Vetenskapen är tydlig. Rikedom gör folk elaka eller onda.
Socialpsykologen (?) Paul Piff vid University of California Berkeley har gjort ett trettiotal vetenskapliga studier, som alla pekar på samma sak. Rika gör moraliskt förkastliga val (Co.Design). Kanske är det därför de är rika?
TV-inslag från PBS nedan:
Några exempel som listas av Co.Design är att folk med dyra bilar inte stannar vid övergångsställen, tar mer godis från barn än andra om möjlighet erbjuds och fuskar i tärningsspel om det handlar om pengar.
Ytterligare studier visar också att rika anser sig förtjäna sin rikedom, även om de blivit rika av en slump. Så attityden är inte enbart en vinnarattityd, utan något som följer med pengar, inte är själva orsaken till att man fått pengarna.
Naturligtvis är detta egenskaper som ökar möjligheten att bli eller förbli rik, så utfallet är kanske inte så överraskande. Om man inte får attityden när man blivit rik, så blir man kanske snabbt fattig igen?
Även i Sverige har nog de flesta av oss noterat hur ägare av dyra bilar uppför sig i trafiken. Och här innebär ägandet av en dyr bil bara att man har stora lån, dvs hög inkomst, dvs “rik” enligt svensk definition.
39 kommentarer
Förare i tyska premiumbilar är ju sämst i klassen när det gäller trafikvett.
De är ju med i företagets ledningsgrupp och därmed en övermänniska. Ungefär som Gunnar.
Det finns flera olika kategorier av dåligt trafikvett:
1) Folk som tycks köra omkring med uppfattningen att vägen är deras personliga egendom och andra trafikanter borde flytta på sig när de far fram (i den mån de ens skall vara där). I denna kategori hittar man som sagt folk med BMW 7-serien, Mercedes E-klass eller någon rejäl SUV.
2) Folk som tycker det är roligare att läsa en bok, SMS-a eller slösurfa än att köra bil. Kör mest alla möjliga sorters bilar – mest skrämmande är det dock när de far fram i en långtradare i varierande körfält.
3) Folk som inte har förstått funktionen hos gaspedalen eller tycker att 50km/h är en lagom fart att accelerera upp till när man skall på motorvägen. Kör ofta Toyota.
Förare i tyska premiumbilar VET vad som är rätt men skiter i det möjligtvis. Personligen tycker jag nästan det är värre att göra fel för att man inte vet bättre eftersom man då inte har möjligheten att avgöra om kan böja en trafikregel eller inte. Då gör man fel HELA tiden.
Folk som inte kan högerregeln eller dödavinkeln är rullande dödsolyckor på väg att hända. Såna borde man ta körkortet ifrån, inte från BMWn/Mercan som kör 200km/h på en tom motorväg.
…men givetvis handlar ju all denna kritik om JANTE. Kan man själv inte ha en fin bil ska ingen annan heller ha det. Smyger in kritiken under "trafikvett". Mycket underhållande :-p. Det är kanske just därför man köper premiumbil, för att sticka i ögat på folk…
… och självklart kan man inte ha en fin bil utan att också ha höga lån, dvs vara en dum och elak människa.
Haha, ja precis. Jag har faktiskt en "irritera folk-CD". En samling stekar-umpa-umpa och bling-rap som jag sätter på max och vevar ner rutorna för att förstärka stereotypen. Oslagbart komiskt när man ser folks blickar när de tror det är äkta.
Det där är en missuppfattning. Det är BMW förare som bär sig illa åt. Man vet bl.a. från tidigare undersökningar att BMW förarna kör sämst: de har bl.a. högst överförbrukning i förhållande till vad bilarna borde dra. Det är med all sannolikhet ägare av just BMW som försämrar statistiken inom alla områden. Forskaren skulle ha märkt detta om han tittat på enskilda bilmärken..
Jag tror BMW förare är skickligare i snitt än andra förare. Detta baserar jag på ingenting, precis som du. 🙂
Behind every great fortune lies a great crime.
Honore de Balzac
Gonorée de ball-sack!
Jag har dock noterat att premiumbilar oftast är utrustade med extra feta fälgar med tillhörande däck. Dock hade man inte råd med tillbehöret blinkers, som verkar vara såpass dyrt att nästan inga rika har råd med det.
/Statsmannen
Jag blinkar faktiskt även när jag kör om i 200+km/h i min BMW 🙂
Ja, vi vet att de som kör i 200km/h i en BMW brukar blinka med helljuset, men man kanske avsåg körriktningsvisaren;)
Japp! Måste blinka med båda eftersom 95% i trafiken har fantastiskt dålig uppsikt bak 🙂
90% av dem som har "dålig uppsikt bak" kanske helt enkelt ser dig komma, men eftersom de ligger i rusningstrafiken och kör så fort det går, och fortfarande håller avståndet till bilen framför, så tycker inte de att de behöver släppa fram just dig.
Träffar dagligen på stollar i rusningstrafiken som tror att DERAS tid är mycket viktigare än medtrafikanternas, och är beredda att offra några medtrafikanter bara för att bevisa det.
Min erfarenhet är att de absolut värsta bilförarna i snitt kör, i fallande ordning: Audi, Volvo, BMW och SAAB.. Mercedesförare verkar rätt lugna av sig. Ägare av sportiga bilar, som Porsche, Ferrari, men även vassare BMW, Audi R8 m.fl brukar också ta det rätt lugnt. Men det verkar vara de som ha de något motorstarkare varianterna av de vanliga tjänstebilarna, som är som gasgladast.
Personligen har jag inget emot gasglada, gillar själva att köra fort, men det är när man har attityden att man äger vägen, och andra ska vara glada att de få köra på den, som jag får road-rage.
Håller med om ranglistan. Hatar Audi och Volvo.
Det där med "dålig uppsikt bak" handlar mer om de som ligger i högerfilen och sen plötsligt, utan att blinka, svänger ut mot vänsterfilen. De får en ljustuta och sen en riktig tuta på förbifarten.
Värst av allt, så har de en blick i ansiktet: "Vad har JAG gjort för fel? Det är du som är konstig som tutar på MIG!"
Vet inte vad det är med "Audi fahrers".. Jag har länge undrat om det är nåt tillverkningsfel på bilarna som gör att det är så svårt att t.ex hålla avstånd. Jag blev påkörd bakifrån av en Audiförare, som hävdade att han absolut "försökt" hålla avståndet. Med tanke på att han körde in i mig för att jag släppte upp gasen (för inte vågade jag bromsa med honom så nära inpå) för att stanna vid infarten till en rondell så försökte han inte tillräckligt bra..
Har till och med gått så långt i min undran över fenomenet audiförare att jag numera kör en A4.. och bortsett från att den rullar väldigt bra så ser jag inga problem med avståndshållande, eller bromsande.. den är till och med utrustad med blinkers. Antar att föregående ägare valde till det istf massagestolar eller nåt annat viktigt.
Men jag vet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10188269.ab
Haha, då var det ju sant om Audi.
Hmmm… Lite kvällstidningsvarning 🙂
Helt klart. Gäller att ha en intressant och provokativ mix av högt och lågt.
Har du några belägg för att folk med dyra bilar har lånat för att köpa dom eller är det bara något du antar? Jag säger inte att det är inkorrekt men det skulle vara intressant med en djupdykning i hur dyra bilar folk i allmänhet har och hur de är finansierade.
Inte bara det, svensken tror av nån anledning att en BMW är dyrare än en sketen Volvo…
En dyr & fin bil med samma körsätt som en vanlig bil kommer folk uppfatta som att den körs vårdslöst och aggressivt. Det blir mycket större diskrepans mellan verklighet och uppfattning när man blandar in pengar, avundsjuka, ego etc
I min vw småbil med flammig lack och några år gammal är det aldrig någon som bryr sig om hur jag kör (blinkar eller tutar, etc på mig)
i min spliiter nya röda cabriolet, svåsitsiga sportbil av den tyska sorten är det någon minst var 5e mil som har åsikter om hur jag kör. det gäller verklighen här att stanna extra tidigt och långsamt vid övergångsställen samt att parkera precis i mitten av parkeringsrutor etc. Idag körde jag 50 på en väg i stockholm city vilken är lite att ta i på denna sträcka (om än lagligt), och sen stannade jag vid gult (som alltid) varpå föraren bakom kom fram och knackade hårt på min vindruta surt och sa spydigt och agiterat att "gaspedalen sitter till höger". så jag körde inte tillräckligt fort. det är ett väldigt vanligt klagomål i sportbilen, men har aldrig hört i den andra.
gemesamt för båda bilar är att jag alltid följer alla trafikregler, stora som små, förutom att jag konsekvent kör för fort, antagligen för att jag är rik och hänsynslös.
Jag håller med dig om allt, men gult ljus betyder GASA! Är det en Z4 förresten? Snygg bil är det.
Dock håller jag med om att om man väljer att köra långsammare så bör man göra det med omdömme. Det är ganska så irriterande att hamna bakom en epatraktor på en 2+1-väg. Skall man köra långsamt så bör man alltså välja vägar där det går att köra om – och gärna underlätta för dem som faktiskt vill köra snabbare.
Måste säga till epatraktorers försvar: Visst är de långsamma men de släpper faktiskt alltid förbi en även på 1-sträckan.
När det gäller kategorin "sämst trafikvett" måste jag nog tyvärr peka lite på våra nysvenska vänner.
Befinner man sig i mindre bemedlade regioner av Malmö slår det aldrig fel att man ser tillämpningar av följande principer:
"Det är OK att dubbelparkera om man har varningsblinkers på"
"varför inte stoppa upp trafiken för att snacka skit med mina polare genom rutan"
"40-skylten är bara en rekommendation"
"Att köra en avställd och obesiktigad bil är inte ett lagbrott, det är ett bra sätt att spara pengar"
"varför inte stoppa upp trafiken för att snacka skit med mina polare genom rutan"
Fast det är mer tragiskt att inte ha vänner att prata med genom rutan 🙂
Värst elak i trafiken kan ändå vara en fattig som bara har råd att köpa en 25 år gammal rödrostig SAAB för max 5000:- kr.
-Det är en bil som med delar från skroten lätt trimmas till +400 hästkrafter varefter de kör i från allt annat som rör sig och den som någon gång har segat sig upp för backar typ Söderåsen vet vad det handlar om: – uppåt backkrönet kommer ofta en gammal SAAB som kör om i ca 300 km/tim samt alla de frånåkta premiumbilarna lååångt efter.
Den fattige är nog minst lika elak som den rike när tillfälle ges.
Visst, KAN vara, och nog har man mött en å annan risig, rostig 80-talare utan avgassystem och med trimmad wunderbaum.
Men de sönderjäktade Audi A6orna, V70orna och SAAB 9-5orna är absolut i majoritet.. eller ja, SAABarna börjar bli mer sällsynta nu, eftersom de hållerpå att falla på åldersstrecket som tjänstebil..
Intressant, kan rekommendera kursen https://www.coursera.org/course/behavioralecon
Som tar upp mycket liknande forskning.
Vad säger statistiken gällande bilkrascher i Sverige. Rik eller fattig som tror sig vara odödlig?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/
Måste kanske samköras med SCB
Man får inte heller glömma att professorer på amerikanska universitet, och speciellt inom flummiga humanistiska ämnen, oftast ligger väldigt långt åt vänster på den politiska kartan. Och det är också mycket svårare att hålla forskningsresultaten objektiva och opåverkade av åsikter inom dessa ämnen än t.ex. fysik. Så dessa forksningsresultat bör nog tas med en mycket stor nypa salt.
Kolla där, en budbärare! Skjut honom!
Den inneboende elakheten finns nog tyvärr hos de flesta men rika har helt andra möjligheter än övriga att få utlopp för den.
apropå bilar så finns det bara ett ord som gäller för bingolotto-janne och allsångs-lotta => JANTE… Som främst Simon och ErikG ovan påpekat så är det mer sinnebilden om dyr och fin som ligger en till last.
Men det kryllar av +15 år gamla BMW's som främst nysvenskar kör stolle i. För 25 år sedan var det Amazon och Opel Manta som var tokbilarna..
Fast jag saknar fortfarande ljusramperna under bilen, de är sällsynta här i landet..
Jo, jag kände mig träffad eftersom jag alltid kört BMW och Audi, och rik är jag väl också enligt andra… dock har jag numera valt bort Audi eftersom dess förare är riktigt usla numera. Vem vill bli förknippad med en sån…
Tro inte för en sekund att en dyr bil normalt körs av en rik kille. Precis lika lite som rosa shorts, mörka glasögon och bakåtkammat hår gör dig rik.
Om ni vill läsa om riktiga rika läs "millionaire next door" och "the millionaire mind" och inse att de verkligt rika ($10M+) är mest generösa, helst spenderar sin tid med familjen, tycker sanning (integrity) är viktigaste egenskapen, och lever helt vanliga liv med tråkiga hus och bilar.
Var inte imponerade av "låtsasrika" (HENRY – high income not rich yet) som spenderar hela lönen och lån på att köpa grejjer de inte behöver, för pengar de inte har, för att imponera folk som inte bryr sig.