Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagen. Obesitasmedicinjätten Novo Nordisk rasade efter att deras prognoser på ökade vinster sänkts. Svensk BNP steg i juni med en årstakt på en procentenhet, men ekonomin är alltså fortfarande kvar i lågkonjunktur till ingens överraskning.

Stockholmsbörsen steg igår med +1.02% för OMXS30 och +0.70% för OMXSPI. Kronan ligger på 9:65 SEK för Förenta Staternas dollar och 11:14 SEK för euron. Guldpriset hittas på 1 031:- SEK per gram.
Anmärkningsvärt igår var raset för den danske börsjätten Novo Nordisk, som stängde ner -23.11% på en sänkt prognos över vinstökningarna som obesitasläkemedlet Ozempic var tänkt att ge, men överlag är det sommar och tomt med ekonominyheter som känns relevanta att nämna på bloggen. Just gällande Ozempic så har ju Ozempicansikten börjat bli en grej där olika redan hälsosamma kändisar nojat över sin vikt så mycket att de nu ser ut som gående skelett, inte för att de uppvisat det som anses vara disciplin och prestation genom att äta lite och tråkig mat samt motionera, utan för att de tagit en spruta mot ett problem de inte har. Nu är obesitas ett stort hälsoproblem och Novo Nordisk ska som sagt öka sina vinster även framöver, bara inte lika mycket som tidigare tänkt, och förhoppningsvis går medicinen till de som faktiskt behöver den istället för de som inte gör det.
I USA gick S&P-500 +0.02% och NAsdaq 100 +0.36%. Bäst inom FANANGST var Tesla med +3.02% där inget verkar rå på bubblan och sämst gick Netflix med -0.50%.
Borta i de asiatiska tidszonerna är utvecklingen blandad under morgonen. ASX 200 +0.65%, Hang Seng -1.43%, KOSPI +0.73%, Nikkei 225 -0.14% och Straits Times -0.49%.

Svensk BNP steg med 1.0% i årstakt i juni och 0.9% under andra kvartalet enligt SCB:s preliminära BNP-indikator, vilket är helt i linje med t ex regeringens nya sänkta reviderade prognos om +0.9% på helåret 2025. BNP-indikatorn avser dock förändringstakten juni 2025 jämfört med juni 2024 och Q2 2025 vs Q2 2024 och avspeglar därmed inte helåret, men det är en bra indikation på att regeringen nu är korrekt ute i sina prognoser.
Höstbudgeten 2024 baserade sig dock på fantasisiffror, och det återstår att se vad för fantasisiffror man snyter fram i höst inför höstbudgeten som ska finansiera valfläsken som ska rädda Tidölaget kvar vid makten via riksdagsvalet nästa år.
Iaf så är Sverige kvar i en seg lågkonjunktur, men svensken älskar att gnälla så det är som det ska vara.
Just det, det är någon tsunami i Stilla Havet också, och igår skulle det regna i Stockholm så SMHI gick ut med en vädervarning då känsliga stockholmare inte kan hantera nederbörd, så fick vi med lite hackande på huvudstaden som slutkläm härifrån Sjuhärad och Sverige regnigaste plats utanför fjällen.


