väl gick in med luftvärn tvingades Ukrainas flygvapen och helikoptrar sluta understödja det ukrainska försvaret.
Jo, men syd bara att det är avsatt pengar för 2 bataljoner lånräckviddigt.
Lär säkert vimla av tavelförsäljare, sk TIR-bilar, bärplockare, agenter och Spetsnaz runt dessa objekt och dess personal.
@Sjunkbomben
Undrar hur många av dem som sitter på viktiga positioner som blivit hotade/köpta till lydnad av främmande makt.
Reinfeldt, Bildt och Löfven kan ju inte vara de enda.
Jag var extremt ironisk eftersom Sverige satsar på ett pseudouppgraderat flygvapen av arbetsmarknadspolitiska skäl medans Lede fi kan operera fritt under ytan på svenskt vatten utan risk samt att just avsaknaden av verkansfullt luftvärn mot olika vapensystem ända upp till semiballistiska kärnvapenbärare gör att Sverige är oehört sårbart.
På ryskt nyspråk skulle dessutom en satsning på svenskt luftvärn benämnas som aggressivt och kunna leda till ökad risk för konflikter i Östersjön…
Tyvärr köps det just nu in för litet för att göra någon skillnad egentligen. Långröckviddigt luftvärn är en kritisk funktion för att upprätthålla skydd över tiden – speciellt när vi både har Gotland och en rejäl sjö mellan oss och Putin. Svårt att smyga över och passeras Gotland kan Ryska plan bli beskjutna framifrån och påsatta bakifrån… kort sagt. Har vi rejält med bra med luftvärn på Gotland så är det en bra början.
Just för luftvärn är det ju ganska enkelt att t.ex. gå in på scribblemaps och rita cirklar med ung 100kms radie och sedan räkna hur manga batterier som behövs.
Varför har vi inte luftvärn med 300 km radie ? Det är trots allt 2016 och vi pratar om att skicka folk till mars. Fastbränsleraketer är otroligt kraftfulla, även små.
Kanske Paul G kan svara men man måste kanske ha detektionssystem som räcker långt längre än roboträckvidden kanske?
Av chefens för SR [sv]ekoredaktion, Olle Zachrison, krystade argumentation syftande till att rättfärdiga den famösa publiceringen av uppgifterna om att nationaliteten på den främmande ubåt som vid en marinövning våren 2015 observerades vid fyren Vindbåden var tysk, kan man rätt lätt dra slutsatsen att den "trovärdiga källan" var en av Försvarsutskottets ledamöter.
Noterar för övrigt att dessa uppgifter inte föranlett chefredaktören för Magasinet Filter, Mattias Göransson, att skriva någon artikel på temat germanofobi…
Beaktat vems intressen som gynnas av att vilseleda den svenska allmänheten genom att sprida en sådan befängd lögn ter sig kretsen av möjliga källor rätt begränsad.
Finns ju fler flygplatser som disponeras av fortifikationsverket som i varierande grad skulle kunna renoveras upp till modern standard under förutsättning av medel tilldelas och politisk vilja finnes. CVA-fältet i Arboga med tillhörande bergrum som idag används av FMLOG vore något. F.d F 13 Bråvalla har nämnts ovan. Har inte f.d F 14 Halmstad fortfarande möjlighet att ta emot militärt flyg fortfarande? Kosta flygbas är fortfarande i militär ägo med.
Har vi glömt bort Karlsborg, f.d F 6?
Potential finnes men vilja, medel och resurser saknas…
Det är inget nytt att försvaret flyttar stridskrafter för att undvika att dessa slås ut i händelse av konflikt, så har man gjort sedan 1950-talet.