Mycket nu.
Nya upplopp (eller “upplopp” som det beskrivs som av TT) i Saudi-Arabien, som pekar ut Iran som ansvarig.
Ryssland skickar ut amfibiefartyg genom Bosporen och ut i Medelhavet. Ryssland har möjlighet att basera krigsfartyg i syriska hamnar. I sig genomför Ryssland omfattande men utspridda militärövningar i hela landet, som innebär mer truppförflyttningar och aktivitet än under Georgienkriget. Kan vara ett bra sätt att maskera att man bygger upp inför något. Man bör nog svettas i åtminstone Georgien just nu.
Och av en ren slump dyker det upp en u-båt i Göteborgs skärgård samtidigt som de ryska övningarna. Och diverse svensk infrastruktur, inklusive hela 3:s mobiltelefoninät och elförsörjningen på Gotland, havererar samtidigt som Ryssland höll landstigningsövningar i Östersjön.
Turkiet drar igång en stor militärövning i Hatayprovinsen som är omtvistad med Syrien.
Övningar är en bra ursäkt att kraftsamla mot eller inför en förmodad konflikt. Oavsett om det är Ryssland eller Turkiet som gör det.
Regimen i Syrien är i krig mot sin egen befolkning.
Turkiet och forne allierade Israel har också brutit med varandra pga Ship to Gaza.
Från Libyen sägs det saknas ett stort antal bärbara luftvärnsrobotar och Egypten har öppnat gränsen mot Gaza.
Frågan är inte om, utan när det smäller i Mellanöstern.
Och då pratar vi inte den underbara arabiska vårens statsinterna revolutioner eller inbördeskrig, utan när det smäller mellan två suveräna stater. TT får väl kalla en sådan incident för “krig”. Med fnuttar och allt.
48 kommentarer
Måste fråga dig Cornucopia: finns det någon särskild anledning till att du är orolig över Rysslands förehavanden? Tror du att Ryssland på allvar vill anfalla Sverige?
Inte idag. Finns inget avsikt. Det kan dock ändras ganska fort. Planläggning och medel finns. Förmåga, inte avsikt.
Dessutom gör Sverige som Ryssland vill. De behöver bara hålla en större övning i Östersjön så går vi med på vad som helst. Några skott behöver aldrig lossas. I värsta fall kan man göra en avsiktlig överflygning med 4x Backfire tvärs över Gotland eller något. "Oops, felnavigering". Sverige kommer alltid lägga sig platt, så något krig blir det inte tal om.
Sannolikaste scenariot är att det smäller i Baltikum och att Ryssland bestämmer sig för att intervenera för stöd till rysk minoritet. 12 timmar innan interventionen landstiger man på Gotland och grupperar S-400 på ön. Landstigningskapacitet nog för det har man på stående fot. Därmed stryks alla möjligheter för NATO att stödja sina medlemsländer i Baltikum.
Nja, det enda exemplet på ovanstående är väl att Sverige gick med på North Stream? I övrigt är väl Sverige bland de europeiska länderna som gillar att sätta sig på tvären mot Rysslands planer.
Spelar ingen roll om vad Ryssland tänker eller inte tänker göra. Sverige bör reagera på vad som sker och rusta i paritet med vad omvärlden gör. Då kan man sluta spå i kaffesump.
Iran utmärker sig som ett av världens ensammaste länder, tillsammans med Nordkorea. Ett rikt, men föga omtycket land, som måste köpa sig kompisar. Och som dessutom ser fram emot den dag man hämnas på allt och alla genom att starta det slutgiltiga Gehennat.
Kanske dags att gå ner i bunkern i Sätila med matförråd och vatten som räcker i några månader…be nån granne ta hand om fårskocken under tiden
Det du beskriver innebär ett krig mot väl många länder, vilket Ryssland inte klarar av utan att mobilisera. Sedan har ju NATO kärnvapen, vilket knappast gör det intressant att ens försöka.
War porn och stridsribba, möpen cornu i sitt esse.
En lite klen galsögonprydd kille som lever i en fantasivärld.
Christer: tror du verkligen att Irans ledning är självmordbenägna?
@ 22:20
Gud, vad lågt.
Ryssland har historiskt varit en stor fara för Sverige, Finland, Baltikum, Polen, Tyskland, osv. Då måste man faktiskt få lov att diskutera olika scenarios utan att invektiven kommer fram.
Fast jag måste tillstå att jag gillar ordet "stridsribba"!
Hehe, lilla gubben, nu tror jag du drabbats av lite sinnesförvirring. Ryssland gör givetvis ingenting någonstans. Inte Turkiet heller, eller Israel, eller Iran, med garanti!
Idiot regimer som i t.ex. Syrien löser folket själva på sikt. Kanske kommer det en dag i exempelvis Iran också, men det du beskriver är ren fiction som passar bättre i en bok.
22:19 gör det? Tror du verkligen att ett NATO, där enda garanten av kraft idag heter USA, skulle komma till Baltikums försvar när alla möjligheter att verka utan kärnvapen är borta?
Dessutom behöver ju Ryssland bara stänga gaskranen som blir det mörkt och kallt i Europa tids nog.
Feltänket är att du utgår från att sittande regim och kommande regimer i Ryssland är rationella västerlänningar. Det är de inte. Mät inte Ryssland med västerländska mått.
Hade ett västerländskt land gått in och piskat upp Georgien för sakens skull? Knappast. Man gjorde det för att man hade lust. Inte för att man var tvungen.
@22:24
Det är bar att googla. T ex:
http://www.allaboutpopularissues.org/12th-imam.htm
Rationella och vettiga ryssar finns det för övrigt gott om. De flyr just nu Ryssland i en mass-exodus. Och tar pengarna med sig. Ryssland är bara några dollar i oljepriset från en mycket svår ekonomisk situation. Trots uppgång i konjunkturen fortsätter kapital att flöda ut ur Ryssland i allt högre takt tillsammans med välutbildad liberal medelklass.
Lugn i backarna nu Cornu.
Sådana här styrkedemonstrationer är vanliga i mellanöstern. Det enda vi ska vara oroliga för är Syrien och vad som händer med landets kristna minoritet, 2 miljoner, om Assads Baathparti faller.
Dom 9 miljoner kristna kopterna i Egypten är sedan länge andra klassens medborgare i sitt eget land. Dom kristna i Irak, några 100-tusen, håller på att drivas ut ur landet. Dom 2 miljoner kristna armenierna i Turkiet utrotades under första världskriget så där finns knappt några kvar.
Dom enda kristna i mellanöstern som sitter någorlunda säkert är Libanons kristna, detta i kraft av att dom utgör ungefär 1/3 av befolkningen.
Cornu: jag är inte västerlänning och mäter Ryssland därefter. Rysslands ledning är tämligen pragmatisk och gör inte saker för att de kan, speciellt inte om det kan innebära otrevliga konsekvenser för dem själva. Vilket en handelsblockad, eller krig definitivt utgör.
Georgienkriget är en diskussion för sig, men visst är det rimligt att försvara sina medborgare, även om man själv bidragit till att de blivit det?
Ha,ha skärp till dig lille pojk. Du ser spöken
Många frågor, många risker. Inga svar. Bara osäkerheter. Låt oss hoppas på det bästa. Något annat kan vi faktiskt inte göra eftersom vi saknar ett fungerande försvar.
Endast den som är väl rustad slipper sova oroligt med så många risker.
Det räcker att en enda inte är inbillad.
Att rusta väl tar mycket lång tid. Ett skymningsläge kan komma fort, det visar all historik. Därför ska man alltid vara väl rustad.
Det kostar, javisst, men det är en billig försäkring och den kan ha många positiva bieffekter för hela samhället om den sköts på rätt sätt.
/Morfar
Cornu: varifrån får du dina uppgifter om Ryssland? Det är mer eller mindre motsatsen till vad jag har fått lära mig, som läser engelskspråkiga, ryskspråkiga, tyskspråkiga och polskspråkiga källor.
22:34, de kristna i Libyen stod väl på Khadaffis sida. Har inte följt upp vad som hänt dem sedan regimen föll. Mellanösterns diktaturer har varit någon form av garant för minoriteterna. Skrev lite om det i våras, se
http://cornucopia.cornubot.se/2011/05/frihet-och-demokrati-for-vem-i-mena.html
22:35, det finns som sagt ryska minoriteter i Baltikum. På 90-talet stängde man gasen och strömmen till Estland (?) pga en konflikt om den ryska minoriteten. Ryssland fick förstås som de ville.
I ryska skolböcker står det numera att Baltikum är ryskt och en naturlig del av Ryssland och att Sovjetunionens intåg 1939 var en befrielse för den baltiska befolkningen.
Men det är verkligheten. Ambitionen finns där.
22:38, det finns många olika Ryssland. Man kan handplocka det man vill se. Vilket sker i speciellt svensk media, men du läser ju även i annat.
Du kan plocka ut saker som Spetznasöversten som greps för att ha planerat en militärkupp förra året. Om du vill. Eller så kan du plocka ut förbättrad levnadsstandard för medelklassen. Eller att medelklassen flyr landet. Eller att vanligaste bygatubeläggningen i Ryssland är lera medan 25% av statsbudgeten går till försvarsmakten. Man kan välja fritt.
Kom också ihåg att välståndet och "västerfieringen" i Ryssland i mycket är koncentrerad kring Moskva och gamla svenska staden Nyen. Som numera heter St Petersburg.
@22:37
Ledsen att behöva bli pedagogisk:
Vi har ett brandförsvar för att skydda oss mot elden.
Vi har poliser för att skydda oss mot kriminella.
Vi har försäkringsbolag för att skydda oss ekonomiskt mot oförutsedda händelser.
Och vi har ett försvar för att skydda oss mot en yttre fiende.
Att Sverige levt i fred i över 200 år innebär inte att vi aldrig mer behöver uppleva krigets fasor och eländen. Vill man ha fred måste man rusta för krig. Folk tycks redan ha glömt bort Chamberlain.
Cornu: visst kan man det. Men man kan även försöka att bygga en helhetsbild. I denna helhetsbild ingår sådana saker som att Ryssland sedan flera år tar emot betydligt fler invandrare än förlorar emigranter, att levnadsstandarden för de flesta har ökat enormt de senaste tio åren, att Rysslands försvar, trots "upprustningen", inte ens är i närheten av Sovjets och klarar inte av en operation större än Georgienkriget utan att mobilisera, att militärkupper kan inträffa i alla länder med stor militär. Det finns rätt många saker att tillägga.
Cornu: lägg till de flesta städerna med en befolkning över 500 000 till den listan.
Christer: du har helt rätt i att 'vis pacem, para bellum'. Men såvida Sverige inte rustar upp till Nordkoreas grad är Sverige chanslöst mot en någorlunda bestämd stormakt.
När kommer det sluta smälla i mellanöstern?
//Snurresprätt
@22:53:
Meningen med Sveriges försvar är inte att vi militärt skulle kunna besegra Ryssland, bara att det ska kosta mer än det smakar att bråka med oss. Ryssarna lämnade inte Afghanistan för att de var militärt besegrade utan för att det helt enkelt kostade mer än det smakade att fortsätta kriget.
Om nu inte ett enda skott behöver avlossas från rysk sida och Sverige lägger sig platt på en gång. Varför i hela friden har vi då ett försvar som årligen kostar skattebetalarna 40 miljarder per år?
Slöseri med pengar enligt mig…
Kina har konstiga saker för sig, de föreslår nu krig mot Vietnam och Filippinerna i den tidning som de använder för utrikespolitik, taget från UPI:
Tuesday carried the headline "The time to use force has arrived in the South China Sea; Let's wage wars on the Philippines and Vietnam to prevent more wars."
"The South China Sea is the best place for China to wage wars," the article said. "Of the more than 1,000 oil rigs there, none belongs to China; of the four airfields in the Spratly Islands, none belongs to China; once a war is declared, the South China Sea will be a sea of fire [with burning oil rigs]. Who will suffer the most from a war? Once a war starts there, the Western oil companies will flee the area, who will suffer the most?"
The article went on to argue that "the wars should be focused on striking the Philippines and Vietnam, the two noisiest troublemakers, to achieve the effect of killing one chicken to scare the monkeys."
The Global Times is China's main newspaper for international affairs, widely distributed internationally in English, and is published under the authority of the central committee of the Chinese Communist Party.
/jörgen
Ingenjören: Ryssarna lämnade Afghanistan för att de hade uppnått sina mål där och för att det inte var politiskt önskvärt med en insats längre. Lite som jänkarna ska göra 2014(?). Ingen reguljär armé kan bjuda på segt motstånd i så många år.
Vi har inte varit i krig på 200 år, men det läge som ekonomerna har pillat in oss i har vi inte upplevt sen 40-talet.
Saker och ting kan ändras radikalt på ett par veckor. Utan att googla kommer jag inte på vad den polske ledaren heter som så sent som igår varnade för väpnade konflikter inom en snar framtid om inte politikerskocken och ekonomerna kan lösa soppan dom kokat ihop.
Jag delar hans oro.
/Tompan
ähh, lugn vi har ju Carl Bildt
Bara att skicka våran egna mellanstora hund som löser världsproblemen.
Lite off topic men kommer inte på var jag kan skriva om detta annars. Idag var jag på Eget företag mässan på Stockholmsmässan i Älvsjö. I en monter stog Anders Andersson och krängde gamla nummer av sin tidning Driva eget för 40kr/2 nummer. Jag och många andra tyckte att det var mycket konstigt att man skulle betala för tidningar som var från 2010. Började ändå bläddra i ett nummer från 2010 och det första som dök upp var en artikel som hette Därför går börsen upp 2011. Vad är det här för artikel frågade jag och folksamlingen runt om kring lyssnade nyfiket. Anders ursäktade sig att det där är ett gammalt nummer och försökte avleda folks uppmärksamhet till att köpa en ny årsprenumeration istället. Men någon rabatt på årsprenumerationen var det inte tal om men däremot skulle man få häftet Starta eget på köpet vilket marknadsfördes som en värdefull bok endast för oss utvalda mässbesökare. Vid det här laget hade jag fått nog och traskade vidare till PRVs monter och det första jag såg var att man hel gratis delade ut Starta eget häftet utan några förpliktelser. För mig var detta en intressant erfarenhet av en extremt dålig marknadsföring och jag blev utan några tidigare förutfattade meningar avigt inställd till både utgivare och tidning.
PIMD
Hehe… Cornu, du kanske bör hålla dig till att spekulera kring rena ekonomiska frågor 😉
Vad jag kan läsa så är det ingen kommentar som nämner vårt beroende av import av olja från Ryssland!
Ca 40 % av Sveriges oljeimport kommer från Ryssland plus en lite slatt gas som kommer in bakvägen via Tyskland och Danmark, via Nordstream. Och vårt enda hopp om mer fossilt bränsle står till Ryssland, när både Danmark och Norge tvingas dra ned sin export, efter sin peakoil kring år 2000. Bara för 5 år sedan var det Danmark som exporterade mest olja och gas till Sverige!
Så Cornus scenario är inte så uppseendeväckande eller osannolikt.
Vill man spetsa till saken kan man fråga sig om Sverige kommer att tvingas ge upp Gotland, som blir rysk bas i utbyte mot fortsatta oljeleveranser?
Visst allt kan hända, ryssen kan gå på ett eu-land, som inte ingått i sovjetunionen. Sannolikheten nära noll just nu. Men visst vore det bra om vi förstärkte Gotland och gör det svårt för FI.
Men våra stora problem tror jag kommer inifrån, ämnet som inte får debatteras blandat med en ekonomisk krasch. Vi är ju defakto extrema på det området historiskt sett.
Finska krigshögskolan har publicerat en ytterst intressant rapport beträffande Finlands strategiska läge där de bla grundligt analyserar nuvarande rysk doktrin samt ryska åtgärder i finskt närområde, slutsatsen = Finland sitter rejält i klistret. länkar inte till rapporten pga att den intressantaste delen är enbart på finska. En intressant slutsats i rapporten är att Finland behöver sin stora manskapsreserv för att kunna snabbt ersätta de stora förluster som utan tvekan skulle bli följden av ett inledande överraskningsanfall …
Btw, Blogger krånglar fortfarande med IE, vilket inte är konstigt eftersom Blogger är en del utav G:s imperium.
Länka gärna rapporten till oss som bor i Finland =)
Håller med 09:17, länka gärna ändå. Dessutom finns Google Translate ifall man vill, jag vet inte riktigt hur den klarar finska men det brukar bli någorlunda läsbart iaf. /MK
Frågan är när det smäller i Mellanöstern och vilka som blir direktinblandade i de militära handlingarna.
Bloggare som ”Politik och mellanöstern” kommer med absurda rubriker ”Syriska och libanesiska soldater beslagtar skjutvapen”.
Hur kan man tro på att;
”Syriska soldater har i koordinerade operationer tillsammans med libanesiska soldater beslagtagit tusentals skjutvapen under de senaste veckorna.”, medan att verkligheten är att Syriska stridsvagnar som gränsöverskrider in i Libanon och öppnar eld mot en övergiven fabrik. Förmodligen på grund av syrier som tagit skydd i byggnaden.
Vidare skriver denna hjärntvättade iranier om att ”Den syriske presidenten Bashar al-Assad meddelade i förra veckan att de utländsk-finansierade statskuppförsöken har stoppats. Landets "opposition" reagerade idag med att utlysa hjälp från omvärlden för att störta regimen i Damaskus.” (http://politikochmellanostern.blogspot.com/2011/10/syriska-och-libanesiska-soldater.html)
Iranierna är splittrade over effekterna av det så kallade arabiska våren.
Sadegh Zibakalam, en liberal statsvetenskaplig professor vid Teherans universitet, hävdade att den arabiska våren hade undergrävt Irans ställning i regionen, särskilt på grund av den islamiska republikens orubbliga stöd till Syriens president Bashar Assad. : http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2011/Oct-03/150323-iranians-divided-over-effects-of-arab-spring.ashx#ixzz1ZqPowLfo
Trots att iranierna är splittrade så hör man “All Arabs, Muslims, and freedom-seeking people must make every effort to restore the historical, national, and lawful rights of the Palestinians for the establishment of a sovereign Palestinian state,” the statement of the conference read. (”Intifada Conference”) http://www.presstv.com/detail/202500.html
I The Daily Star hittar jag en intressant kommentar till artikeln; ”Ambassador says Syria will emerge stronger from unrest” – Saffiyah skriver; “The Lebanese government's reaction and behaviour towards Assad's regime leaves a bad taste in my mouth. History will judge Mikati and his allies for his cowardice and cynicism. http://www.dailystar.com.lb/News/Politics/2011/Oct-05/150500-ambassador-says-syria-will-emerge-stronger-from-unrest.ashx#ixzz1ZthlR2Fu
Det är inte så märkväldigt när Saudierna anklagar utländska agitatorer för oroligheterna i landet.
Det som många undviker att prata om är att världen befinner sig i ett allmänt religionskrig, i Saudiarabien mellan Wahabi muslimer och Shiamuslimer, i Oman mellan Shiamuslimer och Sunnimuslimer. (Saudi Arabia blames unrest in east on ‘foreign power’ – http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2011/Oct-05/150513-saudi-arabia-blames-unrest-in-east-on-foreign-power.ashx#ixzz1Ztjpaoaf).
Alltså den muslimska världen befinner sig i ett allmänt religionskrig som utövas även mot de otrogna.
Historien kommer att döma alla tvivlare och deras anhängare för oförmågan och fegheten att erkänna denna sanning.
Det är anmärkningsvärt att under oroligheterna på Irland mellan katoliker och protestanter ingen har ifrågasatt att det var religionsbetingat konflikt, men när det handlar om muslimer förvandlas det till ett TABU ämne. VARFÖR?
Det så kallade den underbara arabiska våren är inget annat än revolter mot nuvarande härskare, eller inbördeskrig som ingen tar på alvar som i Syrien,
De ”stora” Iran och Turkiet passar på att utvinna maximala fördelar ur dessa konflikter!
Nu är det inte överdrivet att påstå att det kan smälla mellan två suveräna stater.
@ Cornu 22:29
Du skriver: "Hade ett västerländskt land gått in och piskat upp Georgien för sakens skull? Knappast. Man gjorde det för att man hade lust. Inte för att man var tvungen."
Ryssland hade med FN's mandat haft fredsbevarande styrkor i Sydossetien i 17 år när Georgien ställde upp hela sin krigsmakt, anföll och sköt ihjäl fredsbevararna. Under alla dessa år bad de gång på gång FN om att få bli avlösta utan att få gehör.
Vad tror du hade hänt om NATO-styrkor fått avlösa ryssarna i ett tidigare skede och att det varit NATO-folk och kanske svenskar som blivit ihjälskjutna av Sachasvili?
Vad tror du händer med Serbien om de idag går in och skjuter ihjäl NATO's fredsbevarare?
Ryssland anföll inte för att de plötsligt fick "lust". De anföll därför att de tvingades och tilläts enligt sitt FN-mandat. Det var deras uppgift att garantera fred samt hålla gränserna och det är också vad de gjorde och har gjort sedan dess. I det avseendet har de lyckats bättre än FN i Kosovo.
Ditt påstående vittnar tyvärr om okunnighet som drabbar hela din blogg och förtroendet för allt vad du skriver i övrigt.
För att inte tala om att USA gick in i både Irak och Afghanistan med ursäkten att de stödde AQ och att Irak hade WMD (något varenda kotte visste var falskt från dag ett).
Så ju NATO går in och slaktar betydligt mer och oftare än Ryssland eller någon annan av de onda stater som cornu oroar sig så mycket för.
SSSR gjorde också betydligt mer för afghanska folket om man jämför med nato som bara installerade en korrupt tjuv och leker med vapnen medan civila får vackert dö medan de leker.
Irak är ännu värre skit. Nära på 1 million döda allt med natos och västvärldens godkännande.
I ärlighetens namn borde kina och ryssland piska oss i väst för att vi inte klarar av att bete oss civiliserat.
@ Snurresprätt, "det sluta smälla i mellanöstern" när DU slutar ställa så dumma frågor..
"förtroendet för allt vad du skriver i övrigt." Asgarv. Jag påverkas inte av sådana floskler. Det är inte upp till dig utan till samtliga läsare att bedöma trovärdigheten i varje inlägg.
Du själv har ju noll trovärdighet. Det är riktigt att Georgien provocerade fram angreppet. Men angreppet var helt utan proportioner. Bland annat sänkte man hela Georgiens flotta, inklusive att man landsteg på georgisk mark och sänkte de fartyg som låg kvar i hamn mha specialförband. Sydossesien ligger inte ens vid Svarta Havet. Man bombade Georgiska städer, man trängde långt in på georgiskt territorium även enligt FN-gränserna, inklusive städer som Gon, Poti, Senaki mfl.
Kan knappast kallas "försvara gränsen".
Länk till den finska rapporten (pdf):
http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/1da21d804868e06a9246ba5c6ba8100e/StratL2_47w.pdf?MOD=AJPERES
Undrar hur Greklands köp av 400 Abrams-stridsvagnar passar in i det här pusslet…
Hur många stridsvagnar har Sverige totalt? 100? Bara för att få lite perspektiv på storleken av köpet. Grekland har väl Leopard-vagnar sedan tidigare, va?
Stämmer bra det. 353 Leopard-2, varav ca hälften modernare än de svenska. Man har dock även 500 Leopard-1, antagligen de man vill byta ut mot 400 Abrams.
Tänkte blogga lite om det, men det är ju högst relevant kontra Turkiet och relaterat till Ship to Gaza.