Bloggrannen Skipper uppmärksammar att (m)oderaterna i tysthet lägger ner 60% av den svenska flottans ytstridskapacitet. Man hävdar att det i klubbningen av IO2014 inte är angivet hur stor flottan ska vara, men det anges två korvettdivisioner. Nu kommer man bara ha en när två korvetter av Göteborgsklassen och två av Stockholmsklassen avvecklas tillsammans med alla bevakningsbåtar och vedettbåtar.
Citat från Skippers artikel:
“Marinens nuvarande bestånd av ytfartyg för kvalificerad strid och havsövervakning omfattar idag sex bevakningsbåtar, en vedettbåt, två korvetter av göteborgsklass, två korvetter av stockholmsklass samt de två levererade visbykorvetter. Att genom icke-beslut stryka allt och endast behålla fem visbykorvetter är en reducering av ytfartygsflottan på drygt 60 procent!”
Det hela kallas förstås i enlighet med moderat försvarsretorik för “stärkt operativ förmåga” enligt försvars(m)inister Karin Enström.
En Visbyklassens plastkorvett är i princip beväpnad på samma sätt som en Göteborgsklassen eller Stockholmsklassens korvett, men med något modernare sensorer och är svårare att upptäcka på radar. Likväl minskas antalet eldrör (“kanoner”) och plattformar för sjömålsrobotar kraftigt.
Därtill kommer t ex västkusten och Nordens viktigaste hamn Göteborg, och hela Sveriges raffinaderikapacitet i Göteborg och norr om Lysekil, helt sakna permanent basering av flottan. Visserligen har den stackars tappre vedettbåten HMS Jägaren, beväpnad med en kulspruta och en 40 mm kanon, fått fylla hela den rollen de senaste åren, men HMS Jägaren bli nu alltså återvunnen plåt. En vedettbåt är fortfarande fler än noll vedettbåtar.
Tävlingen i hur man under förespegling av upprustning kan avveckla det svenska försvaret fortsätter.
12 kommentarer
Vem är regeringens huvudman? Är det EU i och med grundlagsändringarna?
Anser de, likt allianspolitikern i metropolen Kungälv, intervjuad i Kungälvsposten, att väljarna har sagt sitt i och med valet och sedan tyst skall acceptera vad de förtroendevalda gör. Oavsett.
Öh, hur tänker du nu? Skulle EU ha ngn sorts åsikt om Sveriges försvar? Hur skulle det gå till? Rösnting i Coreper? Ministerrådsuttalande? Tror inte det.
Nej du, Sverige får stå för sina egna dumheter.
Nulli secundus
Off topic: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/over-40-kronor-litern-for-bensinen-om-17-ar_8808792.svd 😀 våra politiker går inte på samma linje som dig 🙂 jag tycker visserligen du är lite extremist men tror att du kommer få närmare rätt än vad våra politiker kommer få.
Sverige har precis fått beröm och en klapp på axeln av NSA, så nu kan Sverige ta ut lite mer av utdelningen på FRA- satsningen.
Sverige köper lastbilar tillsammans med Norge.
Man häpnar över valet . Sverige har två stora tillverkare Volvo och Scania!
Ja, och tyvärr verkar det som "lilleputt-landet" Norge styr svenska behov när, enligt Svd, deras FLO har fått diktera villkoren för upphandlingen.
Detta tillsammans med Archer-deblacet visar det totala sönderfallet Försvarsmakten befinner sig i.
De enda som vinner på allt norskt samarbete verkar vara norska Kongsberg med sin Protector i Vapenstation 01 som monteras på bla Galten, Archer, Pansarterrängbil 360, Bandvagn 410 mm trots att ett liknande system finns hos SAAB samt BAE.
Det måste föreligga okända omständigheter här, för skulle detta vara sant som det rapporteras så är inkompetensen på FMV av astronomisk omfattning. Misstag kan alla göra men det här är bara så galet att det är obegripligt för en vanlig normalbegåvad skattebetalare.
Poängen med vilket samarbete som helst skall vara två vinnare annars ska det inte samarbetas. Den som kortsiktigt lyckas lura den andre att stå för fiolerna binder bara ris åt egen rygg långsiktigt. Det kommer alltid en morgondag också och minnet av ett gott samarbete är mycket bättre än motsatsen, för att uttrycka det snällt
1. Ja – den tekniska inkompetensen på FMV är av astronomisk omfattning, men det är ju politiskt beslutat att det ska vara så, FMV ska vara en upphandlande myndighet med generell komptens, ingen teknisk expertis.
2. De svenska lastbilstillverkarna är inte intresserade av att sälja till svenska försvaret längre. Det är för små beställningar för att det ska vara intressant samt att det ofta är en massa speciella tilläggskrav som inte är intressanta att tillmötesgå för mindra kunder. Det var länge sedan FMV lade beställningar på lastbilar som var av den storleken att Volvo och Scania springer benen av sig.
Huvudsyftet med att ha en samordnad försvarsmaterielanskaffning med i första hand Natolandet Norge, tror jag är att Sverige via ytterligare en parademokratisk kanal lättare ska kunna smyganslutas till Nato. Det är helt i linje med att det finns vissa antipatriotiska, nymoderata politiker, som ser det som sin huvuduppgift att lura på Sverige ett Natomedlemskap. På demokratisk väg går det nog inte.
Andra exempel på smyganslutningen:
* Kryptona för flygstridsledningen till JAS 39 Gripen C/D, Link 16, pytsas ut från Pentagon i USA till Sverige. Mycket allvarligt för en alliansfria nation som Sverige!
* flyghöjden anges inte i meter utan i det synnerligen olämpliga fot.
* bokstavering sker efter anglosaxisk förlaga; t.ex. har Bertil Adam ersatts med Bravo Alpha.
* engelska platsbenämningar på stridsledningscentraler på svensk botten.
* samövningar med Nato.
* Svenskt flyg utför Natos bevakningsuppgifter runt Natolandet Island.
* IO 14 är en på papperet globalt verkande expeditionskår under Natoflagg för att delta i Natos fulkrig världen över.
* Natoemblemet är fastsytt på de svenska ISAF-uniformerna.
Förmodligen är det en tidsfråga, i strid med den svenska språklagen, innan kommandospråket i Sverige blir engelska.
FMV köper numera mängder med konsulttjänster, vilket tyder på att FMV gör en målmedveten och gedigen satsning på att utöka sitt inkompetensområde, vilket kombinerat med M-politikernas klåfingrighet, förmodligen förklarar den dåliga lastbilsupphandlingen. FMV lade förra året 2.292.000.000 kr på konsulter (enligt Årsberättelsen 2012).
Både KA och Amf är mer eller mindre nerlagda. Flottan har inga fartyg att sätta in förutom ett par korvetter och inte ens det för den strategiska förvaltningen utgår från att de måste underhållas och den andra måste bevaka, vilket sliter ännu mer så i princip får de väl patrullera på vägen från dockvarv A till B (Karlskrona och Muskö).
Kanske kustbevakningen får överta spaningsarbete på Östersjön, de har i alla fall ett flygplan mer än hela Sveriges kustförsvar.
Bra gjort av regeringen ! Att ha en flotta är totalt förlegat. Satsa mer på FRA, fler helikopterförband och andra snabba lättmanövrerade försvarssystem.
Och rusta upp civilförsvaret kraftigt.
Håller med! Mer resurser till FRA och SÄPO gör att vi kan hålla befolkningen under kontr… Eller jag menar fienden borta!…