Enligt ett färskt internt tjänsteutlåtande hos Muteborgs kommun (PDF) föreslås att kommunen ska köpa upp till 1 000 bostadsrätter för att härbergera asylsökande. Detta in kombination med att man ska uppföra sk Kaplanslum, köpa- eller bygga nya hyresrätter, samt ta befintliga hyresrätter hos Förvaltnings AB Framtiden i anspråk.
Man skriver:
“I Göteborg är bostadsläget för nyanlända flyktingar mycket ansträngt och det har uppmärksammats bland annat i riktlinjerna för bostadsförsörjning och i strategi och plan mot hemlöshet.”
Sammanfattningen av hur man ska ordna de 1 000 bostäderna lyder:
“a) Inventera lämpliga platser för modulhus och utse aktörer för byggnation av modulhus.
b) Inventera lokaler lämpliga för ombyggnad till genomgångsbostäder.
c) Förvärva bostadsrätter och successivt använda kommunens befintliga bostadsrätter till genomgångsbostäder.
d) Utreda möjligheten att avsätta andel av Förvaltning AB Framtidens nybyggnation/befintliga bostadsbestånd till genomgångsbostäder.”
![]() |
Göteborg. |
Initialt handlar det dock bara om att köpa 50 bostadsrätter till priset 100 000 000:- SEK på den öppna marknaden, ett pris om 2 MSEK per bostadsrätt. Det finns bostadsrättslägenheter ner till ca 700 000:- SEK styck i Göteborg, men man avser alltså att köpa betydligt dyrare eller större lägenheter än så.
Skulle samtliga bostäder vara bostadsrätter till ett pris om 2 MSEK styck skulle summan landa på 2 miljarder kronor för Göteborgs kommun. Dock finns det bara ca 700 bostadsrätter till salu i kommunen just nu.
Hur 1 000 bostäder ska finansieras lämnar tjänstemännen som en övning åt kommunen och kommer inte med några som helst förslag för detta, utan det behöver vidare utredningar. Kan handla om höjd kommunalskatt, ökad skuldsättning, eller de sedvanliga höjningarna av skolornas hyror, så regeringens dedikerade pengar till t ex lärarlöner kan omfördelas inom kommunens budget.
Man kan konstatera att det är möjligt att köpa 50 bostadsrätter på ganska kort tid, men övriga åtgärder kommer ta månader och år, medan behovet är mycket ansträngt just nu. Att uppföra Kaplanslum, sk modulbostäder, kräver förstås bygglov, och sådana kan överklagas i åratal.
En konstig sak med tjänsteutlåtandet är att det är daterat nästa måndag, dvs den 28:e september.
81 kommentarer
Ja men vad är väl några miljarder hit eller dit…(snittpris bostadsrätt i gbg, räcker 2,5 Mkr?)
Det har väl muteborg råd med. Bara att höja trängselskatten – och påminnelseavgiften för alla korkskallar som förlitar sig på autogiro 😉
Det finns absolut utrymme för kraftiga skattehöjningar i Västergötland. Om vi bortser från priset på lägenheterna så bör kommunerna också renovera dessa till lyxstandard med senaste 12kg tvättmaskinen och TV/HIFI kombo.
Men jag förstår inte varför de begränsar sig till bostadsrätter? Jag tycker man ska börja köpa upp villor och radhus så att flyktingarna känner sig väl till mods redan från start.
När flyktingen klarat av ett enkelt prov i Svenska ska staten skänka bostaden åt flyktingen och betala hyra/avgifter i max 30 år.
Rätt vidrigt egentligen att inte detta redan sker i Sverige, de stackars flyktingarna har faktiskt flytt ifrån elände och kunde ha drunknat i medelhavet.
För att få flyktingarna så produktiva som möjligt så fort som möjligt bör körkort delas ut tillsammans med pass och ID-kort vid första kontakten med migrationsverket. Det är också viktigt att kommunerna köper in transportmedel som bilar och motorcyklar dag 1 så att flyktingarna kan ta sig runt i sitt nya land.
Kom också ihåg att Svenskarna föder inte tillräckligt med barn och blir gamla så vi behöver få in minst 10.000 flyktingar per dag för att klara välfärden i Sverige. Ett attraktivt "start-paket" med villa, bil och körkort samt saftiga bidrag skulle göra Sverige till ett attraktivt slutmål för världens flyktingar.
Svenne Svensk klarar galant en kommunskatt på 60% och gärna upp mot 80% för att sedan ta resten i ökad moms och andra punktskatter.
Ökad moms var ett mindre bra förslag för det drabbar ju även flyktingen.
Det är strukturell rasism att tvinga flyktingar att betala moms. Jag hoppas Socialdemokraterna tillsammans med MP får till en lagändring omgående bums där flyktingar slipper betala moms och andra skatter de första 30 åren i landet.
Nästan alla som kommer har inte flytt från eländet i Afrika utan närmast från eländet i de rasistiska
lämderna Tyskland och Danmark, som är stygga länder ,medan StorSverige ju är ett snällt land. . Men jag håller med Löfven, flykingarna måste delas solidariskt inom Europa . Det är orättvist att bara Strosverige ska få all vinst, så därför bör vi nu se till att Schengen- och Dublin-avtalen följs så att fler länder kan få njuta av framtida välfärd och föryngring , och detta kan göras genom enkelt genom gränskontroll vid Öresund. .
Bäst av allt, kommunen kan nu köpa tillbaka lägenheter till bubbelpriser som staden sålde ut till reapriser för några år sen. Man spyr. Maklös förlustaffär. Vart tog pengarna vägen? Tja, de som inte cirkulerar kvar i bostadsbubblan gick väl till lyxkonsumtion, SUV:ar, thailandsresor, köksrenoveringar utförda av överbetalda hantverkare med överprisat byggmaterial.
I Sverige finns det ingen debatt värd namnet, eftersom folk i decennier har matats med de självcensurerade massmediernas floskler. I fråga om den s.k. flyktingkatastrofen finns det inte en enda artikel i etablerad press som inte blivit smittad med "Refugee welcome" euforin. Detsamma gäller i högsta grad SVT: ingen sakligt hållen information. Rädslan att avvika från den förhärskande konformismen är nu så stark att nästan ingen vågar använda sitt eget namn ens när dem skickar en insändare som strider mot den påbjudna "värdegrunden". Vad kan man säga om förutsättningar för demokrati i ett samhälle där hyckleri vårdas som en dygd?
Ja, jag undrar också vad folk egentligen tror. De flesta verkar bara rapa upp något generellt mantra om att vi har råd men ingen ifrågasätter kostnaden eller tittar ens åt hur man ska lösa det. Det får någon annan göra. Tex kommunen, det är bara att sprida ut de asylsökande över landet. Släng in ett par 100 i Sorsele och ett par tusen i Täby sen när skolan krackelerar så är det förjävligt och någon annan måste göra något. Det får heller inte elda till ett par kronors högra kommunalskatt utan pengarna ska liksom bara trollas fram för vi har råd.
Debatten är helt sinnessjuk för att inte säga obefintlig.
Är detta samma kommun som konsekvent i 25 års tid uppgraderat och förstört allt billigt boende i hela stan (som tex Haga om ngn av läsarna till äventyrs är gammal nog att komma ihåg husnallararna ockupation av nämnda stadsdel)? Kortsiktighet och allt annat än framförhållning is da shit!
Nulli secundus
Daterat på måndag? Du kan ju kollringa diarienumret med kommunen antar jag för att dubbelkolla att ingen aprilskämtar med dig?
Sen undrar jag, är det inte många brf som vill ha en fysisk person som köpare och/eller förbjuder all andrahandsuthyrning? Det är väl fortfarande styrelsen som har beslutsrätt om medlemskap så det är ju inte säkert att kommunen får köpa även om de bjuder högst?
Styrelsen kan säga nej till juridisk person utan motivering.
Så är det i den brf som jag bor i, i alla fall. Om sen kommunen ändå kan buffla sig in på något vis vet jag inte. Man kan väl anklaga styrelsen för att vara rasistisk och hota med att hänga ut dem i media antar jag?
Det står inskrivet i bostadsrättslagen att en förening inte kan neka kommunen.
4 § En juridisk person som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet, som inte är avsedd för fritidsändamål, får vägras inträde i föreningen även om de i 3 § angivna förutsättningarna för medlemskap är uppfyllda.
En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Lag (1992:505).
Det finns också inskrivet att en förening inte får neka en kommun att hyra ut i andra hand.
10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.
Samtycke behövs dock inte,
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett landsting.
Styrelsen skall genast underrättas om en upplåtelse enligt andra stycket. Lag (2003:31).
Oj, så spännande.
Ja – det är spännande.
Fick själv reda på detta när jag hamnade i styrelsen och diverse frågor dök upp och det kom fram att kommunen ägde några lägenheter.
Dock tror jag det finns någon praxis att en kommun inte kan äga mer än 10% av lägenheterna i en bostadsrättsförening.
Någon måste nypa mig i armen! Så här kan verkligheten bli när ett "helt" land drabbas av pappersförmögenheter och där kredittillväxten ger folk(i synnerhet etablissemanget) med goda disponibla inkomster moral-hybris.
Att kritisera är knappast politiskt korrekt. Denna typ av skeenden är symptomatiska men naturligtvis vore besluta att köpa enligt ovan att sätta kommunen i konkurs vad det lider. Eller kommer pengarna från det statliga biståndet? Det handlar om att våra makthavare inkl EU är tagna på sängen och nu tvingar "känslosåsen" dem alla på knä inför folket så att inte SD får vatten på sin kvarn.
Såg någon inslaget om bulgariska flyktingarna i SVT? Människorna i lägret hade inte den minsta självrespekt. De klarade inte av att organisera sig själva och sköta t.ex hygien och avfall. Undrar hur det skulle se ut i ett lägenhetsområde……..
Jaaa.. och här kommer kommunen in och påverkar marknaden och priserna kommer naturligtvis skjuta i höjden. För kommunen har ingen limit utan "måste ju ha sina lägenheter. Snedvrider utbud och efterfråga och de privata som också spekulerar för betala dyrt på en felreglerad marknad. Det här blir bara värre och värre medan politikerna tycker att integrationspolitiken är väl fingerande
Wofser:
Betyder de formuleringar du anger att föreningar är tvungna att tacka och ta emot från kommuner (och landsting) endast i de fall de redan äger medlemskap, vilket i så fall öpnnar för att föreningar kan neka kommuner att köpa in sig?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ärendet kommer att behandlas på fastighetsnämndens sammanträde 2015-09-28.
Det måste ju vara vänsterns fel?
Är det tillåtet att köpa en bostadsrätt och sedan använda den som genomgångsbostad? Bostadsrättsföreningar har ju ofta regler mot andrahandsuthyrning
En juridisk person kan äga lägenheten, men det är inte säkert att en juridisk person får bli medlem i klubben.
Undrar hur många föreningar som är intresserade att ha Göteborgs kommun som medlem i föreningen.
Från
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/medlemsprovning
"Bostadsrättslagens bestämmelser utgör numera också ett stöd för föreningar som inte alls vill ha juridiska personer som medlemmar. Föreningen bestämmer fritt om medlemskap och kan säga nej till juridisk person utan närmare motivering. Styrelsens beslut kan inte överklagas."
Antar att kommunen räknas som juridisk person i detta fall. Så det är inte bara att köpa för kommunen. Men de hade väl lite otur när de tänkte.
Jo – kommunen räknas som juridisk person men har även undantag i lagen som säger att en förening inte kan neka en kommun inträde.
Kommunen har även lagligt undantag om andrahandsuthyrning – föreningen kan inte neka en andrahandsuthyrning om en kommun äger bostadsrätten.
Såg ditt svar ovan. Bra för kommunen att de är mer jämlika än andra.
Jonsson, sådan är socialismen!
Wofser:
Här kom svaren på mina frågor ovan. Tack.
Tyvärr är det mina och dina pengar som ryker till Kållarna. Göteborg får 3,3 miljarder i statsbidrag 2015.
Ja dessa sossestäder, Malmö bränner väl strax under fem miljarder mer per år än vad de får in.
Hade man tagit bot de kommunala utjämningsbidragen så hade dessa misskötta städer helt enkelt varit tvungna att skärpa sig, med dagens system kommer det aldrig att hända.
Wow… Följande är från sidan 16 i form av ett citat:
"Stadens inköpskostnad blir hög men bör ses som en investering då lägenheterna
bedöms öka i värde över tid och kunna avyttras med
vinst efter användning. Snittkostnaden för bostadsrätter var i april 2015 38 905 kr/kvm.
Med en snittstorlek på 66 kvm skulle investeringskostnaden för 100 lägenheter vara 257 miljoner.
Kostnad för andrahandsadministration, anvisning och stöd i bostaden
tillkommer."
Om kommunen ger sig in i hysterin får vi bara bubblan mer bensin på brasan. Då blir de ju garanterad värdeökning på kort sikt, win-win
Detta är faktisk en fantastisk slutsats som visar att dumheten regerar inne på kommunen.
Det är absolut ingen garanti att lägenheterna bedöms öka i värde över tid, utan tvärtom tar kommunen på sig en ordentlig risk som knappast kan underskattas. Just att kommunen går in och "tar bort" objekt gör att priserna på kort sikt kommer stiga ännu mer, från redan rekordhöga nivåer. Detta är ett väldigt typiskt tecken på en tillgångsbubbla, det vill säga att man motiverar dyra köp med att man över tid får en värdeökning!
Hmm. man köper en lägenhet i hyfsat skick, har den som temporärt boende ett tag och säljer. Vem tror att den är i samma skick? Inget illa ment med vilka som bor där, men just temporärt boende in/ut får nog effekten att det slits ganska hårt. Hörde jag förlustaffär?
Ja och vad är värdet på övriga lägenheter i ett hus där hälften av de boende "hyr" av socialen? Lär inte bli kul att bo i den föreningen.
När självaste staten spekulerar i fastigheter… ja jösses.
Nu fylls alla hus med flyktingar.
Det kommer hundratals om dagen.
Det finns gott om lediga tillfälliga bostäder där vi valt att inte bo just nu.
Campingstugor som bara nyttjas på sommaren eller vintern.
Men är detta en lösning annat än tillfälligt?
Är det nån som tror att dagens flyktingar kommer att återvända?
Är det nån som tror de blir självförsörjande?
Ett livslångt åtagande som tvingas på oss.
Vi kan hjälpa dem i närområdet i stället!
Nej och åter nej..nej…nej…. då ger vi röster åt SD
Ingen i världen ser de svenska hjärtan som bidrar med ekonomiskt stöd åt de som i verkligheten behöver akut hjälp i flyktinglägren i närområden. Var är våra svenska insatsgrupper likt de som åkte iväg under jordbävnings-katastroferna? Måste vi alltid tävla med våra hjärtan istället för handgripliga insatser? De i flyktinglägren vill inget annat än att kunna vänta ut en möjlighet att återvända hem men som det nu ser ut är flera på gång att fly norrut. Vi ger dem motiv om vi fortsätter så här.
När det gäller överklaganden av bygglov så är det ju så att man måste vara sakägare för att få överklaga.
När det gäller vanliga byggnader typ bostäder o dyl så blir man endast sakägare om man äger en fastighet som gränsar till den aktuella, strikt taget. Med höga hus, vindkraftverk mm gör man en generösare tolkning.
Men om man lägger kaplanslummen riktigt långt ute i busken så kan man kanske smyga igenom det?
Jorå, sitter ju på hyresrätt och hade hopp om att byta upp mig i storlek.
Större lägenheter dras ju undan omflyttningskön, och nu ska man in på den ordinarie marknaden och trissa upp hysterin ytterligare. Man hamnar väl snart i Sätila om detta ska fortsätta.
Måste vara Kristina Persson som skrivit utlåtandet.Eller Doc. i Tillbaka till framtiden.
Det räcker inte med inköp, sedan ska månadsavgiften betalas och kommande underhåll (om man nu vill sälja med vinst). Dessutom lär detta ytterligare elda på bostadsbrasan då en stor kapitalstark aktör dammsuger marknaden,
Modulhus är som tidigare nämnts på bloggen som att kissa på sig. Kostar i princip som en "riktig" bostad men har en väldigt kort livslängd på 10-15 år d.v.s. en enorm avskrivning. Bättre att investera långsiktigt i stil med miljonprogrammet eftersom flyktingarna kommer inte försvinna utan det är ett permanent behov som ska tillgodoses.
Jag har själv bott i bostadsrätter i 10-12 år (bor nu i villa) så jag har egen erfarenhet av underhåll.
Så länge man inte behöver (eller vill) ge sig på totalrenovering av kök och badrum så är underhållet väldigt billigt i en bostadsrätt.
Tapeter, golv, lister och lite färg – det är ungefär det enda som behöver underhållas.
Sant att underhållet i en bostadsrätt behöver inte vara dyrt. Men behovet är permanent så de lär inte kunna sälja tillbaka.
Just i detta fall så ligger kostnaden främst i inköp och månadsavgift. Sedan finns det väl en "etableringskostnad" med möbler/kläder/husgeråd/platt-tv och annat som anses nödvändigt.
Wofser, det är när du själv bor i lägenheten och är rädd om den som underhållet är billigt. De som kommunerna sätter i dessa lägenheter är oftast inte rädda om dem, vi har en kommunägd lägenhet i min förening och kommunen har gjort minst tre totalrenoveringar de senaste 15åren av den. Enda fördelen är att de av bara farten även tar saker som är föreningens ansvar som golvbrunnar och element.
Har du sett hur hyreshusen på Rosengård ser ut? Media älskar att hänga ut hyresvärdarna för dåligt underhåll men sanningen är att slitaget är mångdubbelt större där än på andra ställen, det går helt enkelt inte att ha en normal budget för underhåll på sådana områden.
Äsch! Det där är en bra mjäkig, revisionistisk åtgärd. Varför inte nationalisera HELA bostadsbeståndet? Med ett nationellt bostadsbestånd kan man dessutom ha marknadshyror utan skadlig monopolprissättning: 50 kr i Karesuando och 35,000 i Stockholms innerstad? OCH en nationell bostadskö, organiserad av Boverket, som bedömer vem som har störst behov av att bo var. Det första de kan göra är att flytta tillbaka Sandviks ledning till Sandviken.
Lär ju inte bli kul för de svenskar som hamnar på gatan i detta klimat med allt fokus på ekonomiska migranter.
Varför står inget om detta i GP? Det bör vara en nyhet som engagerar.
Man måste vara utrustad med civilkurage för att utsätta sig för rasiststämpeln i denna feghetens tidevarv. Eftersom våra makthavare ser främst till sina personliga intressen och våra journalister arbetar som om upprätthållandet av det påbjudna hyckleriet var deras främsta uppgift, någon ljusning är inte i sikte.
Finns väl någon kommun med gott om mark, erbjud tomter samt byggmaterial och låt flyktingarna själva bygga hus
med sakkunnig arbetsledning, gärna mark med en odlingsplätt till så de kan odla lite grönsaker och ha husdjur.
Först då kan man dra fram jämförelsen som alltid görs "Jomen, det kom ju en miljon svenskar till Amerika".
Om folk får (eller på avbetalning) en husbyggsats, spett spade, hammare osv. och två hektar mark i Värmland, först då blir det "Karl-Oskar och Kristina 2.0".
Tror att fler svenskar hade nappat på det, inklusive jag själv.
Tidigare boende i en BRF med 4 kommunägda lägenheter (sedan föreningen skapades 1968) på en gräddhylla utanför Göteborg. Jag kan jag bara säga: – NEJ! För helvete, sälj till vem som helst men inte kommunen.
Det spelar ingen roll vilka eventuella garantier kommunen ger, tids nog kommer lägenheterna att fyllas med missbrukare, eller människor med stora problem. Ofta så stora problem att kommunens särskilda boenden inte orkar med dem. Det var väl praktiskt att dumpa av dem i vår BRF.
Ok, en anekdot från verkligheten:
Att de lägenheter som motsvarade de kommunalt ägda gick för ca 1.1 – 1.5 miljoner retade upp en del. Klart det sved att se missbrukarna bo mer eller mindre gratis i lägenheter genom kommunens försorg, som andra varit tvungna att belåna sig hårt för att komma över.
Vi hade bl.a. en manisk samlare som kommunen hade gett upp hoppet om, vilket resulterade i överfyllda trappor, källarutrymmen, tvättstugor och lekplatser med skrot. Det såg för jävligt ut och luktade fan. Föreningen fick inte ens genomföra stamrenoveringen i lägenheten, eftersom personen vägrade släppa in hantverkarna och det blev en juridisk process av det hela. Vi gav upp.
Den tungt belastade knarkaren gjorde inte saken bättre. Mängder av bilinbrott, vandalisering, cykelstölder och uppbrutna källarförråd. Främst utförda av folket han drog till sig. Bara att gilla läget.
De två kraftigt psykotiska personerna kände jag stor medkänsla för. Förstod att de hade det jävligt jobbigt. Lite besvärligt när de var paranoida och trodde att alla grannar var ute efter dem. De hade behövet ett bättre boende med stöd dygnet runt.
Och det GICK BARA INTE att häva/bryta ägarkontrakten. Kommunen satte in alla juridiska resurser som fanns. Vi fick ge upp även där.
Så efter några år med en tung missbrukare, en extreme hoarder och två psykotiska personer så beslutade jag mig för att flytta. Berättade för den nya köparen hur fantastiskt området var, med närhet till precis allt och ett stort varierande utbud av trevliga och intressanta grannar.
EN gubbe i Malmö jag känner hade ett par hyreskåkar. Han brukade ta till den extraordinära åtgärden att montera ner ytterdörren för renovering när han verkligen ville bli av med folk. Men det går kanske inte i en brf…
Nä, går inte ytterdörren brukar gå under medlemmens underhållsansvar. Brf får väl ändra stadgarna så att föreningen ansvarar för dörrar och fönster, bra ide att montera bort dem för underhåll! Den boende är ju tvungen att släppa in föreningens hantverkare, och man vet ju hur försenat att kan bli i byggbranschen…
Ingen tanke i huvudtaget på hur negativt detta kommer ses på av skattebetalare och medborgare? Har inte vi rätt att bo?
Klassiskt rasist snack, blir så jävla trött på er "vi vill inte betala skatt så flyktingarna kan leva" och "vart ska vi bo?" fy fan fy er omänsklig skithögar!
Håller helt med, Hr. PK ovan , alla svenskar som vill bo i lägenhet eller hus är riktigt fula rasister.
Avsäg ditt Svenska medborgarskap, köp ett Somaliskt pass och sätt dig i kö.
Bygglov kommer man helt enkelt att skita i, precis som man redan gjort angående z…….
Cornucopia brukar ju skriva om att kommunerna använder skollokalernas hyra för att håva tillbaks pengar från skolpengen. Nu verkar staten ha tagit inspiration.
http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-tar-ut-65-miljarder-ur-akademiska-hus/
Det gör mig så vansinnigt ledsen att se den totala inkompetens som råder hos den ledande eliten. De är beredda att ta till vilken idioti som helst så länge de kan undvika att göra / säga något som kan uppfattas som kritik mot rådande invandringspolitik. Den rådande situationen är fullständigt ohållbar.
Det är som att försöka rädda ett sjunkande skepp genom att möblera om på däck.
Detta var det mest vansinniga jag hört! Allvarligt talat.
Följande formulering i dokumentet är ju helt sanslöst: "Samtidigt är bedömningen, att även om utbudet ökar på sikt genom en ökad takt i bostadsbyggandet, att det är en tämligen riskfri investering för kommunen….Stadens inköpskostnad blir hög men bör ses som en investering då lägenheterna bedöms öka i värde över tid och kunna avyttras med vinst efter användning."
Varför räknar de förresten på ett kvadratmeterpris på strax under 40000kr när det rimligtvis borde gå att hitta billigare lägenheter än så för ändamålet?
Ingen vill bo långt utanför d.v.s. närmare centrum, högre priser.
Kommunen kommer alltså få inticament för att inte öka byggandet för mycket. Då förlusterna i deras fastighetsbestånd bli en hård smäll.
Räcker inte räntesänkningaracet för att håla uppe bubblan kan ju alltid staten själv ge sig i på bostadsmarknaden. Då kan man ju docka många gränser för hur långt bubblan kan blåsass.
+1
Vi börjar nog gå in i sista fasen i skenåterhämtningen. För att ignorera dessa desperata medel måste man nästan vara frivilligt blind för att inte se att det är sista utvägens köpare som vill att skenet ska bedra.
Stockholm stad får gärna gör samma sak på Söder. Det skulle vara mycket bra om kommunen först gör en djupgående undersökning för att ta reda på vilka delar av kommunen som är mest positiva till invandringen, helst ner på bostadsrättsföreningsnivå. Sedan kan man fylla dessa uppgångar med invandrare och innergårdar med tältläger. Hela kalaset skulle med fördel finansieras av stockholmarna själv via kommunalskatten. Det får gärna slå upp ett par hundra byggbaracker i Tantolunden också för att husera nyanlända. Även på Medborgarplatsen går säkert klämma in ett par baracker. Finns det hjärterum och finns det stjärterum 😉
Känns som ett klockrent förslag ur ett aktivistiskt perspektiv.
Köp 10-15% i några stora föreningar och blanda migrations och socialfall. Ge fullmakt till andrahandshyresgästerna att gå på alla möten, kandidera för uppdrag och kräva sin rätt i tvättstugor och förråd. Inled lite diskrimineringsprocesser med hjälp av DO och press och resten av lägenheterna kommer att bli billiga.
Det finns ingen som tycker synd om bostadsrättsinehavare utom bostadsrättsinnehavarna själva. Villaägare bryr sig inte, hyresgäster är avundsjuka av princip. Ingen kan klaga utan att bli uthängd som främlingsfientlig, och alla som drabbats av sura brev från Styrelsen kan le i mjugg.
En medlem har bara en röst på stämman oavsett hur många bostadsrätter denna har. Kommunerna funkar tvärt om man ignorerar föreningen fullständigt och tycker att styrelsen skall sköta allt, se tidigare inlägg ovan.
Känns som ett klockrent förslag ur ett aktivistiskt perspektiv.
Köp 10-15% i några stora föreningar och blanda migrations och socialfall. Ge fullmakt till andrahandshyresgästerna att gå på alla möten, kandidera för uppdrag och kräva sin rätt i tvättstugor och förråd. Inled lite diskrimineringsprocesser med hjälp av DO och press och resten av lägenheterna kommer att bli billiga.
Det finns ingen som tycker synd om bostadsrättsinehavare utom bostadsrättsinnehavarna själva. Villaägare bryr sig inte, hyresgäster är avundsjuka av princip. Ingen kan klaga utan att bli uthängd som främlingsfientlig, och alla som drabbats av sura brev från Styrelsen kan le i mjugg.
Enligt Aftonbladet vill regeringen inhysa invandrarna i nedlagda fängelser och kaserner. Undrar om det inkluderar "Bodens fästning".Månne billigare eller diskret metod att få dem att söka sig annorstädes?
Bodde tills nyligen i en Brf i Göteborg i vilken Göteborgs Stad äger en bostadsrätt som de f.n. hyr ut till en familj från Syrien. Enligt stadgarna (och bostadsrättslagen) får just kommun och landsting, som äger bostadsrätt, tydligen hyra ut i andra hand utan att först få föreningens godkännande. I just vårt fall tyckte jag detta innebar problem. Jag påtalade för kommunens representant att det fortfarande är bostadsrättshavaren som är ansvarig och att kommunen därför måste se till att andrahandshyresgäster faktiskt följer föreningsstadgar och de regler som styrelsen beslutar om. I de fall, som detta, då det finns en språklig barriär, så måste kommunen som bostadsrättshavare vara mer aktiv och följa upp att informationen från styrelsen (i vårt fall via utskick, web och TV) tillgodogörs av andrahandshyresgästen.
Kort sagt kan man säga att kommunen sket fullständigt i det.
Jag rekommenderar er som är medlemmar i Brf:er att inte godkänna Göteborgs Stad som nya medlemmar om ni inte får skriftligt på att de kommer vara aktiva medlemmar i detta avseende. Eller så får ni vara beredda på att ta det ansvaret själva.
Hur har du tänkt att bostadsrättsföreningen ska komma runt följande paragraf i bostadsrättslagen (ej dispositiv via stadgar):
4 § En juridisk person som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet, som inte är avsedd för fritidsändamål, får vägras inträde i föreningen även om de i 3 § angivna förutsättningarna för medlemskap är uppfyllda.
En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Lag (1992:505).
Eller följande:
10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.
Samtycke behövs dock inte,
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett landsting.
Styrelsen skall genast underrättas om en upplåtelse enligt andra stycket. Lag (2003:31).
Wofser har helt rätt, föreningen är totalt rättslös mot kommunen, enda man kan göra är att skriva brev med krav om rättelse som kommunen glatt kan arkivera i det runda arkivet.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/billigt-bergrum-till-salu-i.html
http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/18-ha-skog-och-28-karnvapensakra.html
Vad hade ni trott? Att detta inte skulle ske?
Detta är ju ett resultat av "öppna era hjärtan" som vi har valt att genomföra. Minns nu att 87% röstade för detta så det finns absolut ingenting att klaga på. Och som tur är så är detta bara början på folkvandringarna. Vi kommer inom kort få öppna hjärtat mycket mer och visa hur vansinnigt goda vi är. Refugees welcome!
Dessutom är det ju en ren vinst, varje flykting är ju en potentiell guldgruva som kommer att hjälpa till att ge Sverige den tillväxt vi ju måste ha!
Så öppna era hjärtan, och öppna era hem! I princip behöver man inte mer än 3.3 m2 att leva på. Det är lite trängre än vad grisarna har, men vad gör det, huvudsaken är att hjärtat är öppet!
Min önskan är nu att Ungern och de andra rasiststaterna öppnar en korridor mot Sverige, och bjuder in alla som vill till Sverige! Vi svenskar är ju ett barbariskt folk som är djupt rasistiska och kan verkligen behövas bytas ut mot mer spännande och bättre fungerande kulturer.
Detta blir finfint!
Hur blir det egentligen med den svenska djurlagstiftningen när så många utan den minsta empati för djuren väljer Sverige att "fly" till?
Hög tid att stänga kranen! Vi måste se över vår balja för att se hur mycket vi mäktar med att fylla den med..
Det är fullständigt ohållbart att över 1000 flyktingar per dag marscherar in i Sverige, var ska alla slutförvaras??????
Under Sergels Torg.. med allt det andra högaktiva avfallet? Nä visst ja, det ska ju till Malå eller Sorsele.
Finlandsfärjor är ju ett bättre alternativ. Köp alla som finns på marknaden och placera dem i svenska hamnar. Låt flyktingarna bo ombord. När Svenne Banan inte kan resa och köpa taxfree längre så stannar inkomsterna på land. Således en självfinansierande reform på lite sikt. När fred sedan utbryter i mellanöstern kan båtarna lätta ankar och åka dit direkt. Alla vinner!