Sedan årsskiftet har Göteborg begåvats med trängselskatt (Stampen/GP), en trängselskatt som även gäller om man bara passerar förbi staden på anvisade motorvägar. Fast förstås inte om man är en utländsk åkare, som på detta vis subventioneras av svenska staten.
I skrivande stund 05:20 på morgonen måste man lämna hemmet där jag bor för att hinna passera genom de första tullarna före klockan 06:00 och därmed slippa de upp till 18*2*21=756:- SEK i skattehöjning per månad detta innebär (om man flexar sina 12.5 timmar och först åker hem 18:30 förstås). Jobbar man som många gör på Hisingen, måste man åka ännu tidigare, antagligen 05:10, då man även får betala skatt för att köra ut genom tullarna efter Tingstadstunneln. Har man sedan den dåliga smaken att jobba som högutbildad tjänsteman på av kommunen anvisad plats, dvs Lindholmen, så tar det ytterligare tio minuter innan man passerar en tull igen och måste alltså åka 05:00 för att vara på den säkra sidan. Ja, man har inringat tjänstemannaarbetsplatserna på Norra Älvstranden med biltullar.
Man kunde tänka sig alternativet att parkera bilen innan tullarna och ta kollektivtrafik den sista biten till jobbet. Men tullen är maximalt 18:- SEK vid inpassering. En enkel biljett med Värsttrafik kostar 24:- SEK. Så det var inte lönsamt sett till tull vs kollektivtrafik. Värsttrafik har dessutom passat på att höja avgifterna. Man vill ju inte behöva bygga ut kollektivtrafiken eller drabbas av kapacitetbrist (Stampen/GP). Men höjningen av taxorna i kollektivtrafiken är en solidarisk höjning. Det vore ju osolidariskt om bara bilisterna skulle drabbas av högre kostnader.
Framför allt vill man ju inte gå miste om dessa underbara skattepengar.
I sig är förstås biltullar positivt, men alla landets vägar borde vara belagda med tull som används för att brukarfinansiera vägarna. I utbyte så stryker man förstås fordonsskatten.
Nu kommer som vanligt pendlare vara väldigt duktiga på att anpassa sig under de första veckorna, biltullarna kommer utropas som en succé, men sedan kommer man successivt att återgå till att gå upp klockan 06:00 istället för 04:30.
Men viktigast är att man får ett humant skattebeslut. Inte att en dator beslutar vad du får för skatt baserat på bildigenkänningsteknik. Det är därför lämpligt att man begär omprövning av sin skattebeslut.
Som Skatteverket säger – det är viktigt att man betalar rätt skatt, inte maximalt med skatt.
Man kan begära omprövning av alla passager och medföljande skattebeslut. Information finns hos Skatteverket. Man skickar e-post till [email protected] med följande uppgifter:
- bilens registreringsnummer
- datum för beslutet om trängselskatt eller tilläggsavgift
- anledningen till att du begär omprövning
- ditt namn och din adress
Detta gör man varje månad för samtliga de 40+ skattebeslut man som pendlare fått under månaden. Förslagsvis gör alla 100 000+ pendlare detta, för alla beslut, varje månad. Det kallas lagligt civilt motstånd och allt som krävs är ett e-brev som listar alla månadens skattebeslut enligt ovan.
Resultatet blir att handläggare på Skatteverket måste granska alla foton. Överklagar 100 000 pendlare 40 skattebeslut handlar det om att fyra miljoner foton ska granskas av människor varje månad. Det är bra för Sverige, gör systemet rättsäkert och kommer ordna jobb och tillväxt!
Glöm inte heller att varje dag logga in med ditt BankID och kontrollera dina preliminära dygnsbelopp. Varje inloggning med BankID kostar tyvärr Transportstyrelsen eller Skatteverket några kronor som tillfaller bankerna, men det är det ju värt.
Nu kommer någon cyniker påtala att om man loggar in med sitt BankID varje dag och begär omprövning av trängselskatten varje månad, så kommer skatten höjas. Det är förstås skrämselpropaganda, men högre skatt är förstås positivt. Man vill ju både få in skattepengar och minska eller förändra trafiken. Och ju högre skatt desto effektivare gör man ju detta!
24 kommentarer
Bra, bilismen är samhällets mest extravaganta slöseri. Vem vet, någon kanske till och med skulle få för sig att, göra det otänkbara och samåka med en kollega eller granne till jobbet.
Det här är ett bra startskott för att börja förbereda samhället på den minskade bilkörning vi behöver vänja oss vid framöver och få folk att sakta men säkert lära sig alternativa sätt att ta sig omkring som de kommer behöva senare i sina liv.
Jag hoppas Malmö inför systemet snart också.
Vissa inlägg älskar man bara 🙂
Ett Vettigt Grundavdrag så kan nog en hel del fixa sina jobb litet närmare hemmet utanför Götet…
Det är en klart bättre konstruktion än trängselavgift.
Men så långt kan inga politiker tänka….
"I sig är förstås biltullar positivt, men alla landets vägar borde vara belagda med tull som används för att brukarfinansiera vägarna. "
Men vi har ju redan skatt på drivmedel – mängden drivmedel man köper återspeglar ju någorlunda hur pass mycket man använder vägarna. Skall vägtullar komma i närheten så skall man ju ha vägtull på var och vartannat vägavsnitt.
Om nu syftet med trängselskatten är att beskatta trängseln och därmed få ner den (bortsett från att dra in pengar) så krävs ju att man utöver biltullar ser till att fordon inte kan hålla sig innanför tullarna "ostraffat" genom att ta betalt för att parkera där, men å andra sidan om man ser till att ta betalt för att parkera i tillräcklig grad borde det åtgärda problemet med trängsel i staden.
Åter till brukarfinansiering av vägarna: om nu vägarna brukarfinansieras så borde ju medel finnas för att dimensionera motorvägsnätet efter behov.
Om man väljer kollektivtrafiken istället för bilen så slipper man ju bensin + slitage på bilen också, inte bara trängselavgiften.
Har man valt att bosätta sig så offside så att kollektivtrafiken inte passar så får man ju skylla sig själv. Inte direkt en överraskning att det kommer bli dyrare och dyrare att åka bil. Räknar med sjunkande priser på landsbyggd (som inte omfattas av kollektivtrafik).
Fast å andra sidan har en person som bosatt sig på landsbygden redan "sparat" många hundra tusen – det kan man betala trängselskatt för i många år.
Ja och nej. Relativkostnaden att parkera utanför tullarna är fortfarande relevant som marginalkostnad.
Man ska också komma ihåg att man som förälder sällan tjänar på att köpa månadskort, eftersom hela vinsten försvinner på 1-2 dagar VAB.
Poängen är dock att folk är vana vid en viss utgift och de inte kommer gå över till kollektivtrafik bara för att det blev 18:- SEK dyrare att åka till jobbet. Det vet förstås myndigheterna.
Det kostar inte 24:- SEK att åka kollektivt härifrån. Det är kostnaden inom Göteborgs kommun.
Det var mig några konstiga månadskort.
Där jag åker (random medelstad) så kostar det följande:
Biljett varje gång – 24 * 2 * 21 dagar = 1008 kr.
Resekassa (typ cashkort fast bara för resor med kollektivtrafik) – 17 * 2 * 21 dagar – 714 kr. (tror det är samma pris för mobilbiljett)
Månadskort 30 dagar – 480 kr. Då kan man även åka på helger och kvällar hur mycket som helst.
Plus att man slipper parkeringsavgift också – 300 kr/månad.
Jag har runt 6 km till jobbet och jag märker att jag tjänar pengar genom att ta bussen istället för bilen även om man kanske bara behöver betala parkeringsavgift några gånger i veckan (30 kr/dag i kanske 8 dagar per år – resten av dagarna hittar man en gratisparkering)
Med runt 6km till jobbet sparar man i "random medelstad" ingen tid på att ta kollektivtrafik istf att cykla. Det blir mycket billigare då, frågan är om man ens tjänar någon nämvärd tid på att ta bilen.
Räknar man in tiden och pengarna man lägger ner på gymmet för att kompensera för att man inte cyklar till jobbet så är kanske en cykel inte så dum investering.
Cykel är bra, men när det är is/snö/regn så känns det surt.
Själv tycker jag det är kul att cykla i is och snö, lite som att åka skidor…. tyvärr har jag nu för långt för att cykla.
I Götlaborg kostar årskortet ca 4000, vilket jag gissar är väldigt skattesubventionerat för att hålla väljarna lugna. Så fort man skall utanför Göteborgs taxeområden blir det rejält dyrare och det går dessutom inte att köpa årskort endast månadskort. Vill minnas att ett år då skulle kosta ca 12000. Men det blir ändå väldigt mycket billigare än bil.
Bilpendlingskostnaden 2*2mil*25kr/mil + 80kr parkering + 60kr trängselavgift gör att det knappt lönar sig att åka till arbetet.
(Politiker har för övrigt bättre avdragsmöjligheter när det gäller bilpendling, för åkte inte politikerna till arbetet skulle väl inget fungera i samhället?)
Jag vande mig ganska snabbt vid att cykla till jobbet, visst var det jobbigt när det regnade, snöade och blåste i början men nu tänker jag inte på det längre. I Malmö prioriterar de snöröjning på cykelbanor så det brukar vara ganska problemfritt att cykla året runt, och där är ett bra nätverk av cykelbanor, jag behöver aldrig cykla i trafiken om jag skall någonstans. Vid enstaka tillfällen har det varit lite väl bra med snö, men då är bussar också försenade och många bilburna kan inte ens ta sig till jobbet fören snöröjningen varit ute. Det finns också bra vinterdäck till cykel nu förtiden så man får lite grepp.
Det är också skönt då jag börjar ganska tidigt och en cykeltur väcker hela kroppen till liv innan jag kommer till jobb. Sen kan det vara lite problematiskt när man kommer över 5km för att man helt enkelt blir ganska svettig och när jag har viktiga möten vill jag gärna känna mig fräsch. Men det är ganska lätt problem att hantera. T.ex. cykla lite långsammare, ta buss/taxi den dagen eller ta med en ren skjorta o.s.v.
Jag förståt inte varför just bilvägar skall vara brukarfinansierade när ingenting annat i samhället är det: kollektivtrafik, dagis mm?
Det beror väl på vem du frågar. Det finns kanske de som anser att även kollektivtrafik och dagis skall vara brukarfinansierade – när dessa påpekar att bilvägar borde vara brukarfinansierade så innerbär det inte att just bilvägar skall vara detta utan det blir mer ett uttryck för att det är bilvägar som duskuteras mer än något annat.
Fick en strålande idé: Inför trängselskatt på dagis! Då minskar ju dagisköerna automagiskt!
Fråga: Om jag bara ska köra förbi GBG påväg norrut, via E6an, behöver jag betala skatt då?
Ja.
Då ska jag köra en annan väg till sälen då:-)
Tycker att du hade en bättre poäng en annan gång – att avgiften borde vara mycket högre, eftersom detta ändå inte kommer att förändra någonting, bara göra folk irriterade. Och du verkar själv ha blivit irriterad verkar det som.
HaHa. Detta blogginlägg luktar Not In My Back Yard.
Trängselskatter är bra när de bara drabbar Stockholmare. 😉
Grattis till skatten Göteborg! Ni är ju röa goa gubbar som gillar hög skatt! 😉
Förutom att kostnaden verkar bli hög per transaktion, vet ej hur hög, så kan man tänka sig att taxan 18 spänn är satt för att maximera intäkten. Det är helt enkelt för lågt för att verkligen minska trafiken. I långa loppet kommer inte alla att ändra sina tider för att undvika att betala, det är för lite pengar (i synnerhet för att åka hemifrån kl 5).
Vi går nog mot en situation där det blir vägtullar på alla vägar, i någon form. Det kan nog tyvärr även påräknas en viss uppmuntrande aktivitet från de lagvårdande myndigheternas sida; det finns för dem ett värde i att vid varje tidpunkt veta var ett visst fordon har passerat.
Förutom att kostnaden verkar bli hög per transaktion, vet ej hur hög, så kan man tänka sig att taxan 18 spänn är satt för att maximera intäkten. Det är helt enkelt för lågt för att verkligen minska trafiken. I långa loppet kommer inte alla att ändra sina tider för att undvika att betala, det är för lite pengar (i synnerhet för att åka hemifrån kl 5).
Vi går nog mot en situation där det blir vägtullar på alla vägar, i någon form. Det kan nog tyvärr även påräknas en viss uppmuntrande aktivitet från de lagvårdande myndigheternas sida; det finns för dem ett värde i att vid varje tidpunkt veta var ett visst fordon har passerat.
Borde inte Volvo flytta från Göteborg!?
Volvo rullar in mångmiljoner till kommunen varje månad i form av skatteintäkter. Varför skall en stad som Göteborg ha den intäkten när staden är så fientlig till deras produkter!? Det handlar inte om trängselskatter etc. Göteborgsregionen borde vara med och påverka och forska så att Volvo kan producera miljö smartare fordon. Men det gör inte Göteborg. Man lägger åtskilliga miljoner på att bygga flaskhalsar så att köer uppstår. Se avspärrningarna mellan olika områden på Hisingen och Kortedala. I Angered sker ljust nu ett historiskt trendbrott!! Göteborg blir först med att bygga bort mötesfri väg till mötesväg! Undrar hur många oskyldiga liv den vägen kommer att skörda när den är klar? (River en motorväg för att bygga en vanlig mötesväg) Undrar då varför det var så viktigt för politikerna här att E45an skulle byggas till motorväg när kommunen själva river motorvägar!?Vad är vitsen? Nej detta är uppgjort mellan olika tjänstemän i kommunen som får mer i plånboken. En granne till mig är politiskt aktiv inom trafikkontoret som får del av alla trafikens ekonomiska fördelar. Mest ökar plånboken om västtrafik ökar sina intäkter. Så vad händer nu! Nu skall biljetpriset höjas och läggas någon eller några hundralappar per månad under trängselskatten! Och vem blir vinnarna? Jo politikerna på trafikkontoret. Deras plånböcker blir större och större ju mer arvode de får från styrelseuppdragen. Snacka om mutskandaler!!
Just Volvo var väl kanske ett dåligt exempel på skattebetalare. De är ju kända skattesmitare och lägger vinsterna i lågskatteländer.
http://www.gp.se/ekonomi/1.875890-volvo-betalar-ingen-skatt-i-sverige
Däremot finns det många småföretagare som betalar svensk skatt helt enligt regelboken. De är mer lättflyttade också. Grattis röda Göteborg! 😉
Jag antar att göteborgarna avundsjukt tittat på och trånat efter trängselskatten i Stockholm. Och nu gör ett tappert försök att vara nästan lika vackra och smarta som Stockholmarna.
🙂