Idag kommer sannolikt amerikanska staten att lägga ner sin verksamhet, undantaget inom t ex försvarsmakten, då republikaner och demokrater i det amerikanska parlamentet inte kan komma överens om en budget. I sig är detta mindre dramatiskt än det låter, då det har hänt många gånger förr. Det finns någon lag som säger att utan en spikad budget, ingen statlig verksamhet.
Latest in Federal Reserve
Föga överraskande höjde den amerikanska centralbanken Federal Reserve inte sin styrränta igår. Detta är ju inget överraskande eftersom man kör två program där man trycker upp 100-tals miljarder USD för att köpa amerikansk statsskuld i syfte att pressa ner räntorna, POMO och QE2.
Detta pressande av nya digitala pengar finansierar för övrigt ca 88% av USA:s budgetunderskott.
En höjning av räntan hade förstås rakt av motsagt QE2.
Nu följer en fundering kring kortsiktig trading i guldet. Det är en fundering, som gärna kan diskuteras, inte ett råd.
Som ni redan vet har tradingklimatet i veckocharten redan slagit om till sälj för guldet. Trenden är alltså hårt nedåt.
Via James Turks blogg, Free Gold Money Report hittar vi följande pedagogiska graf som visar sambandet mellan den amerikanska centralbankens pengatryckande via QE1 och QE2-programmen och hur det amerikanska indexet S&P-500 utvecklats.
För oss som ligger inne i guld och silver, såväl i pappersform som fysiskt så är det förstås bara att tacka och ta emot när amerikanska centralbanken Federal Reserve trycker pengar för att pumpa in på marknaden. Bara förväntningarna på vad som skall ske de kommande åtta månaderna drar upp priserna rejäl.
Naturligtvis är det köpsignaler i både guld och silver.


Medan guldet är på ATH i amerikanska dollar, så är bara silver ungefär halvvägs till forna USD-höjder även om det var speciella omständigheter vid tillfället. Silver är dock en industriell metall i mycket större utrsträckning än guld, och allt viktigare i modern teknologi.
Har man använt någon form av derivat via kapitalförsäkring så har t ex RBS Minilong Guld M, som jag ligger inne i, gått +71% på en vecka. Sedan stängning av handeln igår klockan 17:30 har den fortsatta ej handlingsbara prissättningen ökat ytterligare 10% från ett avslut på 0:81 till nuvarande värdering på 0:89.
Men det där är ett hävstångsinstrument och riskerna är förstås lika stora på nedsidan. Väsentlig negativ tidsfaktor saknas dock i RBS minifutures, nedräkningen ligger på ca 14% på 12 månader, så för kortsiktig trading finns det i princip ingen tidsfaktor alls.
Med ett guldpris på över 1400 USD så tar en ytterligare uppgång i USD på 10% upp priset till nästan 1550 USD, och 20% får oss att nästan nå 1700 USD. Säger inte att så är fallet, men seriösa bedömare talar om 1700-1800 USD innan årsskiftet. Fan trot som vanligt.
För oss som även har lite fysiskt guld så stiger även priset i svenska kronor. Priset är nu återigen över 300:- SEK per gram, närmare bestämt 304:- SEK. Samtidigt finns det en premie om man säljer vissa former av investeringsguld till de svenska guldhandlarna. Liberty Silver betalar drygt 311:- SEK per gram för sydafrikanska Krugerrand och Tavex betalar knappt 311:- SEK per gram. Det är premier på ca 2.3% över spotpriset för att sälja ditt fysiska guld.
Krugerrand är en av de investeringsformer för fysiskt guld som jag rekommenderar, men tydligen är jag inte den enda om efterfrågan är så stor…
Den som kan tänka sig att separera sig från sitt fysiska guld har här en arbitragemöjlighet att sälja fysiskt guld och köpa pappersguld, men det beror som bekant på vad man har för syfte med guldinnehavet. Pappersguld är inte en säkring mot finansiell härdsmälta.