Inget nytt i sig, då Sverige redan skrev på för detta 2004, men det ska nu införas obligatorisk GPS-spårare och mikrofon i alla nya bilar i EU, det så kallade eCall 112. Tanken är att eftersom det är så farligt med bilar, så ska myndigheterna automatiskt larmas i händelse av olycka och kunna kommunicera med personer i bilen.
Europakommissionens pressmeddelande i frågan hittar ni här.
Naturligtvis intygar man att systemet inte ska användas för att spåra bilar som inte råkat ut för olyckor, eller lyssna på konversationer i bilar. Det finns ingen som helst risk för detta, systemet är till för att hjälpa dig och med rent mjöl i påsen har du inget att frukta.
Frågan är bara vad som händer härnäst? Fler dör i hemmet än på våra vägar. Kameraövervakning av våra hem vore också lämpligt för att automatiskt larma vid olyckor. Gärna med mikrofoner och högtalare, som också kan användas för t ex samhällsinformation.
Ännu bättre vore om man införde obligatiska GPS-spårare på alla personer, en obligatorisk fotboja. Den kan mäta pulsen, för att automatiskt larma vid t ex hjärtstillestånd, eller om man råkar befinna sig på någon farlig eller otillåten plats kanske?
Så som fredagsmys kan ni slappna av. Staten och EU tar hand om dig och vakar över dig. Ha det riktigt mysigt nu. Det är ju ändå fredag! Om inte annat kan ni se denna härligt mysiga informationsfilm om eCall.
83 kommentarer
Tröttnar ni på förmyndarsamhällets uppfinningar så kanske dessa filmer kan roa/oroa. Varför kör de så illa och varför filmar de allt?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130217/darfor-filmas-ryska-trafikolyckor
@oppti
Skillnaden med ryssarna är att det inte rör sig om förmyndarmotiv bakom dessa kameror utan det faktum att ryska försäkringsbolag helt enkelt är mer restriktiva med att tro på vad de tror på när det gäller försäkringsärenden. Försäkringstagaren behöver alltså mer eller mindre filmbevis för att få ut på försäkringen.
Som bieffekt så får de ju med andra traffikanters beteenden vilket kan uppfattas som att folk övervakar varandra.
"…could be exploited for additional services (e.g., advanced insurances schemes, stolen vehicles tracking etc)"
Hur många har dött i bilolyckor? Hur många av de dödsfallen skulle avhjälpas med ett sånt här totalspionage mota alla pöverallt hela tiden?
Och hur många har dödats av stater som totalspionerat mot sina förslavade undersåtar? Ungefär en miljon om året i snitt senaste seklet, och det är bara oskyldiga civila som hämtats om natten för att få ett nackskott, inga stupade soldater.
Förslaget är ett extremt akut säkerhetshot mot allas våra liv och kommer att gå till historien som den händelse dödat flest svenskar sedan digerdöden på 1300:talet.
Ca 300 personer dör i trafiken varje år. Förr var det fler.
Totalt sett jättemånga fler än antalet svenskar som dödats av regeringens nackskott.
Men tänk på tillväxten det här förslaget är nästan lika bra som en invasion av utomjordingar 😉
Jo, jag är ironisk.
Många byggnader och lokaler – sjukhus, vårdhem, hotell, mm – är redan försedda med helt automatiska branddetektionssystem som ringer upp räddningstjänsten.
Detta trots att antalet dödade i bränder kanske är en femtedel av antalet trafikdödade.
Fast jag tror ändå inte att eCall blir en succé, för omkring 96% av brandlarmen är falsklarm.
Viss skillnad minst sagt, jag känner flera servicekillar som har bytt jobb sedan företagen har installerat liknande system i bilarna.
@Ben Dover
Det skulle innebära att det finns kameradokumentation över 300 personer som dör i trafiken. Det är nog ganska ont om olyckor där någon dör som skulle ha hjälpts av detta systemet – jag föreställer mig att i de allra flesta olyckor så kommer någon larma manuellt.
@Anonym:
Säkert i huvudsak riktigt. Någon enstaka kan säkert räddas "på marginalen" genom att ambulans larmas någon minut tidigare än annars, men för det stora flertalet trafikoffer gör detta system säkert ingen som helst skillnad mellan liv och död.
"SOS Alarm 112 här, vad har inträffat? Är någon skadad?"
"…"
Systemet lär t ex inte ge utslag på att man mejar ner en cyklist eller kör ner och över en fotgängare. Ska det nu krävas att krockkuddarna löser ut, så är systemet bara till för att rädda livet på bilister och inte jävla skattesmitare som går eller cyklar.
Typ hälften av alla samtal till SOS Alarm går till exakt så redan.
@Cornu
Grejen är ju att när det händer en olycka så brukar det finnas någon som är medvetande vid platsen som larmar. Kör du på en cyklist så illa att han blir medvetslös så får jag hoppas att du vidtar lämplig åtgärd.
Det enda fallet är ifall man skulle råka ut för typ en singelolycka på en ödslig skogsväg, men dessa typer av olyckor torde vara ovanliga.
Politik har dödat tusentals gånger fler än trafik.
Men socialister som Ben Dover hetsar för "mer av samma", mer pengar och makt till de rika mäktiga politikerna. De som är livstyidspolitiker oavsett hur alla röstar om den saken. Socialism betyder mer feodalism, med våld mer till de som redan har mest. Det är definitionen av socialism. Och har undantagslöst alltid varit så överallt.
Vips mördar svenska staten några miljoner svenskar och vad har vi då för "garantier" för att Ben Dovers förslag om att betala bort alla pengar ocjh offra alla våra friheter till såna individer som "är staten" idag, alltså Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf?
Inga garantier alls???
För att statlighet är adelns ensidiga våld, som motsats till marknadens ömsesidiga frivillighet? Kan det vara så att socialism är feodalismens reaktion mot upplysningstidens liberalism och människorsvilja att försöka tänka själv istället för att bara slaviskt lyda en överherres våldsamma diktat. Kan etatism verkligen vara sån total ondska?
Makt och behovet av att äga har dödat flest människor. Vill du därför förbjuda äganderätten?
@Kapitalist:
Var förespråkar jag nånting överhuvudtaget?
@Daniel Andersson
Det finns dock inget nödvändigt samband mellan ägande och dödande. Det argumentet mot äganderätten är med andra ord ganska tunt.
@Daniel Andersson
Märkligt uttalande du gör. Försöker du förespråka det ultimata slavsamhället eller vad håller du på med?
Någon förfogar över dig. Antingen gör du det själv eller också gör någon annan det.
Ett gott tips är förmodligen att du studerar det här med äganderätten och den etik som omger det lite mer innan du köper den socialistiska populistversionen.
Ägande och habegäret är den vanligaste anledningen tillsammans med maktbegär. Tom Stalin använde sig utav det. Det är sällan någon ideologi bakom ett mord utan det är nästan alltid det egoismen som står bakom. Etik runt äganderätten är bara kulturellt betingat och skiljer sig från land till land. Bara en sådan sak som äganderätten till mark, musik och historia är omtvistade saker.
Kan väl säga att dom flesta gaggar i gamla borgerliga teser skrivna i böcker utgivna av Timbro, men Timbro har en ganska skev världsbild.
"Timbro har en ganska skev världsbild" – dagens underdrift kanske.
@Daniel Andersson
Att någonting är den enda (eller bara vanligaste) orsaken till att något dåligt händer är inte samma sak som att detta någonting är dåligt i sig.
Vad kostar det?
Vem betalar?
Slipper vi fartkameror på våra vägar eftersom de kommer att vara inbyggda i bilarna i framtiden.
Tänk att bara få hem en räkning i brevlådan med en logg på tid och plats för hastighetsöverträdelsen.
Då kanske systemet blir självfinansierat?
Opus bilbesiktningar berättade om en verksamhet i USA där man scannade utsläpp på körande bilar. 3 godkända passager och bilägaren fick hem ett godkänt prov och slapp besöka bilprovningen det året. Kostade 25 USD vilketsom.
@Anders
Nja… tror inte på att skicka en räkning. Bättre att dra det direkt från bankkontot. Vi vill ju inte skicka runt fakturor i onödan pga. miljön.
Låt de försöka. Det kommer finnas en bra marknad på GPS/Trådlös-störare efter ett tag om de fortsätter med detta nonsense.
Eller avbitartänger?
Njae, man kan i en bil detektera sådant och därmed göra någon jobbig åtgärd.
Däremot om du andvänder störare så kommer de ha svårt att avgöra om bilen tappar signal pga att den är i en tunnel eller inte.
Det räcker med jordad aluminiumfolie runt antennen.
Foliehatt på med andra ord!
Fast å andra sida tror du verkligen bilen startar om den inte har kontakt med en satellit?
Ja, alltså, det där är ett intrikat problem. Alla såna här moderna system brukar vara självtestande med vissa intervall – ibland varje sekund – för att man ska vara säker på att alla kretsar och sensorer är intakta och fungerar.
Vilket så klart är jättebra, för då kan man aldrig överraskas av att larmet är ur funktion när det behövs.
Men det upplägget går ju stick i stäv med EU:s påstående om att systemet bara ska kunna aktiveras manuellt eller vid en olycka.
Vi kan nog förvänta oss en framtid med grova böter för alla som kör runt i osäkra bilar som inte har GPS-tracker.
Lätt fixat: Du är som bilägare ansvarig för att kommunikationen fungerar och får självklart en straffskatt om systemet inte fungerar som den skall. Vi kan kalla det för Bilsäkerhetsskatt.
@Anders S Lindbäck
Jag har svårt att se det. Det är ju inte några grova böter att köra omkring i bilar som inte skulle passerat en besiktning – det skall vara ganska grova fel på bilen för att det skall bli böter. Och att GPS-trackern skulle gå på helt egna regler har jag svårt att se.
Vidare är det ju så att du får köra omkring utan säkerhetsbälte och andra säkerhetsdetaljer sålänge bilen är konstruerad på det sättet (ie från innan kraven kom). Något krav på att installera GPS-tracker på din PV (utan säkerhetsbälte och krockkuddar) tycker jag inte verkar rimligt.
Den här typen av övervakning kan ge stora fördelar. De flesta fängelser kan ersättas med en synlig boja runt halsen som tar upp ljud, bild och position. Idag blir fångarna bara dummar ju längre de är inlåsta. Återfallsfrekvensen inom tillgrepp för åldersgruppen 25-45 år är över 95 procent. Kostnaden för sånt här är bråkdel. Den straffade, eller vårdade enligt byråkraternas språkbruk, fruktar sånt här långt mer än fängelse. Många yrkeskriminella med utländsk bakgrund skulle fly landet. Detta fungerar på de flesta brott. Nästan alla är tillräckligt rationella. Den som sköter bojan får isoleringscell och kommer på bättre tankar. Det är ungefär som dressera en hund och skulle vara mycket effektivt.
Den som INTE sköter bojan får isoleringscell, ska det vara. De kriminella vännerna till den bojade håller sig borta. De får väldigt svårt att hitta nya dumheter. Polisen kan lätt ha hårt bevakning på buset.
Nä nu skojar du allt…
"As the eCall in-vehicle system is only active when an accident occurs or if it is manually triggered, there is no privacy issue related to any tracking of the car."
Yeah right. Precis som PKU-registret eller? De blåljuger utan att röra en min.
Det kan säkert vara så att de som skriver så verkligen tror detta, så även när PKU skapades. Men vi vet ju alla vad som är nästa steg. Någon kommer på att detta kan användas för att spåra terrorister, sedan pedofiler, sedan andra grova brottslingar, sedan småskurkar, sedan "alla". De som är emot detta kommer stämplas som "terroristkramare". Allt enligt ett numera välkänt mönster…
Jag vill inte bli övervakas i bilen, jag vill köra så fort jag vill (bedöma lämplig hastighet själv) utan att riskera böter. Förbjud farkameraövervakningen istället.
Man kan undra vilka företag och politiker som kommer tjäna på detta… Stora kostnader, både ekonomiska och integritetsmässiga, för vanligt folk får inte stå ivägen för stora bolags, politikers och byråkraters vinster.
Svenska Livsmedelsverket vill skaffa sig lite jobb så de vill förbjuda opastöriserad mjölk. Det finns ju dock ca 150 personer per år som drabbas av EHEC (var av en bråkdel kan kopplas till dålig hantering av opastöriserad mjölk) så därför skall all försäljning av opastöriserad mjölk förbjudas (skall bonden själv pastöriserad mjölken eller ägs mjölken av mejeriet och bonden är livegen?).
Känns som allt fler saker som stora bolag inte tjänar pengar på förbjuds, och fler och fler krav ställs för att stora företag ska kunna tjäna mer pengar.
Tekniken och de goda avsikternas förbannelse bådar för det totalitära övervakningssamhället. Illa…mycket illa. Skall vara frivilligt förstås!
"I think to myself…. what a wonderful world."
Skall staterna/EU kunna hålla det multikulturella samhället under kontroll krävs extraordinära övervakningsåtgärder. Ett fritt samhälle och multikultur är två helt oförenliga saker. Det går aldrig att få de olika etniska grupperna att anamma samma kultur och det är ju inte heller meningen. Det skall ju vara multikultur. Kulturmarxisterna kommer naturligtvis att hitta på en lögnaktig argumentation.. typ att multikultur är den gemensamma kulturen som alla skall låta sig ingå i och att det därför går att ha ett fritt samhälle och multikultur. Utan multikulti skulle vi inte behöva det övervakningssamhälle som införts och som utökas för varje dag. Detta övervakningssamhälle kommer inom sinom tid gå under på grund av sin egen tyngd.
Stackars förvirrade människa. Övervakningsivern har inget med multikultur att göra. varför skulle den ha det? Möjlig som lämpligt skrämselverktyg (terrorhotet), tillsammans med pedofiler, fildelning,kriminella gäng, knark och skattesmitare för att få acceptans av valboskapen.
Så etniskt homogena länder har ingen övervakning?
Det handlar om makt och kontroll oavsett vilken "kultur" du har.
@RB
Tvång att anamma en konformistisk kultur är det nya fria och frihet att välja sin kultur är det nya tvånget…
Skall/bör man kommunicera med en människa som börjar med:"stackars förvirrande människa"? -Nej!
@RB
Varför gör du sånt du inte skulle/borde då?
Alex Jones får rätt igen.
http://www.infowars.com
http://www.prisonplanet.tv
Filmen är ju en given inledning på en science fiction dystopi med Tom Cruise i huvudrollen.
Men det är så demokrati fungerar. Man lägger fram sina propagandaargument som först kan tyckas besynnerliga, men efter några år har folk vant sig och tycker att det är bra. Sen, efter några år skruvar man åt tumskruvarna lite till, och folket tycker att det är bra. Det verkar inte finnas något naturligt stopp på det hela. Symptomen hopar sig: SD, FRA, NSA, AGW, MP, EU, ECB, etc. Alla vill nå ett tillstånd där de antingen idealistiskt eller instrumentellt får överhöghet att påföra sin godhet som bara de kan se. Vansinnet växer för varje år.
Demokrati går igenom ett antal faser, och blir allt mer fascistoid till sin natur, tills att allt rasar ihop och cykeln startar åter igen. Och här får man väl säga att USA leder strax följt av Sverige och EU. Det är förmodligen inte långt kvar nu…
Missförstå mig rätt. Jag är inte emot demokrati, men jag tror att det saknas något för att demokratin inte skall förstöra sig själv.
Bara att hålla med helt. Känns verkligen som att demokratins grundläggande värden urholkas snabbare och snabbare nu. En långvarig, svår, lågkonjunktur som skapar ett folkligt missnöje kommer bädda för en stark ledare med enkla svar…
Frågan är vilka som skall bli syndabockar: muslimer, greker, ekonomer, stockholmare, norrlänningar, skåningar, eller? Förmodligen något helt otippat.
Karl
Vad säger du, kan vi kalla filmen Minority Report?
Regissör Spielberg?
Jag har länge funderat på att starta ett återdemokratiseringsparti.
Den drivande frågan skulle vara att införa en ny författning i Sverige, baserad på Schweiz:s konstitution från 1848.
Rent empiriskt kan vi konstatera att den har varit mycket framgångsrik genom åren. Den bygger på maktdelning mellan folket och politikerna, till skillnad från tex USA:s konstitution som bygger på maktdelning mellan olika politiker.
Vidare skulle återupprättandet av de olika politiska friheterna vara drivande, samt givetvis återinförande av marknadsekonomi utan penningpolitisk inblandning.
Någon som skulle vara intresserad av att rösta på ett sådant parti?
Empiri slår teori, alltid.
Dock bör man betrakta det hela något filosofiskt först, om vilka drivkrafter som finns och hur man ser till att ingen får en ensam fatal överhand.
Den idealistiska kraften där utövarna anser sig stå för en godhet och samhällsnytta som inte de andra ser, och därmed är rent fundamentalistiska: MP, VP, SD, EU, etc.
Den instrumentella kraften där utövarna uppnår en personlig belöning när deras mål uppfylls, typ sadister och liknande.
Och slutligen, den dumma kraften, d.v.s. byråkrater som följer regler till punkt och pricka utan att tänka.
Om du kan framföra en någorlunda vettig hypotes som kan tämja och balansera dessa krafter så kommer jag att rösta på ditt parti. Annars är vi nog utlämnade åt slumpen, är jag rädd.
Som jag ser det så är problemet i Sverige det första punkten som du beskriver.
Nummer två tycker jag hanteras någorlunda idag genom rättssystemet med lika instanser och möjlighet till överklagan (även om det naturligtvis kan förbättras).
Och nummer tre lindras genom avregleringar (som inte är samma som alliansens privatiseringar), dvs byråkraternas makt minskar.
Det är alltså som lösning på punkt ett som jag ser (verklig) demokrati som lösningen.
Med verklig demokrati menar jag ett styrelseskick där folket både har motionsrätt och beslutanderätt i samtliga frågor. Dvs som i Schweiz, politiker styr i huvudsak, men om politikerna avviker för långt från folkviljan så kan folket begära en folkomröstning (motionsrätt) och sedan rösta ner politikerna (beslutanderätt).
Riktigt demokrati är fortfarande inte ett optimalt styrelseskick, utan ett avartsfilter som sorterar bort de allra värsta samhällsförbättringsförsöken.
Systemet tillåter både progressiva och reaktionära politiska krafter, men om dessa går för långt från normalen så återställs ordningen till en slags mittfåra.
Sveriges problem är att avarterna har fått för stort fäste och inflytande, något som verklig demokrati snabbt skulle lösa.
En annan viktig funktion, som Schweizarna lyckats med, är det utpräglade regionala styret. De allra flesta viktiga frågor är lokala, och den huvudsakliga makten i samhället bör ligga hos det regionala styret.
Regionalt styre ger inte bara en gedigen förankring av demokratin, utan den medför också att man får en viss variation i hur samhället styrs. Det blir en slags Darwinism, man får en naturlig variation där olika styren skapar förebilder (lyckade samhällsbyggen) och avarter. Förebilderna kan då spridas till de andra regionerna och avarterna lyckas folket sätta stopp för.
Sammanfattningsvis så tycker jag alltså att stora delar av det svenska samhället fungerar bra, men på det politiska planet finns det en rad avarter som inte skulle ha funnits om vi hade haft verklig demokrati enligt den Schweiziska modellen.
Bra.
Så länge det finns ett grundläggande regelverk (författning) som skyddar mot populistiskt kortsiktigt "missbruk" är jag med 😉
Risken är annars att en kortsiktig opinion kan fatta idiotiska beslut. Strax efter ett svenskt 911 skulle 51 % kunna rösta på att förbjuda islam, eller idag skulle en majoritet kunna besluta att förbjuda SD, för att ta två extrema exempel. Det måste finnas en "tröghet" i övergripande (grundläggande) frågor.
Okej,
Jag medger att Sverige har problem, speciellt med det politiska systemets populistiska komponenter som SD, MP, VP, etc.
Men en riktig demokrati kräver en aktiv befolkning, som engagerar sig. Hur ska man ta sveriges regeringsdiande folk från detta tillstånd till ett där de faktiskt bidrar till en demokrati och inte bara förlitar sig på de folkvaldas "klokhet"?
Jag ser att vi är i en återvändsgränd nu, och vi måste rycka upp oss, annars skiter det sig rejält.
Ditt parti verkar ok (2 promille)!
Hoppas du ställer upp i nästa val!
Vad heter partiet?
Med reservation för eventuella postnykteristiska reservationer, förstås.
@03f12e42-03fe-11e2-8eea-000bcdcb2996
På det stora hela är jag med på ditt förslag. Vill bara påpeka att empirin dock inte är så stark när det gäller detta. Schweiz:s konstitution är bara en av många faktorer som kan ha påverkat. Exempel på andra faktorer är omvärldshändelser, geografisk belägenhet, historia, geografi… osv
Jag skulle därför inte luta mig så starkt på just empirin som beslutsunderlag. Men även andra starkare faktorer talar för ditt förslag så jag är nog med.
Jag har länge våndats över det kommande valåret då vettiga alternativ saknas i nuläget. Ditt förslag låter lockande. Så länge du inte döper det till 03f12e…-partiet är jag nog med.
Dilemmat med majoritetens tyrrani kan motverkas genom att man begränsar möjligheterna för majoriteten att köra över minoriteten, men å andra sidan blir detta lite frågan om att man i grunden tar ställning i frågan om individuell frihet gentemot statens makt. Det är ju egentligen endast när det råder bred enighet om ett förslag som beslutet (lagen) får bred acceptans.
Engagemanget från hela folket kanske inte är så viktigt i alla lägen och frågor. Det viktiga är att man får engagemang från de som berörs i den omfattning att engagemang är motiverat – ett problem med representativ demokrati är att man bundlar på åsikter som väljarna kanske inte tycker är så viktiga att driva igenom.
Pro:
– 112 blir uppringt tidigare med livsavgörande insats kanske maximalt 15 ggr per år i Sverige.
Con:
– Du ser en olycka och eftersom eCall finns så behöver du inte hjälpa till så du kör vidare med risk att detta kommer drabba kanske 15-50 personer om året med följd som dödlig utgång.
– Du får betala skatt för varje km du kör.
– Du får betala straff för hastighetsöverträdelser.
– Du blir tvungen att vittna vid straffbara händelser.
Å andra sidan så blir du vittne till en olycka så kommer GPS-en registrera detta och stannar du inte så kanske du kan bli vållande till annans död för att du inte stannade och hjälpte till!?
Jag ser nog dina cons som rätt positiva. Kör man lite kommer detta att registreras och man får betala mindre skatt. Rimligtvis borde även självrisken och försäkringspremien bli betydligt lägre!
Självrisken och försäkringspremien lär inte gå ner alls lika mycket som inköpspriset på bilen samt abonnemangsavgiften för e-Call ökar kostnaderna. Staten, biltillverkarna eller telefonbolagen lär inte stå för notan utan det får de övervakade göra.
Antalet olyckor eller deras allvarlighet berörs ju inte alls av e-Call utan det är bara hur snabbt som ambulans kan vara på plats som påverkas. Tiden det tar kan påverka ett tiotal personer per år så utspritt på olika försäkringsbolag så rör det sig om enstaka försäkringstagare.
SOS är ju redan nedringda eller har för få anställda till hur mycket det ringer och alla falsklarm lär inte göra saken bättre. Ambulansverksamheten är inte heller den lika bra som den var tidigare så det är inte säkert att det finns någon ambulans att skicka direkt när olyckan inträffat. De få positiva delar med systemet trubbas alltså av i andra änden.
I förlängningen kanske det blir så att du blir bestraffad för att du inte hjälpte till när du befann dig inom en viss radie för olyckan. Vill du verkligen inte hjälpa en medmänniska kanske du är en omänsklig psykopat som måste tas in för behandling, och omprogrammering. Så sluta gnäll och ställ nu upp!
S/S Josefin.
För det första, om du som medmänniska upplever vad som händer och det är blod överallt så finns det stor risk att du drabbas av chock själv. Det i sig är farligt då människor kan börja handla irrationellt, du kan stanna på ett dåligt ställe så fler olyckor sker. För det andra om alla ska stanna blir det en propp vilket i sin tur kan leda till andra problem, någon behöver åka vidare för medicinska skäl t.ex.
Ska man då bli straffad för medicinska eller psykologiska skäl p.g.a. att ett externt "datoriserat" beslut tycker så? Medmänsklighet handlar om DIG som INDIVID att välja stanna och själva till.
Det är INTE medmänsklighet att ha lagkrav på att du ska stanna och kontrollera.
Jag varit med om 3-4 st dödsolyckor och 2 allvarliga olyckor med blod överallt, dock aldrig drabbat själv (ta i träd) och räcker inte den erfarenheten som underlag för ditt resonemang kan du alltid fråga någon av mina gamla bekanta som jobbar som brandmän gällande hur det är att uppleva på plats en faktiskt olycka där det handlar om minuter.
För straffbarhet att avvika från en olycksplats på det sättet ställer nog vissa krav. Om man skall vara skyldig till vållande av annans död så bör man ju vara bevisligen försumlig och inte gjort det man bort. Två faktorer som talar mot detta är: (1) personens ärliga tro på att systemet funkar och något behov att ingripa inte föreligger (2) personens oförmåga att agera pga chock och handlingsförlamning.
Tillägg: sen skall man ju ha klart för sig att även om straffansvar utgår så kommer det inte ändra fullbordat faktum…
Det här är i praktiken en mobiltelefon med GPS, som ringer upp 112 automatiskt när något fördefinierat händer.
Ingen spårning sker så länge man inte ringer 112.
Mobiler kan spåras bara de är påslagna. Sannolikt även när de är avslagna, bara batteriet inte är tomt.
Ja, det är sant att mobiltelefoner kan spåras när de är påslagna, annars är det svårt att bli uppringd. Dock så skulle jag misstänkta att redan idag sitter de flesta bilförare med en påslagen mobiltelefon i fickan så det är inte direkt något nytt dilemma.
GPS-stödet tillämpas bara under samtal — då skickar den mobila enheten positioneringsdata (som den hämtar från GPS:en) till nätet.
Man kan säga att precisionen man får genom att ha en påslagen mobiltelefon _utan_ GPS-stöd är rätt låg, man vet ungefär i storleksordningen vilken cell man befinner sig i.
Däremot finns ingen chans när mobila enheter är avslagna, i flight mode osv. En mobiltelefon kommunicerar inte med nätet när den är avslagen och kan därmed inte spåras — det enda man vet är i vilken cell mobiltelefonen befann sig i innan den blev avslagen.
Och när kravet kommer att säpo/FRA/polisen måste kunna spåra/aktivera dessa i sitt jobb mot terrorhotet, vilka ser du kommer stå upp att ta strid emot detta?
Jag har inte sagt att det är ett bra förslag. Jag ogillar det faktum att EU-byråkratin växer genom att hela tiden försöka hitta på storskaliga lösningar utan att ta bort gamla regleringar.
Att någon myndighet ska kunna avlyssna eller spåra privatpersoner är en annan sak än att skicka sin position när man ringer nödsamtal, och lär kräva domstolsbeslut.
Den spårning som vi talar om här kan även ske vid vanliga nödsamtal via mobiltelefoner om operatören stöder det.
@Joakim Persson
Bortsett förstås från att det inte finns något lagkrav som innebär att du blir tvungen att ha mobiltelefon i fickan (iofs inget förslag på att du blir tvungen att köra bil heller med den spårbarhet det innebär).
Jag tycker spårning i alla bilar är en bra idé om det är frivilligt. Problemet är väl att det kommer från EU och inte Google.
Om alla hade trafiksituationen i sin GPS skulle den kunna planerar bättre och vägnätet utnyttjas effektivare. Det skulle också vara bra för planering av nya vägar, parkeringar, osv…
En mikrofon så man kan prata med sina närmaste trafikanter skulle behövas ibland fast det är det nog ingen som vill ha.
Det här är ett typiskt förslag där officiella motivet och förslaget stämmer dåligt ihop och då ligger det nära tillhands att tro att det finns ett dolt inofficielt motiv till förslaget som inte förs fram. Det ligger nära tillhands att tro att det verkliga motivet är att sätta in detta just för att kunna spåra folk.
Anledningen till att officiella motivet (att öka säkerheten) stämmer dåligt ihop med förslaget är det faktum att en mycket stor andel av olyckorna sker av berusade förare – trots detta föreslås inget krav på alkolås på bilarna (till skillnad från eCall så kunde en sådan åtgärd faktiskt förhindra själva olyckan och inte bara tillkalla ambulans när det är försent). Även ett system där bilen är försedd med kortläsare så man kan verifiera att föraren åtminstonde har tillgång till ett körkort skulle kunna öka säkerheten troligen mer än eCall. Det finns säkerligen en hel uppsjö med förslag som skulle förbättra säkerheten långt mer än eCall gör, men det är inte sådana förslag som är mer i linje med motivet som har lagts.
Jag gissar på att EUs och Sveriges liberaler korkar upp champagnen och firar i helgen hur friheten och säkerheten vinner nya terränger. Övervakning som ord kommer nog snart att försvinna helt, det håller ju redan på att ersättas av ordet trygghet i officiella sammanhang.
http://www.metro.se/nyheter/27-000-larm-i-t-banan-forra-aret/EVHkca!ucB661LAhErQY/
@Daniel Andersson
Suck, är det verkligen så dåligt ställt med läsförståelsen. Länken du hänvisar till handlar ju om kameraövervakning på områden som allmänheten inte har tillgång till (insynsskyddade rum där vakterna kan plocka in folk och spöa upp dem…). Jag har svårt att se hur denna övervakning kan utgöra integritetsintrång – det kan tvärtom vara ganska lämpligt att man kan styrka vad som händer i när vakten tar in någon i dessa förråd när ord står mot ord.
Det var bilden, och jag måste säga att i detta fallet handlar det om arrestrum i egentlig mening, men man kallar det trygghetsrum. SL:s trygghetskameror går till SL:s trygghetscentral (dessa ord används av SL). I Göteborg har vi den välkända kameraövervakade trygghetsanläggningen Aminogatan. Så egentligen är inget övervakning eller dyligt, allt är trygghet. GPS:lagen är en trygghetslag. FRA är en civil trygghetsmyndighet. Såsom skattediande liberaler vill ha det.
@Daniel Andersson
Jo, det finns ju eufemismer, men det är ju inte trovärdigt att påstå att vakterna på T-banan är där av annan anledning än att öka folks trygghet.
Själva övervakningsaspekten i fråga haltar dock ganska rejält då det inte är ett utrymme som allmänheten har tillgång till.
Nu råkar det vara så att Volvo OnCall redan funnits i ca 10 år att köpa till för den som vill. Om du kraschar (airbag utlöses) så kommer meddelande skickas till servicecenter som i sin tur kan kontakta SOS alarm. De kan även ringa upp bilen. Systemet har eget batteri.