I Ulf Kristerssons regeringsförklaring lades det fram att typgodkända villor, sk Sverigehuset, ska få byggas bygglovsfritt och att slutligen strandskyddet ska lättas på för att inte omfatta anlagda pölar, diken eller sjöar mindre än en fotbollsplan.

Ulf Kristersson sade bland annat i regeringsdeklarationen (dvs vad regeringen ska syssla med närmastse året):
“Många människor drömmer om att bo i småhus. Regeringen vill göra den drömmen möjlig för fler och har bland annat tillsatt en egnahemskommissionär. Förslag tas fram för att skapa typgodkända småhus som är bygglovsbefriade, kallade ”Sverigehuset”.
[…]
Regeringen planerar även att lägga fram förslag om liberalisering av strandskyddet, så att fler kan bo nära våra vackra vatten.”
Miljöpartiet går förstås i taket, särskilt som SD tar på sig äran för det hela med Sverigehuset.
Naturligtvis får man inte bygga Sverigehuset var som helst. Rimligtvis är tanken att man på en avstyckad småhustomt (=tomtmark godkänd för att bygga en villa på) ska få bygga typhuset utan att behöva ytterligare bygglov. Fånigt att behöva betala för att granska ritningar på ett standardhus igen och igen land och rike runt. I övrigt ska förstås begränsningar i eventuell detaljplan gälla, t ex gällande husfärg eller storlek på husen.
MP är bara sura för att de själva inte lade fram detta förslag under åtta år med regeringarna Löfvén/Andersson. Och nej, även om namnet är “Sverigehuset” så var detta förslag faktiskt inte rasism, även om det kommer från SD. Plötsligt händer det.
Rimligtvis blir Sverigehuset ett antal typgodkända en och en halvplansvillor på säg 150 m2, med kök, vardagsrum, badrum, tvättstuga och ett sovrum på markplan, och allrum, badrum och tre sovrum på övervåningen. Uppvärmningen blir med luft-vattenvärmepump som också är tillståndsfri då den inte kräver brunnsborrning. Huset blir ett trähus med stående fasad och klimatanpassad utstickande taktfot med klassiskt lutande tak för att hantera det svenska vädret, och beläggs med takplåt eller takpannor av samma anledningar, och inte papp. Det finns hundratusentals liknande hus i Sverige redan och i själva verket bestod det så kallade Miljonprogrammet mycket av att man rullade ut villamattor med identiska småhus i hundratals i samma villaområde.

Vill inte en kommun att det ska byggas Sverigehuset någonstans, så tillåter de inte avstyckning av småhustomter. Enkelt. Likt för t ex friggebodar och Attefallshus har man rimligtvis också regler om minst 4.5 m till tomtgräns och mellan byggnader av brandskyddsskäl osv.
Kommer då husen bli billigare? Svaret är ett rungande nej. Det enda som blir billigare är bygglovskostnaderna, inklusive kvalitetsansvarig, slutbesiktning mm. Istället kommer kommunerna lägga på det man tidigare drog in på att granska standardhusritningar på dyrare tomtpriser. Det blir inte billigare, bara enklare att bygga. De flesta villor är redan idag fabrikstillverkade modulhus. Villor som inte är Sverigehuset blir alltså dyrare när kommunerna höjer tomtpriserna men bygglov fortfarande krävs. Det är förstås socialistiskt bra, då den som vill bygga ett flådigare hus än Sverigehuset alltså för ökade kostnader och får skylla sig själv.
Men för många småkommuner utanför storstadsområdena blir det ett lyft, då dessa kommuner inte har egen fast anställd bygglovsgranskare, utan använder konsulter till detta då man inte får tillräckligt med bygglovsansökningar för att kunna finansiera en heltidstjänst. Miljöpartiet får gärna förklara varför exakt samma husritning ska granskas för bygglov tusentals gånger?

Efter minst åtta år av tjat om liberaliseringar av strandskyddet ser nu även det alltså att genomföras det kommande året.
Det handlar dock inte om att exploatera våra kuster och sjöar, utan det förslag som jag vet ligger tar bort diken, småpölar och dammar som anlagts sedan 1970 (eller ngt sådant) från strandskyddet, samt sjöar mindre än drygt en fotbollsplan (en hektar, en fotbollsplan är 0.7 hektar).
Idag kan en granne anlägga en damm på sin tomt och därmed drabbas hela grannskapet av strandskydd. Ett dike där det bara syns vatten på hösten gör att flera kilometer långa sträckor får strandskydd osv. Och en massa små pölar hindrar friluftsliv och byggnation när man inte ens får dra vägar eller anlägga gångstigar inom 100 – 300 m från dem. Resultatet är att svenskarna faktiskt ser mycket mindre vatten än vad vi borde. De flesta sjöar är gömda i våra skogar och inte ens en miljöpartist har någonsin besökt dem, då det inte går att gå fram till dem i stadsskor och stadsklädsel utan det krävs rejäla terränggående kängor samt slitstarka kläder som inte rivs sönder när du ska försöka ta dig fram genom skogen som växt igen för den inte får gallras pga Miljöpartiet.
Inget som i allmänhetens ögon uppfattas som en sjö eller kust kommer exploateras via liberaliserat strandskydd. Småvatten, diken och nyanlagda dammar däremot. Riktiga sjöar kommer fortsätta vara otillgängliga för allmänheten och kräva strandskyddsdispens om du vill måla om huset eller lägga en grusgång från parkeringen till ytterdörren.
För övrigt lade S+MP+C ett i princip identiskt förslag själva om strandskyddet, nu när de spelar prinsessan på ärten, men förslaget hann inte genomföras innan samarbetet S+MP sprack.









