PR-konsulten Göran Persson, fd statsminister, tillika ordförande i bland annat det helstatliga skogsbolaget Sveaskog, har uttalat sig i media om euron.
Det är viktigt att komma ihåg att Persson just är PR-konsult. Uttalar han sig i media så har han fått betalt för det, antagligen ett sexsiffrigt belopp (>100 000). Hans konsultbolag Baven AB omsatte 2010 2.85 MSEK och gjorde en vinst på 2.193 MSEK, antagligen som underkonsult åt PR-byrån JKL som han inledde karriären hos 2007. Själva Baven AB drogs dock igång först 2008.
Kort sagt behöver man inte läsa vad Göran Persson säger, eftersom hans ord är köpta. Det hade varit mer intressant att veta vem som köpt dem. Inte osannolikt ligger EU-kommissionen eller Eurogruppen bakom. Exempelvis kunde man satsa 28 miljoner euro på en propagandakampanj för att övertyga islänningarna att gå med i EU, eller nästan 1000:- SEK per islänning…
Pengar finns och Göran Persson säger ingenting gratis. Till han redovisar vem som betalt honom behöver man inte lyssna.
För övrigt fortsätter vägen mot deflationen. Som ni inte missat är det nu negativ ränta på en del tyska statsobligationer, de blir alltså köpta för mer än nollkupongens slutliga utbetalningsbelopp. Det ser man inte vid inflationsförväntningar. Kan fortfarande gå att göra vinst på en sådan investering om man förväntar sig ännu negativare räntor och någon greater fool att sälja av obligationerna till. ECB har nu tryckt upp 489 miljarder digitala euro/skuldkrediter ur ingenstans under december och lånat ut till de krisande europeiska bankerna, men ändå väljer en del att köpa tyska statsobligationer till negativ ränta. En möjlig förklaring är att man förväntar sig att det egna landet drar sig ur euron och alltså kan göra en rejäl valutavinst i det läget.
40 kommentarer
En omsättning på 2.85 MSEK och en vinst på 2.185 MSEK. Vilket affärsgeni…
Han lägger arvodena och vinsten i konsulltbilaget men tar inte ut någon lön ur bolaget. På så sätt kan han ta ut statsrådspensionen utan att behöva avräkna någon lön mot pensionen. Jängse tillvägagångssätt bland politiker.
Har aldrig gillat Persson men denna gången är han rätt ute…../ Sigge
Är det fortfarande så att politiker kan smita undan inkomster med eget bolag?
Inga skrupler alls alltså!
Skulle gärna vilja se en "for dummys" förklaring till
* varför investerare *betalar* för att få låna ut pengar. (istället för att investera på annat håll)
* vad det säger om risknivån i systemet
* och vad det säger om förväntningarna på ekonomin
Gärna förklarat så att ett barn kan förstå och med färgglada grafer.
Har aldrig sett detta förklaras på ett vettigt sätt.
/Realisten
Göran Persson gör allt han kan för att ge politiker ett gott anseende.
Eurogruppen = Bilderberggruppen?
Göring Persson lever gott i alla fall!
16:44
Just det. Att obligationsmarknaden BETALAR för att få låna ut pengar till Tyskland,det tycker jag förebådar en systemkrasch. Titta också hur starkt t.ex. Boliden rört sig senaste tiden.
Räknar marknaden med metallprisuppgångar inför en krasch?(spekulation)
Att sosse-eliten gått över till "nyliberalismen" står igen utom allt tvivel. Sjungandet av internationalen på 1:a maj är bara spel för galleriet för att tillfredsställa röstbo(s)kapen.
Jag är också glad att få uppleva denna osannolika tidsepok. Man upphör faktiskt aldrig att förvånas!
Ojojoj , Det var lite skillnad mot den Moderata PR-byrån Kreab och Gavin AB som redovisade förlustar både 2009 och 2010, av skattemässiga skäl får man förmoda ?
Titta själv :
http://www.proff.se/infopage/5561463976/
Kreab och Gavin är bolaget som fick skattepengar av Stockholmsmoderaterna för att dämpa fallet för Carema under den senaste vanvårdsskandalen.
Det är uppenbart att du ogillar Göran Persson, ändå ger du hans utspel/intervju uppmärksamhet. Hur mycket kostar det att köpa ett inlägg/uspel från dig?
Har du några källor till att intervjun skulle vara betald? Det kanske bara är så att PM Nilsson kontaktade GP och bad om en intervju för att belysa överväganden gjorda under den tidiga EURO/EMU-fasen mot bakgrund av de aktuella problemen.
Din argumentation solkar tyvärr ditt eget rykt. För att tvätta din sköld föreslår jag att du finansierar ett utspel från Person om nyttan för löntagaren att avskaffa LAS och förbjuda fackföreningar.
Gör det så skall jag ödmjukast krypa hela vägen till Sätila.
GP skrev ett debattinlägg på Newsmill och fick sedan uppmärksamhet i samtliga medier. Knappast PM Nilsson som bad om en intervju.
Påstår du att PM Nilsson ljuger?
"PM Nilssons intervju med Göran Persson, publicerad på Newsmill i dag, har väckt stort intresse."
http://www.newsmill.se/blogg/newsmillbloggen
Görans 30 silverpenningar, sade en bekant till mig.
Jag tyckte att det var att ta i.
Det finns givetvis ingenting som hindrar Göran Persson att uttala sig som fritidspolitiker. Det blir tröttsamt om du skall anklaga alla som har åsikter som du inte gillar för att vara köpta. I synnerhet när du inte ens har indicier för detta.
18:08
Tycker du inte som C så har du fel..Diskussion är överflödig.
Ja jösses vilken Farlig Tomte. När EU och Euro-gruppen nu öppet visar att Demokrati inte är önskvärt och endast har varit vackra ord så talar Göran Persson om att "Vi har aldrig någonsin haft bättre förutsättningar för en internationell demokrati".
Riktigt riktigt obehagligt.
Matthew 7:1-2
1. Do not judge, or you too will be judged.
2. For in the same way you judge others, you will be judged,and with the measure you use, it will be measured to you.
Håller med 1808, försök vara lite professionell och lägg ner smutskastningen är du snäll.
AO
Då lyssnar vi inte heller på Moderaterna förrän de redovisar vem som backar upp dem.
C har väl inte någonstans sagt att vi/ni har fel? Argumentera för din sak så ska jag bedöma om du har rätt eller fel 😉
Jag kommer ihåg Persson i en intervju där han sade att "…han blir grinig om han inte får äta…". Typiskt för en sådan tjockis att säga det.
Kommer ni ihåg vad besviken han var när Tony Blair bjöd på engelskt vin under EU-toppmötet 2005? Persson beklagade sig för Berlusconi som sände GP en låda ur sin privata vinkällare. Vilken arbetargrabb!
http://www.expressen.se/nyheter/1.290847/berlusconi-trostar-goran-persson-skickar-24-flaskor-vin
Har Göran Persson någon som helst moral?
19:17 *Gäsp* , Har du verkligen inget nyare att komma mer än gammal skåpmat du endast vill smutskasta med ?
Göran tjänar rejält med cash och du sitter här med ditt näthat.
Vissa spekulerar i att det är en köpt åsikt osv, men om vi bara antar att det är hans personliga syn på saken, vad är då motiveringen till detta? Jag tror att politiker ofta försöker driva igenom saker men lägger fram lämpliga anledningar till det istället för de riktiga som inte faller lika väl ut. Vad vet han som inte jag vet(massor såklart), men som jag inte tål höra så han får använda luddiga argument som farligt att stå utanför. Farligt hur? Och jag letar inte efter de lättaste svaren som han får betalt, eller vill bli hög EU-nisse etc. Finns några rimliga gissningar?
Cornucopia, när hade du sex senast?
Anon 18:08.
G Persson(GP) är nu mera PR-konsult.
Det betyder att _allt_ han säger i media kan man ha spekulationer om det verkligen är hans personliga åsikt eller om någon betalat honom för att framföra den.
Så vida inte GP går ut med att "det här säger jag som privat person och har inte fått betalt för att säga", eller "Bolag X har betalt mig för att säga kjrswqq" så kan man undra vem som har betalt eller inte betalt honom för att säga det där.
Vilket är exakt det Cornu gör.. och ja.. jag vet att jag matar trollet.. 😛
Misstanken att han är köpt är högst befogad. Sitter kvar vid köttgrytan år efter år trots att han använder sina kontakter som fd tung sosse, att driva framgångsrikt företag. Riktigt riktigt beklämmande.
eh ni tycks missa gobiten om deflationen , m1 m3 och monetär bas är på minus för november jämfört med oktober, http://www.riksbank.se/svenskstat
Även om GP har betalt för sina tungrörelser numera så är just detta uttalande av honom inte märkligt. Han tycker så. GP ville att vi skulle gå med i EMU men led nederlag i folkomröstningen. Big is beautiful i GPs lilla värld.
Hmmm, vad skulle hända vid en deflation? Ska man ligga likvid (på bank) eller ha aktier i stabila företag?
21:30
Köp gula metallbitar…..
"Kort sagt behöver man inte läsa vad Göran Persson säger"
Det låter som om du gått en fortsättningskurs på PK-högskolan och lärt dig hur man skall hantera människor med misshagliga åsikter. Ta och läs den där DN-artikeln om Demokratin som mentalitet som du blev tipsad om häromdagen.
21:51
Bra kommentar / Sigge
Fan, vilka nollor som kommeterar här idag. Är det enda ni imponeras av vem som tjänar mest pengar? Göran Persson är rik. Han tjänar storkovan. Alltså är allt han säger och gör rätt. Vilka ukna penisnäsor ni är.
23:14 Håller med dig att det var ovanligt många korkade kommentarer till detta inlägg. Ditt eget var inget undantag.
Oavsett GP har "rätt eller fel" i sak kvarstår faktum att han numera är en köpt lobbyist och som sådan skall han bemötas.
Du skrev för ett tag sedan att det skulle komma en artikel om inflation deflation. Den vill jag gärna läsa. Speciellt om du utreder konsekvenser av defl för samhälle och privatpersoner.
Göran Persson har jag inte haft många illusioner om de senaste tio åren, han har alltid varit en hal och dryg figur. Men det är idag en litet löjlig roll han kreerar; han inser inte att för många av hans nya kompisar kommer han alltid att förbli en uppkomling (det tycker de kanske också i tysthet om Angela Merkel, men skillnaden är dock att hon har massor med verklig makt).
Givetvis är han en PR-nisse idag, precis som de gamla polarna Björn Rosengren och Stig-Björn Ljunggren. Nuff said.
Detta är ju den journalistik som media borde ägna sig åt istället för att okritiskt köpa varenda köttben som pr-konsulter som G.P. kastar ut åt dom. Respekt.
/hkeye
@hkeye: Visst, men journalistiken har ju mer och mer köpt PR-branschens språk, dess sätt att berätta och sälja in saker. Betoningen av "stories", dvs sagor, trevliga ansikten och pseudoförklaringar till exempel. Eller att det anses så jobbigt och ohyfsat att ställa motfrågor – i intervjuer med stjärnor, direktörer och politiker idag ser du nästan aldrig några verkliga försök att pröva det de säger.
Jag högaktar många gamla gråsossar, likaväl som jag föraktar de sossar som utnyttjar sin ställning som företrädare för olika grupperingar till att berika sig – helt frikopplat från det högstämda patos som gäller i högtidstalen. Cornu är besvärlig, jobbig och sätter lyktan på- bra.
papagai
Att GP uttalar sig i kraft av sitt nuvarande yrke är snarast en tautologi. Men hur pretto är det inte av en pensionerad köttis-sosse att i kraft av sitt 'torp' döpa ett företag till baven ab (ledsen C omöjligt för dig att förstå av geografiska skäl…).