SvD och Sifo har precis presenterat en ny opinionsundersökning. Moderaterna går framåt kraftigt medan Socialdemokraterna får de lägsta siffrorna någonsin och har aldrig varit svagare i opinionen sedan undersökningar började 1967, dvs någonsin.
Störst. |
Siffrorna är enligt cornuskalan från vänster till höger:
(mp) 5.9% (-0.2)
(v) 8.1% (+0.2)
(s) 23.2% (-2.8)
(sd) 18.2% (-0.8)
(kd) 4.4% (+0.9)
(c) 6.8% (+0.2)
(fp) 6.0% (-0.6)
(m) 25.6% (+3.5)
Den borgerliga oppositionen har nu mer väljarstöd än både regeringen och dess stöd från kommunisterna i Vänsterpartiet. Även de nationella betongsocialisterna i Putins stödparti Sverigedemokraterna backar. Regeringen får 29.1% i stöd och med kommunisterna får man 37.2% mot de borgerligas 42.8%.
Stefan Löfven (s) har alltså lyckats med konststycket att få lägre opinionsstöd än både Mona Sahlin (s) fick på sin tid och rent av sämre än Håkan Juholt (s). En bedrift utan motstycke i socialdemokraternas historia. Endast minoritetsregeringen Ullsten har väl någonsin visat upp lägre stöd från opinionen än regeringen Löfven/Romson?
När det gäller vilket opinionsinstitut som har rätt så spelar det mindre roll. Facit får man vart fjärde år i allmänna val, eller mot förmodan vid nyval. Vad man får titta på sammanlagt är vilka trender som syns, som kraftigt försvagat stöd för regeringen och en stagnation för de nationella betongsocialisterna när de borgerliga börjat skärpa sin migrationspolitik. Sedan finns etablerade sanningar som att (mp) alltid ligger högre i opinionen än i valresultat och att de nationella betongsocialisterna ligger högre än opinionen i de samma.
Det finns antagligen inget som kan vända opinionen till (s) fördel kortsiktigt. Enda möjligheten är att Löfven ombildar regeringen, vilket han har mandat att göra – riksdagen har valt honom till statsminister, statsministern bildar regering och kan även upplösa och ombilda så länge han inte får ett misstroendevotum i riksdagen. Löfven behöver alltså kasta ut (mp) ur regeringen omgående och antingen bilda en ännu mindre minoritetsregering med bara (s) alternativt öppna för en samlingsregering med de borgerliga, främst (m). Minoritetsregering med enbart (s) är det realistiska utfallet. Mästerförhandlaren kan sedan ge och ta och få stöd från olika håll för olika politik. Problemet är att som Löfvens långa frånvaro december – januari visade, är att det finns goda anledningar att ifrågasätta Löfvens hälsa. Inte säkert att han ens kan vara kvar som statsminister mandatperioden ut, oavsett opinionen.
Nej, jag kommer naturligtvis fortsätta kalla Folkpartiet för Folkpartiet. Det nya namnet är falsk varudeklaration och bör inte nyttjas i samma sammanhang som det partiet.
94 kommentarer
Under Juholt-krisen gick missnöjda S-väljare över till V, så är nu inte fallet.
S-väljarna hittas väl hos de nationella betongsocialisterna numera? Hur var det? Över 50% av LO-männen röstar (sd) och 37% av alla SD-medlemmar?
37% av alla LO-medlemmar menade jag.
De brukar gå till SD och gruppen osäkra, men nu ökar ej SD, så kanske tappar SD till M vad de vinner från S?
Ja, de där LO medlemmarna… Vilket patrask som röstar på SD. Fattar inte hur de outbildade ens får rösta. De kan få bygga hus, vägar och stå för skattebidrag men rösta… Annat är de med alla akademiker och fina kulturarbetare som verkligen tillför värde.
Som sagt var, det är en dålig idé att blogga på fyllan…
Juholt kom tillbaka! Allt är förlåtet. Du är ju trots allt M:s bästa vän.
Styrbord – det är väl till höger…
Vilket av instituten som gör politiska opinionsundersökningar, har träffat närmast resp längst ifrån faktiska valresultat? Någon som kollat upp det?
Det politiska minnet är kort, glömt är moderaternas förräderi med öppna hjärtan, med DÖ ,med Batras förslag att lagstifta DÖ. Batra som framstår som en tungomålstalande papegoja i debatter upprepande sina floskler. Som satt (V) i knät på Löfven.Det är fattigt i sjuklövern.
Tja.. Yougov verkar lite mer träffsäkra än sifo, vad jag kan finna. "Betongarna" är uppe i nästan 30% enligt yougov. Ojojojoj. Fruktansvärt.
Tja.. Yougov verkar lite mer träffsäkra än sifo, vad jag kan finna. "Betongarna" är uppe i nästan 30% enligt yougov. Ojojojoj. Fruktansvärt.
Den stora frågan återstår dock, vågar Alliansen nu fälla regeringen eller måste vi uthärda fram till 2018?
Ut med AKB och in med Hanif Bali så har de snart 35%.
Hanif är fortfarande ung. Ge det någon mandatperiod till först.
Nej, dom vågar inte. SD blir största parti 2018 och får skulden för att Sverige är segregerat och välfärden är körd i botten. Sedan regerar M med de nya Liberalerna och Steffe som 11 procentigt stödparti med hjälp av de nya minoritetslagarna i riksdagen.
Japp, men han skulle trots sin bakgrund locka stora mängder väljare från SD, något som jag är tveksam till att AKB kan. Men nu sitter han väl åtminstone i partistyrelsen. Även Jan Ericson och Per Hagwall borde lyftas fram mer om M siktar på >30%.
Antalet invandrare som säger sig vilja rösta på SD ökar. Kanske Hanif blir sverigevän också och gör det med…
Jo han smygröstar säkert på SD samtidigt som han sitter i M:s partistyrelse.
Hanif är en av få Allianspolitiker som har integritet och mod att stå emot den vänstervåg som främst drivs av/i media och som Alliansen under lång tid fogat sig efter.
Säkert inte men t.ex Centerns Dougan smög över med att först börja jobba på SD kansliet. Så varför skulle inte Hanif kunna göra det? M är ett vänsterparti idag och om de inte gör något kommer det bli tomt. Det är inte bara de föraktade LO medlemmarna som röstar på SD.
@Somebody is wrong on the internet
Njae, anledningen till att Hanif framstår som så vettig är att han inte litar blint på marknaden utan har med en hälsosam dos socialism när det behövs. Dvs motsatsen till den dogmatism som driver en del politiker.
AKB är skotträdd och vågar inte ta makten. Hon är mest en gallionsfigur som kör DÖ fast den är upplöst in i det sista. Jag gissar att hon avgår när det blir skarpt läge.
Fegare M ledare har aldrig funnits.
DÖ finns fortfarande. Alla vet och ser det men AKB tror hon har fintat skattebetalarna.
Har sagt det förut, AKB kommer göra M till ett tioprocentsparti.
Men som situationen är nu så vinner oppositionspartierna på att hålla käft. Regeringspartierna är deras bästa valarbetare.
AKB är okarismatisk men cynisk. Hon, och troligen de övriga alliansledarna, anser nog att både S och Mp krossas mot verkligheten av att vara i regeringsställning och att få hantera den eskalerade flyktingkrisen. Regeringen tvingas att göra valet mellan välfärdsstat för alla och restriktiv invandring, vilket går tvärt emot den retorik man fört och som en stor del av anhängarna tror på. Och ska man titta på opinionssiffrorna så stämmer det. Det cyniska i det är att regeringes agerande och inkompetens skadar sverige.
pelpet
Håller med, om inte Alliansen fäller regeringen eller åtminstone ser till att tvinga S göra sig av med MP så ser de inte till Sveriges utan till sitt eget bästa.
AKB har en supertanker att vända. Det tar lite tid, men på senare tid verkar det gå riktigt bra. Hon har gjort en rejäl inbrytning på SD:s inmutade område vilket syns i siffrorna. Om hon fortsätter så här kanske man till och med kan rösta på M i nästa val.
enannan: Kan du ens överväga att rösta på dessa kappvändare? De förtjänar inga röster om du ser till deras beteende senaste åren.
Vi får väl se när det ska budgetröstas igen hur M förhåller sig. Det vore lite väl magstarkt att inte rösta på sin egen budget när DÖ officiellt fallit.
Nu blir det vanskligt. Sifo är inget allvetande organ,och har dessutom en mycket tveksam track-record inför vartenda j-a valår. Borde man inte vänta in när Sentio är klara med sin undersökning. Eftersom de är Oraklet i Delphy ?
Det är nog lika bra att göra sina egna prognoser dag än att lyssna på vad som sägs och skrivs i officiell media.
Det brukar vara exaktare.
Sedan är det upp till var och en att tolka…
Höstens händelser har varit avgörande. Inget politiskt parti har rört sig ur fläcken och sagt och gjort något som kan tolkas som populistisk rörelse.
Alla förändringar har sina orsaker i människors egna uppfattningar.
Det gör att politiken nu går på tå….
Så SD ligger mellan 18 och 28,8% (yougov). Hmm vore intressant att se var de skulle hamna i ett nyval. Bortsett från den absurda skillnaden mellan min/max som tyder på att någon har metodologiska problem.,,
PS med tanke på att den store ledaren och landsfadern Löfven omger sig med rådgivare typ Arnstad (vars förståndsgåvor är något frånvarande) så är det kanske inte så konstigt att han har svårt med verkligheten. Hoppas de sista socialfascisterna (annat namn för socialdemokrater) ger upp och flyr partiet.
Arnstad är inte frisk, det visade han i den där debatten på TV med danskarna.
Men det är klart, att ha en klart psyksjuk rådgivare visar väl hur illa ställt det är…
Vi vet inte med säkerhet status på Steffes psyke. Lika barn leka bäst.
Han stod väl i amerikansk TV häromdagen och deklarerade att sexuella övergrepp var typiskt svenskt beteende, och rent krasst, om han nu identifierar sig som en som gör sånt så …
Men han är ju fackpamp, strippklubbar och sexshower är ju liksom deras grej.
Kanske har Sifo ändrat metod men SD har ca fördubblat sig sedan valet hos dem, så runt 25% känns mer realistiskt än 18%.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Personligen, så blev jag mycket uppbragd över den "avlövades" uttalalande häromdagen.
Hur skall de sossar jag ändå respekterar i min generation, här i kommunen, män som kämpat för ett fungerande samhälle i hela sitt liv tolka sin partiledares uttalande?
Han spottar dom i ansiktet.
Och hur skall jag kunna tala med dem, öga mot öga, när deras partiledare anser att jag är en våldtäktsman?
Måste jag gå ett ett politiskt möte och slänga en tårta i ansiktet på "den avlövade"?
Jag har litet rutten potatis liggande.. Det kan nog duga…
Striden står mellan M och SD. S kan inte annat än att tappa, speciellt inte med stöd av LO, kommunal och A-lotteriet. Man kan tycka att S som en av ett fåtal i Sverige som tillskansat sig spelmonopol för att mjölka forket kan verka lite magstarkt och på gränsen till olagligt. På senare tid har det dock blivit helt solklart hur otidsenligt efterblivet och korrupt S, och dess medberoende underhuggare är. S kommer att fortsätta att tappa. Slutstriden står mellan M och SD.
SDs våta dröm är att blida regering med M och KD, vilket är helt uteslutet 2018.
Alliansen blir mest troligt största block 2018 och bildar en svag minoritetsregering. SD kan iofs förhandla med S, men det känns nästan uteslutet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det beror på. Borde ju finnas kvar nån kärna av folkhemssossar modell 1930-50 som är redo att återstarta med ett invandringsmininerande parti tillsammans med SDs mera vänsterorienterade och marxistiska falang. Det finns ju trots allt ett utrymme för klassisk marxism som förkastar den s.k. Svenska vänsterns/"kulturmarxisternas" kramande av ultrahöger-reaktionära misogyna, anti-egalitära och extrempatriarkala religioner.
Rent krasst är folk nu i förnekelsestadiet. De vägrar inse/acceptera att resurser är begränsade, och tror att alliansen skulle göra det bättre än regeringen.
Problemet är ju att resurser är just begränsade och om vi nu får en tuff ekonomisk tid framöver … jag är orolig av flera skäl.
Högerextrema demonstrerade idag på medborgarplatsen och det gick tydligen inte direkt fredligt till heller. De vädrar morgonluft vilket oroar.
Etablerad media har ägnat sig åt mörkläggning av problemen med invandringen, vilket tom normalt sett väldigt godtrogna bekanta börjar inse. Detta kopplat till immigrationsdebaclet i allmänhet och folk börjar misstro staten på allvar.
Får vi nu en ekonomisk nedgång kan otrevligheterna eskalera snabbt. Jag är tyvärr inte särskilt optimistisk.
Håller med, på sikt kommer det uppstå partier "till höger" om SD som fångar upp besvikna SD/SDU-väljare.
Om inte Hizb ut-Tahrir får fler röster med tanke på,de nya svenskarna och den fredliga religionen. De kan bli något efter 2018 med Hizb ut-Tahrir, S och M i koalition. Vilken lycka för alla äkta sverigevänner, de utan situations tecken då.
Fast varför skulle Sverige drabbas ekonomiskt. Vi vet ju alla att på lång sikt, typ 2019, så är alla de nya läkarna och ingenjörerna i arbete och bidrar med skattepengar till fler högutbildade invandrare. Sverige är ett vinnarland om bara inte de LO medlemmar som är "sverigevänner" får bestämma.
40 pers var det. En siffra som förmodligen bleknar bredvid hur många som tror på vättar.
Just to put things in perspective..
Enligt min mening väldigt klarsynt av Greenious att observera att "folk nu är i förnekelsesstadiet". Samt detta då ledande till en allmänt utbredd tro att Alliansen skulle kunna handha rådande situation på ett bättre sätt än nuvarande regering.
Och naturligtvis instämmer jag fullständigt i konstaterandet att allting är avhängigt av resurser och resurserna är begränsade.
Samt då att den övergripande situationen har under sommaren 2015 utvecklats på ett sätt som är fullständigt annorlunda än vad som var fallet vid valet september 2014.
Slutligen då att jag av den anledningen stannar vid åsikten att nuvarande regering med Statsminister Löfvén, Utrikesminister Wallström, Finansminister Andersson och Inrikesminister Ygerman har handlagt situationen på bästa tänkbara sätt givet situationens komplexitet och svårighetsgrad samt i enlighet vad Sverige har resurser till.
Och för de som befinner sig i ovan nämnda förnekelsestadium kan jag endast rekommendera att vänja sig vid att detta kommer i fortsättningen att vara normalsituationen.
Glöm 60-talet och 70-talet…Det var en historisk parentes!
Kommer aldrig att återuppstå!
Ekonomisk utveckling kräver ökande energiförbrukning. Vi har väl nått platåfasen nu och ser att det inte går att fortsätta som tidigare, trots negativ ränta och skenande pengaskapande. Vänta tills energiförbrukningen börjar sjunka i allt snabbare takt, då blir det akut.
Det är naturligt att ingen vill styra skeppet på väg utför. Alliansen skulle sabba sin chans till valseger nästa val om de tog över nu. Bättre då att ligga lågt och låta nuvarande regering komma med de dåliga nyheterna.
Lars har du börjat öva på ryskan inför SD:s machtübername? Eller har du en flyktplan till det förlovade Saudiarabien som har bättre koll på vilka i världspolitiken som är onda respektive goda?
Personligen tänkte jag gömma mig,min familj, mitt hus etc bakom din mamma.
De flesta skulle känns igen sig om SD kommer i regeringsställning. Inget kommer att förändras. Vi har haft en fascistisk politik sedan 1930 som först vid EU-medlemskapet började ifrågasättas och var tänkt att förändras ill en mer kontinental politik. Men så blev det aldrig utan den striden, om det upplösta svenska "folkhemmet"/fascismen kommer nu. Det sker mitt framför oss idag…
Klarar vi detta?
Nästa omgång PISA-resultat kommer i December 2016 (om samma tidsschema gäller som senast). De som sitter i regering då åker på en sjujävla opinionssmäll – oavsett om det är de rödgröna eller alliansen. Tror inte att AKB vill ta över före det, inte heller att SL vill ombilda regeringen nu, möjligen strax innan, någon gång under senhösten.
Räcker det inte att skriva Socialdemokraterna,varför detta tjatande om betongsocislister?Att cornucopia inte tror på att verkligheten räcker och ständigt är på jakt efter effekt för att "krydda" sina inlägg visar på en oerhörd brist på intelligens och självförtroende.
Test
Test
?
"Nej, jag kommer naturligtvis fortsätta kalla Folkpartiet för Folkpartiet. Det nya namnet är falsk varudeklaration och bör inte nyttjas i samma sammanhang som det partiet."
Mycket bra!
Önskar att MSM hade samma mod/integritet.
Jag antar att de flesta som skriver här lever i en skyddad förort och inte förstår vad som pågår. Den trygghet som jag som kvinna växte upp med är borta och ingen bryr sig.
http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2016-01/new-years-eve-cologne-refugee-syria-report
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Problemet är väl sossarna inte har några ledare, finns nog ingen som fått kämpa för att bli ledare, endast partiboken styr, frånvaron av ledare bereder väg för en stark ledare som enar folket, en person som pekar med hela handen och talar högt, välsignar och förbannar. Det nuvarande styret bäddar för totalitärt styre.
Jag antar att de flesta som skriver här lever i en skyddad förort och inte förstår vad som pågår. Den trygghet som jag som kvinna växte upp med är borta och ingen bryr sig.
http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2016-01/new-years-eve-cologne-refugee-syria-report
Visst, lever i skyddad förort men läser man svenska lokaltidningar är det inga problem med att dra slutsatser av vad som händer.
I Tyskland verkar dock debatten och artiklarna som vanligt lite grundligare.
Här om medborgargardens framväxt och den i vissa fall tiofaldiga ökningen av ansökningar för att få bära "små"vapen.
http://www.sueddeutsche.de/politik/buergerwehren-in-deutschland-buergerwehren-die-innere-unsicherheit-1.2830313
Ja även i Finland skriver media om det som händer på ett seriöst sätt. Sverige är unikt, på så många otrevliga sätt numera.
Ja även i Finland skriver media om det som händer på ett seriöst sätt. Sverige är unikt, på så många otrevliga sätt numera.
https://toklandet.wordpress.com/2016/01/23/kod-291/
Vänj dej!
2016 är startskottsåret för än mer massiva kvinnoövergrepp,4 kvinnor misshandlade av maskerade "män" i göteborg,artikeln är numera 291-ad.
Jag vet. Tyvärr vet de flesta som läser här inte det. De som har förstått hukar sig och skyddar sina anhöriga.
Jag vet. Tyvärr vet de flesta som läser här inte det. De som har förstått hukar sig och skyddar sina anhöriga.
Du idiotförklarar både dig själv och de (antagligen runt 30-40%) av dina läsare som stödjer SD när du kallar SD för Putins stödparti. Sluta med det. Försök förhålla dig neutral och släpp de negativa epiteten. Det är bara oseriöst.
Utöver det tack för en trevlig blogg.
SD är Putins stödparti, både i handling och tanke, och sannolikt med ekonomiskt stöd från Ryssland. Därtill kramar väldigt många sk "Sverigevänner" Putin här i kommentarsfältet och på andra håll.
Så jag kommer fortsätta kalla dem putinister och de nationalbetongsocialister som de är. Om du inte gillar att du stöder nationalbetongsocialister och putinister finns det andra partier.
Och ja, flera SD-väljare har lovat mig att jag "kommer få det jag förtjänar när vi får makten". Hot eller löfte?
För övrigt skiter jag fullständigt i vad mina läsare röstar för på parti. De tycker det är underhållande när jag skriver ner andra partier, men då får de faktiskt stå ut med att jag skriver ner även deras eget inkompetenta "parti".
Att angripa samtliga partier är också neutralitet. Att fjäska för nationalbetongsocialister genom att inte angripa dem är inte neutralitet.
Hej Lars
Jo. det är då också en slags logik 🙂
Jag undrar bland hur din värld ser ut, den är jo full av betongsocialister och -häcker, massor med foliehattbärare och putinkramare. För att inte förglömma alla dessa sypos och USA-fiender.
Du kan det inte ha så lätt alla gånger i denna färgstarka värld.
Tur då att det finns det militära att luta sig emot då och då.
Och nu skall jag ut i solen, som lyser på alla, oavsett vilken hat man nu har på sig…
Hat har man med sig!
Eller mot sig…
Hatt har man på sig.
Om det nu inte blåser rent för dj-vligt.
Du får faktiska hot? Obehagligt, oavsett vilket håll de kommer ifrån.
Förvisso att du har en poäng; jag måste erkänna att jag drar lite lätt på mungipan var gång jag ser sva(mp) skrivet.
Själv funderar jag på att rösta sd då jag känner att de gamla politikerna tappat förståndet…
Men kan inte förneka att de är nationalbetongsocialister. Mkt bra beskrivning av lars imo.
>SD är Putins stödparti,
Detta är ett extraordinärt påstående och kräver extraordinära bevis.
>nationalbetongsocialister
Bästa beskrivningen av SD jag sett.
"Spännande" vilket parti som kommer bilda regering nästa gång. Borde ju bli ett av de tre största (M, S, SD). SD är otänkbart som regeringsbildare, kommer ej få stöd i riksdagen. Låsningarna mellan M och det liberala allianspartiet (C) växer, ffa som följd av invandringen. S, C och folkisarna kommer ha svårt att samarbeta då de senare verkar göra allt de kan för att få en låglönemarknad vilket S gör allt för att undvika. M & S koalition är prestigeförlust big time. Känns som att vi kan få en polsk riksdag.
Perfekt läge för att inte göra något alls.
SVMP inser att reformer de föreslår kan straffas med nyval.
Alliansen inser att de inte har regeringsduglighet.
SD lurar i bakgrunden.
Två år till utan politik! Utmärkt.
De så kallade "sverigevännerna" missar inte ett tillfälle att gotta sig i att det går dåligt för Sverige. Det verkar även finnas en del "sverigevänner" i övriga Norden som gärna ser att Sverige misslyckas, men de har aldrig kallat sig sverigevänner.
Detta kan ge Alliansen råg i ryggen att fälla regeringen, Löfven ev hot om nyval kommer då att falla platt.
Men den stora frågan är C. Kommer de acceptera att ta makten med SDs passiva stöd och kan de acceptera Ms kursändring i migrationsfrågor?
Tveksamt.
Behöver vi C för att bilda en ny regering med SD stöd?
Nej, men nu vill ju inte Alliansen regera med SDs stöd, för då hade de gjort det för länge sedan.
Det är ganska otaktiskt att försöka fälla regeringen i detta läge. En ev. valutgång är högst osäker och det kan uppstå mindre angenäma konstellationer som försämrar läget ännu mer.
Det bara 2 år till nästa val och om väljarnas förväntan är att "det ska vara som förr", den förväntan går inte att infria, speciellt inte på 2 år. Det är då väldigt tacksamt för en oppostion att argumentera för den sittande regeringens misslyckande.
Det kommer aldrig bli som förr utan nu är det en ny karta och nya förutsättningar som gäller och då måste det komma någon med visioner och har kraft att genomföra politiska reformer som så väl behövs (i ett samhälle som omfattar alla). Det tar säkert minst 2 mandatperioder att ändra kurs på skutan Sverige.Nuvarande politiker verkar mest försöka sitta av tiden helt enkelt och verkar vara uppgivna.
Naturligtvis helt korrekt observerat av Dig att det numera är en ny karta och nya förutsättningar som gäller. Inget kommer någonsin att bli som förr!
Både S och M har detta fullständigt klart för sig och försöker så gott låter sig göra formulera sin politik i enlighet med detta och i enlighet med sina respektive grundläggande ideologier.
Svenska folket har tyvärr till stor del dock ännu inte helt och fullt uppfattat att det är en ny sorts verklighet som gäller…och alltför många låter sig lockas av Herr Åkesson och hans partis fullständigt verklighetsfrämmande tro att det finns möjlighet att återskapa 60- och 70-talet.
@Sjunkbomben, chief karlsson
Ni verkar ha väldigt dimmiga begrepp om vad som händer i Sverige och vad som händer med Sverige. Om ni hade lite klarare syn så hade ni blivit skräckslagna av det ni såg.
Sverige måste ha nyval snarast, så att vi åtminstone får en demokratisk möjlighet att sätta stopp för den destruktiva massinvandringspolitiken. Detta är fullständigt uppenbart för klarsynta! Sjuklöverpartierna eller DÖ-skallepartierna kommer inte upphöra med den destruktiva massinvandringspolitiken! De tycker sig genom DÖ ha fått mandat från väljarna att Sverige ska bli en humanitär stormakt, i vilken massinvandringen är en viktig komponent.
Nyvalet bör också innehålla en omröstning huruvida Sverige ska ha kvar det dyra och destruktiva EU-medlemskapet.
Då ca 80 % av alla riksdagsbeslut redan är fattade av EU, så kommer riksdagsarbetet att fortgå i gamla hjulspår också efter ett omvälvande nyval. Det är främst på det sociala området, dvs bl.a. vid beslut rörande "Den humanitärande stormakten", som riksdagen har domvärjo över.
Röstar ju vad som är bäst för Sverige och dess befolkning. SD blir det helt klart. Sjuklövern kan kyssa den kroppsdel jag har högst när jag plockar jordgubbar. Tycker ändå det är roligt när cornu går igång.
Cornucopia består av ett flertal skribenter.Idag har nog vikariestallet varit inne i trollfabriken.Fårbonden är bara ansiktet utåt.se understrecket.wordpress.com för vidare diskussioner om trollfabriken cornucopia finansierad av Nato.
"Nej, jag kommer naturligtvis fortsätta kalla Folkpartiet för Folkpartiet. Det nya namnet är falsk varudeklaration och bör inte nyttjas i samma sammanhang som det partiet."
Så "folkpartiet" för ett parti som har stöd av 6% av folket är en korrekt varudeklaration?
Finns det öht något parti som har korrekt varudeklaration?
Finns öht inget man vill rösta på i den listan, soffan är bättre. Då kan man åtminstone hålla sitt sinne rent – skyll inte på mig jag har inte medverkat till idiotin!
Sifo är inte direkt kända för sin pricksäkerhet. Institutet bör ses som ett propagandaorgan för regeringen / etablissemanget.