Idag klockan 20:30 (Tradingportalen) meddelar den amerikanska centralbanken Federal Reserve och dess ordförande Ben Bernanke sitt räntebeslut. Att räntan kommer ligga kvar på 0.25% och i praktiken noll är en lågoddsare.
Latest in Federal Reserve
Med gårdagens månadsavslut kan vi nu uppdatera den riktigt långa trenden i månadscharten för OMXS30.
En del tycker teknisk analys är nonsens. De förnekar därmed även existensen av sk stöd och motstånd på börsen, nivåer där många finner börsen övervärderad eller undervärderad och där de tidigare köpt eller sålt och alltså ser möjligheter att upprepa vad de anser är en bra affär.
Titta på nedanstående chart och förneka existensen av stöd på börsen. I det här fallet amerikanska S&P-500.
Med gårdagens besked om att USA skall köra med i praktiken nollränta till åtminstone 2013 så har den amerikanska centralbanken Federal Reserve bekräftat att USA och världen befinner sig i eller är på väg tillbaka mot recession. Man tror dock att samma medicin man försökt sig på tidigare, dvs nollränta, skall lösa några problem. Men åtminstone så kör man inte igång QE3 än, tryckande av pengar för köp av amerikanska statens statspapper, även om det var uppe för diskussion. Men QE2 fungerade inte det heller.
S&P-500 steg naturligtvis, men som jag ser det är det bara den väntade rekylen. Det är nedåt som gäller på sikt, inget annat. Dagschart nedan.
Jag funderar på om det inte är hög tid att fundamentalt gå helt likvid mot börsen, oavsett sektor.