Via ett omvänt förvärv av Aktietorg-bolaget Finmetron (börsvärde 5.15 MSEK vid 0:20 SEK i aktiekurs) börsnoteras bokförlaget Massolit Förlag som Massolit Media (pressmeddelande). Massolit ger bland annat ut Lars Wilderängs böcker Midvintermörker och Midsommargryning. Dvs mina böcker.
Hade tänkt ligga lite lågt med detta, då jag naturligtvis är intresserad av att köpa aktier i det förlag som publicerar mig. Men min gode vän och bloggrannen Cristoffer Stockman har redan uppmärksammat det hela, så jag kan lika gärna ta upp detta själv. Detta blogginlägg kryllar alltså av uttalade och icke uttalade intressekonflikter. Lev med det.
Nuvarande Finmetrons aktier (och aktieägare) kommer utgöra 10% av Massolit Medias aktiestock, medan förvärvet alltså sker genom att Massolit Förlags ägare får nyemitterade aktier motsvarande 90% av det framtida totala ägandet av nuvarande Finmetron. Massolit Förlag visade vinst för 2012, trots att förlaget bara är ett år gammalt och omsatte ca 12 MSEK, upp från ca 4 MSEK 2011. Antalet anställda är minst fyra personer idag, men som är mycket vanligt i branschen ligger det mesta arbetet med bokproduktion externt på frilansare, t ex har minst fem frilansare (omslag, redaktör, korrläsare, ljudtekniker/producent och inläsare) jobbat med Midsommargryning. Närmare detaljer än så har jag inte om helheten, även om jag sitter på viss insiderinformation kring t ex försäljning och förtjänst på Midvintermörker, marknadsplaner för Midsommargryning etc.
Eftersom det finns risk att jag sitter på insiderinformation, t ex kommande titlar, signade ej offentliggjorda författare eller titlar, försäljningsiffror, hur mycket eller lite mina egna titlar utgör av omsättningen, personlig information om anställda, frilansare och författare (=produkterna) kommer allt jag skriver här basera sig på allmänt tillgänglig information.
Efter en uppgång på 66% för Finmetron på Aktietorget under gårdagen är börsvärdet 5.15 MSEK vid 20 öres aktiekurs. Det innebär att Massolit Media idag skulle värderas till 51.5 MSEK. Vilket förstås är alldeles för högt för ett bolag med idag 12 MSEK i omsättning och ger ett PS-tal på 4.29. Ja, det finns börsbolag med sådana PS-tal, men sällan motsvarande bolag. Därmed är det tämligen kört att köpa (mer) aktier för egen del – köpte för några tusenlappar i går, mer fanns inte till salu till något som alls kan närma sig rimliga priser. Finns säkert risk för fortsatt dålig free float, om inte Finmetrons nuvarande aktieägare går ur när affären är över. Som tillväxtcase kanske värderingen är mer normal.
Nu finns det inga bokförlag på börsen vad jag vet, och har aldrig funnits i Sverige. Så det här är något helt nytt. Anledningen att börsnotera en så långsiktig verksamhet som ett bokförlag, som vårdar långsiktiga varumärken som författare, är rimligtvis att man vill expandera. Ambitionen är därmed kanske att bli en stor aktör på den svenska bokförlagsmarknaden. Återstår att se om den ambitionen lyckas. Potential för tillväxt existerar iaf.
Vilka är Massolits ägare idag? Jag är osäker. Vad jag vet är att författaren och entreprenören Stefan Tegenfalk är en av dem, tillika styrelseordförande. Tegenfalk var bl a med och grundade Bredbandsbolaget. Författaren och den London-baserade finansmannen Johannes Källström har tidigare suttit i styrelsen och är kanske också aktieägare. I styrelsen förra året satt även Massolits mycket sympatiske, kompetente och trevlige butikskonsulent (=säljare) Wesim Maruwge. Butikskonsulterandet har dock nu lagts ut på butikskonsulenterna Bästsäljarna, som även springer frilans åt bl a Pocketförlaget. Även dansken Ulrik T Skafte, VD för den danska delen av Turbine förlag, sitter i styrelsen och jag misstänker att även han är en delägare i Massolit.
Massolit Media kommer få en ny styrelse, som alltså inte är Finmetrons nuvarande styrelse. Gissningsvis kommer Tegenfalk och kanske Skafte sitta med i den styrelsen. Vilka övriga återstår att se.
Massolit Förlag är antagligen störst inom barnböcker, bl a ger man ut böcker från varumärken som National Geographic och Animal Planet, och det är det man trycker på i pressreleasen. Detta efter att bland annat förvärvat danska Turbine:s svenska verksamhet, samt Filur. Man har även en kvalitetsimprint (=förlagsnamn) Lethe som ger ut utländsk kvalitetslitteratur. Men grunden för Massolit var inom svensk mer populär skönlitteratur och den ges ut under varumärket Massolit. Dit räknas alltså mina egna böcker.
Andra mer kända författare man attraherat till stallet, förutom Tegenfalk och Källström, är t ex fd presstalesmannen för Rikspolisstyrelsen och numera presschefen för Stockholmspolisen Varg Gyllander, Dan Buthler & Dag Öhrlund med den populära serien om psykopaten Silverbielke, samt inte helt okända Unni Drougge med sin Berit Hård-satirmysdeckarserie. Till utländska författare hör t ex danska Sara Blaedel och Dan Brun. Senaste rekryteringen är Andreas Roman (som i en ren slump tidigare var CD på Digital Illusions i Göteborg, på den tiden då jag var ägare i det bolaget och var lite aktiv i samband med EA:s förvärv av bolaget – förhoppningsvis blir ett aktieägande i Andreas Roman lika lönsamt den här gången, om jag nu kan få tag på aktier till attraktiv kurs. Annars kan man köpa HiQ-aktier, för han är creative director där nu om man tror på aktiestrategin köp Andreas Roman.) med sin senaste rysare Doktor Joseph (Adlibris 168:-, Bokia 175:-) som släpps när som helst. Kul att åtminstone ha en till göteborgsförfattare hos förlaget.
I övrigt har man t ex publicerat den svenska översättningen av Björn Rasmussens Huden är det elastiska hölje som omsluter hela lekamen (Adlibris 186:-), som väl kan liknas vid en kombination av Torka aldrig tårar utan handskar och Femtio nyanser av grått, och som får den senare att framstå som en lågstadiebok i sina … skildringar.
Känner jag förlaget rätt så kommer man säkert rekrytera in fler etablerade författare. Själv är jag väl en av få debutanter som förlaget valt att satsa på. Än så länge har man inte någon av de riktiga top-50 författarna, de femtio svenskar som faktiskt kan leva heltid på sitt skrivande. Men genom att visa vinst 2012 har man visat att man kan rekrytera rätt författarstall även om de ligger i mellansegmentet försäljningsmässigt.
Om en marknadsnotering är positiv för författarskap återstår att se. Kanske får man mer medial uppmärksamhet, men vi talar om Aktietorget här och inte någon tyngre börs. Rent praktiskt blir väl innebörden att Midsommargrynings släpp kommer dyka upp som pressmeddelande i börsflödena.
Sedan får man hoppas att man kan fortsätta ha starka långsiktiga ägare, för kvartalskapitalism fungerar knappast för ett förlag. Förlagsbranschen är en snårig djungel av törnen, men kanske kan Massolit Media innebära något nytt om allt går vägen.
Alltså spännande, men spring nu inte och dra upp aktiekursen i Finmetron innan jag fått köpa lite mer aktier på lägre nivåer. Betänk att Massolit värderas till 10x aktuellt börsvärde för Finmetron. Ni kan förstås själva bedöma förlagets produkter genom att köpa alla Massolits böcker och läsa dem, dvs Massolit, Filur, Turbine och Lethe.
En av Massolits produkter är alltså jag, i form av mitt författarskap. Blanda inte ihop produkten och investeringen. Även om ni gillade Midvintermörker och kommer älska Midsommargryning, så innebär det inte att man måste köpa aktier i Massolit Media/Finmetron. Det är en affärsmässig bedömning utifrån aktuell aktiekurs och värdering.
Jag har varit anställd hos börsnoterade bolag förr (Linné Group, Cell Network, CyberCom, Sigma), men nu är jag inte anställd, utan en produkt. Midvintermörker har sålt över 16 000 ex, varav över 14 600 under Massolit Förlag. Kanske ca 10 000 ex under 2012, vilket gör att produkten Midvintermörker/Lars Wilderäng stod för en inte oväsentlig del av Massolit Förlags ca 12 MSEK omsättning 2012. Vilket man knappast kunde säga om min tid som dussinkonsult på t ex Sigma.
Än så länge är informationen mycket begränsad och till en början behöver man ju läsa Massolit Förlags bokslut för 2012 för att alls kunna bilda sig en uppfattning om lämpligheten i en investering. Gissar även på att man när affären är genomförd kommer göra en omvänd split, t ex 100:1, i Massolit Media för att få en aktiekurs som inte mäts i ören. Det hade iaf jag gjort.
Jag har en upptagen stockholmsdag idag och ska kliva på tåget på Göteborgs C om en stund och softar i SJ:s lounge för tillfället. Återkommer som vanligt med mer i det ämnet senare. Får väl gå förbi ett systembolag vid Slussen och köpa en flaska (obskyr pop-kulturell referens) bubbel och titta förbi Massolit och gratulera också.
Relaterat så har bokbloggaren Jeppelin skrivit en intressant analys av ett antal politiska spänningsromaner, inklusive Midvintermörker. “Lars Wilderäng är mer subtil än Cory Doctorow”. Jo.
13 kommentarer
Vad är det egentliga syftet med en börsnotering?
Att göra en ICA? Dvs hoppas kapitalisera på kapitalöverskott? Nej det låter fel. Utan att kunna branschen så får fördomarna gälla, dvs att förlagsverksamhet vad gäller böcker typ prosa inte är en särskilt lönsam affär för ägarna generellt. Hoppas man ändå att man skall få in kapital för att öka antalet utgivna böcker? Så måste det väl vara ändå? Annars låter det som något för ett fåtal "kulturella insiders" som gärna ägnar sig åt lite stödfinansiering och intressanta mindre projekt!
Historien säger väl det mesta. Har svårt att köpa idéen men lycka till!
Som sagt, vinst redan andra året, visar på att man inte är helt ute och cyklar. Expansion är den enda rimliga förklaringen, för något kapitalöverskott existerar inte i en så här ung verksamhet.
"Med denna plattform kan vi ta in ägarkapital och därmed möjliggöra fortsatt expansion av verksamheten. Vi kommer även att kunna vara en aktör att räkna med inom det snabbt växande digitala marknadssegmentet. Vi ser också detta som en möjlighet att värva ytterligare duktiga och framgångsrika författare och kunna vara med i framtida strukturaffärer", säger Camilla Silfvenius, förlagschef på Massolit.
Skall hålla ett öga på detta nytillskott. Antalet författare har stigit kraftigt liksom intresset för svenska d:o. Handlar det kanske om denna allt tuffare konkurrens som måste mötas med marknadsföring! Låter logiskt. Varje framgång skapar sin egen framgång via ett duktigt förlag. Kanske går det så långt att nya författare tvingas köpa sig in i förlag för att bli publicerade? Det vore dock ingen bra utveckling..känns det som. Men framtiden vet vi som sagt inget om. Eller så följer man bara utvecklingen utomlands.
Min gissning är att de köper in sig i ett förlustavdrag!
Välkommen till stora staden Stockholm-jag skall själv dit i afton från närförort.
Med ICA menade jag egentligen att börsnotering bara handlade om att några skall få möjlighet att i en dryg marknad kapitalisera lite extra på ett övervärde utöver de enskilda butiksägarna. Overhead-personalen (inkl butiksägare) som inte har egna butiker måste ju få känna sig framgångsrika. Meningslös börsnotering egentligen eftersom kapital-anskaffning för butiksstarter etc aldrig varit ett problem inom ICA. Och det har man även erkänt från ledningen. Vitsen är bara att skumma marknaden på stålar utan långsiktig plan. Ingen vill ju sälja en framgångsrik butik eller dess partihandelssystem etc.
Pratade precis med Finmetrons styrelseordförande och det stämmer att det finns förlustavdrag.
Det enda som återstår när förhoppningarna försvunnit!
Har några såna i min portfölj!
Eftersom jag är helt inställd på att din tredje bok även kommer att bli ett filmmanus, är detta intressant. Hur fungerar egentligen sådana processer? Kommer ett fristående filmbolag in och köper manuset av Massolit rakt av?
Beror på om man skrivit bort filmrättigheterna till förlaget, vilket nog sällan sker. Nej, man köper rättigheterna från författaren, ofta via en litterär agent, vilket jag inte har.
Du får fixa en agent vad det lider. Lagom när bok nummer tre kommer ut kan det vara läge att så sakteliga sondera terrängen. Kan tänka mig att du kommer få erbjudande om filmmanus inom två år efter utgivning.
Är det så smart för dig att äga aktier i det förlag som publicerar dina böcker? Vid en eventuell konkurs skulle du då drabbas dubbelt. Min grunddevis är fortfarande att inte äga aktier i det bolag man jobbar för, då det försämrar riskspridningen.
Tycker att det är kanon med lite nytt blod i bok Sverige de 50 författare du talar om lever nog ganska gott på sin relation till etablissemanget så det kanske inte alltid blir så bra böcker utan mer hype.