Efter att ha fått nöjet att privat förevisas en Tesla Model S av en av än så länge få ägare i Göteborgsområdet, så kan man bara konstatera att Tesla Motors kommer att lyckas och hör till framtiden. Därmed är inte sagt att aktien är ett bra köp, då man inte ska blanda ihop produktens förträfflighet med aktievärderingen.
Tesla Model S är som bekant Tesla Motors första “riktiga” bil, designad och konstruerad för att vara en riktig elbil från grunden. Vi pratar då om upp till 50 mils räckvidd på en laddning, och helt utan kompromisser. Bilen ligger i lyxbilssegmentet och ska därför jämföras prismässigt med exempelvis en BMW 7-serie.
Frågan man kan ställa sig är om man ändå ska köpa en bil i detta prissegment, varför inte köpa en bil som inte går på fossila bränslen, och alltså delvis hantera de stora framtidsfrågorna med klimatförändringar och peak oil, och där man rent av kan ordna sitt eget bränsle via en ytterligare investering?
Ägaren av den Tesla Model S jag provåkt är en egen företagare i Göteborgsområdet, som ställt sig just dessa frågor och funnit det självklara svaret. Nästa steg är en heltäckande anläggning solceller för att generera all den el som behövs, både till bilen och till hushållet.
Dessutom är Model S prestanda inte jämförbar med en motsvarande BMW. Den är inte ens jämförbar med exempelvis en Ferrari för avsevärt högre pris. Tvärt om så är accelerationen från en helt annan värld. Vi pratar om G-krafter, blodet trycks upp i hjärnan, tunnelseende och ren chockverkan. Kom ihåg att man inte behöver växla en enda gång från exempelvis 50 till 150 km/h. Samtidigt som bilen är helt tyst, undantaget visst vägljud främst i baksätet. Eftersom vi har något som heter hastighetsbegränsningar i Sverige så är det accelerationen man vill åt – maxfarten är inte lika intressant.
Men framför allt är Tesla Model S ett kvitto på att Elon Musk och Tesla Motors kommer lyckas och tids nog massproducera elbilar med riktig räckvid i mer normal prisklass, inte BMW-prisnivåer, utan mer Volvonivåer. Genomförandet är exemplariskt, samtidigt som det finns så mycket man kan spara in på för att leverera en billigare bil. Med egna storskaliga batterifabriker väntar man sig också rejäla prissäkningar på batterierna framöver.
Med Teslas planerade snabbladdningsstationer är det inga problem att köra 30 mil, och sedan ladda upp ytterligare 30 mil på en halvtimmes bensträckare och fikapaus. Laddningsbehovet bidrar snarare till trafiksäkerheten, men för normalt pendlingsbruk behöver man alltså kanske bara ladda en gång i veckan, även om man rimligtvis laddar varje natt.
Bildkavalkad följer.
Tesla Model S P85 |
Tesla Model S P85 |
Framsätet. |
Google Maps, inga konstigheter med egna system
för navigeringen. |
Mittenkonsol behövs förstås inte, då man varken har växelspak eller behöver gömma kardanaxeln någonstans.
Istället får man plats med en rejäl datorväska på väg till jobbet här. |
Tesla Model S P85. Dessvärre hade batteriet till kameran laddat ur, viss ironi där, så det fick bli iPhonekamerna istället. |
Bakbagaget rymmer två barnsäten, för totalt sju säten. |
Frambagaget är ungefär lika stort som en ordinär småbils bakbagage. Frånvaron av motor förbättrar
dessutom krocksäkerheten avsevärt, då hela fronten blir en deformationszon. |
“Tanklocket” hittar man bakom ett av sidoljusen baktill. |
Det finns så många finesser och lyxdetaljer att plocka bort, så när väl modellen med kodnamn Bluestar eller något sådant kommer lanseras är jag övertygad om att man är nere på normala prisnivåer. Luftfjärding, bagagesäten, fjärrkontroller och fjärrstyrning med en app i Smartphonen, fjärrstyrning av “tanklocket”, handtag som fäller in sig själva, kvaliteten på inredningen, enklare och mindre mittkonsolskärm, betydligt svagare motor – det räcker ärligt talat med 0-100 på tio sekunder istället för fyra, även om det är svårt att strypa en elbil… Det finns stora besparingsmöjligheter här. Samtidigt vill man rimligtvis behålla en Teslastämpel, och kan inte utvattna varumärket hur mycket som helst. Någon lågprisbil kommer man aldrig bli, men kan man framöver köpa en V70 lär Teslas kommande bil i det segmentet bli ett reelt alternativ.
Veckochart Tesla Motors. |
Naturligtvis kan det komma externa chocker i form av förändrade marknadsförutsättningar, världskonjunktur mm, men annars kommer Tesla bli en vanlig syn på våra vägar framöver. Som bekant har jag alltid fel, så detta var väl en dödsdom för Tesla…
Därmed är inte sagt att Tesla är en bra investering. Man ska inte blanda ihop aktie och produkt, lika lite som man ska blanda ihop investeringar och känslor. Och känslor väcker en sådan här bil.
Aktiekursens värdering förblir utmanande. 4-Traders listar p/e-tal för 2015 på 167 och givet ingen ytterligare extern finansiering så landar p/e 112 för år 2016. 2015 är baserat på analytikers estimat, och 2016 års p/e räknade jag själv fram utifrån analytikernas förväntade vinstökningen 2015 – 2016.
Teslas vinst kan alltså lätt åttafaldigas mot 2015 för att nå drygt 20 i p/e, vilket fortfarande inte är attraktivt. Jag avstår alltså investeringen, men om vi får en börskrasch tids nog, så kan Tesla vara intressant långsiktigt – likt aktien var till den tog fart för drygt ett år sedan.
Ett stort tack för förevisningen och tunnelseendet.
Ingen form av ersättning har utgått till mig eller till mig närstående från Tesla Motors eller andra anknutna till bolaget, t ex återförsäljare. Jag fick en privat förevisning av en privatperson, som agerat frivilligt och utan annat än miljöintresse som drivkraft, och vill även framföra ett tack till den som förmedlade denna kontakt.
73 kommentarer
Är det navmotorer på den alltså? Eftersom det finns bagageutrymme både fram och bak.
Nix, elmotorerna i drivlinan ser ut att vara integrerad i bottenplattan.
Motorn sitter monterad på bakaxeln. Är stor som en vattenmelon.
Riktigt bra artikel.
En kul grej jag läst är att Christian von Koenigsegg som även tillverkar bilar i eget namn kör en Tesla.
Jopp, en fet koppar klump ligger rakt pa axeln, och den biten av teknologin ar valdigt bra och effektiv (verkningsgraden ar grym). Problemen ar 4:
Batterierna, det blir samre med tiden oavsett anvandning och det riktiga beviset pa Teslas framtid kommer nar de forsta Teslornas batterier pajjar och man maste hosta upp 150.000 SEK till.
Bilen kraver extremt mycket ravaror som ar dyra att bryta/atervinna och transportera med icke fornybara branslen, koppar, litium, aluminium.
Kylan, du kan inte provaka en Tesla pa sommaren.
Vikten, detta galler alla bilar, att ha en ram pa ett ton for att flytta 100-300 kg ar inte normalt, det ar helt sjukt. I min bok ska fordonet + bransle helst vaga ungefar samma vikt som det man transporterar = storre elcykel.
Sen att de flesta manniskor idag imponeras av det hoga vridmomentet ar bara annu ett bevis pa hur lite ansvar vi moderna, mammut tunga, manniskor tar for andra.
Ska inte sitta och försvara något gratis egentligen, men det var strålande sol och kylan i bilen var inget problem. Lägger man pengarna på bordet får man idag ett helt nytt batteripack för 60 000:- kronor om åtta år, när garantin på det befintliga går ut. Vid 1500 mil om året blir det 12000 mil, och alltså 5:- SEK per mil.
12000 mil innebär iallafall 10.000:- i motorolja på en vanlig bil.
Okej, motorn ligger inte pa axeln, men den ar hur som helst effektiv.
2 ton vager bilen!!! dvs 20x din egen vikt!!!
Nar det finns 100.000W laddare varje 25 mil (pa vintern om man inte vill frysa i bilen) sa kommer jag att verkligen verkligen att kopa en Tesla!
Problem nr 5: man kan inte driva dagens samhalle med bara Tesla, tank er att ambulansen far slut pa el t.ex.
Kan ju tilläggas att eftersom AC:n är elektrisk så började den fungera direkt och inte som i en förbränningsbil först efter en stund.
Ska du inte ta upp att två Teslor brunnit? Den ena efter att i 110 km/h kört in i en bergvägg (fast föraren klarade sig oskadd) och den andra genom att fått en från lastbil tappad stålbalk som trycktes rätt upp i batteripacken, samtidigt som 200 000 bensinbilar brinner i USA varje år? För övrigt har Tesla monterat in, och eftermonterat ett kompositpansar under batterierna, så man ska numera klara en stålbalk underifrån i full fart.
Haha, att du missforstar Kylan som ett sommar problem ar ju bara oslagbart! Pa vintern i Sverige kan det bli minusgrader, remeber?
Tänk allt annat skit man slipper som kamrem och rem till AC och servopump. Servo lär ju kunna ersättas med servomotor (då menar jag servo som i elservo).
Gissningsvis kör man AC:n (värmepump) baklänges vid uppvärmning, så det bör vara rätt energieffektivt. Vi får väl se, dock är det ju minusgrader även i USA, USA är inte Southern Fucking California.
Kamrem slipper ju vi Hondaägare annars. Kamkedja.
Startmotor, etc etc
Ja, men hur mycket kostar det att varma upp bilen nar det ar -10 ute? Vad betyder det for rackvidden?
Lamdasond, luftföldesgivare, hela kylsystemet, alla sensorer som sitter på motorn.
Jag tror att andrahandvärdet kommer bli bra. Blir av med massa skit som krånglar vid 10år+.
Räckvidden vintertid bör inte skilja sig från sommartid. Uppvärmning lär väl dra lika mycket som kylning. Men visst, istället för att man kan köra 30-50 mil, kanske man kan köra 25-40 mil på en laddning? Förhoppningsvis har Teslaägaren även ett garage, så bilen är varm från början när man kör hemifrån.
Återigen så är ju de flesta bilturer kortare än 40 mil, så var exakt problemet ligger vet jag inte.
Skumt nog tar man BMW-priser för service. 7000:- kronor om året, rakt av. Borde vara lägre med tanke på hur lite det måste finnas att göra. Inte ens programvaruppdateringar körs på service, utan laddas ner löpande.
Det finns ju både värme- och kylslingor i batteripaket vad jag har förstått. Det märks särskilt vintertid vid typ minus -10 då bilens prestanda reducerats tills optimal arbetstemperatur uppnåtts.
Intressant, tankte inte pa det, man maste ha en parkering med eluttag. Vad kostar det i stockholm, 2 miljoner? Det kommer antagligen att bli olagligt att aka bil sjalv 40 mil i en ganska snar framtid, 40 mil kan man ju cykla pa 2 timmar, satt vackarklockan och ak elcykel istallet.
Det ar sa lustigt att du som ar sa insatt i manslighetens energi problem inte inser att Tesla loser ett I-lands problem som inte kommer att finnas nar andra problem uppstar, som mat, varme och rent vatten.
Prylpojkar ar vi alla, men komplex som kraver g-krafter ar ett psykologiskt problem.
40 mil på två timmar? Du cyklar alltså i 200 km/h?
oj, nej det gor jag inte… tankte 40 km… vafan aker folk 40 mil varje dag!!! Det gor ju bara saken varre!
Nej, folk åker inte 40 mil varje dag. Men det var du som gnällde över räckvidden vintertid. Då de flesta åker 2-3 mil per dag så tror jag man lär klara sig även vintertid.
Ang kylning = varmning sa tror jag dina fysik kunskaper ar lite eftersatta.
Kyla fran 25-30 till 18
Varma fran -10 till 18
Ser du skillnaden? I en bil som kyls ner av vinden, har du varit pa fjallet nagon gang? Kyleffekt kanske du har hort talas om… da maste de isolera skalet. Vad kostar det att tillverka?
Jag skrev att räckvidden kommer vara kortare vintertid. Vet inte om du kan läsa, eller om du är förblindad av en vilja av att hitta fel.
Likt alla moderna bilar är man förstås isolerad, det är så man ordnar ljuddämpningen (vägljud) som finns i bilar – den är även värmeisolerande.
"Räckvidden vintertid bör inte skilja sig från sommartid."
@peakpoke
Hahaha -Vad kostar det i stockholm, 2 miljoner?
Tur att inte alla bor sthlm då. En av anledningarna till att bo centralt är ju att slippa vara bilburen.
Citat ur sitt sammanhang:
"Räckvidden vintertid bör inte skilja sig från sommartid. Uppvärmning lär väl dra lika mycket som kylning. Men visst, istället för att man kan köra 30-50 mil, kanske man kan köra 25-40 mil på en laddning?"
Precis! Men i transitionen mellan ett ohallbart boende i staden och ett hallbart boende pa landet maste man ju ha en transport, och som beroende a SJ for denna sa vet jag varfor aven smart folk har bil i stockholm.
BTW, for de som inte vet: jag syftade till garageplatser pa ostermalm som kostar 2 miljoner.
Bra (nagorlunda konstruktiv) comment duell idag cornu, inte som nar det pratas bitcoin. Time will tell I guess!?
Anledningen till den någorlunda konstruktiva diskussionen är att du allt annat än glänser intellektuellt peakpoke (no offense). Cornu känner sig inte hotad av dig och kan "briljera". Sen är det förvisso sant att det var osedvanligt lite kategoriska, nedlåtande avfärdanden från Cornus sida med tanke på din dåliga läsförmåga mm (no offense.. for realz).
Vinterkörning med elbil är ett bekymmer i sverige. På andra elbilar halveras räckvidden direkt när kupevärme ska till. Tror inte Tesla är bättre faktiskt.
Men i grunden är alla problem med elbilen relaterad till batterierna, deras storlek, tyngd och prestanda. Får vi bara fram vettiga batterier så kommer elbilen snabbt utklassa fossilbränslebilen.
Om en bil med 20kWh batterier får en minskad räckvidd för uppvärmning till hälften så åtgår alltså 10kWh till den sagda uppvärmning. Låt säga att en Model S har samma energiförbrukning som den med mindre kapacitet, så borde det åtgå 10kWh även för en Tesla. Då återstår 75kWh (88%) respektive 50kWh (76%) i respektive utförande.
Här finns ett test i Aftenposten.
De provkör en Model S i vinterföre och klarar av cirka 35 mil, i kuperad terräng, på en laddning.
http://bil.aftenposten.no/bil/Vi-har-satt-Tesla-pa-vinterprove-63013.html#.U6GvS_mSx8E
Läste med ett enda långt leende. 5,6sek från 0-100.
Mer sånt Cornu!
För en recension av model S med humor http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s
En klassiker http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s
http://youtu.be/vjOdkAGG9wo
Ja visst är Teslas värderingen i det kortare perspektivet "insane" likaså bilbranschens överkapacitet. Men efter att ha spenderat ganska många mil och kört några längre turer med en god väns Models S är jag tämligen övertygad om produktens förträfflighet och att bolaget hittat ett väldigt bra stickspår då de endast satsar på ren eldrift och ingen missmars idag fritt från konkurrens. Tesla är helt klart ett framtida fortune 500 företag och därtill hör värderingen.
Det är ju inte bara räkvidden och prestandan som imponerar utan även bilens fiffiga infotainment system med tillhörande funktioner.
När man hör företrädare för andra bilmärken sucka och pusta om att marknaden inte är mogen för dylika bilar så tänker jag ganska osökt på Apples lansering av iphonen 2007.
Således har säkert aktien gjort den största resan och det kanske inte finns lika mycket att diskontera i den närmsta framtiden men som aktieägare är jag fortfarande strong bull. Bolaget har momentum vilket den övriga bilindustrin saknar.
Trist att vi här hemma i svedala måste vänta på volvo personvagnar för att satsningar på infrastruktur skall göra det lönt att våga skaffa elbilar till billigare pris med klenare räkvidd.
Du var visst före med iPhone analogin 🙂
Smart bil även om den är väldigt dyr i längden. En iPhone för bilvärlden? Skulle jag vara Volvo skulle jag följa detta väldigt noga, fråga Nokia…
Ungefär så, ja.
Tesla Motors är definitivt det viktigaste som hänt på personbilssidan sedan, tja, T-Forden? Att ett så relativt litet företag kan lyckas med detta säger väl en hel del om hur usla resten av biltillverkarna är på att ta tillvara ny teknologi och dess möjligheter? Eller så är det som många säger, de är så hårt lierade med oljebranschen att de inte törs…
Go Tesla, go!
Jag haller med! Elon Musk ar modig och kompetent. Men hans mal ar att bevara the status quo for de rikaste.
Yes och precis innan Tesla började att leverera Model S så var bolagets marketcap runt 3 billion bucks. De har lyckats väldigt kostnadseffektivt i utvecklandet av Model S.
Trevligt att det finns en svindyr lyxbil på marknaden. Nu vill jag se en lätt lastbil som inte ruinerar småföretagaren.
Jag får en känsla av att den där enorma touchskärmen är olämplig ur trafiksäkerhetsavseende. Svårt att hitta knapparna osv.
Hur upplevde du det?
Det är vanesak, de enklaste funktionerna som klimatanläggningen och sätesvärme mm är det lika enkelt att komma åt som på en vanlig bil då dessa är permanenta längst ner på displayen. När du kör behöver du inte ägna den stora 17tums displayen någe uppmärksamhet då all nödvändig info som navigator, musik/radio och telefon info finns på en mindre display bredvid hastighetsmätaren. Många funktioner som val av låtspår och telefonkontakter kan du röststyra likt Apples siri tämligen enkelt även.
Mvh RH
Hur ser det ut med tillgänglighet på råmaterialet till batterierna på längre sikt?
Litium och grafit finns det tämligen gott om och ganska billigt, att det finns oro peak litium är ganska obefogat. Haven är fulla med litium men det kostar för mycket alt är alldeles för energiintensivt för att motivera utvinning.
Jag raknade (fast jag raknar alltid fel) att det finns uppskattade litium reserver (varav 50% i bolivias oknar) till ~ 2 miljarder bilar.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Säger samma sak, Tesla rocks!
Tesla har på tio år, som USAs yngsta bilföretag, klarat av det som ingen annan av bilvärldens 100-åringar (som försvann..genom..) klarat av. Man har en genuin laddbar elbil, utan förbränningsmotorer som hjälp, med maximal krocksäkerhet.
Att bilen har sportbilsprestanda gör det hela än mer spännande!
Man är så pass duktiga att man måste lyfta på locket och låta andra billtillverkare komma åt patenten för att de skall komma någorlunda ikapp.
Mercedes lanserar nu en elbil i sin B-klass. Den har en nedtrimmad Tesla motor eftersom deras B-klass inte klarar av vridet i Tesla originalutförande.
Dessutom; hur många andra halv-eller helkombis har möjlighet att fälla upp 2st extra säten. Mercedes E-klass och gamla Volvo, inte numera.
Det enda felet är priset och avsaknad av fyrhjulsdrift/verkstäder. Det senare kommer det bättring på.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jag tror att Tesla arbetar med att bygga varumärke. Det är dyrt. Dessutom kan de sannolikt inte tillverka hur många bilar som helst just nu. Därför är det vettigt att tillverka dyra lågvolymsbilar med god marginal för att kunna finansiera utvecklingen av företaget och framtida produkter.
Att bygga varumärke handlar delvis om att tilltala de värderingar som gäller inom den kulturella kontext man försöker slå sig fram inom. På 50-60 talet handlade bilen om att ta sig ut i naturen. Nu pratar motorjournalister om extrema topphastigheter och accelerationer utan att skämmas (http://www.fokus.se/2012/12/livsfarlig-livsstil).
Tesla har som fördel att de inte har någon "legacy" som de gamla bilföretagen har. De har ingenting att förlora på att köra elbilsspåret medan de gamla jättarna har gamla investeringar att ta hand om och en tung organisation att förändra.
Tesla driver på infrastrukturförändringar. De gamla jättarna har redan en infrastruktur att luta sig mot. Bygga ny infrastruktur är förmodligen för dyrt.
Ur ägandeperspektiv vore det fördelaktigt om en batteristandard kunde tas fram så att man aldrig äger batteriet utan snarare leasar det. På så sätt tar inte konsumenten någon "teknikrisk" och det gör det möjligt att bara byta ut batteriet vid en "mack" istället för att ladda det. Då laddas batterierna centralt på tankställena.
Produktion av el från fossila bränslen kan förmodligen göras bra mycket mer effektivt i storskaliga stationära produktionsanläggningar istället för att producera energi med miljoner små lokala förbränningsmotorer med avgasefterbehandlingssystem som har hårda kostnads- och viktkrav på sig.
Jag hade nöjt mig med en elbil med cirka 80 mils räckvidd per laddning och en prestanda som motsvarar den Volvo V50 1.6D jag har idag. Inget fartmonster, men tar sig fram lugnt och tryggt.
Underbar bil. Enastående företag. Briljant människa (Elon Musk).
Blir mycket spännande att se de kommande Volvopris-bilarna.
Han borde få nobelpriset för sitt namn.
Inte förrän Dr. Chew Shit Fun, familjen Kobaissi och (malmöbon) Phi Tan fått samma pris.
I ämnet:
http://www.nie.edu.sg/profile/chew-shit-fun
Fin bil men tills vi har en miljövänlig elproduktion är detta inget annat än en bil med ett mycket långt avgasrör (elledning till närmaste kolkraftverk). Ja, även i Sverige, ökar vi vår elkonsumption kommer den elen till stor del vara tysk kolel.
Det är inte fordonen som är problemet, det är var bränslet ska komma ifrån.
Peak oil, peak gas, peak coal…
Priset är inget problem då oljechocken slår till på allvar, ägarskiftet till mannen med revolvern är utan kostnad om den rike mannen samarbetar. Tror att framtidens lyxfordon är en batteridriven pansarbandvagn med bestyckning.
Jäkligt snyggt med de två barnsätena i bagageluckan. I och med att man har en främre bagagelucka där motorn sitter på vanliga fossilbilar så funkar det, och man har fortfarande ett vettigt lastutrymme. Förutom priset så ser jag bara två större fel på Model S och det är att det inte går att montera en dragkrok på den och att den inte finns som kombi. Bil utan dragkrok går helt enkelt inte för sig för min del.
Man får nog vänta sig kraftigt reducerad räckvidd m dragkrok. Kommer eventuellt drag till Model X. Medan min diesel bara tappar 10-20% med tungt släp (från 5.7-5.9 i förbrukning t ca 6.5), så lär effekten slå hårdare på en elbil där det inte finns överskottsdragkraft på samma sätt.
Dock gäller alltså samma räckviddsproblematik för en förbränningsbil. Men långa sträckor med släp – hästtävlingar, husvagnssemester etc går bort. Undantaget vedleveranser kör jag sällan mer än 2-4 mil med släp och det skulle även fungera med en Tesla, även om räckvidden halveras från 30 till 15 mil.
Man kan tänka sig att hushållet som inte vill hyra bil för riktigt långa och tunga transporter har en Tesla och en förbränningsbil med dragkrok.
Vi som bor på enskilda vägar på landet går ju Model S bort oavsett pga frånvaron av fyrhjulsdrift, även om man kan höja fjädringen rejält för högre markfrigång. Model X kan dock vara intressant.
Det bör väl bli en branding med ett billigare bil utan "märket" också. Det är väl rätt vanligt i bilindustrin.
Det är ju troligt att bilar inte kommer att behöva gå så långt om vi bara ordnar "biltåg" på järnväg eller motorväg där man kan skeppa bilen längre ställen. Finns ju redan i USA, Finland etc som "biltåg", helt klart görbart, men inte billigt (i dagens bränsleprisnivåer) men har inte samma "frihet" såklart. Dock måste vi i framtiden omdefinera vad som är en bil, både i storlek, räckvidd och säkerhet.
Nu väntar vi bara på Teslas första husbil. En strippad enkel version på 5 meter. Casha en sådan och sedan gå i pension.
Det vore intressant att jämföra teslabilarnas livscykelanalys med dagens fossilbilar i samma klass/prestanda.
Samtidigt kommer de autonoma fordonen att ändra mycket inom all typ av transport inom 5-10 år. Behovet av egen bil av statusskäl återstår och för de boende i extrem ödemark. Elbilar har nog mer än 10% av nyförsäljning om 10 år.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Delar helt de intryck du fått av bilen. Den är en dröm och det känns helt obeskrivligt att trampa gasen i botten. Går inte att jämföra med andra bilar. Det som gör upplevelsen nästintill overklig är accelerationen och kraften i total ljudlöshet. Det är tyst, när det inte borde vara det.
När jag läste på om batteriet blev jag förvånad över att de inte använt några ovanliga jordartsmineraler, utan ganska vanliga material. Ett problem är naturligtvis bilens vikt på 2108kg där batteriet utgör en väsentlig del.
För min del passar inte Tesla S, eftersom jag maxar de bilar jag sitter i. Inte bra för hälsan alltså. Därför föredrar jag långsamma bilar.
Med tung gasfot kommer också räckvidden att bli betydligt kortare. Som bekant är F =m*a och F =iL*B, dvs mer a (acceleration) kräver mer i (ström) och att m är hög pga tungt batteripack gör inte saken bättre. Kanske inget problem vid pendlingsavstånd om 4-5 mil i fallet Tesla men iaf.
Gäller givetvis fossilbilar också de finns gott om tankställen och en påfyllning tar 5min så de har en edge. 🙂
Alternativt att starta på hög höjd då F=mgh. Alternativt öka fältstyrkan B. Enkelt 🙂
Eftersom batterier fortfarande är dyra och el relativt billigt blir ett köp av elbil av naturen en affär där du betalar mycket idag för lägre driftkostnader i framtiden, jfr ett kärnkraftverk. Kanske helt ok just nu då många tack vare bostadsmarknadens utveckling kan använda bostaden som bankomat och låna till rekordlåg ränta men vid en återgång till mer normala räntelägen kommer nog affärsmodellen sättas på prov.
Säg att normalbilisten med ca 1500-2000 mil/år sparar ca 20-30tkr/år på driften genom att äga elbil istället för fossilbil. Hur mycket högre inköpspris motiverar detta med en diskonteringsränta på säg 10% och en livslängd på 8år, allt annat lika. De flesta läsare genomför nog denna räkneövning med enkelhet men svaret är iaf ca 107-160tkr.
Dvs är du beredd att köpa en "fossilbil" för 7.5 basbelopp (333000 tkr) borde du inte vara beredd att betala mer än 440-493 för motsvarande bil i elutförande om vi bara tar hänsyn till ekonomiska faktorer.
Det kanske kan gå om Tesla lyckas med sina nya batterifabriker men annars blir det nog tight..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Appropå Tesla's acceleration. Man kan få en liten känsla av "trycket" när man ser SvD's test av bilen. Spola fram till 05:20 för att se accelerationen. http://www.svd.se/naringsliv/motor/jonas-froberg-bakom-ratten_3562712.svd?sidan=4
Angående priset på servicen av Teslan så är det (som jag förstått) pga att delarna ingår, tex bromsbelägg, kupefilter mm.
Hade jag pengarna så köpte jag en Tesla på fläcken då den passar min familjs behov alldeles utmärkt.