Västtrafik fortsätter på den inslagna linjen att sluta med direktbussar till Göteborg. Istället ska allt fler tvingas till byten för att åka till sin destination enligt Västtrafiks strategi. Hur detta ska få fler att åka kollektivtrafik lämnas som en övning.
För att kollektivtrafik ska vara attraktivt ska det vara enkelt att åka och tillgängligheten ska vara hög.
Högst upp på listan är att slippa byten, speciellt på långa resor som exempelvis pendling. Byten är stressande och gör också att man kan bli kraftigt försenad om en buss blir några minuter sen och man därmed missar sin anslutning. Vid kortare resor inom exempelvis Göteborg är detta ett mindre problem – att flytta på sig efter fem minuter på en resa om 13 minuter är inget problem. Värre är det när en resa om 50 minuter styckas upp i två 25-minuterspass, där halva resan dessutom inte sker med landsvägskomfort, utan i en skakig stadsbuss utan benutrymme eller ens plats för bagage. Om man nu alls får sittplats, eftersom man inte ordnat fler avgångar med stadsbussen in till Göteborg utan långpendlarna ska nu trängas med pendlare från Landvetter samhälle.
Detta anser dock inte Västtrafik utan drar systematiskt in uppskattade direktlinjer på landsbygden, specifikt till Göteborg. Jag har drabbats av det personligen och nu kan man läsa i Bussmagasinet hur detta nu drabbar norra Bohuslän då direktbussarna till Göteborg dras in och effektivt slår ut möjligheten till pendling med kollektivtrafik. Vem vill bli stående i någon timme pga missat byte i Torp?
I fallet Strömstad tar tåget 3 timmar, direktbussen två timmar och bil en timma och 45 minuter. Det ser ut på motsvarande sätt för Tanum, nedkortat något på grund av lite närmare till Göteborg.
Antagligen vill Västtrafik att allt fler ska ta bilen. Jag vet att det blivit så lokalt i min by, sedan direktbussarna drogs in. Och därmed kan Västtrafik slå sig för bröstet över att de gjorde rätt, för ingen tar bussen. Längre.
19 kommentarer
SL (eller snarare Nobina som tydligen får bestämma själva) kör lite samma taktik söder om Stockholm. Man drar in direktbussarna från vissa delar av Haninge till Centralen/Gullmarsplan för att i stället låta resenärerna byta till tunnelbana/pendeltåg i Farsta strand där turtätheten är minst sagt halvdan. Bra sätt att få folk i villaområden att ta bilen!
Ombyggnationen av Slussen påverkar… lite.
Västtrafik ser som sin huvuduppgift att snabbt och effektivt på dagtid slussa studerande, arbetslösa och dagdrivande utlänningar från förorten till centrala Göteborg. Utan byten och utan betalning. Den arbetande delen av befolkningen får finna sig i att stå för notan och samtidigt bli utan direktbussar. Se t ex hur industribussarna till Volvo drogs in.
Och man höjer skatten på bränsle och utsläpp för bilar. Samtidigt som man bränner skattepengar på att bygga busshållplatser som stänger av hela gatan i bägge riktningar när bussen stanna på hållplatsen. Antagligen för att öka försäljningen av magsårsmedicin.
Eller för att man är jävligt korkad..
Jag tänker självfallet inte försvara Västtrafik, som tycks vara ett genomruttet "företag" på alla sätt. Men generellt är väl idén med att bussen blockerar hela gatan vid hållplatser att förhindra olyckor där passagerare som just klivit av bussen tanklöst kliver ut framför densamma. I USA finns, tror jag, ett totalförbud mot att köra om bussar vid hållplatser av samma skäl. (Eller gäller det bara skolbussar? Minns inte.) Det kan för övrigt synas vara en bättre lösning, om man nu vill ha det så, då den varianten inte kräver kostsamma ombyggnader av gatan.
Det där med att vissa sorteras bort när de springer ut i en trafikerad gata hade ju lätt kunnat lösas med ett staket med varningsskyltar som började framför utsläppsplatsen.
Och ev ett övergångsställe med trafiksignaler längre fram, om man nu verkligen ville lösa det och samtidigt bibehålla ett flöde i den övriga trafiken.
Men det vill man inte, för bilisterna betraktas som fienden som man till varje pris vill försvåra för. Antagligen för att man i grunden är ond och finner sin njutning av att göra så..
Det känns som att samhället gör allt för att folk ska flytta till centralorten. Här har vi precis fått en pågatågsstation så jag personligen klagar inte, men direktbussarna kör nu snarare till stationen än till centralorten, vilket gör att de som inte bor längs spåret nu tvingas till byten när de ska in till stan
Håller med om att västtrafik gör många stora misstag men att de dragit in industribussarna till volvo som Gustav är inte riktigt korrekt (jag jobbar där själv). Man hade bussar som gick fulla i en riktning och tomma i andra riktningen. Samtidigt hade man volvos industribussar som gick fulla i andra riktningen med samma sträckning. Nu slog man ihop linjerna. Detta skulle vilket rationellt företag som helst gjort för årtionden sedan. Kritisera gärna västtrafik men gör det för det dem faktiskt gör fel.
Det räcker utmärkt väl att bussarna går fulla i ena riktningen så länge de som sitter på bussen alla är stora skattebetalare, vilket ju är fallet i fallet Volvo. Betydligt då med halvfulla busslinjer i båda riktningar från vissa förorter där knappt någon betalar skatt.
Ett exempel till. Buss 58 gick tidigare genom hela stan, från Skintebo i väster till Bergsjön i öster. Busslinjen passerade stora arbetsplatskluster som Sisjön, Högsbo industriområde, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers. Såväl de välbeställda vid kusten som de mindre bemedlade i Öster kunde med denna linje ta sig utan byten till sina arbeten trots att de kunde ligga i en helt annan del av stan. Linjen var för bra och komplett enligt Västtrafik som helt sonika delade den i två och tog bort mitten. Den kvarvarande linjen från väster gick bara till Marklandsgatan och de som skulle till Sahlgrenska eller Chalmers fick byta. Linjen från Bergsjön stannade vid centralen och de som skulle till Sahlgrenska eller Högsbo industriområde fick byta. Så går det till när Västtrafik försämrar en direktlinje för såväl rika som fattiga, arbetare och tjänstemän, från väst till öst. Effektivt sabotage!
När VT drog om bussarna till volvo minskade turtätheten och de flesta resor ökade markant i restid. Det blev sämre för resenärerna men bättre för VT då de kunde spara in på bussar. Billigare skulle vara om de sparkade alla chaufförer och sålde bussarna, men vi är inte där än. VT hatar sina resenärer och spottar en i ansiktet om man påpekar deras brister. Men Muteborg förtjänar inget bättre. Hoppas på snabb global uppvärmning så att stadskärnan hamnar under vattenytan.
Klart som f-n att Pesttrafik har som agenda att öka biltrafiken i och till Göteborg.
Hur ska annars Pestlänken finansieras?
Och de pengarna går till…
Någon ljuger…
De flesta kan gissa varför
Jag vet att pengarna inte går till VSP som det står i avtalet, men den ena politiska agendan utesluter ju inte den andra…
Seriöst. Vem ser du som stämplar på en buss eller spårvagn här i Göteborg? Det märkliga är att när ändå kontrollanterna kommer ombord, kan nästan 99% av alla resenärer ändå visa ett färdbevis.
Problemet är att när ingen stämplar på maskinen försvinner statistiken över hur resenären reser. Sedan kan man gärna klaga över att man drar in linjer och att kollektivtrafiken går allt sällan.
Så har det alltid varit o västtrafik tror fortfarande att alla stämplar. VT är kriminellt dumma i huvudet.
Många kanske har månadskort eller liknande och de är giltiga även om de inte har stämplats? Naturligtvis innebär det att ställningarna kan ge missvisande statistik – linjer som nyttjas av pendlare torde det stämplas mindre på.
Frågan är om inte många märkliga beslut baserar sig på att man litar på tvivelaktig statistik.
Det finns ingen ursäkt för att nyttja västtrafiks "service". Det är under alla omständigheter ett helt oacceptabelt förräderi att resa med dem. Den som gör sig skyldig till något sådant skall förevigt tiga angående offentligt slöseri.
Nu använder jag bara Västtrafik i egenskap av besökare i Göteborg då och då, men varje gång jag åker så tycker jag nog att samtliga stämplar. Åker då från Tuve till centrum och lite spårvagnar där.
Samtidigt är politikerna lite i en rävsax för de har lovat mindre trängsel i och med trängselskatterna så drar de in bussarna blir det jobbigt att förklara mer trängsel i andra änden.
Då blir det väldigt uppenbart att trängselskatterna bara var en Göteborgsskatt och Stockholmsskatt.