Minst fyra civila mördades i en rysk terrorbombning mot ett passagerartåg i Charkiv och kroppsdelar från fler har påträffats. Två civila har mördats i sitt hem i en rysk terrorbombning mot Kyjiv. Ett enda av Ukrainas Patriotbatterier har totalt skjutit ner 140 ballistiska robotar och 250 mål sammanlagt.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Minst fyra mördades i den ryska terrorbombningen av ett passagerartåg i Charkiv med hjälp av drönare. President Zelensky publicerar filmer på det brinnande tåget och skriver:
“Russia struck a passenger train in the Kharkiv region with attack drones. In any country, a drone strike on a civilian train would be regarded in the same way – purely as an act of terrorism. There would be no doubt about the classification, neither in Europe, nor in America, nor in the Arab world, nor in China, nor anywhere else. There is, and can be, no military justification for killing civilians in a train carriage. In particular, over 200 people were on the train, and 18 were in the carriage hit by one of the Russian drones. Overall, this attack involving three drones has so far resulted in four confirmed deaths. My condolences to all the families and loved ones. Rescue teams are still searching for four more people, and two others have been injured.”
Fyra personer till kan alltså också dödats av ryssarna i bombningen och Ukrinform skriver att ytterligare kroppsdelar påträffats, men man har alltså inte kunnat pussla ihop det hela.
Shahedrobotar användes så det var ett helt avsiktligt angrepp.

Två civila mördades av Ryssland i Kyjivförorten Bilohorodka när deras flerbostadshus bombades rapporterar Kyiv Post. Ett foto från räddningsarbetet.

Ett enda Patriotbatteri har skjutit ner 140 ballistiska robotar och 250 mål totalt rapporterar United24 Media. Det uppges handla om luftvärnsrobotarrobotar av typen PAC-3. Ukrainarna som var i USA och utbildades på systemet tycket att tre månaders utbildning var för långt då det var enklare att arbeta med än gamla sovjetiska system och ville återvända till Ukraina redan efter 3 – 4 veckor.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
10:48 Film från början av 2024 från ett ukrainskt Su-25 attackplans vingkamera, när det skjuts ner av en rysk R-37M jaktrobot. Flygplanet bryts sönder i luften när det träffas och på låg höjd är det bara några sekunder tills marken. Piloten hade över 380 attackuppdrag bakom sig.
10:52 Ukraina har bombat något vid Feodosija på ockuperade Krym utifrån ljudet av tio explosioner och eldgivning.

10:53 Ukrainas försvarsminister Fedorov uppger att Frankrike skickar fler Mirage-2000 till Ukraina, samt SAMP/T-robotar och Crotaleluftvärn, samt långräckviddiga vapen (förmodligen SCALP/Storm Shadow).
Mer ammunition till SAMP/T talar för att systemen faktiskt används och fungerar, men det kommer inte ut ett pip om dem i kontrast mot Patriot.
Och tydligen behöver Ukraina fler stridsflyg, trots att de enligt Sveriges regering bara kan hantera ett system från Väst, nämligen F-16, så vi kan inte skicka Gripen. Mirage 2000 har fungerat utmärkt för Ukraina som tydligen klarade av två system från Väst trots allt och vill ha mer av dem.
10:58 En ukrainsk film från ett fordon som har en drönarvarnare som får in tevesignalen från en ukrainsk FPV som jagar dem, tills deras telekrigsystem slår ut den ryska FPV:n kanske hundra meter bort. De ukrainska soldaterna röker rätt rejält. Är kanske en del stresspåslag inblandat.
11:00 En rådgivare till försvarsministern uppger att Shahedrobotarna som bombade passagerartåget i Charkiv hade Starlink för att kunna fjärrstyras och anfallet var alltså helt avsiktligt. Det krävs direktstyrning för att kunna träffa ett tåg i rörelse.

11:02 En påminnelse att använda Signal för telefonsamtal vilket också är Försvarsmaktens påbud. Kina uppges hackat sig in hos ett antal europeiska teleoperatörer och därmed kunnat avlyssna bland annat brittiska regeringens telefonsamtal uppger The Telegraph.
Förmodligen har det samma sket hos svenska teleoperatörer, särskilt om dessa använder utrustning från kinesiska Hujedamei, så vi ska inte skratta bäst som skrattar sist.
Svenska Försvarsmakten har infört som krav att kypterade appen Signal ska användas för alla samtal med motparter i och utanför Försvarsmakten, vilket bloggen var först med att avslöja för ett år sedan.
Du tror du har rent mjöl i påsen och inget hemligt att dölja, men allt du säger på telefon kan i framtiden användas som kompromat av statsaktörer.
11:08 En fd Volkswagenfabrik i Ryssland står i brand. Den används numera till att tillverka ryska Tenet/Chery-bilar. Det behöver inte handla om en ukrainsk bombning, utan kan vara klassiskt försäkringsbedrägeri för att iaf få ut några pengar i den havererande ryska ekonomin, eller så är det bara någon ryss som rökt på jobbet.
11:09 MILD VARNING! Ukrainska nattseende bombdrönare eliminerar en grupp med ryssar på denna film. Varning på grund av god bildkvalitet och några personer som förvisso i nattkamera sprängs i bitar på nära håll.
13:04 Ukraina har bombat en olje- eller bränsledepå i ryska Voronezj Oblast rapporterar Urkainas generalstab. Man har även bombat flera ledningsplatser och ammunitionsförråd på ockuperat territorium och satellitbilder bekräftar skador på oljeterminalen i Krasnodar Kraj som bombades tidigare.
13:11 Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn. Slovakiens putinist och despot Fico ska kallat Trumps mentala ohälsa för “Farlig” rapporterar Politico som skriver:
“Robert Fico, one of the few EU leaders to frequently support Trump’s stance on Europe’s weaknesses, was concerned about the U.S. president’s “psychological state,” two of the diplomats said. Fico used the word “dangerous” to describe how the U.S. president came across during their face-to-face meeting at Trump’s Mar-a-Lago estate in Florida on Jan. 17, according to two of the diplomats.”
Fico förnekar uppgifterna från diplomater som Politico publicerat och sade på rövhatten Elon Musks plattform Twitter. Eller snarare förnekar att någon skulle hört honom säga det:
“I must emphatically reject the lies of the POLITICO portal about how I assessed my meeting with US President D. Trump at an informal summit in Brussels. No one heard anything, no one saw anything, there are no witnesses, but nothing prevented the POLITICO portal from coming up with lies.”
Det kända försvaret “det finns inga vittnen”.

13:25 En erfarenhet från Interflex är enligt Daniel Erkstams bok att ingen i kriget i Ukraina använder kamouflagefärg, trots att svenska försvaret är förälskat i denna egenhet och det ser bra ut på så kallade mytobilder. Möjligen används det under väldigt särskilda omständigheter* av specialförband, men inte ens där särskilt ofta. Vill man dölja sitt ansikte använder man hellre en buff, som inte orskar en massa hygieniska problem, samt enkelt går att ta av och på, samt även värmer och skyddar mot damm.
Extra ironiskt konstaterar Erkstam att ansikskamouflage är samtidigt som man springer omkring med klart färgade gula, gröna eller blå band på hjälmar och överarmar för att identifiera sig som tillhörande den ukrainska sidan. Ryssarna använder vitt eller rött. Även svenska försvaret kommer behöva göra detta i skarpt läge för man kan inte i en duellsituation börja analysera motpartens uniforms- och vapenval, utan första skottet går sannolikast segrande ur duellen.
Kanske dags att Försvarsmakten släpper kamouflagetraditionen och istället tar fram en buff i ett signaturmaskat material som inte lyser på IR, vilket en del civilt inköpta buffar gör (men inte alla, bloggen har testat). Ja, jag vet “det var bättre förr, och på min tid så minsann och dagens ungdom …”. Men Rysslands illegala anfallskrig i Ukraina är verkligheten och inte svensk invasionsförsvarsromantik oavsett hur häftigt och karaktärsdanande du tyckte det var att sova på granris i ett oskyddat tält som lyser som en fackla för drönare i mörkret, äta ur snuskburk och bajsa i en grop på din tid när det var bättre förr.
Ukrainarna klarar iaf av att bonka ryss utan att behöva kladda med färg i ansiktet.
Erkstams bok finns via hans hemsida och borde vara obligatorisk läsning för yrkesmän inom Försvarsmakten, samt alla som är intresserade av kriget i Ukraina på lite mer detaljerad nivå.
*obskyr populärkulturell referens

14:18 Statsminister Kristersson uppges sagt i SVT Agenda att Sverige inlett diskussioner med Frankrike om kärnvapensamarbete. Separat artikel här.

15:23 Radio Free Europe/Radio Libertys frontreporter Marjan Kusjnir räddade en fyraåring från en soffa i den brinnande lägenheten i Kyjiv i natt, där hennes mamma och styvfar dödades. När han återvände för att leta efter fler hade lägenheten övertänts och ingen mer av grannarna gick att rädda.

15:34 2026-02-02 19:00 håller ukrainska Gerdan Theatre en ukrainsk konsert på Teater Maxim på Karlaplan i Stockholm. Dörrarna öppnas 18:00 och man kan då besöka restaurangens bistro eller barer, och glas med dryck kan tas med in i salongen för föreställningen. Det går även att köpa biljetter med sittplats och avsmakningsmeny för platser på balkongen.
Mer information och biljetter på Maxims hemsida. Arrangemanget sker i samarbete med Repower och Gerdan skickar en del av intäkterna till de i ensemblen som tjänstgör i kriget just nu.

16:27 Till skillnad mot fiktionens dramatiseringar så hjälper folk varandra i kris – det är en grundläggande evolutionär och darwinistisk funktion hos flockdjuret människan, och även något Lena och jag berör i vår bok Ge aldrig upp (och dess föregångare Är du förberedd). Det blir dock rätt tråkiga böcker, filmer och teveserier utan konflikt och personer som är empatistörda, psykopater eller kriminella förblir det under en katastrof, så det finns alltid upplägg för detta oavsett.
En grund som nämns och som vi även trycker på i Ge aldrig upp och våra föreläsningar är information. Utan information vet man inte vad som ska göra och kan varken samordna sig eller ta välgrundade beslut, oavsett hur negativ informationen är:
“The townspeople did not feel a lack of information. The necessary information appeared in the group chat of the residents of the buildings. They wrote it there themselves. In addition, the deputy mayor, who was once a deputy from their district, constantly reported on what was happening.”
“We have a neighbor who categorically never contributes to anything. But even he contributed money for the generator.“
I slutändan är ingen av oss en ö, utan ömsesidigt beroende av andra.

16:38 Slava Ukraini Sverige har en ny auktion med en tavla föreställande en av redaktionsmedlemmarna. Bud ges på Bluesky. Pengarna går till den ukrainska konstnären som är flykting i Sverige, och skriver:
“Min mormor gick nyligen bort, vilket har varit väldigt tungt för vår familj. I samband med detta har mamma haft stora utgifter. Samtidigt står mammas syster och hennes familj helt utan inkomst, så mamma hjälper dem ekonomiskt. Dessutom har mamma nu mindre arbete eftersom hennes chef har anställt ytterligare en person (hon har timlön). Därför betyder inkomsten från tavlorna mycket för mig just nu. Jag uppskattar verkligen allt ni gör och
er förståelse”

17:23 Ryska förluster igår var de lägsta på länge och stärker bilden av att rysk offensiv förmåga håller på att ebba ut, vilket vi också såg på minimala ryska territoriella framgångar förra veckan.
Ryssarna förlorade höga 690 man igår, vilket nog är den lägsta – eller en av de lägsta – siffran på något år.
Man förlorade kraftiga 77 transportfordon, normala 22 haubitsar, två ovanliga särskilda system, en ovanlig salvpjäs, fyra pansarskytte- eller motorskyttefordon och inga stridsvagnar.
Medelstora drönare på operativ nivå fortsatte dock att stiga och där förlorade ryssarna enorma 1 012 stycken, mestadels alltså vingdrönare. Man får ha en hel del respekt för den ryska apparaten som kan producera mellanstora drönare i den takten som krävs nu när Ukraina fått upp pulsen i att skjuta ner dem via jaktdrönare mfl nya vapensystem.


18:55 Genomfört bufftest med de sex buffarna mot IR-kamera, passivt och aktivt IR. Resultat presenteras i artikel i morgon.
19:22 Russkij Mir slår till igen. Den ryska världen, den ryska freden som inträffar när man ockuperas av Moskva. 20% av de boende i U-landet Ryssland har inte rinnande vatten alls och likt många indikatorer är Ryssland på afrikansk nivå – Asiens Afrika – så varför ska man ha det på ockuperat territorium i Donetsk?
Ryssland har ju som bekant sedan tidigare bombat sönder de vattenledningar och vattenkanaler som för ner vatten till torra Donetskregionen och nu kan de boende på ockuperat territorium inte ens hämta vatten ur vattenpölar på gatorna längre. Istället måste man smälta snö rapporterar United24 Media.
Att förse Donetsk med vatten var ett enormt sovjetiskt projekt, så man kunde flytta in befolkning att arbeta i regionens gruvor. Det tog några decennier att färdigställa. Ryssland bombade sönder det hela. Något projekt att påbörja ny vattenförsörjning av Donetsk finns inte utan vattnet levereras i tankbilar eller samlades in från vattenpölar och vattendrag.

Så blir det när Russkij Mir anländer. Tillbaka till levnadsstandarden i många av de fattigare länderna i Afrika – de mer välmående länderna i Afrika har rinnande vatten iaf minst i städerna, men så alltså ej där Russkij Mir inträffat. Bifogar foton från Tanzania långt bort från närmaste stad, där man ändå klarar av att ordna rinnande vatten till skillnad mot ockuperade Donetsk med sin ryska värld.


Å andra sidan skiter ju som bekant Putin, Kreml och Moskva fullständigt i befolkningen. Det handlar bara om imperiedrömmar och befolkningen ska ändå användas till att dö i nuvarande och framtida imperiekrig, så varför ska man lägga en kopek på att ordna vatten till dem? En befolkning på armodets gräns är lätt att manipulera, värre är det med en informerad medelklass. Sådan borgjeausi kan bli problem och hanteras bäst mot en ladugårdsvägg eller stenmur.

Sovjetunionen hade sina folkmordsidéer, brott mot mänskligheten, etniska rensningar och tiotals miljoner mördade av regimen, men någonstans fanns iaf en grundtanke om modernism och levnadsstandard för de som inte hamnade i Gulag eller en massgrav. Sedan drog liberalismens överlägsna system med frihet, innovation och korrekt flöde av information och spridning av kunskap snabbt ifrån efter andra världskriget, då det kommunistiska systemets diktatur inte längre kunde hänga med.
Något tanke på att höja levnadsstandarden för befolkningen existerar inte i den fascistiska kleptokratin Ryssland, utan där är det antalet siffror på bankkontot hos eliten som gäller, samt antalet km2 territorium. Oavsett om det är sönderbombade ruiner eller ej.
20:22 Rysk RUMINT uppger att ryssarna förlorat ett Su-34 attackplan.
20:40 Obekräftad RUMINT så ska Su-34:an flugit an mot nära gränsen Ukraina – Rumänien, förmodligen för att släppa glidbomber mot mål där. Kanske leveranser av militärt stöd eller för den delen fartyg på gränsfloden Donau.
21:21 Nu säger RUMINT att Su-34:an sköts ner över ryska Kursk Oblast under ett attackuppdrag.
21:52 RUMINT uppger även att en rysk Su-30 skjutits ner i söder, vilket kan vara den vid Odesaregionen.



22:33 Om ni kanske minns så gick de Cryebyxor i multicam som Lena bar på omslaget till min senaste roman Jägarhjärta till en ukrainsk stridssjukvårdare vid fronten. En av hennes nära kollegor dödades nu när deras medicbil träffades av en FPV. Den kvinnliga stridssjukvårdarkollegan blev av med huvudet. Ni ser resterna av deras fordonet ovan.
Lena håller på att samla in till en Ecoflow till stridssjukvårdarna på 41:a brigaden just nu, men saknar 5000:- SEK skriver hon på Bluesky:
“Dyrt som satan med Ecoflow och generatorer i UA just nu. Ordnat lite olika. Behöver bekosta klart 1 st till stridssjukvårdarna 41 brigaden och är nästan i mål tack vare läsardonationer. Saknar dock 5k SEK, så om några av er har växel så skicka gärna till paypal.me/lenawilderang
Bilder kommer.”
Det är nu billigare med Ecoflow i Sverige än på plats i Ukraina på grund av strömavbrotten. Förmodligen gäller det även generatorer, men där finns en stor spridning på leverantörer.
Ecoflow förblir favoriten och de bästa litiumbatteribankerna, bland annat tack vare att de kan ladda med mycket hög effekt, upp till eller över 1 000 W för de större enheterna medan konkurrenterna ofta ligger nere på några hundra Watt och därför tar lång tid att ladda igen. Detta gör både att man behöver fler enheter, plus riskerar att röja sin position eftersom generatorer måste köra längre för att ladda klart batteriet. Det går förstås också att ladda med begränsad effekt på runt 100 W via ciguttag på bilar medan man kör, men ciguttagen kan vara upptagna av annan utrustning som telekrigstörsändare mot FPV:er.
227 kommentarer
Slava Ukraini 🌻
PuU!🌻
Tumme upp!
Skickade lite till LenaW
Skickade lite till LenaW
👍
Ser man på
Wow
Stödjer PowerUp
Också idag 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
👍
Nylander?
JvM tur idag. En Birgit till drönarammunition.
👍
Satt och sjrev i gårdagens för länge…
Puu blir det i alla fall
👍
Fråga: Är Lena höger- eller vänsterhänt? På en bild har hon pistol i höger, på en annan pirathuggare i vänster. Är det lite som med dina bilder på ryska inrikestrupper månntro? 🤔
Jonas och PUU hur som helst. Kanske något mer.
👍
Superhjältar är naturligtvis tvåhänta!
Jag skulle kunna ge min högra hand för att vara tvåhänt! 🙂
😁
Aambidextriös, skulle jag gissa på (vilket är något annat än tvåhänt)
Ja, i min gröna ungdom så var DoD (svenska varianten alltså) en stor grej. Vill minnas att det krävdes att rulla 20 på en T20 för att bli ambidextriös (då man alltså kan använda bägge händerna med lika stor kraft).
Hörde ryktas om en sån snickare en gång. Han var grym på att slå in spikar snabbt, med bägge händerna (vilket såklart dubblade räckvidden, t.ex. vid jobb från stegar).
Ambidexter är väl termen? Blir svåruttalat annars.
Jag tror att det går bra att säga både ambidexter och ambidexteriös (alltså med ett i före -ös).
Jo, jag tänkte väl undvika att svänga mig med såna utrikiska termer som ambidextrös i onödan. När vi nu har en adekvat endemisk vokabulär disponibel alltså.
En kompis är egentligen vänsterhänt men närapå lika händig med högern. Kul att se honom spika golvlister runt köket – när han kom till ett hörn bytte han bara hand och fortsatte!
Disponibel adekvat endemisk vokabulär är bra, för att prata ursvenska 😊
“Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär”
Gunnar Sträng (enligt Lennart Geijer)
Om jag inte missminner mig igen (fullt möjligt) så var min källa ännu närmre “hästens” mun än Lennart Geijer, så att säga. Saknar tyvärr dokumentationen och alla är nu döda.
Inga vittnen (obskyr ref) men han sa nog inhemsk, faktiskt. Poängen går fram.
@Lessmog 2026-01-28 15:18
Ja, måste erkänna att jag också alltid haft för mig att jag hört den med “inhemsk”. Men det var muntligt, och lääänge sedan, så jag lät mig nöja med att Wikiquote har en skriftlig källa från någorlunda nära i tiden. (Hur pålitlig nu den gamle h**bo**en Lennart var…)
Här, förresten, är en kul samling jag stötte på då jag sökte fram ovanstående: https://bengtbernstrom.blogspot.com/2012/08/Gunnar-Strang.html
Nå prkl, den länken blev lite bakvänd… Här är en kul samling jag stötte på då jag sökte fram ovanstående: Gunnar Sträng – citat på citat | Bengt Bernström bloggar
“Disponibel adekvat endemisk vokabulär är bra, för att prata ursvenska 😊”
Alternativt “tillgängligt lämpligt inhemskt språkbruk”, för att verkligen prata ursvenska… 🙂
Hade en lärare som skrev texten på svarta tavlan med ena handen samtidigt som han ritade figurerna med den andra handen. 🥸
Mekanik?
mpjens
Fysik
Hade en matteassistent på KTH, envariabel- och flervariabelkalkyl 1980-1983, som körde med båda händerna också men började skriva ekvationen från båda ändar samtidigt som möttes på mitten. Vi kemiteknologer gjorde stora ögon.
Minns Hans namn tydligt men tänker inte skriva ut det, då det enligt Ratsit fortfarande finns folk i livet i hög ålder med det namnet.
Slog fram en stridsmunk med med Boo som blev ambidextriös, så han hade en pinne i varje hand, hade 16 i SMI men fick ändå göra 4 attacker per runda. Han fick namnet Ljusius, men drack en trolldryck så han fick både en gloria och djävulshorn, så alla han mötte var tvungen att slå 1T2 för att se om dom hatade eller älskade honom. Fina minnen. 😉 #nerd
Vill minnas att om det ena vapnet är ett sk lätt vapen ( sty krav -5?) så kunde du fått en attack till. Och får du upp smi till 19 så hade du haft 6 attacker. Fyllt upp varje segment. Gött.
Det finns en historia med något rollspel i modern miljö, där en chaotic-neutral figur fick för sig att bränna av en mini-atombomb mitt i gänget… 😬
En av spelarna hade jobbat länge och hårt på sin karaktär, och tjatade till sig att få rulla om överlevnad(? kommer inte ihåg termen). De enades om “en på miljarden” och på något jävla sätt lyckades hen faktiskt slå nio nior eller nollor på raken, vilket som nu behövdes.
Lagom osannolik berättelse, men det påstås att det hann samlas en ganska stor flock åskådare, som skulle kunna intyga.
Det går. Jag har spelat med samma gäng sedan mitten på åttiotalet. Vi träffas än varannan vecka. Och man slår en 20sidig tärning i det spelet hur det går. En “etta” är det bästa medan fummel är en “20”. Och vi slår alltid “vidare på tjugan” för att se hur grov fummel det blir. Två 20 i rad är en på 400 och då snubblar man när man ska sätta sig typ. Finns en minnesvärd kväll en sommar vid millennieskiftet när en i gänget slog åtta 20or i rad. Ugh.
Ååå, rollspel! Spelar ibland, alldeles för sällan, med (delar av) gamla gänget från 80’talet – fantastiska minnen både från det som hände i fantasivärlden och runt bordet i den verkliga världen. Ett tag spelade vi så mycket att vi kallade fantasivärlden för den verkliga, mer riktiga, världen.
Är faktiskt dubbelhet vilket har varit en bra egenskap när jag jobbat extra under studietiden som resemontör.
En del kunde inte använda tex en skiftnyckel med vänstern i fel situation och det var trångt och då fick jag gå dit.
(Lite nördfakta ovanpå det – då de flesta är högerhänta går spiraltrappor av tradition i högerspiral uppåt. Försvararen har fritt för svärdet i högerhanden medan anfallaren har betydligt svårare att få till ett hugg)
Mindre nördiga men kanske mer relevanta fakta om hur man går i spiraltrappor: Uppåt på innern i svängen, ifall man möter någon. På de smalare stegen i innersvängen går det, någorlunda, att gå uppåt, men är svårt — rätt så livsfarligt, faktiskt — att gå nedåt.
Så släpp förbi nedåtgående på yttern. Det är alldeles för många som inte tänker på det.
Själv håller jag mig alltid i ytterkant vid uppåtgående i en spiraltrappa (med eller utan räcke) tills dess jag möter (eller behöver passera) någon, då jag givetvis omgående byter till innerkant; när mötet väl är förbi återgår jag direkt till ytterkant igen (att hålla innerkant vid nedåtgående i en spiraltrappa känns närmast självmordsbenäget — särskilt i kyrkodomen i Ulm :-).
Helt rätt, CR Conrad. Finns en anledning varför man går både uppåt och nedåt på en stege med fotbladen riktade in mot stegen. Har ingen lust att gå ner baklänges i en spiraltrappa.
Är du ny här? Man håller ju pistolen i höger hand för att skjuta samtidigt som man hugger med huggaren i vänster hand. Eller macheten. Eller yxan. Eller tomahawken. Eller champagnesabeln.
Har jag hört.
Vill här citera Fico: “Det finns inga vittnen.”
Nej, inte ny här men lite sporadisk.
Min observation var utifrån två olika bilder, bägge uppenbart arrangerade, i gårdagstråden och reklamremsan.
Själv skulle jag nog tvingas välja vapen bland sådana jag eventuellt behärskar med rätt hand.
I westernfilmer sköts det tvåhändigt, även det i regi och på låtsas.
Ett litet tips vid dylika upptäckter är att närmare studera omgivningen i fotot (särskilt ev. synliga texter), då det ibland händer att någon helt enkelt råkar spegelvända ett foto vid publikation, varpå handhållandet lätt kan framstå som inkonsekvent helt i onödan (vet ej om så var fallet här, bara en välmenande tanke… :-).
Godmorgon. PuU
Uppgift: Oron för Trumps hälsa växer snabbt i EU
Inom EU växer oron för den amerikanska presidenten Donald Trumps ökade ”oberäknelighet”, skriver Politico med hänvisning till en diplomatkälla. Enligt källan blir EU-företrädare ”på alla nivåer” snabbt allt mer bekymrade över presidentens hälsa.
https://omni.se/uppgift-oron-for-trumps-halsa-vaxer-snabbt-i-eu/a/d4mvQX
👍
Oron är väl snarast att hälsan inte degenererar fort nog.
Fritt ur minnet hur The Onion uttryckte det:
Q: Will Donald Trump really be the chairman of the Board of Peace for the rest of his life?
A: Yes, Trump will be the chairman for the next few months.
Primär tumör i pannloben?
Åtminstone malign narcissism i pannloben…
Svårt att tycka att det inte går fort nog, men man fattar förstås vad de menar. Tyvärr är det långtifrån säkert att det blir bättre när Thiels marionett tar över. Och fan vet om inte Stephen »Goebbels» Miller skulle kunna få för sig att försöka ta över.
Enligt opinionsundersökningar (källa Farron Cousins, politisk debattör på Youtube) vill inte ens republikaner se JD Vance som kandidat 2028. Men sannolikheten är väl skaplig att han är sittande president just då (om Trump kolat).
Om Miller ska ta över, kan det ju ske genom att partiet på något sätt tvingar Vance att plocka upp honom som vice, sedan hittar de någon anledning att avsätta Vance.. Visst låter det foliehattartat? Men med den regim som nu sitter, kan man vänta sig i stort sett vad som helst.
Presidenten behöver ju inte åtlyda domstolsutslag (högsta domstolen har ju konstaterat att han är immun), och de som utför hans order kan han ju alltid benåda.
Vilken jä.. soppa det är.
Förhoppningsvis bryts förtrollningen ifall Trump dör. Vance blir då bara en lame duck.
Presidenten väljer inte själv vicepresident enligt konstitutionen, valet ska även godkännas av de båda kamrarna i kongressen om jag fattat det hela rätt.
Om Miller skulle bli godkänd/vald så skulle sedan Vance kunna avgå och Miller blir president.
I så fall får vi nog hoppas att ett eventuellt pinnavtrillande av Trump sker efter mellanårsvalet, om det nu blir något sådant och det inte helt saboteras av MAGA-gänget. Sannolikheten för att båda kamrar ska ha republikansk majoritet efter det borde rimligen minska i takt med Trumps tilltagande galenskap.
Konstitution schmonstitution. Fick idag höra att ICE har en budget som är större än försvarsmakten i samtliga länder i världen förutom Kina och USA. Och detta slödder till inrikesgarde har alltså mer eller mindre frikort av regimen för allt de gör (även om delstaterna nu försöker beivra de absolut värsta övergreppen – de är som bekant uppe i nio mord sedan årsskiftet) och vem är det som rattar dem i bakgrunden? Nej, ni får varken cigarr eller kokosnöt för att ni gissade rätt, Stephen »Goebbels-Röhm-Heydrich» Miller.
Jag skulle inte våga sätta emot vid ett vad om huruvida han skulle kunna ge sig på ett kuppförsök eller ej. Sannolikheten är förmodligen avsevärt högre än noll.
PUU får en slant
👍
Topp 10-ish. Kartescher till Jonas.
Angående Patriot/LV så hoppas jag att SAMP/T kommer i en ny version som rättar till de brister som gör att Ukraina tycks föredra Patriot.
(Samt förstås att det kommer nya prisvärda system som kan fokusera på drönare/Shaheder)
Jag är inte alls övertygad om att Patriot nödvändigtvis är bättre än SAMP/T.
Däremot drivs det landet av en despot vars ego måste masseras hela tiden. Allt måste vara “greatest ever” där borta.
Det finns ju inget självändamål från Ukraina att gå ut med effektivitetsdata om sina LV-system i öppna källor. Sån kommunikation gör man av en anledning (t.ex. för att massera despotens ego så att fler Patriotmissiler levereras).
Väldigt sant om Trump och USA. Men Fransmän är heller inte kända för sin ödmjukhet och public perception kan ju påverka exportmöjligheterna. Så även om jag hoppas du har rätt och att det Europeiska alternativet är bättre vågar jag inte vara säker…
säkert sant, men jag är helt övertygad om att kommunikationen om de system Ukraina har fått sker i samförstånd. Så Frankrike vill av någon anledning ha det så.
Nr 100, då blir det Blågula bilen
Finns redan. Sök på svamp/t NG. Next generation. Mycket bättre radar och ska klara ballistiska robotar.
Klarar inte aster 30 ballistiska? Den nåt ju typ 120km
Tror inte det är så mycket att Ukraina föredrar Patriot före SAMP/T utan mest att den senare har tillverkats i väldigt små volymer främst för Frankrike och Italien, så det finns helt enkelt inte så många av dem att ge till Ukraina.
“Efter prestigeuppdraget – nu planeras svensk drönarfabrik
Nystartade Skygaard Defense Solutions fick uppdraget att skydda området kring toppmötet i Davos från obehöriga drönare. Nästa steg kan bli drönartillverkning i Nora nära en ny planerad TNT-fabrik.”
https://www.nyteknik.se/farkost/efter-prestigeuppdraget-nu-planeras-svensk-droenarfabrik/4429506
Kommentar: Detta är ett helt privat initiativ. FMV och svenska försvarsmakten har inget med det hela att göra. Holdingbolaget har köpt Ukrainska företag och på sätt kommit över Ukrainsk drönarteknik. En första provserie om 1000 st jaktdrönare ska prövas av en Ukrainsk brigad. Fungerar det blir det massproduktion. Drönarna ska säljas på Ukrainska digitala marknadsplatser där brigaderna kan lägga ordrar med egen budget. Sedan verkar det finnas planer på andra typer av drönare även civila.
Låter som goda nyheter. Tack.
Diskuterades i forumet för ett par veckor sedan och är troligen beroende av relativ samlokalisering med trotyl-fabrik som också planeras i Nora, färdig tidigast 2027 (enligt gårdagens tråd) men troligen senare (2029?).
“Sverige har för närvarande ingen egen storskalig produktion av trotyl (TNT) eller de primära ingredienserna (toluen och salpetersyra) för ändamålet, men en fabrik planeras i Nora av Sweden Ballistics med start kring 2027–2028. Idag råder stor brist på TNT i Europa, och den enda större producenten finns i Polen, vilket gör att Sverige för närvarande är beroende av import för försvarsindustrin.
Nuläge och framtidsplaner:
– Ingen produktion sedan 1998: Tillverkningen av trotyl i Sverige upphörde i slutet av 1990-talet.
– Ny etablering: Företaget Sweden Ballistics planerar en ny anläggning i Gyttorp, Nora, för att återetablera svensk produktion av TNT, med målsättning att vara i drift 2027–2028.
– Ingredienser: Trotyl (2,4,6-trinitrotoluen) framställs genom nitrering av toluen med salpetersyra kemilektioner.se. Den nya fabriken ska bidra till att säkra försörjningskedjan inom Norden och NATO.
– Behov: Europa lider av en stor brist på TNT, och den planerade svenska produktionen beräknas kunna täcka en del av det stora behov som krävs för bland annat artillerigranater”
Källa: Google
LW: 10:58 har du nog blandat ihop nationaliteterna lite. Men den som begriper fattar.
Eller som vi säger: Den som fattar begriper! 🙂
Den som fattar griper ;- )
Gripen fattas (i Ukraina :-).
Vi fortsätter att stötta Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
Åkej då. 🤾♂️💶
👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.
God lunch! Vi ger aldrig upp!
God eftermiddag!
@LW
Kan dagens tråd flyttas från Ekonomi till Försvar?
Jag läser båda trådarna dagligen men om man vill gå tillbaka i historiken ngr dagar är det enklare att hitta dagens Försvarstråd per dess datum.
Ah, tack, missar ibland att kategorisera och då blir det ekonomi som standard.
Ryska poliser säger upp sig. Pga låga löner (strax över 50.000 rubel i månaden, den ryska medianlönen ligger på mer än 78.000 i månaden) och minskad status säger mängder av ryska poliser upp sig. På vissa håll saknas 40%, totalt över 170.000 vakanser, och närmare hälften av de erfarna poliserna har slutat. Nu är ju landet en polisstat så det finns fler poliser per capita än i de flesta andra länder, men trenden är intressant. För det första så verkar poliserna byta till bättre betalda jobb vilket driver upp inflationen. För det andra minskar statens makt över undersåtarna. För det tredje så är det vanligt att poliser som har för låga löner hittar andra inkomster. Korruptionen lär alltså öka.
https://www.themoscowtimes.com/2026/01/28/officers-are-resigning-every-day-russias-interior-ministry-faces-up-to-40-police-staff-shortages-a91803
Har ryssarna i allmänhet inte längre råd att betala de sedvanliga ryska mutorna till de ryska poliserna ?
Tydligen inte. Polis är ju något man betalar för att bli för att kunna ta mutor.
I min värld är den typiske polisen en yngre man. Och på många ställen gissar jag att det blivit något av en brist på unga män vilket skulle leda till att lönen för dessa yrken drivs upp. Om någon yrkeskategori (tex polis) inte hänger med så lär bristen öka mer inom den yrkeskategorin….
Finns familjen Snutsyrra även i Ryssland ?
” Ni känner kanske till det klassiska räkneexemplet med en polis och en sjuksköterska, familjen Snutsyrra, med två barn.#
https://data.riksdagen.se/dokumentstatus/HD093.html (Avd 7)
För er som gillar kampsport kan jag tipsa om att vi kommer att köra en BJJ-tävling “Unbroken- Mariefred BJJ Open” i Mariefred 2 maj där vi skänker alla pengar som kommer in till OperationAid. 250kr för att tävla och 50kr i inträde. Bokning och information på Smoothcomp. https://sbjjf.smoothcomp.com/en/event/29832 Tänker att det finns många där ute som vill hjälpa till på något sätt men inte riktigt vet hur.
13:25 Boken om Interflex är lysande, lättläst och med anekdoter som gör att man minns poängerna. Jag chansade på första recensionen och köpte tre för att ge bort ett par stycken och det var helt rätt.
+3
Ja, som proffs kan jag förstås anmärka på stilism och några repetitioner, men budskapet går fram och det snabbt pga hög bandbredd och tydlighet och det är det viktiga. Har läst betydligt sämre fackböcker skrivna av journalister och utgivna på fina förlag, då journalister har en tendens att inte kunna skriva långformat. Att man kan skriva journalistiska texter gör inte att man per automatik vare sig kan skriva sakprosa eller skönlitteratur.
13:25 dags att återinföra karolineruniformen!
Något slags camo har nog sin poäng. Men alla som inte är MÖP:ar sen barndomen har nog väldigt svårt att snabbt se skillnad mellan moderna Uniformer. mönster och funktioner kommer ju från samma slags forskning och idéer.
Jag undrar om inte den svenska Lövhögen medvetet gjordes ovanligt “storblommig” bara för att avvika från den tänkte Fi så mycket som möjligt?
Eller som någon Finsk författare skriver i någon bok (okänd soldat?) när de diskuterades vinterkamouflage. Typ: Vitt eller grönt spelade ingen roll när alla måste gräva ner sig. Där artilleriet hade gjort sitt var jordfärgat det bästa camouflaget och lyckligtvis var det precis den färgen alla soldater då hade.
13.25 Den obegripligt låga förmågan att anpassa sig till tiden och rummet. Inte ens när maskeringsfärgen avviker mot både uniform/hjälm och omgivning går det att släppa sargen p g a såhär-har-vi-alltid-gjort.
Med tanke på olika färgade markeringar på militär.
Man bör kanske inte köra eldöverfall på svensk övning där fordonet har blå-gul markering … igen 🤪
Fniss.
Ryzzka mil bloggare går igång på ukrainska truppsamlingar som kan slå mot Belograd. Maskirovka eller ny front på g.
https://x.com/i/status/2016499308757954569
Härligt! 🙂
Fars, fördröjningstaktik eller seriösa förhandlingar?
“Negotiations between Moscow, Kyiv and Washington on a settlement to end the war are to resume on Sunday, according to Russia’s Interfax news agency.
Citing the Kremlin, it said discussions would take place in Abu Dhabi, where the first round of the three-way talks took place last weekend.”
Sky News
Ryssland har inte visat sig vara seriöst för fem öre i de hittillsvarande förhandlingarna, så det finns väl knappast någon anledning att tro att de plötsligt skulle bli det?
Då återstår fars eller fördröjningstaktik. 👺
Saknar fortfarande europeisk representation!
Fars från amerikansk sida, fördröjningstaktik från rysk sida, och mer eller mindre seriösa förhandlingar från ukrainsk sida (håller god min i elakt spel)…
@LW,
“Shahedrobotar användes så det var ett helt avsiktligt angrepp.”
ALLA angrepp på Ukraina från Ryssland är avsiktliga.
Avsiktligt mot civila och civila mål från ryzzarnas håll, i motsats till
Ukraina som skjuter mot militära mål och inkräktare!
Jag tycker att det inte finns anledning att skilja på vad Ryssar skjuter på. Hela kriget är ett krigsbrott så vad de än skjuter på blir ett krigsbrott.
Det finns inga legitima mål för ryssarna att skjuta på.
Fakta om krigets lagar
NUMMER ETT:
Civila ska skyddas. Parterna i en konflikt måste alltid skilja mellan den civila befolkningen och de stridande. Anfall får endast riktas mot militära mål.
Varför skulle det vara tillåtet för Ryssland att rikta anfall mot militära mål i Ukraina?
Det ena ger inte det andra.
Håller du alltså med om att alla ryska anfall på mål i Ukraina, civila såväl som militära, är krigsbrott?
Vad är det för slags länkar som börjar med “http://xn--“?
Sådana förekommer lite då och då i bloggen. De fungerar inte. Inte i Chrome, åtminstone.
Det används för att kunna visa svenska tecken i webbadresser.
Om du ser “xn--” betyder det säkert att du använder en äldre webbläsare, eller att webbläsaren av säkerhetsskäl visar den tekniska adressen i stället.
Microsoft Edge version 144.0.3719.92 känns inte direkt “gammalt”[1]… Och de där “xn”-länkarna funkar inte i den heller.
Och för den delen har jag använt länkar som http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Sträng [2] i alla möjliga webbläsare i åratal, utan minsta “xn--“. Funkar lika bra som http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Str%C3%A4ng . Så hela din “tekniska” motivering känns lite skum. Är du alldeles säker på att hela det här tjafset behövs till någonting över huvud taget?[3]
___
[1]: Släpptes i fredags, för fem dagar sedan, enligt https://learn.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-relnote-stable-channel
[2]: Notera ä-et i “Sträng”.
[3]: Känns lite som “AI”…
Den notationen gäller åäö (m fl) i domän-namnet.
Ö&B’s hemsida kan ha det där ibland, har jag sett. https://www.öob.se/ Förvisso inte i närtid, men under hösten har jag nog sett det vid nåt tillfälle. Jag kör Firefox, som uppdaterar sig själv till (förhoppningsvis) senaste version.
👍🏻 Funkar.
Jag provade nu med “länsförsäkringar.se” vilket godtogs av webbservern på lansforsakringar.se
Jag misstänker att nånting i bloggensystemet översätter till xn-notation och att det blir fel på vägen. xn-länkarna ska nog inte synas i bloggtexten.
Jag använder Google Chrome. Troligen den senaste versionen eftersom programmet uppdateras (om det behövs) varje gång jag startar det, vilket sker varje dag.
Fungerar gör det inte. Är det meningen att den “tekniska adressen” ska tolkas korrekt av en webbserver?
Ja. Webbläsaren översätter tex https://www.öob.se till http://www.xn--ob-eka.se . Båda funkar att skriva i adressfältet. Ska testa att klicka också när jag postat detta.
Funkade att klicka på IDN-länken ( https://sv.wikipedia.org/wiki/IDN ). Och när jag pekar på den översätts länken, så https://www.öob.se visas underst istället för https://www.xn--ob-eka.se . Hmm, ser att jag råkade skriva http: istället för https: ovan, men man omdirigeras automatiskt.
Har nu avslöjats att Trump hängt upp ett foto på honom och Putin från mötet i höstas i Vita huset. 😵🥴🤮
Hur det kommer att tas emot av allmänheten i USA återstår att se. Dom som röstade på Trump är bara att gratulera!
Lovers 🤢🤑
Brukar aldrig posta filmer.
Men denna var bland det mest maxade jag sett.
Ukrainska soldater kör bil, dom har en skärm där dom ser en rysk live feed från attackdrönare(uppsnappad på något sätt)
Sitter och studerar den tills dom upptäcker att det är deras fordon som jagas.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mdijkj5hr22v
Ingen varning alls kan tilläggas
Postat på bloggen tidigare idag, men repetition är bra.
Länken till auktionen 16:38 Slava Ukraini Sverige, fungerar inte.
https://bsky.app/profile/slavaukrainisv.bsky.social/post/3mdi2p7ewy22g
Italien skickar värmepannor (industripannor) och generatorer som har kapacitet att värma 90 000 hem eller ca 250 000 människor. 🙏👏❤️
“As Ukraine deals with its harshest winter in the four years of the war, the Italian government has outlined the support it’s providing during the ongoing energy crisis.
The first batch of 78 industrial boilers has been delivered, with a further 300 coming over the next few weeks.
It’s also launched a programme to send medium and large-scale generators to Ukraine, supporting hospitals, water systems and critical infrastructure during power outages.”
Frankrike:
“French President Emmanuel Macron has spoken to Volodymyr Zelenskyy after Russia’s latest attacks on Ukraine.
He calls the attack on a passenger train in Kharkiv “unacceptable” before announcing “we are mobilising”.
In a similar move to Italy, he confirms that generators will be sent to Ukraine to help its citizens get through winter.”
Sky News
Artikel i Le Monde om rysslands ständiga anfall och Ukrainas försvar av kust och hamnar.
Russia steps up attacks on Ukraine’s shipping routes in the Black Sea.
Russian President Vladimir Putin’s military fleet has so far failed to enforce a maritime blockade strangling Ukraine’s economy. The campaign has instead continued from the air, with over 500 airstrikes targeting Ukrainian ports on the Black Sea and even more striking the energy infrastructure in the Odesa region, which has also been experiencing an exceptionally cold winter.
https://archive.is/Sfhgt
På temat buffar @13:25 och @18:55, så var det stormigt i Norge i december när ett företag fick 100 miljoner av staten för att köpa buffar för 3000:- styck, men dom var lika bra, eller dåliga som en på biltema för 33:-
“Regjeringen bruker 100 millioner kroner på masker i gave til ukrainske soldater i krigen mot Russland.
Forsvarsstaben anbefalte regjeringen å kjøpe 33.000 masker, altså 3000 kroner per innkjøpte maske, ifølge dokumenter VG har fått tilgang til.
Masken skal beskytte mot blant annet tåregass. I VGs test ga en maske til 33 kroner bedre beskyttelse”
Hoppas vi är bättre i Sverige.
I detta tillfället var en del före detta politiker och andra inblandade.
https://www.vg.no/nyheter/i/L4pl4Q/kjoeper-masker-fra-watchbird-for-100-millioner-naa-faar-jeg-ikke-puste
Lol.
Verkar ju rätt solklar skandal. (Blir väl iofs lätt så när staten har så mycket pengar.) Men det där att brigadgeneralen håller sin gamle polare ex-översten om ryggen luktar ju därutöver rätt starkt av vänskapskorruption: “Spännande att en liten norsk firma klarar att utveckla en idé till salu av relevant materiel i en pågående konflikt” my ass — de köpte väl bara in skiten minst lika billigt som Biltema gör.
Hur gick resonemanget 1994 i Ukraina inför Budapest-memorandumet?
Fanns det en tveksamhet inför ryssland eller litade man verkligen på att de skulle vara förmögna att hålla ett ingånget avtal?Fanns det ett hårt tryck från västmakterna?
Var beslutet enhälligt eller var nationen splittrad?
Det var total panik tidigt 90-tal för att lyckas få fatt på alla forna sovjetiska kärnvapen innan de kom på drift. Poppis med thrillers och filmer om fd sovjetiska vapen på drift, som The Peacemaker (1997) exempelvis. Fanns även någon teveserie med en tjetjensk terrorist (varför nu de skulle vända sig mot USA istället för Moskva) på ett lastfartyg i Great Lakes. Minns ej namnet. Clancy’s Sum of all Fears (1991) var en föregångare, men eftersom Sovjet inte fallit (bara Östtyskland) än så var det israeliska kärnvapen på drift efter Yom Kippurkriget där. I filmatiseringen 2002 var det nog utbytt mot ryska kärnvapen på drift om jag minns rätt.
Man tänkte nog inte så långt utan fokus var att fort som f-n få kontroll över vapnen. Släng på lite segerrus i Väst över att ha besegrat Sovjetunionen ekonomiskt och ideologiskt och att den eviga freden nu skulle infinna sig. Ukrainas ekonomi var också på fallrepet där och att underhålla kärnvapnen kostade enorma summor, så man var nog mest glada att någon annan löste det problemet.
Spelade vidare på den nojan i min roman Höstsol (2017).
Hamilton jagade väl också kärnvapen på drift i någon Guillou-roman.
Bra fråga dock – hur gick diskussionerna i Ukraina då – Kravchuk var president, ekonomin gick trögt, att hålla kärnvapen kostar, kanske räckte med att ekonomin avlastades?
Sorry för upprepningen – jag måste lära mig att läsa klart innan jag börjar skriva.
Ja, just det. Ingen mans land och Den enda segern hette nog de böckerna. Filmatiserades som Hamilton med Luke Skywalker som skurk. Japp, samma noja om sovjetiska kärnvapen på drift efter Sovjets fall.
Sen kan ju nämnas att det kommer ryska kärnvapen på drift i något jag läste rätt nyligen, vad var det nu igen, en bok om ett hjerta eller något sånt. Bra bok var det – vem skrev den 🙂
Hm. Den kanske hette Kungshjärta av Lars Wilderäng?
Värt att notera att mängden kärnvapen i Ukraina översteg summan av kärnvapen i Frankrike och Storbritannien.
För er som diggar Bossen: Streets of Minneapolis.
https://youtu.be/wWKSoxG1K7w?si=NucDvA3GxKvBxrkL
Nice! Lite Dylan stil på den.
Kan nog bli en klassiker
Bruce har rätt kompassriktning
Har han väl alltid haft.
21:21
Wow. ÄNTLIGEN
Som vi har väntat och det är förmodligen SU x 2 😀🎆
Lysande..väntar på när Gripen får visa vad den går för 💪
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
“utan vattnet levereras i tankbilar”
Hur fungerar det när det är under -10°C och man har en bra bit att köra?
Har man värmare i vattnet ?
Bara att minnas när man fick varm ärtsoppa i snuskburken, och den hade frusit i kanterna innan man hunnit äta upp.
På gamla goda tiden 🙂, minns det som igår.
Den gamle fick väl gnaga på mammutben under sin värnplikt.
För att spinna vidare på samma tema (mat/soldater/minusgrader) så kommer jag själv ihåg en “rolig” historia från värnplikten på 80-talet (obs! varning för mycket grov smaklöshet):
“Under vinterkriget var det två finska soldater som hade kommit långt ifrån sin pluton, djupt inne i skogarna i Karelen, de hade ingenting att äta och var således både frusna och hungriga. Plötsligt i en glänta uppdagas en död sovjetisk soldat, och bredvid honom låg en tömd plåtburk vars etikett indikerade att den en gång innehållit ärtsoppa. Den ene soldaten plockade genast fram sin kniv, skar upp magen på liket och skopade ut och åt av den kalla ärtsoppan med sina bara händer. Då han var en god kamrat frågade han den andre soldaten om inte han också ville äta lite. Den andre soldaten stod kvar och bara skakade på huvudet, och efter en stund gick de vidare. Snart fann de en till död sovjetisk soldat, och den förra proceduren upprepade sig. När de hunnit bara en liten bit från det andra liket stannade den ena soldaten plötsligt upp, vek sig dubbelt och spydde upp allt han ätit, varpå den andra soldaten rusade fram och tuggade i sig all ärtsoppa som låg på marken. När den första soldaten återhämtat sig frågade han den andre varför han tackade nej tidigare men kastade sig över ärtsoppan nu helt plötsligt, varpå han fick svaret: ‘Då var den kall. Nu är den ju varm'”…
(Säg inte att jag inte varnade i förväg… 🙂
Uäääk!!!!
En inte lika blörkig historia!
Jag körde ut ärtsoppa och pannkaka ut i skogen vid Kvarn/Borensberg, till en väl gömd MTLB! Medans jag satt i kabyssen och delade ut smasket så gick larmet! Helvetet brakade loss och vi körde som galningar in i djungeln över stock och sten över tuvor, träd, grenar och buskar ner i osköna hål och så upp igen osv. Jag var ju inte riktigt beredd på detta, så när vi väl stannat, så var det soppa, pannkakor, mjölk, kaffe, bullar, och sylt i ett enda jävla kaos! 😅
All bra humor är inte alltid smaklig men tack för roande historier såhär tidigt på morgonen! 🫡
Undrar hur många som väljer ärtsoppa till (tors)dagens lunch?
Jag skall precis ge mig iväg och äta det 😀
Nej, jag kommer inte dra historien om de två finska soldaterna i vinterkriget för mina kollegor 😉
@Surtrutn 2026-01-29 06:29
“Undrar hur många som väljer ärtsoppa till (tors)dagens lunch?”
Käkade nyss (den billigare) sopplunchen (utyan huvudrätt) på Treffi Pub & Bistro, som jag brukar på torsdagar… Lyckligtvis var det innan jag såg historian ovan.
Fick kökstjänst under vinterövning, diskade ur kokets största gryta med tillhörande lock. Efter en stund brast locket itu, då det bara var en massiv skiva frusen gröt. Ridå.
Hittade ett inspelning med den ryska författaren Michail Zygar från bokmässan 2024.
Samtalet kretsar kring myten om rysslands historia och hur den påverkat omvärlden, det ryska folket och inte minst putin själv.
https://urplay.se/program/238967-bokmassan-2024-michail-zygar-myterna-bakom-rysslands-krig
Jag ber om ursäkt för lite OT men dessa filmrecensioner måste läsas för denna troligen Oscars kandidat.
https://bsky.app/profile/grofaz.bsky.social/post/3mdhk5ozqdc2y
Lär onekligen vara en seriös kandidat till vinnare av årets Golden Raspberry Awards (läste att det hade sålts en (1) biljett till den stora premiären i London :-)… Spektaklet är en ren mutgåva från Jeff Bezos Amazon.
Speciellt den näst sista kommentaren den ska jag hädanefter använda när jag inte vill göra nått
Så länge man får med Epstein är det bara för juryn att rösta 😉
Trumpeten målade Kanada i Stars & Stripes, skrev i sin blogg om 51:a delstaten och hotade med 100% tullar. Nu är kanadensarna mer än 40 % positiva till SAABs största Gripenaffär någonsin. Artikel i Affärsvärlden;
https://www.affarsvarlden.se/artikel/kanadensisk-expert-trump-ger-saab-chans-till-rekordaffar
Han gör exakt det som den genialiske kompisen gör, dvs feta självmål hela tiden
Aporopå atomdrivna fartyg. Idag gav sig hangarfartyget USS John F. Kennedy (CVN-79) ut på sin första provtur. Före schema.
https://x.com/WeAreHII/status/2016606316777660856?s=20
Hur länge dröjer det innan hon döps om till USS Kennedy – Trump ?
Före schema? Hon är ju flera år försenad.
https://news.usni.org/2026/01/28/carrier-uss-john-f-kennedy-gets-underway-for-first-time-ahead-of-builders-trials
Jag syftade på provturen. Projektet som helhet har dragit över tid.
22.33 – 10% skickat. Tack för att ni, L&L, hjälper oss att hjälpa.
Apropå hangarfartyg.
Förlåt men jag undrar är det inte lite tomt runt Taіwan nu när Donald låtit hangarfartygsgruppen USS Abraham Lincoln ånga bort till Persіska viken.
Kanske ett ypperligt tillfälle för Kіna att hitta på dumheter, som om världen inte vore tillräckligt 🤬 redan.
Inte långt därifrån finns USS George Washington (CVN-73) som är baserad i Yokohama, Japan. Gruppen hon leder är, Carrier Strike Group Five och Destroyer Squadron 15.
Truuuuuuuubin!!! Haha
🇺🇦🇺🇦🇺🇦😮
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdjcopenhk2d
Kovalenko bekräftar minus Su 👍
-2 ✈️✈️💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdj5w7nhl22m
Underbart! ✈️✈️💥💥
💥😎 “We are destroying three enemy battalions every day today. This is not enough, we need to destroy many times more of the enemy,” — Commander of the Unmanned Systems Forces Robert “Magyar” Brody at the “Army of Drones 2025” event.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdj35fjasc2i
🇨🇿🇺🇦 The Czech volunteer organization Spark has recreated a Russian drone of the “Zhdun” type and is preparing to transfer it to Ukraine, – Militarnyi
The drone was named Jan Žižka. Like the Russian original, the Czech analogue uses a fiber-optic control system.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdiwf4il622t
The prototype for Czech engineers was the Russian “Zhdun” model “Prince Vandal”, neutralized by a soldier of the 102nd Territorial Defense Brigade.
🔥 ATESH partially cut off power to a plant in Udmurtia that produces weapons and heavy equipment for the Russian Armed Forces.
In Izhevsk, a transformer substation supplying power to key workshops of the BUMMASH metallurgical plant was destroyed by arson.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mditssca7s2d
Nej, Kina har inte kastat ryssen under bussen
China is supplying Russia with machinery and components used to build hypersonic missiles like Oreshnik, The Telegraph reported. The equipment helps Moscow bypass sanctions and expand weapons production that threatens Europe.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mdj7tne3ec2h
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser (tisdagen)
https://threadreaderapp.com/thread/2016401914733203881.html
The AFU have advanced to the north of Minkivka, Kramatorsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2016541991451107479?s=20
Drönarkartan
Blev ingen sådan på kvällen pga endast 20-tal drönare in över Ryssland
Another Russian city has been plunged into darkness tonight.
In Penza, another substation gave up the fight.
The first harsh winter of the war in Russia is exposing the lack of investment in infrastructure.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdjkiln5ak2f
Penza ligger förhållandevis långt söderut, så man kan ju hoppas att kylan har sönder en massa saker i norra Ryssland. Eller så beror det på att Penza inte är vana att ha så kalla vintrar som de har i år? Murmansk är lite extremt, men det verkar som att det bristande underhållet senaste tiden skapat stora bekymmer. Som jag förstår det så är vintern den kallaste på 4-5 år, men den verkar inte vara extrem i ett längre perspektiv(?) Ukraina verkar drabbats av värre kyla….
As it has been quiet, thought I’d share this with you. Subtitles aren’t necessary.
Even grannies in Kupiansk help Ukraine’s war effort. This old lady washes bullets to make sure they work properly to help the soldiers protect her homeland.
##SlavaUkraïni
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdjhfxcjb22f
Russia’s appalling attack on a train yesterday claimed SIX victims.
Scientists today confirmed the charred body fragments recovered from the wagon worst hit, belonged to two separate people. Four other bodies were removed yesterday.
#RussiaIsATerroristState
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdjcissokc2f
Denna rapport är 13 timmar gammal
Ukraine has confirmed a strike on another Russian oil depot.
Before now I wasn’t confident that this video was proof of the hit on the Khokholskaya facility.
#SlavaUkraïni
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdia5pspz22g
Ukraine also claims hits:
occ Donetsk
🔥Russia UAV control pt, Velyka Novosilka
🔥Troops, Shakhove + Hryhoriivka
occ Dnipropetrovsk
🔥Battalion command post in Berezovo
occ Luhansk
🔥ammo depot, Nyzhnia Duvanka
occ Zaporizhzhia
🔥Troops, Hulyaipol
+
🔥troops, Kolotylivka, Belgorod, Russia
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdiaxfwzak2g
Gött!
Nej, det är inte bara Putin!
These idiotic Russians who follow their Tsar like the serf peasants they are…
Film, översatt
https://bsky.app/profile/kungahuset.bsky.social/post/3mdjetoxyes2x
Precis!
Vad finns det i Donbass som Drumpster suktar efter månntro!?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ft-ukraina-m%C3%A5ste-l%C3%A4mna-donbass-f%C3%B6r-att-f%C3%A5-usa-st%C3%B6d/ar-AA1V5RGV?ocid=winp1taskbar&cvid=69796c26e19e43dc9ef11e7596595260&ei=16&fbclid=IwY2xjawPnsytleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEePAtUV4mrZHCD4pv074_JZytgDAfDZoHca1zGYaqtYlvfn-LlkfqmVp3QzCY_aem_XZfE4W8ZCTqJfy8M6BnlkQ
USAs säkerhetsgarantier under Drumpster lär inte vara värda något. De gäller givetvis inte om Ukraina attackerar Ryzzland först. Och det gör de ju när det behagar Ryzzland. False flag. Och Drumpster kommer att förkunna att Putler talar sanning bär denne förkunnar att det var en Ukrainsk attack och låta Ryzzland attackera igen.
Men Zelenskij lär inte gå i den fällan!
Instämmer, tilltron till säkerhetsgarantier från USA bör inte ställas högt, det är för bräckligt. I förhandlingarna pressas UA till att uppge mer territorium i utbyte mot dessa – om detta sker står Ryssland i bättre läge för fortsatt framryckning nästa gång. Tjatar om att i dessa kritiska förhandlingar borde den ukrainska delegationen få stöd av europeiska representanter. Skandal att dessa lyser med sin frånvaro. Den tyske utrikesministern uttryckte något liknande för ett par dagar sedan.
Finns ju ingen logisk förklaring om man ser till krig/freden i Ukraina, tror man ska leta i Trumpetens plånbok!
Ja, och man ska nog inte bara titta på vad han har att vinna i Ukraina. Det handlar till stor del om vilka deals han kan göra med Ryssland när det blir fred.
830 KWIA
4 tanks
7 APV
20 artilleri
2 LV
955 UAV
88 mjuka fordon
1 aircraft
Den missade jag, tack för påpekandet!
Gränsfall, men megabonk. Tack Ukraina!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mdk3vvk74k2i
God morgon, och tack för raden! 🙂
👍 där skulle den vara
Tack Justanothernickname !
👍
👍
Gomorron alla Spjutskaftsbärare
Kom håg; Vi ger aldrig upp !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon! 🙂
God morgon! Vi håller i spjutskaftet och ger aldrig upp!
Godmorgon!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Aldrig!
By the way , tack Erik för nattpasset
Tack så mycket för vänligheten!
AFU rapporterar:
117 combat clashes
77 air strikes
223 KAB
3 840 shells(79 from MLRS)
6757 kamikaze drones
Tack Matsextrude!
Härligt att artillerisalvor stabiliserats på en låg nivå. Det börjar synas sprickor i den ryska uthålligheten….
Jag tycker det har varit väldigt mycket KAB på slutet, ofta över 200
Nya!
https://cornucopia.se/2026/01/uppdateras-610-000-fortfarande-utan-strom-i-kyjiv-okade-ryska-bestallningar-av-artillerigranater-under-2025/
“17:23 Ryssarna förlorade höga 690 man igår, vilket nog är den lägsta – eller en av de lägsta – siffran på något år.”
Om 690 man är bland det lägsta på något år, hur är det då samtidigt “högt”? (Unless du menar att de var påtända precis allihop? Fast då borde väl ordföljden ha varit ovänd, typ “690 höga män”…)