Ingen har förstås missat det stora vulkanutbrottet på Island. Eventuellt är detta en avbetalning enligt Icesave-avtalet.
Britain: -Iceland are you crazy?!? Why did you send us volcanic ash ? Our airspace has shut down.
Iceland: -What ? That’s what you asked for, isn’t it ?
Britain: -NO! We said cash! Cash you dyslexic idiot. CASH!
Iceland: -Woooops… There is no C in Icelandic, so when you ask for CASH you get ASH….
Nu skall man inte överdriva några mer långtgående konsekvenser av utbrottet, men 1921 höll det på i ett helt år. Samtidigt är vindriktningen någon ovanlig just nu, så även ett längre utbrott kommer inte lägga aska över Europa hela tiden.
Men det finns en lång rad konsekvenser om utbrottet skulle fortsätta i veckor, månader eller år. Nu säger jag inte att detta kommer ske, men det är en intressant tankeövning. Beroende på vindriktning kan alltså flyget vara strandat under olika perioder. Svenska myndigheter tror som vanligt på enbart korta störningar.
Flygbolagen
Ett längre flygstopp skulle innebära konkurser för många av de europeiska hårt prövade flygbolagen. SAS är antagligen det mest akuta exemplet när de gäller de större bolagen, då man också har kapitalbehov. Vem vill stoppa in pengar i ett flygbolag som inte kan flyga?
På sikt kan det även blir varsel och konkurser inom resebyråerna om läget inte förbättras. Fast till en början förtränger nog folk och utgår från att situationen går över inom några dagar och beställer semesterresor som vanligt. Men glöm inte avbokningsskyddet…
Oljepriset
Med flyget stående på marken kommer efterfrågan på olja falla relativt. Alla transportalternativ drar mindre bränsle, även om de kanske inte går att köra på flygfotogen. Inte bara flyg i Europa blir stående, utan även flyg till och från Europa, så det drabbar t ex USA. Det betyder inte att oljepriset kommer falla, men i så fall inte stiga lika mycket.
En annan aspekt är om även flyg på låg höjd ställs in och med det helikoptertrafiken. Därmed upphör mycket av personaltransporterna för Nordsjöns oljeplattformar. Konsekvenserna av det kan man fundera på. Möjligt att det går att hantera med båt, men det blir antagligen motsägelsefullt dyrare, och frågan är om man hur snabbt man kan ordna kapacitet man idag inte har. Det är inte bara att trolla fram lämpliga transportfartyg, de måste finnas också.
Speciellt om man förväntar sig att effekterna är kortvariga så kommer man ju inte vidta åtgärder. Fast säg att man efter en månad ger upp och då vill börja evakuera personalen som nu är helt slutkörd. Nästa dag kan vulkanen slockna eller vinden vända, så eventuella investeringar eller hyreskontrakt kan snabbt bli onödiga helt godtyckligt.
Just-in-time
Vårt samhälle bygger på just-in-time. Massvis med varor transporteras med flyg för snabb leverans. Dit räknas t ex diverse färsk frukt och grönsaker från södra halvklotet, och efter ett tag riskerar alltså vissa produkter att försvinna från hyllorna. Mer allvarligt kan en del andra produkter drabbas, liksom försäljning. Datorer som är build-to-order i Asien kanske får leveranstider som rör sig om månader istället för dagar eller veckor, och det gäller även komponenter till avancerad tillverkning. Finns det t ex komponenter till svensk bilproduktion som rutinmässigt transporteras med flyg?
Räddningstjänst och blåljusmyndigheter
En säkerhetsmässig aspekt på vulkanaskan är om helikoptrar också blir strandade. Inga ambulanshelikoptrar, ingen sjöräddning, ingen skogsbrandsbekämpning som i Sverige sker med helikopter. Utomlands kan den ske med flyg, som redan är strandsatt.
Visst ambulansflyg med flygplan upphör dock, inklusive snabba transporter av transplantationsorgan mellan länder, vilket redan med nuvarande dygnslånga stopp kan få dödliga konsekvenser.
Finns även en del relaterad flygning, som det frivilliga skogsbrandsspaningsflyget och även en del metereologiskt flyg.
Försvarets incidentberedskap
Med strandsatt flyg upphör försvarets incidentberedskap. Vän av ordning påtalar förstås att ingen kommer kränka vårt luftrum när allt flyg är strandat. Visst är det så, men eftersom Sverige idag bara har ett begränsat antal flygbaser så kan dessa pga askan vara utslagna, medan andra delar av landet är flygbara. Det blir i så fall fritt fram för främmande makt att kränka territoriet. Pröva lär man iaf göra.
Det andra är att det blir svårt att identifiera okända fartyg. Inget flyg att skicka ut för att göra identifikationer, och i extremfallet kan man tänka sig en möjlighet för piratverksamhet liknande Arctic Sea. Gäller inte bara i Sverige.
Afghanistan, Israel och Irak
Nu kan jag inte uttala mig om hur långt askan kan blåsa och om man tids nog måste stänga ner flyget även på långt håll från Island. Kan det bli så får det konsekvenser för oroshärdar, speciellt där det förekommer assymetriska konflikter. Exempelvis Afghanistan, Israel och Irak. Flyget blir helt enkelt strandat, och med det flygstöd av marktrupper, vilket radikalt förändrar hela konfliktbilden. Effekten blir minst i fallet Israel/Palestina, där det rör sig om små områden, men i speciellt Afghanistans oländiga terräng skulle ett flygförbud ge konsekvenser.
Blir även helikoptrar strandade så försvinner möjligheterna till snabb casevac och medevac, och med strandat flyg kan inte sårade evakueras till sjukhus utanför området.
Redan idag får ett flygförbud i Europa konsekvenser. Trupper, materiel och förnödenheter som idag transporteras till regionerna med flyg får helt enkelt vänta. De svenska förbanden och materielen i Afghanistan transporteras uteslutande till och från regionen med just flyg, och de transporterna drabbas alltså redan idag. Något realistiskt alternativ för transporterna finns inte även om transporter in och ut ur landet delvis sker landvägen så har mycket flugits in till flygplatser runt Afghanistan för att ta den sista biten på väg. Utan flyg ligger Afghanistan rätt dåligt till utan järnvägar eller hamnar, och med en ganska tveksam vägbaserad infrastruktur.
EU
Skattefrälset i Bryssel får det tufft att ta sig hem i helgen. Tänk Finland. Cypern. Malta. Portugal. Irland. Eller ens Sverige. Att ta sig Bryssel-Stockholm med tåg kräver sin resenär.
EU:s politiska arbete med ordförandeländer och toppmöten och en massa onödigt flyg skulle frysa inne. Och ifall en akut säkerhetspolitisk situation uppstår som kräver ett extrainkallat möte för ministerrådet, så går det inte att ordna utan flyg. Frågan är om möjligheten till fjärrkonferenser ens övervägts inom EU, och kan man hålla möten via videokonferenser etc så är det dags att sätta stopp för slöseriet med en massa resor även när flygsituationen normaliserats igen.
Iaf så kommer politiska beslut att fördröjas, och i en akut säkerhetspolitisk situation kan konsekvenserna bli mycket allvarliga.
Peak oil
Hela flygstoppet kan ses som ett intressant test av hur samhället kan fungera några år efter peak oil, i takt med att flyget blir det första att drabbas pga skenande bränslekostnader. I det fallet rör det sig dock om en successiv nedtrappning, och inte plötslig, så det blir bättre utrymme för anpassning. Men vi får en liten försmak.
Avslutning
Man kan tänka sig en lång rad andra direkta och indirekta konsekvenser, men ovanstående är ett axplock vid längre störningar, eller även kortsiktigt om helikoptrar också blir stående.
Ett stort problem är att ingen vet hur länge effekterna kvarstår, och eftersom förträngning är första reaktionen så kommer man inte ta några åtgärder. Man kommer sitta på flygplatsen istället för att söka andra vägar. Myndigheter kommer tro att det hela går över fort osv. Och dessutom hela problemet försvinna dagen efter man faktiskt tar kostnader för långsiktiga åtgärder, vilket innebär ett visst motstånd mot att agera.
Återigen är det värt att notera att ovanstående är tankeexperiment, jag säger inte att vulkanutbrottet eller vindriktning blir långvarigt. Men blir det det, kombinerat med vindriktning så kan vi få se rätt allvarliga konsekvenser. Frågan är om det alls finns planer för att hantera situationen. Har t ex försvarsmakten ens tänkt tanken att flygtransporterna till Afghanistan kan upphöra och gjort upp alternativa planer?
Samhället är sårbart, och bygger på att allt fungerar som det skall. Flygstopp kan få mycket allvarliga konsekvenser, värre än att turister och affärsresenärer blir strandade i till en början dagar, men det kan röra sig om veckor eller månader. Kan vara en idé att se över om det går att transportera sig på annat sätt.
Utrikesminister Carl Bildt har iaf drabbats, och på regeringskansliet och utrikesförvaltningen har iaf börjat jobba på hur man skall hantera situationen om den blir långvarig. Bildt har iaf inte bara suttit och hoppats på att det skall gå över, utan initiativrikt omedelbart bytt till andra transportmedel än flyget, men hade det handlat om större avstånd hade det likväl blivit problem.
Lite mindre allvarligt så drabbas t ex idrottens onödiga flygande av spelare och funktionärer hit och dit.
Flute har förstås skrivit om det hela, och Ylven är strandad i Frankrike.
När det gäller själva Island så är det som alltid den överlägsna Islandsbloggen som gäller.
16 kommentarer
Trafiken till och från plattformar och riggar i Nordsjön stoppade redan igår. Inte ens shuttling, dvs. helikoptertransporter inom ett oljefält är aktivt.
I Finland strejkar de på flygplatserna. Endast strejkvakterna finns på de på grund av aska övergivna flygplatserna./Oppti
Är helikoptertrafiken stoppad generellt så får man hoppas att inga katastrofer inträffar. Även många svenska trafikolyckor förs till sjukhus med helikopter.
Arctic sea heter båten som blev kapad, inte Arctic star.
Tittar man på http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271398735.png
kan man se att SFC till FL200 är stängd för trafik(Surface till 20000ft). Dock är FL200 till FL350 öppen för trafik. Man kan tänka sig att när molnet kommer variera beroende på vindar och att man kommer kunna starta vissa dagar gå upp till säker flyghöjd och landa där det är säkert.
Givetvis kommer det bli stor påverkan på trafik men att inget flyg kommer gå är nog långsökt. Kan tänka mig att frakttrafik kommer prioriteras för att hålla industrier igång.
Dessutom tar man nog nu det säkra före det osäkra men ju längre detta pågår kommer man nog minska sina säkerhetsmarginaler och flyga där det bedöms som säkert.
Mina spekulativa kommentarer till en intressant artikel!
Det jag menade men blev lite rörigt i förra inlägget var att även om molnet ligger över Sverige så kanske det är möjligt att starta från England (SFC-FL200 grönt) gå upp till hög höjd över Sverige(SFC-FL200 röd) och landa säkert i Finland där det också är grönt (SFC-FL200).
Jag funderade också över det – säg att utbrottet varar – men samam intensitet – som det förra – dvs ca 18 mån…
Jag tror vi relativt snabbt kommer se ett antal anpassningar:
1. Flygtillverkarna får i uppgift att undersöka hur mkt/vilken densitet ,höjd, temperatur osv som funkar att köra motorerna, kort eller lång tid i – och vilka konsekvenser det kan få – nu stoppar man allt tillfälligt av säkerhetsskäl eftersom det har hänt att jetmotorer slutat funka pga askmoln: Om det går längre tid kommer man troligen undersöka mer i detalj hur tjocka moln man klarar av osv
2. Mer markbaserad trafik – inte minst kommer resenärerna söka sig till det för kortare sträckor eftersom det troligen är pålitligare.
3. Militär och nödflyg kommer troligen få köra lite "närmre" gränsen – när man väl undersökt var dom går.
4. Mer detaljerade och oftare uppdaterade rapporter om var/hur man kan flyga kommer införas istället för totalstopp eller totalt ok.
Så troligen: intiala konsekvenser förseningar och stop – senare marginellt fördyrat flyg och ngt fler marktransporter samt eventuellt ett ngt minskat resande ett par månader iaf…
/K
Japp, det första jag undrade över när vi stängde ner flyget var, happ, hur påverkar det här ekonomin ?
Återstå och se, men blir det långvarigt kommer vi nog inte få en så "kraftig" återhämtning som borg hoppas på.. men nu har han iaf något och skylla på när hans önske kalkyler inte faller på plats.. 😛
Propellerplan (ej turboprop) borde väl fortfarande fungera?
Är lite nyfiken, är det teoretiskt möjligt att flyga utan olja? Jag förstår den säkerhetsmässiga invändningarna mot att använda t.ex plutonium. Men är det teoretiskt möjligt? Ryska isbrytare änvänder ju t.ex inte olja.
Shit du kan allt, även om aska.
Anonym kl 14.49:
Här är ett fungerande solcellsdrivet flygplan:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article757473.ece
Ganska likt segelmodellplanet Höken som jag byggde när jag var grabb.
Det finns även trampflygplan.
Enligt en artikel i SvD igår är det bara enstaka matvaror som fraktas med flyg. Sparris från Peru och anant livsnödvändigt. 1% att totalvolymen, resten går med båt, så vi slipper nog vara hungriga i alla fall.
Finansministern är nog lite missnöjd över att han inte fick odelad uppmärksamhet vid budgetpresentationen.
Hur länge håller flygbolagens välvilja för återbetalning och ombokning? Vem blir först med att säga Force Majeure?
Börskurserna för flygbolagen har fallit igår och idag.
Påverkar det här vetepriset? Eller är människan helt frikopplad från naturen?
Man blir lite mörkrädd när man läser om supervulkaner på Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Supervulkan