Nedan följer en liten film från övningen av morgondagens segerparad i Moskva, som visar ett misslyckats försök att bärga en T-14 Armata. Stridsvagnen är helt enkelt för tung för det ryska bärgarfordonet givet underlaget, eller så vet inte föraren hur man frikopplar, alternativt så fungerar inte frikopplingen för bärgning än, eller har så har växellådan gått sönder.
Ryssland hävdar att bärgningen var en planerad del av övningen, och att stridsvagnen inte alls gick sönder. Dock stod den där hela paradövningen och som man ser på filmen är ett antal officerare framme och bistår med sin kompetens i frågan.
T-14 Armatas Wikipediasida har nu åtminstone två skarpa mycket högupplösta bilder som visar hela stridsvagnen, inklusive i jägarvinkel snett bakifrån.
23 kommentarer
Skadeglädjen är den enda sanna?
Å andra sidan måste det där torget ha GRYMT bra asfalt!
Ser ut till att vara någon slags stenlagd historia och inte asfalt.
Underlaget är nog en rest och kvalitetsprodukt från Sovjetunionens glansdagar. Förmodligen är det armerad betong under ytskiktet.
Röda torgets hållfasthet är lika stor som sammantaget hela resterande vägnätet i Ryssland? 🙂 Måste ju hålla för alla parader med tunga bandfordon.
Ja, hela röda torget m anslutande ytor är ju stenlagda med storgatsten, typ.
Det måste vara så stora stenar att ingen orkar kasta dem mot polisen.
Självklart var det en del av övningen! Bogserlinorna från Biltema demonstrerar Moder Rysslands storhet.
Har dom varit och storhandlat på Biltema i Finland menar du? Biltema Fi kör nog dessutom fortf postorder.
Det är lite så jag föreställer mig Ryssland. Paraden pågår för fullt med orkestern på full volym men bakom så fungerar ingenting.
Det var väl en fredsdemonstration?
Efter ha sett otaliga filmer från Ryska traffic cams så är denna bara en logisk fortsättning.
Ryssar är sällan helt nyktra!
Någon annan som ser peniskomplexsambandet mellan de överdimensionerade hattarna och de överdimensionerade tanksen? Detta tyder på brister i genustänk. De kommer alltså vara helt fel rustade om de skulle anfalla Soverige. Dags att pusta ut och återgå till sofflocket!
Hattarna är naturligtvis noga uttänkta och multifunktionella. Bland annat fungerar de som utmärkta paraplyer med avrinning baktill så att inte blankpolerade skorna blir blöta om det regnar vid parader och dylikt. Helt enkelt en briljant konstruktion.
Den niger ju kraftigt så det är ju tydligt att någonting bromsar, tex parkeringsbroms etc.
Det är i alla fall inte fordonets vikt som är problemet.
Märkligt att Cornu inte förstår det när han ser filmen.
Märkligt att Cornu inte förstår det när han ser filmen.
Fast hade den varit gjord av pappkartong, MDF eller tunnplåt, vilket en del "experter" sagt på nätet, så hade bärgaren nog kunnat släpa bort vagnen, låsta bromsar eller ej 🙂
Är bandaggregatet samma som någon befintlig vagn, eller är det också nytt? Om "gammalt" kan det vara äldre vagn med träskal. Då har alla rätt.
@Niklas
Bandaggregatet har sju bärhjul mot tidigare T-72/80/90 som hade sex bärhjul så det verkar vara lite nytt. Personligen skulle jag gissa på att det är förserievagnar vi ser. Dessa har knappast full funktionalitet och dras säkerligen med vissa tekniska problem som alla nya fordon på prototypstadiet. Tittar man noga på filmen ser man att bärhjulen rullar vid bogseringsförsöket men att drivhjulet längst bak är stumt och samlar bandslack. Antingen tekniskt fel på drivlinan eller bara en stridsvagnsförare som gjort fel, dvs glömt parkeringsbroms eller växel i. Kan tänka mig att ett motorstopp i ryska arméns stolthet under parad över röda torget ger massiv pulshöjning och föranleder något som kan jämföras med psykiska stridsreaktioner hos den stackars föraren varför det senare alternativet kanske inte är helt osannolikt.
En potemkinkuliss som drar en annan. Förmodligen har det bara kommit lite papier maché i hjullagren. Inget som inte lite väta kan råda bot på.
#dåligstämning
Med inte helt obetydlig erfarenhet av stridsfordonsbärgning så bedömmer jag att man antingen har växellådshaveri eller havererad parkeringsbroms. I en sådan situation demonterar man vanligen drivaxlarna. På många västvagnar är demontering av drivaxlar en rätt enkel operation. Man brukar stoppa in ett verktyg i drivhjulsnavet och skruva ut drivaxeln ur växellådan. Innan man ger sig på det så MÅSTE man dock säkerställa att vagnen är säkrad i bärgningsfordonet med dragstång. Wire duger inte då den bogserade vagnen helt saknar bromsförmåga.
Växelådehaveri mest troligt. Kan även vara sensorfel eller tryckfel i bromssystemet som gör att full broms ligger på. Borde dock vara lätt att åtgärda för bogsering (om de nu visste hur på en ny vagn)