Posten fortsätter att erkänna att de inte delar ut paket till sina kunder, trots att kunden har betalat för att få paket hemkörda. Vid otydligheter har chaufförerna fått uttryckliga instruktioner att inte ringa kunden.
Detta framgår i en artikel hos SvD, där PostNords svenska VD erkänner att man gett instruktioner till chaufförerna att inte ringa kunden.
“[Anders Holm, VD PostNord Sverige] berättar att när det gäller många paket som ska levereras hem till en privatperson i Sverige, har chaufförerna haft instruktioner att inte ringa till kunden. Det gäller även när det finns ett telefonnummer angivet på den avi som chauffören har med sig.
Det gäller också i de fall där det saknas portkod och chaufförens enda sätt att komma i kontakt med kunden är att ringa det nummer som står på avin.”
Återigen en viss upprättelse för alla 10 000-tals kunder som inte fått sina paket och som bara fått beskedet “kunden oanträffbar“.
Möjligt att PostNord nu börjat upptäcka att fler och fler företag inte längre levererara till sina kunder med företagets tjänster, eftersom kunderna inte får den tjänst det betalas för utan måste hämta ut paket som ska köras hem eller levereras direkt till företags arbetsplatser.
Vanliga leveranser, dvs de som är avsedda att hämtas ut finns det inget att klaga på dock.
Förslagsvis slutar Posten med möjligheten att köpa hemleverans eller företagsleverans av paket hos dem, så löser sig problemet automatiskt.
Posten: Ring inte oss och klaga – vi har gett instruktioner att inte ringa dig!
Intressant att Posten nu erkänner. Därmed erkänner de att Posten Logistik / PostNord Logistics tidigare ljugit kunderna (och mig) rakt upp i ansiktet när de hävdat att de visst försökt leverera försändelser. Kundtjänsten för reklamationer har också varit bland den otrevligaste “kundtjänst” jag någonsin pratat med.
35 kommentarer
Det här är extremt frustrerande. I de få fall som man får ett paket utkört – oftast från utlandet – försöker de nästan alltid hoppa över mig. Det värsta fallet var när paketet vägde 15 kilo och jag hade betalat extra för att få det utkört. Då skulle jag tydligen betala tull på skiten och det enda sättet jag kunde göra det på var att de lämnade in det hela till ett utlämningsställe några KILOMETER bort.
UPS har börjat sköta sig på senare tiden men jag gillar fortfarande DHL bäst. De lyckades med bravaden att få ett paket till min dörr från Hong Kong på 30 timmar – när de fick höra att det var bråttom tog det de på allvar.
Kundtjänsten för reklamationer hos Posten är jättedråplig. Nu var det väl en 10 år sedan jag hade med dem att göra men det kändes verkligen som om man var med i nåt slags Kafkaroman. Måste säga att det hela löste sig vettigt till slut, men det var verkligen inte för att jag gjorde som de sa på Posten.
Angående artikeln:
1. Hörde nånstans om en som frågade en chaufför en gång varför de inte kunde ringt när de stod utanför huset som de påstod att de gjorde. Svaret: Vi har inga mobiltelefoner i leveransbilen. Det var ju ett troligt svar…
2. Har själv vid enstaka tillfällen ringt och skällt på detta agerande så pass att de faktiskt gjort ett nytt leveransförsök. Men det är när jag varit i hemmet hela dagen, då VET jag ju att de skitsnackar när de säger att de försökt leverera. Då har de kört ut grejerna nästa dag, faktiskt.
Bend Over..kundtjänst? Ho ho ha ha…jag tog det direkt till mitt kortbolag. Det blinkade inte ens, verkar vara rutin att göra chargeback på PostNörds..
Just den här varan var av olika anledningar inte betald med kort, faktiskt.
Tar tom mina lösmufflor på kortet, det här är 2016, Ben..
Alltså, det här råkade vara en ersättningsvara, dvs originalprylen var kass, tillverkaren ersatte på garanti och betalade därmed både frakt och vara.
Efter att grottmongona på posten hoppat på paketet stod jag dock med TVÅ trasiga exemplar av samma sak. En som hade fabrikationsfel och en som Posten trampat sönder.
Point taken. Livet har sina lågpunkter.
Postens reklamationsavdelning krävde sedan att:
-Jag inte skulle packa upp produkten fullständigt, eller åtminstone spara emballaget, eftersom de skulle kunna besiktiga hela paketet.
-Jag fick absolut inte använda varan innan de besiktigat det.
-De kunde inte uppge när de skulle komma hem till mig och besiktiga
-De kunde inte uppge några direktnummer eller andra kontaktuppgifter till sig själva.
Det hela slutade med att jag gick ut på stan och på vinst och förlust köpte en reparation själv, sen fick jag ersättning i efterhand av Posten. Nån besiktning har de fortfarande inte genomfört.
Det sjukaste var att jag nästan omedelbart upptäckte att varan var trasig så jag toksprang efter postbilen som levererade skiten men han försvann runt hörnet.
Ja, och så passade Posten dessutom på att kasta massa skit på leverantören, eftersom "de misstänkte att de emballerat varan ofullständigt". Ja, uppenbarligen, om en tjock lastbilschaufför ska dansa polka ovanpå paketet.
Så nuförtiden har du gjort till vana att alltid spärra in chauffören tills att du inspekterat paketet?
Bor vid en återvändsgränd på enskild väg + har en kumpan som blixtsnabbt minerar chaufförens reträttväg på signal från mig.
Det där med att det inte finns mobiltelefoner i leveransbilen är lite utav en definitionsfråga. Man ska helst inte behöva använda sin privata telefon i yrket mot framförallt kund.
Kan påpeka att även jag upplevt detta. Efter att företaget skaffade kod till trapphuset slutade posten helt att leverera paket. Trots att paketet kom med kod + att man vi porten har möjlighet att kontakta de anställda via porttelefon.
Det lustiga var att den vanliga posten gick fram utan problem. De vanliga brevbärarna har ju listor med portkoder och det var inga problem.
Skulle gissa att detta började nånstans kring 2013/2014 men blommat ut fullt senaste året. Har själv undvikit i den mån det går att få saker skickat med Posten sedan 2014. Kommer fortsätta med det tills VD avgår och Posten går ut i någon form av offentlig ursäkt i en 30 sek lång reklamfilm på bästa sändningstid som jag ändå inte kommer titta på.
min egen anekdotiska erfarenhet
Paket beställt från utlandet levererades inte, jag fick en avi om hämtning på en terminal 3 mil bort (inte närmaste utlämningsställe såklart). Postens kundtjänst vägrar rätta till felet eftersom paketet inrapporterats som utlevererad till mottagaren (nej det har det ju inte, jag fick ju en avi om hämtning). För att rätta till felet och åtminstone få det sänt till närmaste utleveringsställe måste jag reklamera hos avsändaren. Tack så mycket
Uthämtning på terminal med ombud kräver för övrigt mottagarens id-handling i original
Beställde däck till bilen.
Får en avi "ingen hemma", nej det var inte så oväntat eftersom jag inte arbetar hemifrån och inte hade den blekaste att de skulle komma (varför ens försöka?)
Avin pekar på utlämningsstället, inga problem ju, men där är inte däcken.
Åka en mil i rusningstrafiken i Stockholm till veddesta för att hämta ut (alla paket i norra stockholm går till veddesta numer).
Nej där var de inte heller, man måste åka till deras logistikcentral förvisso i samma område men der stänger om 15 min…
Nej, postens hantering är usel.
Vet inte om det var så mycket bättre på landsbygden där jag växte upp tidigare dock, postkontoret hade öppet 4h om dagen och 2h lunchstängt. Ingen kunde komma dit utan att ta en dag ledigt.
Posten visar väldigt tydligt hur det blir när man låter staten driva företag – Dyrt och dåligt är alltid resultatet.
Har slutat helt att skicka med dem i mina företag vill inte göda någon som är så usel, jag uppmanar alla att göra likadant.
De gånger jag nyttjat Postnord istället för någon av de andra aktörerna så har paket försvunnit. Var är de nu? I någon pakethimmel?
Blev så förvånad när jag hade semester, Posten knackar på dörren och låter mig få ett paket mot underskrift, 2 gånger hände det denna sommar.
Trodde faktiskt inte att de ens försökte, brukar ju alltid ligga en lapp i lådan.
Där jag bor levereras det faktiskt helt ok i dagsläget,var däremot mycket sämre 2012-13.
Kanske 5% som inte fungerar till belåtenhet,så Postnord får helt godkänt av mej,i dagsläget.
Slutade beställa hemleverans för några år sedan. Utlämningsstället för "hemleveranser" är mycket längre bort än det där man får hämta vanliga paket.
Men jag förstår inte varför folk är förvånade. Posten har varit usel och otrevlig i alla tider.
Undrar varför alla leveransfirmor får så mycket skit? De måste ha seriösa problem med sin affärsmodell allihopa. Och sen gör de en sån massa idiotgrejor som att åka hem till privatpersoner dagtid. Hade det inte varit smartare att ringa före?
DHL funkar alltid helt felfritt. I alla fall för mig. De dyker upp, är man inte hemma ringer de och frågar om de kan ställa paketet utanför eller liknande.
DHL har 100% rätt. Har aldrig missat något till mig. Har även utlämningsboxar på Södermalm som de lämnat i när jag inte varit hemma.
UPS däremot är har inte lyckats lämna en endaste paket rätt under senaste 8 åren! Hur är det ens möjligt! Alltid samma visa att se sökt en och man var inte hemma trots att jag alltid spårar paketen och är hemma för att ta emot. Utlämningsställe norr om Stockholm dessutom. Numera kollar jag alltid med de som jag beställer från att de inte använder UPS. Skriver även kommentarer vid beställning att min beställning inte gäller om de skickar med UPS så att jag slipper stå för returfrakt etc.
Paketutkörare är kanske inte det mest givande jobbet och de får säkert ta en massa skit och konstant stress. Ännu värre måste vara att leverera saker från Ikea. Tänk bara ett jobb att bära platta paket, soffor etc i höghus hela dagarna och på tid…
När man talar om trollen. Efter inlägget om den tyska preppinguppmaningen tog jag mig i hampan och beställde ett Sawyer mini vattenfilter från överlevnadsbutiken. Har arbetat hemifrån hela dagen då dottern är sjuk. Sitter framför datorn i köket, ca 2 m från ytterdörren och med full kontroll på vilka som går förbi radhuset. Dessutom är ytterdörren öppen då vädret är helt fantastiskt ute. För några minuter sedan kom ett SMS med texten "Brevet från AS Överlevnad kunde inte delas ut. Finns nu att hämta hos…" Så nej, det gjordes definitivt inget försök att lämna ut detta paket.
Har exakt samma erfarenhet. Ringde direkt efter att smset om att jag inte var hemma kom och fick bara höra att de visst hade varit hemma hos mig, men att jag inte var hemma. Det blev en absurd diskussion varje gång….där de hävdade att de visst hade varit hemma hos mig, men att jag inte varit hemma. Helt otroligt att de har mage att ljuga och sätta detta i system!
För att parafrasera Job Andersson: Nuförtin är ju folk dum I huvet nå jävulskt, å då kun Dansken kom å sko se
Detta är en skrämmande förflackning och de skjuter varumärkesmässigt sig i foten med dessa idiotier.
När posten i lantbrevbärningen var gula bilar beställde jag ofta större bokpaket från utlandet, och metoden de hade var att tuta, och sedan gå och knacka på, har man en sådan service mot kunden behöver man inte 'kundservice'.
Posten har varit skräp i många år nu, det började på 90-talet med torget/passagen eller vad deras internetportal hette och posten skulle bli ett IT-företag…
Men trenden med en "Baghdad Bob" som presstalesman är inte ny, men till slut så är det tillräckligt många som råkat illa ut, eller ser de amerikanska tanksen i bakgrunden, att lögnerna och överdrifterna inte håller längre.
Börjar se det lite överallt nu.
Och apropå Baghdad Bob… Ser att Fridolin nu håller presskonferens med ytterligare en plan för att få ordning på skolan…
Vet inte vilken det är i ordningen… nån med koll?
Jag kan överhuvudtaget inte förstå vitsen med att posten blev konkurrensutsatt. Jag vet inget som blivit bättre efter det. Vi har två postleverantörer Bringcitymail och Postnord som skall leverera varsin brev till samma brevlåda. Hur kan detta bli billigare än om en person åkte med båda breven. Vi hade eftersändning i somras och totalt lyckades de båda leverantörerna leverera 20 försändelser adresserade till oss dit vi betalat för att den inte skulle. Vi klagade en gång och fick 300 kr tillbaka. Men likväl var hembrevlådan full igen när vi kom hem.
Det har blivit totalt värdelöst för kunderna. Ge mig tillbaka den gamla hederliga posten med utdelning varje vardag.
Så illa är det. Jag märkte första gången runt år 2007, att väldigt många paket inte levererades till dörr, trots att jag betalat för det. I början inbillade jag mig att chauffören möjligtvis kommit förbi någon av de få stunder det var obemannat, och att det var därför jag ständigt ficka avier med "mottagaren ej anträffbar" med angivelse av klockslag. Efter att jag började hålla noggrann koll, så insåg jag till slut att jag varit anträffbar hela dagen flera av de dagar som Posten sade sig ha sökt mig.
Att de har Sveriges sämsta och otrevligaste kundtjänst har även jag fått erfara. Jag skäller aldrig ut kundtjänst eftersom de ju inte är ansvariga för situationen, men har dock varit bestämd och ifrågasättande över Postens agerande, speciellt en gång då ett viktigt paket jag väntade, hade åkt fram och tillbaka 5 gånger, mellan sorteringsterminalerna i Årsta och Segeltorp, vilket syntes på paketsökningen. Kundtjänst var då riktigt otrevliga, och när jag sa att jag ämnade skriva en reklamation på ärendet och för referens så bad jag då om namnet på den personal jag talade med. "-det är inte jag skyldig att uppge för dig." var det sura svar jag fick. Det är alltså vad Posten instruerar sin kundtjänstpersonal.
C skriver " Vanliga leveranser, dvs de som är avsedda att hämtas ut finns det inget att klaga på dock."
Jag fick en SMS-avi om ett litet paket att hämta i närmaste (av 2) ICA i staden. De kunde inte identifiera numret, och det kunde inte heller ortens företagspostställe. Någon klok människa (ftg-posten?) föreslog att jag skulle testa det hyfsat avlägsnare ICA. Bingo.
Konstigare paket från utlandet har dock (ordinarie?) trevlige chauffören levererat effektivt.
Postnords reklamationsavd är utan tvekan galaxens sämsta. Hade ett REK som försvann för några månader sedan. En vecka efter anmäld reklamation ringer jag för att kolla vad som händer då det är rätt uppenbart att det är borta. Får ett riktigt surt svar att det minsann står i villkoren att de har 30 dagar på sig att öppna ärendet. Fick jag se några villkor när jag skickade paketet från den lokala ICA-butiken eller blev jag ens erbjuen det? Nix.
Ringer igen 30 dagar senare. Får då ett om möjligt ännu surare svar att de minsann har 30 dagar på sig att felsöka efter att de väl öppnat ärendet. Helt enligt villkoren, som man fortfarande inte fått se. Flera gånger under resans gång lovade de att återkomma antingen på mail eller telefon, vilket aldrig skedde. 69 dagar tog för Postnord att komma fram till att REKet var borta, något som var ganska självklart redan dag 4.
Genom Postnord har vi högst troligen världens dyraste post och därtill en av världen sämsta.