Jag har avsiktligt inte kommenterat upploppen i Storbritannien än. Det kommer jag att göra framöver, men här är en sak som var för intressant att inte föra vidare.
Man överväger nu att i äkta MENA-diktaturstil (kommer ni ihåg den Underbara Arabiska Våren mitt i allt finansiellt kaos?) blockera sociala nätverk på Internet i Storbrittanien (Reuters). Precis som man försökte i Tunisien, Egypten, Libyen och lyckats rätt bra med i Syrien, Bahrain och Saudi-Arabien.
Då fördömde vi regimerna i MENA-länderna och slog oss för våra demokratiska bröst. Men nu överväger alltså en av demokratierna i EU att göra det samma. Cameron överväger också att sätta in militär. Vad är skillnaden mellan Cameron och Mubarak? Intressant.
På den finansiella fronten rapporterar Reuters också att minst en kinesisk bank har fryst sina kreditlinor till alla franska banker, och att fler asiatiska banker tänker göra det samma. Finanskrisen 2.0 drar alltså igång och Interbankmarknaden ser ut att återigen snart gå och dö. Politikerna funderar enligt andra rykten på att förbjuda sk blankning av aktier över hela Europa (New York Times / ZeroHedge), också samma sak som hösten 2008. Inte hjälpte det då, och inte kommer det hjälpa nu heller.
Nu kommer jag inte hålla på att rapportera allt, det får ni följa själva. Likvider är det som gäller och då måste man inte följa alla händelser sekund för sekund. Annars rekommenderar jag bloggrannen Musik @ Centrifugens Twitter-feed.
Tillägg: Angående välfärdssamhället död i spåren av energikriserna så skrev jag följande:
“Vad som dock är av allra högsta vikt är att nedmonteringen av välfärdssystemen sker under ordnade former. För skall vi ställa om samhället till livet efter fossila bränslen så är demokrati, yttrandefrihet, marknadsekonomi, respekt för äganderätten, frihet och respekt för varandra av högsta vikt. Allt annat innebär en mindre effektiv fördelning av resurser och gör omställningen svårare. Så det gäller att avvecklingen av välfärdssystemen sker lugnt och att gruppen som omfattas sakta minskas. Tillvänjning är nödvändigt för att undvika samhällsoroligheter.”
52 kommentarer
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/europe/08/10/uk.riots.international.view/index.html?hpt=hp_t2
Hehe.
Det är bara en försmak av vad framtiden innebär i väst. Vi har gett bort vår framtid till asien för att tjäna pengar för stunden. Nu kommer räkningen, understimulerad och frustrerad arbetslös folkmassa utan framtidstro.
Människan är primitiv och våldet ligger ständigt under ytan hos oss. Att tro att vi är socialiserade och fredliga är bara en utopisk våt dröm i elfenbenstornen. Våld är en del av människans natur!
En icke oväsentlig skillnad är att i UK försöker man störta en demokrati. I MENA var det diktaturer som skulle störtas. Att sen upploppen beror på att man lyssnat på dig, och skall spara sig ur krisen borde få dig att rodna! För inte är det väl multikulturalismen det beror på. 🙂
Kan vi skicka Gripen dit för att tvinga på dem en NFZ?
Finanskrisen 2.0 låter det som ja… Men jag har sett media använda "Finanskrisen 4.0". Vad menas? Räknar man in 1930-talet och 90-talen?
"Vad är skillnaden mellan Cameron och Mubarak? Intressant."
Käck relativism.
Kommer du på något så låt oss för all del se resultatet av din tankemöda.
Big mistake!
"…they shut off the internet in an unprecedented move to try and cut off communications. On the 28th, the Day of Rage, they cut off the cell phones. This was perhaps the stupidest thing they could have done, because a lot of people that I spoke with who were never active before said, "You know, I was going to stay at home, maybe, check it out on Facebook, call my friends, but I couldn’t. And so I hit the streets." — SHARIF ABDEL KOUDDOUS om upploppen i Egypten
Det dummaste man kan säga är att "ja men i det här fallet är det annorlunda för att bla bla.." Det är inte annorlunda. Att förbjuda vanliga medborgare att kommunicera är helt enkelt fel. Och gör man det i väst så kan man inte kallas annat än hycklare
Off topic, utökande av Sveriges statsskuld?
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1524801/Riksgalden-vill-ha-mer-lan.html
såg i somras hur surt det var på börsen och köpte första gången i mitt liv en minishort omx med 4 ggr häv, 50000—>240 000 på 2 veckor..Tyvärr i vanlig depå, 30% till Ohly.
Även jag har smittats av girighetens gen, det känns som en stor förändring har skett inte bara hos mig personligen. Allt ser man kortsiktigt numera, kanske snodde jag 200K av mig själv via pensionssystemet..
Nåja, vi lever i slutet av en era, då man lätt kunde tjäna pengar, men samtidigt så utarmas samhället mer och mer och pengarna tappar värdet snabbt.
200K kunde nästa köpt en 1a i innerstan 1995..Idag räcker det knappt till handpenningen..
Bara jag kan äta mig mätt, ha tak över huvudet och mental stimulans så är jag nöjd i framtiden. Pengar är ett gift som förstör hela klotet i allt snabbare takt.
Skulle man dö imorgon är det inget att sörja, det är ingen rolig framtid vi möter känns det som.
Om de blockerar de sociala nätverken kommer det som skett de senaste dagarna att se ut som barnlek. Historien är till för att ta lärdom av… eller tydligen inte.
Det finns inte längre någon skillnad mellan regeringar. (Med vissa undantag) Landsgränser är mer tradition än reella gränser. Det lär väl bli mer uppenbart med tiden, men de svarta helikopterkillarna som pratar om att en ny världsordning står på agendan är inte helt ute och cyklar tro det eller ej.
Jordbruks råvaror upp idag, kolla vete och majs
vet inte om jag skulle vilja ligga likvid i kommande valutakrig/kris.
16:38
Cornu är nationalist och tror att svenska folket skulle försvara Sverige i ofred. Men ser man på hur människor beter sig i samhället finns ingen sammanhållning kvar.
Egocentrismen var döden för nationalismen. Även i det förr så nationalistiska Usa är sammanhållningen utdöende. Helt i smak för globalisterna. En världsregering, en världsbank en världsbörs, ett parti för alla..
Vi individer är tyvärr nu också våra egna värsta fiender i längden. Ju mer individuella vi blir ju mindre risk att vi skulle känna samhörighet med andra i Sverige eller EU..
Efter FRB systemets kollaps som drivs av egocentrisk girighet matat av media som ägs av NWO folk, kommer de nya ses som räddare. Soros for world president!
Friheten tar snart slut, allt kommer styras långt över våra huvuden. Kollapsen krävs för att "räddarna" ska få igenom den sista viljan till den globala styrningen.
Eliten i världen har bunkrat guld och tvingat igenom att folkens centralbanker ska sälja av guld under marknadspris nu i 40 år. Vips blir det guldbackad valuta, men fårket har inget guld, dock har eliten det. Vill man äta sig mätt måste man gå med i NWO, motståndarna är utspelade redan från start.
Allt detta skedde framför våra ögon. Sorgligt!
Att stänga av social nätverk och andra telekommunikationer är vansinne då det skadar väldigt mycket i samhället inklusive vanligt folks möjligheter att hantera situationen.
Att kalla in militären för att hjälpa polisen är desperat men inte vansinne. När det pågår upplopp som i UK och de riskerar att bli värre finns det ingen snabb och bra lösning på problemen. Det finns den dåliga lösningen att staten tar i hårdare med sitt våldsmonopol och får stopp på vandaliseringen eller den sämre att fattiga och lägre medelklass börjar beväpna sig och bilda medborgargarden och övre medelklass och rika flyttar, köper larm och väktare.
Det allra sämsta på lite längre sikt är om säkerhetsbehovet börjar fyllas av maffia, motorcykelgäng, fotbollshuliganklubbar och fanatiska religiösa grupper eftersom de är mer eller mindre kriminella och dessutom kan tänka sig att hålla igång konflikterna så de kan fortsätta tjäna på dem. I yttersta änden på en sådan trend finns Mexico, Gazaremsan och Neapels sophantering.
En annan möjlig reaktion från staten är massövervakning av alla och det är den lata och teknikkåta statens lösning som i värsta fall beror på att politikerna tror på centraliserad kontroll i stället för att ha säkerhetsfunktionerna utspridda i samhället och fulla av människor som är en del av samhället.
Det bästa är givetvis att se de olika bakomliggande faktorerna som gör folk oroliga och desperata och göra konstruktiva saker åt dem medan samhället är rikt och välmående. Sedan är det även troligt att det finns en del individer som behöver låsas in. Det gäller att ganska snabbt dra rimliga slutsatser av t.ex. stenkastning på brandkår i Rosengård.
intressant att lasa kommentarerna pa DI dar alla med hogst betyg vill forbjuda blankning. Jag fattar inte hur de tankar? Det verkar som det tycker att det vore positivt om borsen svangde mindre och vi hade farre borskrascher. I en borskrasch far man chans att kopa fina bolag till lag vardering. Jag tycker det ar positivt och ser garna att borsen gar ner 50-75% till. Nagon som fattar hur de som ar emot blankning tanker?
Anonym 16:38 och 16:50.
Jag ar helt samstammig i detta. Det ar det enda logiska i røran
Oordning, upplopp och Anarki är vad vi har att vänta oss i spåren av Peak Oil. Storbrittanien har tappat i oljeproduktion sedan 1999 och måste snart importera olja för eget bruk.
Man har alltså tappat enorma intäkter från oljeproduktionen. Detta har medfört ökad arbetslöshet och minskade möjligheter att behålla välfärden.
Alla människor har en gräns på hur mycket man orkar, det behövs bara en tändande gnista för att det som nu händer i GB och i Mellanöstern mfl länder. Det är bara början som någon sa.
Vill minnas att det varit en del EU-möten som omgärdats av stora demonstrationer och kravaller. Med ett minimum av rapportering i europeisk press. Känns lite som att våra ledare gärna pekar på folkligt uppror i andra länder men blundar för det samma innanför EUs gränser.
Re 17.58
Det var det dummaste jag hört, just därför skall blankning mfl instrument förbjudas. Snarast!
Du verkar inte ha en aning om vad dessa instrument kan ställa till med utan tänker endast på egen vinning. Skulle vilja svära men låter bli av hänsyn till Cornu.
http://www.zerohedge.com/news/here-what-happened-when-sec-banned-shorting-financial-companies-2008
18:13
Klart man ska kunna blanka. Fullständigt idiotiskt att tro att man får en sund marknad om man bara kan satsa på uppgång, snacka om risk för bubblor.
Den här moraliska ilskan mot blankare är smått absurd. Om det finns något moraliskt värde överhuvudtaget på börsen så är väl det det fundamentala värdet i så fall. Att buda upp tillgångsbubblor som sedan kraschar vare sig du vill eller inte, med eller utan blankare, det är väl omoraliskt om något. Framförallt när detta görs med pengar som vi lånar ifrån vår barn och barnbarn som får städa upp skiten sedan.
Nä, blankning är fel. Jaha, tjena, kan vi inte helt enkelt förbjuda börsen från att gå ner? Staten får lagstifta att alla ska ha minst 10% om året på sina aktier. Blir man trots allt drabbad så får man stöd ifrån brottsofferjouren och skadestånd på 1 miljon från sina barnsbarns barn via check från Riksbanken.
Storbritannien är en demokrati på papperet. År av lagstiftning som inskränker den personliga sfären, i namn av att bekämpa terrorism, har dock gjort UK till ett av de mest övervakade samhällena i Europa. Talande var när Cameron i ett tal igår pratade om "phoney human rights concerns". Landet börjar mer och mer likna en fascistoid polisstat.
Vad gäller blankningsförbud: Det är totalt verkningslöst, vilket händelserna 2008 visade. Trots förbud att blanka bankaktier i USA i september fortsatte kurserna falla. Ett förbud gör det bara svårare för större aktörer att hedgea sina innehav, vilket snarare kan leda till att man säljer av för att balansera risk och exponering. Blankningsförbud är en populistisk snuttefilt för goldielockbulls som inte klarar av att hantera risk.
Anonym 19:13
Blankning är ingen fara. Nakenblankning av aktier mindre än LargeCap kan vara farligt men i övrigt så finns inga problem med det.
Alla blankar hela tiden, även butiker med sina beställningsvaror. På sätt och vis blankar banker varje gång de lånar ut pengar. Blankningen i sig är inte problemet, det är som Greenspan korrekt sa. Det är en överlikviditet på marknaden som måste ta vägen någonstans, då är det bra om det blankas för att dämpa det hela då en krasch bara kommer av för uppblåsta priser.
Tror du på allvar att det är blankare som sänker en börs? Det är snarare bristen av köpare. Ska man förbjuda blankning så bör man förnjuda belånade positioner och/eller hävstångsinstrument då dessa påverkas utbud/efterfrågeförhållandet lika mycket.
Nu till det jag egentligen ville dumpa, ett tips för neosurvivalister: http://dilbert.com/strips/comic/2011-07-31/
Apropå ursäkt:
Den franska storbankens Société Générales aktie föll igår med över 20 procent. Samtidigt bad brittiska Daily Mail "oreserverat" om ursäkt för en publicering som i Paris anses ha bidragit till börsraset.
Det Daily Mail ber om ursäkt för är uppgifterna man publicerade i söndags om att Société Générale skulle befinna sig i ett farligt läge och vara nära "katastrofens rand".
/Pucktvåan
Daily Mail skriver att tidningen nu vet att ryktet om en förestående konkurs var falskt. Bankens ledning vill nu låta undersöka var och hur ryktet som Daily Mail publicerat och som "skadat aktieägarna allvarligt" uppstått, skriver Le Monde.
Jag instämmer, förbjud mot blankning får direkt motsatt effekt mot vad politikerna tror att det får.
Du skämtar? Du jämför alltså upploppen i England med de i Egypten?
Alla stater – även Sverige – kommer någonstans att försvara rådande (o)ordning med våldsåtgärder.
Ibland verkar du rätt skärpt. Rätt ofta verkar du vara ungefär 15 år gammal.
Ja. Herr Cornu behöver nog komma ut och resa lite i världen och få lite vidgade perspektiv.
Som om Sverige är en bättre demokrati, vi saknar tom något så grundläggande som en konstitutionsdomstol, det är inte en äkta demokrati när politiker ska döma politiker.
Sverige saknar vidare yttrandefrihet, man inskränker arbetsrätten och föreningsfriheten.
Det är något ruttet i konungariket Sverige! Ska börja sälja svenska flaggan som dörrmatta, är någon intresserad?
Jamen det är ju samhällets fel, som inte ställt upp för de här stackars ungdomarna. Egentligen är de oskyldiga, bara lite arga för att polisen kallar dem för dumma saker. Nu bör Cameron banka sitt demokratiska bröst och ge dem en fritidsgård och ett välavlönat jobb istället för att kriga i libya.
Vi som spelar Sid Meyers Civilization vet precis vad som orsakar alla riots.
http://www.youtube.com/watch?v=9pAC0YSmK0g
En alternativ förklaring kan ju också vara att det "demonstranterna" ägnar sig åt är kriminell verksamhet. Men det samstämmer antagligast för lite med det dystopiska huvudbudskapet.
Ja, eller så kan man försöka att inte vara så ideologisk hjärntvättad att man måste tänka antingen vänster eller höger utan både och. Det är kriminell verksamhet att ägna sig åt skadegörelse och plundring OCH sannolikheten för det ökar med en politik som inte också tillgodoser de sämre bemedlade i samhället. Wow, två tankar i huvudet, samtidigt…
DrRyan @ 21.53
Kriminell verksamhet är kriminell verksamhet. Oavsett hur du väljer att hitta ursäkter.
Har svårt att tänka mig att de butiksinnehavare som fått sitt levebröd sönderslaget sympatiserar med dina åsikter. Lika lite som den isf "ideologiskt hjärntvättade" massan som med kvastar och skyfflar vill försöka hjälpa dem att städa upp.
En suverän nationalstat har naturligtvis rätt att med våldsmonopolet slå tillbaka mot uppror eller upplopp.
Dock är alla djur jämlika, men en del djur är jämlikare än andra.
Man kanske inte skall bomba andra suveräna stater som slår tillbaka med sitt våldsmonopol mot upprorsmakare. Eller kriminella, som de ser det.
Magnus Redin 17:47:
Jag håller med om i princip allt du skriver; dvs vansinne att stänga av mobilnäten, vanskligt men kanske nödvändigt att använda militär för att upprätthålla ordningen då det är bättre än att diverse grupper gör det på egen hand, och mycket obehagligt om staten tar detta som en förevändning för mer massövervakning och centralstyrning.
Men sista stycket tål att diskuteras ytterligare:
"Det bästa är givetvis att se de olika bakomliggande faktorerna som gör folk oroliga och desperata och göra konstruktiva saker åt dem medan samhället är rikt och välmående."
Problemet med det är att det inte finns något facit för vilka de bakomliggande faktorerna är. Det finns bara ett antal olika förklaringsmodeller, vanligen grundade i vilken ideologisk ståndpunkt man har. Vänstern anser att det är klassklyftor som är orsaken. Högern anser att det är kriminella ungdomar med för mycket fritid och för lite disciplin, kombinerat med för mjuka poliser, som är orsaken. Nationalisterna anser att det är för stor invandring, med resulterande upplösning av samhällets sammanhållning och värdegrund, som är orsaken.
Det bästa man kunde göra vore kanske att ta fasta på alla förklaringsmodellerna. och därmed:
1) Jobba på att minska klyftorna mellan rika och fattiga
2) Införa mer disciplin i skolan och hårdare brottsbekämpning
3) Minska invandringen och jobba på att stärka den nationella sammanhållningen och identiteten
Men en sådan överenskommelse lär vara omöjlig att uppnå, då politikerna i respektive läger är minst lika starka motståndare till de andras idéer som de är anhängare av sina egna.
C @22.12
Märkligt uttalande. Är det ngt särskilt du syftar på? Libyen? Åtminstone det enda land jag känner till som nyligen bombats av NATO.
Till att börja med var folket unisont initiativtagare. För det andra kom Khadaffi till makten genom en militärkupp och är således inte folkvald, vilket däremot Storbritanniens ledare är. Dessutom är Khadaffi skyldig till ett flertal brott mot mänskligheten och är således kriminell. Därmed har jag svårt att se varför militära ingripanden skulle vara fel.
Kriminella handlingar är kriminella handlingar och jag misstänker att du snart har slut på ursäkter som legitimerar dem?
För er som tror Sverige är en demokrati bör kolla upp vad demokratur är för något. Sedan ta ett djupt andetag och våga gå in i ett kritiskt mot media och maktväsendet så lär ni se att Sverige är en demokratur. Tyvärr är människan ett flockdjur så majoriteten lär dra en påse på huvudet bara för att grannen gör det.
@23.49 Där kom den. Tråkig syn du har på människan. Tror nog människan är fullständigt kapabel att utröna om det som står i dagspressen är sant eller inte. Men visst, slå gärna upp ordet.
Notera också, nr du ändå håller på att det handlar om en missnöjesyttring. Senast vi hade massiva missnöjesyttringar i Sverige var på nittotalet. Då sprang lasermän runt och skjöt invandrare medan Bert staplade drickabackar och pekade med hela populistiska fingret åt samma håll som lasermannen riktade sitt sikte. Annars finns det ytterligare exempel tidigare i historien. En kille var exempelvis så arg på alla judar att han tyckte att de skulle utrotas.
Jag föreslår att du själv sätter dig in i ämnet innan du ropar vargen kommer fler gånger. Men det är klart, i tider när det blåser lite snålt så trivs rädda små skitar som du. Ni gör allt för att vända begrepp ni tycker passar era teser till sanningar som inte stämmer med vad upphovsmännen till idéerna tänkt sig. Hitler var expert på detta. Han var också han en rädd liten skit. En kriminell, rädd liten skit.
Storbrittanien har en historia av att lägga "munkavle" på pressen vid kängsliga händelser.
DA-Notice kallas det dock inte det som är aktuellt i detta fallet. Men det sker i samma anda. Ett beteende som inte är värdigt en demokrati.
http://en.wikipedia.org/wiki/DA-Notice
http://www.dnotice.org.uk/
//G
@Börjesson 23:00:
Håller med om att vi måste kombinera alla tre synsätten.
Anonym @ 22.09
Du missförstår mig. Visst är det kriminella gärnignar och ska givetvis lagföras. Men att påstå det är ju så nära en tautologi man kan komma, vilket är ganska meningslöst. Att bara konstatera det självklara döljer det man INTE vill diskutera, nämligen vad som orsakar upploppen och plundringen. Det är ju knappast polisen dödskjutning av en man i sig som triggar upploppen, lika lite som första världskriget bara kan hängas upp på Gavrila Princips skott i Sarajevo, eller att missgärningsmännen "bara var dumma och elaka". Tror man världen ser ut så är man inte så lite antiintellektuell.
Den ideologiska hjärntvätten består i att antingen blunda för att gärningarna är kriminella och skylla ifrån sig, eller att rikta ett enögt fokus på dessa gärningar skymmer anledningarna. Vi kan väl göra både och, eller?
…eller att rikta ett enögt fokus på dessa gärningar (vilket skymmer anledningarna).
Skulle det stå.
Stänga ned denna bloggen då det skapar oroligheter på börserna och att över huvudtaget diskutera eller frågasätta Fractional-reserve banking.
Det är samhälls skadligt och man måste gå till botten med orsaken till dessa bloggar. Att vissa personer hamnar så fel i sina tankar är allvarligt vad är orsaken.
DrRyan @ 01.29
Nejdå, jag missförstår dig inte. Frågan är om du förstår vad jag skrev. Att i detta läge söka legitimitet åt kriminella är att bortse från brottsoffren. Det är detta vidlyftiga sätt att se på kriminella handlingar jag vänder mig mot. Dvs att fokus ska hamna på de kriminella och inte på offren. Tautologi, nja, inte om du frågar mig. Men naturligtvis kan det förhålla sig så att vi angriper frågan från olika utgångspunkter.
Angående välfärdssamhället död i spåren av energikriserna så skrev jag följande:
"Vad som dock är av allra högsta vikt är att nedmonteringen av välfärdssystemen sker under ordnade former. För skall vi ställa om samhället till livet efter fossila bränslen så är demokrati, yttrandefrihet, marknadsekonomi, respekt för äganderätten, frihet och respekt för varandra av högsta vikt. Allt annat innebär en mindre effektiv fördelning av resurser och gör omställningen svårare. Så det gäller att avvecklingen av välfärdssystemen sker lugnt och att gruppen som omfattas sakta minskas. Tillvänjning är nödvändigt för att undvika samhällsoroligheter."
Svår balansgång det där. Vi har inte sett de första sådana här yttringarna som i England, och inte heller de sista. Oavsett om det är kriminella element eller ej, så finns det även andra orsaker.
England har ju inget val, de räddade sina banker, och måste därför strama åt sin ekonomi hårt och snabbt. Sverige har fortfarande valet att inte rädda bankerna efter 2013, och därmed slippa skära ner hårdare på välfärden än vi redan gör.
Sverige borde garantera sparkontona och skita i allt annat.
Vi behöver inte rädda de 4 stora, låt deras giriga aktieägare förlora allt! Garantera €100 000 per konto och skit i allt annat!
Den som en gång fuskat med bidrag ska aldrig mer kunna få bidrag i sitt liv, de kan få en giftinjektion om de önskar det.
Anonym @ 07:33.
Vi kommer nog ingen vart här. Jag försöker inte finna "legitimitet" åt missgärningsmän. Det handlar snarare om att försöka förstå mekanismerna – vad för slags policyrespons (annat än populistiskt snick-snack om hårdare tag samtidigt som man rustar ner polisväsendet) bör följa för att undvika upprepning. Det är den intressanta frågan. Att lagföra brottslingar är ju en självklarhet, eller hur?
NAKEN blankning är direkt stöld !
Den som inte begriper det är helt enkelt dum i huvudet !
Rekommenderar resor i Afrika och Mellanöstern och platser med hög koncentration av människor från dessa platser var som helst i världen. Tyvärr är Svenne så sjukt dumsnällnaiv och PK hjärntvättad av monopolmedia att han inte kan få 1+1=2.
Läs även på om hur inavel fungerar och betänk att majoriteten av äktenskap i Mellanöstern sker inom familjen. Då detta har pågått i sekler kan det det då tänkas få allvarliga samhällseffekter och skadad genpool? Nej usch, olagligt feltänk!