Nya näringsministern Annie Lööf slår till för första gången.
Hon tar från de fattiga och ger till de rika. Närmare bestämt så tar hon 100 miljoner av svenska skattebetalares pengar och ger till Facebook, så företaget bygger en datacentral längs ner i det eldrör som Luleälven utgör om vattenkraftsdammarna brister. Har någon påtalat för Fejjan att hela datacentret kan sköljas bort på några minuter? Snacka om snabbkylning.
Men några åtgärder för de Internetentreprenörer inom den sk app-branschen som dubbelbeskattas i Sverige tas inte. Man får förmoda för att de anser att dessa småföretag via dubbelbeskattning är de som skall finansiera dessa 100 miljoner kronor, när de i verkligheten istället lägger ner eller flyr landet.
Istället är det alltså enorma industristöd till amerikanska storföretag som gäller. Annie, get your gun!
Byggjobben kommer dessutom gå till balter och polacker och inte till svenskar, sedan kanske det blir 4-5 fasta svenska tjänster för att övervaka centralen.
Stureplanscentern har alltså visat vad som gäller. Dubbelbeskatta svenska småföretag så man kan finansiera bidrag till utländska storföretag. Man kan ju också fundera på varför Facebook skall få statliga bidrag men inte Saab. I sig vettigt att inte ge pengar till Saab, även om utlånade pengar snart förvandlas till en kreditförlust. Men ett svenskt företag skall sättas i konkurs och utländska skall få bidrag.
Det känns spontant som samtliga partier i alliansregimen, utom (m), gör sitt bästa för att åka under 4%-spärren inför nästa val. Miljöpartiets Fridolin kör populistspåret och föreslår att pengarna skall gå till underhåll och driftssäkerhet av järnvägen istället. För att förtydliga retoriken så menar han att om tågen inte går i vinter så är det Facebooks fel. Och Annie Lööfs.
70 kommentarer
Men dom satsar inga pengar på att bygga en järnväg till Luleå, så att Fäjjsbocks serverpark kan transporteras dit upp?
När folk i södra Sverige klagar på att tågen inte går pga snö, is, SJ, eller nåt annat, så kan dom ju försöka fatta att det inte finns tåg att kliva på längs Norrlandskusten.
Vansinne att bygga en motortrafikled runt Stockholm, vilka landsvägstransporter ska gå där om 15år när vi inte kan importera soppa?
/Tompan
PS. Jag irriterar mig på hennes småflin också, har hon inget annat uttryck att ta till?
Tur att man inte tog några negativa positioner mot OMX…
Om fördämningarna i Luleälven brister finns det större problem än datacentralen. Cyniskt skrivet. Arbetstillfällen, skatteintäkter, atombombssäkra utrymmen m.m. kanske ger en annan bild av Facebooks och Lööfs beslut?
Inte så farligt med om det stämmer att de ska invester 3-5 miljader.
Inte för jag fattar hur dessa 2,5% av den totala kostnaden skulle hjälpa/eller själpa en sådan affär.
Mycket viktigare att se till och förbättra el och datanät i hela sverige vilket antagligen är den stora orsaken till deras etablering.
Prisvärd el=jobb i Sverige
Hundratals skattemiljarder omsätts utan granskning
http://www.dagenssamhalle.se/artikel/hundratals-skattemiljarder-omsaetts-utan-granskning-1191
Norrlänningarna borde bli berättigat kinkiga om de inte får tillbaka nytta under den pågående råvaruexporten från Norrland.
Det är helt rätt typ av verksamhet att etablera i en landsände som har gott om el och kyla.
Det är NCC som ska bygga Cornu, så skippa det där snacket om att byggjobben bara kommer att gå till balter och polacker.
Men du är kanske bitter för att du inte har några aktier i NCC ?
100 miljoner är en rätt liten symbolisk investering. Visserligen fel och totalt onödigt men knappast en ekonomisk katastrof. Vill man stöda detta projekt finns det nog andra sätt man kan göra det på.
Hellre detta än mycket annat som vi kastar pengar på.
Verkligen underbart beslut, känns dock som summan verkligen var i underkant men kanske kommer mera? Annie verkar verkligen vara av rätta virket, yrkespolitiker.
Appropå andra sätt ge stöd till företag som vill etablera sig än att ge dem pengar:
Man kan underlätta processen genom slippa sånt här bullshit 😉
"I september gav Mark- och miljööverdomstolen klartecken för byggandet av den jättelika serveranläggningen på Porsön i Luleå. Bygget hade överklagats av en privatperson som ansåg att bygget störde fågellivet i ett Natura 2000-område i närheten, bland andra den tretåiga hackspetten. "
Tyckte jag hörde på radion att hon var stolt.
Har lagt märke till att hon upprepar stolt i alla uttalanden hon gör.
Så jag döper om henne till Anne Stolt.
Suck, inte det enda bolag som får EU regionstöd. Benämn det tillbörligt och kritisera det därefter.
Kom igen nu, ska vattenkraftsdammarna brista nu också, finns det ingen hejd?
bolag (borde stå projekt) my bad
Fejan har fått det alla får-statsbidrag för att etablera sig i vissa områden.
13:53 NCC använder underentreprenörer. Mycket polacker och balter inom bland annat cementgjuteri, armering och plåt mm. Men visst, några lokala entreprenörer med grävmaskiner kanske kan få några slantar.
Jag vill ha in Herman Cain i svensk politik med sitt skatteförslag 9 9 9.
Han skulle få min röst:) annat än Annie det!!!
Vet ett ställe där EU projektspengar går till något vettigt. NSRs flytande biogas projekt i Helsingborg.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att göra något rätt för politiker, först dubbelmoms sen skänka bort mina pengar. Tror faktiskt pengarna hade varit bättre spenderade att skänka bort 1 mille till 100 pers. de har ett visst antal dagar på sig att konsumera bort pengarna. de pengarna som blir över går till någon annan. osv osv. då drar vi i alla fall nytta av multiplikatoreffekten
Cornucopia- varför är du så negativ till arbetande utlänningar?
Det rimmar illa med din nobla attityd till nysvenskar!
Tror du att en etablering på 2,5 Mdr kommer att vara negativt för Sverige?
Vattenkraften tycks vara en parameter för att locka etableringen, så vi får hoppas att Sourvadammen håller. Sen vore det dubbelt lönsamt om de MW som driver datorerna kan återvinnas i fjärrvärmenätet./Oppti
Jag driver en verksamhet där vi behöver anlita underentreprenörer och måste säga att personer med polskt påbrå gör extremt bra jobb. Kan ibland vara lite språkförbistring men detta vägs väl upp av den starka arbetsmoral de erbjuder.
Vi behöver konkurrens på alla områden och plan, så blir vi alla skarpare.
Facebook får etablera sig var de vill och Luleå är jättevettigt. Men de skall inte ha skattepengar för en etablering. Punkt. Vad f-n skall en svensk barnfamilj betala 50:- till Facebook för? 11-12:- per svensk.
Men skattepengar har ju gått till knasigare saker som hallandsåsen, bottniabanan, Toblerone och bostadsbidrag till gubbar som tjänar 144 000 i månaden.
Det svarta hålet EU suger ju in detta belopp på tre dagar från skattebetalarna.
/ Lowrisk
Någon som vågar sig på att räkna på hur lång tid det tar att räkna hem investeringen? Läste någonstans att just datacenter betalar upp till 50ggr högre energiskatt än industrin, men kanske kan Annie trolla lite där också så att Faccebook kommer billigt undan?
Tur iallafall att det bara är mjukvaran som behöver bytas ut när Facebook går i graven om X antal år…
Kommer det också innebära att man m.h.a FRA kan övervaka alla som finns på FB?
Alliansregimen agerar visst mot dubbelbeskattning på appar: http://www.svd.se/naringsliv/borg-mot-dubbelmoms-pa-appar_6545877.svd
Vidare framstår det som om det där investeringsstödet på 100 miljoner är EU-pengar: use it or lose it, liksom. Då blir det löjligt att tacka nej av rena principskäl.
Jag mår illa!
100 miljoner för några få heltidstjänster och vad får vi tillbaka?
EN HÖGRE ELRÄKNING!
Varför kan inte partierna föra en politik som gynnar medborgarna och dom svenskägda företagen?
Jag vet inte om detta fungerar men here goes:
Ta bort momsen på elen och höj energiskatten så att vi i landet dvs medborgare och företag får oförändrat elpris medan danskar som var mot Barsebäck och konkurerande företag i Baltikum, Polen och Tyskland får högre pris och därmed svårare att konkurera med svenska företag.
Varför ska vi bygga ut kärnkraften (vilket är bra) och riskera vårt DNA och vårt land när det inte leder till sänkta elpriser. All extra kapacitet går ju på export.
Nu har man ju lovat/prognosticerat fler än 4-5 arbetstillfällen.
Ca 100. Men oavsett så är det ju bra att lägga den i norden, Nära vattenkraften=låga transmissionsförluster,
Lägre årsmedeltemp=billgare kyla osv.
Förhoppningsvis kan LTU tjäna på lite samarbete.
Men förmodligen ahde man etablerat sig i norr utan 100 mkr också.
Kanske hade de kommit dit utan de 100 miljonerna.
Men sen om nåt år fått reda på Goggle fått 100 MSEK.
Det är kul att se hur ni resonerar när det gäller lika villkor för alla.
Skall lönsamma företag ha sämre villkor än olönsamma?
EU bidrag är inte manna från himlen utan återbetalning till utvalda regioner av samhällets stöd via EU.
En träffsäker satir detta, jag har inget att tillägga. Annat än att komma med lite OT-fakta om verklighetens Annie som blev västernhjälte och som alltså fick musikalen "Annie Get Your Gun" skriven om sig. Hon hette Annie Oakeley och dog 1926, marknadsförd som westernbrud i Buffalo Bills westernshow även om hon kom från mellanvästern, jag tror Ohio.
Annie jagade fågel som ung, blev bra på skytte, mötte kommersiell prickskytt, gifte sig, uppträdde och utförde allehanda otroliga trick. Åkte även på turné till England och Preussen; i sistnämnda fall ska hon ha skjutit bort askan på en cigarrett som Wilhelm II hade i munnen.
Annie var, kan man säga, en intuitiv skytt; när det kändes rätt att trycka av gjorde hon det.
Man kan ju också tänka sig att placeringen (i Sverige, alltså) har en underrättelsestrategisk poäng, då in- och uttrafik från Sverige kan scannas på uppdrag. Nu vet jag inte hur stor del av "världens" facebookanvändare just denna anläggning ska serva, men underrättelser är ju numera en handelsvara eller bytesvara.
Vad har ni emot balter och polacker? De kommer ju åtminstone hit och jobbar.
/Zeus
Håller med Anonym 14:03 – detta är Sveriges roligaste blogg.
Fortsätt Cornu: andra svenska komiker kan kasta sig i väggen!
Svårt att finna ord…
Kul att se att skattepengarna inte slösas bort.
Det är väl i gammal god svensk tradition. Så länge jag kan minnas har storföretag gynnats på sätt som förnekats småföretagare. Möjligen med undantagen ROT och RUT.
/J
"Vad f-n skall en svensk barnfamilj betala 50:- till Facebook för? 11-12:- per svensk."
Och så säger Facebook på login-sidan att det är gratis och alltid kommer att vara det…
För övrigt undrar jag över alla dessa, Svante1, den där psykologen och alla andra, som dagligen kommer hit och påpekar hur fel Lars har eller bara gottar sig åt en felbedömning Lars gör. Hur orkar ni läsa sånt som retar er så mycket? Jag förstår den som "snubblar" in här genom Twingly eller dylikt. Men ni som kommenterar VARJE dag. Får ni inte magont av att läsa bloggen? Varför läser ni en skribent som enligt er är så fel ute?
Den energimängd som dessa hallar förbrukar motsvarar 16 000 villors el och uppvärmningsbehov. Då blir det löjligt när politiker beslutar att svenska folket påtvingas dyra lågenergilampor för att spara el.
Dessutom kommer det att bli en ren förlust för inte bara Luleå utan alla som bor och verkar inom det nya prisområdet 1, Norrbotten plus halva Västerbotten, som startar från 1 November. Man har räknat med att elpriset blir ca 10 öre lägre per kWh i pr. omr 1 där det finns överflöd på el än i pr. omr 4, Götaland, där det råder kronisk brist på el. Om det överskottet äts upp av hallarna betyder det en högre elnota på minst 2 500 kronor per år för en eluppvärmd villa. Alla andra som använder el, t ex fabriker, affärer, kommuner, landsting drabbas av högre elpris enligt principen om tillgång och efterfrågan.
Dessutom skall hallarna innehålla 6 dieselagregat som omedelbart kan ta över strömförsörjningen om strömmen går. Dessa aggregat skall testköras minst 2 timmar varje dag året runt av 30-50 anställda. De dieselaggregaten kommer nog att fungera bättre än de vid kärnkraftverken nere i sörland…
Ja, detta verkar onekligen helt otroligt. Ja, det skulle ju tom vara bättre att kasta in (och kasta bort pengarna) i SAAB för då skulle ialla fall kanske underleverantörerna få betalt (om herr Muller sparkas innan utbetalningen).
Men Jan Björklund är väl inte så dålig? Han låter ibland så klok att man nästan skulle kunna tänka sig att rösta på dem, vilket var otänkbart tidigare. KD ledarens enda problem (vilket dock är mycket allvarligt) är att han inte fått igenom ett enda av deras förslag. Om M bara skulle efterskänka vårnadsbidraget till honom så skuille han ju kunna sitta kvar/K
Skönt att inte ha negativa positioner mot banker, råvarobolag, OMX eller sitta inträngd i en hyresrätt. Gissar på stigande priser och happy times ett halvår till. Repression heter det har jag nyss fått lära mig. Inflationen kommer stadigt ligga några procent över realräntan vilket gör att skulder raderas ut väldigt sakta men säkert.
Facebook kommer självklart betala för använd el…
Som så ofta annars så saknas det fakta i argumenten.
För det första så kommer pengarna från EU's regionalstöd, så det är som någon uttryckte det "use it or lose it". Givetvis så ska vi försöka att få ut så mycket regionalstöd som möjligt, annat vore att skjuta sig själv i foten. 100 miljoner kr är dessutom relativt lite pengar i sammanhanget.
För det andra så har Sverige mycket goda förutsättningar för denna typ av verksamhet och detta är som sagt en stor framtidsbranch, så förhoppningsvis så kan vi locka hit fler än bara Facebook. Vi bör därför ändra beskattningen på el för denna typ av verksamhet så att de betalar samma skattesats som andra industrier. Detta är något som idag hindrar denna typ av investeringar i Sverige.
I norra Sverige så finns både kyla och ett överskott av miljövänlig el som kan användas lokalt istället för att överföras med förluster och ytterligare kostnader. Bredbandet är dessutom väl utbyggt i Sverige, och det tekniska kunnandet finns också. Mao, goda förutsättningar för denna typ av verksamhet, dessutom något som inte bara gynnar storstäderna för en gångs skull.
Men vill de svenska app företagen investera 5 miljarder i Luleå så får väl också de söka stöd…
Hej C,
Jag tänkte faktiskt gratulera dig för att så träffsäkert och mycket tidigt (innan någon annan vågade/förstod) berätta om skuldnedskrivningen. Mycket bra måste jag säga. Det jag undrar över är egentligen över resultatet från toppmötet idag. Är det nya pengar som trycks? Hur finansieras kalaset egentligen?
Tack på förhand//SL
Ok, staten lägger ut 100 miljoner. Men vad får vi tillbaka och hur många jobb skapas? Så kostar det något alls egentligen.
För övrigt har en hel del bidrag till företag som etablerar sig i obygden så inte konstigare att ge pengar till Facebook som något annat företag.
Finns värre saker att reagera på än att staten bidrar med lite småpengar.
100 miljoner borde ju annars räckt till 100 nya fåmansbolag att komma igång eller nåt. Vilket kanske hade varit bättre spent money. Vilket hade varit ungefär 100 gånger sundare.
Jag är liberal. Skit samma att det är EU:s skitstöd, sänk skatten på "allt" istället och skippa stöden. Är Luleå så bra att etablera på så hade etablering skett ändå, dessutom är 100 MSEK bara en fis i rymden för Facebook, bättre att ge pengarna (om de nu alls skall ges) till något som det faktiskt hade gjort skillnad för.
Skall stöd absolut förekomma skall det vara för systemkritiska överlevnadsverksamheter som vatten-, el- och matförsörjning, som ofta kan drabbas av kortsiktighet och i så fall saknas vid större kris eller världsförändringar. Hållbarhet helt enkelt.
Nu ges istället stöd för att förbruka ännu mer el.
… och ja, jag är emot RUT, ROT, KROG och 6% moms på böcker (fast jag är författare), 12% moms på mat och EU:s jordbruksstöd (fast jag är pyttebonde).
En moms på allt, punkt slut. Inte en massa branschstöd hit och dit.
Däremot är jobbskatteavdrag bra, högre generella grundavdrag är en utmärkt skattejustering.
Det är bra om det förbrukas mer el till tjänsteproduktion i Sverige där det är hyfsat lätt att producera mer el. Det innebär att andra delar av världen där det är ont om resurser får tjänster att konsumera utan att starta nya kolkraftverk.
Även mer varuproduktion vore finfint.
Må vi skaffa oss världens pålitligaste elnät och telenät om det hjälper oss att få fler datorhallsetableringar, kostar f.ö. mer än hundra miljoner. 😉
Bra att Annie åtminstone har säkrat så att alla kan skriva på sin Wall hur arga de är när de står och väntar på tåget i vinter.
"Annie verkar verkligen vara av rätta virket, yrkespolitiker."
Annie är käck front à la Barack, inne i partiet verkar mörka och destruktiva krafter. Hur skall man annars tolka utnämningen av Milkos förre ordförande som partiets representant i finansutskottet?
Sverige har stabil o billig el.
snart typ 10-öre billigare än i Skåne.
i USA kan elen bara kopplas bort enkom för att få upp priset, Enron.
Tror nån kraftledning hjälpte till i beslutet, kan vara tvärförbindelsen till Norge som påverkar.
Det ligger väl en IT-nod där uppe också o Universitetet har väl 'världsrekordet' i bithastighet?.
Dom 'eldar på' typ 16-tusen villor, allt detta ska kylas bort.
Inte bygger man i Sahara inte.
Kallt o härligt, problemet blir väl att 'sila myggen' i filtren 😉
"Jag är liberal."
Faiblessen för springnotor får din liberalism att verka hemmasnickrad.
Annie går från klarhet till klarhet. Hennes migrationprogram "nybyggarsverige" och vision om 40 miljoner invånare. Och nu detta, hon växer.
Cornu,
Nu tycker jag att denna diskussion om att staten skjuter till 100 MSEK till en sådan jätteinvestering börjar bli löjlig.
Vad är problemet?
Att staten tillför 100 MSEK i detta projekt är varken konstigt eller bortkastade pengar. Snarare är det en av den mest givande satsningen som gjorts på senare tid:
1. Bygget generar sysselsättning initialt.
2. Driften kommer enligt uppgift i media generera ca 100 årsanställningar. Löpande.
3. Skatteintäkt via energiskatt ca 55 MSEK/år.
4. Potentiell klustertillväxt av modell större.
Så återigen; vad är problemet?
Jämför denna satsning med KROG som kostar upp emot 6 miljarder och som i Finland visat ge knappt några nya jobb.
Är det Jante som lyser igenom? Tror knappt att frågan skulle väckas om denna investering gjorts i något av storstadsregionerna.
Enda invändningen som jag kan hålla med om är den rent principiella frågan om staten (i slutändan skattebetalarna) skall stödja välmående privata företag. Men hallå, vad ger vi inte bankerna som dessutom tackar för pengarna genom att öka räntemarginalen.
OK om vi diskuterar den principiella frågan men alla som anser att de 100 MSEK är en "dålig investering" borde tänka ett par varv till.
Och till alla er som ger cred till Annie: Denna affär var klar för typ 1 år sedan men offentliggjordes inte förrän igår. Exakt vad har hon bidragit med?
/Eric
Eric, jag pratar principiellt. I sig är etableringen bra, men jag kan inte se varför man skall ge 100 MSEK till Facebook, precis som jag inte stöder KROG, ROT eller RUT eller för den delen pengarna som skall ösas över bankerna.
Jag skulle kunna bygga en bättre facebook för 100M.
Gott,
Då verkar vi faktiskt vara överens i denna fråga såsom jag delar din uppfattning i mycket annat.
Principiellt tycker jag att staten inte ska ge pengar till privata företag. Antingen har vi en marknadsekonomi eller så har vi inte det. "Privata vinster och offentliga förluster" är en modern ekonomisk företeelse som gör mig illamående.
Jag vill också förtydliga att min irritation i denna debatt inte grundar sig på dina kommentarer utan snarare det som exempelvis 14:14, 15:43 och 21:21 skriver.
Att dessa 100MSEK skulle vara en ekonomisk dålig satsning är ren nonsens.
/Eric
Huvudargumentet för att lägga Fejans anläggning i Luleå har varit den naturliga kylningen. Man kan fråga sig varför värmen inte går att göra något bättre av än att släppa ut den i naturen?
Erik 8:25
Antalet anställda blir 30-50. Det är mindre än Ica Maxi har i samma stad. Ica Maxi förbrukar inte el motsvarande 16 000 villor till ingen nytta som hallarna kommer att göra…
OM man räknar på proportionaliteten mellan antalet anställda och hur mycket pengar dom får, så borde det alltså inte vara några problem för regeringen att ge bort 8 miljarder till Saab.
50 pers på Facebook = 100 miljoner.
4000 pers på Saab = 8000 miljoner.
Facebook producerar inget, det är ett community där folk pratar med varandra privat. Det är tom så att det sänker produktiviteten i vissa företag. Det är konstigt att staten skänker bort 100 miljoner till ett bolag för att sänka produktiviteten i Sverige generellt.
Cornu 14:07, hur ställer du dig till att dessa balters och polackers arbetsgivare betalar bolagsskatt i Sverige? Dessutom kommer naturligtvis en stor del av FB:s vinster att beskattas i Sverige eftersom en del av deras kärnverksamhet finns i Sverige i form av servrar. Vet du vad skattebegreppet fast driftställe står för? Tror du att Sverige ställer upp på detta utan att se statsfinansiella fördelar i det?
@anonym.
Bolagskatten är inte särskilt hög i Sverige, dessutom är den lätt att komma undan.
När det gäller FB:s vinster så kommer det inte att beskattas i Sverige av samma anledning som dom stora svenska skolkoncernerna inte beskattas i Sverige utan på Jersey.
Man får inte vara hur naiv som helst.
11:22, att bolagsskattesatsen är låg är ointressant eftersom underlaget kommer att vara desto större. Eftersom servrarna kommer att vara fysiskt placerade i Sverige kommer också de intäkter som är hänförliga till dessa att beskattas i Sverige enligt svenska beskattingsregler, oavsett om ägaren finns på Jersey, i USA eller någon annanstans. Skatteverket kommer att hugga som en kobra och de kommer garanterat få med sig domstolarna.
Hur kan du förresten jämföra skolverksamhet med förvaring av dataservrar? Kanalöarna är inte lämpliga i alla sammanhang.
Man får inte vara hur dåligt påläst som helst.
@Anonym
Dom svenska skolorna är fysiskt placerade i Sverige också, som är hänförliga till dessa att beskattas i Sverige enligt svenska beskattningsregler. Dock så gör man ränteavdrag så att dessa bolag aldrig gör vinst i Sverige, utan svenska skolors vinster beskattas utomlands.
Om en skatt kan undvikas så kommer den att undvikas. Detta leder alltså till att det enda som staten kommer att tjäna på detta är den moms som dom 50 arbetande på bolaget kommer att betala.
Servern kommer att drivas av ett dotterbolag till Facebook, och du kan nog förvänta dig att detta bolag aldrig kommer att redovisa en vinst.
09:26
100 MSEK (engångskostnad) för ca 50 årsanställningar (permanenta) är långt ifrån de dyraste arbetstillfällen som svenska staten lagt pengar på. Jämför med KROG och de sk jobcoacherna.
Att sedan anläggningarna förbrukar el för 16000 villor är ju ingen kostnad för staten. Det är snarare en intäkt på ca 55 MSEK per år pga den energiskatt som tas ut.
Det är inte staten utan Fejjan som betalar elnotan.
/Eric
Rättare sagt att t.ex. Stockholms Praktiska Gymnasium på Mejerivägen 2 i Stockholm beskattas på kanalöarna.
NTI-gymnasiet på Gustavslundsvägen 151 C i Bromma beskattas på kanalöarna.
Varför skulle då inte några datorer i Luleå då också beskattas på kanalöarna?
Det är ju bl.a. Goldman Sachs som äger Facebook.
Daniel, dina argument låter som något du lärt dig på Uppdrag Granskning.
Räntesnurror är på väg att fasas ut genom ny lagstiftning. De funkar dessutom inte om de inte är kommersiellt betingade. Antalet svenska bolag med holding på Kanalöarna kommer vara minimalt inom ett par år därför att alla incitament kommer att försvinna.
Det kommer alltid att letas luckor i lagen, men skatt kommer Facebook definitivt att betala i Sverige och på sikt mycket mer än de pengar som staten nu bidrar med. Söktips: "Fast driftställe" och "Transfer pricing"
Google betalar ingen svensk moms på annonser från svenska företag, är väl samma för facebook.
Skatteintäkterna för serverhallarna kommer i princip bara från löner för personalen i Luleå. Drifthallarna i sig är bara en kostnad för Facebook.
Som en mellanstor matvarubutik fast i en mataffär får staten mer intäkter i form av moms. Jättebra Annie.
Erik 12:14
Facebook tillför inte något mervärde till samhället, utan utgör bara en kostnad bl a för den utbyggnad av infrastrukturen som kommunen nu lånar upp pengar till. Om Facebook kommer att betala någon energiskatt är en öppen fråga. Energiintensiva företag brukar befrias från energiskatt av regeringen oberoende av färg, utom ett halvt öre per kWh som EU har tvingat Sverige att införa under höga protester från regeringen…
2011-10-28 12:50
Angående räntesnurror så har de nya reglerna inte förändrat situationen så mycket alls faktiskt.
Bestämmelserna förbjuder endast ränteavdrag på skulder som uppkommit efter koncerninterna överlåtelser om det utländska bolag som tar upp ränteinkomsterna beskattas med mindre än 10 % och lånet samt överlåtelsen inte kan anses vara huvudsakligen affärsmässigt motiverade.
Vissa av de tydligaste uppläggen mot skatteparadisen kanske kan stoppas stoppas, men Luxemburg, Irland med flera har ju runt 10 % skatt och många upplägg kan säkert också bedömas vara huvudsakligen affärsmässigt motiverade.
Avdrag för koncerniterna lån till investeringar berörs överhuvudtaget inte av bestämmelserna. Så vill facebook undvika svensk bolagsskatt så är det nog inte så särskilt svårt.
16:44, De "nya" reglerna du pratar om är ett par år gamla och jag håller med om att de inte har förändrat någonting i större utsträckning. Det jag pratar om är bolagsskatteutredningen som inom ett par år kommer att innebära att det inom inte alltför lång till kommer att introduceras "riktiga" tunnkapitaliseringsregler och andra mer strikta avdragsbegränsningar. Att i nuläget sätta upp strukturer för de närmaste åren och låtsas som att det regnar är att leka med elden.
@Anonym.
Den där bolagsutredningen är en papperstiger lika trovärdig som när moderaterna ryter till om bonusar. 29 gånger har moderaterna angripit storföretagens/bankernas bonusprogram. Detta är inte trovärdigt. Man biter inte handen (hemliga partibidrag) som föder en utan man gör bara pr-kupper för att verka som om man står på folkets sida när man egentligen värnar om bonusar. Likadant kommer det att vara när det gäller att smita ifrån skatten. Att smita ifrån skatten har faktiskt i princip alla i dagens regering gjort.