Börserna går blandat i Asien även om de maniska Sydkorea och Japan tokrusar som vanligt. Oljepriset har nu gått under 70 USD och Brent är tillbaka till nivåer innan Operation Epstein Fury och Ebba Busch värsta energikris i världshistorien och Tidölaagets sänkning av bränsleskatten för att fjäska för SD-väljarna, medan kronfallet verkar ta en åtminstone tillfällig paus. Riksbanken höjer risken för att de kommer höja räntan. Om du har aktiverat Googles AI-funktioner tränar tjänsten sin AI på innehållet i dina mail hos GMail, vilket kan inkludera upphovsrättskyddad eller företagskonfidentiell information och värt att notera att om mottagarens e-postdomän kör t ex Google Workspace kan dina skickade mail användas för AI-träning, t ex på bokmanus, även om du själv tackat nej.

Stockholmsbörsen steg marginellt igår med +0.04% för storbolagsindex OMXS30 och +0.24% för OMXSPI. Kronfallet har nu tagit tillfällig paus och USD står på 9:74 SEK medan euron ligger på 11:07. Snacket är väl att börsen ska stiga idag, och att därmed utländsk kapital strömmar in igen. Guldpriset är nere på 1 249:- SEK per gram.
I Europa gick CAC 40 +0.54%, DAX -0.62%, FTSE-100 +0.31% trots premiärminister Starmers avgång och det sjuttioelfte regeringschefsbytet i Storbritannien sedan Brexit sabbade landet, och Euronext 100 gick -0.10%.
Borta i USA haltade börewrna vidare md -0.10% för indexet S&P-500 och -0.43% för tekniktunga Nasdaq 100.
Bland ANGSTFANS gick Tesla sämtst med -1.59% och SpaceX verkar lugnat ner sig och föll mer normala -1.01%. Bäst gick Amazon med +0.07% som enda positiva aktie i gruppen.
Oljepriset är nu nere under 70 USD för WTI och för Nordsjöoljan Brent är priset 72 USD per fat och under nivån den låg på innan USA:s jättebebis Trump fick feeling och inledde kriget mot Iran.
Så trots Ebba Busch utspel om värsta energikrisen någonsin är nu oljepriset allts lägre än innan, men Tidölaget har ovanpå det alltså sänkt bränsleskatterna och verkar inte vilja ta bort de sänkningarna. Detta förstås för att fjäska för SD-väljarna och SD, vars själva definition av manlighet och lycka är att kunna köra bränsleslukande bilar. Allt som är bra för miljön och klimatet är dåligt enligt SD.
Skrämmande att någon fortfarande tror att Ebba Busch är kompetent när hon kommit med sådana fullständigt idiotiska uttalanden som värsta energikrisen någonsin.

Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna med -0.66% fört ASX 200, -1.58% för Hang Seng, men +0.06% för Straits Times i skrivande stund. De maniska Sydkorea och Tokyo går +5.91% för KOSPI och +4.64% för Nikkei 225.

Riksbankens ordförande Thraag höjer sannolikheten för en kommande höjning av Riksbankens styrränta vilket framgår av anteckningarna från senaste räntemötet rapporterar Nyhetsbyrån Direkt. Möjligt att detta är vad som fått stopp på kronfallet, då räntorna är vad som styr valutahandeln. Det hela sades dock den 16:e juni, och det var innan oljepriset återställdes till nivåer från före Operation Epstein Fury.

Som oftast åvnjöt vi Ciscos fantastiska grillmiddag i Almedalen, med fantastisk grillkäk och som alltid intressant sällskap. Bland bordssnacket kom vi förstås in på cybersäkerhet och det kan konstateras att en IT-miljö aldrig kan bli säker och man aldrig når en punkt där cybersäkerhetsarbete kan upphöra. Om inte annat när allt är säkrat så kommer Microsoft med en uppdatering av Windows eller så får man en nyanställning som måste utbildas och säkras, och så börjar allt om igen. Till det kommer förstås mänskliga faktorn och numera även direkt antagonistiska statsaktörer (Ryssland) som utför illvilliga angrepp hela tiden, även mot i eget tycke ointressanta måltavlor.

Sedan får man göra sin riskanalys. Är det värt risken att USA:s regering läser dina mail om du hostar arbetsplatsen på Google Workspace med i princip inga säkerhetsintrång och en upptid som är förmodligen bäst på marknaden, eller är det bättre att hosta e-posten i egen regi men med mycket större risk för intrång av antagonistisk part?


Relaterat så tränar Google sin AI på din Gmail, inklusive hela domäner och företagsverksamheter lagda hos Google Workspace. Man måste se till att de så kallade smarta funktionerna är avstängda för att undvika att konfidentiellt eller upphovsrättskyddat innehåll används för AI-träning. Se instruktioner här.


För mig som författare är detta relevant i allra högsta grad när man utbyter manus med förlaget, agent eller testläsare. Det gör att mina bokmanus kan användas för att träna Googles AI, även för böcker som inte är publicerade ännu.
Inom grundlagsskyddad media kan AI tränas på kommunikation som sker med källor som har källskydd om GMail eller Google Workplace används.
För ett företag, myndighet eller kommun kan alltså även Googles AI tränas på intern konfidentiell information om den går via e-post eller lagras i Google Drive. Detta innebär också en risk för informationsläckage när AI:n kan nyttjas för att få fram denna info.
Nu ska dessa funktioner som normal inställning vara avstängda i EU, men det betyder inte att din mottagare av e-post inte har slagit på dem eller om de ligger utanför EU hade dem påslagna automatiskt. Det räcker alltså inte att du själv stängt av AI-träningen, du måste säkerställa att mottagaren också gjort det.
Du kan inte heller automatiskt veta om någon kör GMail (eller någon annan e-posttjänst som tränar AI på din e-post) då det inte behöver stå gmail.com i e-postadressen när man kan låta hela domäner hanteras av Googles annars mycket tillförlitliga tjänst.
Rekommendationen bör landa i att känsliga dokument aldrig ska skickas via e-post utan andra tjänster ska användas för delning, t ex Proton Drive.
Proton som bloggen kör är ju dessutom klientsidekrypterat, så tjänsteleverantören kan inte läsa innehållet oavsett till skillnad mot i princip alla andra leverantörer, och således inte träna det på AI.
Jag kommer iaf sluta skicka mina manus via e-post, då det öppnar för risken att det sker AI-träning på dem, utan det får bli Proton Drive framöver, dvs en länk och lösenord för nedladdning under en begränsad tid och med klientsidekrypterat innehåll.
Som alltid gäller är det gratis är du själv produkten och med AI ökas detta ytterligare ett steg och risken för informationsläckage ökar via AI-träning förutom att Google alltså snor ditt upphovsrättskyddade material och tränar AI på det. För att inte tala om e-postklienter som sammanfattar dina mail genom att skicka upp innehållet till en molntjänst. Vad är ditt säkerhetsarbete värt när din e-post skickas till tredje part för AI-analys? Även med innehållet i mail som var krypterade för att skydda innehållet. Stäng av AI-funktioner i din e-postklient. Gäller även på din mobiltelefon.
Ej begränsat till Google. Läs det finstilta hos t ex Microsoft och bli inte förvånad om Microsoft tränar sin AI på dina Wordfiler och Excelark eller om andra e-posttjänster gör motsvarande. Facebook tränar garanterat sin AI på dina Messenger-DM och dina foton.
Cisco kör sina seminarier idag torsdag på Mellangatan 27 i Visby med start nu 09:00 och avslutar med att ungdomsförbunden och med det våra framtida makthavare ger sin syn på Molnet, makten och framtiden.
87 kommentarer
Som pedant it-nörd behöver jag påpeka att man kan slå upp mx-record i dns och se vilken operatör mottagarens domän har.
Inte facit. Jag vet mottagare som har en egen e-postserver som bara skickar vidare allt till Workspace, och för 99% av alla så kommer det inte oavsett vara aktuellt att kolla MX.
Hur ofta kollar du upp MX för en domän du mailar till? Hm?
Jag skulle säga att det är ganska vanligt, inte minst i lite mindre företag. Jag sitter nu i ett projekt där e-posten studsar på en e-postserver (som syns i MX) in till google. Vilket jag har full förståelse för, det gäller en liten firma som inte arbetar med IT och har därför begränsat med kompetens på området, de arbetar inte med känsliga uppgifter och google är smidigt och stabilt. Jag skulle nog tro att det över tid skulle vara en radikal försämring i IT-säkerheten om de skulle försöka sig på att göra det inhouse.
Ja, säkerheten är förmodligen högre att låta Google Mail hantera det hela.
Som andra redan påpekat är det inte sanningen, kan vara, men långt ifrån 100% säkert…
Men det finns 1000-tals “dolda fällor”, såna man har kontroll på och såna man inte har.
Det rätt vanligt att marknadsavdelningen har köpt in typ Exclaimer för hantering av epost-signaturer.
Där löser man det genom att skicka eposten till dom för att lägga till/tabort/ändra redan inlagd signatur.
Rätt vanligt att man har ett spamfilter, brukar vara molnbaserat nuförtiden om man inte har en fetish för manuell handpåläggning.
På jobbet har vi helt gått ifrån att använda epost för känsliga uppgifter, funkar liksom inte oavsett hur man konfigurerar det.
Men hur man än fixar och trixar för att det skall bli säkrare har man istället bara adderat till ett nytt lager av o-säkerhet, så nu skickas exempelvis styrelsematerial till en extern boardmanager portal, rätt eller fel? vem vet?
På sista raden är det en förtroendebranch molnleverantörer jobbar i.
Som när Microsoft stängde ner ICC åklagarens epost, hände inte så mycket, men det pratades mycket om det.
Hade det bara varit lite lite större påverkan för “vanligt folk, på vanliga företag” hade vi sett en migrering mot alteranativ i en aldrig tidigare skådad skala…
Detta är bara epost, rätt glad att jag inte jobbar som CISO!
Ähhhh, vi som inte gör något vettigt behöver inte bekymra oss… (apropå “vi som inte har något att dölja”)
EU har snart infört chat control med obligatoriska patchar på OS-nivå så att samtliga tangentnedtryckningar du någonsin gjort sparas i ett amerikanskt företag i ett land utan insyn. Sedan kör man profiler på dig och analyserar om du är ett hot mot samhället dvs om du verkar tänka själv.
Ifall du undrar varför du aldrig kommer någonstans….hö-hö-hö.
Men visst skall man ta IT-säkerhet på allvar. Och med tanke på hur samhället utvecklar sig skall vissa saker inte lagras på en dator.
”Allt som är bra för miljön och klimatet är dåligt enligt SD.”
Jag är inte helt säker på att detta är slutsatsen av att bensinpriserna sänkts av Tidö.
Jag tror mer slutsatsen är: Folk kör det de behöver köra men till en lägre kostnad för svensken, och miljöpåverkan av att sänka priset marginellt inte ens kommer påverka miljön marginellt.
Att ta något på skattesedeln är inte en lägre kostnad.
Exakt! Tvärt om är det i regel dyrare när betalningen tar omvägen via den ofantliga sektorn. Det är många som gillar att låtsas som att statens pengar är gratis när det egentligen är våra pengar med ett tillagt lager av extrabyråkrati.
Det är väl ingen omväg att minska en skattesats? Är alla som köper böcker och mat utan 25% moms tärande på samhället? Det är ju en diskussion som aldrig leder nånstans eftersom det kokar ned till skillnaden mellan höger och vänster: Är pengarna från början dina eller statens? Finns du till för staten eller finns staten till för dig?
Istället för att tramsa i den debatten (vilket nu även jag gjorde mig skyldig till ovan) så är det ju bättre att gå direkt på riktiga argument. Tex,
1. Vill man stödja oljeproducerande länder såsom arabvärlden, Ryssland, USA och Norge? Eller hitta en väg till självtillräcklighet.
2. Vill man som kristdemokrat prisa ut fattiga människor som i Afrika och Sydasien inte får något bränsle alls när man underlättar för svenskar att köpa mer oljeprodukter?
+1
Jag kommenterade generellt om att kostnader som tas via staten i regel bara är våra pengar som tar en omväg. En sänkt skatt är inte en omväg. Jag tycker inte att jag tramsade. Jag upplever som jag skrev att många låtsats som att tex tjänster blir billigare när fakturan skickas till det offentliga, när det ofta är tvärt om. Det är förövrigt inte en vänster- eller högerfråga utan en konsekvens av förändring av incitament, en ytterligare mellanhand mm.
I sak så tror jag inte den svenska bränsleskatten har någon större effekt alls på världsmarknadspriset eller den globala oljekonsumtionen och därmed inte heller på varken Rysslands ekonomi eller energibristen i Bangladesh. Det finns dock argument såväl för att en konjunkturstödjande sänkning av skatten var klokt som att det är dumt då det tex avtrubbar prissignalen och försenar, relativt att inte sänka, minkar omställningstrycket till fossilfritt.
Då håller jag till fullo med dig. Det är inte gratis för att det betalas av vår gemensamma kassa. Men det har inte med sänkt skatt på bränsle att göra.
Framför allt är skattesänkningarna på drivmedel numera obehövliga.
vi har väl skatt bla på sånt som vi (samhället) inte vill att vi ska använda för mycket?
tex sprit, tobak, bensin, mm
hur är det med arbete ? men det är klart att med skatt på arbete så stimulerar det effektiviseringar kanske ?
Vi behöver således en kraftigt progressiv straffskatt på politiska utspel, gärna förhöjd under valår.
Det där tror jag är mer pepp-talk än sanningen. Vi har skatt på saker som folk köper ändå även fast det är hög skatt. Degen måste in. Undantagen handlar om att politiker inte vill göra sig impopulära (fastigheter, mediciner).
Jags ska inget säga med alla mina slarvfel i mina kommentarer trots att jag skriver en bråkdel så långt som bloggaren, men med ett litet morgontrött huvud tog det någon sekund att förstå att att det var riksbankschef Thedéen som åsyftades. Jaja, det motiverar en kopp kaffe til!
I sak så kan det ju påminnas om att att inflationen just nu ser lägre ut än vad den faktiskt är i.o.m. sänkta bränsleskatter, matmoms och snart månadskort. Den underliggande inflationen är alltså högre än vad som tillfälligt letar sig in till kund/kpi.
Den foilerade Pick-upen, ser ut som en Ram 1500 REV
Kommer således snart att “försvinna” till ryzzland, där den får bära geranier av alla de slag. 😏
(Ang att det är hög … omsättning på såna där tunga pickuper.)
Läste att polisen försöker hålla koll på just stora 4WD pickuper eftersom de kan användas militärt. Polisen har tagit något gäng. Men givetvis behövs bättre stöldskydd och spårningsutrustning som är svår att störa ut.
Din poäng är att det är en elbil va? Tror den poängen gick förlorad isf hos vissa läsare 😉
Med det sagt, det ser ut att vara an RAM 1500, inte RAM 1500 REV. Annan front på REV.
Vanlig RAM 1500. Förutom fronten ser man också att det saknas elkontaktsuttag framför framdörren.
Kan ha fel.
Tankar sälla, kanske varannan månad, men ligge rinte fortfarand edrivmedelspriserna 2-3kr högre än innan invationen.
Är det långsamna sänkningar, eller produktionskapacitet som bidrar till att hålla uppe priserna, har även för mig att det var någon skattesänkning 1 maj på ca 0,5-1kr/l?
Nej inte katastrofpriser, snarare billigt. Vi had ebehövt priser rint 30kr/l för att få till en förändring i vårt beteende, inte skattesänkningar. Kanske snarare en långsiktigt EU mål at tdrivmedel ska kosta 30kr/l 2030, och sedan justera upp den via skatter, oavset marknadspris kommande åren.
Och ett långsiktigt mål att öka kostnaden 1kr/l varje år, så måste vi ställa om, och på lite sikt bli konkurenskraftiga.
Det är politiskt mycket bättre/enklare att underlätta för elbilar med bra stöd för produktionsanläggningar, ett bra elsystem och faktiskt också bara vänta ut att elbilarna blir så tekniskt och livscykelekonomiskt överlägsna bensinbilar att ingen vill ha dom även om bränslet är billigt.
Låt elbilarna vinna på egna meriter istället för massa folkpartistisk pekpinnepolitik, ni ska göra så här mycket gympa på morgonen, inte dricka mer än ett två glas vin i veckan, köra den och den bilen, osv. Låt folk leva, det här löser sig ändå utan politiker.
I stort håller jag med men en CO2-skatt på bränsle som kompenserar på de externaliteterna är rimligt. En sådan skatt bör ju dock inte vara markant högre för tex bensin än vad den är på annat. Klimatet bryr sig som bekant inte varifrån utsläppen kommer.
Ang. att elbilarna kommer konkurrera ut bensinbilarna så tror jag det kan som Hemingway skrev, gradvis och sedan plötsligt. Vi befinner oss i den gradvisa delen men vid någon punkt så kommer det förväntade andrahandsvärdet på fossilbilar antagligen kollapsa är där med även mångas intresse av att köpa en.
Sverige räddar inte klimatet genom att beskatta sin befolkning.
Däremot har vi ett av världens mest CO2ekv-netutrala kraftproduktion. Underlätta för elfordon, så bidrar vi i alla fall till en bättre (när)miljö. OCH står bättre rustade inför ryzzen.
Nej, Sverige kan inte själva fixa klimatet globalt, men det är ingen ursäkt att inte göra något, som att ha tex en rimlig co2 skatt för att kompensera negativa externaliteter. Men den ska som sagt inte vara för hög.
Fullt medveten om att det inte spelar någon större roll om jag slänger skräp på gatan så avstår jag ändå, då det skulle bli väldigt skräpigt om alla gjorde det. Det är samma princip, att andra gör fel rättfärdigar inte att jag gör fel.
Dessutom så beskattas vi ju inte bara för klimatets skull och det är bättre med en rimlig co2-skatt än ökad beskattning på tex inkomster.
Blev verkligen fångad av cliffhangern om vem som var cateringfirman till Ciscomiddagen. Förvånad jag blev sen av svaret! All heder åt dem.
Märker att det är svårt för en själv att sluta använda mig av google/microsoft produkter, men ännu svårare att få familjen med på samma spår. Även om jag vet att min egna integritet ges bort till jättarna för att jag använder deras produkter, så sitter vanan rätt djupt i att använda deras användarvänliga tjänster.
Finns det ett svar någonstans på cliffhangern?
I bildtexten under.
Då jag antar att det inte låg några stora stenar i SD-pick-up:en, utgår jag från att det finns ett signalvärde med den kärran.
Det jag inte begriper är hur SD gång på gång missar ordentliga smashbollar, är onyanserade OCH har återkommande “otur” med (främst) lokala företrädare.
Oaktat vad jag anser om SD:S sakpolitik, tror jag att de skulle kunna ha varit ett 30-procentsparti om det inte vore för att de var så sjukt kassa och klantiga.
Kan bara hålla med, SD lyckas ofta göra sådana här klantiga självmål. Miljömässigt har det försumbar påverkan med det bilvalet med tanke på globala utsläppen, men symbolvärdet är stort. Att de har “otur” med lokala företrädare kan jag i viss del förstå. Ett parti som växer behöver hitta nytt folk och det har dessutom varit ganska mycket stigmatiserande kring aktivt visa sympati med det partiet.
Ja, det räckte ju med att EN väljare år 2014 skrev Thomas Wassberg* för att den gamle skidlegendaren skulle bli OFRIVILLIGT inkryssad som ersättare i kommunfullmäktige för SD. Det fanns således så få kandidater i den kommunen.
*Inget ont om Wassberg, och han var inte heller intresserad av den rollen.
Ur rent ekonomiskt perspektiv: Får se om oljepriset reagerar på jordbävningen i Venezuela.
Infrastrukturen och riggarna var väl i mycket tveksamt skick redan tidigare.
Mänskligt sett lät det tyvärr vara en mkt stor katastrof 😥
Läste någonstans att oljeinfrastrukturen skulle ha klarat sig hyffsat.
På mänsklig nivå har jag svårt att föreställa mig fasan och alla tragiska dödsfall.
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1491534-raseri-mot-avgift-for-kontantuttag-i-bankomater
“I dag kostar det pengar att göra uttag ur 450 av landets bankomater. Förändringen har stött på hård kritik.”
“I dag finns runt 2 100 bankomater i Sverige.
1 200 drivs av Bankomat AB, 530 av Ica och 450 av Kontanten.
Sedan 29 maj 2026 tar Kontanten ut en avgift för uttag.
Avgiften är:
15 kronor för uttag om 100-200 kronor
20 kronor för uttag om 300-1 000 kronor
25 kronor för uttag om 1 100-2 000 kronor
Hos Bankomat och Ica är det fortfarande gratis att ta ut pengar.”
”– Det är aldrig ett beslut vi har velat fatta. Samtidigt hoppas vi att debatten också kan handla om den större frågan: vem ska finansiera den infrastruktur som krävs för att kontanter ska finnas kvar?
– Uttagsautomater kräver investeringar i säkerhet, service, transporter, lokaler och kontanthantering varje dag, oavsett hur mycket de används.”
Blir väl så till slut om lönsamheten går ner så måste priserna upp eller servicen bli sämre. Frågan är om politikerna gör som med posten och går in och säger att man inte får ta den avgiften och man börjar avveckla automater med mindre trafik och fyller endast på pengar vissa dagar.
Husförsäkringar i Kalifornien är ju ett annat favoritexempel.
När jag var i Australien år 2000 var det normalt med uttagsavgift i bankomat, gick man till sin egen bank var det billigare. Idag tycks bankerna ha gått ihop och man slipper uttagsavgift i bankernas automater men går du till en privat bankomat kostar det.
I USA och Tyskland kostar det att gå till “fel” bankomat. Sydkorea och Japan har tidsbaserade uppgifter. Österrike/Schweiz begränsat antal fria uttag. Storbritannien, privata kostar. Med reservation för att min vän kan ha fel.
Såg något om att Proton skulle ha lämnat ut något slags kunddata (mejlinnehåll?) till tredje part nyligen, men det kanske är omöjligt om man kör klientsidekrypterat?
Man kan efter hela processen genom schweizisk domstol lämna ut IP-nummer, men det är allt. Finns ingen annan info.
Schweiz har på senare tid börjat klämma åt Proton och de kommer behöva flytta om de skall bibehålla säkerheten.
Kan du utveckla?
Från höstens mun:
https://proton.me/legal/law-enforcement
De måste alltså samarbeta med polisen. Och detta innebär samma som för alla andra krypterade tjänster.
Sedan att man kan köra end-to-end enklare jämfört med att först kryptera lokalt är väl bra men du är alltså inte helt anonym.
En till:
https://www.independent.org/article/2026/05/07/proton-mail-law/
👆 Hittade precis den artikeln nu, mycket nyanserad och ändå koncis. 👍
Problemet med avtalet mellan Schweiz och USA är väl att det inte tagit hänsyn till att FBI skulle kunna spåra ur.
I fallet som beskrivs i artikeln, med en aktivist som misstänks för att ha anlagt en brand, verkar det tveksamt om det har lett vidare i utredningen. Snarare ännu ett missbruk av internationella medel från nuvarande regim. 😕
Flertalet politiska partier startar på någon ytterkant. Dessa kallas då “populistiska”. Allteftersom tiden går, om de etablerade inte förmår adressera och lösa de problem medborgarna upplever ökar populisternas väljarandel. Vid någon nivå är dessa partier inte längre populistiska utan anses etablerade. Ett exempel är (S) som uppstod av samma skäl. Med tiden attraherade de stora väljarskaror. När väl folkhemsbygget kunde anses etablerat övergick partiet så att mer koncentrera sig på att behålla makten och i detta strävande absorbera andra partiers åsikter. En av dom är exvis stramare m-grationspolitik. Jmf “Mitt Sverige bygger inte murar”…
Vad som sker med partier (eller länder) med starka ledare är när denne avgår. Då uppstår interna maktkamper och partiet eller landet faller sönder i fraktioner. Vänstern förökar sig ofta på samma sätt som celler genom delning. Andra partier pyser ihop som exvis NyDemokrati. Vi får se vad som händer den dagen JÅ avgår. En dominant ledare som omger sig med svaga medarbetare är ett grundrecept för framtida problem.
Gemensamt för många partier är deras attraktionskraft på inkompetent folk som kan ha färgseende men som saknar förmåga till gråskaleskeende. Fundamentalistiska åsikter om allt från marknadsekonomins frälsningsförmåga till de totalitära samhällenas förmåga att lösa alla världens problem. Svensk blockpolitik med dessa ingridienser utan varje form av eftertanke kommer att bli förödande framöver.
SD satsar 100% på “heja Jimmie”. Frågan är om inte partiet imploderar när han avgår som partiledare, eller ska han hoppas på en ministerpost i fyra år till efter valförlusten?
Church of Jimmie kan organisera Cult of Jimmie där Jimmie i online bönemöten varje lördag före grillen förklarar live inför en jublande publik att Tidö inte alls förlorade valet utan att det var en dolkstöt.
Har ju provats förr. Gäller att skapa en religiös stämning.
Jimmie kommer inte avgå, han kör på tills han trillar av pinn och då kommer partiet p s s som skedde med “den store ledaren kamrat Kim Il Sung” utropa honom till “evig ledare”, varefter Nisse tar över som den käre ledaren.
Jag tror du har rätt att partiet kollapsar när Jimmie slutar. På så vis är SD ett övergående problem men mycket kan ju hända under tiden.
Jag undrar jag.
C kollapsade inte efter personkulten efter Annie Lööf.
Och S kollapsade inte efter kultförklarade Palmes bortgång… höll jag på skriva, men sen kom jag ihåg att Palme kultförklarades först efter sin bortgång.
Annie Lööf var bara en partiledare bland många i raden, och hörde till en specifik falang inom partiet – en falang bland flera.
Själv har jag tex fler minnen av Maud Olofsson än av Annie. Dessutom är C stadda i kassan och dom har bränt över 1 miljard av pengarna dom fick från tidningsförsäljningen. Så det har inte varit gratis för dom att inte gå Folkpartiets väg.
Det fanns ingen personkult kring Lööf hos C-anhängare. Det du tänker på, vilket jag kommenterade till dig även igår, är det fokus som fanns hos _trollfabrikerna_ när det gällde att attackera henne som person samt C gement.
Du kanske ska skaffa dig andra informationskällor så att du inte faller för alla påverkansoperationer från Ryssland framöver?
Du svarade aldrig på följande fråga igår, gällande pedofilskandalerna:
“Vilka av de dokumenterade fallen menar du är ryzzk påverkansoperation? Hemming? Olofsson? Federley? Paulsson? Yrjas? Plus några till?”
Njäej, SD är dessvärre mer stabilt uppbyggt än bara Jimmie. Vi har i två årtionden underskattat SD och den sjuka samhällsvision som de står för. De har en långsiktig strategi som de hållit fast vid i stenhård motvind, och de kommer inte ge sig även om Jimmie försvinner ur bilden. Högerextrema/högerpopulistiska partier frodas bäst vid hög arbetslöshet och dåliga trygghetssystem. Sänker vi arbetslösheten och stärker sociala skyddsnät kommer stödet för SD att smälta bort.
Det är många som tycker att SDs väljare är korkade och har självskadebeteende osv, men att bemöta dem på det sättet har inte funkat bra de senaste 20 åren och är inte en vinnande strategi för framtiden.
En ärlig fråga: vad syftar du på med partiets “sjuka samhällsvision”?
Med partiets “sjuka samhällsvision” så menar jag ett etniskt rent samhälle. Det är givetvis inget som de själva säger officiellt, men framför allt deras konsekventa politik att bli av med alla som har annan hudfärg är väldigt talande: återvandringsbidrag, höjda inkomstgränser, applåderande av tonårsutvisningar, återkallande av PUT, osv. Därutöver alla läckta samtal, alla deras företrädare som gång på gång ertappas med rasistiska uttalanden, osv.
Hans B; det hade varit fint om du kunde specificera var denna information kommer ifrån. Att du tycker att det är så de ska uppfattas är helt ok, men var öppen med att det är din synpunkt.
Ta tex tonårsutvisningarna som mest verkar vara en påverkansoperation. Lagen stiftades 2016, och antalet beslut om utvisningar sjunker. Just dessa tragiska utvisningar visar mest på den bisarra politiken vi haft på detta område.
Även om lagen är från 2016, så har lagen ändrats under åren. Kraven har hårdnat från “ömmande” till “synnerliga” skäl, som inte omfattar familjeband på samma sätt som tidigare. Kanske störst påverkan är Migrationsverkets förändrade tolkning med: “en ändring i sina interna styrdokument. Fram till våren 2022 fanns en skrivning om att ”familjemedlemmar som beviljats tillstånd som barn och fortfarande är en del av sin ursprungliga familj bör beviljas förlängt uppehålls- och arbetstillstånd även om de i förlängningstillfället passerat åldersgränsen 21 år.”
Det saknades dock uttryckligt lagstöd för denna tillämpning och tillvägagångssättet gäller inte längre.”
hämtat från: https://asylrattscentrum.se/sverige/besluten-som-ligger-bakom-tonarsutvisningarna/
svar till DARZYL
jmfr också tex “öppna era hjärtan”(2014) och “försvaret ett särintresse” (2013)
Och hur är det med Jimmis krav på att dra in alla permanenta uppehållstillstånd ?
det kommer att drabba många som sedan många år är etablerade i Sverige
men som inte vill/kan avsäga sig sitt medborgarskap i sitt födelseland
( många länder tillåter dubbla medborgarskap.)
Betänk gärna också att en en del partier
går från sin ytterkant till extremism – tex nsdap
och tex edinaja rossija som gick från mittenparti till att starta krig
finns säkert fler exempel på både de som blir mer rumsrena och även det andra
* många länder tillåter inte dubbla medborgarskap.
Dra in alla permanenta uppehållstillstånd gäller bara de som delats ut by default. Finns inget som hindrar att man börjar arbeta och sedan ansöker om PUT. Och sedan följer upp med ansökan om medborgarskap. Dock tycker jag 8 år är för lång väntetid.
Men här kan man tänka sig att den som är ostraffad och har haft en hög inkomst kan få medborgarskap efter en kortare tid.
Man ska också komma ihåg att det finns flera legitima fall att inte vilja bli medborgare utan behålla sitt PUT tillsvidare. Även om många länder tillåter dubbla medborgarskap gör inte alla det.
T.ex kan högkvalificerad arbetskraft från länder som Japan – som alltså inte tillåter dubbla medborgarskap – vilja bo och arbeta en tid i Sverige innan de flyttar vidare. Om de under denna tid skaffar svenskt medborgarskap dras det japanska in (permanent), vilket de troligtvis inte är intresserade av.
Bra observation.
Man kan säga ungefär detsamma om s.k. “alternativmedia” i vissa fall.
All media startar som alternativmedia, men bland dem som överlever tillräckligt länge kommer några att vakna upp en morgon och upptäcka att de själva blivit en del av mainstreammedia.
Det finns många exempel, men för att det inte ska bli onödigt politiskt så väljer jag ett lättsamt exempel: Radio Caroline, en brittisk piratradiostation som grundades på 60-talet för att utmana BBC:s monopol genom att sända från internationellt vatten. Under en period hade Radio Caroline fler lyssnare än samtliga BBC:s radiokanaler tillsammans, och idag är det en laglig och etablerad radiokanal som sänder både analogt från fastlandet och digitalt på nätet.
Fanns även svenska motsvarigheter såsom Radio Nord och Radio Syd, men de lagstiftade S-regeringen bort.
Allas våra hjältar Geely räddar nu klimatet:
https://carup.se/geely-tar-chockbillig-elbil-till-europa-fran-90-000-kr/
Blir detta startskottet på att hindra planeten från att brinna upp?
Vi borde kunna ta bort alla subventioner på förmånsbilar och använda dem till att subventionera den här.
Så kan svenne köpa en billig elbil. Kanske skulle svenska staten organisera massinköp så priset kommer ner?
Ska kolla in VW:s nya ID.1 eller vad den nu heter idag.
VW ID.Polo.
Skulle ju kosta över fyra hundra även om billigare versioner skall komma senare.
Det är väl vad EU:s nya klass av “e-bilar” syftar till?
Oljepriset är inte säkrat ännu. Det återstår förhandlingar och Trump har aldrig foten långt från klaveret.
Läste häromdagen att en ökä.. jag menar VÄLkänd… amerikansk politiker för några år sedan lär ha sagt att “Iran har aldrig vunnit ett krig eller förlorat en förhandling.”
Ni kan aldrig gissa vem som sade det.
Bra tips om att stänga av AI-funktionerna i Gmail. Nu hamnade min mejlkorg platt utan att delas upp i kategorier. Enklare att se spammande mejladdresser, jag får städa bland mina 6 772 mejl…
Om mindre än en vecka kan vi ha ett bensinpris på omkring 13,60-13:80 kr litern, 3 kronor lägre än idag pga skattesänkningen. Då kommer vi verkligen sticka ut i närområdet, priset i Danmark är 10 kronor (SEK) högre än så och i Norge ca 7 kronor högre (trots att även Norge sänkt skatten för att få ner priset).
Stämmer min AI-listning så blir bensinpriset i Sverige då med rätt stor marginal billigast i EU. Kanske kommer förvåna turister på besök.
Vad skulle du välja mellan en ID7 Tourer elbil och en likvärd, säg, Passat Spotkombi bensinbil med specialavtal om bensin för 1 kr/litern? Jag tror många skulle välja elbilen ändå.
Jag har solceller så det blir svårt.
Vet inte om du skrev fel men 1 kr/liter betyder en bränslekostnad på 55-60 öre/mil.
En elbil drar väl 1,5 kWh/mil så elen skulle behöva kosta/vara värd mindre än 40 öre/kWh.
Jag säljer oftast el nu för betydligt mer än 40 öre/kWh så jag skulle förlora på det även om jag laddar med min egna “gratisel”.
En av elbilens största USP:s utöver miljönyttan är bekvämligheten att kunna parkera hemma för att sova, äta, leka med barnen, se på TV, eller vad man nu gör hemma, och när man behöver ge sig iväg igen är billen laddad och klar.
Den bekvämligheten är dock reserverad för villaägare i första hand, och bostadsrättsägare i andra hand.
Tillhör man den tredjedel:ish av hushållen som hyr sitt boende så är denna bekvämlighet extremt sällsynt. En sån aspekt kan vara avgörande i många fall tror jag.
Vet inte om denna stämmer:
https://www.tolls.eu/fuel-prices
Malta – 1,34 Euro/liter
Polen – 1,38 Euro/liter
Spanien – 1,46 Euro/liter
Bulgaria – 1,50 Euro/liter
Sverige – 1,54 Euro/liter
Det kommer bli billigt men inte billigast i EU med stor marginal.
Skatten sänks med 2 kronor och 40 öre per liter – sen momsen på det – men är tveksam till att hela sänkningen kommer slutanvändaren till godo – jag gissar på en plötslig höjning av priset på bensin samma dag. 🙂
2 kronor billigare bensin gissar jag på.
Maltas 1,34 kronor litern på Malta motsvarar då 14,81 SEK/l. I Sverige bör priset hamna på ungefär 1 SEK lägre än så, det är ändå en hyfsad marginal, procentuellt sett. Men vi får snart se hur det blir.
Antar att det är mer fördelaktigt ekonomiskt att behålla min 10 år gamla diesel-SUV som endast kört drygt 3700 mil tills jag dör om ca 10 år och i stället amortera ner ett huslån på drygt 800 tusen SEK när det ska skrivas om nästa år. 🤓
Antar att det är mer fördelaktigt ekonomiskt att behålla min 10 år gamla diesel-SUV som endast kört drygt 3700 mil tills jag dör om ca 10 år och i stället amortera ner ett huslån på drygt 800 tusen SEK när det ska skrivas om nästa år. 🤓
“Tydligt ingen energikris då töntarna i SD avsiktligt förbrukar så mycket bränsle som möjligt”
Hade de nu varit smarta (vilket de inte är), så hade gjort en event med att skänka bilen till Ukraina under Almedalen.