Statsminister Stefan Löfven (notera korrekt stavning, Utbildningsdepartementet) har skaffat Twitter. I sin första tweet konstaterar han att EU behöver förbättras, vilket är en stor utmaning. Kort sagt menar den EU-fientlige Stefan Löfven att EU har stora brister. Dessutom stavar han fel på första ordet i första meningen i första tweeten.
Ja, så skedde alltså dagen då Statsministern skaffade Twitter. Han konstaterar direkt att förbättra EU är en stor utmaning. Om EU kan förbättras och det är en stor utmaning, så menar han alltså att EU har stora brister. Det är ett intressant uttalande av Sveriges statsminister.
“Om my way to Brussels for #EUCO Big challenges demand hard work and cooperation. Improving EU is not for quitters!”
På köpet förolämpar han britterna och kallar dem quitters. Mästerförhandlaren är mästerdiplomat. Platsen i FN:s säkerhetsråd är given.
Värt att notera är att problemen med stavning, där ordet “Om” används istället för “On”. Kanske inte ett problem, nu när Berlingske konstaterar att EU-kommissionen nu slutar använda engelska som språk i tal, presskonferenser och pressreleaser. Att börja uttala sig på marginella språk som franska, italienska eller tyska som blott förstås av en bråkdel av EU:s medborgare, istället för engelska som kanske 50% hjälpligt förstår kommer säkert göra att förtroendet för EU stiger.
Eller så är det den svenska skolan som slår till igen. Eftersom tweeten inte är signerad /S, så är den skriven av någon medarbetare till Löfven, som säkert vuxit upp under Göran Perssons skola.
Utbildningsdepartementet är dock inte bättre på att stava.
Ska man skratta eller gråta över att Utbildningsdepartementet är osäkert om vår statsministers namn? pic.twitter.com/4lGIxTXpzI
— Linda Lövgren (@lindaloevgren) June 28, 2016
Man har dock raderat sin tweet och istället lagt ut en rättstavad.
Notera att statsministerns Twitterkonto inte är verifierat som officiellt, och det kan förstås handla om ett försåtligt trollkonto. Bra trollning i så fall.
Så länge får vi nöja oss med att någon som utger sig för att vara Sveriges statsminister kan inte stava och anser att EU har brister som är en stor utmaning att åtgärda. Intressant sågning av EU från detta konto. Den svenska linjen är antagligen att gå med på allt för att “inte förlora inflytande” vilket vi ju vet är vägen framåt till ett bättre EU.
68 kommentarer
Lövén är mästare på att räkna upp områden som måste förbättras. Vad har han hittills presterat? Något nån kan räkna upp så jag får ner adrenalinnivån.
Ytterligare en punkt på listan, men vi lär inte få se Löfven nämna den…
Han förhandlade hela hösten om en solidarisk migrationsfördelning. DEN fördelning som de kom fram till skrämde upp hela EU och fick Britterna att lämna EU.
Han har ju höjt skatterna, det måste väl räknas som en förbätrring om man är socialist…
Ständigt fel ingångsvärden! Inga utgångsvärden! Han har det inte lätt, helt förbisedd av de flesta storpolitiker i Europa. Jag tror inte heller han får de två platserna i säkerhetsrådet. Kanske kan han hoppas på att vårt flyktingmottagande gett tillräcklig cred isf. Annars har väl inte svensk utrikespolitik direkt rosat medlemmarna.
Jag får, tack vare svenska EU-vurmande politikers servila inställning till EU, det bestämda intrycket att Sveriges roll i EU-sammmanhang kan betraktas som den, med vilken övriga EU kan göra hur man vill med. Precis samma roll som en hunsad, nedbruten, blåslagen hustru har i ett fjättrande äktenskap med en brutal, alkoholiserad, irrationell man. Där hustrun hoppas på att hon, bara om hon är extra underdånig, inom en snar framtid kan förändra sin man till det bättre, då han faktiskt i sällsynta stunder är en "verkligt fin människa". Hustrun brottas också ständigt med tanken, kanske är det fel på henne själv och misshandeln berättigad?
Således:
* Sverige har de facto blivit EU:s avskrädeshög för de mest svårintegrerade flyktingarna.
* Sverige har kraftigt reducerat sitt inhemska jordbruk och sin livsmedelsproduktion för att bli en exportmarknad för EU:s jordbruksöverskott, speciellt för undermåliga livsmedelsprodukter såsom nötköttsmärkt hästkött.
* Sverige har ända sedan 1995 var en av EU:s största nettobidragsgivare per capita.
* Sverige är också ett av de EU-länder som beredvilligast implementerar EU-direktiv, EU-regler och krigshetsande Rysslandssanktioner.
Man ska komma ihåg att landsförrädare ses med förakt från båda sidor, dels från den sida som har blivit förrådd, dels från den sida som har dragit nytta av förräderiet.
Ett offer mao men vi får inte glömma att vi tack vare euron har Europas starkaste ekonomi. Man är imponerade. Men det innebär kanske att hustrun i all illvillighet får än mer stryk.
Sverige fick nyss 1 plats(inte två som det var tänkt) i Säkerhetsrådet på 2 års mandat. Grattis Löfvén. Du kom i mål här trots Västsahara etc. Biståndspengarna används numera till allt möjligt(lobby-kampanjen) förutom till fattiga, arma människor. Att slösa en massa pengar på ett kort tidsbegränsat uppdrag utan möjlighet att i realiteten göra något är tveksamt Herr Statsminister. Vi får utvärdera utgångsvärdena om två år.
Hoppas Fridolin får de platsen.
Jag har hört ett rykte att han redan har spelat in ett Youtube klipp på engelska där han lovar fred på jorden inom hundra dagar om han får platsen.
Hm, är det någon mer än jag som tänker på populism?
Men är inte utbildningsdepartementet ett trollkonto? Eller var det UD? Att Löfven stavar fel tycker jag är mindre konstigt. Han skrev väl på någon självrättande (felande) mobil/padda.
Detta är kanske bra ingångsvärden att jobba med för Löfvén? Eller?
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/europes-current-economy/brussels-proposes-ending-any-right-to-vote-to-exit-
Stora utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar, utmaningar…
Löfvén kan ta på sig en Fred Flinta-dräkt och sätta sig i den svenska skolan, om han nu gillar utmaningar.
De e inte okej
OT; Detta är viktigt. Möjligen har ni följt Hillary email-härva. FBI beslutade för inte så länge sedan att skjuta upp sin "offentliga" rapport om fallet TILL EFTER VALET(31/11(ja så skrev man). Kan bli en världsskandal av mått. En rysk hacker ska vara nyckelperson i ett ev. avslöjande.
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/north_america/americas-current-economy/hillary-the-email-conspiracy-that-taints-even-obama/
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Improving EU is not for quitters!"
Improving EU is not for Twitters, either!
@Doktor Syn 16:34
Exakt!
Improving EU is not for twitters!
Det säger också vedertagen empiri med hänvisning till ”Twittermongot” Carl Bildt med sin dubbla twitterflöden. Under hans tid har EU:s östutvidgning kapitalt misslyckats, och Island har avsagt sig sina EU-medlemskapsförhandlingar! Hatkänslor mellan tyskar och greker har uppstått.
Han kan väl skylla på turbulens under flygningen, om han nu skrev Tweeten i regeringsplanet.
Vad står PM i SwedishPM för förresten? Post mortem?
Post Meridiem?
Dvs efter tre drinkar till lunch?
Drunken jet?
PM = PraktMongo
Praktmongo låter korrekt.
Glöm aldrig att PM berättade för jänkarna att vi i sverige alltid haft som tradition att sexuellt utnyttja våra kvinnor.
Hen e ett praktmongo som kan uträtta vad?
Inte ett skit,hen är motbjudande så in i helvete.
Blåsfisken kallar vi det!
Blobfisken är det väl Herr Löfven är besläktad, och uppvisar likheter, med?
https://www.youtube.com/watch?v=JuesMS1ZBy4
August Strindberg talade såvitt jag minns om kvitterdjeflarna (småfåglarna), vilket Löfven kanske kan modernisera till quitterjävlarna… The quitter devils
Jani, detta var alltså vår statsminister som skämde ut sig igen, för vilken gång i ordningen…
För övrigt kan vi nog glömma platsen i säkerhetsrådet för den är helt okompatibel med vår nys felinistregering som skall hbqt certifiera precis allt
More BS from yet another twit on Twitter …
Or maybe a twat…
Cornu, hårda ord för ngn som tror att 1. det kanske inte blir några som helst konsekvenser av att engelsmännen tar Storbritannien ut ur världens största frihandelsområde och 2. att engelskan skall bort som arbetsspråk i EUs institutioner.
Men det kanske är skönt att få en gångs skull få vara med i den skräniga men ack så grabbigt charmerande SD hopen och inte vara mot den.
Nulli secundus
Grinig?
Jag har sagt att "tänk om det inte blir några konsekvenser". Det var en tankelek.
I övrigt har jag rapporterat en del som hänt, men menar att ingen jävel VET vad konsekvenserna blir och jag TROR att många förlorare på Brexit överdriver.
Jag ANSER att Brexit är en massiv seger för Putin och hans fascistiska hantlangare i EU och en FULLSTÄNDIG POLITISK KATASTROF FÖR SVERIGE som nu står i princip ensamma i EU och kommer bli ännu mer överkörda i vår vilja att göra alla till lags.
Exakt vad konsekvenserna blir vet vi inte än. Helt avgörande är hur exit sker och vad för EES-avtal UK skaffar.
And you sir, can fuck off.
Vadå, jag grinig?
Klart att tänkbara konsekvenser överdrivs, det är ju bara experter som uttalat sig (som tex WTOs generaldirektör som ju är en jättestor förlorare på Brexit).
För övrigt känner jag mig ungefär så här
http://mobile.nytimes.com/2016/06/28/opinion/britain-to-leave-europe-for-a-lie.html
Nulli secundus
http://www.di.se/artiklar/2016/6/28/debatt-ledarskap-utan-skam/
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/jack-werner-euromyterna-handlar-om-ett-sug-efter-sagor/
>Jag ANSER att Brexit är en massiv seger för Putin och hans fascistiska hantlangare i EU
Detta är varför jag läser denna blogg, Putin skräcken är underhållande.
@Stefan; Ang Di-art.;
Håller med om flera grundproblem men;
Brexit är en typisk "blow-back"-reaktion som man inte ska översätta till populism och dåligt ledarskap(omröstnings-beslutet) och lögner. Trump-fenomenet är också det en reaktion mot dåligt ledarskap inom EU-eliten.
Artikeln innehåller sakfel. Camerons beslut att gå till folkomröstning var ett partibeslut grundat på en majoritet 6-1. Ja….6-1. Skyll inte detta på Cameron bara för att han är partiledare.
Håller med om artikeln.
Den hade sina ljuspunkter men även sina brister (så klart).
@Stefan; DN
Sista st var bra! Klart att myter och ofakta dominerar de flestas bild av EU. Men det kvarstår så uppenbart att vad som händer i EU bara blir efterhandsnyheter utan förevarande folklig debatt. Media är givetvis huvudorsaken. Den 3:e statsmakten.
Ska media komma undan med att digitaliseringen tagit över kvalitén?
Problemet är väl att media och läsarna numera är totalt rubrikfixerade.
Man ger folket det de vill ha.
Braskande rubriker sen snabbt vidare till nästa "nyhet".
Det räcker inte som försvar. Uppdraget kräver annorlunda. För som är intresserade inte minst. DDR-media har f.ö bara en eller tillfälligt 2 reportrar på plats. Det sägs att 40% av riksdagens beslut gäller beslut tagna i EU. Jmf bevakningen. Ska vi verkligen behöva Uppdrag Granskning för att bevaka hur t.ex EU´s Investeringsdirektiv fungerar(bakom lyckta lobby-dörrar).
Ja vi "kräver" annorlunda men det tror jag är en minoritet.
Rubriker säljer, folk i gemen orkar inte mer info i det ständiga bruset.
Till syvende och sist får politikerna "ta sitt ansvar" för kommunikation och information. EU-ledaren Juncker, tror jag det var, sade nyligen att EU-kommissionen kommer med förslag. Dessa får ligga till sig. Hör man ingenting går de till beslut. Done, fertig, klart! Man har inga rutiner för att "saluföra"(mer än internt) motiven till förslagen. Det finns en skillnad över hur det går till t.ex här hemma.
@rttck 17:52
Menar du Europas starkaste ekonomi, även jämfört med Norge och Schweiz?
Sedan sätter jag inte likamedstecken mellan BNP-tillväxt och välståndstillväxt. Jag anser att handels- och bytesbalansen är bättre indikatorer än BNP på hur stark ekonomin är för ett industrialiserat land. Sverige har tidigare alltid haft ett positivt exportnetto med omvärlden. Numera ligger exportsnettot kring noll, vilket är oroande.
Sveriges BNP-tillväxt på senare tid beror i huvudsak på den kreditfinansierade konsumtionsbubblan hos hushållen samt på flyktinggeschäftet. Båda dessa faktorer är riktigt giftiga.
@18:09
Ja, Sverige borde ha ett nytt 1 %-mål!
1 % av biståndspengarna ska användas till lobbyverksamhet, kampanjer etc, så att Mona Sahlin kommer in i Säkerhetsrådet.
Allsköns löskefolk på den svenska EU-kanten brukar ständigt upprepa floskelmantrat hur viktigt EU är för vår exportindustri. Vad dessa inte säger är hur mycket viktigare Sverige är som exportmarknad för övriga EU:s exportindustri och jordbruksprodukter. Med andra ord att den svenska importen från EU28 är större och ökar än mer.
Sveriges handelsnetto (=värdet på exporten minus värdet på importen) mot EU28 de senaste åren, vilket påverkar svensk BNP med motsvarande grad:
2013____ -97,1 GSEK
2014___ -111,8 GSEK
2015___ -129,7 GSEK
Det svenska handelsnettot mot Världen blev dock +1,7 GSEK år 2015. För positivt handelsnettot 2016 gäller det nog att politikerna lägger i ytterligare poletter i floskelgeneratorn så att de på muntlig väg kan få upp exportsiffrorna!
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HA__HA0201__HA0201A/OImpExpLandTotAr/table/tableViewLayout1/?rxid=8a2024fe-5043-4084-a9bd-dee799d43e93
@gruelse; Påståendet var till en del ironi över hur det ser inom EMU. Sveriges tillväxt har otvetydigt gynnats av extrema lågräntor(ECB) som inte motsvarar kronans verkliga värde. Norge o Schweiz, ja de brukar ligga en bit före. "Pippi-Långstrumps" ekonomin under en tid samt i nuvarande period. Kreditdriven förstås. Och högre investeringar än inom EU.
Rättelse till min kommentar 02:38:
Det svenska handelsnettot mot Världen blev +16,8 GSEK år 2015.
Härmed kompletteras den alarmerande bilden av svensk handelsstatistik, och visar på hur förödande det svenska EU-medlemskapet är för vår exportindustri med tappade marknadsandelar. Handelsnetto = export minus import.
Handelsnetto [GSEK]
År________Världen___EU28
2009______83,8______-45,9
2010______68,7______-73,4
2011______64,4______-109,6
2012______53,9______-91,8
2013______44,8______-97,2
2014______16,0______-111,8
2015______16,8______-129,7
Sverige ut ur EU!
Mycket kan man säga om EU.
Dock inte att de saboterar svensk export.
@Stefan Östergren 14:14
Det är hög tid att lägga EU-flosklerna åt sidan och komma med fakta.
Den EU-vurmande antipatriotism som råder i det politiska etablissemanget och tyvärr även bland vissa svenska industriledare, har inte varit till fördel för Sverige som exportberoende industrination, som jag ser det. Faktum är att alltför många svenska exportberoende kunskapsintensiva företag har övertagits av utländska intressen sedan EU-inträdet.
Under många år har Wallenbergsfären ansett att Scania är det mest välskötta av alla deras företag. År 2000 var ett samgående mellan Volvo Lastvagnar AB och Scania AB långt gånget. Med mycket stor sannolikhet hade det fusionerade företagets huvudkontor hamnat i Sverige, vilket vore bra för Sverige som industrination, ty kunskapen stannar då inom landet.
Men den helsvenska företagsfusionen stoppades av EU-kommissionär Mario Monti, vilket resulterade i att Scania AB övertogs av tyska intressen. Jag befarar att Södertäljefabriken läggs ned och flyttas till Tyskland med motivering att utnyttja stordriftsfördelar, och för att betala VW:s skadestånd i utsläppsskandalen. Lär av Astraexemplet!
Jämfört med sina tyska motsvarigheter spelar våra medietränade, antipatriotiska, EU-vurmande politiker i en helt annan liga. (Det är inte utan att man saknar fosterlandsvännen, industrialisten – den gamle Marcus Wallenberg, som förmodligen vänder sig i sin grav när han ser vad som händer med Investorsfärens juvel – Scania AB.)
EU hindrar också att den svenska staten går in med teknikhöjande pengar för att satsa på ett nytt teknikområde. EU anser att sådant ska överlåtas åt marknadskrafterna enligt nyliberal ideologi.
@gruelse;
"Men den helsvenska företagsfusionen stoppades av EU-kommissionär Mario Monti" Källa på det? Skulle den tyska fusionen t.ex ge lägre marknadsandelar? Alltså en konkurrensfråga! Är det det du tänker på här?
Annars håller jag med dig om att EU´s nyliberala sida som jag anser är värre än vår egen. Investeringsdirektivet är ett ex. och grundad på korporatism av värsta slaget(företagen vet bäst därför ger vi dem vad de behöver utan att fråga folket). Bakom lyckta dörrar förstås. TTIP har även sådana inslag. Politiska försvarare och drivande(i EU) av TTIP, vår C Fjellner, kommer ut i mediadebatten först när kritiken växt. Försvaret av avtalet är i flera avseenden inte seriöst utan svepande. Ingen vill se till hur utvecklingen t.ex påverkat de länder som har liknande avtal med USA. Sådana spörsmål negligeras helt enkelt.
P Wallenberg och Claes Dahlbäck har erkänt att försäljningen av Scania var deras sämsta affär någonsin. Man var förblindade av den "nya ekonomin".
@rttck 16:20
Här är en tysk källa från 2000-03-04:
http://www.welt.de/print-welt/article505478/Fusion-Volvo-Scania-vor-dem-Aus.html
EU-kommissionär Mario Monti ansåg att en företagsfusion mellan Volvo Lastvagnar AB och Scania AB, skulle resultera i ett svenskt lastbilsföretag som skulle bli för dominerande i Sverige med en marknadsandel på 93 %, vilket gav hen anledning att stoppa denna företagsfusion. Bl.a. dåvarande statsminister Göran Persson köpte inte denna argumentation, utan hävdade att företagsfusionen skulle ses mot bakgrund av hela EU:s lastbilsmarknad och inte bara mot den svenska lastbilsmarknaden, varvid en marknadsandel på endast 30 % skulle erhållas för det eventuellt fusionerade företaget.
Mario Monti hängde således fast vid tankesättet på nationella marknader och åsidosatte grundtanken med EU:s hela inre marknad, i det svenska företagsfusionsfallet. Hen ansåg uppenbarligen att det fanns vattentäta skott mellan EU-ländernas nationella marknader i EU.
Efter den inställda helsvenska företagsfusionen blev Scania Ab ett lätt byte för VW. Den läxa företags-Sverige, såsom EU-medlem, lärde sig var att det inte går att bygga upp stora multinationella företag.
Jag har inte marknadsandelssiffror för konstellation MAN Scania VW.
Jag håller med dig angående TTIP. Inte bara Fjellner försvarar TTIP, det gör också den föga analytiskt begåvade tillika nyttige idioten – Carl Bildt.
@gruelse; Tack, då var det vad jag tänkte på. Persson´s resonemang var riktigt kan man tycka. En helsvensk fusion borde samtidigt öppnat för en utländsk konkurrent hos oss som inte varit möjlig tidigare. Dock kan man argumentera att det nya svenska företaget fortfarande skulle sälja lastbilarna som förut, dvs som Volvo resp. Scania. Marknaden(kunden) vill alltid ha (minst) två konkurrenter och frågan är då hur det nya fusionerade företagets prispolitik skulle sett ut jmf med tidigare. Det finns skäl att anta en lägre prispress än före. Frågan är dock huruvida en ny prispolitik påverkat efterfrågan/marknadsmättnad i Sverige. Monopol är antingen naturliga eller så har de sin grund i olika inträdeshinder etc. Så var inte fallet här om det inte bedömts att marknaden för ett tredje lastbilsmärke skulle bli för liten! Märkes-lojaliteten är stor bland åkare och särskilt i länder med egna märken där dessa helt dominerar marknaden.
Monti´s beslut ett exempel som visar att EU lägger sig i nationella angelägenheter. Undrar vad den svenska konkurrensmyndigheten hade att säga?
Gruelse.
Jag är inte pro EU.
Däremot står jag för det jag skrev om svensk export, den har sannolikt inte missgynnats av EU, sannolikt inte gynnats heller.
I fallet Scania var det Scanias styrelse som fallerade, ingen tvingade dom att sälja.
För övrigt resonerar du väldigt likt Olle Ljungbeck 🙂
Allt det här snacket om Brexit är tjötigt. Britterna har gett instruktion till parliamentet att landet ska lämna EU. Det är allt. Folkomröstningar i Storbritannien har svagt konstitutionellt stöd.
Innan riktig brexit måste parlamentet rösta om att stryka Communities act och det är en fråga för varje ledamot.
Alla skottar kommer att rösta emot.
Alla representanter från London kommer att rösta emot.
Nordirland blandat.
I andra kretsar med starkt remain stöd så röstar man säkert också emot.
Kvar blir alla politruker och starkt stöd för brexit. De måste rösta ja om de vill behålla jobbet.
Men det är inte så många.
Summa summarum. Vi har ingen aning om om det blir brexit.
Artikel 50 kan inte användas förrän UK konstitutionellt klargjort brexit och det har inte hänt ännu.
Regeringen har har en Working majority på 16 röster om partiet följer sin linje kring det tidigare folkomröstningsbeslutet. Ett beslut som togs med en övervikt av 6-1. Skulle den linjen hålla handlar det om 42% av rösterna där majoritet bör erhållas från Labour-sidan.
Det engelska språket rular fortfarande den enda union som verkligen räknas – Internet!
Vänta nu… Finns det alltså folk som verkligen använder Twitter? I verkligheten?
+1
Många varianter på stavningen florerar, Löven. Löfen. Löfven. Korrekt stavning är Löfvén (enligt folkbokföringen, källa Wikipedia).
För er med iOS så kommer e med accent (och andra varianter) upp om man håller på e-tangenten en stund.
Tänka sig att FTSE100 är den börs som går bäst sedan Brexit-omröstningen. Vad säger det?
Ta dig nu en rejäl kopp kaffe och kom in i matchen rttck 🙂
Det beror som du säkert vet efter kaffet på pundförsvagningen.
Jovisst men jag syftar på hur media och eliten framställt Brexit, dvs pessimism kontra optimism! Alltså segrade marknadsoptimismen.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar (marknadsoptimism).
Det som har hänt är ju att pundet kraftigt försvagats, sen om det är bra eller dåligt för engelsmännen kan ju diskuteras i det oändliga.
Sen kan jag hålla med om att framställningen av bremain/brexit var kraftigt överdriven från båda läger.
Brittiska bolag borde falla mer relativt övriga Europa sett till framställningen, ja. Men givet högre exportintäkter pga pundförsvagningen valde marknaden att efter en initial nedgång att snabbt köpa tillbaka("billigt"). Det visar lite grann att pessimismen inte dominerar. Om börsen går ner framöver handlar det kanske mer om konjunktur och finansproblem inom EMU samt ev. smitto-effekter av Brexit! Banker i UK undantaget.
Vi får dock inte glömma att UK har handelsunderskott och särskilt inom varusektorn.
Kopparbergs studsar tillbaks rejält idag så det är helt klart lugnare idag på båda sidor av England – Sverige (import-export).
Menckens text från 1924 kunde varit skriven i nutid.
http://www.washingtonsblog.com/2016/06/us-public-education-bullshit-train-stupefied-work-animals-us-history-easily-proved-lies-omission-commission-hide-01-rogue-state-empire-cheer-stupefied.html
EU behöver inte bara förbättras, utan förändras i grunden. Jag har dock svårt att se att Röfven har någon roll att spela i denna process.
Vilket förakt många av kommentarer visar mot landets statsminister inklussive blog författaren. Han slant på tangentbordet, det är väl bara positivt som visar att han själv skrev det?