Via Trewes blogg uppmärksammas vi på att 39% av handlarna och butikerna i Göteborg upplever att de tappat försäljning sedan trängselskatten infördes. 54% av handlarna i innerstaden har drabbats och 33% av handlarna längre ut.
Det hela framställs av det kommunala fastighetsbolaget Göteborgslokaler som en fantastisk succé för trängselskatten eftersom 56% av handlarna i enkäten inte säger sig uppleva några problem. Specifikt de som ligger utanför trängselskattens betalmur.
Göteborgarna tar helt enkelt bilen omvägar förbi trängselskattens betalmur och åker någon annanstans och handlar. Inte osannolikt leder detta till längre körsträckor och ökad miljöbelastning.
En annan reflektion kring trängselskatten är att den är utformad för att maximera skatteintäkterna och inte minimera trängseln.
Exempelvis finns det inga klockslag där man kan åka igenom, vara 8-9 timmar på jobbet, åka ut igen och inte betala minst en förhöjd avgift.
Åker man t ex igenom 0630 (aka “svintidigt”) för 8:- och jobbar nio timmar inklusive lunch så åker man ut tidigast 1530 när trängselskatten är på högsta nivå, dvs 18:- SEK.
Åker man igenom 0830 (aka “sent”) för 8:- och jobbar nio timmar inklusive lunch åker man ut 17:30 och får fortfarande inte betala lägsta avgift utan 13:- SEK.
Hur man än vrider på det måste man betala förhöjd trängselavgift i minst en riktning om man jobbar heltid. Det är t ex ingen som helst trängsel mellan 15:30 och 16:00, men ändå högsta trängselskatt om 18:- SEK, just för att få ut mer betalt av de som åker igenom tidigt på morgonen.
Den som jobbar med extrema flextider kan förstås jobba sex timmar en dag och tolv timmar en annan, inklusive lunch, och på så sätt minimera trängselskatten. Men vill man jobba stabila tider finns det inget sätt att undvika förhöjda avgifter.
Som extra hål i huvudet erbjuds och flaggas det för parkering vid t ex Delsjömotet och när nästa buss in till centrum kommer förbi på en liten fin digital display. Trängselskatten är som högst 18:- SEK, men en resa med Västtrafik kostar 24:- SEK, så det är oavsett billigare att bara köra vidare, oavsett tidpunkten.
Innerstaden Göteborgs glesbygdsstöd fortsätter att betalas ut och man fick 746 724:- SEK från EU:s landsbygdsfond. Fascinerande att man behöver trängselskatt i glesbygden.
39 kommentarer
If you build it, they will come.
Inför trängselskatt på landsbygden för att vända tillbaka flyttvågen…?
Man kan också fråga sig vilket pucko som beslutade att man fakturerar alla belopp. Jag var i Kungsbacka och hämtade en vän i Göteborg och körde ut igen. Nära två månader senare fick jag en pappersfaktura på 8 (!) kronor. Varför beslöt man inte att alla debiteringar under X kr skrivs av eller får bli liggande tills ett visst belopp ackumulerats? Och sen den skamlösa förseningsavgiften på 500 kr ovanpå det om man skulle missa. Helt sjukt.
Tvärtom är det väl ganska listigt att skicka fakturor på småbelopp eftersom det leder till fler missade inbetalningar och därmed många tilläggsavgifter á 500 SEK. Staten vinner och fårket förlorar!!
Antar att det är samma anledning till att man inte hanterar den som andra skatter (dvs att skatteverket driver in skatten). Då hade man ju inte fått på några påminnelseavgifter för 8kr (skatteverket skickar ju inte kronkalle förän det är mer än en viss summa underskott på skattekontot).
Bara 6 kr för bensin + övriga bilkostnader, eller hur menar du där i jämförelsen med det extra hålet i huvet?
Politikerna tror kanske att folk står i bilköer bara för att irritera dom? Nej, det handlar bara om att plocka maximalt med pengar från det arbetande folket.
Bilister tror kanske att icke-bilister bara lever för nöjet att utsättas för buller, trängsel och dålig luftkvalitet av singelpersoner som transporterar sig i 1500 kg ändliga naturresurser? Nej, det handlar bara om maximal lättja och egocentrering samt att skjuta notan till någon annan.
Tror inte att det handlar om att förflytta de 1500kg för nöjes skull, för de flesta. Snarare tror jag det handlar om ett tvång för att tjäna sitt uppehälle och betala sina skatter utan att tillbringa motsvarande halva arbetstiden i kollektivtrafik. Absoluta huvudparten av det man tjänar går till skatt så egentligen skulle vi kunna sänka arbetstiden till en dag i veckan, mot skattefrihet. Netto för den vanlige löntagaren blir det samma.
Ditt inlägg lät ju, i övrigt,förståndigt, är det så att om du får makten kunde man välja att slippa åka in och göra sitt värv, då, skulle jag rösta på dig.
Gillar man inte trafik ska man inte bo i stan. Det är bara överåriga, barnlösa hipstermongon med fixies och begynnande flint som inte begriper att "staden" faktiskt inte är en nöjespark med inträdesbiljetter utan ett ekonomiskt nav vilket kräver ett visst mått av långväga trafik och infrastruktur.
1500 kg är alldeles för lågt räknat. Alla anständiga bilar ( t.ex. BMW X3 ) har en tjänstevikt på runt 2 ton.
Det vi pratar om är ju trängselskatt i större städer. Snitthastigheten på en bil torde ligga under 15 km/ h, om man ser förhållandet transporterad sträcka till tid för att tjäna in kostnaden, tid för underhåll, besiktning etc. Vad motsvarande tid för kollektivtrafiken i storstäder är vet jag inte, men jag tror att jämförelsen vore intressant.
Jag gillar att bo i en stad, trafik för mig är en trafik som är anpassad till förhållandena i en stad, dvs att det bor människor där. Vilket är förhållandet mellan ekonomiskt nav och de stillastående, på gränsen till parkerade, bilar med en person i varje som jag passerar varje morgon och eftermiddag?
@Henrik
Jag kan lova dig att INGEN som står i en bilkö och "trängs" gör det frivilligt. Lättja och egocentrering har ingenting med det att göra.
Förutsättningen för att det ska vara en stad – ja, själva definitionen på en stad – är att det flödar varor in och ut ur den till den omgivande landsbygden. Staden står i ett ekonomiskt samspel med den omgivande landsbygden. Utan landsbygd, ingen stad, och vice versa.
Staden som sådan är därför inte reserverad för sina invånare och deras bilar, utan för hela den region den betjänar med allt vad det innebär av transporter, trängsel etc. Vilket den som bor i staden gärna glömmer och ser den som sin privata nöjespark.
Är det inte så att ALLA som sitter i bilkö, i kollektivtrafiken eller sitter kvar i sin stuga gör det frivilligt? I grunden är väl allt frivilligt, utom att välja och att dö!
En man, en bil med fri väg är för mig overkill för att lösa stadens utmaningar.
Jag är en av de "varor som flödar" in och ut från landsbygden och jag tror inte jag har så annorlunda förutsättningar för mina val än mina grannar, men fascineras av svårigheten att lösa flödena utan att täcka marken med asfalt och betong och ställa bilar på den. I storstäder märk väl.
Ja, vi har förstått att du är missnöjd med att alla de dumma medelmåttorna inte gör samma duktiga val som du. Kliv nu av den där höga hästen innan du trillar ner och slår dig.
@Henrik
Jag fascineras av att du fascineras. Vi är alla olika.
Båda sidor har väl egentligen både rätt och fel här. Ben Dover har rätt i att staden inte är en themepark utan står och faller med sin ekonomiska funktion. Det känns som att curlinggenerationen genom sin överbeskyddade och välkratattade uppväxt har gått miste om en och annan viktig insikt här.
Hipstergänget har däremot rätt i att bilvalet framför cykel eller kollektivtrafik ofta nog faktiskt är ett fritt val. Ingen har ju tvingat den före detta stadsbon att köpa hus och pendla in. Tänk hur opraktiskt och ekonomiskt slösaktigt detta system egentligen är!
Däremot har starka sociala krafter påverkat arten av val. I nästan ett sekel har dels vänstermodernistiska ideal, dels bilsamhället skapat ett tryck att splittra upp städerna och sprida ut befolkningen. Ju större utspridning, desto svårare att i sin tur organisera en fungerande kollektivtrafik.
Trängselskatten å sin sida har förstås inget att göra med miljön. Den är enbart ett sätt att finansiera det västsvenska paketet, inkluderande nya megastora biltrafiklösningar samt framförallt den dyra och besvärliga Västlänken. Västlänken är i sig onödig och indirekt en effekt av ovannämnda geografiska utspriddhet. I princip samma kapacitetsförstärkning av Göteborgs Central hade kunnat åstadkommas genom en breddning av bangåren och ett extra spårpar söderut.
Allt detta görs sedan i en tid av begynnande resursbrist. Blindhet och vansinne.
Rådet till framtiden vore väl snarare att skrota trängselskatten, i fortsättningen enbart satsa på en befolkningskoncentration i städernas inre delar (det vill säga att lager av innerstad läggs på där denna slutar istället för uppförandet av konstiga lågexploaterade förorter långt ut) samt att förbereda för kommande bränslebrist genom att istället för Västlänken satsa på en tunnelbana i Göteborg.
Tunnelbana blir förstås dyrt det med och i visar sig i den götenborgska leran kanske ekonomiskt ogörligt. I det fallet finns dock ett option att anlägga en högbana genom centrala stan istället, om det nu skulle behövas. Möjligen räcker det med en verklig förtätningsstrategi med en långsiktig befolkningskoncentration till stadskärnan, men trycket på kollektivtrafiken kan sannolikt öka enormt i takt med att konsekvenserna av Peak Oil börjar kännas på allvar, i synnerhet någon gång runt eller efter 2017. Då får vi antagligen även se "bail out-bubblan" spricka med oerhörda konsekvenser globalt och för vår civilisation.
Vad är det med er konstiga Göteborgare? Det är klart att varenda jävel som sitter i bilkö gör det helt och hållet av fri vilja – vem tvingade er?
Här i Stockholm funkar trängselskatten alldeles utmärkt, affärerna går som smort, alla jublar över att kunna sitta på uteserveringar och slippa trafikbuller, alltfler vill flytta hit. Ställ er 1900-talsbil och ta er fram på 2000-talets sätt: kollektivt och cykel!
Göteborg är en sjukt utspridd stad där människor msåte åka till jobbet för att de faktiskt arbetar, inte fördriver dagarna genom att sitta på utefik eller kontor som i Stockholm.
Bilen är tyvärr ofta nödvändig här och utgör alltså en problematik som måste finna sin lösning.
Om vi nu skall vara lite onödigt fördomsfulla är det nog resten av rikets befolkning som i det avseendet anser att det är glidarstockholmarna innanför tullarna som är lite konstiga snarare än tvärtom.
I Stockholm jobbar vi mest av alla i hela Sverige, men vi tillbringar hellre fritiden på utefik än i bilkö – men smaken är tydligen olika…
Men visst är det kul att smågnabbas? 🙂
Apselut!
Frågan är hur mycket som beror på trängselskatten, och hur mycket som beror på den annalkande lågkonjunkturen. T.ex. Bauhaus skyllde på trängselskatten förra gången dom lät folk gå, men å andra sidan så brukar dom anställa och avskeda med jämna mellanrum så trängselskatten var bara en undanflykt just denna gång, men tidigare har dom alltid haft andra undanflykter.
Sedan så kommer jag från backa, och det har alltid varit enkelt att ta sig till Bäckebol för att storhandla, även med elrullstol. Det är bara lata människor som påstår att backa är avskuret. Bor man i Backa så finns det Bäckebol och Backaplan. Dessa två köpcentrum har ungefär samma utbud förutom ikea, men det är ju ett helgdagsnöje ändå.
Men vadå.. tullar till städer har ju funnits i alla år.
De gamla tullhusen vid Solna står fortfarande kvar.
Göteborg är väl förresten grundat en gång i tiden för att försvara och tulla varor till och från Lödöse ?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stadstullarna avskaffades 1810, ett år efter det sista enväldet. Sådana hör egentligen inte hemma i det moderna samhället. Inrikestullar utgjorde en del av bakgrunden till den franska revolutionen.
Vet inte om jag tycker att Ikea är ett heldagsnöje…? Så kul är det inte på Ikea. Eller har jag en outvecklad shopping gen ?
Helgdag. Men också att dina shoppingkänslor är outvecklade. Morgondagens blogginlägg: Utveckla dina shoppingkänslor, kom i kontakt med den inre shoppingmänniskan.
Räknar man lite på det så kostar det ca 400:-/mån att ta sig in och ut
genom tullarna med bil.
Motsvarar ju ett bolån på 200-250.000
När man så sätter sig ner och räknar (vilket man lätt gör om man hamnar i den situationen) så kommer man ju undan bensinkostnad, minskad körsträcka osv.
Då kan man lätt räkna hem (om man gör som en del och 'räknar i egen börs') ett bolån på 500'.
Inte undra på att det ser ut som det gör på bomarknaden:
http://www.gp.se/ekonomi/1.1973396-heta-boratter-saljs-innan-visning
Sedan vill ju kommunen ha in fler rosa skjortor innanför tullarna:
http://www.ncc.se/pressrelease/sv/7BD51020C17F6B8E/4679/Bygget+av+Ullevis+st%C3%B6rsta+kontorskomplex+inleds
"Idag startar NCC bygget av sin största kontorsfastighet hittills i Göteborg – 22 000 kvadratmeter på Skånegatan."
Förresten: Fredagens Manpurse spaning på Avenyn gav magert resultat. Mest en massa Chalmerister. Och cyklister, men de verkar hålla sig till ryggsäck än så länge.
Å andra sidan så ses ju Göteborg lite som kusinen-på-landet av de mer internationella Stockholmarna så det kan ju dröja innan försäljningen rusar i höjden även här.
Fast väldigt många i Gôteborg jobbar ju utanför tullarna, t ex på Hisingen och med de usla kommunikationerna finner de det nödvändigt att ha bil ändå och får alltså betala tull trots att de bor innanför tullarna.
Så ser det ju ut på bullshit-nivån. Men det ger intäkter till den politiska klassen på de arbetandes bekostnad och därför genomförs det. Antagligen kommer det fler tullar även i mindre städer och på större vägar i framtiden.
Här i Kista ser man murses. Såg en skitsnygg i läder idag som nog var svindyr. Blev nästan lite sugen på att skaffa en själv. Men jackan funkar ju faktiskt bra som handväska också.
Stridssele är mannens handväska.
Handel i stort har ökat 2013, mellan tummen och pekfingret 1.5% om man får tro grafen här:
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____360352.aspx
Alltså går det inte att skylla minskningen i Göteborg på konjunkturen, även om tex bygghandeln minskat kraftig ett par år vilket kan förklara en del av Bauhaus ras.
och den här kommentaren var alltså menad som svar till Daniel Andersson ovan
Men också internet är med i dagligvaruhandel. Alla som köper böcker på nätet räknas till dagligvaruhandel. Men inte ökar det handeln varken utanför eller innanför tullarna.
Utveckligen har varit tydlig för oss som analyserat vägverkets uppföljningar av trängselskatten. När man korsläser hur många bilpassager som förvunnit, och hur många kollektivtrafikresor som tillkommit, så är det ett glapp.
Det är helt enkelt färre som reser in till Göteborg, vilket borde påverka handeln negativt.
Samtidigt så är det rimligt att de som åker med bil har större möjligheter att handla än de som åker kollektivt. Så även om det gått jämt upp mellan bilminskning och kollektivtrafikökning skulle man kunna förmoda att innerstadshandel fått sig en smäll.
Nu efter semestern så har trängseln ökat igen, så det hela är sannolikt på väg tillbaka till det normala igen.
För övrigt tycker jag att det växer upp nya kontor och företag som svampar ur jorden runt E6/Mölndalsvägen samt i Sisjön och Mölnlycke/Öjersjö, tex nya ÅF-huset. Utanför tullarna.
Är det samma utveckling norröver?
Jag tror kommunens halvering av kapacitet för alla infartsvägar mot centrum till förmån för bussfiler, effektivet i borttagande av parkeringsplatser samt kraftiga höjningar av parkeringsavgifter är en än större anledning till minskningen. Spiken i kistan kommer ju när de sista miljötillstånden, som medger en viss möjlighet att uträtta ngt i stan, fasas ut under 2015…