Gårdagens väckelsemöte hos Church of St Jobs (NASDAQ:AAPL) bjöd inte på några som helst överraskningar, utan den som följer t ex macrumors.com eller andra insatta onlinekällor kände till i princip allt i förväg. Vad man kan säga är att Apple presenterade tre F – färger på telefonerna, fingeravtrycksinloggning och -verifikation på den nya premiummodellen 5S och lite nya kameraegenskaper för fotografering. Inget revolutionerande och återigen ett tecken på att feta katter till teknikbolag måste leverera innovationer för att alls stå kvar på samma plats. Ju fetare katt, desto svårare att komma med något nytt som kan revolutionera marknaden.
Dagschart Church of St Jobs |
Apple-aktien föll 2.28% på “nyheterna”. Klassisk buy the rumor, sell the news.
Sett till fundamenta är bolaget knappast högt värderat, vilket ytterligare stärker bilden på att man blivit en fet katt. Yahoo Finance anger drygt 12 i p/e och 2.40% i utdelning. Tillsammans med en enorm kassa och skuldfrihet så kommer förstås Apple att överleva, precis som Microsoft. Men än så länge har man slutat leverera revolutioner.
Istället är teknikutvecklingen och innovationsförmågan något som krävs för att ens motivera ett p/e på 12. Den dagen man slutar utvecklas eller satsar fel blir man hopplöst omsprungen – bästa jämförelsen är Microsoft.
Marknadsbubblans anatomi |
Man ska skilja på produkter och aktien. Jag tillber som bekant Church of St Jobs sedan 2003 och det är Apples produkter som gäller i alla format. Det betyder inte att jag hyllar bolaget över allt annat.
Månadschart Church of St Jobs
Linjär regression 2003 – 2009 inritad |
Apples aktiekurs uppvisar tydligt bubbelmönster, men fundamenta talar emot att aktien är i en bubbla. P/e 12 är inte aggressivt, speciellt inte med bolagets krigskassa.
Samtidigt kan ju befintlig lönsamhet och kassa befinna sig i en bubbla. Man kanske bränner av kassan på olönsamma förvärv av hungrigare teknikbolag, samtidigt som konkurrens, växande organisation, minskande avkastning på teknikutveckling och allmänna kostnadsökningar äter upp vinsten?
Veckochart Church of St Jobs |
Nu finns det inget som säger att så sker idag.
Låtsas vi att Apple är i en bubbla, men fundamenta följer en linjär regressionslinje 2003 – 2009, så kan aktien idag halveras ner till 250 USD. Vilket förstås är helt orimligt att Apple skulle handlas till, då det skulle innebära p/e 6. Lönsamheten måste i så fall ner kraftigt, t ex via felsatsningar som får kyrkans medlemmar att överge sina iPrylar. Det lär inte ske de närmaste åren och vid det laget lär regressionslinjen vara uppe på dagens nivåer.
Samtidigt finns nog väldigt lite som talar för en aktieuppgång just nu. Det är nog snarare ner till 400 USD som gäller.
Man kan konstatera att bubbelformationer har mycket med den tekniska termen huvudskuldra att göra. Vi kan se en huvudskuldra i veckocharten för Apple under 2012 och när den knäcktes genom att tidigare botten mellan huvudet och höger skuldra bröts, så föll aktien sedan ner till som lägst 385 USD.
Apple kommer finnas kvar även om tio år. P/e kommer säkert vara någonstans i intervallet 8 – 15, men någon fantastisk investering kommer inte bolaget vara. Det kommer finnas slankare och hungrigare katter som inte måste överträffa sig själva om och om igen för att behöva försvara sin värdering. Man kan tillbe sina iPrylar, men blanda inte ihop den dyrkan med en aktieinvestering.
Som vanligt när det gäller sådana här inlägg så kommer jag garanterat ha fel. Det kommer garanterat komma perioder då det kan vara lönsamt att investera i Apple, rent av kanske man kan klå börsindex periodvis och inte bara riskfria räntan. Det betyder dock inte att Apple kommer vara världens bästa investering, utan bara en fet gammal katt för trötta investerare.
19 kommentarer
Det hade nog kommit fler innovationer om man faktiskt satsade pengar på det. Tyvärr satsar Apple väldigt lite på R&D, speciellt satt i relation till vinst eller de ENORMA försäljnings och marknadsföringskostander man har. Det tekniska bidraget till priset är inte ens hälften, och innovationsbodraget knappt mätbart.
Nu finns det ju rykten om en klocka och en TV. Möjligt att man kan omdefiniera innebörden av detta, men Samsung har redan släppt en klocka och TV-tillverkarna försöker och försöker omdefiniera vad en TV är. På den senare punkten kan förstås Apple kanske lyckas bättre eftersom Apple faktiskt behärskar det här med gränssnitt.
Apple har stått för innovationer – iPod, iTunes (Store), iPhone, iPad mm. Det handlar om att ta befintliga konkurrenters produkter och omdefiniera dem. iPod var inte den första "MP3-spelaren", men var innovativ ändå, speciellt som man kopplade tjänsten iTunes Store till den. Det är just här i gränssnittet mellan teknik, varumärkesbyggande och affärsekosystem som Apple har sin storhet – man levererar inte bara teknik, utan ett helt sk ekosystem.
Nu finns inte så mycket befintligt kvar för Apple att omdefiniera och det är inte säkert att de lyckas. TV:n är definitivt en möjlighet, men branschen är full av sura rättighetshavare.
Vad gäller TV – en ny mobiltelefon köper man med 2-3 års mellanrum och man har en personlig. Det gör man inte med en TV. En iTV kan därmed aldrig slå lika brutalt som iPhone, då folk inte kommer kasta ut sina platt-TV och köpa en iTV istället. Möjligen köper man ett Apple TV-mediacenter, men den har förklarats som "hobbyprodukt" av Apple.
Fast det är ju en annan nivå än när man uppfann iphone (det man tjänar pengar på).
Riktigt nice för NSA så då kan börja samla in väldens alla fingeravtryck till sin lifelog-databas.
Apple intygade att fingeravtrycket bara sparas lokalt på din iPhone. Precis som de intygade att de inte alls skickar vidare ditt data till NSA…
Och NSA har inte tagit sig förbi diverse krypteringar och lås tidigare? Sparas det i telefonen kan någon komma åt det, så enkelt är det.
Jag var ironisk. Apple har gett NSA full tillgång till sitt data enligt Snowdengate. Inte osannolikt att de kommer få tillgång till fingeravtrycken också, även om de "bara sparas på iPhonen" – de kan väl kanske hämtas direkt av NSA från telefonerna…
Som vanligt är du en surkart som är ute och cyklar :).
Mvh,
Snåljåpen
Sjukt pris/aktie, varför splittar dom inte?
"…feta katter…"
"Ju fetare katt…"
"…blivit en fet katt"
"…slankare och hungrigare katter…"
"…bara en fet gammal katt…"
Mycket katter på bloggen i dag ser jag…
Vad hade du förväntat dig? Det är ju internet..
Lyckas inte AAPL med sin satsning av "lågpris"-lurar i Kina och övriga Asien riskerar bolagets vinster att sjunka. Skulle det inträffa ligger inte en Nokia-utveckling långt borta. I vart fall behövs det inte så mycket för att kursnivån 250-300 dollar blir ett realistiskt mål. Bolagets marginaler sjunker(marknaden mognar) och satsningen på "lågpris"-versioner för en asiatiskt massmarknad handlar om vinna eller förlora. Vem bryr sig om fingeravtrycks-igenkänning? NSA kanske! Man kan sammanfatta den närmaste framtiden med att konstatera att Kina måste ställa om från investeringsekonomi till konsumtionsekonomi. Det lär ta minst 5 år i anspråk. AAPL´s omsättning kommande år kanske kan bli en indikator på hur Kina lyckas.
Det krävs en ny kassako för att kursen skall fortsätta uppåt tror jag. Den nya lågpris-luren tycks vara prissatt efter varumärket och inte efter konkurrenter och funktionalitet/prestanda. Undrar jag om en massmarknad i Kina faller för det greppet.
Men det blev ju ingen lågprislur. iPhone 5C kostar 4488 RMB dvs ca 4800 kr i Kina.
Det finns heller ingen modell som fungerar med världens största mobiloperatör China Mobile utan det är modeller för China Unicom och China Telecom som lanseras. Det går att köra iPhone på China Mobile men det blir bara 2G/EDGE och hur kul är det att slanta 6000 kr och köra Edge när alla konkurrenterna erbjuder 3G som fungerar med din operatör?
Dessutom är stora skärmar (minst 5" helst större) jättepopulärt i Asien, mycket populärare än här, och det talar inte heller för Apple i Kina…
ja börsen tycks dra samma slutsatser
En annan intressant bubbelaktie är ju Fingerprint. Lite aktuellt också för de sysslar med fingeravtrycksläsare. Kollar man kursens historia lite bakåt ser man tydligt bubbelmönster.
jag är faktiskt tveksam till att Apple finns kvar om tio år. Om de finns kvar så är tack vare att de flesta reklambyråer kör Apple. Hipters som är stora köpare lär inte finnas kvar eller byta skepnad eller märke. Kanske jag sticker ut hakan en hel del. Men jag tror att det kommer nya som vi inte känner till idag. Apples plåtlåda till laptop orkar man ju inte se, är den produkt som jag är mest trött på av alla produkter i hela världen. Ja, jag hade en sådan 2004. (Numera kör jag Lenovo Thinkpad).
Google tror jag växer otroligt mycket de närmsta fem åren. Tittar man på Windows Phone så känns det mycket modernare än Apple idag. i alla fall om man tittar på gränssnittet, tänker då på Windows 8.
Jag siktar på en Jolla-telefon när den kommer ut 🙂 Ja, jag är rätt öppen för något nytt så länge det är bra. Sen har jag en förkärlek för "fria" system 🙂 Men bara som användare, är ingen tekniker.
"jag är faktiskt tveksam till att Apple finns kvar om tio år. Om de finns kvar så är tack vare att de flesta reklambyråer kör Apple."
Så sade man för 20 år sedan också.. idag är Apples andel av den totala PC-marknaden betydligt större än vad den var då (då var det verkligen bara de "typiska" macanvändarna, reklambyråer, universitet, mediahus etc som körde mac, mest för att de var tvugna). Men idag har Apple fler ben att stå på än PC-marknaden, som ju är evigt krympande. Även om iPhone och iPad bara är prudukter bland andra, likvärdiga produkter, så är det ju fortfarande en levande marknad.
Jag är övertygad om att Apple finns kvar om 10 år, men om det är en stark och relevant aktör på de marknader de finns på (vilka de nu kan vara), eller en marginaliserad aktör på dekis återstår väl att se.