444
Det kanske inte är så överraskande att de kära läsarna tycker att peak oil är värst av de olika kriserna vi står inför, eftersom jag skriver väldigt mycket om detta och alltså drar till mig läsare som tycker likartat.
Kanske är det mer intressant att konstatera att bland övriga läsare så ser man inte längre finanskrisen som ett speciellt allvarligt problem, utan skuldkrisen är värre. Endast 13% uppfattar klimatförändringar som det allvarligaste problemet.
2 kommentarer
Det märkliga är att efter Peak Oil sannolikt passerades 2008 tycks det som om biltillverkarna helt plötsligt (surprise)lyckats lösa det eviga problemet hur man gör bilarna mer bränslesnåla. Detta efter att alla bilar oavsett storlek dragit i intervallet 0,8-1,2 l/mil de senaste hundra åren.
En Ford Anglia från 50-talet drog mindre (kring 0,5-0,6) än en modern "snål" VW Golf.
Men sedan ett par år tillbaka (typ 2008) börjar bilarna MÄRKLIGT NOG regelmässigt dra kring halvlitern, och flera är nere i 0,3-0,4. Den enda bil som klarat det tidigare är VW Lupo 3L, som inte togs fram officiellt, utan mer eller mindre på fritiden av några ingenjörer som avskedspresent åt en hög VW-chef som gick i pension.
Slump?
Någonting säger mig att den totala bilflottan alltid kommer att dra ungefär lika mycket bensin som den totala oljebranschen kan leverera…
@Anonym
Liten korrigering där är väll att det borde stå fordonsflottan inkl. flygplan, båtar och lastbilar.
Sticker priserna ytterligare så kommer vi säkerligen få se andra fordon, dagens alternativ innebär ju i så gott som samtliga fall att vikten på fordonet är 50-100gånger vikten på passagerarna. Personligen gissar jag på en kombination av linbana/räls/maglev/maglevtunnel där man som förare inte kan påverka annat än rutten och där resten sköts med automatik. vikten gissar jag på landar på 1-2ggr vikten på det som skall transporteras. Borde klippa energibehovet för persontransporter med åminstonde en nolla.
(orsaken att jag tror på tunnlar för maglev är helt enkelt för att då kan man minska luftmotståndet enormt och minska vibrationer etc. som detta orsakar vid höga hastigheter.
Om man tänker vilka hastigheter som en upptrimmad mopedmotor klarar av att komma upp i så inser man att det inte behövs mycket om man optimerar underlaget.
Flyg för persontransport om man inte skall över större hav tror jag jag kommer försvinna och på sikt även det över hav så fort man bygger en transatlantisk tunnel (som mycket väl kan "flyta" på något hundratal meters djup.