Latest in NATO
Ryssland hotar nu Sverige om Sverige går med i NATO. Som respons visar Margot Wallström på sin (in)kompetens och hävdar att Sverige är alliansfritt. Vilket är fel, då vi är medlemmar i EU och skrivit på och ratificerat Lissabonfördraget.
Kremls nyhetsbyrå TASS skriver att alla länder har rätt att bestämma sin egen säkerhetspolitik, men hotar sedan Sverige om vi går med i NATO.
“We have repeatedly said that the choice of the national defense and security strategy is an internal and sovereign affair of each state.” – Maria Zakharova, talesperson för ryska UD
Ovanstående mening kan alla kremlins läsa om och om igen. Alla länders försvar och säkerhetsstrategi, inklusive NATO-medlemskap, är en suverän fråga för respektive land. Säger ryska utrikesdepartementet. Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ungern, Rumänien och hypoteteiskt Ukraina, Georgien, Finland och Sverige har alla rätt att enligt ryska UD själva gå med i NATO eller vara medlemmar i NATO.
Därmed kan kremlins sluta tjata om “NATO:s expansion”. Enligt Kreml får alla länder göra precis som de vill.
Dock väljer Ryssland sedan att hota Sverige. Tidiga översättningar innehöll hårdare formuleringar, som “vedergällning” (eng retaliation). Nu är den officiella översättningen som följer:
“Sweden’s admission to NATO would have military-political and foreign policy consequences that would require necessary response steps from the Russian side.”
Tydligen anser Ryssland att det finns problem för dem om Sverige går med i den demokratiska och ömsesidiga militära försvarsalliansen mellan världens ledande demokratier. En allians där allt sker i samråd och konsensus, och inget enskilt land kan tvingas till något om inte ett annat land åberopar artikel 5 när de blivit angripna på eget territorium norr om Kräftans vändkrets. Och även då är det upp till medlemsländerna att själva avgöra vilken militär hjälp de skickar.
Man kan och bör fråga sig hur exakt svenskt territorium utgör ett hot mot Ryssland. Snarare handlar det om att svenskt territorium inte proaktivt kan besättas av Ryssland för att agera buffert vid en konflikt med NATO, t ex genom den numera klassiska hypotesen om en landstigning eller landsättning på Gotland. Med NATO-medlemskap blir det ett artikel 5-fall och drar igång ett fullt krig NATO-Ryssland, dvs Gotland kommer inte angripas från ryskt håll alls.
Utrikesminister Margot Wallström går till motangrepp. Inledningsvis korrekt, men hon avslutar med en lögn. Eller så är hon helt enkelt inkompetent, och man ska inte förmoda illvilja där inkompetens kan vara en förklaring.
“Det är oacceptabelt med hot från Ryssland. Vi bestämmer själva över vår utrikes- och säkerhetspolitik. Vi är militärt alliansfria.” – Margot Wallström, Sveriges utrikesminister
Sverige är medlem i EU. Sverige har skrivit på och ratificerat Lissabonfördraget. Det innebär att vi inte kan vara neutrala vid kris eller konflikt, utan ska bistå övriga EU-länder på lämpligt sätt. Det inkluderar Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Varav de sista fyra är NATO-medlemmar. På samma sätt är samtliga EU-länder skyldiga att bistå Sverige vid kris eller konflikt.
Svensk neutralitet vid kris eller konflikt i vårt närområde existerar inte längre, även om vi inom Lissabonfördraget, precis som inom NATO, själva avgör nivån på stödet.
Möjligen kan man fokusera på ordet militärt i Wallströms uttalande. Men Lissabonfördraget inkluderar möjligheten till militärt stöd, men samtidigt står det att NATO utgör den primära ramen för militärt försvar.
Men framför allt är lögnen om alliansfrihet och neutralitet en lögn riktad mot svenska folket, där rödvinskulturvänstern ska fortsätta invaggas i att året är 1973, så det passar deras verklighetsuppfattning om Ryssland som den store gode kommunistiske sovjetiske frälsaren och inte den nationalfascistiska diktatur det faktiskt handlar om.
Sedan har vi just ingått ett försvarssamarbete med Finland, där Finland ska kunna använda svenskt territorium vid angrepp på landet, t ex svenska flygbaser. Att då påstå att vi är militärt alliansfria är förstås en ren lögn.
Vad vi tar med oss från denna historien är att ryska UD säger att alla länders försvars- och säkerhetspolitik är deras suveräna rätt. Så kan kremlins sluta tjata om att demokratier förstås vill vara med i NATO. Det får de enligt Ryssland, men det är inget nytt, Ryssland har rent av skrivit på avtal om detta 1997 så det finns på svart på vitt.
SOM: Inte ens (mp):s väljare vill nedrusta – (v) och (sd) har de Kremlvänligaste väljarna
Göteborgs Universitets SOM-instituts Ulf Bjereld och Karl Ydén har publicerat en ny opinionsrapport i försvarsfrågor. I den framgår att inte ens Miljöpartiets väljare stöder en nedrustning av svenskt försvar längre och att (v):s och (sd):s väljare är de Kremlvänligaste väljarna. NATO-stödet hos svenskarna är också starkare än någonsin.
Rysslands invasion av Krim och sydöstra Ukraina har fått den svenska försvarsopinionen att ändra sig kraftigt när svenska folket vaknat upp till den verklighet de, våra journalister och våra politiker länge mörkat. Dock vände opinionen i t ex NATO-frågan redan 2013, där t ex den ryska påsken antagligen hade stor påverkan.
Endast 24% av Miljöpartiets väljare vill nu se en nedrustning av svenska försvaret, mot 18% av svesnkarna i stort. Mest försvarsvänliga är Centerpartiets väljare, där endast 7% vill se en nedrustning. Det partiets väljare är också de som är mest oroliga över utvecklingen i Ryssland.
Minst oroade över utvecklingen i Ryssland är (v):s väljare och (sd):s väljare. Inget överraskande där, med tanke på hur vänstern hyllar den nationalfascistiska (nafiscter) regimen i Kreml och hur (sd)-väljarna hyllar den samma på Internets olika forum.
Dock är fortfarande majoriteten av dessa partiers väljare oroade, men oron är alltså lägst bland de partier där man hittar flest putinister. Vilket stämmer väl överens med empiriska studier på Internet.
![]() |
| Väljare oroade över utvecklingen i Ryssland 2008 – 2014. SOM har bara ställt denna fråga dessa år. Rimligtvis var 2008 med på grund av den ryska invasionen av Georgien, vilket inte var i närheten av att oroa svenska folket så mycket som förra årets invasion av Ukraina. Partier sorterade på Cornu-skalan. |
Förändringen i opinionen kan sägas vara massiv. Återstår för politikerna att anpassa sig till väljarnas vilja, vilket man kan se på senaste försvarspropositionen.
Svenska folket är också på väg att vända i NATO-frågan. Som helhet är man fortfarande negativa, men motståndet har minskat rejält 2013 – 2014, och stödet ökat ordentligt, efter att under hela perioden 1994 – 2012 varit i princip ett linjärt brus. Fortsätter läget förvärras kan opinionen slå om till att fler vill söka medlemskap i NATO än inte.
Bland partiernas väljare är NATO-stödet minst hos (fi), (mp) och (v), med 9 – 13% väljarstöd, medan t ex 38% av (sd):s väljare vill söka medlemskap i NATO, trots att detta är tvärt emot det isolationistiska Putinvänliga partiets politik. Detta är alltså ett NATO-stöd som är större än hos svenska folket i gemen. Mest NATO-vänliga är man dock i (m) och (fp) där 47% respektive 50% av väljarna vill söka medlemskap i NATO mot 31% av svenska folket.
NATO-opinionen slog dock redan om 2013.
Ni hittar hela rapporten från SOM-institutet som PDF här. En påminnelse om att Ryssland alltså är en nationalfascistisk diktatur på en nivå värre än Vietnam, Kuba och Vitryssland är som alltid på sin plats. Kanske är det därför sverigedemokratiska och vänsterpartistiska väljare drömmer om Ryssland?
Det blir mycket intressant att se hur opinionen utvecklas under 2015. SOM uppmärksammar att bloggrannarna Carl “Wiseman” Bergqvist och Niklas “Skipper” Wiklund numera är kolumnister i media, samt en tidnings rekrytering av en journalist och att försvars- och säkerhetspolitik nu klivit upp som något som faktiskt diskuteras i media. Endast om Ryssland backar undan, både med sin retorik och sitt angrepp mot Ukraina lär opinionen ändras. Men Ryssland kan inte backa, då diktaturen i Kreml då tappar anseende och stöd, då de är helt beroende av att måla upp utländska hot.
I den oplanerade ryska beredskapsövningen i mars (eng snap excercise) övade Ryssland invasion av Gotland, Åland, Bornholm och Nordnorge rapporterar Centre for European Policy Analysis (CEPA) i en ny rapport om det säkerhetspolitiska läget i Östersjön. Rapporten heter The Coming Storm och finns i sin helhet som PDF här.
CEPA skriver i rapporten:
“Much larger exercises in March, involving probably 33,000 troops, took place in response to a notional Western attempt to create a “Maidan” uprising in Moscow. The scenario included the speedy seizure of northern Norway, the Åland islands (demilitarized Finnish territory, populated by Swedish-speakers), the Swedish island of Gotland and the Danish island of Bornholm. If carried out successfully, control of those territories would make it all but impossible for NATO allies to reinforce the Baltic states.”
Ryssland övar alltså direkt angrepp mot såväl “neutrala” Finland och Sverige, liksom NATO-länder som Norge och Danmark. Svensk neutralitet är alltså inte ett skydd, utan krigsplaneringen, rent av krigsövningarna, inkluderar angrepp mot just Sverige. Värt att notera är dock att övningen antagligen i stort var en kaderövning, dvs där man övade ledning, kommunikation och beslutsvägar. De förband som övades skarpt var främst norra flottan och markförband på Kolahalvön, dvs delar av det som skulle angripa Nordnorge.
De inblandade trupperna i skarpt läge skulle vara långt mer än 33 000 man, snarare ett antal 100 000 man, inklusive logistik, luftförsvar, flyg, flotta och markförband. Vilket Ryssland har stående i de berörda områdena här och nu. Enbart mot Nordnorge skulle sannolikt långt mer än 33 000 man sättas in vid ett snabbanfall, även om de stående brigaderna på Kolahalvön mer är 15 000 man. Men det är bara de operativa manöverförbanden på marken, boots on the ground. Tillkommer artilleri, flyg, flotta, logistik mm.
Man påminner också om att Ryssland i juni med skarpladdade kryssningsrobotar övade en attack mot Danmarks motsvarighet till Almedalsveckan, Folkemødet på Bornholm.
“Earlier, in June 2014, Russia mounted a dummy attack, using planes armed with live missiles, on the Danish island of Bornholm just as 90,000 guests—in effect the country’s entire political elite—were visiting the island for the Folkemødet public policy festival. Had the attack actually taken place, Denmark would have been decapitated.”
Vi får väl se vad ryssarna hittar på under Almedalsveckan, som börjar nästa vecka. Ska vi gissa på upprepat svenskt gnäll över ljudbangar från den svenska incidentberedskapen?
Ryssland övar alltså angrepp på grannländer, inklusive Sverige. NATO övar bara fredsbevarande operationer eller försvar av de egna medlemsländerna. Det är uppenbart att neutralitet inte skyddar Sverige, lika lite som den skyddade Georgien eller Ukraina.
Svensk neutralitet underlättar för den aggressiva diktaturen Ryssland, men skyddar inte Sverige. De som vill att vi distanserar oss från övriga västerländska demokratier och gör som diktaturen Ryssland önskar går Rysslands ärenden, oavsett om de som avlönade eller utpressade ryska agenter är medvetna om detta, eller om de är nyttiga idioter. Svensk säkerhet kan bara byggas i samarbete med andra demokratier bland grannländerna och övriga europeiska demokratier, där de flesta är med i NATO. Det är också intressant att notera att rysk planerad och övad reaktion på en demokratirörelse i Moskva kan vara att anfalla grannländer…
Fascistkramande putinister och deras svans av nyttiga idioter samlas idag för en demonstration utanför Riksdagen klockan 15. De hyllar där Ryssland och vill att Sverige ska närma sig den nationalfascistiska (dvs inte nationalsocialistiska) Putinregimen. Samtidigt publicerade Sveriges senaste Moskvaambassadörer en insändare hos en tidning, där de avfärdar Kremlavlönade tidigare ambassadören Sven Hirdmans ryska propaganda. Tillägg: Foton från folkfesten på Kremlmaidan utanför riksdagen hittar ni här.
Putinregimen är som bekant nationalistisk fascisthöger, och Ryssland är en diktatur värre än Kuba, Vietnam och Vitryssland. Detta får bloggaren vänsterbloggaren Anders Romelsjö, aka bloggen “Jinge”, att utlysa en demonstration för att Sverige ska närma sig Putins nationalistiska fascistregim.
“Du som fått nog av påhittade ryska gränskränkningar och mekaniska upprepningar av påståenden om rysk aggression inbjuds att delta.”
Kort sagt, det är inte direkt intelligensreserven som kommer samlas.
Jinge publicerar också diverse lögner, och nämner t ex inte avtalet Ryssland skrivit på som godkänner att vem som helst får gå med i NATO. 1997 godkände Ryssland skriftligen att vem som helst får gå med i vilken allians de vill, inklusive NATO. Allt annat är lögner och rysk psyops.
Rysk psyops och Sovjetnostalgin är alltså stark. Att den underbegåvade vänstern fortfarande tror att Ryssland är vänster visar på en spektakulär dumhet. De borde lyssna på Jonas Sjöstedt (v) som säger som det är, men icke. Istället hyllar vänstern en regim som närmast kan liknas vid Mussolini, Franco eller Pinochet i värderingar och syn på demokrati och mänskliga rättigheter.
“Eftersom denna hirdmanska tolkning alltid lånar tyngd av en referens till hans tjänstgöring som ambassadör i Moskva, vill vi med följande konstateranden markera att man med denna bakgrund också kan nå helt andra slutsatser, uppfattningar som i själva verket är långt mer representativa för pensionerade Moskvaambassadörer än de myter som Sven Hirdman fortsätter att sprida.”
Hirdman var ambassadör fram till 2004 och har sedan dess använts av Kreml för att arbeta för bland annat godkännande av Northstream, och sitter alltså som enda utlänning i styrelsen för Kremls utrikespolitiska institut, tillsammans med ett antal ministrar från fascistregimen, inklusive utrikesminister, samt olika putingodkända oligarker.
“Rysslands huvudsakliga problem i dag är att landet inte har brutit på något avgörande sätt med sitt sovjetiska förflutna, och att ledningen saknar förmåga och intresse att anpassa sig till demokrati och marknadsekonomi. Kreml avvisar globaliseringen och flyr i stället tillbaka in 1800-talets tankevärld vad gäller geopolitisk logik, kulturkonservatism, återupprättande av intressesfärer och ett försök att skapa en zon runt sina gränser av länder som känner sig otrygga, utsatta och beroende av Moskva. I denna strävan spelar information, pengar och korrupt penetration av öppna samhällen väl så stor roll som militära hot.”
![]() |
| Högerextremister i Ukraina,Ryssland, Frankrike och Danmark. Gissa vilket land demonstrationen hyllar respektive kommer baktala? |
Tomas Bertelman, ambassadör i Moskva 2008 – 2012 och Johan Molander, ambassadör 2004 – 2008 var alltså detta. Vilket visar på att Hirdman uppenbarligen är helt ute och cyklar i sitt hyllande av Ryssland och kampanj mot att Sverige ska fortsätta samarbeta med västerländska demokratier.
Mycket läsvärd debattartikel hos en tidning, som säger som det är, inklusive att Sverige redan ses som en NATO-medlem av Ryssland och kommer vid en konflikt Ryssland-NATO angripas.
Ett svenskt NATO-medlemskap skulle tvärt om avsevärt förbättra det säkerhetspolitiska läget i Östersjön och agera avskräckande då undsättningen av Baltikum säkerställs geografiskt, men som jag påtalat tidigare är inte NATO-medlemskap en väg för att slippa svensk upprustning, utan kräver tvärt om en kraftig upprustning av det svenska försvaret, både tekniskt och budgetmässigt, vilket de fd ambassadörerna håller med om. De kan nämligen, till skillnad mot putinister och nyttiga idioter, läsa och ta till sig enkel information.
Om någon läsare vill ta ett foto på den “folkmassa” av putinister som kommer samlas kan det förstås vara roande att se den massiva samlingen av fascistkramande nyttiga idioter. Förhoppningsvis är Säpo där och dokumenterar, då det här handlar om framtida potentiella femtekolonnare vid ett ryskt hybridkrigsanfall mot Sverige. Fast antagligen har det redan börjat och denna demonstration ska ses som ännu en offensiv operation mot Sverige i hybridkrigets tidiga faser.
Vad som vore helfestligt vore om ett gäng riksdagsledamöter från Putinkramarna i Sverigedemokraterna, samt diverse svenska nazister i adekvat utstyrsel anslöt sig till demonstrationen och stödde Romelsjös trams. Fast vatten rinner som bekant av en gås.







