Enligt Schibsted/Aftonbladet är den av SD-“all media ljuger”-svansen uppskattade bloggaren Egor Putilov anställd av Sverigedemokraternas riksdagskansli. Han uppträder också enligt Aftonbladet under flera olika alias där han också ska ha publicerat vitt skilda åsikter och även debatterat mot sig själv via medias debattsidor. Ännu en rysk koppling finns alltså mellan Putins svenska arm bland “Sverigevännerna” i Sverigedemokraterna och Ryssland och uppenbarligen är det inte bara “all media” som ljuger.
Egor Putilov påstås leva under skyddad identitet och ska ha bytt till ett svenskklingande namn Alexander Fridback, där det inte finns någon Fridback i hela Sverige i publika Internetregister.
Efternamnet är med all sannolikhet taget. Huruvida det alls finns någon Alexander Fridback, eller om det också är en pseudonym, går inte att fastställa pga den påstådda skyddade identiteten.
Aftonbladet skriver:
“Men Egor Putilov är en pseudonym.
Bakom bloggen står i själva verket en Alexander Fridback som jobbar på Sverigedemokraternas riksdagskansli i Stockholm.”
Den av SD-“all media ljuger”-svansen hyllade Putilov är alltså enligt Aftonbladet anställd av Sverigedemokraterna och jobbar åt partiet i riksdagen, men redovisar inte detta. Huruvida han också är anställd av andra går förstås inte att säga, men anställningen hos Sverigedemokraterna har mörkats.
Fridback har även enligt Aftonbladet postat debattartiklar som en Tobias Lagerfeldt och föreslog att papperslösa ska få rösträtt i svenska val. Som Egor Putilov kommenterade han senare artikeln negativt på Twitter. “Lagerfeldts” artikel gav förstås upphov till ett ramaskri och var ett effektivt sätt att få allmänheten upprörd över organisationer som Refugees Welcome och ett sätt att driva fler väljare i Sverigedemokraternas riktning.
Poängen här är alltså att Sverigedemokraterna spelar ett dubbelspel och alltså har anställda som skriver insändare och bloggar utan att redovisa detta, och även debatterar mot sig själv. Ett typiskt beteende som känns igen från de ryska trollfabrikerna. Därtill råkar det handla om en ryss i detta fall.
Riksdagen kan inte svara på om Putilov genomgått en korrekt säkerhetsprövning innan han anställdes av Sverigedemokraternas riksdagskansli. De utgår från att partiet gjort en sådan, men kontrollerar inte detta. Det finns dock en Alexander Fridback anställd i riksdagen, men det säger inget om det är personens riktiga namn.
Lena Mellin på Aftonbladet, som också blivit lurade av Putilov/Fridback eller vad nu personen egentligen heter, skriver följande:
“Som debattör intar Alexander Fridback ofta motsatta positioner. Som Lagerfeldt är han mycket liberal och vill att papperslösa ska få rösträtt i svenska val. Som Putilov är han emot flyktingmottagning.”
Mellin fortsätter:
“Det finns ingenting som tyder på att Alexander Fridback har kontakter med Ryssland. Utom hans sätt att agera. Ryssland jobbar gärna genom nationalistiska grupper och partier och deras syfte är att destabilisera. EU står högt upp på listan över organisationer som ska störas sedan de ekonomiska sanktionerna började införas i mars 2014.Fridback har, i sina olika skepnader, agerat mycket skickligt.”
Att Fridback/Putilov/whatever är skicklig råder det ingen tvekan om. På mindre än tio år behärskar han det svenska språket fullt ut. Huruvida han studerat svenska innan han enligt honom själv (källa Aftonbladet) kom till Sverige 2007 framgår inte.
I övrigt tål det att upprepas att Sverigedemokraterna bör öppna upp sin bokföring för en extern oberoende granskning av en trovärdig person (kanske Inga-Britt Ahlenius) för att röja den välgrundande misstanken att partiet sannolikt får betalt från Kreml (eventuellt via bulvaner) likt deras nationellt socialistiska systerpartier runt om i Europa. Tydligt är åtminstone att partiet i EU ständigt röstar pro-Kreml.
SD-svansen försöker förstås bortförklara detta, men de har alltså effektivt blivit lurade trots att de själva anser sig aldrig bli lurade utan sitta på den enda allenarådande sanningen. Hela Putilovgate kommer rinna av dem som vatten på en skånsk gås. Sanningen spelar ingen roll, det enda som spelar någon roll är att det finns något att läsa och länka i sociala medier som stöder deras egna åsikter.
Vad exakt i den här historien som är sant och vad som “Egor Putilov” eller “Alexander Fridback” eller någon av hans andra pseudonymer skrivit som är sant och inte desinformation lär vi aldrig få reda på. Vitsen med desinformation är att så tvivel och i informationskriget mot Sverige är målet att skapa splittring och destabilisering.
Egor Putilov eller Alexander Fridback, eller vem detta egentligen är, förnekar förstås enligt Aftonbladet att han även är Tobias Lagerfeldt.
“Jag har möjligtvis läst artikeln. Men jag har ingen aning om vem som har skrivit den. Det stämmer helt enkelt inte. Antingen måste det vara en provokation eller så har ni missförstått allting.”
Sedan han kom till Sverige påstådda 2007 ska “Egor Putilov” jobbat som journalist åt Sveriges Radio, Aftonbladet och Expressen, samt som handläggare åt Migrationsverket 2012 – 2015 och nu åt Sverigedemokraterna. Helt klart en välanpassad invandrare, som snabbt lärt sig både språk och lätt hittat jobb. “Egor Putilov” påstår sig fått sparken från Sveriges Radio för migrationskritik, vilket späder på berättelsen (eng narrative) att all media ljuger. Påståendet fyller alltså ett syfte, huruvida det är sant eller ej spelar ingen roll.
I en artikel hos Nyheter Idag hävdar Egor Putilov eller vem han egentligen är att hans blogg inte har något med anställningen hos Sverigedemokraternas regeringskansli att göra och använder klassisk SD-svansretorik som “demokratur”, “sanningssägare”. Aftonbladet kommer stämmas för förtal.
75 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här skribenten har tagits bort av kommentaren.
NEWSFLASH: Kioskboksförfattare misstänkliggör svensk på grund av dennes ursprung. Författaren kommenterar saken: "Jag är inte rasist, jag är på den goda sidan".
"Ja ä inté bitter." -Gustav
Svårt att hänga med nuförtiden – men är inte den verkliga storyn här att Aftonbladet till vardags hellre släpper fram en overifierad exryss än en verifierad svensk riksdagsman?
Relevant. Aftonbladet tar uppenbarligen in vad som helst, utan att ens kolla om personen existerar, så länge det stöder deras agenda.
Naturligtvis har Ab en agenda, och det är att tjäna pengar precis som vilken socialistisk kapitalist som helst.
Dock kan man notera att varje uttalande av någon som säger något om en annan är en projektion av egna drifter, och då berättar denne mer om sig själv än om de som är måltavla. Tycker nog att Ab infaller i projektorn.
Jag har ännu inte kommit till någon slutsats för min egen del om detta Putinkletandet har någon relevans eller om det är ett halmstrå. Ett halmstrå som de flesta använder som de dåliga förlorare de är, för att misskreditera dem som de nu blivit tvungna att efterhärma då nöden inte tillåter annat eller som vissa för att generera trafik till en blogg, det sistnämnda har jag faktiskt inga åsikter om eller problem med. Jag har läst flera artiklar och reportage av denne Putilov på hans blogg bl.a. Som inbäddad med poliser på patrull i Rinkeby och allt bär sannolikhetens och rimlighetens prägel. Om sanningen och verkligheten spelar landets fiender i händerna, ska den då döljas för medborgarna? Är det inte bättre att bli ett normalt land som kan stå för vilka vi är och vad vi gör.
Hade SD haft ett ordentligt utbud av riktiga svenskar att välja från så hade man nog inte anställt honom.
Men tack vare stigmatiseringen så håller alla med något kvar att förlora sig borta från SD.
Samma anledning till att SD inte vill avslöja de modiga som skänker pengar, varför förstöra deras liv?. För att Cornu ska se att de inte är Ryssar?
Cornu har ryssfobi.
Hur vet du något om "honom" i meningen författaren till artiklen som gör AB till driftkucku .
@Farfar
Jag vet inget om personen som skrev den artikeln, Egor/Alexander nekar ju till att ha skrivit artikeln.
Och Aftonbladet har jag slutat lita på för många år sedan, oavsett vad de skriver.
Egor har däremot skrivit ett antal läsvärda alster, bla från sin tid på migrationsverket.
Vad jag menade så hade man kanske inte anställt Egor, pga av hans bakgrund (eftersom man då inte känt sig motiverade att anställa egentligen olämpliga "alibipersoner" bara för att bevisa att man inte är ett rasistiskt parti) och han är ju direkt olämplig som fd journalist på Aftonbladet och Expressen.
Om man haft gott om andra kompetenta personer utan problematiserande bakgrund att välja mellan. Vilket jag tror att man inte har, men jag kan ju ha fel.
Jag tycker det här rör sig om ryssfobi också.
Är det ens belagt att han är ryss?
Om han är ryss, vad var planen? att skicka någon hit 2007, låta honom jobba på migrationsverket några år, sen göra lite annat och sedan gå med i SD.
Om den nivå av infiltrering som Cornu insinuerar existerar, behöver man väl inte ens skicka någon 'infiltratör' – jag är likom helt säker på att det finns 1000tals 'pursvenskar' som kan förmås att skriva samma saker.
För övrigt har ryska pengar funnits i alla möjliga europeiska partier både på vänster och högerkanten, så lägg ner SD paranoian.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Putilovs" skriverier har faktiskt känts lite överdrivna. Dessutom är "PUTilov" nästan lite för bra som namn på en migga (PUT = Permanent uppehållstillstånd). Luktar lite studentikost ölkällarpåhitt.
Det heter fö russofobi och inte ryssofobi etc. Men det kanske är svårt att ta in för "Sverigevänner" med begränsade kunskaper i svenska.
http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-russofobi
Om Aftonbladet försöker få en person (karaktärs)mördad så är det enligt mig ett säkert tecken på att den personen är på rätt sida.
Begreppet "Rätt sida" beror såklart lite på vilken sida man själv befinner sig på, 6-10 befinner sig antagligen, precis som Cornu, på Aftonbladets och de andra kulturmarxistiska vänsterextremisternas sida.
Hans "skriverier" är ingen munter läsning och direkt oroväckande om de är sanna, vilket jag tror de är. Skulle inte förvåna mig ett enda dugg om det gick till exakt som han skriver.
Med tanke på vad Merit Wagers miggor skriver på hennes sida.
Såklart att man skulle vilja få folk att tvivla på de omständigheterna, det är ju för fan skandal hur det går till!
Vore bra med en lite mer helteckande statistik så att hela läget blir belyst… Hur många islamister är medlemmar i olika partier, hur många fd syriska & arabiska & ryska & egyptiska osv osv medborgare är medlemmar i olika partier …. ?
Men trist att den här bloggen citerar desinformationsartiklar från Aftonbladet.
Är det inte problematiskt att han jobbat hos Expressen, Aftonbladet och Migrationsverket?
Om han nu faktiskt är ett Ryskt desinformationstroll
Det där med att leva under skyddad identitet är ju standard hos vissa (AFA-Expo, osv) kanske han tillhör dem istället..
Den tidning som har gjort mest för att undergräva förtroendet för gammelmedia och därmed öppna upp för alternativ media och även för fientlig propaganda är DN. Aftonbladet är för de flesta ändå att likna vid en ding ding värld.
Några exempel:
Golnaz Hashemzadeh Hittepå historia om de rasistiska brandmännen.
Hanne Kjöller som lade locket på efter att hon insett nationaliteten på förövarna. (Köln, We Are Stockholm)
Förfalskningen (inte förvanskningen) av innehållet i OECD rapporten från 2013 angående migrationens påverkan och kostnader på mottagare länder.
Eller Reinfelts egen utredning om Stockholmsbombaren där han på en dag fastslog att "attentatsmannen var ensam" med sina superkrafter som detektiv . Eller LÖfvens utrednng om moskebranden i Eskilstuna där han på en dag med sin superförmåga fastslog brandorsak, brottsmotiv och gärningsmannaprofil. Fel förstås som vanligt, men det togs ej till protokollet. ET c.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ånä, så enkel är inte rysk proffsig desinformation. Då vore den inget nämnvärt problem. Artiklen var väl ungefär av normalt MP-ungdomssnitt, men den hypotesen föll för mig på att MP ju just nu är helt golvade och håller käften, och då var den enda förklaringen at detta var ironi och parodi och AB lurade. Karakteristiskt för alla bokstavstorende fundamentalister som AB, kommunister och fascister genom alla tider är att de totalt saknar näsa för parodi /ironi/humor eftersom de alltid bortser från verkligheten. Ett gammalt knep för att ta reda på vem som var åsiktsspion i det gamla östeuropa. Och mycket träffande och på kornet beskrivet av min käre vän Soldaten Svejk, som skrockar i sin himmel över hur Aftonbaldet tar sitt första klavertramp till nya humorhöjder genom sin senaste manöver.
Antingen så läser jag dåligt eller så har alla som skriver om detta väldigt dåligt på fötterna? Om han jobbar på SD:s riskdagskansli så borde han ju ha ett personnummer och då går det ju att begära ut allmän information om honom hos Skatteverket, eller? Det KAN inte vara så svårt att få fram lite bättre information och sluta spekulera?!
Just nu är det bara spekulation, antydningar och irrelevant spekulation som regerar.
Det vore trevligt om nån tog sitt jobb på allvar, speciellt inom journalistkåren, och att AB inte vet vad dom håller på med är uppenbart.
Naturligtvis har han personnummer et c om han jobbar och får lön. det som helt säkert funkar i Sverige för alla anställda är det Förträffliga Skatteverket.
Har han inte skyddad identitet? Som nu kanske är röjd. Av en tidning. Brott mot meddelarskyddet?
Med tanke på att denne Egor/Alexander tidigare skrivit ett flertal Putin-kritiska artiklar så låter resonemanget väl långsökt. Motsatsen däremot, att Ryssland försett Aftonbladet med uppgifterna i syfte att undergräva hans trovärdighet kunde man kanske köpt.
https://www.arbetaren.se/author/egor-putilov-3/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20447581.ab
Dom där artiklarna var ju faktiskt inte särskilt kritiska.
"Rysslands propagandamaskin fortsätter arbeta på högvarv med att projicera en starkt vinklad bild av händelserna i Ukraina både för sin egen befolkning och för omvärlden.
Vikten av propaganda är svår att överskatta. Europas splittring och svaga svar på Rysslands agerande i Ukraina har sannolikt haft propagandan som bidragande orsak. Det är därför knappast en tillfällighet att Russia Today, Rysslands engelskspråkiga tv-kanal, har fått sina anslag höjda med 41 procent i Kremls budget för 2015. Detta sker mitt under en pågående ekonomisk kris i landet, med nedskärningar inom de flesta offentliga verksamheter – utom försvaret och propagandan.
Medierna är dock inte Kremls enda kanal för att kabla ut sin syn på verkligheten. En del oppositionella politiska partier som grundades på 2000-talet används för samma ändamål: att visa upp en starkt vinklad bild av händelseförloppet i Ukraina för deras politiska bundsförvanter i omvärlden. "
https://www.arbetaren.se/2014/11/07/teknologerna-bakom-putins-propagandakrig/
@kim 21:19
Hen Dover är inte som vi andra. För att hen Dover ska tycka att en skrift är kritisk så måste den innehålla många osakliga personangrepp som speglar hen Dovers perverterade sexualuppfattning.
Dra inte in mitt sexliv gruelse, du vet att din mamma utlovar full diskretion till alla sina kunder.
Fick du betala Ben? Till mig sa hon att det var gratis.
Det är lugnt, jag betalade med D-mark.
Om SD visste om vad han pysslade med vet vi inte så Lars får ta det lugnt. Om han nu är en rysk desinformatör, vilket mycket tyder på, så är det skickligt gjort. Det i sig är oroväckande.
Vet inte om bloggaren följer några speciella regler när det gäller raderandet bland kommentarerna eller om det är helt godtyckligt. Hur som helst är det intressant att länkar till syndikalistiska arbetaren får vara kvar medan länkar till (Om jag skriver namnet här raderas väl kommentaren?)xxl xxxxx raderas. Syndikalismen som innebär att fackföreningarna ska skapa och upprätthålla proletariatets diktatur.
Äh vad sjutton, jag xx'ade fel, kanske något freudianskt. Ska vara xxxxxxx x xxx
@Arne Brosk
Kan det vara pedofilcentralen Exponerat?
OM jag jobbade åt PUTIn skulle jag inte kalla mig PUTIlov.
Eller skriva så här i Aftonbladet:
Vänsterpartiet har skickat svenska biståndspengar till pro-ryska ukrainska separatister.
Aftonbladet kan i dag avslöja att minst 219 000 kronor gått till organisationen Borotba i Ukraina.
Hundratusentals kronor har förts över till ledarens flickväns privata konto.
Organisationen har kopplingar till president Vladimir Putin och medlemmar som strider i östra Ukraina mot regeringen i Kiev.
Den nyheten skulle kommit ut oavsett om Putilov skrev om det eller inte. Hade varit märkligare om AB ignorerat det medan andra tidningar skrev om det. Inte sant?
Vilka konsekvenser fick avslöjandet för de som skickade pengarna?
Jag har läst Putilovs blogg med intresse, jag visste inte att han var anställd av SD. Han som kallat sig för Putilov verkar ha uppfört sig märkligt, man kan fråga sig om han är desinformatör, och i så fall för vem eller vilka.
Man kan också fråga sig om allt han har skrivit varit fel. Det skulle kunna vara så att Aftonbladet och andra medier misstänkliggör honom som person för att han skrivit saker som hotar deras trovärdighet.
Jag tycker att Putilovs artiklar är för intressanta för att bli tystade med personangrepp. Om artiklarna är falska så ska de bemötas med sakargument.
Jag hoppas att vi får veta om hans artiklar stämmer. Vi kan vara helt säkra på att vi får veta allt negativt som man kan hitta om hans person. Jag kan väl erkänna att jag skulle bli besviken om det visar sig att han är desinformatör.
Den största desinformatören är DN, med tanke på den trovärdighet de har (eller är det hade). Sen kommer de flesta etablerade media och lejonparten av våra politiker i en fallande ordning, snacka om nyttiga idioter, det måste vara själva essensen av det begreppet.
Att skriva ett inlägg med en artikel i Aftonbladet som utgångspunkt, ja jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska säga om det.
Aktörer som Russia Today, ISIS kommunikéer Nordkoreanska vänskapsförbundet, om det nu ens finns något sådant spelar givetvis i en liga för sig. Däremot kan man se svensk ensidig och hårdvinklad alternativmedia som något slags motpol till den i ett visst ämne ensidiga och hårdvinklade mainstreem median i Sverige.
Aftonbladet håller koll på klickstatistiken på bloggare. Blir någon för populär och som inte delar tidningens agenda agerar de. Är det dessutom någon som är trovärdig genom sin erfarenhet och är vass vid tangentbordet, ja då tar man till vilka medel som helst.
F ö är ryssfobin bra. Vi behöver alla resurser som behövs vid det kommande "kriget" och som vanligt blir det ett "krig" som man inte förberett sig mot. Däremot finns resurserna som ryssfobin har skapat.
Det hedrar Aftonbladet att de erkänner sig att de har blivit lurade och att säger att de har varit naiva. Det skulle hedra SD om de skulle våga vara lika öppna. Dvs att öppet säga att de blivit lurade och att de varit lika naiva som Aftonbladet. För det stämmer väl, eller?
SD är antagligen luttrade av att ha hanterat så många "olämpliga" genom åren, finns säkert en mall på hur det ska gå till att bli av med en person lite snabbt..
Det tråkiga är ju när Aftonbladet bestämmer vem som är olämplig, de ska man verkligen inte lyssna på, de har bränt allt sitt förtroende för all framtid.
Hej,
vad jag kan se så bygger allt detta på mycket lösa anklagelser. Jag är förvånad över att Cornu så lättvindigt tar ställning mot Putilov och väljer att svälja Aftonbladets artikel rakt av. Vi vet detta:
1) Jag har läst Putilovs artiklar och de handlar för det mesta om Migrationsverkets inkompetens. Nån som tvivlar på det? De känns väldigt initierade och trovärdiga. Testa att läsa själva.
Han har även skrivit en artikel som länkar svensk vänster med proryska trupper.
Jag tycker INTE att dessa artiklar gör att man ifrågasätter sanningshalten i "alla medier", då de inte är sanningsrelativistiska till sin natur. De ifrågasätter inte löst all information från alla källor, utan visar att SR och Migrationsverket agerar vinklat. Det vill säga sanningen finns men vissa medier och myndigheter är vinklade.
2) Aftonbladet säger att samma mailadress skickade i olika namn. Hör själva hur detta låter. Skulle en person som är så kritisk mot politiskt korrekta vänsteråsikter våga göra detta misstag mot Aftonbladet?
3) Killen kan ryska och har en brytning på en inspelning han själv gjort.
4) Han kom redan 2007 och kan så bra svenska. Om det här gäller svenska killen med svenskt namn Alexander Fridback så är det ju inte konstigt att han kan svenska om han har svenskt namn, även om han bodde i Ryssland senare. Fast det verkar som att han inte heter Fridback heller. Vi vet inte vad han heter. Oavsett borde han ha kunnat svenska innan 2007.
6) Killen är anställd vid SD:s kansli. Detta tycker jag personligen är tråkigt – han har inte i själva artiklarna tagit ställning för eller mot invandring men på något sätt gör han det om han accepterar anställning hos SD.
7) Vi vet att att SD har kopplingar till Ryssland.
Jag tycker inte att dessa saker sammantaget tyder på att han är rysk desinformatör. Allt låter skumt. Men anklagelserna är inte proportioneliga mot det vi faktiskt vet.
Det finns massor av människor som är kritiska till Migrationsverket och SR, betyder det att de ska anklagas för att gynna SD och Ryssland? Vad ska man göra då, låta problemen vara för att det kanske kan gynna SD? Börjar det här låta som attityden som gjorde att SD växte sig så starka i första taget?
Om jag hade haft hans upplevelser hade jag också startat en blogg. Det han skriver om är mycket upprörande. Jag kan tänka mig att han skaffat sig riktigt irriterande fiender inom SR och Migrationsverket.
Nu orkade jag inte läsa allt du skrev, men fann en sak löjlig:
"Jag är förvånad över att Cornu så lättvindigt tar ställning mot Putilov och väljer att svälja Aftonbladets artikel rakt av."
Är du förvånad att Lars är negativt inställd till Putin?…… Ärligt?…… Snubben är ju så manisk så man lätt kan tro att han får betalt varje gång han skriver nåt om Putinregimen.
"Vi vet att att SD har kopplingar till Ryssland."
Vet vi, och hur vet vi det då?
Jag håller med jaja om att det hela låter skumt och det blir inte mindre skumt av att det är just Aftonbladet som publicerar det hela. Jag vill påminna om inlägget på denna blogg för snart två månader sedan.
http://cornucopia.cornubot.se/2016/06/finsk-rapport-svensk-media-sarskilt.html
Jag tror att grundproblemet är bristande transparens. Jag och många andra upplever det som om politiker, myndigheter och media inte släpper fram information som skulle må väl att komma fram i ljuset. Det ger utrymme för ryktesspridning och försvårar en vettig debatt i frågor som exempelvis flyktingmottagning och utvecklingen av brottsligheten.
@jaja, bra att kontrollera fakta här. Har denne Putilov gjorts sig ovän med någon på AB? Skulle inte förvåna mig om det är ett dubbelbete.
Har ingen aning om AB har rätt eller fel och det är ett stort problem att man inte längre kan ha fötroende för vad som skrivs.
@Alex: Jag har till skillnad från dig visst förtroende för Lars. Jag tror inte att han är paranoid, men att anledningen till att han var så snabb med att acceptera Aftonbladets artikel är för att han inte läst Putilovs artiklar.
@ Arne Brosk: OK vi vet inte, men även om vi hade vetat det så hade inte det varit tillräckligt tillsammans med allt det andra att stämpla Putilov som desinformatör. Det var det som var min poäng.
@ Phlin Phridolin: Håller med fullständigt om att grundproblemet är att svensk media faktiskt inte är helt transparenta själva. Jag tror inte att de alltid ljuger eller att det alltid är medvetet, men det försvårar bedömningen i ett sånt här fall.
@ Sjunkbomben: Enligt Putilov själv så är det en före detta kollega som skrev artikeln.
https://putilov.org/2016/09/04/rysk-desinformator-eller-obekvam-sanningssagare/
Vi vet inte om han har gjort sig ovän med någon på Aftonbladet. Vi vet väldigt lite om det här överhuvudtaget. Det är dock sannolikt att någon på Migrationsverket eller SR är arg på honom efter vad han skrivit.
Min analys av det hela är att SD:s aviserade aktivism kommer att, till del, bestå av att bygga halmgubbar, enl innehållet i den fejkade Afonbladet-inlägget. Ska bli intressant att se vad aktivismen kommer att ta för uttryck framöver.
Egentligen så behöver SD inte göra någonting mer än att vänta lite och sedan strama upp sin politik mot en mer återvändandebaserad. Samhällets långsamma kollaps kommer att tala för sig själv och bevisa för alla vilken politik som krävs för att återupprätta ett fungerande samhälle.
Det har ju redan börjat för den som vill se..
Bara de allra mest korkade och de som själva vinner något från det, kommer att hålla kvar huvudet i sanden.
Delar av SD´s politik genomförs nu, men för sent, det hade räckt för 10-15 år sedan men det kommer inte att räcka idag.
Akut stänga gränserna för att landet är fullsatt?
Det är inte särskilt snällt mot de som redan finns i landet, att låta det översvämmas och sen lämna dessa utan resurser övergivna i ett jävla getto utan fungerande skola, polis, arbetsmarknad, mm.
Och det finns mer, en offensiv religion sprider sig, och hur det gått för andra länder där den gjort det går att se..
Att det skrivs fejkartiklar är väl inget nytt.. Hela msm, cia, jtrig osv är ju engagerade i det..
http://newsvoice.se/2016/09/03/pr-firma-1000-tals-spokskrivna-artiklar/
Hehe.. verkar som Hillary börjat foliehatta också 🙂
https://youtu.be/ufkHt8dgG8I?t=25s
Snowden kallar Hillary vid sitt rätta namn vilket är Goldman Sachs…
Haha.. artikel av Putilov.. "V gav bistånd till pro-ryssar".. "Organisationen har kopplingar till president Vladimir Putin"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20447581.ab
De verkar ha blivit rejält blåsta på aftonbladet 🙂 Att nån fortfarande läser skiten är dock beyond mitt förstånd helt. De verkar rejält sura nu 🙂
Ja? Samtidigt bloggar han invandringskritiskt OCH skriver insändare där han vill att papperslösa ska ha rösträtt – under falskt namn. Enligt ditt löjliga försvar kan vi då anta att Putilov inte alls är invandringskritisk eftersom han skrivit en eller två texter som är för invandring. Låter det rimligt? Nej, givetvis inte. Samma sak med din länkade artikel givetvis.
Udden var väl främst riktad mot MigV?
Eller skriver DN "revisionskritsikt" och tar avstånd från revision?
Egor Putilovs egna ord:
”Rysk desinformatör” eller obekväm sanningssägare?
https://putilov.org/2016/09/04/rysk-desinformator-eller-obekvam-sanningssagare/
Mer om propaganda av Lars Bern:
Vem vinner propagandakriget?
https://anthropocene.live/2016/09/03/vem-vinner-propagandakriget/
Men vad är det "Journalisten" från Aftonbladet håller i, översta länken?
En eldkastare, en brandsläckare eller en dammsugare från 1960?
"'Egor Putilov' påstår sig fått sparken från Sveriges Radio för migrationskritik, vilket späder på berättelsen (eng narrative) att all media ljuger."
Fast för resten av oss är det ju relevant om statsmedia rensar ut journalister med avvikande åsikter. Dessutom finns det gott om sanna historier som gynnar SD och Ryssland, men att mörka dem är i mitt tycke synnerligen kontraproduktivt. Vitpixling, avsaknad av signalememt och trams som att ökning av festivaltafsningarna beror på ökad anmälningsbenägenhet har bara gynnat SD. Folk blir förbannade och röstar på "sanningssägaren". Efter ett tag blir de så desillusionerade av media att de utgår från att allt är lögn och att avpixlat levererar sanning (hahaha!). Detta hade inte kommit till stånd om SVT och annan traditionell media ljugit desto mindre. Vi minns DN och Sandvikenrapporten, t.ex. eller när SVT sa att lika många dog på havet på väg till Australien som över medelhavet. Lögn och förbannad dikt.
"'Egor Putilov' påstår sig fått sparken från Sveriges Radio för migrationskritik, vilket späder på berättelsen (eng narrative) att all media ljuger."
Fast för resten av oss är det ju relevant om statsmedia rensar ut journalister med avvikande åsikter. Dessutom finns det gott om sanna historier som gynnar SD och Ryssland, men att mörka dem är i mitt tycke synnerligen kontraproduktivt. Vitpixling, avsaknad av signalememt och trams som att ökning av festivaltafsningarna beror på ökad anmälningsbenägenhet har bara gynnat SD. Folk blir förbannade och röstar på "sanningssägaren". Efter ett tag blir de så desillusionerade av media att de utgår från att allt är lögn och att avpixlat levererar sanning (hahaha!). Detta hade inte kommit till stånd om SVT och annan traditionell media ljugit desto mindre. Vi minns DN och Sandvikenrapporten, t.ex. eller när SVT sa att lika många dog på havet på väg till Australien som över medelhavet. Lögn och förbannad dikt.
Man måste komma ihåg när man läser detta blogginlägg, och dess antydningar, att bloggen drivs på kommersiella grunder. Det bakomliggande narrativet för bloggen är ett svenskt Natomedlemskap. Kommer Sverige med i Nato kan bloggägaren sannolikt kvittera ut en stor summa pengar och/eller bli berättigad personliga favörer.
Då folkopinionen ej stöder Natomedlemskapet gäller det således för Natos trollfabriker (inklusive denna blogg) att intensifiera den Natovänliga propagandan till folket, så att folkopinionen blir mer välvilligt inställd till Nato.
Därför besudlas den svenska, mycket fördelaktiga militära alliansfriheten och Värnplikten under kalla kriget. Därför demoniseras Ryssland, ryssar och Putin. I stort sett allt negativt som kan förknippas med Ryssland används i propagandan. Då SD betraktas som parias av det politiska och journalistiska etablissemanget, så gör natotrollet Cornu långtgående, verklighetsvidriga föranstalter (t.ex. citera Aftonbladet) för att förknippa SD med Ryssland.
Det är i detta ljus man ska läsa blogginlägget. Man ska skrämmas till ett svenskt Natomedlemskap.
Se:
http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
Det är säkerligen åtskilliga inom flyktinggeschäftet som applåderar debattartikeln i Aftonbladet, signerad Tobias Lagerfeldt, som vill ge illegala invandrare rösträtt. I alla fall en av dessa är Ulf Bjereld.
Anser 5 riksdagspartier (Alliansen + MP) att man kan undergräva rättsstaten* genom att ge illegala invandrare skattefinansierad skolgång samt skattefinansierad tand- och sjukvård för 50 kr (femtiokronor) samt i övrigt försvåra för rättsvårdande myndigheter att utföra sin tjänsteutövning, dvs utvisningarna av de illegala invandrarna, så är inte rösträtt till desamma långt borta.
*) I en rättsstat ska domstolars inklusive migrationsdomstolars, utslag respekteras och efterlevas. Detta gäller också för de invandrare som av domstolsutslag betraktas som illegala invandrare och ska utvisas ur landet. När rättstaten urholkas av regeringspartier så är tillståndet ”Failed state” inte långt borta.
Putilov= Putin Lover 😉
Man måste ju tillstå att grabbarna på GRU i detta fall uppvisar sinne för humor. Det finns dock andra sidor av rysk hybridkrigföring som man kan hålla sig för skratt inför. Men uppenbarligen har ryssland lyckats bra med att vaponisera sociala media. Att man inte går in på putilov.org utan en fungerande anonymiseringstjänst hoppas jag är uppenbart för alla.
Kan ju inte vara värre än att använda sin egna mail när man registrerar ett Disqus-konto och sen får påhälsning av AFA förklädda till "Expressen".
Vad tror du ska hända om du inte använder vpn när du går in på den sidan?
Om AFTONBLADET skriver det så MÅSTE det vara sant, eller hur? :´)
Känns som någon av säkerhetstjänsterna läckt till aftonbladet för att få bort killen. Aftonbladets artikel hänger fritt i luften utan sedvanligt gräv med uppföljningsartiklar. Det han gjort är svårbevisat och förmodligen inte ens olagligt. Sen om Putilov står för Putin Love eller syftar på den allra första ryska revolten som fick bort tsaren kan man ju spekulera i.
Vet inte om du meddelas om detta svar, men när jag hörde att det faktiskt finns en person som resonerar på detta sättet så var jag tvungen att gå in och idiotförklara honom. Vad tror du? Att en spion lämnar en liten ledtråd i sitt namn och tänker typ: "spionera är ju en kul lek. Det kan ju bli spännande och se om någon listar ut det." Hur gammal är du?
Behöver verkligen Ryssland söndra Sverige när våra politiker och journalister redan gör ett så bra jobb?
Ok det kanhända det går snabbare utför.
Hela den här historien är så märklig att man knappt vet vad som är upp och ner.
Visst skulle den här unge mannen kunna vara inplanterad av ryssarna men det kan lika väl vara så att han helt enkelt är ÄNNU en knasboll som dragits till SD!
SD är ju lite av en magnet för dissidenter och allehanda stollar, det går inte att förneka.
Hans pseudonym Putilov är ju bara för mycket hahaha.
Kan ju också vara så att Aftonbladet satt upp en fälla som han gått i?
Detta går som sagt att vrida och vända på i en mångfald av vinklar.
Ryssarna är ju klantskallar så visst kan han vara en av deras, de lyckades ju köra en ubåt upp på grund också.
Blir intressant att följa detta vidare.