Skoltramset inför valet fortsätter. Nu vill (s) att “redan yrkesverksamma” akademiker ska erbjudas möjligheten att plugga till lärare och sedan halvera sin lön genom att ta jobb som lärare (Public Service/SR).
Så, ni majoriteten akademiker bland läsarna – skulle du vilja ta ett sabbatsår och plugga till lärare, och sedan halvera din lön från dagens 40 – 50 000:- SEK ner till kanske 20 – 25 000:- kronor och jobba som lärare istället?
Svara i enkäten till höger.
En variant är förstås att delmängden arbetslösa överutbildade akademiker, som inte lyckas få något jobb, blir de som ska lära ut sina kunskaper till våra barn. I (s)ocialisternas värld innebär nämligen akademiker automatiskt att man är bättre än alla andra på att vara lärare. Speciellt om man inte lyckas få något annat, mer högavlönat, jobb.
Ibrahim Baylan, som ska bli Löfvénregimen(s) svar på Jan Björklund och nästa utbildningsminister med start i september 2014, har en gedigen akademisk bakgrund som getherde, munkstudent och restaurangbiträde. Speciellt bibelstudierna som munkakolyt gör att Baylan är extra meriterad att uttala sig om hur skolan bör och ska se ut.
Jag känner riktigt entusiasmen inför hur valet 2014 kommer resultera i att den svenska skolan räddas och att allt blir bra igen, omgående.
Tillägg: Så här inför valrörelsen efterlyses photoshoppade bilder på Ibrahim Baylan som munk, gärna hängandes över en bibel, eller som getherde. Löfvén finns det än så länge inget kul att parodisera över alls, det räcker med vanliga pressbilder i hans fall. Illa nog.
28 kommentarer
Getherde?
Vad är väl det mot en rejäl fåraherde?
Men han är nog mer PK än du är.
Tror jag.
Det brukar vara så med outbildade-att de ser på utbildning av andra som en bra investering för att komma så långt som den outbildade kommit av egen kraft!
Men jag förutsätter att Cornucopia hyllar Baylan med denna beskrivning-kollegor emellan, eller från en fåraherde till en getherde!
Fast jag är ju akademiker, så jämförelserna står sig inte. Dessutom luktar getter illa. Och så är jag äldre, och därmed per automatik visare, än Baylan.
Men gammalmodig och omodernt töntig. Så du har inte en chans i Sthlm. Inte
"Ibrahim Baylan, som ska bli Löfvénregimen(s) svar på Jan Björklund och nästa utbildningsminister med start i september 2014, har en gedigen akademisk bakgrund som getherde, munkstudent och restaurangbiträde."
Med den bakgrunden så kanske det är dags att damma av titeln ecklesiastikminister?
Men om han hållit på och varit munk så måste ju karln vara papist, eller?
Aldrig i helvete att du kan sätta påvens handgångne kardinal i toppen på statskyrkan – vår samvetsgranne, protestantiske konung skulle t ex aldrig godkänna ett sånt arrangemang.
"Men om han hållit på och varit munk så måste ju karln vara papist, eller?"
Nej, varför det?
För att 99,99% av alla (kristna) munkar är papister?
Baylan är syrian.
Ortodox kristen av det orientalisk-ortodoxa slaget
Bland Ecklesiastikministrar har vi haft två munkar.
Fast de stavade "Munck".
@Ben Dover
Om 99.99% är papister så innebär det väl inte att man måste vara papist?
Nå, nån slags suspekt falsk kristen lär han ju i vilket fall som helst vara.
Frågan är väl om den ekumeniske patriarken av Konstaninopel (som han rätterligen tituleras) är värre än påven eller ej är väl, ursäkta vitsen, ganska akademisk för en god protestant?
@Ben Dover
"Nå, nån slags suspekt falsk kristen lär han ju i vilket fall som helst vara."
Suspekt och falsk till skillnad från andra politiker menar du?
Lem är Löfvén? Namnet ringer en klocka någonstans, men jag kan för allt i världen inte kommapå vem det är? Nån artist i mello?
VEM är.. dregel på tangentbordet från putin-posten gör att fingrarna halkar..
L ligger inte ens i närheten av V. Dubbelbekräftar det du skriver!
Apropå lem å var det inte bara den dryga attityden och benägenheten att strunta i möten och diskussioner som gjorde Baylan impopulär bland sina studentpolitikerkollegor i slutet på nittiotalet, utan även valet av alternativ sysselsättning han (och vissa andra) ägnade sig åt. Chat noir, klubben han gick till, har försvunnit (huset revs och har ersatts med ett av de mest felkonstruerade fuskbyggena i hela Göteborg, vilket säger en del), så det finns inget svärtat skyltfönster att ta bilder på till löpsedeln längre.
Du glömde kopiera från Wikipedia att han varit ombudsman också. Hans ekonomistudier borde väl räknas mer än det andra som akademisk bakgrund?
Ett uselt förslag efter ett annat från båda blocken… Känns som att man inte längre väljer det parti/block som har bäst förslag och politik, utan valet står mellan de partier som har lagt det minsta antalet dåliga förslag. Eftersom valet står mellan pest och kolera, så tror jag det blir soffan för min del det här valet…
Kommuner är också kända som att vara bland de sämsta arbetsgivarna. Kanske efter stat och landsting då.
Moventia:
Det börjar likna mobbing, Banne mig.
Jag är akademiker och förstår inte varför jag ska behöva gå ett halvår i skola för att söka en lärartjänst. Förstår ju att dom tycker jag ska läsa pedagogik men jag anser pedagogik vara överreklamerat. Kan man sitt ämne bra så kan man även lära ut det bra.
Det är bara de som kan sina ämnen halvtaskigt som behöver pedagogik för att kunna lära ut ämnet som dom knappt själv förstått.
Som civilingenjör och doktorand, som tidigare fuskat som vikarierande gymnasielärare i matematik och fysik, men som nu fått möjlighet att läsa en grundkurs i högskolepedagogik, kan jag konstatera två saker. 1. Att klara sig halvtaskigt till halvbra som lärare i dagens skola kan nog ganska många. I alla fall tillräckligt bra för att elever och föräldrar inte ska klaga hos rektor. 2. Att förbereda, genomföra och examinera undervisning som maximerar elevernas lärande utifrån uppställda mål kräver mer än bara intuition. Bara hur man utformar ett prov som ger möjlighet att bedöma om eleven uppnått lärandemålen (och inte bara rangordnar elevernas prestationer inbördes) skulle kunna utgöra en hel pedagogikkurs i sig.
Ett års påbyggnadsstudier tycker inte jag verkar orimligt för att lära sig grunderna i pedagogik, men det kan säkert slimmas till ett halvår om tempot hålls tillräckligt högt (vilket dock inte lärarutbildningen är känd för). Att hoppa in som omtyckt lärare klarar många, men att bli en riktigt riktigt bra lärare som ger bestående kunskap kräver mer än bara ämneskunskap och trevlig utstrålning. Vilken sort vill vi ha i vår skola?
Pedagogiken som lärs ut är i princip värdelös och går i hopplöst lågt tempo. Didaktiken är lite mera användbar men sniglar sig också fram.
Har man ämneskompetens bör ett halvår på högskolan och ett halvår att gå bredvid en kunnig lärare i praktiskt arbete.
Allt är inte lön. Jag tror att skolan skulle må bra av att personer som varit yrkesverksamma hoppar in som lärare under ett par år. Hela lärarkåren behöver ju inte vara av den sorten, men inslaget vore välkommet. Jag tillhör dem som- om det inte innebar mer än kanske ett års pedagogikutbildning- gärna skulle jobba som lärare under par år, men som absolut inte kan tänka mig att spendera hela livet i skolan.
Allt är inte lön. Jag tror att skolan skulle må bra av att personer som varit yrkesverksamma hoppar in som lärare under ett par år. Hela lärarkåren behöver ju inte vara av den sorten, men inslaget vore välkommet. Jag tillhör dem som- om det inte innebar mer än kanske ett års pedagogikutbildning- gärna skulle jobba som lärare under par år, men som absolut inte kan tänka mig att spendera hela livet i skolan.
GetBaylan följ länk:
http://polytempik.blogspot.se/