572
Uppdaterad översikt över EU-ländernas (och Norges) bruttostatsskulder för 2011 och förändring sedan 2010.
Klicka på bilden för större version. Cypern brukar inte framhållas som ett problemland, men sticker ut tillsammans med PIGS(Portugal, Irland, Grekland, Spanien) och Storbritannien och Island. Det verkar vara lika illa att vara belägen i Nordatlanten eller Nordsjön som vid Medelhavet.
Se även gårdagens inlägg om utvecklingen hos BIGPIS FUK N GS-länderna.
19 kommentarer
Kul att se att våra fina grannar i öst kämpar på!
Bra utgångsläge, dom är bara i startblocken.
Nyss återvända efter en tjuvstart förvisso…
Newsmill har en debattartikel om staternas skulder samt ett försök att uppskatta staternas nettoskulder.
Klokt. För det finns även tillgångar som ger staten intäkter-utöver skatterna.
Netto är Sverige skuldfritt, vilket föranleder debattören i artikeln att uppmana till förbränning av kapital!
Nej, det vi är inte skuldfria. Vi har en statsskuld. Att vi sedan har tillgångar att täcka upp skulden med är väl snarare en nödvändighet än något vi ska försöka bli av med. Om jag köper ett hus för 3miljoner och tar lån för 2,5 miljoner är jag då skuldfri? Sedan är artikeln politisk och inte vetenskaplig som den ska framstå som. Han gör jämförelser med godtyckliga länder och godtyckliga tidsintervall. Olika vid varje jämförelse. Allt för att skicka fram ett politiskt budskap.
Detsamma kan ju sägas om BLT innan banken ändrar uppfattning om värdet på kåken. Att vara skuldsatt till skorstenen innebär normalt ingen nettoskuld och resonemangen är alltså att detta skulle vara en sund ekonomisk situation?
Att ha en nettoskuld brukar i andra sammanhang kallas för att vara konkursmässig! Man kan ju undra hur en bank skulle ställa sig ifall ett bolag som är konkursmässigt kommer in och vill låna pengar, tror du kreditgivarna resonerar på ett annat sätt bara för att det är en stat (som har rätt att sätta reglerna för avbetalningen) som vill låna?
Sen bör man ha i åtanke att man kanske inte i ekvationen skall räkna med tillgångar som av en eller annan anledning knappast låter sig avyttras. Detta innebär att man som land, företag eller privatperson alltid skall se till att man har tillräckligt med eget kapital (dvs nettotillgångar).
Staten är inte ett hushåll. Man kan inte göra sådana jämförelser eftersom den offentliga sektorn är en så stor del av ekonomin.
För att staten ska gå med överskott och betala tillbaka hela skulden måste den privata sektorn och/eller utlandet(via export) gå med underskott. Adderar man nettosparandet i den privata sektorn(+handelsbalansen) med det offentliga nettosparandet så blir det alltid = 0. Alla kan alltså inte nettospara samtidigt i en ekonomi. För att avgöra om staten bör betala av ytterligare skulder måste man beakta konsekvenserna av att staten går med överskott dvs att den privata sektorn blir fattigare.
http://blogs.ft.com/martin-wolf-exchange/2011/12/05/understanding-sectoral-balances-for-the-uk/#axzz1swgnk3Qj
Här är förresten lite matteliknande bokstäver rörande sektorbalans-tänket jag hänvisade till ovan (Anonym Apr 24, 2012 01:54 AM) Jag skulle tycka det vara mycket intressant om du(cornu) ville skriva ett inlägg rörande detta. Jag tycker det verkar som man kan få många intressanta perspektiv på skuldproblematiken i Europa genom detta synsätt. Vad tycker du?
GDP = C + I + G + (X – M)
C = consumption
I = investment
G = government spending
X = exports
M = imports
Or stated differently;
GDP = C + S + T
C = consumption
S = savings
T = taxes
From there we can conclude:
C + S + T = GDP = C+ I + G + (X – M)
If rearranged we can see that these sectors must net to zero:
(I – S) + (G – T) + (X – M) = 0
(I – S) = private sector balance
(G – T) = public sector balance
(X – M) = foreign sector balance
Det stämmer ju bara ifall man utgår från att penningmängden är konstant vilket den väl inte är.
Dessutom så gäller det även för staten att om utgifter överstiger intäkterna så kommer det förr eller senare bli problem…
Nu är jag inte särskilt kunnig egentligen i nationalekonomi, men jag tror inte det är en förutsättning att penningmängden är konstant för att ovanstående ska stämma. Om den offentliga sektorn väljer att spendera mer än den tar in genom skatter så går ju den offentliga sektorn med underskott oavsett om den väljer att finansiera underskottet genom obligationslån eller genom att ex trycka nya sedlar. Liknande borde det vara med den privata sektorn. Om den privata sektorn sammantaget spenderar mer än den har i inkomst genom att ta upp lån vilka ökar penningmängden så går den ju i alla fall med underskott och sambandet borde hålla.
http://neweconomicperspectives.org/2009/08/teaching-fallacy-of-composition-federal.html
Här är en artikel som anknyter till ämnet som jag tyckte var mycket intressant.
02:35
Det du förblindar dig på är att man måste hantera resurser över tid och inte från år till år.
Dessutom har du förvillat dig en ekvation som i sin natur alltid ska bli noll likt en balansräkning. Detta skall man skilja på från att bli fattigare eller rikare.
anonym 04:36
"man måste hantera resurser över tid och inte från år till år" Vad menar du med det?
Varje års underskott eller överskott antingen ökar eller minskar statsskulden över tid. Det är väl självklart att man måste titta på den offentliga sektorns budget om man vill minska statsskulden som det uttrycktes ovan.
Ekvationen visar väl bara på ett samband för hur ekonomin fungerar att jag sa att den privata sektorn blir fattigare om den offentliga sektorn går med överskott var kanske lite slarvigt uttryckt. Man kan uttrycka det som att för att den offentliga sektorn ska kunna betala av sin statsskuld(gå med överskott i budgeten) så måste den privata sektorn och/eller utlandet gå med underskott dvs spendera mer än vad man har i inkomst.
Annorlunda uttryckt kan man säga att budgetunderskott i den offentliga sektorn vid en handelsbalans på 0 alltid motsvaras av ett lika stort nettosparande hos den privata sektorn(företag och hushåll).
Med det i minnet tycker jag att man kan problematisera mycket som sagts kring skuldproblematiken i Europa och även rörande Sverige vid 90-talskrisen.
Båda kriserna föregicks av snabbt på grund av kreditexpansion stigande tillgångspriser som efter en tid kollapsade. Den privata sektorns skulder var när bubblan sprack höga och motsvarades efter kollapsen av lägre värderade tillgångar. Det rationella för alla dem i privat sektor som har höga skulder och lågt värderade tillgångar är att använda inkomst för att betala av skulder alltså nettospara (Om den privata sektorn har marginaler för att betala ner skulder) Med beaktande av sambandet ovan leder nettosparandet till underskott i den offentliga sektorn.
Då kan man fråga sig om det är bra eller dåligt med ökande underskott i budgeten eller om staten måste göra någonting åt det. Här på bloggen brukar det ofta framföras att den privata sektorn har för höga skulder. Jag håller med dvs det är alltså bra om den privata sektorn amorterar ner något av de enorma skuldberget.
Men samma personer skriver också att det inte går att ha budgetunderskott för då blir statsskulden allt för hög. Staten måste betala av sina skulder annars väntar enorma räntor, nedgraderingar och slutligen konkurs "den som är satt i skuld är inte fri" osv. Alltså måste staten måste göra allt för att minimera sina underskott. Då återstår bara att skyffla över underskotten på utlandet genom att exportera mer. Det lyckades man kanske att göra i Sverige efter 90-talskrisen men betänk att det då var en stark världskonjunktur och Sverige hade en rörlig växelkurs. De skuldtyngda länderna i Europa lär inte kunna göra samma resa som Sverige gjorde med fast växelkurs(Euro) och dålig fart i världskonjunkturen.
Det blir således något av ett moment 22.
En lösning skulle kunna vara att låta staten gå med underskott, men inte finansiera det på obligationsmarknaden utan exempelvis Euroländerna lånar direkt i ECB och Sverige i Riksbanken tills sysselsättningen och den privata sektorns skuldsituation kan stabiliseras.
Svaret blir att länderna går i konkurs, skriver av sina skulder, och kan få igång en sund ekonomi igen.
Det handlar inte längre om tillväxt mot nedskärningar, skuldsättningen har gått för långt. Tillväxt är omöjligt och nedskärningar leder till civil oro och misär.
Efter som jag bor på Cypern får jag väl kommentera lite.
Stämmer, den statliga ekonomin kunde vara bättre. Å andra sidan har regeringen inte gjort några större åtgärder än. De höjde momsen för några veckor sedan. De har inte heller börjat sparka inom den offentliga sektorn. Kniper det ordentligt så finns det mycket att skära på. Å andra sidan har Cypern tillgång till den ryska lånemarknaden, man är inte tvingad till EU-stöd-lånepaket. Samt att man hittat en del gas/olja som kommer att börja exploateras om några år.
Vore intressant att se hur motsvarande ser ut om man räknar in de privata skulderna.
En annan fråga är ju om latenta offentliga skulder, aka framtida pensionsutbetalningar, ingår här? Kommuner och landstingens skulder?
Detta inlägg finns även på zerohedge.
Nu bör man ju försöka räkna ut de egentliga statsskulderna istället. Ex. räknas statligt garanterade skulder hos ex. brandkåren eller en bank inte som statsskuld, enbart skuld utgiven av staten ingår i dessa beräkningar. Dessutom ingår inte skuld till EU:s olika program. Spaniens underskott har ex. beräknats åka upp till över 130% inkluderat sådant som av någon anledning inte skall visas. Belgiens: +200%. Etcetera.