Börsveckan inelds blandat i de asiatiska tidszonerna, även om det positiva överväger. Världens mäktigaste krigsmakt som segrade redan första timmen klarar inte av att hidnra ett U-land från att stoppa trafiken i Homruzsundet, och världens största intellekt och diplomatiska begåvning Donald Trump kräver nu att Nato räddar USA fast den defensiva försvarsalliansen Natos artikel 5 inte gäller utanför Natoterritorium och definitivt inte när man själv står för anfallet, dessutom i strid mot folkrätten. I Riksbankens nya betalningsrapport föreslår Riksbanken ett kontantköpsgräns på 10 000:- SEK i handeln och kräver att de svenska bankerna slutar leva på 1960-talet och likt moderna Europa inför omedelbara banköverföringar mellan banker – i sig ett argument för att vi ska införa euron så svenska banker tvingas modernisera sin överföringshantering med 60 år.

Stockholmsbörsen backade måttligt förra veckan med -0.65% för storbolagsindex OMXS30 och -0.98% för breda OMXSPI. Inte alls i linje med kris och undergångsrubrikerna i klickmedia, men det är de långa trenderna som knäcker folk, inte snabba rörelser. Sedan årsskiftet är OMXSPI upp +0.14% och OMXS30 +4.71%.
Den svenska kronan stärks under morgonen till 10:79 SEK för EUR och 9:44 för den sydkanadensiska dollarn. Guldpriset är lugnt på 1 519:- SEK per gram.
I USA blev veckan -1.60% för S&P-500 och -1.06% för Nasdaq 100. Sedan årsskiftet är indexen ner -3.12% respektive -3.44%.

Bland FANANGST-klubbens broligarkaktier gick Nvidia bäst förra veckan med +1.37% följt av Googles +1.33%. Sämst gick Spotify med -8.69%. Sämst i år är dock som sig bör Tesla med -13.01%.
För egen del gick min huvudsakliga Avanzaportfölj -0.16% på en vecka och är upp +4.96% sedan årsskiftet, eller marginellt bättre än OMXS30. Fonderna är orörda med
Carnegie Small & Micro Cap
Finserve Global SEcurity
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Zero
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden
Coeli Frontier Markets
Finserve har gått bäst i år med +18.23%, följt av Access Asien med +7.80%. Sämst är Carnegie Small & Micro Cap med -9.89%.
På ett år är portföljen upp +21.05%, vilket får anses vara okej.
Det finns flera andra portföljer och de har liknande sammansättning, dvs Sverige, Asien, försvar, gränsmarknader och smallcap, men Avanza levererar bäst detaljdata på utvecklingen. Skulle förstås skippat small cap, men det är bara ni kära läsare som är perfekta. Själv är jag endast en människa.

Borta i de asiatiska tidszonerna är det blandat under morgonen, men det postiiva överväger. På den negativa sidan går ASX 200 -0.39% och Nikkei 225 -0.13%. Hang Seng går +1.33%, KOSPI +1.14% och Straits Times +0.47%. Förstås utan att kontrollera vilka börser som har stängt idag på grund av lokala helgdagar eller för att jävlas med bloggens rapportering.


Financial Times rapporterar att den fällde våldtäktsmannen Donald Trump nu hotar Nato med “very bad fututre” om inte Nato räddar USA i Hormuzsundet. Lustigt, med tanke på att han påstår att USA vunnit första timmen och utplånat Iran:
““We’ve essentially decimated Iran,” Trump said. “They have no navy, no anti-aircraft, no air force, everything is gone. The only thing they can do is make a little trouble by putting a mine in the water — a nuisance, but the nuisance can cause problems.””
Stackars USA, som alltså inte kan hantera några minor. Och förklara varför Dubai bombades i morse om Irans krigförande förmåga är utplånad.
Han försöker också påstå att han hjälper Ukraina, fastän USA dragit in sitt stöd för att istället sälja det, finansierat av övriga Natoländer.
Ärligt talat är Trump fullständigt blåst. Duh! Nato artikel 5 gäller om ett Natoland blir attackerat på sitt eget territorium norr om Kräftans Vändkrets, inte om ett Natoland egenmäktigt anfaller tredje land i strid mot folkrätten. Dessutom har USA:s krigsminister i strid mot folkrätten utropat och gett ordern “ingen nåd” vilket är en uppmaning till krigsbrott. Detta i sig gör att länder som följer etik, moral och internationell rätt inte kan ställa upp och rädda USA. Notera att man kan vara emot gubbdiktaturen i Iran och vara emot USA och Trump, samt illegala anfallskrig samtidigt.
Trump gnäller nu för att oljepriset stiger och då gnäller amerikanerna på honom inför mellanvalet till amerikanska kongressen i år. Prova att inte vara en rövhatt nästa gång. Pissa på dina allierade och undra sedan varför de inte vill ställa upp på något som inte omfattas av alliansen. Fuck around and find out.
Samtidigt säger han att 90% av oljan från Persiska Viken går till Kina och kräver att Kina håller Hormuz öppet. HAn får bestämma sig vem det är som oljan är till för. Fullblodsidioten tror tydligen att andra länder inte ser vad han säger och att det inte går ihop.
Amerikanska WTI kostar nu 100 USD och Nordsjöoljan 106 USD per fat. Europeisk fossilgas ligger fortfarande på 50 EUR/MWh och är inget att oroa sig över.

Riksbanken föreslår en kontantbetalningsgräns på 10 000:- SEK i handeln samt kräver att svenska banker ska kliva fram 60 år i utvecklingen och införa omedelbara överföringar likt man gjort i Eurozonen, men som de svenska bankerna hävdar är omöööööööjligt. Rapporten hittas här.
“Betaltjänster i Sverige har tidigare legat i framkant, men nu finns det tecken på att de stora bankerna släpar efter i utvecklingen. De har exempelvis inte utvecklat några nya tjänster för omedelbara betalningar sedan Swish, trots att de tekniska förutsättningarna finns. Det hämmar konkurrens och innovation, och gör att Sverige riskerar att hamna efter andra europeiska länder i utvecklingen.”
I eurozonen kör man med IBAN som kontonummer och överför blixtsnabbt mellan alla konton hos alla banker. Sveriges girosystem baserar sig på teknik från 1960-talet (eller egentligen 1950-talets slut) med clearingar som hanteras manuellt, även om man nu stoppat dit en dator istället för människor. I övrigt har egentligen inget hänt på 60 år, annat än Swish, som är högst begränsat.
Bankerna hävdar att det är omöjligt att införa omedelbara överföringar, vilket indirekt säger att man är inkompetenta.
Enbart för att få omedelbara överföringar bör vi omgående införa euron, så får de svenska bankerna lägga ner eller införa omedelbara överföringar. Punkt.
Riksbanken förelsår också en gräns på 10 000:- SEK kontantköp i handeln:
“Riksbanken rekommenderar regeringen och riksdagen att införa en högsta beloppsgräns vid kontantköp i handeln på 10 000 kronor, vilket är tillräckligt för de flesta vardagliga inköp.
Riksbanken bedömer att en beloppsgräns för kontanta köp i handeln skulle göra det svårare att använda kontanter i kriminella syften, som penningtvätt och skatteundandragande, och att omsätta vinsterna från brott i varor. Samtidigt är beloppet en lämplig nivå för att personer som vill och behöver använda kontanter ska kunna fortsätta göra det. Dessutom är det bra för samhällets motståndskraft att det finns flera betal-sätt att använda vid kris eller krig. Beloppsgränsen skulle lämpligen kunna införas i samband med att EU:s nya penningtvättsförordning införs 2027, som möjliggör nationella beloppsgränser.”
Sedan rekommenderar man hushållen att ha 1 000:- SEK i kontanter per vuxen, men också flera betalkort från olika kortnätverk och betalningar via mobiltelefon av beredskapsskäl, dvs inte enbart kontanter som en del personer yrar om.

Man vill också likt i t ex Danmark inför offline kortbetalningar, som hanteras i efterhand om kommunikationen är nere. Sådana betalningar kan ha beloppsgränser, men t ex möjliggöra att man fortfarande kan ladda elbilen eller handla mat, men kanske inte köpa en ny bil på kortet.
Riksbanken förväntar sig att omedelbara betalningar införs inom ett år och föreslår att lagstiftning ska införas när bankerna föstås kommer misslyckas med detta:
“Banker och andra betaltjänstleverantörer bör erbjuda sina kunder, både privatpersoner och företag, fler tjänster för omedelbara betalningar. Det handlar exempelvis om att banker som tillhandahåller vanliga konto-till-konto-betalningar via internetbank också bör erbjuda sina kunder omedelbara sådana.
Inom ett år (före mars 2027) förväntar sig Riksbanken att marknaden har börjat erbjuda sådana tjänster eller kommunicerat en plan på att göra det i närtid. Riksbanken bedömer att det är viktigt för innovation, konkurrens samt för att möjliggöra utveckling av betaltjänster baserade på svensk och europeisk infrastruktur och därigenom stärka Sveriges autonomi på betalningsområdet. Om marknaden misslyckas med detta anser Riksbanken att en lagstiftning bör införas, likt EU-förordningen om omedelbara betalningar i euro, som är anpassad till svenska förhållanden.“
Ingen kommer sakna de svenska storbanker som blir av med sin oktroj för att de vägrade införa omedelbara överföringar ens när lagstiftningen klubbas. Det finns ingen anledning att det ska ta mer än en sekund att överföra pengar i en värld där man på millisekunder kan skicka krypterade meddelanden tvärs över jordklotet, annat än bankernas lathet och att bankerna vill sitta på pengarna några dagar för att tjäna ränta.
176 kommentarer
Angående direktöverföring mellan svenska bankkonton. De svenska banker som erbjuder eurokonton t. ex Handelsbanken är bundna av EU regleringar från januari 2027 för att ta emot och efter sommaren 2027 även kunna skicka euron inom EU inom 10s. Därmed måste de svenska bankerna bygga om sina system, slopa eurokonton eller bli lagförda för att hantera situationen.
Det är av så många anledningar dax för Euron i Sverige inom fem år…
👍
Om bankgiro upphör vara “praxis” så försvinner en av deras barriärer. I längden upphör också swish fungera som barriär.
Swish är enkelt. Ska mycket till för att bankerna ska klara av att göra något så användarvänligt.
“sydkanadensiska dollarn” är fyndigt eller har någon vaknat på fel sida! 🙂
Jag föredrar “nordmexikanska dollarn”. Eftersom Kanadas valuta också heter dollar och kan begreppet ovan orsaka förvirring.
Jag varierar mellan de två, men du har rätt i att nordmexikanska minskar risken för sammanblandning.
Det är som att Pite har tre stadsdelar
Pite Norra (Lule)
Pite Södra (Skellefte)
Och så StorPite.
Jag har lite svårt att se poängen med att ha en massa kontanter i form av sedlar och mynt i händelse av långvarig kris eller krig.
Skulle det bli riktigt allvarligt läge blir det väl snarare så att folk börjar med byteshandel av mat och andra förnödenheter.
… vilket inte sker i Ukraina.
Där kör man digitalt. Men å andra sidan så är deras banker modernare än de svenska storbankerna.
Pengar är ett väldigt inövat mönster, åtminstone för oss i väst, vid det här laget och det skulle krävas en fullständig apokalyps och samhällskollaps för att folk skulle gå tillbaka till enbart byteshandel.
Ja, det räcker inte med fullskaligt invasionskrig. Men en del vägrar acceptera verkligheten.
Vi kan väl följa den golgafrinchanska metoden och införa valutan löv efter zombieapokalypsen?
Hehe, plocka löv medan vi diskuterar om marknaden vill ha nasal eld
Det var lite lätt förvirrande att läsa HHGTTG (LGTTG) på svenska, när det t ex talas om mänskors förkärlek för “gröna papperslappar” eller vad det var… som svensk, kopplar man ju förmodligen inte automatiskt ‘grönt’ till sedlar.
Notera också att Douglas Adams var engelsman, men han skrev väl för en “internationell” (dvs amerikansk) publik, antar jag.
Flödesmässigt så har Bitcoin fått vind i seglen med US-Iran-konflikten.
Stödet vid 67 k var rejält starkt och noteringen är numera 73.5
Stackar Trump vill ha hjälp av NATO. Kanske behöver han det också när han ska överta Grönland?
Extremt töntigt då det inte går att säkra transporter genom Hormuzsundet.
Nej, jag vet inte hur man skulle kunna garantera en säker genomgång. Men i Trumps värld så är Iran i stort sett redan besegrat.
Inte ens för en rimlig kostnad?!
Jmf “at a very reasonable cost” 😉 Hegseth(?) uppmanade väl också tankfartygskaptener att vara lite tuffa och tuffa på genom sundet. 😬
Ja, Trump är en riktig stackare. Han överdriver och ljuger men…
när verkligheten kommer i kapp så synas hans lögner och överdrifter snabbt.
Trump kör med hot och utpressning gentemot Europa med att ställer ni inte upp för oss nu så kan ni inte räkna med att vi (USA) kommer att hjälpa er. Ungefär. Det hade kunnat funka om Trump haft en ryggrad och varit en person man kan lita på. Men kanske funkar det att försöka skrämma Europa till underkastelse? En mobbare. Hoppas det inte funkar.
Med tanke på att det var någon månad sedan han skulle invadera Europa (Grönland) så hoppas jag man bara ger honom ett långfinger.
Det vore förresten roligt om enbart Danmark skickade lite fartyg till mellanöstern…
Håller med dig. NATO-fördraget förbjuder ju inte bistånd till USA annat än inom avtalets ram, så några danska (varför inte svenska)? minjaktfartyg vore ju inte fel även ur rent nationalistisk synpunkt. Trump är känd för att vara långsint, men jag tvivlar på att han känner till begreppet tacksamhetsskuld …
Kanske får du rätt 🙂
https://omni.se/danmark-stanger-inte-dorren-for-trumps-begaran/a/zOAzGq
USAs allierade kan sälja, eller hyra ut, materiel dyrt till USA som svar på Don Donalds hjälp till Ukraina.
Ock Zelensky skulle kunna hyra några patrullbåtar och åka ner till Hormuz och säga till Donald “Du ville ha hjälp. Vi är här nu!”
Förstår inte riktigt, är det inte bara att FIFAs fredspristagare gör en deal? Då är ju allting klart.
Folkomröstningens resultat 1955 om högertrafik visade nej. Trots detta beslutade Riksdagen om högertrafik som infördes tolv år senare.
Dags att göra samma med euron. Ett valresultat från 2003 är väl obsolet idag?
Folkomröstningen gällande kärnkraft var att den skulle vara helt avvecklad 2010.
16 år senare är den fortfarande i drift…
Mer än halva Sveriges befolkning var väl inte ens födda vid kärnkraftsomröstningen?
Typ. Den var ju 1980.
Det är rent av typ så att hälften av alla idag röstberättigade (48% eller ngt sådant) inte fick rösta i euroomröstningen.
Lägger noll värdering i det jag skrev.
Bara ett konstaterande att en folkomröstning inte är skriven i sten.
Så är det.
Ja, man kan undra hur många de som får rösta idag och som inte fick rösta avseende kärnkraftsomläggningnen!
Sen kan man nog säga att folkomröstningar blivit något främst för rättshaveristerna.
Praktexempel.
I Pite röstade man om hur järnvägen skulle gå. Då det var några kränkta äldre vita män som tyckte att de minsann inte ville ha det som det var beslutats.
För 16 år sedan.
“Vi kanske inte kan förändra nått men vi vill visa att DET ÄR FEEEEEL!!!!!”
Generellt gäller väl att folkomröstningar normalt är rådgivande. Det går att hålla beslutande folkomröstningar i Sverige, vilket då kräver att de hålls samtidigt med allmänna val – mig veterligen har det aldrig hänt. Däremot har det ju förekommit – senast i samband med euroomröstningen – att alla riksdagens partier “förbinder sig att följa” resultatet.
Men som många redan påpekat – det är i år 23 år sedan folkomröstningen om euron, och resultatet kan rimligen inte gälla “för evinnerlig tid”.
För övrigt var det en klar majoritet för att fortsätta med det som var beslutat och därmed kostade rättshaveristernas omröstning en massa pengar som kunde lagts på kommunens kärnverksamheter istället.
Man behöver verkligen börja se medborgarnas pengar som en begränsad påse och minska antalet orimliga användningar.
Svenska folkomröstningar är bara alibin politikerna kan ta till om de vill låtsas låta folket bestämma. Om de menade allvar skulle de vara beslutande, inte rådgivande. Det är inget politiker vill ha, då skulle de kunna bli överkörda och inte kunna göra som de vill med ex-vis trängselskatten i muteborg. Tur för politiker att de kan använda Schweiz som varnande exempel för hur dåligt ett land kommer bli om vi införde täta beslutande folkomröstningar.
Fördel riksdagsval är att valresultatet gäller högst fyra år. Och opinionen ändras hela tiden. Att folkomröstningar ska vara för evigt är lite udda.
Här är texten på valsedlarna. Linje 2 fick flest röster. Linje 3, den kärnkraftsnegativa linjen fick knappt 39% av rösterna och de två andra linjerna alltså drygt 61%. Jag ser inget om att kärnkraften enligt linje 1 och 2 skulle vara avvecklad till 2010.
https://www.mfk.nu/1997/02/19/folkomrostning/#:~:text=Eftersom%20diskussioner%20i%20k%C3%A4rnkraftdebatten%20fortfarande,inneh%C3%B6ll%20och%20hur%20resultatet%20blev.
“Efter folkomröstningen beslutade riksdagen att alla reaktorer skulle vara avvecklade till år 2010. Man fastnade för denna tidpunkt eftersom Forsmark 3 och Oskarshamn 3, som skulle tas i bruk först 1985, antogs ha en teknisk livslängd på 25 år. Årtalet 2010 var inte formellt en del av någon av linjerna i folkomröstningen, men det kom att användas i kampanjen för Linje 2”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A4rnkraften_i_Sverige_1980
Beslutet var väl ungefär att kärnkraften kunde avecklas eftersom livslängden skulle vara slut och sol och vind skulle vara gångbara ersättare. Verkligheten följde inte beslutet. F.ö. var det de något sånär kärnkraftspositiva linjerna som vann och kärnkraftsmotståndarna som förlorade. Vi som ville ha ännu fler kärnkraftverk fick inte göra våra röster hörda.
Problemet för SEK-etas i skrivande stund är Iran-US-konflikten.
Jag har ju i flera års tid hävdat att USD kommer att handlas i 8.45 mot SEK.
Det gäller inte längre på grund av oron i mellanöstern.
Sen kan det naturligtvis bli så att USD söker sig ner mot 8.45 mot SEK men tidsramen är förskjuten och kräver en betydligt lugnare omvärld.
I Schweiz fungerar styrande folkomröstningar bra.
Valresultatet från 1995 är ju ännu längre tillbaka i tiden så vore väl rimligt med en sweexit för att slippa de tyska elpriserna.
Då bör man samtidigt se över problematiken att överföringar till utlandet per default är avstängd numera. Jag för över pengar till DE och DK ett par gångar om året. Nu senast var möjligheten avstängd, igen. Då får man ringa banken och förklara varför man vill att dom öppnar för utlandsbetalningar, igen, och svara på en massa kundkännedomsfrågor, igen. Anledningen att dom stängar av det efter en period (ett halvår ?) är oklart för mig. Detta ska vara default on, inte default off, och ingen avstängningstimer. Banken ifråga är LF, men det är säkert samma överallt numera.
Man vill ha inlåsning. Det skulle gå utmärkt att köra med IBAN för alla betalningar och skrota girot men då öppnar man upp för konkurrens från de hemska utländska bankerna, av vilka en del dessutom är kontantvänliga.
Ja det finns mycket att gräva i där. Banken gör också allt för att dölja att det finns en avgiftsfri möjlighet vid överföringar mellan euroländer, nämligen IBAN euro till euro. Att överföra SEK till DKK eller SEK till euro tex medför en avgift, ibland bara för dig, ibland för båda, även om du valt en IBAN överföring.
Mellan EU-länder menade jag, inte euroländer.
Jag fick hem en fortkörningsbot från ett av baltländerna efter en biltur där nere. Knappt 50 EUR om jag minns rätt.
Banken stoppade betalningen med hänvisning till misstänkt pengatvätt, och jag hann få hem en påminnelse innan banken till slut gav med sig och släppte igenom överföringen. Kretinen på banken frågade på allvar om jag kände nån där nere som kunde betala boten åt mig.
Allt det där löser ni med Revolut och liknande tjänster, som en bank fast den fungerar och inga onödiga frågor om det kommer in pengar i olika valutor på valuta kontot.
Revolut går väl också på MC/Visa?
I så fall samma single point of failure.
Bloggarn nämnde ovan N26. Vad är det, en tysk bank?
N26 är lite som Revolut fast den är tysk.
Tack, VVV. Då går den också på samma betalvägar?
Enligt SEPA:s regler är detta inte tillåtet utan skäl för området räknas som ett enda betalningsområde men svenska banker kommer undan med att slita i reglerna.
Fråga banken om de stoppar betalningar för böter i Sverige med.
Jag har också LF, med samma beteende (jag köper en prenumeration på ett rumänskt (!) domännamn för 14 EUR/år). LF tar fruktansvärd lång tid på sig att svara och fånigt ifrågasättande – visst om det var en större peng eller en större summa på ett år, men 14 EUR? Det kostar antagligen banken mer att bara reda ut huruvida det är lämpligt att överföringen går igenom.
Jag har gett upp det där, och betalar 7 kronor extra eller vad det nu är för att överföra pengar utomlands mha Wise (föredetta Transferwise).
Vad “lustigt” det skulle bli om Kina verkligen hörsammade Trumps vädjan/krav på att de höll sundet öppet, jag tror inte att han verkligen vill att Kina sätter ett par hangarfartyg i detta område, just saying…
Diskussionen är absurd då varken Kina eller US kan hålla sundet öppet.
Nej, inte med mindre än att det är helt folktomt på den Iranska sidan vilket vi får innerligen hoppas att det inte går dit…
En kanal vid Dubais norra eller södra gräns skulle lösa problemet för gott.
Suezkanalen byggdes på 10 år och var 162 km från början.
Nåt av nämnda alternativ skulle kortare än hälften av Suez och med dagens teknologi och den ekonomi som finns i regionen skulle en sån kanal inte ta lång tid.
Det är väl så att länder kan ansöka hos Iran om att få passera och att Kina får igenom sina oljeleveranser ?
Ett syfte skulle kunna vara att stärka dollarns hegemoni och sänka yuanen. Men vad vet jag.
Min kommentar igår:
https://cornucopia.se/2026/03/uppdateras-massiv-rysk-terrorbombning-mot-kyjiv-i-natt-minst-sju-mordade-och-46-skadade-stort-ryskt-raffinaderi-och-hamn-bombade/?replytocom=1642772#respond
——
Nu är detta redan gårdagens nyheter, men ändå.
Jag såg en “analys” vars halt jag inte kan bedöma – men den går ut på att MrT har en “cunning plan” som Baldrick brukade säga, när han ber andra nationer om hjälp med att försvara Hormuz:
“The invitation is a trap. Every possible Chinese response damages China.
…
Trump is not asking for help. He is asking every nation to declare which monetary system they want the Strait to operate under when the war ends. The warships are the ballot. The Strait is the polling station. And the currency is the vote. ”
https://x.com/shanaka86/status/2032828227396448456
Det finns ännu ingen gemensam EU gräns för kontantbetalningar. Det ligger en gräns på 10.000€ på förslag för 2027. Ett annat europeiskt land som är känt för sina banker har en gräns på 100.000 CHF. Så att hänvisa till EU för att införa kontantbetalningsförbud över 10000kr är fel
Läste fel. Ser att 10000kr gränsen troligen är Riskbankens egna påhitt
Just det landet med CHF som egen valuta är ju inte direkt ökänt för att vara sådär jättenoga med att hålla svarta eller stulna pengar borta från banksystemet.
“Ärligt talat är Trump fullständigt blåst. ”
Kan inte hålla med mer. Fram till mötet med Zelensky för lite mer än ett år sedan var jag villig att ge honom lite benefit of the doubt, att han inte är riktigt så hemsk som vissa säger, han gör också några bra saker etc.
Men där och då undanröjde han alla tvivel om att han är en komplett jubelidiot och fullblodsnarcissist. Iom. den här cirkusen med Iran; jag vill minnas att han sa något till Zelensky i stil med “you don’t start a war with someone three times your size and then come ask us for help”… Tja, nu har han startat krig med någon 1/3 av USAs storlek, klarar inte av att hantera situationen och kommer och ber om hjälp… You can’t make this shit up.
NU var ju sanningen dessutom den att Ua blev överfallna av ryzland och fick försvara sitt folk och land.
Det sägs ju här att man ska helst ha lite olika kort i olika nätverk. Jag själv har ett kort från en tysk bank utöver min svenska bank. Men finns det möjlighet att skaffa nått kort från en Ukrainsk bank? Skulle ju vara ett helt ok sätt att stödja dem
Blir nog svårt. Antar att du avser N26? Har också dem som backup.
Meta ryktas permittera 20 procent av personalen. Kostnaderna för AI satsningen skjuter i höjden.
Blir själv lite förbluffad vad alla dessa människor gör hos Meta. Att utveckla Facebook kräver väl inte så mycket personal?
Utvecklingen brukar alltid ligga före i USA. Kommer IT-konsulterna få skola om sig till Mc Donalds i Sverige?
Det är som många redan konstaterat tufft på it-marknaden i Sverige för nyutexaminerade.
Dels finns det nog en del överrekrytering som skett hos Meta, vilket inte alls är ovanligt i stora bolag. Dock dristar jag mig till att gissa att den inte är 20% för då har dom inte haft koll överhuvudtaget, 3-5% kan det krypa iväg men sen brukar någon form av COO eller CFO börjar reagera. Vad alla gör kan man dock bara gissa sig till, compliance, kommunikatörer, “fact checkers”, VIP skydd till Suck kanske…
Du får tänka om. https://www.placera.se/telegram/meta-platforms-meta-kan-komma-att-saga-upp-20-procent-av-anstallda-reuters-20260316
20% är inte helt konstigt. Antal anställda växte med ca 17% från 2023 till 2026 men började nog minska under 2025. Som jämförelse dubblerades antal anställda från början av 2020 till början av 2023 men minskade under 2024.
Det finns olika koncept som förklarar det. Exempelvis önskat bortfall (“non-regrettable attrition”) där man manövrerar bort lågrankade medarbetare samtidigt som rekryteringen överstiger behovet. Vid en våg av avsked finns ett skikt man gärna låter gå.
Jag blev nog missförstådd, förklarade min synpunkt dåligt eller helt enkelt är jag så jädra smart så andra inte förstår vad jag skriver [sic!]
Vad jag menade var var i referens till “Att utveckla Facebook kräver väl inte så mycket personal?” och att det nog sannolikt i grunden är korrekt. Sen la jag fram att även om de flesta stora koncerner faktiskt ligger med överrekrytering i head count så är 20% åt helvete fel och det är fan i mig verkligen konstigt om inte ledningen helt tappat det (alternativt att man helt flippade ur med att anställa s.k. granskare under förra administrationen).
Däremot 3-5% är inte alls ovanligt, som jag skrev, och då återstår 15-17% av deras planerade neddragning som är roller som faktiskt ska bort eller motiveras med att AI gör jobbet istället, alternativt kostar så mycket att dom får gå även om jobbet behövs.
Miffos inspel om att man tar bort lågpresterare kan också stämma även om 20% på ett bräde är rätt saftigt med ett yxhugg, bottom 5% är ett vanligt mått men då brukar man fylla på med juniorer för att konsekvent kunna köra den processen.
Så kanske 10% om man tar överflödiga head counts och en ordinär rakning av lågpresterarna!
Kan också vara så att dom är så tidigt på bollen och ser en utveckling dom inte gillar och därmed agerar proaktivt, vem vet? Eller så vill bara Sugmigberg vara så där IT nördigt macho och visa att han minsann också kan bli hård, förlåt menar är hård. Han håller väl på med sån där pyjamassport numera?
Vet inte om det blev klarare…
Såg nu att Meta petar in ytterligare 27 mdr USD (har dock inte läst om det är garanterade pengar) i AI infra så det kanske kommer mera…
Oj, det låter ju nästan lika allvarligt som en landsomfattande filosofstrejk…
(spår av ironi kan förekomma)
På tal om rödbetor såg jag en intressant sammanställning av SpaceX börsintroduktion. Inte för att det kommer att spela någon roll för priset i slutändan, men det verkar inte finnas någon som helst rimlighet i kalkylerna i prospektet, plus att amerikanska finansinspektionen verkar överväga att ändra reglerna för övervakning av nyintroducerade aktier (en drastisk förkortning från 1½ år till några veckor).
Behövs ingen rimlighet, det kommer att sälja slut på 6 bokstäver.
S P A C E X
Vem minns inte en annan orimlighet på 6 bokstäver?
K L A R N A
Hahaha. Klarna är en klar favorit.
Jag försökte få folk att förstå att det är ett kreditinstitut med en moderna variant av SMS lån.
Men det är alltid nån som sa “NÄÄÄÄÄÄJ det är ett DATANSBOLAG!!!!!”
Lustigt hur många som köpte det utan att ha koll på kreditstock och konsekvenser av betalförmåga i densamma… Samt upplåninsgkostnader med mera…
Och att man för försäljarna är ett rent Factoringbolag.
Kommer osökt att tänka på Bobby Kennedys gamla talesätt »May you live in interesting times» (vare sig man vill det eller inte).
Det är från början en kinesisk förbannelse. ” Må du leva i intressanta tider”
Nej det är en myt:
The phrase “May you live in interesting times” is first clearly attested in English in the 1930s, in the context of British diplomats talking about China.
It was described there as a so‑called “Chinese curse,” but no original Chinese wording has ever been found in classical texts, collections of proverbs, or modern usage.
Tack, Sebulon! Har aldrig tänkt på att kolla upp den faktoiden…
Gammalmodigt betalsystem är det, dock är väl USA:s krångligare, men en förklaring till att det är så är att bankerna i vårt land inte behöver förnya sig eftersom de tjänar pengar ändå. Jag har undrat flera gånger över systemet med bankdagar och vad jag vet så “går även datorn” på lördagar och röda dagar.
Nä, bankerna stänger ner sina serverhallar 16:00 på fredag och startar dem inte förrän 09:00 på måndag igen.
Nästan, RIX startar 06.00 och slås (pausar) av 18.00 på vardagar. Sedan väntar RB personal på batchjobben innan siste man/kvinna går för dagen ungefär 18.20.
Stenålder.
Självklart. Ångpannan som driver datorerna måste ju sotas.
Datorerna? Du menar räknemaskinerna från Facit?
Här är en ide som ryssarna nu vill anamma 🙂
Något PERRA kan grotta lite i.
“Centralbanken har upptäckt en utbredd önskan bland ryssarna att återvända till den sovjetiska ekonomin.”
https://ru.themoscowtimes.com/2026/03/16/tsb-obnaruzhil-u-rossiyan-massovoe-zhelanie-vernutsya-v-ekonomiku-sssr-a189775
Kommer gå lika bra som för KUBA.
Är för övrigt lite bråk på Kuba nu.
Och väldigt mörkt om natten.
Men Trump har ju redan sagt att Kuba är näst på tur att befrias.
“Liberation day” igen…?
Faktiskt rent ut sagt förvånande att man fokuserar så mycket på kontantprepping.
Kan meddela:
1. Livsmedelsbutikerna här har extremt lite i växelkassan. Diskutera i små grupper vad som händer när de inte har växel att ge efter 5 kontantkunder
2. Butikerna här har stängt när internet inte fungerar. Då deras system bygger på att man kan kolla vad en person har på sitt kort.
3. Likaså stänger butikerna alltid vid elavbrott.
Hur kontanter ska fungera bättre än kort är en bra fråga.
Däremot har Swish fungerat när terminalerna varit nere. Men de flesta handlare tar inte swish längre efter att det skett många bedrägerier pga av “fejkappar”.
Bästa “prepping” skulle ju vara att kortterminalerna har backup via mobilnätet och inte bara via butikswifi.
Samt att swish inför nån form av NFC bekräftelse dykt de kontantklösa kortlösningarna.
Kontanter är som Socialdemokraterna. Det används bara av de som är för gamla att förstå och kriminella 😉
Att bankerna inte klarar av omeddelbara betalningar är ju bara sorgligt.
SEB införde att om du la en betalning före ett visst klockslag på eftermiddagen så gick den “omedelbart”. Men nu har de ändra det så att det är en morgontid som gäller.
Man kan till slut inte skylla på att man inte uppgraderat sina system på 40 år… Det håller inte i nån annan verksamhet (utom det offentliga då möjligtvis)
500 spänn i månaden så kan butiken ha Internetbackup via Starlink. Eller rent av i standbyläge med begränsad trafik (bör räcka för korttransaktioner) a 60:- SEK per månad, som med två klick kan gå upp till full access. Småpotatis för en ICA Maxi.
Precis. Finns ju verkligen bra alternativ till backup och man kan undra varför inte fler har det.
Som skrivet så vill Riksbanken se att kortbetalningar likt i Danmark kan hanteras offline, förstås med en beloppsgräns.
Svensk media verkar ju ha en fablesse för kontater (“journos” får väl betalt svart)
Men ja. Det verkar ju vara en vettig rekommendation från RB att inte vara beroende av bara en sak.
Jag hade för övrigt lagt in betalkortet i mobilen efter bloggarens plånboksfadäs och lyckades gå hemifrån utan plånbok. men kunde ändå betala lunchen (Man glömmer sällan mobilen uppenbarligen)
Ska bara få in fler kort i mobilen så att man även har visa resp mastercard.
Jag har haft nytta av kontanter en gång. Internet låg nere och det var lång kö vid kassan och ingen utom jag kunde betala.
Köp en trisslott.
När Internet lägger av brukar butikerna här i stan inte kunna sälja nåt alls eftersom att de flesta kassasystem är uppkopplade. Kassören kan inte ens scanna en vara för att se priset utan internet.
Samma här, fast kortkunder avvisades redan i dörren, så ingen längre kö i kassan. Gällde ett systembolag. Kön till närliggande bankomaten var däremot lång!
Det där hände förra året. Lön på fredagar och massivt med folk på bolaget på lördag. Då la Systembolagets betalningssystem av, kassorna fungerade men inte kort. Stans två närliggande bankomater hade slut på kontanter kl 11:30… Skulle själv ha två flaskor vin och då jag i veckan fått betalt av en kompis med lite jobb som han propsade på att få betala för. Inget jag jobbar med egentligen och fakturera 2000.- till en vän, nä.
Hade som tur var kvar dessa i fickan. Köpte mina två och sprang på en desperat vän som skulle ha middag samma kväll som sen dess är mycket tacksam för “kontanter mot swish”.
Brukar alltid ha med en 500 i kontanter just utifall.
När internet var nere i lokala icat så kunde ingen handla som hade kontanter eller kort.
1) Man anpassar inköpen för att minimera växel och bankomaterna får ge mer småvalörer
Resten löses med bärbara kortterminaler eller portabla kassaregister. Det är bara en mängd ursäkter att kontanter inte fungerar. Batteribackup och flera internet llser det mesta.
Så det är alltså läge att gå old school och skaffa sig ett kort som man kan ta ut kontanter med?
Trodde man ju inte att man skulle behöva uppleva igen.
Varför skulle du inte kunna ta ut kontanter med vilket kort som helst? Kraftig varningsflagg i så fall.
Det var många år sen jag hade ett kort där jag kan ta ut kontanter i Sverige.
Har inte saknat den funktionen överhuvudtaget.
Jag har inte tagit ut kontanter på typ fem år eller något.
Jag tar faktiskt ut pengar men det går uteslutande som dricks. När jag och frugan är ute och äter så betalar jag precis vad det kostar med kortet och sen beroende på om hur gott det var och eller servicen är godkänd så slänger jag fram en hundring eller två. Extremt uppskattat bland serveringspersonal kan jag tipsa om.
Många kort tar ut avgift för kontantuttag. Typ 35 kr + 2% av beloppet.
Har man bara kreditkort så behöver man dessutom ha ett tillgodosaldo för att slippa debiteras ~20% ränta från första dagen.
Bra poäng: Ha inte två välstrukna 500-lappar hemma, ha 1000 spänn i småsedlar borde vara Riksbankens råd.
Å andra sidan får man väl strunta i växeln om det verkligen skiter sig (och köpa lite extra “toapapper” så att man landar nära femhundringen totalt.
Det jag tror Sebulon är ute efter är att en ICA butik kan inte bara strunta i att ge växel eftersom allt måste bokföras in i minsta detalj.
Löser man med att ställa ut presentkort på mellanskillnaden.
Eller så ser man till att ha gott om småsedlar så att man kan strunta i några enstaka kronor i växel.
Jag tror att jag har ca ett kg med växelmynt hemma som aldrig används.
Kontrollvägde. 649 gram mynt. Lägger upp foto.
Var för övrigt på lokal i Göteborg lördag – söndag med hotell, parkering, spårvagn etc.
Glömde plånboken hemma. Skötte allt (iofs som vanligt) med Apple Pay via klockan på armen eller Swish. Legitimationen på hotellet sköttes med Mobilt BankID.
På temat mynt fanns under sena 80-talet (om jag inte missminner mig) plaströr som rymde 50 tioöringar. De var väl tänkta att underlätta för att bli av med småmynten genom att samla ihop dem i hanterliga former.
Jag använde ett sådant för att betala en bussbiljett en gång. Chauffören tittade misstänksamt på röret och undrade “vad är det där?”. Jag svarade “pengar” med oskyldig uppsyn. Han ville inte gärna ta emot röret, men alternativet att jag hällde upp tioöringarna som lösa mynt lockade förmodligen ännu mindre. I mataffären var det aldrig några problem.
Ta med dig en näve varje gång du åker till ica och häll i myntauromaten i kassan
Jag har en burk med sedlar och mynt från olika länder för att ha en initial reskassa när jag är iväg. Det mesta är utgånget och värdelöst efter alla myntreformer. Det gäller också de svenska mynt och sedlar jag har.
Sedan myntreformen då kungarna togs bort från sedlarna har jag slutat med svenska kontanter. Jag har aldrig haft behov. Däremot har jag ett visst behov av såväl euro som brittiska pund i kontanter, så lite sådana har jag. Min prepping består i att ha en stor plastlåda med torrvaror, fjällvandringsutrustning för ett antal personer, elverk och alla verktyg man kan tänka sig. Jag bedömer att jag och min familj klarar oss utan att köpa något i någon månad i alla fall.
Inga problem. Tandfen byter tänder mot mynt. Om inte det är nog så tar man en tur till Ölands djurpark. Massor av förströelser som kostar mynt där.
Men ska man göra det omvända och byta mynt mot tänder så krävs det en skottkärra full.
😂
Trump pratade såklart inte med sina allierade innan han drog igång kriget. Han pratade inte ens med sin egen kongress.
Även om allierade länder skulle välja att hjälpa honom ändå så kommer man ändå inte få något tack efteråt, bara mer förolämpningar.
Trump har nämligen en narcissistisk personlighetstörning.
“Trump har nämligen en narcissistisk personlighetsstörning.” – NSS…
Jo tack, vi har märkt det!
Det troliga är väl att om några skulle komma till tacos hjälp är det väl dessa som, enligt honom, är skyldiga till att allt misslyckats.
Dubai bombningen var nog Hillary eller false flag. Eller utomjordingar…
NATO behöver bevaka Grönland så ingen får för sig att försöka annektera det.
hear hear…
“Sleepy Joe” som vaknat? Har taco lagt skulden för allt detta på Biden ännu, eller har han inte tänkt på den självklara Orsaken Till Debaclet? Vaddå ironoik? Inte jag väl?
Klart det är Bidens fel, vems skulle det vara annars…?
På temat saker som bara roar mig (förmodligen) så går det rätt snabbt i Kinnevik just nu…
Fattar absolut noll.
Helt sjuka innehav de sitter på.
Kollade igenom blankargängets dokument i helgen och ska jag vara ärlig fick jag googla varenda namn av bolagen dom investerat i, säger dock förmodligen mer om hur ur svängen jag är nu för tiden…
Vet inte vad det ska bli av med kinnevik. Jag klev av där när zalando blev lite väl stort. Kommer nog aldrig mer ha den aktien.
NATO är om inte dött så åtminstone i koma under Trumpregimen. Om någon undrade om artikel 5 skulle komma att gälla idag och tre år framåt, så har vi nu fått svaret. Vilket är =”Det beror på”. Uttalat på engelska så låter det “what’s in it for me?” Alexandre Dumas “De tre musketörerna” ingick inte i de godnattsagor eller skoluppgifter som barnet Trump kom i kontakt med. Avtal gäller endast ibland, och bara så länge de är till gagn för Trump.
Så här – när Ryssland anfaller Natoländer så kommer alla Natoländer att komma till dess hjälp utan USA och utan artikel 5, enligt egen förmåga vilket är det som ändå står i artikel 5. Nato är inte dött bara för att USA inte vill hjälpa – vi andra kommer följa andemeningen i fördraget. Sverige kommer inte “nä, USA ville inte så vi lämnar finnarna åt sitt öde”.
Att gemensamt försvar står och faller med USA är ett falskt narrativ.
Jag tror dock att “alla för en, en för alla” i Nato är död. Basen är snarare EU + allierade än Nato. Skulle Sverige hjälpa Turkiet om landet blir anfallet av Iran? Tveksamt, eller hur? Skulle Turkiet hjälpa Island eller Irland mot en amerikansk invasion? Jag tvivlar starkt samtidigt som jag tror att britter, fransmän och nordbor absolut skulle ställa upp.
Sedan kan det ju finnas tillfällen där alla Nato-länder utom USA faktiskt ställer upp, till exempel vid en israelisk invasion av Cypern.
Nato har en närhetsprincip. Det är primärt länderna närmast den angripne som ska och kommer hjälpa till. Portugal kommer inte skicka mekbrigader för att försvara Norrland, och det har aldrig heller varit tanken, lika lite som att Turkiet ska skicka trupp till Island. Däremot kan Portugal och Turkiet hjälpa till med hanteringen av sårade.
Det hade varit bra om det gick att lita på hjälp från USA för ett ännu starkare Nato. Det är ju det man räknade med när man gick med. Men räkna inte längre med det. Lika bra att inse det, samt snarast stärka vårt eget (EU) försvar.
Är det här sista spiken i Liberalernas kista? Den kroniske partihaveristen Alexander Bard har blivit medlem:
https://www.msn.com/sv-se/noje/entertainment/alexander-bard-byter-parti-blir-liberal/ar-AA1YCB4P
Eller så tänker Liberalerna att dom ska bli en “army of lovers”…
Badam, du vet var du hittar mig Pentiivarg 😉
De får nog svårt att hitta tillräckligt många partimedlemmar för det.
“one man love army”…?
Jag är imponerad över ur vissa hela tiden hittar ut i media. Inte fan får jag mediautrymme när jag anmäler mig till någon förening (frimärksklubben senast).
Kontanter är väl främst för nästa steg efter att butikerna stängt och människor sätter upp improviserade marknadsplatser. Det hände i Bosnien under kriget. När bensinstationerna är stängda och sprängda finns det fortfarande folk som kommer sälja bensin och diesel i dunk. Någon kommer smuggla in säckar med ris och mjöl även om städerna belägras och beskjuts. Tänk Mariupol, Sarajevo eller Leningrad.
Ja då ska man väl mer ha guld och silver.
Nja, det är väl ett lagbrott att bryta mot ransoeringsregler, och det kan bestraffas via krislagstiftning?
Vissa lagar kan man välja att bryta och sedan ta konsekvenserna av.
Diversifiering är bra. Kontanter är ett komplement till Swish för privata transaktioner. Med andra fördelar och nackdelar.
Fast nu är det ju inte det exempelet som @Henrik tar upp. Svarta börsmarknaden i Leningrad, eller var somhelst i nazi-ockuperade Europa var belagd med dödstraff. Man måste ha skydd (Krysha) från ordningsmakten, eller maffia. Tung korruption, annars blir man skjuten på plats i nästa razzia. Polisen/ordningsmakten är i regel de största hajarna på svarta börsen, och det finns inget konsumentskydd. Det är inte en gullig torgmarknad där man kan komma viftande öppet med guld och silver. Jag har vänner från gamla Jugoslavien och det var inte mycket bättre under den konflikten. Tung kriminalitet.
Svårt att veta vilka rykten som stämmer men anta att det stämmer att de flesta större demokratier har tackat nej till att hjälpa Trump/USA att säkra hormozsundet från anfallets bieffekter.
USA allierade arabstater skadas både kinetiskt och ekonomiskt så det borde vara rimligt att de hjälper till med att säkra hormozsundet, det skulle t.ex. kunna innebära att invadera Iranska kustområden.
Hut stor är risken att detta då utvecklar sig till ett religionskrig Shia – Sunni?
Undrar om denna konflikt blir fyra veckor eller 40 år lång? Jag har ingen aning.
Med tanke på vilka som är med u Trumps “Bored of Peace” (medveten felstavning) så tycker jag att man kan lägga ansvaret på denna grupp (halva klubben är ju länder från det området).
Orban kunde ju ställa upp med den stolta Ungerska flottan tänker jag.
Tyvärr är våran utlandsstyrka upptagen med att försvara Grönland !
Norge planerar nu avskaffa massbilismen, troligen blir bilen en elitsymbol för rika och partifunktionärer.
https://carup.se/elbilar-racker-inte-sa-ska-trafiken-strypas-i-norge/
Som elbilen var aldrig målet utan bara en förhoppning om att kränga fler bilar. Gillar det där med kommunal avgift på privat parkering. Snart i en villaträdgård nära dig.
Undrar vad en ny MP-regering kommer tycka i höst?
Det är inget nytt. Svenska miljöpartiet förespråkar redan kraftig minskning av biltrafiken, och de har helt rätt. Det är svårt att se någon annan lösning på problemet med world overshoot day, och mikroplastexplosionen.
Du tror att Norge bryr sig om miljön? Då får vi väl se när dom slutar kränga olja och gas, inom kort kanske eller vänta lite Johan Castberg‑projektet kör på järnet och man ska investera 230 miljarder i olja och gasverksamheten under 2026 vilket är en ökning…
Vet ej. Jag uttalade mig bara om Svenska miljöpartiet.
Dom kan du bortse ifrån…
Norge är verkligen den sista Sovjetstaten, det är sedan gammalt.
Per Holmbergs (MP, de där gamle meterologen) svar vid en utfrågning om vad han skulle göra om han blev statsminister “Avskaffa allmänna val” – MP är ett farligt extremistparti som ska hållas borta från alla viktiga beslut.
Kina stramar upp exporten av konstgödsel – “Regeringen har bett exportörer att stoppa leveranser av kväve-kaliumbaserade gödselblandningar” – ni vet så där som bara den kinesiska regeringen kan be om något…
Som vanligt helt otroligt att bevittna hur trumpister i GOP eller i olika kommentarsfält tvingas till ständigt ”doublethink”. Stackarna som måste vara lyriska över den totala triumfen över Iran och i samma andetag arga på allierade (nåja, fd allierade med tanke på hur Trump pissat dem i nyllet) som inte genast kommer till undsättning. Det är inget krig förresten. Eller jo det är det visst.
Att vara trumpist är att med bågfil såga upp sitt kranium, plocka ut sin hjärna, lägga den på golvet och sen varje dag hoppa på den. Att välja att vara en idiot.
Riksbanken har byggt ISO20022 & ECB:s TIPS-baserade RixInst/settlement systemet som Swish sedan ett par år kör på (det var förvisso ISO20022 baserat redan då men..).
https://www.riksbank.se/en-gb/payments–cash/payments-in-sweden/payments-report-2025/safety-efficiency-and-accessibility/are-payments-in-sweden-efficient/rix-inst-enables-competition-and-innovation/
2025 byggde Bankgirot det helt ISO20022 baserade SEK Credit Transfer. Detta ska alla banker migrera till nu under 2026 och utvecklingen är i full gång.
https://www.bankgirot.se/en/about-bankgirot/about-us/bankgirots-transformation-work/
Det är ju många som är beroende av att bg-betalningar fortsätter fungera som de gör idag. Med SEK CT kommer de att fungera på ett annorlunda sätt i bakgrunden, betalningarna kommer inte längre gå via bankgirot utan direkt till målbanken.
https://www.tietoevry.com/siteassets/files/banking/payments-leaflets/tietoevry-banking-sek-batch.pdf
Men ja, SEK CT kommer som jag förstår det inte vara Instant med sina 10 clearingcykler per dag.
I princip så ska alla svenska aktörer klara av att ta emot RixInst betalningar (instant) men det är en liten handfull mindre aktörer som klarar av att skicka rixinst.
Iran uland!!! Under 47 år har ledningen inkasserat inkomster från försäljning av olja.En stor del därav har använts till uppbyggande av en högteknisk vapenindustri.Shahed 136 som exporterats till Ryssland och som USA gjort en kopia av. Många blandar ihop Iran ned övriga länder i området. Det är ett högutbildat folk med många universitetsutbildade.Historiskt och kulturellt är snarare Sverige ett u-land.Jag gläds varje dag av mina persiska mattor. För övrigt tycker jag nog en del kommentatorer gått över anständighetens gräns. Dagis nivå.