Detta inlägg är inte sponsrat av bilkamera.se, eftersom jag inte fått någon ersättning för blogginlägget. Däremot har jag fått låna en kamera för att utvärdera deras produkt. Allt jag skriver här är frivilligt och utan ersättning. Texten är inte avstämd med leverantören.
Utomlands har det blivit allt vanligare att montera in kameror i sina bilar, som alltså dokumenterar din bilfärd och kan vara ett stöd i händelse av försäkringsärenden. Plus att det ges möjlighet att fånga intressanta situationer på bild.
Vid meteorexplosionen i Ryssland kanske ni lade märke till att bägge de förekommande filmerna var just från fast monterade kameror i bilar?
Bilkamera.se erbjuder nu sådana här kameror till den svenska marknaden till ett högst överkomligt pris för 499:- SEK för en standardkamera. Minneskort tillkommer. Det finns även HD-kameror för betydligt högre pris, men en sådan har jag alltså inte testat.
Kameran är föredömligt lättmonterad med sugkopp, som lämpligen sätts bakom backspegeln och sladden till 12V-uttaget är så pass lång att man kan leda den runt åtminstone en normal vindruta om man vill ha en fast installation utan hängande sladd. Priset på kameran är så pass lågt att någon risk för stöld knappast föreligger, då Patrik Pundare knappast kan få ut något för den på Blocket.
Ambitionen från Bilkamera.se är att sluta avtal med försäkringsbolag, så att man ska få sänkt premie och/eller självrisk om man har en bilkamera. Speciellt sänkt självrisk om man kan visa upp en film från en krock är väl realistiskt att tänka sig. Därmed har inte försäkringsbolaget något att förlora och som bilägare väljer man därmed om man har lust att avslöja att incidenten finns filmad. En nackdel är att kameran bara filmar framåt, så allt man kan visa är att det inte var de egna bilen som körde på något. Samtidigt – om man själv inte är vållande så finns det ingen självrisk att sänka heller.
Det juridiska kan vara intressant. Så länge man kör eller sitter i bilen räknas filmandet som att man styr kameran och det är alltså fullt lagligt att spela in omgivningen. Kameran har dock även övervakningsfunktioner så att den kan köra på batteri i en inställbar period efter man stängt av bilen. Det är inte tillåtet i Sverige, åtminstone inte på allmän plats, och funktionen är avstängd från början. Däremot bör det, givet skyltning om kameraövervakning, vara tillåtet att övervaka sitt eget privata garage eller uppfart på villatomten, så länge man inte riktar kameran mot offentlig plats, dvs gatan. Annars kan den som känner sig kallad förstås även använda kameran som övervakningskamera om man tröttnar på att ha den i bilen.
Man kan fundera över vad konsekvenserna skulle bli på trafiken om det blev allmänt vedertaget att en stor del av alla bilar filmar med kameror. Kanske skulle vi bli ännu snällare mot varandra i trafiken, plus att det kommer filmas situationer som ordningsmakten kan ha nytta av vid brottsutredningar. Integritetsfrågan är intressant, men väljer man att visa sig i det offentliga rummet så har man per automatik avsagt sig integritet eftersom sk människor kan se dig och notera vad du gör. Naturligtvis får man inte hur som helst publicera folk på film på Internet, då det kan bryta mot personuppgiftslagen om man inte är journalist, som får lägga ut det mesta.
Jag har kört omkring med bilkameran några veckor, men inget intressant inträffade alls. Ingen körde på mig, jag bevittnade inga bilolyckor, vansinniga omkörningar, för korta avstånd, meteoriter eller utomjordingar. Ska erkänna att jag dock inte kör speciellt mycket bil och definitivt väldigt sällan där det finns någon trafik att tala om.
Så det mest dramatiska får bli ett försök att köra igenom Göteborgs biltullar med minsta möjliga marginal före 06:00. Inte ens det lyckades. Spännande film följer.
Som synes fungerar kameran utmärkt även nattetid, iaf med vägbelysning. Notera mängden trafik som flyr Göteborg alldeles innan klockan 06:00.
Som exempel på bildkvalitet dagtid finns en snutt nedan, som visar dramatiken i livet på landet. Ljudet är avstängt, så man slipper höra mig sjunga högt och falskt till Kent-musik.
Nåja, jag härdar ut. Förr eller senare fångar jag ett UFO eller något annat spektakulärt på kamera. Då är det bara att lyfta luren till Aftonbladet och häva in de stora pengarna. Inte. Annars får jag försöka fånga bilköerna ut till gräddhyllan Onsala någon eftermiddag.
Men jag gillade produkten. Den sätter dock fingret på hur lite dramatik det faktiskt finns i vardagen.
Är ni intresserade så kan ni titta vidare på bilkamera.se, som alltså inte betalat för det här blogginlägget.
Texterna i filmerna ovan är inlagda med Apples iMovie, en produkt jag aldrig orkar lära mig att behärska, så det blir inga coola övergångar någonstans.
Tillägg: Bloggrannen Observationsplatsen, som bevakar Ryssland, tipsar om att bilkameror är stora hos vår stora granne i öster och gav mig en länk till en timmes ryska bilolyckor på Youtube. Varav en del som ser riktigt otrevliga ut. Sökord: VAZ-Lada + krocksäkerhet.
20 kommentarer
om den förutom tidsstämpeln även loggar GPS hastighet, så har den ett stort värde. Jag antar dock den inte har det sistnämnda.
Nyare bilar med navigator loggar garanterat det..
Det kan bli ganska intressant med bilkameror, här är en best-of-film från vårt stora östra grannland där man tydligen i stor utsträckning skaffat kameror för att öka på sin rättssäkerhet: https://www.youtube.com/watch?v=itMdLTd1l4E
Plötsligt så verkar svensk körkultur rätt tråkig och bra.
Sälj försäkringsbolag aktiva i Ryssland ser det ut som. Inkluderar filmer där förare och passagerare i krockad bil bara tar sina väskor och går vidare som om inget hänt.
Ett tag hade de nån regel därborta om att man inte fick flytta på olycksfordonen förrän polisen kommit, för att det skulle vara enklare att se vem som var vållande antar jag.
Det kan säkert leda till att en del bara lämnar fordonet, för det tar ändå timtal innan bilen kommer vidare.
Det är även hemskt bra för trafikflödet.
PS Ni vet väl att man inte blir full "på riktigt" av öl, så det är bara när man druckit vodka man bör ställa bilen. DS.
Jaha, det är till att ge sig in i Affiliate-branschen. 🙂
Nej, inte i det här fallet.
Jag skulle hellre ha en kamera med rörelsedetektor som filmar inne i och runtomkring bilen och streamar över 3G/LTE till en server. Jag har haft tur med min nya bil än så länge men vet många som har haft bilinbrott och jag har på min förra bil fått lackskador av andra bilars dörrar på parkeringar.
Ni har säkert redan sett dem! Den ryska trenden att ha bilkamera pga problemen med dels antalet olyckor och dels bevisföringen. Man kan förstås även fundera lite om poliskorruption finns eller ej!
Här några axplock över lite mer extrema situationer;
http://www.youtube.com/watch?v=hlxHPJAONpE&feature=share
Väljer nog hellre en "Eagle Dash Cam – 1080p" med så mycket bättre detaljåtergivning så att man kan läsa av vägmärken och vägskyltar.
Här kan man se skillnaden under dagtid och Vaxholmaren har bara betalat 400 SEK för den på Tradera. Den finns även hos t ex Radioteknik där den kostar 890.- kr.
En reklam-minut från Chinvasion.
Ursäkta men priset hos Radioteknik är höjt från och med 1/3 till 1495:-
Har kört med bilkamera i ett par månader och den största effekten den fått är att jag själv kör bättre*. Det vore ju pinsamt om polisen som skall utreda en eventuell olycka jag bevittnat ser på filmen att jag inte stannat ordentligt vid stoppskylten en halvmil tidigare (och som finns på samma filmklipp)…
Den kameran jag har köptes från dx.com men ser exakt ut som den från bilkamera.se så jag antar att det är i princip samma.
Det "vildaste" jag fångat på film var en Saab som gärna ville att jag skulle ge honom whiplash och en Audi som tyckte han skulle ligga bredvid mig när 2 filer blev 1. Plus ett otal gånger man behövt stanna för vilda djur (landsbygdens ungdomsgäng, ingen respekt för trafikanter, pallar äpplen, river sönder gräsmattan). Dvs, inget mot vad ryssarna hittar på (som tur är).
*"laglydigt" vilket enligt vissa bilförare är klart sämre, har jag märkt.
"Det juridiska kan vara intressant. Så länge man kör eller sitter i bilen räknas filmandet som att man styr kameran och det är alltså fullt lagligt att spela in omgivningen."
Det är helt fel. Sitter kameran fast monterad i bilen och är riktad utanför bilen är den tillståndspliktig. Mig veterligen har ingen privatperson fått tillstånd att montera upp en bilkamera hittils. Jag har arbetat på Länsstyrelsen med den här typen av tillståndsfrågor och just bilkameror var en av de vanligaste frågorna jag fick svara på.
Eftersom den bara filmar det du ser och du som förare styr vart den filmar (=dit du själv tittar, dvs framåt), så är den kontrollerad och inte fast. Dessutom är den ju inte fast monterad och filmar bara när du kör.
Men det är nog bäst att jag underrättar de som lånat kameran och spelat in filmerna så de kontrollerar med länsstyrelsen i aktuellt län ändå. Fast länsstyrelsen säger ju nej till allt om man inte betalar en ansökan, så de kan ta betalt. Sedan har inte länsstyrelsen nödvändigtvis rätt, utan gör som vanligt som de har lust.
Vidare, så är ju kamerorna till för trafiksäkerhetsskäl och där är lagen tydlig:
7 § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning
1. när övervakningen sker med en övervakningskamera som av trafiksäkerhetsskäl [eller för säkerheten i arbetsmiljön] är uppsatt på fordon, maskin eller liknande
Vidare gäller ju bara tillståndsplikten
"Med övervakningsutrustning avses i denna lag
1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen."
Helt klart manövreras bilkameror på platsen av föraren.
Du glömde resten av paragrafen:
7 § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning när övervakningen sker med en övervakningskamera som av trafiksäkerhetsskäl eller för säkerheten i arbetsmiljön är uppsatt på fordon, maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren
Jag anser inte att en kamera höjer trafiksäkerheten – bara bevisingen.
Likaså förbättrar inte kameran sikten för föraren.
Dessutom ställer just inspelningen till det lite extra.
Inget är säkert förrens det prövats i domstol givetvis men att avfärda påståendet så snabbt är nog lite våghalsigt.
Om drar detta vidare då – om jag lägger min mobiltelefon med videoinspelningen på vid framrutan (så den ser ut) – är det tillståndspliktigt ?
Om inte – varför skulle en kamera som sätts fast med sugkopp vara det (jag styr ju bilen, väljer hur kameran skall peka, och sätter på den manuellt (genom att starta bilen alternativt trycka på en knapp) – så det är ju samma sak, och syftet är ju detsamma – att spela in min bilfärd…
/K
Jag har nyligen mejlat till länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Stochkolm. Enligt Norrbotten och Västerbotten är kamera i vindrutan inte tillståndspliktig. Enligt Västernorrland och Stockholm är dem däremot det. Det är tydligen inte så solklart hur lagreglerna ska tolkas.
Rådjurskrock lär vi väl få se som du kör ute på landet är det 70 väg eller
Som boende i rysk industristad var det självklart att skaffa en dashcam, mest för att dokumentera de många tokerier man ser här. DEssutom tyckte jag att det var en kul souvernir som man säkert kjan ha nytta av i Sverige.
Jag kör med en HD-kamera från Mystery som kostade ca 700:- men de billigaste finns att få för runt 200:-. De parametrar som kan vara viktiga vid jämförelser mellan olika kameror är hur vid siktvinkeln är (bestäms av optikens brännvidd samt sensorstorleket) samt lågljusegenskaperna.
Fästena som följer med brukar vara ganska klena, bättre fästen inhandlas med fördel på t.ex dealextreme.com.