Något som inte generellt når ut till västerländska media är den ryska propagandan kring den överlägsna ryska genetiken och det sk “familjefrämjandet”. Detta är den saknade komponenten för att det nationalsocialistiska Tysklands utveckling ska speglas i utvecklingen under Putinregimen i diktaturen Ryssland.
Ovanstående video är den just nu mycket populära ryska hiten “Åh Mamma!”, som handlar om kärnfamiljen och hur underbar och uppskattad den ryska mamman är. Att pappan ser ut som värsta psykopaten har man inga som helst problem med. Tacksamma ryska kvinnor ska se till att bli mammor. Är hon inte vid spisen är hon på rymmen. Titta på bildspråket.
“Refräng:Åh mamma! Hemma i köket, det är så gott
Vi sitter ner, snackar lite strunt, se pappa har kommit hem.
Åh mamma, om du bara visste vem jag håller tyst om.
Men att prata om honom har jag bara inte lust.
Vers 1:Hus byter om, våren är i stan, kylans tårar på elledningar,
Uppskrämda själar hoppar över pölar och skyndar var och en till sitt.
Du är dyblöt, har ingenstans att gå, öppnar den bekanta dörren, i ditt hjärta en hemlighet.
(Refräng)
Vers 2:
Händer så ofta i livet,
Att vi växer upp och sedan kommer springandes
Till det hemmet där vi är älskade,
Där vi blir omfamnade och inte dömda av någon.
Och bara regnet utanför fönstret,
Promenerandes under paraply söker ditt hus,
Du kan berätta allt sen, han måste få värma sig,
Han vet också hemligheten i ditt hjärta.
(Refräng)
Vers 3
Folk håller hemligheter, det är ingen slump
Att uppgivet komma dit där du alltid varit älskad.
Ja, folk håller hemligheter och hur banalt det än kan låta,
Du springer för att dela dem med dina allra närmaste.
(Refräng)”
Budskapet i Ryssland är att den överlägsna ryska genetiken är hotad. Den är inte hotad av judarna, som i Hitlers nationalsocialistiska Tyskland, utan förstås är allt bögarnas fel.
Anti-abortmeddelande från Rysk-ortodoxa kyrkan. Här påtalas att mödrarna klagade över dödsoffren i Tjetjenien, men när 13 000 ofödda barn mördas (SIC!) dagligen då håller ni minsann tyst. |
Det finns gott om sajter som hyllar de ryska (av bögarna hotade) överlägsna och felfria generna. Bland toppämnen i rysk allmän press hittas Familjen. I svenska DN är ämnesrubrikerna t ex Nyheter, Ekonomi, Kultur, Stockholm etc. I Ryssland hittar man Nyheter, Familjeliv, … etc. Exempelvis hittar man sådana ämnen här.
Eller kanske läs om Putins parti Förenade Rysslands ryska projekt här. Detta är grunden till i princip allt Putinregimen tar sig för, inklusive synen på “nationsgränser” och ryskheten.
Lite allmänna exempel kring den hyllade ryska genetiken kan man t ex läsa här.
Här framställs det att den ryska genpoolen främst hotas av ickeryssar. Minst 50% av alla äktenskap måste vara med ryssar (kom ihåg att det finns ett hundratal etniska folkslag i Ryssland, inte bara de genetiskt överlägsna ryssarna). Inflyttningen till de “genetiska svarta hålen” som storstäder utgör är också ett hot. Genpoolen är ett storslaget mosaikkonstverk som riskerar förstöras. Någon risk för inavel finns inte, eftersom det finns så få fel i arvsmassan hos de överlägsna ryssarna. Och så måste man föda minst två barn.
Mer om den naturliga och fantastiska nationalismen, slavofilin, kan man läsa här.
Extra intressant är den uppsjö av familjefrämjande butiker som finns i Ryssland. I Sverige skulle vi kallat dem porrbutiker eller möjligen erotiska butiker. Men i Ryssland är de familjefrämjande.
Rosa Kaninens åldersgräns är 0+. Speciell utrustning, som kan ge upphov till frågor, finns i separat rum. |
Titta bara på Lapin Groups antal butiker. Här enbart i Piter, eller för den delen generella butiker här. Familjefrämjande butiker är ungefär lika vanligt som ICA här i Sverige. Tydligen behövs det för att det ska bli några barn.
Butikerna är till och med med åldern 0+ numera, så att nyblivna mödrar ska kunna ta med sina barn för att göra de inköp som är nödvändiga för att den vodkastinne ryske patriarken ska kunna få upp den och tillverka fler barn.
Går man in på Rosa Kaninens “ryska Facebook”, dvs vKontakte så ser man en tydlig förändring i bildspråket sedan 2014 och Kriminvasionen. Innan dess fanns det bilder på kvinnor med bara bröst och bröstvårtor. Efter 2014 så är alla i någon form påklädda.
De familjefrämjande butikerna är sk “anti-sex”. Det är inte sexbutiker, utan de är till för att alltså stimulera vuxenumgänget inom den ryska kärnfamiljen. Officiellt åtminstone…
Fast ändå hittar man telefonnummer till “eskortservice” sprejat på gatan med de populära ryska sprejmallarna…. |
Avslutningsvis gäller det att inte tänka själv, eller försöka uppnå förändring, utan gilla läget. Mer besked från den rysk-ortodoxa kyrkan, specifikt metropoliten (biskopen) för S:t Petersburg och Ladoga.
121 kommentarer
Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. Vad är det du försöker säga?
Det är information om omvärlden, kanske?
Sen kan man ju para ihop det här med t ex det faktum att Ryssland har jättehög statistik avseende hustrumisshandel och skilsmässor, och inse att det är väldigt paradoxalt. T ex.
Vad Ben Dover vill säga är, att det borde ha stått vodkaflaskor på bordet i propagandafilmen.
Nä men propagandan är ju tomt prat. Ville man att folk skulle föda fler barn kunde man ju sett till att Ryssland haft adekvat sjukvård t ex istället för att skylla allt på bögarna.
Bra att de gör såhär. Änskar vi hade liknande krafter i Sverige. I nuläget går landet, kulturen och folket mot utrotningens brant. Det pågår en utbytesprocess där den nordiska stammen skall ersättas med semiter och afrikaner samt islam och judisk materialistisk kultur.
@Ben Dover helt rätt. Som det är nu bryr sig tex ryska kyrkan och deras inhemska pro-life föreningar enbart om att ryska kvinnor skall skaffa fler barn. Sen är det sak samma, när de sitter i en tunnel och ber om allmosor som låginkomsttagarfamilj.
@Hermann, du vet, du hade nog fått paragraf 280 och 282 i Ryssland rätt snabbt.
Men utöver det: Så du menar att kultur bevaras bäst genom att bara ha fler individer? Förutom att du verkar vara rasist.
@Stig
Allmän fråga bara utan att ta ställning i din argumentation med Hermann, hur bevaras kultur bäst, enligt dig? Utveckla gärna ett resonemang med historiska jämförelser.
@Ben
Ja, bögkortet är löjligt i detta sammanhang, det håller jag med om. Ur ett evolutionärt så borde ju homosexuella vara ett självförintande släkte, om man ska gå efter teorin att man föds med sin sexualitet. Milo Yiannopoulos menar att homosexualitet bland män främst beror på uppväxtförhållanden, och att sann homosexualitet mellan kvinnor egentligen inte existerar, utan att det är andra faktorer som styr varför kvinnor väljer ett samkönat förhållande helt eller periodvis.
Alltså, rent genetiskt så är bögar bättre att ta hand om varann om de är i det miltära.
Så en stark homosexuell anda i en krigargrupp gör dem starkare.
Troligen är det också en militär fördel då det rent praktiskt räcker emd en man på tio kvinnor dör att det skall uppstå en garviditet.
Resten av gänget kan då, med fördel, slåss med andra grupper. Det innbär att den gruppen som har de mest sammansvetsade bögarna vinner.
Därför är homosexualitet en genetisk fördel i ett större välorganiserat samhälle.
Man blir mer fokuserad på att nita andra konkurrerande grupper/nationer/ klaner…
Så därfö bör homosexualitet öka i mänskligheten…
@Doktor Syn
Först och främst beror det på vad man kan tänka mena med begreppet "bevara kultur". Talar vi om ett nästintill statisk bevarande av traditioner, värderingar och begrepp, eller urval som av en eller annan anledning ses som viktigare än andra och försöks bevaras?
Sedan har vi alltid språk – och där ser det helt enkelt ut som språk förändras – oavsett hur man stofilt försöker få dem att bevaras så som någon äldre anser att det bör vara.
Jämför svenskan. Vi varken talar eller skriven uppenbarligen som man gjorde för 50, 100 eller 150 år. Mycket har förändrats. Men likväl är det svenska tvivelsutan.
Liknande är det med barnuppfostran.
För 50 år sedan var det inte olagligt att våldta sin fru i Sverige, för något över 30 år sedan var det helt i sin ordning att aga barn. Var detta då en del av kulturen eller inte? Jag tror många då och än idag har högst olika åsikter om det. Men inte försvann Sverige för det. Tvärtom växte vi väl upp och kom på att det går att låta bli att slå barn och kvinnor?
Men till kulturbevarande.
Det är högst tveksamt om det finns något perfekt sätt att bevara en kultur på. Och en sådan diskussion kan föras i alltifrån grumliga rejält brun-svarta till öppna och liberala sammanhang. Till slut och syvende handlar det givetvis om vad som menas med kultur – och detta är som du nog anar väldigt vitt och brett.
Om vi bortser från den starka korrelationen mellan välstånd, resurser och ekonomi så kan vi kanske ändå förutsätta att för att så statiskt som möjligt bevara en kultur krävs det att lära så många som möjligt samma seder, värdering, vardag osv. Har man en isolerad liten grupp personer på säg 30 – 500 pers, då kanske det går, se nästan valfri sekt. Men ju större antal man har desto mer variation blir det av både hur allt både lärs ut, och hurdana tolkningar det blir och vem som skall ha makten att göra tolkningsföreträdet. Kortfattat kanske det kan illustreras som ett slags mellanchefsproblem. Det blir helt enkelt en uppgift i sig att se vem gör vad samt hurdå. För att motverka det ser det ut som man tidigare försökt ta i med hårdhanskarna och göra allt så enkelt det bara går, som diverse hårdföra diktaturer och dylikt som antingen haft en nykonservativ och som de sett bärande kulturell idé. Men där de brutalt misslyckats då verkligheten förändras och de misslyckats att anpassa sig för verkligheten varit för komplex och man sett ideologin som huvudmotiv. Eller att den egna befolkningen gör uppror och skiter i vad de som har tolkningsföreträde tycker. Exempel finns bland tex 1900-talets diktaturer.
Ett annat exempel:
Sri Lanka och Tamilerna. Där spårade det ur till slut, men såvitt det framgår av exempelvis Wikipedia har språket och en påtvingad "Lankisering" varit mycket tydliga pådrivande faktorer på hur en majoritet försökt få en minoritet att överge sin kultur vilket ledde till våldsamheter och senare öppet krig.
Ett tredje exempel:
Kultur och identitet – kan ibland vara en mycket stark koppling mellan dessa, se exempelvis hur en del svarta identifierar sig med vad som kommet ur en icke-svarts eller snarare ickefärgad person mun skulle vara direkt rasistiskt och nog landa en med minst böter om man har tur. Men via det distanstagandet som förstärker avståndet från början får man förmoda en vit person skapar man en grupp som har en gemensam identitet att stå på.
Ett läsvärt svensk exempel rörande kultur är väl denna: http://www.sydsvenskan.se/2016-07-24/sa-forsokte-kyrkan-krossa-den-samiska-kulturen
,
Jag tror inte det finns något perfekt sätt att bevara en kultur på, än mindre om det i sig är värt att pådyvla yngre utan diskussion ens egen gamla kultur. För om de inte vill befatta sig med det då är det ändå förlorat, liksom för att de unga måste kunna själva bestämma vilka delar och varför de vill ta över från de äldre och använda själva.
Ett exempel på detta kanske kan vara en av teorierna kring Rumänien språk och folk, dvs de som bott där under olika tider, inte som 1800-1900 talets romantiserade nationalstatstänkande. Den föreslår att de som bodde där och vandra de in övertog helt enkelt det romerska språket, seder och kulturen allteftersom. Så kulturen bevarades inte av de som introducerade den utan överlevde och vidareutvecklades av andra.
Som det märks är allt detta väldigt beroende på em mängd faktorer, och att de som lever nu och yngre har ett val, ser en nytta och poäng och vill fortsätta på ett eller annat sätt, men ju fler man är desto större bli variationen och till slut har man flera av något annat besläktat.
@Stig, vilket svammel, snacka om att inte svara på frågan. Är du politiker?
@Ben Dover 12:50
🙂
Så om man inte har adekvat sjukvård så föder man få barn? Synd att den "livsvisdomen" inte har nått de fattiga länder med höga fruktsamhetstal i världen som inte har adekvat sjukvård.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Fixa. Du kan ju skriva själv vad du tycker. Nej, jag är inte politiker.
Nog är det vettiga reflektioner Stig har…
Men inte så bögaktigt…
För nog är det av intresse att att fundera på vad homosex har för funktion i ett avancerat samhälle.
Fast vänta lite, nu raljerar du lite väl mycket. Du har väl inte gått och blivit fullblodsfeminist? Skämt åsido så har Sverige lite att lära av de ryska värderingarna kring familj och barnuppfostran. Att ryssarna är så elaka mot sina kvinnor är inget mer än en fördom från västerlänningar utan anknytning till det ryska samhället. Om ni bara visste hur ryssarna ser på Sveriges vänsteraktivister och feminister och deras relativiseringar, rena galenskapen och inget roligt att behöva stå till svars för när man är där på besök.
Medan det svenska samhället och myndigheterna kapsejsar och befolkningen tappar samhörighet så har ryssarna lyckats vända skutan genom att underblåsa den patriotiska och nationalistiska andan. Både Ryssland och Sverige har tankesätt och rutiner som är förlegade och innovativa. En hastig reflektion kring familjevärderingar ger att respekten för gravida, kvinnor och barn är betydligt lägre i Sverige än i Ryssland.
Har du någon gång åkt rysk tunnelbana förstår du varför.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_in_Russia
Sen tycker jag att Ryssland har en del sympatiska sidor också. Som t ex även respekten för berusade människor. Folk som däckar på tunnelbanan brukar få hjälp av omgivningen t ex.
Och nomenklaturan pissar på alla. Skillnaden är att vi i Sverige kan rösta bort vår nomenklatura, i Ryssland kommer du inom en inte avlägsen framtid på nytt få chansen att utöva friluftssport no 1, räkna träd uppe på tajgan…
Att nomenklaturan pissar på alla är nog en tendens som finns i en del postkommunistiska samhällen. De som varit i Kina känner igen en del saker i Ryssland. Det eviga schackrandet och småfuskandet är snarlikt. Man blåser folk på en tjugolapp här och en femtiolapp där. Högst enerverande för en västerlänning.
Sverige verkar dock inte vara bättre, högst antal kvinnor som är utsatta för våld, högst frekvens av sexuellt våld och våldtäkter samt lägst frekvens gällande uppklarande av dessa brott i Europa.
http://www.dagensarena.se/innehall/vald-mot-kvinnor-vanligast-i-sverige/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualbrott_i_Sverige
Den gängse uppfattning är såklart att antalet våldsutsatta kvinnor i Sverige och kvinnor som blir utsatta för sexuellt våld är ungefär samma som i övriga Europa. Vi har givetvis ett högre antal anmälningar på grund av vår välfärd. Det blir därför lite absurt att svartmåla den ryska befolkningen med anledning av denna bakgrund. Tänk er hur Ryssland skulle kunna skriva om Sverige med vår statistik? Det blir bara propaganda.
Ryssland har precis som Sverige problem med att mindre begåvade människor gör och skriver mindre begåvade saker. Till exempel den rysk ortodoxa kyrkans överhuvud. Man ska inte dra förhastade slutsatser över sådana saker även om det är frestande. Jag kan försäkra er om att gemene ryss inte lyssnar inte på patriark Kirill vid intagandet av morgonvodkan.
Jämför gärna rysk och svensk :
-skilsmässostatistik
-barnadödlighet
-medellivslängd
Och redovisa vad du kommer fram till.
För att citera en rysk strippa (fråga inte hur och varför) som jag pratade med för några veckor sedan. Frågade nämligen var alla ryska män var eftersom det uteslutande var utländska män från Västeuropa (fransmän, tyskar och britter) på Зажигалка klubben. Blev lite sur över att jag inte fick öva min ryska nämnvärt. Hon sa då lugnt att "de ryska männen är hemma hos sina flickvänner/fruar" och att de respekterade det.
Kanske hon ljög vad vet jag.
Hur stor andel av rysk vs tysk befolkning har råd att gå på nån klubb öht?
Ryssland
Skilsmässoratio = 51%
Barnadödlighet = 34 per 1000
Medellivslängd = 63 år
Sverige
Skilsmässoratio = 47%
Barnadödlighet = 4 per 1000
Medellivslängd = 72 år
Jag ser dock inte vad detta har att göra med kvinnosynen i Ryssland? Snarare undermålig sjukvård, fattigdom, missbruk och ett hårt liv.
Island
Skilsmässoratio = 37%
Barnadödlighet = 3 per 1000
Medellivslängd = 73 år
Innebär det att Island har bättre kvinnosyn än Sverige?
@Konstantin. Sluta tramsa. Ja, det kan innebära att kvinnosynen i medeltal är lite bättre än i Sverige. Men skillnaden är marginell mot Ryssland tragiskt nog. Du vet rätt många afrikanska länder där liver är hårt med riktigt krig, våldtäkter, allmänt väldigt hårt liv, fler sjukdomar, obefintlig sjukvård osv har LÄGRE dödstal per 1000 födslar, runt 28-29. Att Ryssland TROTS pengar och bättre förutsättningar kommer sämre undan är det egentliga problemet.
Du kan inte jämföra befolkningens inkomst i Rysslands större städer som Moskva, Sankt Petersburg, Kazan, Perm med mindre ryska landsorter.
I Sankt Petersburg till exempel är arbetslösheten så låg som 0,4% medan den i Groznyj är så hög som 25%. Sankt Petersburg är efter Moskva (helt naturligt kan tyckas) den stad där befolkningen har högst medellön. Jag vet inte vart du fått dina föreställningar ifrån men majoriteten av alla ryssar tillhör medelklassen, tack vare Putin skall tilläggas. Bilden av ett svältande, fattigt och alkoholiserat folk stämmer mestadels inte, även om det självklart är betydligt svårare idag med tanke på sanktionerna.
Så för att svara på din fråga, hur många har råd att gå på klubb i Sverige? Många, där har du svaret.
@Konstantin Du ger ett bra exempel på propagandasubsitution. Medvetet eller omvedvetet. Att jämföra Sverige vs Ryssland vs Island och sen fokusera på Sverige vs Island för att blanda bort korten. En klassiker. Det intressanta är om du gjorde det per automatik utan att tänka efter efter att ha tittat på Zombielådan (tv:n för er oinsatta. Den kallas av unga och kritiker för Zombieladan. Ni förstår säkert varför)i några år och gör nu så för jämförelser där varje kväll kl 21 lokal tid gör så eller om du själv medvetet gjorde så.
Det är inge som har problem om du skulle vara en rysk patriot och gilla ditt land – om du nu är ryss eller rysktalande. Utan problemet är just att man försöker påtala bort de problem som faktiskt finns. Och det är en skillnad på att vara en sk vatnik och patriot.
Det är inget problem om större delen av befolkningen är medelklass. Men övrigt folk ute på landet långsamt dör av och inte har råd med basvaror är det ett problem oavsett.
@Stig Tegström Det egentlige problemet är ryssarnas attityd till omvärlden. Ryssarna precis som jänkarna är patrioter ut i fingerspetsarna. Om du bara visste de otaliga argument jag haft med ryssar angående sjukvården och saker de borde förbättra. De blir galna om någon försöker tala om för dem hur de borde göra även fast de i grund och botten kan erkänna att de ligger lite efter.
Hade jag inte känt folk (doktorer) hade jag fått vänta så länge så att ett besök på valfri akut en fredagskväll i Sverige hade varit rena drömmen.
Problemet är att ryssarna vägrar ta till sig andra metoder än de som de alltid praktiserat. Sjukvården ligger i mina ögon 30-40 år bakom den svenska. Gamla instrument och tillvägagångssätt. Blodprov tas via sprutor, sprutor som lämnar ärr efter sig.
Ryska män får inte närvara under födseln, om man inte känner doktorn eller betalar lite under bordet det vill säga. Ingenting sker via datorer förutom röntgen, allt annat sker via pappersexercis.
Du har inte reflekterar över att Afrikanska länder kanske inte alltid för statistik över barnadödlighet under rådande inbördeskrig och att uppgifterna inte är helt tillförlitliga?
@Stig Tegström Givetvis Stig, det jag försöker säga är att propaganda från Sverige mot Ryssland i allmänhet också förekommer. Som rysktalande är det mer eller mindre uppenbart, hur media framställer rubriker och vilka jämförelser som görs.
Att framställa den ryska kvinnosynen som bedrövlig utifrån statistik är anmärkningsvärt och ärligt talat propaganda. Det handlar om att framställa det ryska folket och deras kultur som något avskyvärt, en generalisering om så önskas.
Hade jag dragit samma slutsatser om Sveriges statistik hade jag kunnat komma fram till både den ena och den andra slutsatsen rörande kvinnosynen. Varför gör jag då inte det? Nej för att jag vet att statistik kan användas utifrån vilket syfte som helst, det är lögn och förbannad lögn.
Jag må bara rysktalande men jag kan fortfarande se neutralt på saker och ting, och den jag ser från både svenskt och ryskt håll är inte trevligt.
Medelivslängden i Sverige är inte 72 år utan 81,18 (2012) enligt wikipedia. Jag utgår från att övriga siffror redovisade ovan också är friserade. Personligen kommer jag leva till 86 år enligt PPM.
@Konstatin. Bra. Tack för svaret.
Först om statistik: Ja, jag känner till att statistiken kan vara felaktig. Men i de samanhang där jag tittat så är det såvitt jag förstår rätt så kollat, öfr i många av de länderna ha hjälporganisationer bl a FN, där UNESCO gör eller gjort mycke, läkare utan gränser och ch andra varit dem som fört statistiken. Vilket i sig borgar för bättre statistikföring eftersom de har även haft en långtids närvaro och då inte låtit de lokala myndigheterna föra dem.
Till Ryssland.
Det stämmer att iaf många ryssar ser sig själva som patrioter, liksom att din beskrivning av deras reaktion känns igen. Men det är JUST DET som är frågan: Varför skall det alltid först tjafsas om en sak först en bra stund med en massa känslor innan man kan komma till saken?
Det har funnits och finns fortfarande kvar antagligen kompetent sjukvårdspersonal som gärna skulle vara ärlig. Men varför reagerar ingen utöver de få kritiker som finns och "vi" här utomlands över mögliga sjukhus, mögliga duschar på förlossningar, spännande kryp i sjukhusalarna osv? Varför verkar alla liksom OK med det? Det är ju den bilden som man får.
Och förresten..varför får inte männen närvara vid födseln? De kanske skulle ha lite bättre förståelse för kvinnans umbäranden om de var med?
@Konstantin:
Vad är källan till dina siffror? De verkar helt fel.
En orsak till den dåliga sjukvården är att Putin låter sina kompisar plundra den på miljarder medan ryska spädbarn dör. Man tror bl a att dräneringen av sjukvården betalat några riktigt feta palats.
Eller så är det bögarna fel att det inte föds fler barn.
Läs gärna här:
http://www.reuters.com/investigates/special-report/comrade-capitalism-putins-palace/
@Stig Tegström Jag kan tänka mig att vid de sjukhus och vårdinrättningar där FN och andra hjälporganisationer är närvarande att barnadödligheten ligger omkring 25-30. Det är sannolikt i större samhällen. Men har svårt att tro att samma siffror till exempel finns för landsbygden där majoriteten av befolkningen lever.
Tack, jag har själv undrat varför. Men ryssar är överlag så, i Ryssland brukar man skämta om att de enda som får kritisera landet är ryssarna själva, det stämmer ganska väl med min uppfattning.
Sjukvårdspersonalen är ofta kunnig, några har studerat utomlands och så vidare men de flesta förlitar sig på gamla sovjetkunskaper. Ryssarna är ett folk som inte klagar, det spelar ingen roll om man inte har mat eller pengar, man klagar inte, det lär man sig från barnsben. Man gör allt för sitt land även om det innebär att offra sitt liv. Ryssarna finner en stolthet i det. Beundransvärt men samtidigt oförståeligt med våra ögon sett. Jag kan dock känna en frihetskänsla i Ryssland när jag är där, allt blir liksom sekundärt, familjen betyder allt, inte jobb, karriär, pengar eller något annat.
Männen får inte närvara vid födseln, det stämmer. Vet inte varför, har inte ifrågasatt det, vilket man inte gör. Man gör som man blir tillsagd. Gamla värderingar antagligen. En annan sak man ofta glömmer bort är att sjukvården i den europeiska delen är betydligt bättre än den asiatiska. Kan tänka mig att den drar ner snittet ganska mycket.
@Ben Dover Ja, jag märkte nu att de var en aning fel. CIA "Factbook", såg att siffrorna var från 2010. En kvinna i min släkt arbetar inom sjukvården och har en lön på motsvarande 5000 kronor i månaden. Då är hon ändå doktor. Dessutom fick hon betala en månadslön till annekteringen av Krim, precis som alla andra statlig anställda i Ryssland. Utöver detta finns det såklart även korruptionen där högre chefer tar från sina anställda. Helt normalt, klagar du blir du av med jobbet.
Det är Ryssland.
Medellivslängden i Sverige var inte 72 år för 5 år sen heller. Alla som har minsta kännedom om Sverige inser att det är ett helt absurt påstående. Kan du länka till sidan där du hämtade uppgifterna?
@Ben Dover Nej, medellivslängden blev fel, typo troligtvis 72<->82. Det var barnadödligheten som var från 2010, den låg på 4 medan den idag är nere på 3 till exempel.
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2102rank.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2223rank.html
Man fick inte närvara vid födseln på den gamla tiden under Sovjet. Nuförtiden får man vara med men många kvinnor vill inte och förstår inte varför man ska behöva närvara. Jag har släkt och bekanta där så jag är medveten om hur det är. Även första googlingen har svaret: https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fotvet.mail.ru%2Fquestion%2F15034060&edit-text=&act=url
@Wiskas Det beror helt på i vilken republik man befinner sig. Tittar man på ёлки till exempel så porträtteras födseln utan män närvarande vid födseln och då är det en film från 2014.
Kärnfamiljen – det största hotet mot mänskligheten.
Sagt av mig.
Hur kan det ryska genetiska arvet vara hotat av bögar?
Lysenko må ha haft god vetenskapssocialism men inte så bra vetenskap i det att miljön formar genetiska arvet undantaget mutagena faktorer men rysk vodka, miljöförstöring och radiologiska faktorer från fd kärnanläggningar är ju Rysslands OS gren no 1 utan doping så det löser de själva bäst…
Håller med, är det något bögar (eller flator för den delen) inte har mycket inverkan på så är det generna på framtida generationer! Detta är så korkat så det är komiskt!
Det är ju en av de stora paradoxerna i ryska nyheterna. De säger emot sig själva.
Som allt annat, tex slåss ju ryska frihetsnämpar mot fascister i Kiev, när Putins rikeär fasciststat no 1
Eller när de anklagar Kiev för att styras av judar och nazister.
Vore inte följderna tragiska så är det ju nästan lite roligt att någon är så pantad att de tror att bögar som sällan förökar sig skulle skada genetiken.
Ryssar först politiken borde bygga upp enorma spänningar inom ett imperium med många etniciteter, där var sovjets ideologi smartare, undrar hur illa det håller på att bli?
Vita, ryska, kristna bögar kan inte reproducera sig, istället föds det fler icke kristna icke vita, antalet går alltså ner. Dessutom finns det många ryska kvinnor som ogillar bögar då de tycker att bögarna är ett hot på marknaden, de de försöker hitta sig en partner. Det är svårt att hitta en man i ryssland som är normal, icke supande och med bra jobb och nu ska de dessutom konkurera med bögarna. Har aldrig tänkt i dessa banor men fick upp ögonen nu när de började förklara för mig.
Att vara en ung rysk man idag är nog svårt.
1. Grupptryck från vänner för "balla" vanor.
2. Man måste ha statusprylar.
3. Har man en ensamstående morsa och mormor (tänk hur ofta ni som tittar ser eller läser om son/dotter och sen mamma och mormor, inga pappor eller morfar där i bilden).
4. Man kan bli inkallad – ett historiskt trauma för kvinnorna i familjen och osäkerhet av försörjninge.
5. Om du har en ensamstående morsa – du förväntas försörja henne och ÄR hennes enda hopp.
6. Det är allmänt sugigt och det är knappast många välbetalda jobb.
7. Allt kostar, antingen vitt eller under bordet.
Nummer 5, föräldrarna förväntar sig att barnen ska ta hand om dem i framtiden. Att skicka in de på ett hem anser de som ett hån. De vill inte att en främmande person ska se efter dem. Nummer 7, lustigt det där, när ryssarna kommer hit tycker de att allt kostar här. Speciellt när man betalar för en parkerad en bil. Eller att pensionärerna måste betala för att åka tunnelbana. Men kapitalismen kommer nog att svepa allt även där inom sin tid.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Whiskas
Det där med pensionärernas resor är något Sverige utmärker sig med, i många länder åker de ju väldigt billigt eller gratis. Pensionärer i UK åker tex helt GRATIS i lokaltrafik tex:
http://www.ageuk.org.uk/money-matters/claiming-benefits/public-transport-and-concessions/transport-concessions-older-people/
Sverige kanske borde höja skattetrycket till UK:s nivå så vi har råd att erbjuda pensionärerna denna guldkant?
6-10, all kollektivtrafik är såklart gratis för de äldre där borta. Sedan så har de rabatter på Hyra/el/vatten/gas. Men det är inte allt. De betalar inte skatt på pensionen, och ej heller skatt på bostad. Det finns en hel del andra goa saker. Tänk om Sverige kunde erbjuda detta, nä. http://legalmap.ru/articles/so/pref/pensioneram-po-starosti/
@ Whiskas
Hur är vädret där i Kaliningrad? Eller sitter du i St Petersburg? Hur är det på jobbet? Vad har du i lön? Som du ser är jag en nyfiken typ 🙂
Nu försökte du nog allt vrida det till hur underbart det är för pansjisar i Ryssland, och jag tror säkert att de har det något bättre än på 90-talet då pensionen räckte till någon limpa svartbröd.
Min poäng var mer att gratis lokaltrafik för pensionärer inte är unikt för Ryssland utan att UK mfl erbjuder liknande förmåner. Sverige är – som du mycket riktigt påpekar – mycket njuggt mot sina pensionärer, det är inte så dumt tänkt att skjuta in dig på det.
Vill du och dina kompisar spinna vidare på det så kan du ju fråga svenskarna du interagera med VAD ett av världens högsta skattetryck används till, om det nu som vi sett inte används till att ge pensionärer fria resor i kollektivtrafiken. Kan det till exempel vara så att andra grupper, som exempelvis socialbidragstagare, får fria resor i lokaltrafiken? Bara spånar här..
Sen kanske du kan berätta vad en rysk grundpension ligger på, för tex en kvinna som varit hemmafru?
Sitter i Sthlm =) Är inte så insatt i lön men en bekant(Moskva) som är programmerare tjänar 2000USD och han är något missnöjd, säger att han kan få runt 2500 om han anstränger sig lite. Min mor som inte har jobbat så mycket(läs hemmafru) har grundpension på 11 428rub sedan får ytterligare ~3k i förmåner. Månadsavgiften för tvåan ligger på 5900 och elen ligger på 900. Så ja ungefär hälften går åt för att bo om man inte jobbat ngt. Men farfar har dock högre pension, tror den ligger på ca 30-35krub och anses som en bra "inkomst" gamling som han är så har han ingen nytta av de där pengarna, så de läggs för det emsta på hög. Dock så har det hänt en hel del med rubeln de senaste åren så det är som det är idag. Min kusin är statlig anställd Meteorolog och tjänar 40krub i Moskva. Det är inte så högt med tanke på att en t-baneförare tjänar ca 46k i snitt. Man vill ligga på ca 100krub i månaden per person i en familj för att leva ok/bra i Moskva.
Tack Wiskas det var intressant. Rätt hyfsat löneläge alltså i Ryssland jämfört många andra länder, trots rubeltappet.
Vad man kan förvänta sig av en stat som exempelvis Ryssland eller Turkiet som går mot mer auktoritärt styre är stagnation och att det halkar efter i konkurrensen med andra stater. Det mindset som skapas gör också att man lägger alltmer av sin energi på att behålla status quo (ofta med icke evidensbaserade fantasiteorier och fantasiproblem) vilket leder till att man inte klarar av att hantera de verkliga problem som alltid dyker upp förr eller senare. Och i slutändan kapsejsar det på grund av något problem som de inte såg komma, kanske förorsakade själv, eller ignorerade, och inte kunde lösa.
Demografin i Ryssland är inget fantasiproblem. Det är lösningarna som är fantasilösningar. Ren och skär populism istället för riktiga åtgärder. Den ryska ledningen sviker sitt eget folk och håller dem i misär och fattigdom medan de själva plundrar landet och låter sina barn emigrera. Ryssarna förtjänar så oerhört mycket bättre ledare än Putin.
Ja, det var ungefär vad jag sa, så jag kan bara instämma.
@Ben Dover håller med.
Ben Adolf, jag utgår från att du är nöjd med kandidaterna i kampen om det högsta ämbetet i USA och jag utgår från att du tycker att de står många klasser över Putin. Vad jag har förstått så finns det ingen "landsledare" på vårt klot som är lika populär som Putin är i Ryssland. Fast det är säkert fabricerade siffror?
Otippat att du skulle dra in USA.
Om jag inte minns fel så är ju Putins siffror sisådär 80%. Bäst i världen torde väl antagligen vara Kim Jong-Un, han brukar väl få sisådär 99,8% av rösterna eller så.
Minns jag rätt så hade Bush samma siffror som Putler (80%) när han beordrade invasionen av Afghanistan.
Var det det du ville säga, att Putin var lika bra som Bush och lite sämre än Kim Jong-Un?
Vid en närmare koll visade det sig att G W Bush snarare låg på 90% vid invasionen av Afghanistan.
Du tycker han är en bättre ledare än Putin då, eller?
Vid en närmare koll visade det sig att G W Bush snarare låg på 90% vid invasionen av Afghanistan.
Du tycker han är en bättre ledare än Putin då, eller?
@Ben Dover 15:35
"Ryssarna förtjänar så oerhört mycket bättre ledare än Putin."
Vem då till exempel?
En Boris Jeltsin-typ?
Och vad är det han har gjort som är så dåligt för ryssarna? Krim?
Tja, han har t ex gjort landet till internationell pariastat genom att bl a invadera Georgien. Fast oops, det visste du ju redan. Sen har han och hans kompisar snott enorma mängder skattepengar också. Etc, osv.
@Ben Dover 00:11
Inga seriösa bedömare, men väl Carlbildtkopior, skulle säga att Ryssland blev en "internationell pariastat" tack vare Georgienkriget i augusti 2008. Snarare efter Krimannekteringen våren 2014, då den ledde till ekonomiska och handelssanktioner från EU/USA samt frysta banktillgångar.
En oberoende kommission har ju slagit fast att det var Saakasjvili, inte Ryssland, som startade Georgienkriget. Ska det vara så svårt att tugga i sig det?
”An investigation into last year's Russia-Georgia war delivered a damning indictment of President Mikheil Saakashvili today, accusing Tbilisi of launching an indiscriminate artillery barrage on the city of Tskhinvali that started the war.”
https://www.theguardian.com/world/2009/sep/30/georgia-attacks-unjustifiable-eu
Krimannekteringen har ett mycket stort stöd bland ryssarna, också av dirigenten Valeriev Gergiev. Ryssar är historiskt bevandrade och patrioter. Annekteringen höjde Putins aktier hos ryssarna i gemen. Även framlidne Jeltsin skulle vara glad för Krimannekteringen, vilket kan ses på Youtube, där han på 90-talet dansade till musik som handlar om det ryska Jalta på Krim.
https://www.youtube.com/watch?v=XapjJaZqLkM
Om nu Putin är så dålig för ryssarna, varför har han då så stort förtroende bland ryssar i gemen?
Ingen som kan läsa, men väl du, skulle säga att jag skrev att Ryssland blev en pariastat på grund av Georgienkriget.
En oberoende kommission kan säkert också komma fram till att man inte kan likställa "starta krig" och "invadera". Typexemplet är "Invasionen av Normandie" om du hört talas om den. Det är alltså fullt möjligt att Ryssland invaderade Georgien trots att de inte startade kriget. Ser du inte skillnad på de båda orden borde du kanske återgå till Legobitarna?
Anledningen till att dåliga ledare ibland får bra siffror lämnas som en självstudieövning till dig. Det finns en del exempel ovan, t ex G W Bush.
@Hen Dover 07:34
Om vi försöker sänka oss till att förstå hens sinnesjuka virriga tankegångar, och går med på att händelserna starta Georgienkriget och ”invadera Georgien” är två väsensskilda saker, så frågar man sig:
1. Vilket datum anser hen att invasionen av Georgien ägde rum?
2. Vilka är hens källor, med länkar, som styrker att invasionen av Georgien gjorde Ryssland till en ”internationell pariastat”?
Hens bortförklaring till Putins höga förtroende bland ryssar i gemen är ju också ett sinnesjukt svammel, dels använder sig hen av den av hen själv utdömda retoriska grodan ”men USA då”, dels har hen uppenbarligen ingen kännedom om det ryska kynnet.
Det ryska kynnet, kortfattat beskrivet, är inte europeiskt utan kännetecknas av en blandning av europeiskt och asiatiskt med stark patriotism, värderingar färgade av ryskortodox religiositet och en förkärlek för ett starkt auktoritärt ledarskap. Därför är Putin, i kraft av sitt patriotiska, starkare ledarskap, mer populär än den västvänligare Boris Jeltsin hos ryssar i gemen.
Liberal västerländsk demokrati är således inte så gångbar bland ryssar i gemen. Därför är också Jeltsin mer populär än Putin hos västerländska energiaktörer samt bland ”mainstream”-politiker och i deras svans av nyttiga idioter.
3. Vad syftar hen på då hen påstår att Putin har ”snott enorma mängder skattepengar”?
1. Det är väl helt ointressant att diskutera datum så länge vi inte är överens om definitionen. Svara i så fall istället på om du hävdar motsatsen, dvs att Ryssland INTE invaderat Georgien. Det är en enkel ja/nej-fråga och du kanske kan se till att gurgla ut ett svar som din personliga assistent kan skriva, mellan dina sondmatningar?
2. Du har uppenbarligen fortfarande inte begripit vad jag skrev, eftersom du frågar utifrån fel förutsättningar. Att du saknar elementär läsförståelse kan jag inte ta ansvar för, däremot kan jag rekommendera legobitar som en lämpligare sysselsättning för dig. Eller förresten, legobitar kanske är till för barn som har armar?
Jag "bortförklarar" heller ingenting. V g citera min "bortförklaring" eller återgå till att försöka bygga lego med munnen.
Dina valhänta försök att göra dig till uttolkare av "det ryska kynnet" påminner mest om en trebent gris som försöker ta sig ner för en såpad rulltrappa. Men fortsätt gärna för lyteskomikens skull, det har ju inte direkt med sakfrågan att göra, men det är ju underhållande.
3. Här ska du få en länk från tysk media, eftersom du brukar gilla det:
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/siemens-russland-und-die-korruption-prachtbau-aus-filz-1.1971183
@Hen Dover 22:06
1. Använd hens invasionsdefinition för datumangivelsen!
Bortförklaring:
I Inlägg "Ryssland har satt in termobariska bränslebomber mot Ukraina" skriver Ben Dover 2015-01-15 12:43 "Ja, men what about USA då ????!!! 11111"
1. Precis, jag har gett min definition av invasion. Ska vi diskutera får du ju ge din. Annars är du ju oärlig. Så svara nu på frågan.
2. Jaha, du tror att det är samma sak att förringa en handling med en annan som att bedöma två saker med samma måttstock? Återigen beror det väl på att du saknar förmåga att förstå längre resonemang, antar jag.
Kan du inte föreläsa lite mer för mig om hur Ryssland genomsyras av rysk-ortodoxa värderingar, när det samtidigt har typ världens högsta skilsmässotal?
@Hen Dover 06:52
Inte ens på 4 (fyra) svarstillfällen har hen kunnat motivera på ett vederhäftigt sätt sitt påstående i kommentar 00:11:
”Tja, han har t ex gjort landet till internationell pariastat genom att bl a invadera Georgien.”
Hens påstående med efterföljande kommentarer är, visserligen ett stöd för de av EU starkt kritiserade carlbildtska nazimetaforerna om Ryssland 2008, men i realiteten bara ett sinnesjukt, desinformerande svammel.
Denna permission med terapeutisk skrivarverksamhet är således ett misslyckande, varför hen ska tillbaka till den slutna paviljongen på Legoland på obestämd tid.
Nej, varför ska jag motivera nåt för nån som inte kommer med några motargument eller vettig debatt, och som dessutom beslås med direkta fel gång på gång?
Det är för alla uppenbart vem det är som har substans i sina argument och vem som svamlar.
Slutna paviljongen på Legoland låter snarare sol ett ställe där man återfinner dig, stinkande av svett och nikotin och iförd enbart trenchcoat och Tjikatilo-glasögon.
Men vill du att jag ska till nån paviljong får du väl komma och hämta mig. Under tiden väntar jag här.
Det stämmer iaf att man försöker motverka västs globaliseringspropaganda som man kört i decennier nu och kört in i små barn enda sen födseln och sedan alla stadier i livet.. och som går ut på att splittra familj och all sammanhållning i samhället så att man lättare ska kunna kontrollera folk och göra dem beroende av eliten/staten istället.
Det paradoxala är även fast man anser att kvinnosynen är modernare här i Sverige jämfört med Ryssland, samt att det är bättre förutsättningar för en kvinna att lyckas här än i Ryssland så väljer många unga tjejer att åka tillbaka. Orsakerna är inte många men betydliga. Livet är tråkigt och de har svårt att hitta en Alfahanne. Det finns många mödrar som har gift sig med en svensk man, tagit med sig sina barn, men dessa barn(ungdomar) misslyckas ibland/ofta att komma in i den svenska rytmen. Har sätt flera exempel på att det har gått så långt att de har flyttat isär och vägrar prata med varandra – förbannande på att föräldrarna har släpat hit dem. I värsta fall har de flyttat tillbaka till Ryssland.
Alltså….det där var väldigt ensidigt. Det beror väl på vad de väntar dig och vad de vill. Vill de ha en Alfahanne av den äldre sorten? Finns ju även de som flyttar till USA, Tyskland osv. Det finns nog lika många variationer bland ryskor och vad de vill som det finns på andra ställen om man bara gräver lite.
Här några timmar gammal kvinnosyn: http://www.mskagency.ru/materials/2572582 ledamot i ryska Civic Chamber of the Russian Federation anser att kvinnor bör inte överstiga en viss rimlig nivå av nödvärn vid exempelvis våldtäkt då "det är väldigt svårt för en kvinna att ta itu med en man…" Ett exempel som anförs är att om kvinnan vid en våldtäkt hugger mannen med en skruvmejsel i sidan är detta något hon kommer bli åtalad för. Sen säger han i för sig att det behövs krismottagningar dit kvinnor kanhända sig och det är väl bra. Men det låter lite unket.
@Martin du får gärna visa lite på konkreta exempel på "bästa globaliserade propaganda". Det finns inget som hindrar en från att vara konservativ i Väst. Var Sovjet mer fixerat tycker du vid kärnfamiljen än ryska kyrkan?
Stig Tegström
Västs globaliseringspropaganda? Det är ju hela systemet vi körs in i… via skolan.. allt du lär dig om hur du ska leva och vad som är viktigt och inte. Karriär osv. Diverse värderingar. Feminism. Exempel får du konstant varenda dag överallt 🙂
Man splittrar upp samhället. Försöker jämna ut allt så att ingen har nån identitet längre. Ingen tillhörighet. Alla naturliga former av band mellan människor som är förutsättningen för ett samhälle rivs ned eller ges ingen möjlighet till att skapas på naturlig väg ens. Så nu får man öka övervakning, ha mer lagar, poliser, byråkrati osv. Sånt som skötte sig självt tidigare. Därför som vårt samhälle kräver så stora resurser. Allt som var gratis förr eller inte behövdes ens kostar idag pengar. Det är därmed ett extremt ineffektivt samhälle vilket vi betala med hittills billig energi. Det är globaliseringen i ett nötskal. Men du kan köpa 3st 50" Tv och 5 iPhones! 🙂 Tyvärr har du inte råd med tak över huvet för egna pengar men vem bryr sig om sånt när man spela Pokemon. Folk har 1000 facebookvänner men kanske bara några stycken som man verkligen kan lita på när det gäller liv och död.. för man har egentligen ingen genuin koppling till varann. Vi har lyckats ersätta det genuina med fejk.. fast x1000.. vilket en del misstolkar som att utvecklingen gått framåt 🙂 Jag tror de kommande generationerna nu, i väst framförallt, till stor del kommer radera ut sig själva ur genpoolen.
När det gäller "alfahannar" osv så tror jag mest folk tänker på den fejkade machoattityden som en del lägger sig till med. Men det är ju inte det manlighet handlar om utan är mer ett uttryck för osäkerhet. Tänker jag på de äldre generationerna så hade de ofta nån inbyggd naturlig manlighet som inte behövde fejkas fram. Tycker dagens befolkning mest påminner om ett gäng vuxna barn i jämförelse. Mycket av det som bygger en människa från grunden börjar försvinna. Då finns det bara kvar att lägga på en yta.
Sovjet var väl knappast fixerade vid kärnfamiljen? De höll väl på med liknande saker som väst gör nu? Att bryta ned familjen… staten skulle vara familjen istället… folk skulle bara vara en androgyn kugge i maskineriet.. som tjänade systemet maximalt.
Jag tror Ryssarna inte vill tillbaka dit. Tror de ser att väst är på väg åt samma håll nu och det är en av orsakerna till att man försöker begränsa spridningen av den kultur som kommer via västmedia och hollywoodmaskineriet. Eller iaf inte ensidigt utsätta hela befolkningen för den konstant som i väst.
Martin;
Väldigt väl talat. Kunde inte skrivit det bättre själv. Har sett en hel flock i parken idag ("vuxna", ungdomar och barn) springa och jaga pokemons. Patetiskt.
Allt det som naturligt bygger en vuxen (en som kan tänka självständigt) människa idag är på väg att försvinna. Däremot har du fel i en enda sak av det du skriver. Allt annat anser kag är rätt. För du kan fortfarande göra väldigt mycket av det som var gratis förr även gratis idag. Men det gäller att börja knäppa igång hjärnan igen för att inse det. Dessvärre har nog de flesta stängt av just denna funktion.
Stig Tegström, ja just den äldre sorten vill de ha, tänk 40-talisterna i Sverige idag, det är dessa ryska kvinnor letar efter. Deras tankesätt/stil och syn på världen passar väldigt bra med det som är Ryssland idag. Tyvärr börjar ju de bli med åren nu. Jag själv är 80-talist men kan inte hitta gemensamma nämnare med svenskar som 70-talister eller yngre, de är zombies för mig. 40,60-talister har jag hur mycket som helst gemensamt med!
Wiskas;
40- och 60-talisterna? Det är väl de generationerna som letar upp thailändskor?
Sista någorlunda vettiga generationen svenskar (om man ska prata rent generellt med generationer) var väl 20-och 30-talisterna (de som var i medelåldern på 1950-60-talet. Men de är ju nästan utdöda nu.
Men det finns väl folk och fän inom alla generationer.
@Martin
SÅ du menar att din kritik utgår från
– Vad du anser är naturligt
– Att det var bättre förr
– Att man förr (när det nu var) inte gjorde karriär
– Att feminism inte fanns förr
Karriär fanns förut, bara under andra former. Det fanns diverse värderingar förut med.
Vad är det då som är naturligt? Vart hittar du den definitionen. Djur bor i naturen, är de då naturliga? Det var mycket länge sedan människor bodde i naturen och på feodaltiden bodde de inte heller i naturen för den delen. Det fanns poliser förut också, liksom fogden.
Samhället är kanske mer komplicerat, men det var inget direkt som var gratis förr heller. Har du missat hur stor andel av befolkningen som var fattig och levde i misär? Livegenskap exempelvis i feodalismens tid – fylld med starka ledare som mer ägnade tid åt krig än annat. Tak över huvudet hade många – men taket bestod likaså av kanske ett läckande skjul, jordgolv och polio, eller trångbodda skyffen i städerna – är det det du kallar naturligt?
Sen det där med feminism du pratar om Väst och genpool – men du vet Sovjet införde fri abort (i alla fall på papperet) redan 1917.
Att samhället är mer inneffektivt nu – det får du bevisa på något sätt. Det är inget måste att samhället som sådant skall vara effektivt – du låter precis som de kapitalister du försöker kritisera. Effektiviteten förut bestod just av fattigdom och råd med det allra nödvändigaste. Tvärtom måste samhället vara rätt effektivt för att vi skall ha råd med alla prylar vi har idag. Sen att det kan vara ett slöseri ja, det kan stämma.
Och till sist – du verkar ha missat att den amerikanska drömmen är väldigt centrerad vid kärnfamiljen, kyrkan. Skillnaden är att man skall tänka själv och själv ta ansvar, inte jobba åt någon patron eller kyrkan.
Med andra ord… du tycker det var bättre förr, men du har ägnat dig åt cherry picking av saker att gnälla på?
Och på vilket sätt är Pokemon ett hot mot kärnfamiljen? Tänk nu om du förolämpar alla ansvarstagande pappor som leker med sina barn istället för inte ha en aning om vad ungarna pysslar med. Pappor på femtitalet lekte nog också med sina barn om de orkade. Och hade pappaledigt.
Frihet, säkert letar de efter Thai, men jag menar att ryssarnas tankesätt passar bättre med de som föddes på 30-50 talet här i Sverige. Därför skulle de passa bäst(mentalitet) de ryska tjejerna.
Pokemon är ett hot mot kärnfamiljen eftersom den i princip förespråkar evolution. Det som stöder kärnfamiljen är bibeln, och den säger inte direkt att vi tillkom genom evolution…
Stig.T. reflekterar avslutningsvis som så -"du har ägnat dig åt cherry picking av saker", – ehmm och apropå att plocka bären ur tårtan jag föreslår att du seriöst begrundar Martins och dennes av naturliga skäl svårt sammanfattad text angående, ens korta liv.
Stig;
Du häver återigen ur dig en massa du inte verkar begripa nåt om. Det var ju faktiskt bättre förr (fram till början av 80-talet). Sverige var bl.a. mer jämnlikt lönemässigt än någonsin tidigare och senare. Efter 1960-talet har folk i allmänhet inte blivit lyckligare, trots bättre levnadsvillkor. Nästan alla hade en egen åsikt (idag följer nästan alla strömmen)
Och att samhället är mer ineffektivt idag efter all nyliberalisering bör väl även du begripa? Till och med städarnas chef ska ha en chef som skriver ner värdegrunder och policy-dokument hela dagarna och som anlitar ett annat städbolag för städning på städföretagets huvudkontor. Förr fick Gun-Britt städtjänsten och hon fick i lugn och ro städa på i sin egen takt eftersom det inte fanns så många chefer, aktieägare och administrativ personal som skulle få sin bit av det Gun-Britt städade in mätt i pengar.
@Frihet. Möjligt. Vi kan dessutom ha rätt olika åsikter i saken. Men "förr i tiden" är mer än bara någon period mellan någon oklar början och 1980-talet. Och Martin hade knappast varit tydlig där, medan av mitt svar framgår väl att jag tog i lite längre bak än till säg Andra Världskriget. Om du nu skriver att folk efter 1960-talet inte blivit mer lyckliga – vad bestod framgångarna under den tiden av? Hur mäter du lycka?
Vad gäller effektivitet skrev Martin: "Det är därmed ett extremt ineffektivt samhälle vilket vi betala med hittills billig energi. Det är globaliseringen i ett nötskal. Men du kan köpa 3st 50" Tv och 5 iPhones! 🙂 Tyvärr har du inte råd med tak över huvet för egna pengar men vem bryr sig om sånt när man spela Pokemon."
Billig energi har vi haft, och vi här kan nog säga ha det fortfarande för vi har råd att betala för den. Men Martin mixar ihop samhällets effektivitet utan någon måttstock, en grovt förenklad bild av globalisering och lägger även till möjligheten att köpa elektronikprylar billigt. Men därmed undgår han dels att skriva om något om bla billig arbetskraft i utlandet.
Ditt exempel med städerskar…. visst är det så att det är nyliberaliserat. Men att man kunde eventuellt städa i lugn och ro förut – innebar det att städerskan hade bättre lön jämfört med idag? Eller som du uttrycker det – var hon lyckligare?
Wiskas;
Nu förstår jag inte. Varför söker de där fruntimren sig bort från Ryssland om de söker män med s.k. ryska ideal? Då är det väl bättre att stanna? Kan det inte istället vara tvärtom: Västerländska (verkar rika) desperata gamla män som söker desperata unga ryskor (med ryska ideal) som vill försöka komma bort från manskulturen i Ryssland eller bara från fattigdom?
Fruntimmer är inte så blåsta som man ibland tror. Det är det som gör att en får (an)passa sig lite om man ska ha kärringen kvar livet ut. Det vill säga tala mindre och göra mer.
Vad har du för belägg för att folk inte blivit lyckligare sedan 80-talet som du påstår ovan?
Eller, rättelse – sedan 1960-talet skrev du visst, inte 80-talet.
Stig;
Vad spelar lönen för roll om hon ändå inte har mer pengar över än idag när alla räkningar är betalda?
Pokemon är bara ännu ett slags bedövningsmedel för att försöka hålla folk tysta och lugna.
I längden finns inget billigare än robotar. Det är dessa som kommer att konkurrera bort våra och andras jobb. Frågan är hur samhället klarar av omvandlingen, den ökande skuldsättningen, den snabba informationsspridningen och de allt större orättvisorna i samhällen. Det kommer att ställa saker och ting till sin spets.
Den billiga energi som vi har haft här i västvärlden har till stor del varit och är fortfarande på andras bekostnad.
"Lycka handlar om att knyta sitt liv till mål i livet. Inte på personer eller saker." (Albert Einstein). Förr satte folk upp riktiga mål med sina liv. Personer och saker hade en biroll. Man engagerade sig på riktigt i det man gjorde och pratade med varandra men brydde sig egentligen inte så mycket om vad alla andra tyckte och tänkte om det man gjorde. Man stod upp för sin sak helt enkelt, oavsett om det var rätt eller fel. Det var rätt för en annan för man kanske inte visste bättre. Rätt och fel bestäms utifrån fakta. Precis som Friedrich Nietzsche en gång skrev: "det finns inga fakta, det finns bara tolkningar".
Under 1970-talet började kvinnorna jobba allt mer. Inkomsterna i ett vanligt hushåll steg troligen med runt 60-80%. Men istället skaffade man sig en bil, två bilar, en färg-TV, försäkringar, reperationskostnader, ökad energianvändning, restaurangkostnader, mm. Utgifterna steg med mer än vad inkomsterna hade stigit. Man fick det bättre ställt rent materiellt men man började belåna sig under 80-talets senare del. Sen på 00-talet slutade man att amortera sina lån.
Göran Persson klämde ur sig nåt i stil med "satt i skuld är inte fri" under den svenska skuldsaneringen. Sant (även om jag inte håller med honom om hur man borde gått tillväga med skuldsaneringen av statsfinanserna). Satt i skuld så blir eller förblir man snart en slags slav. Du tvingas jobba för mat och husrum men får aldrig något över att kunna ta dig ett steg närmare dina mål i livet. Till slut slutar du drömma och prata om det som betyder något. Och istället bedövar dig med alkohol, droger, mat, porr, tv, mobilspel och så vidare.
Nuförtiden försöker man finna lyckan i antalet prylar, i antalet besökta platser/upplevelser, i antal kilon, i sitt cv och i antalet facebook-vänner. Det fungerar förstås inte.
Det har ett långt inlägg men jag ser inte att du svarat på frågan, om du ursäktar – hur vet vi att folk var lyckligare på 1960-talet?
Ben Dover;
Läs igen. Jag skrev inte att folk var lyckligare än idag på 1960-talet. De var lyckligare än tidigare generationer men uppgången avstannade under slutet av 1960-talet.
Det vet vi eftersom jag har skrivit det. Min skrift baseras på min uppfattning och min uppfattning baseras på min visdom och det jag hört vad åldringar förr i tiden berätta. Och denna info får du helt utan kostnad eller ansträngning. Blev du lyckligare nu?
Stig Tegström
Lycka eller tillfredsställelse har mest med att känna att framsteg görs i ens tillvaro. Socialt framförallt. Att känna tillhörighet och mening med saker. Nåt som nuvarande samhälle har ganska stor brist på jfr tidigare. Annars hade inte alla dagens distraktioner krävts.. som tidigare generation ofta var helt ointresserade av.
Flera undersökningar visar på högre lycka i fattiga länder jfr i väst. Man kan ha det ganska ruttet rent materiellt men så länge man har starka sociala band mellan människor så väger det upp och mer därtill.
Effektivitet och vad som är naturligt. Ett exempel. Det naturligaste och effektivaste sättet att producera ett ägg är att låta en höna själv gå runt i trädgården och picka sin mat i rätt miljö.. och vänta tills de lägger sina ägg. För att producera ett ägg idag krävs bilar, bränsle, vägar, byråkrati osv. Vi kan producera fler ägg.. men till priset av att det går åt betydligt mer energi och resurser per ägg. Lite som hela samhället fungerar idag.
Jag har suttit framför datorn så min nacke blivit stel, det råder inget tvivel det är bögarnas fel!
https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A
Förstår inte riktigt vad homofobi har med den låten att göra. Någon får gärna förklara det.
Om man anser att kärnfamiljen är det enda idealet så lär man ju inte ha så mycket till övers för bögar, kanske?
Ja Ben Adolf hur är det inom porrbranchen där du har dina rötter, står bögarna högt i kurs där eller är det fortfarande dina opponenters morsor som får sig en omgång?
Näe, bögar är inget vidare poppis verkar det som. Far din jobbar åtminstone fortfarande som fluffer men får inga roller on-screen.
Hur mår din vagina förresten?
Ditt perversa intresse för vaginor visar verkligen att du hör till kategorin perversa män.
Stopp och belägg här hörni nu va!
Allt med Ryssland är inte helt galet. Att föda barn och att kvinnor visar lite moderskänslor och nån omtanke för sin stackars karl är väl inte fel. Jag förstår inte varför alla ska hålla på och försvara alla bögar världen över nuförtiden. Till och med kyrkan vill väl hålla speciella bögaftonar. Jag är varken homofob eller feminist men jag försvarar inte bögeriet ute i offentligheten. Det sexuella bör hållas inom sängkammarns låsta dörrar. Nu ska det skrytas hejvilt översllt om vilken bög en är och det ska gråtas tårar om all skit man genomlidigt. Vem har inte genomlidigt en massa i livet trots att man inte är bög? Det hör livet till. Nej, torka tårarna och väx upp till en man istället. Då lär de sig att prata som folk, bete sig som folk eller håll käft som en vanlig man och gör vad du vill med vilken karl du vill men låt mig slippa höra talas om det. Då är det lugnt. Det är fjolleriet, de ljusa stämmorna och det meningslösa rabblandet om mode och kändisar som irriterar lika mycket som det vore irriterande att sitta och försöka prata vett bland kärringar i en syförening. Jag är fullständigt ointresserad av vem som ligger med vem sålänge det inte är nån i min egen familj.
Men det jag undrar är om alla gått och blivit känslosamma skvallerkärringar som bara har mode, kändisskap och inredning i hjärnan?!
Låt folk och ryssar få uttrycka sina fördomar om de mår lite bättre av det. Det behövs pride-parader lika lite som det behövs några andra parader överhuvudtaget.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
1. 80% av ditt inlägg handlar om homosexuella. Hur kopplar du överhuvudtaget från att skriva om moderkärlek till att skriva om homosexuella?
2. " Jag är varken homofob" – du kan ju börja med att skriva homosexuella istället kanske?
Stig Tegström; jaja, jag ska svara på dina frågor.
1. Mitt inlägg handlade om bloggartikeln, inte enbart om homosexuella personer. Men bloggartikeln och de kommentarer som stod nedanför handlade mestadels om kvinnoroller, mansroller och bögar. Jag tycker att sexuell läggning är rätt ointressant och att det tar alldeles för stor plats i offentligheten. Lika ointressant som kungafamiljens kärleksproblem. Lika ointressant som en skvallertidning. Sen skrev jag inte om moderskärlek utan om moderskänslor. Låt mödrarna få visa alla sina känslor, istället för att bita ihop för att försöka efterapa oss män. Ett raseriutbrott kan också vara att visa moderskänslor.
2. Jag varken gillar eller ogillar homosexuella. Jag gillar eller ogillar olika beteenden, uttalanden och uppföranden hos folk. Jag irriterar mig på de offentliga (de jag ser i alla fall) bögarnas beteende, uttalanden och uppföranden. De lesbiska kan jag väl förstå bättre. Hade jag varit kvinna hade jag nog fortfarande dragits åt kvinnor. Då hade jag alltså blivit lesbisk. Jag hade dock inte röstat på Fi. Men nu är jag en riktig man och jag gillar mitt fruntimmer så det är inte mycket att fundera på eller skriva om. För själva grejen är att det behöver inte vara så stor sak som ska trumpetas ut överallt. Varför skulle jag göra en sån stor grej av det eller bete mig annorlunda bara för att jag gillar en kvinna oavsett vem jag själv är.
"Riktig man"? Tillåt mig tvivla. Hur många har du dödat i närstrid?
Något hårdnar och reser sig när dina kloka ord når mina håriga öron.
Ben Dover;
Jag har förvisso tränat en del närstrid för att kunna försvara mig, men aldrig dödat någon i närstrid. Jag ser inte att själva dödandet skulle kunna göra mig eller någon annan till en riktig man. Jag tror att du saknar en manlig förebild i ditt liv om du tror att dödande i närstrid gör en till en riktig man.
Och jag tror att du hittar på om du menar att det finns nån slags enhetlig, objektiv definition på vad som är en riktig man. Och så tror jag att den som framhåller att den är en riktig man förmodligen gör det pga att denne själv tvivlar på det.
Ben Dover:
Jag har min syn på vad som är en riktig man och du har nog din Rambo-syn på det. Bara det gör ju arr det inte finns en slags enhetlig syn på det.
Ja. Att tvivla på sin manlighet kan man väl våga att unna sig om man innerst inne vet att man är en riktig man. Riktiga män är tvivlare. Tvivlare är personer som inte låter sig luras in i vilket spektakel som helst.
Sen är fega stackar såna som velar och tvivlar och samtidigt aldrig vågar komma fram till någonting och alltid lyder alla andra i vått och torrt. Eller tvärtom kör över allt och alla oavsett om de själva har nåt vett eller inte. De är inga riktiga män. Att vara man är att vara tveksam till var skåpet egentligen ska stå (då rådfrågar man frugan eftersom kvinnor är expert på det här med inredning) men att sen ändå ställa ner det och låta det stå där sen om nu också den annars så allvetande frugan tvekar och vill hålla på och flytta runt det utan att ta i själv.
Kvinnor är experter på inredning? Hela ditt resonemang är ett gäng fördomar förklädda till fakta. Fritt fram att framföra men kanske inte nåt man diskuterar politik utifrån, eller?
Ja, mitt resonemang är uppbyggt på alla fördomar som jag lärt in som ung. I vuxen ålder lärde jag mig att de där fördomarna faktiskt stämde i det verkliga livet. Jag står förresten inte i talarstolen i riksdagen utan jag skriver på en blogg. Det är väl lite skillnad, eller?
Grymt bra låt! Refrängen fastnar direkt.
Jag ser inga problem med att hylla sin mor och kärnfamiljens ideal – det hade inte skadat med lite sådan propaganda i Sverige också, som motvikt till all feminism, könsneutrala toaletter och pridetåg som vi matas med varje dag.
Lite lustigt att popgruppen som har skrivit den förhatliga låten om ryskt familjefrämjande och överlägsen rysk genetik faktiskt kommer från Ukraina. Såväl den manlige låtskrivaren/producenten Potap som den kvinnliga sångerskan Nastya är födda i Kiev och av ukrainsk nationalitet, med judisk bakgrund, enligt wikipedia.
Grattis… du har upptäckt att det är inte så enkelt som det ser ut på ytan. Sen tycker jag låten är rätt sådär.
Jaha. Så det finns plötsligt inga ryssvänner kvar i Ukraina eller Kiev? Möjligtvis är de tystare om de bor kvar. Förre (?) presidenten i Ukraina var ju Putin-vän. Vad har förresten hennes judiska bakgrund med det hela att göra?
Det är inte så enkelt nej.
Potap och Nastya har tydligen själva blivit kritiserade för att vara ryssvänner, och tvingats försvara sig med att de faktiskt är ukrainare och älskar Ukraina. Deras judiska bakgrund var mest ett konstaterande, i linje med bloggförfattarens observation att den ryska genetiken inte är hotad av judarna, utan av de homosexuella.
Kan det inte vara så att låten egentligen handlar om ukrainskt familjefrämjande och överlägsen ukrainsk genetik, även fast den framförs på ryska? Att en musikproducent och sångerska från Ukraina väljer att göra musik på ryska är ju inte konstigare än att svenska artister gör musik på engelska.
Alexander Bard har ju kristen bakgrund och var väl rätt populär en tid i Ryssland och andra homofientliga östländer, om jag inte har fel. Jag tyckte bara att det är rätt
fånigt att dra upp folks religiösa bakgrund eller härkomst i sammanhanget. Det säger inte så mycket.
Skrev nån det: om inte de ryska kvinnorna ser till att föda fler (pojkar) finns det om några generationer inte längre några ryssar som kan kriga för moderlandet. Landet kommer försvinna då invånarantalet sjunker kontinuerligt.
Behövs det inte fler fruntimmer främst? En galen ryss kan ju få många barn, men det krävs många galna ryskor för att skaffa barn med honom.
Jodå. Men en sak har du nog missuppfattat, det är väl ändå inte psykopaten som är pappan? Fast det man kan ju aldrig veta förstås. Pappan är nog den välklädda familjefadern som åldras i filmen. Gissar att psykopaten är med i gruppen som har gjort musiken.