Om man istället för att titta på nettoexporten av olja per land, utan per kontinent, så är Mellanöstern absolut viktigast. 55% av oljeexportmarknaden kommer då från Mellanöstern, medan Sydamerika inom några år inte kommer ha någon nettoexport av olja alls.
Sydamerikas nettoexport av olja peakade liksom den globala netto exportmarknaden per land år 2005. Sydamerikas nettoexport har sedan dess fallit med 48%, trots alla fynd av djuphavsolja utanför Brasilien. Sydamerikas oljeexport behövs allt mer inom regionen, som om trenden fortsätter måste börja konkurrera med Västvärlden, OECD-länderna och Kina om den krympande marknaden av nettoexportolja.
Nettoexport av olja per kontinent. |
Även Euroasien, med främst Ryssland och länderna runt Kaspiska Havet minskar sin nettoexport av olja, även om den än så länge bara fallit 2.4%. Värre är det med Afrika, vars oljeexport minskat med 23% sedan 2008. Ljuspunkten är Mellanöstern där nettooljexporten ut ur regionen ligger nära toppnoteringen från 2012. Dock har man pendlat runt en platå runt en nettoexport på ca 19 miljoner fat per dag sedan 2004.
Oljemarknaden fortsätter strypas i enlighet med exportlandmodellen, som också kan utökas till en exportkontinentmodell. Sydamerika kommer behöva importera olja inom några år och därefter kommer Afrikas snabba urbanisering och växande ekonomier även strypa nettoexporten från denna mycket stora kontinent.
Men absolut viktigast för Västvärlden och OECD-länderna är alltså Mellanöstern. Geostrategiskt och realpolitiskt kommer regionen bli allt viktigare i takt med att Sydamerika och Afrika behöver importera olja tids nog, även om USA i mycket dragit sig undan tack vare den skönlitterära berättelsen om skifferoljan. Kanske har den fiktiva berättelsen fått sådant genomslag just för att motivera att man drar sig ur ett mycket dyrt krig?
Europa, Ost- och Sydostasien och Oceanien, samt Nordamerika har ingen nettoexport utan behöver importera från övriga världsdelar. Tids nog kommer bara Euroasien (den ryska sfären) och Mellanöstern finnas att importera från. Detta riskerar sammanfalla med att den amerikanska skifferoljebubblan spricker.
13 kommentarer
Vårt öde ligger alltså i ryssars och arabers händer, bevara oss väl.
Ja vi måste snabbast möjligt komma bort från beroendet av fossil energi. Gillar S förslag att lastbilar ska betala en slitageskatt och att med den få resurser till att rusta upp järnvägens förfall under lång tid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Precis, det är helt ofattbart att vi fortfarande är nästan fullständigt beroende av fossilbränslen, ja förutom några sopbilar och stadsbussar som går på Metangas eller RME
Man har ju vetat åtminstone sedan oljekrisen 1973 att det inte är någon bra idé att vår överlevnad hänger ihop med stabiliteten i ett ostabilt område
Fantastiskt mycket mat fraktas fortfarande med fossilbränsle-lastbil till Sverige, och sedan ut till butikerna, hela den kedjan kommer att stanna om det skiter sig ordentlig.
Likadant med alla bygg och jordbruksmaskiner
En massa resurser har lagts på vinkraft och annat istf att bygga ut kärnkraften ordentligt
Tack vare Preem så har vi en del inhemsk talloljediesel, men vi skulle behöva utöka den inhemska produktionen av bränslen till att bli heltäckande, jag fattar inte vad som hindrar politikerna från att bara göra det.
Är det EU och omdanande av samhället som sugit till sig alla resurser?
@Kallle7 du bör läsa Stjärnklart och tänka till. När jag köpte den förra måndagen såg jag världens största segelfartyg som låg vid Skeppsbron några hundra meter från bokhandeln. In på 1930-talet lönade det sig att transportera spannmål från Australien till Europa med segelfartyg
Är glad att subventionerna av lastbilstrafik ska minskas genom en vägslitageavgift och intäkterna användas till att rusta upp den vansinnigt misskötta järnvägen, om nu S får ta över från dagens M-ledda regim.
Börjar finnas allt fler eldrivna maskiner för bygg och jordbruk. Eldrivna bilar bör ganska snabbt bli billigare och därmed ta en större marknadsandel. De kräver mindre underhåll och eftersom dagens biltillverkare tjänar mer på underhåll än nybilsförsäljning tror jag nya tillverkare tar ledningen. Autonoma bilar kommer strax och jag utgår från att de flesta blir eldrivna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Eftersom jag slutat köpa böcker och kastat alla jag hade så väntar jag på E-boken med "Stjärnklart". Och ser ut att få fortsätta med det av någon anledning…
Jag tror inte vi hinner ställa om så att bortfallet av fossilbränslen inte märks
Det är ju bara typ ren tur som gjort att vi fortfarande kan köpa Diesel på macken
@Nanotec
Att lastbilarna sliter rejält på vägarna råder det ingen tvekan om. I sammanhanget kan man snudd på bortse ifrån den vanliga personbilstrafiken. En lätt överlastad timmerbil motsvarar ungefär 8-9000 personbilspassager enligt ngn gammal uträkning från vägverket.
Tyvärr blir S förslag i nuvarande tappning endast en skatt på glesbygd. I dagsläget finns inga vettiga alternativ till lastbil för de allra flesta mindre orter. Jvgtäckningen är tyvärr rätt dålig.
@Ocke
8-9000? Det var som f*n (men det låter för mycket). Med tanke på det så betalar ju lastbilstrafiken verkligen inte sin del av vägnätet – jag misstänker att om man inkluderar externaliserade kostnader så är rälsbunden trafik mycket mer kostnadseffektiv.
Ett förslag vore att man hade särskild taxa för godstransport på väg som bättre återspeglar kostnaden, men det kanske inte passar i EU-reglerna (vilka isf borde ändras för att tillåta att man tar extra betalt för lastbilstrafiken).
@Ocke
Om det drabbar svårt de som bor avlägset mycket får vi väl ge en subvention till de boende direkt. Fast det är få butiker som ligger långt från järnväg eller hamn. Viktigt är att inte lastbilarna fortsatt subventioneras. Idag körs mycket 100-tals mil med de kraftigt subventionerade lastbilarna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nanotec
Man kan ju vända på det och hävda att de som valt att bo på ett dyrare ställe subventioneras på bekostnad av de som bor på billigare ställe (inklusive externaliserade kostnader).
Det finns en anledning till att många större städer har växt upp just i anslutning till hamnmöjligheter eller andra gynnsamma ställen.
@Anonym
Jag kanske borde ha angett en källa. Hittar inte vägverkets rapport men nedanstående borde duga.
1. http://www.pavementinteractive.org/article/equivalent-single-axle-load/
2. http://facweb.knowlton.ohio-state.edu/pviton/courses2/crp776/776-roads-handout.pdf
Man jämför normalt ESALs (Equivalent Single Axle Load) vilket är den skada en axellast om 80kN på en enkelaxel ger vid en passage och är satt till 1.0.
En timmerbil med "normal" axelkonfiguration om 66.2 ton (överlastat ja, men knappast ovanligt) har enligt vägverket 4.85 ESAL, en lagligt lastad (60 ton) 3.1 ESAL och en fullastad tvåaxlig lastbil 2.0 ESAL. En personbil har enligt källa 2, sid 4 0.0008 ESAL, vilket är en hög skattning. 4.85/0.0008=6063, 3.1/0.0008= 3875 resp 2/0.0008=2500. Finns andra källor som anger ca hälften för personbil och då hamnar vi över 12 000 personbilar per 66ton långtradare.
källa 2 sammanfattar det rätt bra på sid 4. "When discussing road wear cars don't matter: road damage is effectively caused by trucks." Så att JA, lastbilstrafik i sin nuvarande form är förknippad med stora externa kostnader. Kanske därför det är ett av de mer lönsamma transportsätten?
@Ocke
Med tanke på min ansats så blir det ganska hårt med de siffror du anger. Anta t.ex. att en personbil skattar 2kr/mil och att en lastbil det tiofaldiga (pga högre bränsleförbrukning) idag 20kr/mil så ser man att de nästan inte alls betalar i förhållande till deras användning av vägarna. Med en faktor 9000 så skulle de behöva betala 17980kr extra per mil för att göra rätt för sig.
Det låter rätt drastiskt att ta ut en så hög avgift för lastbilarna, men skulle man göra det så skulle det nog drastiskt ge järnvägen en konkurrensfördel gentemot vägtrafiken, men det skulle nog fullkommligt rasera transportmöjligheterna.
Även med ganska måttliga avgifter skulle man nog få en preferens för att använda järnväg i mycket större utsträckning än nu.
När det gäller överlast bör man också se att sanktionerna mot det är både troliga och rimligt hårda.
ska bli intressant att se om afrika kommer ur sin svacka och vad som händer isåfall
Man kan också modifiera exportlandsmodellen till exportsektormodellen. Jag tror sektorn oljeutvinning ständigt ökar sin export och andra sektorer ökar sin import.