Tydligen byggs det nya vägar som aldrig förr i Sverige nu. Tyvärr får väl sägas.
Tids nog kommer vägarna att gapa tomma i takt med att bilkörandet minskar nu efter peak oil, och även pga den över tiden varaktiga nedåtgående ekonomiska tillväxten som brist på energi kommer medföra.
Kvar kommer asfaltsvägar vara, som tagit produktiv skogsmark och jordbruksmark i anspråk, mark vi kommer behöva allt mer i framtiden när oljan skall ersättas.
Det enda som kunde vara mer idiotiskt vore att bygga ut våra flygplatser.
Men istället för att satsa pengarna på en hållbar framtid, som också hade genererat jobb – miljarder som miljarder – så bygger man nu vägar. För den stressade moderna människan är målet allt, resan inget, och van att kunna bläddra mellan tjugo kanaler om något tråkar ut, så skall man bränna i hög fart genom ett opersonligt och trist landskap på raka vägar.
Mer om det i ett blogginlägg senare idag.
Nu skall jag ut och slå bort örnbräken och veketåg ur en betesäng utan särskilda värden, något som ger mig via EU:s miljöstöd ger mig en timpenning på drygt 100:- SEK per timme ex moms och före skatt och egenavgifter. Eller EU-bidrag som förståsigpåarna kallar arbete för 100:- i timtaxa (ca 50:- kvar efter skatter och egenavgifter, motsvarar en bruttomånadslön på ca 10 000:- vid heltidsarbete). Sedan blir det vändning av hösträngar.
7 kommentarer
Det finns inget som tvingar Dig att ta emot EU's miljöstöd, och sedan arbeta mot låg ersättning.
Tvärt om borde Du göra Dig fri från ett i längden ohållbart system, och arbeta med något som efterfrågas på riktigt och alltså ger en hög ersättning.
Att flyga sträckan Malmö-Stockholm kräver 3 km vägbana. Åker vi bil samma sträcka kräver det 600 km vägbana. Är detta betydelselöst ur miljösynpunkt?
Du har nog inte förstått så mycket om peak oil. Det kommer inte finnas bränsle till de där flygplanen om kanske 10-15 år
Bra med nya vägar, men ännu bättre vore det om man kunde underhålla befintliga vägar bättre istället för att låta dem förfalla som man gör idag.
Också skogsägare
Anonym, jag gnäller inte över låga miljöstöd. Dessutom har jag en bättre skattesits än 50%, mindre än 30% blir utfallet för egen del, men så har inte alla. Får skriva mer om EU-stöden i ett separat inlägg tror jag.
Också skogsägare, vet inte om man budgeterar in den ökade underhållskostnaden alla nya vägar medför… Antagligen inte, vilket skulle förklara det dåliga underhållet av vägar "off the beaten track". Mer om det i ett separat inlägg.
Ha ha, roligt att du skriver om detta just idag. Igår var jag ute och träningscyklade en sväng och tänkte att det var väldigt många vägar (som jag vet anlades för bara några år sedan) som av någon anledning gjordes om igen.
Detta är visserligen inne i stan (inte mycket mark för att odla träd ändå) men det intressanta är att just bilvägar alltid prioriteras.
Som cyklist hänvisas man till en grusväg vid sidan om medan bilister ofta får en tillfälligt asfalterad väg. Tänk om man istället gjorde tillfälliga vägar som kräver att man har en terrängbil för att komma fram? Så är det ju tyvärr för cyklisterna.
Personligen tycker jag att man borde bygga fler cykelvägar som är lämpade just för effektiv cykling, alltså utan biltrafik och gärna övertäckta. Det tror jag skulle vara en mycket mer långsiktig investering. Minimerar man vindmotståndet går det ju nämligen väldigt fort att cykla, även om man inte är så tränad.
man kanske kommer att återvinna oljan i asfalten i framtiden 🙂