Apples ekosystem av integrerade molntjänster är förstås förträffligt. Ända till ett litet speciellt use case inträffar, med fullständigt absurda kaskadkonsekvenser som krävde timslångt telefonsamtal med Apple Support och sjuttioelva olika experter inblandade.
Till sitt Apple-ID måste man generellt ha ett konto- eller kreditkort kopplat, för att t ex alls kunna ladda ner appar. Det går även att fylla på med presentkort och på så sätt ha ett saldo. Men i somras (?) infördes (familjedelning), där man kan koppla ihop ett antal konton, så alla använder samma kort och där utvalda personer (“föräldrar”) måste godkänna alla köp inom familjen. Tidigare var det omständligt att låta barn ha egna konton.
Nu till det use case som inträffade. Nämligen att kortet inte hade tillräckligt med saldo för att dra en prenumerationstjänst, i aktuellt fall iCloud-lagring. Detta behöver man för att kunna backa sina iPrylar, eller för den delen till iCloud Drive, Apples nätdisk, vilket är ett smidigt sätt att t ex göra snabba off-site backuper av viktiga filer till. Naturligtvis har man fler lösningar för on- och offsitebackuper än så, men ibland kan det vara behövligt att kunna göra manuella backuper man vet går igenom.
Kortet var inför lönedagen, där jag tar ut min lön den 14:e varje månad, för att kunna ta del av alla reor helgen före de flestas lönehelg, rensat där överblivet saldo flyttats till extra sparande.
Då försökte Apple dra iCloudlagringen, vilket misslyckades. Ett meddelande skickades om problemet, som åtgärdades genom att 35:- SEK flyttades tillbaka till kontot. Trodde jag.
Men icke.
Prompt raderade Apple iCloudlagringen och bland annat backuper gick förlorade.
Att manuellt försöka köpa tillbaka utrymme och lägga upp backuperna igen gick inte. För någon i familjedelningen hade ett köp som misslyckats.
Inget fungerade. Det gick inte att göra i praktiken någonting. Det kort som inte tagit emot betalningarna hos Apple gick nämligen inte att använda igen, trots saldo på kontot.
Till slut blev det telefonsamtal till supporten. Som inte kunde hantera ärendet initialt utan kopplade vidare. Den person jag till slut hamnade hos fick vid tre tillfällen gå ifrån telefonen för att kontakta någon annan under det som sedan utspelades.
1. För att kunna fortsätta använda Apples tjänster måste man först registrera ett annat kort på familjedelningskontot. Det gamla kortet är, trots saldo, spärrat hos Apple och går inte att använda.
Sagt och gjort. Ett annat kort rotas fram. Tydligen måste man ha flera kort för att kunna vara kund hos Apple. Bland annat föreslogs att jag skulle gå över till grannen och låna grannens kort. Eller åka till en butik och köpa ett presentkort på iTunes/AppStore.
Till slut registreras ett nytt kort.
Inget fungerar ändå. Det går inte att beställa nytt backuputrymme.
2. Det misslyckade köpet måste nämligen först åtgärdas. På köparens konto.
Här måste jag alltså få tag på köparen och/eller köparens inloggning. För att jag ska kunna använda mitt eget kort till att köpa saker av Apple med.
Behöver man säga att det kan vara lätt omständligt att lösa detta problem?
Därefter måste kortägaren gå in och skriva in kortets säkerhetskod hos den andre tjänsteköparen inom familjedelningen.
Fast sedan vill man förstås lägga tillbaka det ursprungliga kortet.
3. Nej, det ursprungliga kortet är fortfarande spärrat hos Apple, och försök att lägga tillbaka det möts av ett meddelande att man ska kontakta support. Den jag redan sitter i telefon med.
Någonstans här kan jag blivit … lite otrevlig och … idiotförklarat hela Apple, iCloud, familjedelning, Apples ekosystem. I sedvanlig ordning bad jag senare om ursäkt till supportpersonen. Det var bara en stackars person som naturligtvis inte är personligen ansvarig för detta vansinne.
Till slut lyckas det iaf med att lägga tillbaka det gamla kortet och saker bör här någonstans åter fungera som förut.
Det finns ytterligare kaskadeffekter av detta, som att lösenord behöver återställas och att Apple höjt lösenordskraven i antal tecken och kombinationer av bokstäver och siffror. Vilket i sin tur gör att tjänster som Facetime, iMessage etc kan upphöra att fungera.
Sensmoral: Nolla ALDRIG kontot på ett kort kopplat till Apples ekosystem. Några instruktioner om hur problemet ska åtgärdas annat än “någon i din familjedelningar har ett problem” ges inte.
18 kommentarer
Apples paranoida filosofi i kundärenden beror väl på att de är rädda för att bli stämda för att någon unge i familjen länsat AppStore. Kommer ihåg när iTunes var rätt nytt då Steve Jobs berättade lite stolt om deras största kund som handlat musik för $25.000. Troligen någon spoiled brat där farsan pröjsar.
Men det finns ju alternativ…
Sen tycker jag det är lite jobbigt att man måste ljuga om alla barnens ålder när man reggar deras i-prylar. Hur tänkte de där? Att man måste vara över 13 innan man får i-prylar?
Vi är tvungna att köra på hittepå-konton på 5-6 devices.
Felet är väl att man måste registrera ("aktivera") produkten över huvud taget, själv skulle jag aldrig acceptera det.
Har alltid undrat varför författaren som är ekonomiskt och tekniskt kunnig samt intresserad har appleprodukter överhuvudtaget. Hela varumärket bygger på tekniska analfabeter med för tung plånbok som kunder.
Kanske för att detta är första gången på 12 år med Apple jag någonsin kontaktat support? Kanske för att jag behöver en riktig UNIX utan att behöva lägga någon tid på skit? Kanske för att en PC med samma prestanda kostar lika mycket med kraschar hela tiden?
Jag kan lista fler anledningar. Ser dock ingen anledning att ifrågasätta dina val.
Lika mycket? Knappt hälften.
Det händer något med folk som använder Apple – utvecklingen flyger plötsligt över huvudet på dem. Jag vet faktiskt inte hur det går till riktigt då det inte verkar knutet till kompetens etc.
Gamla slitna lösningar presenteras som nya, jämförelser görs ned 5-10 år gammal teknik, etc
Ja, visst är det provocerande med folk som kan använda sin dator till att göra det som de köpte den för, istället för att behöva nörda ner sig i teknikdetaljer för att överhuvudtaget för den att göra någonting alls?
Tolvtretton alla köper förstås inte en dator för att blogga och surfa. Hur du nu kan ha problem att göra sådant, ens med tex MS vedervärdiga metro.
För exempelvis utvecklare är det precis tvärt om. Där har mac kompabolitetsproblem från helvetet – det vill säga det blir oerhört mycket mer komplicerat.
Varför jag aldrig har ett kontokort kopplat till Aplles tjänster (kör bara presentkort). Varför jag aldrig lägger ut Någon spionerande betaltjänst i molnet. Varför jag endast låter iTunes göra backup. Varför jag aldrig köper musik på istore Eller åter Apple hantera mina musikfiler. Apple suger så fort man trillar ur den mall som nån lallande nedknarkad fåne på Apple bestämt är verkligheten.
Klarar inte den j…a förhandsvisningen att visa mer än 144 tecken?
+1 på den, snälla 3-400 i vart fall!
i sedvanlig ordning…
den var kul.Lars!
du har ju humor!
En annan sak man inte skall göra är att ta bort sitt gmail-slaskkonto innan man bytt till det nya på appStore. Alla appar man har installerat och eventuellt köpt är kopplade till det gamla och försöker man uppdatera dem så vill den ha login med det gamla borttagna gmail-kontot som tydligen måste finnas. Återstår bara att ta bort alla appar och installera om dem. Möjligen finns det något annat sätt att lösa en sådan situation om man orkar. Följer dock ofta minsta motståndets lag när det gäller sånt här.
Noterar att Androids affär kan hantera den situationen.
Jag måste nog faktiskt hålla med författaren i frågan om Apple och att produkterna över lag är väldigt användarvänliga och stabila. För alla robusta system kostar och någon måste betala… Det som förstås inte är lika roligt är de inlåsningseffekter som följer i spåren av dessa system. För mig som främst ser IT-system som hjälpmedel och inte en dygnet-runt-hobby så är Apple ok.
Exempelvis Mackbook touchpad är fortfarande helt överlägsen alla andra laptop touchpads jag provat genom tiderna.
Förresten, när man blir riktigt förbannad på t.ex. en Apple-produkt (ja det händer) så kan man ju alltid avreagera sig på en kubikmeter ved eller två :0) …
Undvik apple och att bli beroende av deras erbjudanden – du lägger bara upp dig för framtida besvikelser…
Prova att installera en Iwifi pryl och padda hos någon med fast ip.
Du behöver paddan för att konfigurera Iwifi men för att göra det så behöver du få igång paddan och det går inte utan internet.
Men alla säger ju att det är såååååå bra och enkelt med mac.