På grund av fortsatt sjukdom får ni hålla till godo med ett utmärkt gästinlägg signerat Tommy Walfridsson. Denna gång handlar det om automatiseringen av våra bilar.
Hade för ett år sedan fel på radarn i fronten på min Golf Variant (ja den kallas visst Sportkombi numer, efter någon bortgången dinosaurie) av 2014 års modell och fick felmeddelande. Var jätteförvånad, eftersom jag inte kört emot något, men kom fram till att de dunsar i 0,1km/h mot garageporten kanske, eventuellt kunde vara anledningen (vi har kort uppfart), så jag svalde reparationen för 3000kr.
Nu har samma sak hänt igen och nu är jag helt säker på varför. Datorn i bilen tror att radarn är defekt, fast den inte är det.
Detta har hänt:
Grävarna har lagt stora stålplåtar över ett grävt dike vid infarten till vår väg sedan några veckor tillbaka. Min fru körde första två gångerna, berättade om det varvid jag och sonen testade samma sak, samtidigt som sonen videofilmade. Bilen tvärnitade till stillastående när vi kom fram till plåten och visade att det var en bil i vägen.
Volkswagen Golf tvärnitar, försök 1 (ja, jag var feg och bromsade lite innan)
Struntade i detta och körde rakt igenom “bilen”, eller rättare sagt över plåten. Upprepade detta två gånger med exakt samma resultat som min fru sa.
Volkswagen Golf tvärnitar, försök 2
Andra gången läste jag att bilens dator sa något om att funktionen var urkopplad. Sedan dess får vi felmeddelande: “ACC och Front Assist är inte tillg”, när vi startar bilen.
Foto på bildatorns felmeddelande efter vi kört igenom “bilen” fyra gånger. |
Exakt samma felmeddelande som för ett år sedan! Dagen efter var jag och snackade med grävarna om de sett någon bil som tvärnitade, det hade de inte. Precis då kommer en annan Golf (inte Variant) och tvärnitar på exakt samma ställe. Snackade med kvinnan, som var i lätt chock, och förklarade vad som hänt. Såg på instumentbrädan att hennes bil oxå detekterat plåten som en bil.
Arbetsplatsen där min Volkswagen Golf inte ville åka över plåtarna. I bakgrunden skymtar den andra Golfen som gjorde exakt likadan inbromsning till stillastående. |
Det är uppenbart att Volkswagen har felkonstruerad radar, den sitter under bilen och “ser” rimligen mycket väg. Jag har rapporterat felet till dem, via bilfirman jag leasar av, och hävdar å det bestämdaste att de ska åtgärda utan kostnad. Jag hävdar oxå att de ska återbetalar de 3000kr jag redan betalt för reparationen för ett år sedan, annars får de bevisa att jag orsakade felet då (fysisk skada).
Med största sannolikhet hade bilens dator kopplat bort detektorn av samma anledning då, det ska inte jag betala för i så fall.
Att detta händer är ju ändå på något sätt bra! Hade bilen med en dåres envishet, fortsatt att tvärnita vid fiktiva hinder, snarare än att gå i felläge, hade detta kunnat riskera påkörning bakifrån. Att man inte är skyldig själv är ju en dålig tröst vid whiplash…
Diskuterade problemet med Toyota, när jag tittade på bil där, de har radarn placerad högst upp i framrutan av just denna anledning.
Volkswagen gör faktiskt en bra bil annars, till vettigt pris. Den är ärlig med bensinförbrukningen, visar den en tankförbrukning på 5,2l/100km, så är det precis det man räknar ut när man fyller tanken. Hade tidigare en Volvo V50 drivE, den drog alltid mer än den visade, ofta 15-20% mer dessutom. Visade den tex 4,2l/100km, räknade jag ut 4,9l/100km när jag tankade.
Sen har Golfen en galet fint konstruerad dragkrok, men det återkommer jag kanske till i en senare inlägg.
Tommy Walfridson
16 kommentarer
Gissningsvis så är det den skarpa kanten på stålplåten, som är några cm tjock, som radarn detekterar. För en högre monterad radar gör vinkeln att den blir mindre känslig för sånt.
Nja ärlig med bensinförbrukningen säger du… Antar att det är bensin o inte diesel. När det gäller aktiv säkerhet är faktiskt tyskarna fortfarande efter, förlitar sig på underleverantörer till 100%, och de gör ju som oftast så lite som möjligt. Tyska institut brukar utforma sina test för att ge de tyska bilarna bästa prestandan, i verkligheten kommer de ofta till korta. Skulle inte köpa en tysk bil om jag vore intresserad av aktiv säkerhet.
Obehagligt.
Farsan har en ny Volvo. Även om den inte tvärnitar av sig själv så har den också någon slags radar som känner av vägen framför. Ibland får den för sig att tuta en varningssignal med högt ljud i en tvär kurva. Se det framför er: trafikerad väg men hög hastighet och helt plötsligt får bilen för sig att paniktjuta i en tvär kurva.
Hade exakt samma problem på min V70, helt plötsligt kunde kollisionsvarnaren börja ljuda på en helt tom väg, mitt på dagen. Vänta bara till dess att din farsa får problem med värmeslingan till tekniklådan bakom backspegeln, det kräver byte av framruta(!) för att få rätt på automatisk heljus avbländning.
Kontakta Volvo i Torslanda så fixar de nog biffen.
Jag valde bort en del funktioner men kunde inte välja bort att den tvärnitar i låg fart om något dyker upp framför bilen, tex när man parkerar lite för snabbt.
Bästa metoden, som faktiskt räddat mig några gånger, är att tvinga sig titta rakt fram fastän det går en vacker kvinna på trottoaren, förarna i framförvarande bilar tittar ju garanterat på henne och vips så måste de tvärnita.
Har fått en tvärbromsning med min VW Golf när jag skulle köra om en cyklist, blev lite obehagligt.
Ha ha, alla dessa bekymmer försvinner ju när vi får självkörande bilar – eller…
Bra att andra råkar ut för barnsjukdomarna hos de första generationernas bilar med tekniska framsteg.
För att vara lite egoistisk.
Har tyskarna månne någon elektronik som stoppar dem ifall de provar på med en ny Barbarossa variant?
Du menar på den nya Volkswagen Barbarossa? Den större modellen med lite extra Lebensraum för passagerarna?
Problemet med barbarossa killarna var väl – bl.a. – att de inte tog upp passagerare.
De gillade tydligen inte invånarna där de färdades överhuvud taget.
Gick ju inte heller speciellt väl.
Volkswagen Barbarossa tvärbromsar strax väster om Moskva.
Radarn får inte gå sönder för att du kör på något i låg fart. Det finns lagkrav (UN Reg42 i EU och Part581 i USA) som, lite förenklat, säger att ingen funktion (dimljus, radar mm) får försvinna vid olika pendel och barriärprov i ca4km/h. Ganska imponerande när man ser hur mycket inträngling de ger.
Såklart kan VW ha fuskat även här (som med bagagerumsvolym, men det gör de andra tyskarna med), men det är inte troligt då deras radar sitter relativt långt in.
Det finns även försäkringskrav med andra pendlar och barriärer (Allianz, Thatcham, Rcar) som träffar annorlunda och i högre hastigheter. Här gäller det att inte förstöra något dyrt eller svårreparerat (kylare, motorhuv, strålkastare etc.).
VW är förhållandevis billiga att leasa. De måste ha fördelaktiga räntor..
Välkommen till verkligheten med självkörande fordon. Ännu ett av 1000 undantag som måste programmeras in i systemet. Till sist är hela systemet ett undantag och ej funktionellt.
Bilar som beter sig så där borde få körförbud, fullständigt livsfarligt för både andra trafikanter och de som sitter i bilen. Obegripligt att såna dödsfällor rullar omkring i trafiken.