Nedanstående är ett gästinlägg från en mångårig läsare, som innehåller en rad poänger kring elfordon. Åtminstone en läsare som kommer kunna ta sig till jobbet individuellt även långt efter peak oil.
Det snackas mycket om elbilar nu så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Själv pendlar jag med elektrisk motorcykel. Varje vardag 4 – 6 mil, året runt.
Min elektriska motorcykel kostade mig 35 000 kr ny för två år sedan (Kina-import), gör 110 km/h och tar sig 6 – 15 mil beroende på hastighet och temperatur.
Lithiumjärn-ack på 4,6 kWh (77V Winston), 9kW hubmotor inbyggt i bakhjulet, knappt några rörliga delar och inte mycket service. Batteriet har en förväntad livslängd på ca 20 000 mil – självklart beroende på hur djupt man laddar ur det varje gång, men lithium-järn är bra på denna punkt.
![]() |
Fyra tomma elbilsparkeringar på
Kungsmässan i Kungsbacka. Två Mode-3 Type 2 och två 230 V 16 A Schuko. |
Motorcykeln drar 0,5 kWh/mil vid pendlig på 50- till 90-väg och ett snitt på 60 km/h, och en stor vinst många missar är att motorcykeln är fullt laddade varje morgon. Jag slipper åka till bensinmacken när jag är som mest stressad.
Det kan mycket väl vara så att framtidens trängsel kommer minska i takt med att drivmedelspriserna ökar och omställningen till elfordon inte går i en takt som håller trängseln på vägarna konstant. Elbilar är dock i dagsläget en lyx och relativt få vågar punga ut med den initialt högre investeringen. Räckvidden hos de billigaste fordonen tillåter endast daglig jobb-pendling, och det krävs därför i detta läge oftast två fordon per familj för att tillfredsställa behovet för längre resor.
Jag själv är dock positiv vad gäller hastigheten på omställningen till elfordon. Det kan mycket väl explodera mer än väntat i takt med att priserna på batterier faller snabbare än väntat.
Det jag är mer bekymrad över är trängseln på vägarna.
95% (höftning) av bilarna jag ser i min dagliga jobbpendling (Erfarenhet tagen från Göteborg & Stockholm), innehåller EN person. Det är givetvis ett problem att varje person ska släpa omkring på 1,5 ton prylar varje dag!
Jag som kör mc minskar trängseln och slitaget på vägarna ofantligt.
En parkeringsruta motsvarande bilstorlek rymmer minst 5 motorcyklar.
Att parkera på mc-parkeringen är gratis. Gissa vad det kostar att parkera centralt i Stockholm en vardag med bil?
Fördelar:
- Extremt billigt pendlande
- Knäpptyst upp till vindbruset börjar bli påtagligt.
- Smidigt vid trafikstockning (Ja, man får köra mellan bilarna i 2-filiga köer).
- Man betalar ingen trängselskatt för mc och inga vidriga påminnelseavgifter.
- Får plats att parkera överallt och gratis på mc-platser.
- Alltid laddad på morgonen
- Härlig effektkurva/acceleration. Trots måttlig motoreffekt känns det som att alltid ligga på perfekt varvtal med en förbränningsmotor, vilket gör att motorn känns 3 – 4 ggr större.
Nackdelar:
- Utsatt i trafiken (dock är dödsstatistiken för scootrar liknande den för bilar)
- Dålig stoppsträcka på vinterväglag (kör dubbat, ingen fara så länge man tar det lugnt).
- Man klumpas ihop med de många idioterna som kör mc (ja, väldigt många motorcyklister tycker att det är helt okej att köra i >150 km/h på vanlig väg).
- Svårt att hitta billig mc med abs (tack för det alla konservativa motorcyklister som tror sig kunna bromsa effektivare i en paniksituation på okänt väglag trots motbevis utifrån statistik).
- Ingen miljöbilspremie och inget skattebefrielse (staten gillar inte motorcyklar)
Nämnde jag att man slipper trängselskatter?
/Mångårig läsare
31 kommentarer
Intressant. Vad har du för räckvidd på en såndär?
Hur går det till att registreringsbesiktiga en kinahoj, brukar väl vara bökigt om dom inte är typgodkända här? Vilken körkortsklass är det som gäller?
Enligt artikeln är räckvidden 6-15 mil. Det bör vara A-körkort som gäller. Vad gäller registrering kan det vara läge att kolla upp ifall den är godkänd i sverige.
vilken hoj har du?
Problemet är så gott som alla som bor i lägenhet av diverse slag inte har tillgång till laddning och det är ju just i stan som en elbil gör sig bäst.
I min Brf med säg 200 platser i garage och 100 utomhus finns det inte ett enda ellutag trots att hela rubbet tillhör oss samt att allt är byggt den senaste femårsperioden.
Har du boendeparkering på gatan i stan vilket de flesta har, eller helt enkelt inte har egen villa med ström tillgänglig kan du inte äga en elbil i dagens läge om du inte vill spendera en timma på IKEA varje dag för att ladda skiten….
Kör själv Leaf och jag undrar vad du baserar det där med "bäst i stan" på? Kör själv Nissan Leaf och jag bor i villa i en förort till Stockholm. Kör upp till 11 mil varje dag. Fungerar perfekt. Har landställe uppe i södra Dalarna och tog med mig Leafen dit i somras. Använde knappt fossilbilen på hela sommaren. Förutom laddning vid stugan så var det väldigt bra snabbladdningsmöjligheter (gratis) i Borlänge och Falun. Det var bara att köra. Jobbade dessutom i Falun för några år sedan och körde dagligen fram och tillbaka dit. 6 mil om dagen. Perfekt för elbil.
Jag säger inte att den inte går att använda utanför stan, men du bekräftade just min tes med att den funkar bäst för folk i villa. För oss andra finns inte möjligheten att ha bilen laddandes över natten och står den parkerad på en regnig stadsgata utan tillgång till ström året runt kan du nog drömma om att komma till Dalarna på första försöket.
Min dieselbil kommer jag nära 100 mil på och den är både bekväm, säker och rymlig. En Tankning tar fem minuter och då kan jag nästan köra från Ystad till Haparanda. Vem vill lägga över miljonen på en i praktiken utdaterad och ineffektiv teknik när du kan få tre nya européer för samma pris? Tyvärr. Det hade varit smidigt om det funkade i praktiken för oss alla.
Intressant, Men —
Bara el-fordon för framtiden är lite tveksamt, pga begränsad räckvidd och brist på laddnings-möjligheter så måste man ju för närvarande ha två fordon. En el-bil / el-MC som man pendlar med till jobbet, (om man nu kan ladda både på jobbet och hemma). Och en bensin-bil för längre sträckor, tex köra till fjällen eller till Europa, eller kanske bara för att hälsa på någon en bit bort.
Och om man måste ha två fordon så måste man ha garage, villa, bra inkomst, osv. Och möjlighet att ladda på jobbet.
Även om det i framtiden kommer att finnas laddnings-stationer var 10e mil, så tar det väl längre tid att ladda fullt än att ta en fika med en kaffe och en negerboll ? Och hur många laddningar räcker batteriet, innan man måste köpa ett nytt för 30k ?
Cykla istället ! Funkar sommar som vinter (dubbdäck), finns lastcyklar där man kan ta med en massa grejor ! Är man lite slö så finns det även el-cyklar !
Men en bensin-bil behöver man ändå när man ska köra i 200 på autobahn för att ha lite qul !!
Hur många laddningar? Det kan du ju räkna ut… Förväntad livslängd 20.000 mil står det.. räckvidd 6-15 mil…
Man kan hyra bilar. För en bil man använder under 5 långresor är det ett självklart val.
1) Myckerbilligare
2) Man kan anpassa vilken bil man vill ha. Prova nya modeller, etc.
Jag har elcykel, de är något som jag verkligen kan rekommendera, ännu mer ekonomisk att pendla till jobbet med.
Funderar på elcykel men hur skyddar jag den mot tjuvar vid affärer? Finns det någon elcykel som ser ut att bara vara en klumpig cykel.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag har ett vanligt bygellås som jag låser fast ramen i något "stabilt" samt ett vajerlås som jag även använder att låsa ihop bakdäcket med ramen. Lämnar dock ej cykel ute över natten.
IKEAs som de tänkte börja sälja i det ordinarie sortimentet ser bra ut, vet dock om de kommer ta in den igen.
Men nu säljer bitema i princip samma cykel till ett hyffsat pris http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/Elcykel-City-Sport-28-2000036590/
Tack den ser ganska diskret ut. Får passera Biltema och kolla närmare. Vad tog IKEA för sin cykel? Gissar att de kommer igen till våren.
Enligt min bror visslade mängder av elcyklar förbi honom i Kina redan för några år sedan och priset kring 1000 kr så marginalerna verkar betydande.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ikea tog 6000 om man var Ikea family medlem.
Det är väl bara att köpa ett separat elmotor-kit med batteri istället.. då kan du välja fritt mellan batterier och motoreffekter (även om alla inte är lagliga i Sverige) ..och montera det på valfri gammal damcykel..
Ett sånt kit kostar ca 3000 sek sen kostar ett batteri runt sek 2000
Milda Webben: Beror ju helt och hållet på vad du väljer för grejer. För 3000kr kan du få en 1000W-motor.. men då behöver du kraftigare batteri än vad du får för 2000kr. Generellt kan du få mkt mer för pengarna om du köper ett kit. Speciellt om du redan har själva cykeln. Pengarna tjänar du snabbt in om det medför att du kan ta cykeln istället för bilen till jobbet.
Elcyklar eller elmoppar är ju praktiska då man, som författaren noterat, använder dessa för kortare sträckor. Bilar är jag däremot ytterst tveksam mot. Problemet är ju batteriets kapacitetsförlust över tid. En Tesla S t.ex. sägs ha kvar 80-85% batterikapacitet efter ca 16000 milt. Dvs från ca 42 mil i en ny bil till ca 34 mil. Att jämföra med 140 mil för min diesel. Känns väldigt dyrt för så kort räckvidd och dyrt i största allmänhet om man bara använder bilen för shopping. Bästa vore ju så klart om den svenska elproduktionen återförstatligades och priserna sänktes–men det kan jag ju glömma eftersom staten skriker efter pengar…
Dödsstatistiken för scooter är som för bilar och ingen har dött på elscooter i sverige de senaste 20 åren så elscooter är flera hundra procent säkrare än bil.
Ingen svensk har dött i en rymdraket de senaste 20 åren alltså måste rymdraket vara det säkraste transportmedlet med samma resonemang? Källa på att scooter är "lika säkert” som bil? Per kilometer eller räknat i antal dödsfall totalt? Vad skulle den logiska förklaringen till det vara? Möjligen har scooterförare ett lägre riskbeteende som gör att olyckorna hålls på en låg nivå men det är förarens förtjänst och inte scooterns. Jag pendlar med snabb elcykel dagligen men hyser inga illusioner om att det skulle vara ett säkert transportsätt. I stället anpassar jag mitt riskbeteende, trafikfokus och skyddsutrustning med insikt om att det är en högriskaktivitet.
Vi köpte en elcykel i våras. Och den har det pendlats en del med.
Funkar kalasbra. Tror den går milen på runt 7 öre. Man kan ta av batteriet och ladda på jobbet/kunden så blir cykeln inte lika stöldbegärlig.
Man kan cykla långa sträckor utan att bli svettig.
Jag har funderat på el-mc och andra fordon men har kommit fram till att inget fordon kan ersätta bilen. Pendlingssträcka är 25 km enkel väg, oftast med stopp på dagis.
Alla motorcyklar har omfattande säkerhetsproblem, och för mig som småbarnsförälder är prio 1 att överleva. En tvåhjulig mc kan hyfsat lätt åka omkull på is, snö och rullgrus. Trehjuliga MCs lockar, och får dessutom köras på B-kort, men man sitter fortfarande oskyddad. Inget av fordonen funkar heller för dagis.
För mig är det alltså bilen som gäller tills vidare. En laddhybrid skulle funka till jobbet, men inte i övriga sammanhang då jag inte hittat någon laddhybrid-familjebil med dragkrok.
Den bästa lösning jag kommit på hittils är att jobba hemma de dagar det är lämpligt.
Outlander PHEV
Kostar typ en halv mille. Då är det ju billigare att ta taxi till jobbet, eller fortsätta fossilt.
Det bästa alternativ jag kommit på hittils är en trehjulig velomobil med elassistans. Eftersom en velomobil är en cykel så får man bort den största faran (bilar) en stor del av tiden då man får köra på cykelbanor. Trampar man på bra kan man komma upp i riktigt höga hastigheter, och med elassistansen så kan man hålla 25 km/h som lägsta hastighet och undvika att komma fram svettig. En velomobil kan också ta last, beroende på hur den är utformad. Och tar batteriet slut kommer man fram ändå.
Nackdelarna är låg hastighet jämfört med en el-mc, och att velomobiler är ruggigt dyra. Kan kosta uppemot 100000 kr. Plus att man ser ut som ett original i trampbil där man kommer åkande. Passar inte så bra i rusningstrafik heller.
Har en EU-moped med samma teknik (navmotor, LiFePO4-batteri). Den laddar jag i cykelrummet i hyresfastigheten där jag bor med värdens medgivande. De vill dock inte ha bensinmopeder i cykelrummet. Klockren att pendla 8 km till Stockholm Central (parkera gratis i MC-ruta, ingen trängselskatt) och sedan ta regionaltåg till jobbet. Jag har även kört till jobbet, laddat på jobbet under arbetstid och tillbaka. Totalt 9 mil på en dag. Mycket nöjd, den har överträffat alla förväntningar. Den har en effekt på 3 kW (bra acc) och är såld i Sverige under namnet Esho. Heter Jonway MSG-B i Kina där den är tillverkad. Har mycket svårt att förstå varför förbifart Stockholm behövs när detta går lika fort. Dyrt, dumt, miljövidrigt.
Man behöver inte importera själv, har sneglat på denna: http://www.windforce.se/elfordon/elfordon-mc.html
Alltså, jag vet att det är skönt att vara ute i solen och köra, men vädret måste väl ändå kunna sättas upp på listan över nackdelar också.
Finns inget dåligt väder, bara dåliga förberedelser.
Glöm inte försäkringskostnaden. Går man över 250w överstiger kostnaden stora motorcyklar.
Eftersom jag har min eldrivna EU-skoter i cykelrummet så har jag nöjt mig med trafikförsäkring. Inte farligt dyr alls, dryg tusenlapp om året vill jag minnas. Eftersom den kostat mindre än 20000 i inköp så känns det inte värt att ha en dyr försäkring.