Enligt mediauppgifter hos Schibsted/SvD ska FRA uppfattat okrypterade nödsignaler från ubåtsjaktsområdet, skickade till Kaliningrad, före jakten började, och senare krypterad radiotrafik. Detta sägs bekräfta att det handlar om en rysk ubåt, men vad som är extra intressant är varifrån dessa uppgifter kommer.
Som jag ser det finns det fyra möjliga källor här:
- Någon på FRA läcker som ett såll, och kan inte hålla käften, något som bryter rejält mot kårandan på FRA.
- Det är en avsiktlig läcka för att man inofficiellt ska kunna peka ut ansvarig nation. Uppgifterna behöver då inte vara sanna, utan syftet är att få Schibsted/SvD att peka ut ansvarig nation, och i själva verket finns andra underrättelser som visar detta.
- Vi har en spion på FRA, som genom att läcka till Schibsted/SvD kan ge Ryssland uppgifter om svensk signalspaningsförmåga. Först att man kan uppfatta signaltrafik från ubåtar, och sedan att man inte kan knäcka Rysslands krypton.
- Det hela är en lögn.
Den ryska oljetankern NS Concord har före och under ubåtsjakten cirkulerat utanför svensk territorialvattengräns. Det kan knappast ses som en slump. Efter mediaavslöjandet om detta satte fartyget kurs mot St Petersburg och försvann från sajter som Marinetraffic.com. Det betyder inte att man stängde av sin AIS-transponder, utan kan också bero på att fartyget flyttade sig till den plats mitt på Östersjön där de privata radiomottagare som laddar upp data till sajter som Marinetraffic.com inte kan plocka upp transpondern.
Plotten för NS Concord nedan.
En bild säger mer än.. #nsconcord #svfm #svpol pic.twitter.com/nzeLCkUPak
— DefenceChemist (@defencechemist) October 18, 2014
Så sent som i söndag sändes en P3-dokumentär, där en rysk Spetsnaz-expert inte bara medgav att Sovjetunionen haft miniubåtar i svenska vatten, utan det också pratades om efter Sovjetunionens fall sålda ryska fraktfartyg, som visade sig ha anläggningar för att släppa ut både ubåtar och dykare under vattnet.
Fartyget har dock inte dykt upp på Marinetraffic.com igen, sedan klockan 19:42:13 igår kväll. Antingen håller man sig exakt på en position där man vet att man är i radioskugga, eller så har man stängt av AIS-transpondern.
NS Concord ter sig lite misstänkt i sammanhanget. Fartyget byggdes 2005 och är alltså att beteckna som nybyggt, och klarar de höjda krav som gäller för de omfattande oljetransporterna genom Östersjön.
I media och från Försvarsmakten talas det om att operationen handlar om att stödja underrättelseinhämtning och inte om att sänka en ubåt. Det kan vara så att man har utmärkt koll på ubåtens position.
En sak som kraftigt har förändrats sedan 80-talet är sensorförmåga. Teknikutvecklingen har som bekant varit enorm (jämför t ex inom mobiltelefoni på 80-talet och med 4G idag). Även om en sjunkbomb m/33 är en sjunkbomb m/33, så är en sensor idag inte från 80-talet.
Ryska och sovjetiska miniubåtar har varit så hemliga att de knappt ens finns beskrivna på Wikipedia. Däremot har man på Soldf.com grävt en hel del. T ex finns denna bild på en sovjetisk miniubåt med tillhörande Spetsnazbesättning. Notera att det finns en rejäl buckla snett uppåt på miniubåten på fotot. Bucklan är inringad i ett annat foto ni kan titta närmare på hos Soldf.com. Man kan spekulera i att det är ett resultat av svensk ubåtsjakt på 80-talet.
Låt oss avslutningsvis ägna en tanke åt de svenska soldater, hemvärnsmän och sjömän och deras befäl, som just nu riskerar livet en röd dag i oktober. Det är inte direkt sommarväder heller.
Man kan och bör ställa sig frågan om uthålligheten för enveckasförsvaret här. Korvetter kan stanna till sjöss mycket länge, men hur länge klarar svensk fredstida försvarslogistik av att försörja hundratals hemvärnsmän och amfibiesoldater?
Frågan är om det är miniubåten eller svenska försvaret som får ge upp först på grund av uthållighetsskäl?
30 kommentarer
Det spekuleras ju i SOSUS anläggningar här och där också. Kan ju vara lite kul söndagspyssel att söka vidare på för den nyfikne.
Ns concord syns inte på gratistjänsten marinetraffic, då den baserar sitt data på några landbaserade mottagare.
På sjökortsappen Seapilot kan man dock se henne på väg mot gotska sandön i sakta mak. Fortfarande nära svenskt vatten alltså. Vet inte exakt var seapilot får sitt data från.
Man kan ju också spekulera om FRA i själva verket kan dekryptera trafiken men låtsas som att man inte kan det för att inte ryssarna ska börja använda annan kryptering.
Har inte hört att de släppt några sjunkbomber, så det måste vara frågan om något slags självskadebeteende om ubåten är skadad. Kanske har de kört på en ö igen. Utgår från att marinens genusoperatörer nu har fullt upp med att tala dem till rätta.
Frågan är vad svenska genuspolitiker gör när man sitter med en sprängd rysk ubåt, fem döda poliser/hemvärnare och två-tre döda utländska agenter på en kobbe i skärgården?
Vad är syftet med Concord?
Fungerar fartyget som moderfartyg för miniubåtar eller fungerar det som kommunikationslänk?
Har vi kapacitet att granska detta fartyg på närmare håll?
Känns som en viktig övning. Om de hittar något så är ju bara ett plus i kanten.
De läckta uppgifterna verkar ganska precisa, de kom tidigt och har inte ändrats under tiden. Känns som om det är en avsiktlig kanal.
Försvarslogistiken verkar intressant. Det finns några trevliga restauranger i närheten och ett par mataffärer. Byta kläder kan nog vänta lite. Efter en tid kan personalen behöva få vila. Finns möjlighet att sätta in hemvärn från andra landsdelar? Kan vi hyra in soldater från Finland?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Intresseklubben har också noterat att det varit en väldig aktivitet över Sverige i miniatyr. En aktivitet på en nivå som de på Såtenäs inte presterat på flera år, kanske decennier. Undrar hur det går med budgeten?
Angående genusoperatörer såg jag i någon av mina gamla tidningar, denna från femtiotalet, en artikel om våra krigstida genusoperatörer. De offrade sin vandel, men var tydligen viktiga för informationsinhämtningen.
Varför ska man göra sig omaket att åka runt med miniubåtar för att göra vad man nu håller på med? De flesta uppgifter jag kan tänka ut görs med fördel från en vanlig fritidsbåt utan att någon skulle fatta minsta misstanke i den av fritidsbåtar överbelamrade sthlm skärgård.
Slutövning för besättningar under utbildning. Det höll de på med under kalla kriget, till exempel i Kappelshamnsvken på Gotland.
Slutövning låter en aning krystat.
Nej, det är inte krystat. Ryssland har säkert kartorna från gamla sovjet. De har materialen. Så om de behöver byta batterier och annat på en dold anläggning gör det enklast från en fritidsbåt på sommaren, men om man skall öva "skarpt" på en infiltration så görs det med de nu levande och verksamma befälen och matroserna. De måste ha bra övning för att uppnå duglighet.
Inget av de fyra alternativen är rimligt, utan det verkar en ytterligare rysk psýkning av svenskarna och maktdemonstration. Svensken blir triggad när denne tror att en rysk ubåt håller på att sänkas. Allt är alltså ett spel och det är allvarligt i sig eftersom det smäller snabbt för svenskarna om de gör något dumt med sina flygplan eller ubåtar och då är det kärnvapen som dom kan räkna med i Fjollträsk. Först ställs nog bränsleleveranserna in och det ger förhoppningsvis en tillräcklig varningssignal.
Alla ryska oljetankers som skulle till Preemraff i Lysekil bara försvann och var som uppslukade av Bermundatriangeln. . .
Detta var även min första tanke. Att ryssarna fejkat denna radiotrafik, från en bil, fritidsbåt eller radiostyrd leksaksbåt. För att kolla den svenska beredskapen & jävlas rent i största allmänhet.
Gumse. Helt på din linje. Låter som en taskig agentroman. Som jag skrev tidigare, varför miniubåt när man fixar det lättare med fritidsbåt? Varför väcka uppmärksamhet med deluxiga krypterade radiolänkar när det hade fungerat ännu mer covert med en mobiltelefon med kontantkort? Om nu någon är på plats så är det ju bara att simma iland i skydd av mörkret, dumpa allt för iögonfallande utrustning. Ringa chefen och betätta att båtskrället pajat. Därefter ringer man en taxi och åker in och bor på grand hotel med sina landsmän.
Saknar ett femte alternativ i inlägget ovan, och det mest troliga om det nu skulle ha uppsnappats ett klartextmeddelande. FM är läckan!. FM är som ett veritabelt såll. FRA rapporterar till FM, vad som sedan sker med informationen vet man aldrig.
Det finns säkert många i FM som är missnöjda med hur FM hanterats de senaste 20 åren och ogenomtänkt ställer till trubbel.
"Riskerar livet"? Hur resonerar du nu?
Spontant känns det som om risken att dö i ebola är nästan lika stor som att dö i den här operationen.
Varför skulle en rysk spion på FRA ta omvägen via SvD för att medla sig med sina uppdragsgivare?
Kårandan på FRA Kanske har blivit bättre men om man får tro Anders Jallai lämnade den endel över att önska på 50 och 60-talen. Läs även Olof Frånstedts memoarer.
För att verka oskyldig. Det är ett "ofarligt" sätt att meddela uppdragsgivaren.
Att bara åberopa SvD i detta sammanhang, denna tidning som ständigt berättar sagor i dessa sammanhang är inte seriöst. Deras store initierade stjärnreporter har ju visat sig vara en humbug om man ska tro marinens egna källor.
Must och SÄPO jagar man på Sandön som kom upp ur vattnet. Bilder las ut på nätet men har raderats enligt expressen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Detta verkar skumt, troligen visst militära dykare. Kansk SOG? Varför skulle marinen tillåta civila dykningar mitt under pågående insats?
http://www.expressen.se/nyheter/civilia-dykare-pa-plats-i-stockholms-skargard/
Har FM rätt att hindra ngn från att dyka? Tänk om dykaren blir kränkt.
Tror det femte alternativet för vem som släppt informationen om radiotrafiken är densamma som läckte uppgifterna som blev Ryska Påsken. Någon annan nations underrättelsetjänst, förmodligen västorienterad, ev med goda kontakter i t ex Polen och Baltikum.
Minns vilket liv det blev på Fömin (hon den lilla, med de små) och det skulle letas läckor i den svenska myndighetsapparaten. Höll på tills SvD sade att informationen kom från Sverige. Knäpptyst.
Blev fel. Avslutningen skall vara; …SvD sade att informationen INTE kom från Sverige.
Glöm inte att vi har andra intressenter numera i Östersjön eftersom flera länder är med i Nato. Även de har sensorer och utrustning.