I min uppföljare till Midvintermörker, Midsommargryning, har det fiktiva ryska stealthjaktplanet Su-50 Flatline1. optisk maskering. Detta kan verka som ren science-fiction, men fanns faktiskt redan under andra världskriget.
Optisk maskering infördes på sjöbombplan, som jagade tyska u-båtar under andra världskriget. Då de kunde ses på långa avstånd kunde annars u-båtarna i lugn och ro dyka innan flygplanen kom nära nog för att släppa sina bomber.
Tekniken man implementerade är väldigt enkel och fick kodnamnet Yehudi. Radar gjorde dock att tekniken föll i glömska igen, men med dagens stealthteknik kan man kanske åter damma av den? MEd modern datoriserad styrning torde det vara en “barnlek” att ordna. Tekniken fungerar dock bara dagtid.
Det handlar helt enkelt om att ha ett antal lampor som lyser upp det som ska maskeras med samma intensitet som bakgrunden. På långa avstånd och med himlen som bakgrund, som t ex gäller för flygplan, så försvinner helt enkelt det belysta objektet. Tekniken är alltså tillämpbar på flygplan även idag, om än endast dagtid. Samtidigt kan man förstås ändå inte se flygplan nattetid utan hjälpmedel. Problem kan rimligtvis uppstå i gryning och skymning, när solen är bortom horisonten.
Yehudi fungerade på åtminstone en mile avstånd, drygt 1.6 km, och undantaget sk kurvstrid, bör det alltså även fungera för stridsflygplan än idag.
Se filmen ovan. Se även artikel hos Wikipedia. Uppgifterna i filmen och Wikipedia går isär. På Wikipedia anges 3000 m och att systemet inte sattes i aktivt bruk, medan filmen säger en mile och att det ska ha använts.
1. Su-50 Flatline är förstås en T-50 PAK-FA, men med vissa rykten om optisk maskering bekräftade och med en förbandssatt Su-50 benämning och Flatline som NATO-benämning. F innebär plan med primär jaktroll, som Fulcrum, Flanker mm, även om skalan är glidande. T ex kallas det lätta strategiska bombplanet Su-34 Fullback för ett ord på F, istället för B som brukar användas för bombplan som Tu-95 Bear, Tu-122M Backfire eller Tu-160 Blackhawk. Att sedan Fullback har fått ett mer populariserat namn som Hellduck är en annan sak. Hellduck/Fullback är nu iaf operativt och film på hellducks över Östersjön under Zapad-2013 finns på Internet. Hellduck har som ett långräckviddigt bombplan eller jaktplan två piloter, trots sin ringa storlek ett litet pentry och även plats att lägga sig ner och sova under längre uppdrag.
5 kommentarer
Verkar vara ett område man har fortsatt att forska inom: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3246446.ece
Ja, fast det där gäller markfordon och är ett "passivt" aktivt kamouflage som bara fungerar mot IR.
En modern Yahodiutrustning skulle förstås riskera att lysa upp som en fackla på IR, men med energisnål LED-belysning kanske det skulle kunna fungera ändå?
Friktionen luft-flygplan är ändå så pass hög att IRST-utrustning kan se stealthplan, åtminstone på lägre höjder där luftfriktionen blir hög.
Ja, just IR-sensorer lär väl vara lite svårt för flygplan att gömma sig för. Möjligen att man skulle kunna lura lv-robotsystem som är så avancerade att de kan känna igen en viss IR-profil, men jag vet inte om sådana finns eller ens är nödvändiga.
Även i moderna lysdioder blir majoriteten av energin till värme. Dagsljus är mycket starkare än inomhusbelysning (flera storleksordningar) så det behövs mycket ljus för att matcha det, med medföljande värme.