I Ukrainas huvudstad Kyjiv var fortfarande 610 000 konsumenter utan strömförsörjning igår kväll. Ryssland ökade beställningarna av artilleriammunition under 2025.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Igår kväll saknade fortfarande 610 000 personer ström i Kyjiv skriver Interfax-Ukraine. Fyra infrastrukturarbetare har dödats de senaste veckorna när de försökt återställa värme-, vatten- och kraftförsörjning. En utbildad höghöjdsarbetare dog den 25:e januari efter ett fall på 20 meter.

Miltiarnyi rapporterar att ryska beställningar av artiillerigranater ökade under 2025. Det är inte nödvändigtvis samma sak som leveranser i det korrumperade Ryssland.
12.2 cm granater ökade med +1.4% till 850 000, men en del av dem med reducerad drivladdning och kortare räckvidd.
15.2 cm granater till draget artilleri minskade 5.2% till 400 000 men till de stora MSTA-bandhaubitsarna ökade beställningarna till 1 100 000 granater eller +32.4%. Beställningar till Hyacinth-haubitsar minskade med 4.8% men totalt ökade 15.2 cm granater med 10.2% till 1 717 000.
20.3 cm granater till supertunga Pion och Malk minskade till 60 000 eller 7.7%.
När det gäller granatkastarammunition så ökade beställningarna till 12 cm granatkastare med 57.9% till 1 500 000 granater. Guidade granater ökade med 140% till 1 200 stycken.
Beställningar av granater till 8.2 cm granatkastare var stabilt på 750 000.
KOMMENTAR
Detta kan antas återspegla dels hur kriget har förändrats, och dels vad för artilleripjäser Ryssland har kvar. Släpat artilleri verkar utifrån detta tagit mer förluster än bandhaubitsar, vilket är rimligt med tanke på att det orörliga dragna artilleriet tar lång tid att omgruppera och är betydligt mer sårbara för drönare.
Samtidigt är det trots artilleriförlusterna alltså ökade beställningar. Detta återspeglar förmodligen att Ryssland bygger upp nya lager inför anfallet mot Nato.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

10:30 Jag har slutat automatposta länkar för nya artiklar till Twitter och slutat med marknadsföringsartiklar där också. Har inte varit inloggad på plattformen på ett år, men korspostat sådant som gått ut i övriga kanaler. Det är slut med det nu, så vill du inte missa något på bloggen och följer mig på Twitter får du gå in manuellt, prenumerera på RSS eller följa mig på Bluesky eller Threads för länkar, eller Instagram och Facebook för marknadsföring som föreläsningar, signeringar och nya böcker. Trafikpåverkan har varit 3% färre unika besökare förra veckan, men det varierar normalt 5-10% per vecka, så svårt att säga om stoppet för korspostningar till Twitter påverkat egentligen eller bara är brus.
10:31 MILD VARNING Film på den unga familjen (och morbror?) där mamman och pappan mördades av en rysk terrorbombning mot en Kyjivförort men fyraåringen i sin prinsessklänning på filmen överlevde efter att ha räddats ur den brinnande lägenheten av en reporter från RFE/RL. Varning för att föräldrahjärtan kan må dåligt, men det är en vanlig familjefilm.
10:33 En rysk Lancet-patrullrobot har fastnat i et antidrönarnät över en väg vid Sloviansk. Målsökaren verkar pajat, då den inte briserade, men man kan tycka att det kan vara lite trist att köra förbi en riktad sprängladdning som pekar mot din bil.
10:35 MILD VARNING! Filmer från ukrainska FPV-drönarpiloter som jagar ner ryssar i Lymans skogar. Varning på grund av paniken i ansiktena på ryska soldater sista sekunden i livet.
10:47 Ryssarna har börjat manuellt lågsniffa med Shahedrobotarna och flyger på något tiotal meter över marken för att undvika radar och även luftvärn och inte ge någon förvarning innan anfal. På denna filmen går det kanske sådär då man till slut flyger för lågt.
10:53 Interfax-Ukraine har en notis om de lågflygande drönarrobotarna. Särskild uppmärksamhet bör riktas mot ådalar, platt mark och långa sänkor i terrängen och att luftvärnsstyrkor behöver hålla uppmärksamhet visuellt även om inga sensorer varnar för robotar.

11:03 Som alla märkt har jag inte tid att kolla mitt klippbord, så typ 25% av alla länkar blir fel. Igår länkade jag fel till autkionen av ovanstående målning som därmed inte blev såld.
Slava Ukraini Sverige postar nu istället detta på Bluesky:
“Alla som denna vecka ger valfri summa till Slava Ukraini Sveriges Swish 123 3673 225 med meddelandemärkning antingen “Pokrovsk” (går till målarinnan) eller ”snabbare än Migrationsverket” (går till nyfödda 🇺🇦🇸🇪 barnets familj) deltar i utlottning av manspread-målningen. Swisha järnet via 1233673225!”
Angående migrationsverket handlar det om att ett nyfött svenskt-ukrainskt barns mor inte får föräldrapenning eftersom det behövs ett beslut av MigV och först måste barnet i så fall ha ett pass, vilket är “en mycket, mycket lång process”. Inkomsterna för familjen går till bostaden och man behöver pengar till mat också.
Har dubbelkollat länken.
11:08 Ytterligare en ryss i värdelöst pingvinkamouflage sprängs av en FPV på denna film.
13:01 Infografik som visar på hur långsamma de ryska framryckningarna är, ett krigshistoriskt botttenrekord. På Tjasiv Jarfronten är man nere i 15 meter per dag, eller Kupijanskfronten med 23 meter om dagen, vilket kan sättas i kontrast mot den ukrainska Kupijansksprinten 2022 med 7 400 meter om dagen eller Sovjetunionens motoffensiv vid belägrade Leningrad 1943 med 1 000 m om dagen.
13:04 Ukraina har avbeställt beställningar på tyska Spotifygrundarägda AI-styrda patrullrobotbolaget Helsings robotar. Deras HX-2 patrullrobot ska bara träffat sina mål vid fem av fjorton insatser och misslyckandena berodde inte på ryskt telekrig eller annat försvar, utan på brister i HX-2 inklusive dålig videolänk, begränsad målsökning och dålig sensorteknik. 25% av alla skott ska även misslyckats på grund av mekansiska problem med katapulten. Se även en tråd på Bluesky som referat här.
Men battle proven in Ukraine är förstås inte en skyddad benämning och som tidigare rapporterat på bloggen finns det massor med leverantörer i Väst som skickat några robotar eller drönare till Ukraina för att kunna hävda i sin marknadsföring att de används där. En viss nykolonialism föreligger från Väst som tror sig veta vad det är Ukraina behöver, fast Ukraina själva är världsledande.
Helsing väntas ändå få en stor tysk beställning.
13:12 Ukraina har slagit ut flera ryska ledningsplatser för drönare, en radar och en ammunitionsdepå meddelar Ukrainas generalstab på Facebook.
13:17 Lenas insamling till en Ecoflow till medics vid fronten är stängd och enheten är på väg.

13:44 Bufftestet finns nu i en separat artikel.
14:40 Ryssland har släppt en film där de försöker visa att de bombat en ukrainsk F-16 på marken, men det framkommer att det visar sig vara ett skenmål.

15:34 fgvbb
******************************
冰净率率
*
串米
**:
*Egby fcc
15:35 Ukrainas försvarsminister och tidigare digitaliseringsminister uppger att SpaceX ordförande och Musk ska svarat snabbt och påbörjat arbete för att åtgärda att Ryssland hänger på Starlinkterminaler på drönarrobotar som skickas in i Ukraina där de fungerar och används för att fjärrstyra robotarna.
KOMMENTAR
Rimligtvis kan man titta på hur terminalen färdats, eftersom Starlink av teknisk nödvändighet kan lokalisera varje terminal med mycket hög precision och därmed se att den i flera hundra kilometer i timmen påbörjat en färd med start i Ryssland. Identifierar man sådana terminaler kan man stänga av deras uppkoppling, men processen behöver förstås automatiseras och det behövs också en metod för att kunna aktivera felaktigt identifierade terminaler igen om man hör av sig till kundtjänst, men det kan t ex ske automatiskt efter 24 timmar, då drönarroboten inte har så lång flygtid.
15:50 Dimko som grundade nyvolontärorganisationen Dzyga’s Paw men som varit i militärtjänst senaste året lämnar nu fronten och berättar om dels hur det var att vara spaningsdrönaroperatör i Donbas, och dels vad som händer nu i denna kommande video
“In this video, I share why I’m stepping away from my active combat role as a fixed-wing drone pilot after more than a year on the front line. I talk about what daily missions in the Donetsk region really looked like — flying reconnaissance UAVs, avoiding interceptors, losing drones, and supporting infantry with real-time battlefield intelligence. This wasn’t an easy decision. But I explain why I believe my impact for Ukraine’s defense can now be stronger through military innovation, defense technology, research, and international cooperation — and why conferences, policy rooms, and global conversations have become another kind of battlefield. This also means this channel is coming back stronger. Expect deep dives into drone warfare, battlefield tactics, defense technology, the psychology of combat, and conversations with Ukrainian warriors who can explain this war to the world in English.”
16:43 Kreml uppger att den vapenvila som Zelenskyj eftersträvar är oacceptabel för krigsförbrytarna i Moskva. I andra nyheter cirklar Jorden runt solen.
KOMMENTAR
Alla förhandlingar är bara sätt för Kreml att fördröja sanktioner eller försök att få USA att sluta stödja Ukraina, och av den anledningen täcker inte bloggen den charaden sedan i höstas någon gång. Den dag det faktiskt finns ett påskrivet avtal mellan alla parter kan man börja skriva om det, men även då återstår faktisk implementering vilket är en annan sak.
Analysen har varit korrekt så här långt. Det har sedan bloggen slutade skriva om det varit massor med toppmöten Ukraina-USA, Ryssland-USA, Ukraina-Europa, Europa-USA, Europa-Ukraina-USA och USA-Ryssland-Ukraina mfl, men det har inte kommit ut något som helst av relevans utan dessa förhandlingar och toppmöten är icke-nyheter.
Man kräver också att förhandlingar Zelenskyj – Putin genomförs i Moskva så man kan gripa eller mörda Zelenskyj, väl medvetna om att Ukraina aldrig kan tacka ja till det, vilket bara bevisar ovilja till att träffa ett avtal.

Detta gör att alla transaktioner med ryska banker berörs och kommer innebära fördröjningar och ökade kostnader för EU:s banker. Alla affärstransaktioner som fortfarande finns i handel med Ryssland omfattas nu alltså, och inte bara specifika individer eller företag som är belagda med sanktioner. Även vanliga privatpersoner som t ex turistar i EU kommer således beröras. Ryssar som har bankkonton i EU bör således få väldigt svårt att föra över pengar till dem, utan måste visa att det inte handlar om pengatvätt (inklusive för att finansiera Rysslands illegala anfallskrig mot Ukraina).
Även ryssar som har uppehållstillstånd och bor i EU kan beröras är bloggens tolkning. Det kan rent av vara enklast för banker att avsluta en kundrelation om kunden är rysk eftersom kontrollkraven och den tidsåtgång de omfattar definitivt inte kommer täcka intäkterna från en privatkund, knappt ens om denne har bolån där trots allt bara en liten del av räntan är bankens vinstmarginal.
Någon som är insatt får rätta, men eventuellt måste alla godkännanden hanteras manuellt och kunder måste godkännas på chefsnivå, man måste ta in uppgifter som anställningshistorik osv och detta måste upprepas och ska inte hanteras automatiskt. Transaktioner behöver övervakas i realtid och även godkända kunder måste verifieras igen och igen.
17:38 Ursprungligt uttalande från Kallas:
“Also positive is that we are going to blacklist Russia on the money laundering list, because they are using the means to fund this war. I think any mean to pressure Russia into real negotiations is good, and we are going forward with this.”
20:18 Svensk media återger rykten om en vapenvila mot att bomba energisystem, men RBC-Ukraine påtalar att detta är rykten och att det inte finns något bekräftat. RBC-Ukraine skriver:
“The Kremlin, for its part, neither confirms nor denies reports of an energy ceasefire with Ukraine.
Russian propagandists turned to Kremlin spokesperson Dmitry Peskov, but he also refused to respond to information about talks between Kyiv and Moscow on a moratorium on strikes against energy infrastructure.”
Svenska professionella media ägnar sig alltså åt ryktesspridning, men å andra sidan brukar de återpublicera Kremls uttalanden som sanningar också, så varför inte Internetrykten med – ryken är ju mer trovärdiga än rena lögner från Kreml sp det är ju en kvalitetshöjning för svensk proffsmedias källor.
För övrigt så bryter ju Ryssland alltid sina avtal så vad en evenutell vapenvila på energifronten skulle innebära är en annan fråga. Ryssland kanske inte hade tänkt att skicka några robotar i natt, utan bygga upp inför ett större anfall. Pauser i terrorbombningarna enskilda dagar har hänt förr.
RBC-Ukraine påtalar att Ukrainas underrättelsetjänst säger att Ryssand förbereder nya bombningar och påminner om att ryska propagandister inte är tillförlitliga nyhetskällor. Ukraina föreslog en vapenvila mot bombningar mot energisystem i december, men det avvisades då av Ryssland.
21:09 President Zelenskyj bekräftar att det finns ingen överenskommelse med Ryssland om att inte bomba energiinfrastruktur utan bara ett uttalande från Trump. Den ukrainske presidenten säger:
“Jag tackar den amerikanska sidan för sina ansträngningar att i denna tid stoppa attacker mot energiinfrastrukturen, och vi hoppas att Amerika kan säkerställa detta. Det finns ett uttalande idag från Amerikas Förenta Staters president. Situationen under denna natt och dessa dagar och den verkliga situationen för energiföretag i våra städer kommer visa sig. Ära åt Ukraina!”
Översatt till lättläst svenska så även journalister förstår: “Vi har inte ingått något sådant avtal och om påståendena stämmer så kommer det framgå de närmaste dagarna”.
Trump påstår att Ryssland inte ska bomba ukrainska städer och energiinfrastruktur på en vecka.
KOMMENTAR
En vapenvila brukar innefatta en överenskommelse mellan bägge parter, men Ukraina har alltså inte gjort någon sådan överenskommelse utan bara hört Trump säga det hela. Oavsett betyder en veckas paus bara att det kommer ett enormt ryskt anfall när pausen är över då lagren av robotar byggs upp. Det kan också vara så att Ryssland har ont om robotar och ändå behöver lite tid för att bygga upp lager för ett nytt anfall. Förr bombade Ryssland bara var 7 – 10 dag, numera varje dag. Det betyder inte att det var vapenvila mellan bombningarna.
228 kommentarer
Slava Ukraini
PUU och JvM
PUU
Silver. Det blir en Bergman till Power Up Ukraine
yes
powerup
Slava Ukrainy! Vi håller ut – pengen till Jonas
Heja
Nylander!
Straffas med dubbelt bidrag, BGB och PuU
En Birgit till Slava Ukraini Sverige också, tavla med katt vill man ju ha 🐈⬛
Jag tänker att ökade beställnigsvolymer kan spegla mer den faktiska förbrukningen, och att man alltså i stort har kört slut på lager.
Jag kör också den positiva vinklingen att det nu är helt slut i förråden och allt man vill skjuta iväg måste införskaffas.
Eller så är det någon som vet att det troligen snart är slut och tar pengarna och springer.
JvM
God Morgon!
Topp 10!? Får bli Power up Ukraine igen!
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
Hittade till slut app för både Android och IPhone så jag kan undvika amerikanska varor!
https://www.detrumpez-vous.com/
Firar det med en Hammarskjöld till Caps&Candles
Tack! Nu installerat på iFånen (amerikanskt varumärke men investeringen är ju redan gjord, tyvärr!)
inte för att vara sån men rätt mycket av apples business är eftermarknaden för att förmedla betalningar för appar och egna tjänster
Säkert men i just mitt fall har jag bara gratisappar och betalar inte via ApplePay, har AppleTV. Dock har jag ju iCloud, förstås.
…. har EJ AppleTV…
Artikeln ligger i fel fil… yoghurt?… eh kategori, igen. Det blir ju lite mer sport att hitta den då. 😉
😁
Vilket påminner mig: Stort tack till Masja_13!
(Som så ofta postar en direktlänk till nästa tråd i slutet på den förra.)
Angående artilleriammunition och artilleriförluster…
Sedan tidigare tror jag de flesta är inne på att förlustraden för artilleri även inkluderar granatkastare. När jag tittat på förlusterna tidigare kom jag fram till att förlusterna är fördelade ungefär 50-50. Med ca 22500 artilleripjäser (haubitsar etc) tillgängliga innan kriget skulle det innebära att artilleriet tar slut när förlusterna når 45000 någon gång i slutet på 2026.
Hursomhelst, LWs siffror indikerar att de beställde 2577000 granatar till artilleri och 2250000 till granatkastare. Vet inte vilka slutsatser man kan dra, men jag väljer att tro att det förstärker teorin att ration mellan artilleri och granatkastare är (ungefär) 50-50.
Jag är ganska säker på att både haubitsar och granatkastare ingår i artilleriförlusterna, fast inte 80 mm grk.
Se vidare inlägg nedan som kom fel.
10:47 Är det inte helt enkelt så att shaheden störtar för att den träffats av eld från ett förföljande flygplan som också är därifrån filmen tas? Jag tycker man hör ljud av korta skottsalvor från ett automatvapen i bakgrunden i början av filmen och sedan förlorar shaheden höjd för att till slut slå i backen.
Instämmer. Den vinglar till ganska betänkligt innan den går in för buklandning.
En soldat (‘junior sergeant’), som har haft hand om bakre transporter i ett motoriserat förband, redogör i detalj för hur det går till med “skulder” och mutor:
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social/post/3mdilztsdyu26
Fascinerande att nånting alls fungerar på deras sida. Och gubben har valt att desertera/AWOL *bakåt*, dvs till andra ryzka trupper… jag tror inte att det kommer att sluta lyckligt för honom, hursomhelst.
De bryr sig sällan om att ens skicka soldaterna till frontlinjen; den som inte betalar eller bara verkar uppnosig skjuts oftast på fläcken. Sen lägger de kroppen på en granat, spränger den och skickar den med de andra förlusterna.
Så snart en soldat kommer dit, tilldelas hen en “skuld” på en till tre miljoner rubel (ca 100tkr – 500tkr). Insamlade kontanter skickas till befälens hemorter. De turas om att ge varandra permis för att åka hem(?) och trolla med finanserna. Soldaternas bilar och vapen beslagtas och säljs.
Tack för länken, en av många vittnesmål angående korrupta befälhavare utan något som helst samvete. Man kan ju undra hur förbanden överhuvudtaget får något uträttat (om de nu får det och det inte bara är sagor om erövringar som skickas till högre ort).
Rent krasst kanske det är lönsammare att ge bort sina tillgångar till anhöriga och ta sig själv av daga om man blir inkallad
Jag tror inte man får särskilt mycket pengar som inkallad, varken när man rycker in eller när man dör.
‘junior seargent’ ≈ överfurir?
Anledningen till att Ryssland aldrig kommer att vinna, det finns ingen motivation bland soldaterna.
Slutklämmen, en kommentar från någon annan (https://bsky.app/profile/justmeanybody.bsky.social/post/3mdimi7gc522j): “Russians are truly sheep”.
Angående 11:08, undrar om de kamouflagen är konstruerade för att FPV-piloten inte ska kunna hålla sig för skratt och därmed missar sin måltavla?
Antagligen är det bara till för att fränera FPV-resurs för fi (UA). Man intalar valfri tillgänglig afrikan/alkis/intellektuellt utmanad att hen är osynlig, och skickar ut dem att “amröja” med garanterad utgång.
Skulle det inte kunna vara effektivare ett klä ut sig till en gran, och rycka fram med 1meter/minut.
Att beställningarna av artillerigranater ökat är väl svårt att dra några slutsatser av. Tanken måste ju vara att ha ett stort lager att ta av och med tanke på att man skjuter betydligt mer än nyproduktionen så sinar ju reserven extremt under kriget. Vad de ska användas till är nog inte så specificerat.
Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
10:47
Lågflygande robotar är en anledning till att det är så viktigt med flygande radarsystem som kan se dem ovanifrån.
Var inte den tidigare (och fortfarande vanliga) taktiken just ett resultat av att såna här lågflygande och (relativt) långsamma mopperobotar togs ner av “simpelt” eldrörs-LV och handeldvapen…?
Hur gick det med Lenas 5000 kr insamling igår? Skickade ett bidrag
Jag tror den gick i mål.
Hallå!
Ett viktigt inlägg i ekonomitråden???
“EU:s utrikeschef Kaja Kallas är skarpt kritisk mot de ryska ”förhandlare” som fört samtal med USA och Ukraina i Abu Dhabi.
Det är bara militärer närvarande som inte har mandat att gå med på någonting, vilket visar att de definitivt inte menar allvar om fred. Det är tvärtom, säger Kallas på väg in till EU:s utrikesministermöte i Bryssel.”
TT/DN.
Det är det bästa förhandlingsknepet, men då får man ju inte vara öppen med det.
När man är klar med en förhandling och inte tycker att det gick så bra säger man att man inte har mandat att fatta det slutgiltiga beslutet i det här fallet och att man därför måste kolla med sin chef.
Sällan populärt hos motparten och har man drabbats av detta en gång så kommer man alltid ihåg att fråga den man förhandlar med om den har mandat att fatta beslut, innan man börjar.
Enligt SRs Radiokorrespondenterna Ryssland är det ett snäpp bättre än den tidigare kulturminister som var med förra gången…
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2745956
Jag är ganska säker på att både haubitsar och granatkastare ingår i artilleriförlusterna, fast inte 80 mm grk.
Det gör förövrigt ungefär lika ont att bli träffad aven 122 mm artillerigranat som av en 120 mm granatkastargranat och säkert mycket ondare att bli träffad av en 240 mm grnatkastargranat.
Ryssarna har ju en del artilleri av diverse olika slag i bruk i Ukraina, dessa har jag snappat upp.
Typ, Modell, Kaliber
Bogserad haubits, D 30, 122 mm
Bogserad haubits, 2A65 Msta B, 152 mm
Självgående haubits, 2S1 Gvozdika, 122 mm
Självgående haubits, 2S3 Akatsiya, 152 mm
Självgående haubits, 2S19 Msta S, 152 mm
Självgående haubits, 2S33 Msta SM2, 152 mm
Självgående haubits, 2S35 Koalitsiya SV, 152 mm
Bogserad kanon, T 12 / 2A19, 100 mm
Bogserad kanon, 2A36 Giatsint B, 152 mm
Självgående kanon, 2S5 Giatsint S, 152 mm
Tung självgående kanon, 2S7 Pion / 2S7M Malka (moderniserad Pion), 203 mm
Lätt självgående morterhaubits, 2S9 Nona S, 120 mm
Tung självgående granatkastare, 2S4 Tyulpan, 240 mm
Självgående granatkastare, 2S23 Nona SVK, 120 mm
Självgående granatkastare, 2S31 Vena, 120 mm
Tung bogserad granatkastare, 2B11 Sani, 120 mm
Medeltung granatkastare, 2B14 Podnos, 82 mm
Lätt granatkastare, 2B9 Vasilek (automatladdad), 82 mm
Raketartilleri, BM 21 Grad, 122 mm
Raketartilleri, 9A51 Prima, 122 mm
Raketartilleri, BM 27 Uragan, 220 mm
Raketartilleri, BM 30 Smerch, 300 mm
Termobarisk, TOS 1A Solntsepyok, 220 mm
Nu var inte salvpjäsernas raketer med i Militarnyis sammanställning, bara granater.
Jag brukar också räkna 80mm som lätt granatkastare och håller med om att det mest rimliga är att 120mm+ är det som nämns i statistiken.
Inom några timmar efter rapporter om att ryska drönare utrustade med Starlink-uppkoppling opererade över ukrainska städer kontaktade försvarsministeriets team omedelbart@SpaceX och föreslog konkreta sätt att lösa problemet.
Västerländsk teknologi måste fortsätta att stödja den demokratiska världen och skydda civila – inte användas för terror och förstörelse av fredliga städer.
Jag är tacksam mot SpaceX president @Gwynne_Shotwell och personligen till @elonmusk för deras snabba svar och för att de omedelbart påbörjade arbetet med en lösning.
Källa: @FedorovMykhailo på X
Passande namn Shotwell 😄 Tror inte hen vill bli förknippad med shotbad
Shotgood är en annan variant man undviker….
“BRUSSELS — The European Union is poised to list the Iranian Revolutionary Guard Corps as a terrorist organization following a brutal crackdown against protesters that has claimed thousands of lives in recent weeks, top diplomat Kaja Kallas told reporters on Thursday.
If the Revolutionary Guard is listed as a terror group, it will mark a ramping up of the European Union’s pressure against Tehran, coming on top of plans to sanction more than two dozen individuals and entities linked to the repression of protesters or Iran’s support of Moscow in its war against Ukraine.
https://www.politico.eu/article/eu-kaja-kallas-list-iran-revolutionary-guard-terrorist-group-top-diplomat/
Dags för Europa att skicka en “Carrier Strike Group” till Arabiska sjön…
Abraham Lincoln Carrier Strike Group är redan på plats – det räcker…
https://news.usni.org/2026/01/26/abraham-lincoln-carrier-strike-group-now-in-u-s-central-command
Samla gamla visa, vem f..n bryr sig om en stats arme skrivs ner på en terrorlista? Helt ärligt, vad tror man sig uppnå? Kallar EU detta styrka?
15:34 ?
Ren is och ris sträng
“The Security Service of Ukraine (SBU) says it’s detained a soldier from the Ukrainian navy who was allegedly acting as a Russian informant and collecting data on naval drones.
The spy, who worked in the navy’s unmanned systems brigade, targeted the Sea Baby and Magura drones used by the SBU and Ukrainian military intelligence, the report added.
The soldier reportedly began cooperating with Russian intelligence through acquaintances, sharing sensitive details such as the locations of personnel operating the maritime drones and the coordinates of the drones’ storage sites.”
Sky News
15:35: Enklaste sättet att begränsa det vore väl att helt enkelt sätta en begränsning att Starlinkterminalen stängs av om den färdas snabbare än 100 km/h, world wide. Tillräckligt snabbt får att båtar inte ska råka illa ut. Tillräckligt långsamt för att den inte kan användas för drönare. Kör du bil så får du väl anpassa hastigheten lite.
Fast Ukraina använder också Starlink på dönare så man vill nog inte begränsa på hastighet
Det funkar nog inte. Många reguljära flygbolaget använder det. Bl a SAS
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2025/sas-introduces-free-next-generation-high-speed-wi-fi-across-its-entire-fleet/
För flygbolag är nog inte vokynen värre än att enhetskvalificering kan ske, så att “bara” några godkända tusental individer tillåts köra fort….
Ja, flygbolagen lär ju angett någon form av momsreg på sina abb som man kan filtrera på. Det är inte så att de är Sven Svensson med ett engångs VISA-kort från Skumma Banken i Dubai.
Terminalernas position och rörelse borde mätas in ganska väl av satellitsignalerna så Starlink bör kunna ha många olika filter och underrättelsemässiga hyss för sig.
Skulle vara snyggt om det skulle vara möjligt att få drönaren att flyga tillbaka mot något fint mål i ryzzland.
Return to sender, address unknown
No such person, no such zone
Precis vad jag tänkte.
Starlink säljer in sig med att du kan ha den under körning på din husbil.
Max hast 150 – räcker det?
“The European Commission has announced it will provide emergency humanitarian aid to Ukraine as attacks on its energy infrastructure continue during the harsh winter.
The package will see £125m allocated to Ukraine as the country faces its coldest winter during the four years of the war.
The EU said the funds will help provide protection assistance, shelter, food, cash aid and access to water for those affected by Russia’s attacks.”
Förutom hjälpen till Ukraina skickar EU £6.9 till moldavien för att stödja ukrainska flyktingar i landet.
Sky News
Milt OT men håll ut. Det finns ju en putlerapologet på SvD, den Geneveboende GvH som ju flera gånger botat vårt kollektivt låga blodtryck med sina alster om de stackars, stackars ryssarna. I dagens SvD, taktiskt nog bara timmar innan EU terroristklassar irans revolutionsgarde, kom hennes senaste alster där hon låter irans FN-ambassadör breda ut sig om hur orättvist iran behandlas av väst. Utan att med ett ord beröra irans omfattande folkrättsbrott eller varför inte deras massaker på sin egen civilbefolkning.
Jag inser att vi alla missbedömt henne. Det är inte så att hon har en svag punkt för putlers ryssland, hon är helt enkelt en apologet för folkmördande diktatorer utan närmare specifikation…
https://www.svd.se/a/zOrAl5/irans-fn-ambassador-varnar-for-militar-motattack-om-usa-angriper-iran-efter-demonstrationerna?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Tack, kunde inte läsa (har inte inlogg) men att Iran försöker skrämmas är ju lite kul när inte ryssens slingrande – de vet att de redan sitter på kroken – är övertygande. Vikka nollor (inkl GvH).
Eftersom hon bor i Schweiz vet förstås ingen hur nummerkontot (ja, jag vet, de finns inte längre, men jag raljerar) hennes tickar på. Pay for play …
Kreml kräver att samtalen mellan Zelenskyj och Putin endast ska äga rum i Moskva och avvisar alternativa platser för fredssamtal.
Detta meddelade den ryska talesperson Dmitry Pestkorv idag den 29 januari.
Man skall väl ändå mötas på en neutral plats i en sådan här rådande situation!
Jag föreslår Haag som mötesplats mellan Ukrainas president och Putin. Vore inte det trevligt…
Rapportering från UnitedMedia
👍 Haag. En perfekt plats!
Sickna dumheter
Ukraina får väl svara: Okej, vi tar ett snack när vi står på Röda Torget. Något annat än att Putte förväntar sig en invasion kan det inte tolkas som, väl?
Varför inte ute i det fria på Maidantorget?
17.36 mycket välkommet. All som krånglar till livet för den gemene ryssen är en i gudi behagelig gärning.
Finns en risk att oppositionella exilryssar drabbas, men det är bara min tolkning.
Med tanke på världsläget; borde inte dom ha flyttat sina tillgångar till banker utanför ryssland?
De har kanske flyttat sina tillgångar, men det är väl rimligt att det finns någon i Ryssland som vill supporta dem? Visst, de flesta har det säkert knapert, men några mer välbeställda ryssar kan nog skicka lite support. Kanske tom någon som har riktigt gott om rubel som tycker att kriget är jättefel?
Nu ska EU-banker som jag förstått det även stoppa transaktioner av ryssar och ryska företag inom EU.
Säkert många ryssar som kommer ta på sig offerkoftan. Tycker att jag hör ofta att européer har russofobi och detta spär nog på det ytterligare och Putte kommer säkert spinna vidare på att Nato hatar dem. Dvs kriget är inte bara mot Ukraina utan hela Nato.
Med det sagt är jag positiv till det hela. Nästa steg är väl att göra något liknande med de länder som 10faldigat importen från EU efter 2022 på produkter som Ryssland inte längre får importera från EU…. Vore trevligt om vi kan hitta ett bra och effektivt sätt att straffa de som rundar sanktionerna…
Det SKA vara svårt att vara BÅDE inne OCH ute.
En viss impedans på transfers behövs nog där.
Kanske hög tid att även se över former för fastighetsägande etc i exilen?
Nu är det iofs konstaterat att det är svårt och ekonomiskt kostsamt för en exilryss att bli av med sitt ryska medborgarskap, även när personen själv vill det!
Så det här kan nog tänkas kosta även för de exilryssar som mot sin vilja är “både ute och inne” trots att de delar vår syn på Ryssland.
Men det till trots tror jag att den här manövern från EUs sida ändå är viktig och att den är rätt att göra.
Collateral damage även i det ekonomiska.
Ja, man kan ju lägga till att collateral damage även drabbat Europas befolkning – elpriser, gas osv. Och det var minsann något som ryska propagandister skrattade gott åt – ja men visst, här kommer bajsmackan tillbaka, sent omsider förvisso, och utan smör.
Lite OT som kan få följder så småningom.
Jag var på bolaget och började prata med en av de anställda om bojkott av import från usa, specifikt om Börbån.
Han berättade att de hade aviserat prishöjningar på runt 20 kr/flaskan. Jag såg ut som en fågelholk (med tanke på dollarns försvagning mot kronan.)
Han sa att personalkostnaden hade ökat eftersom den gamla personalen hade fått “hemlängtan” efter att ha träffat på amerikanska IS.
Om vi får 5 % höjningen av spriten bör amerikanarna få en kraftigare höjning, allt beroende på mannen som skulle se till att det skulle bli sänkta priser om han vann valet.
Mellanårsvalet kan nog bli intressant med ett utfall som förhoppningsvis kan hjälpa Ukraina.
Tevsjö Destilleri i Järvsö bränner en alldeles utmärkt bourbon. Köp svenskproducerat.
https://share.google/hUC8Rt7ckqVjMhEbC
För att travestera hjältarna på Ormön:
– American bourbon producers – go f#ck yourselves…
Tala inte om det för USA bara, för då kommer en varumärkesstämning flygande fortare än kvickt. Bourbon är ursprungsskyddat varumärke.
Läste för någon vecka sedan att Whiskeyproducenterna i USA har problem. Tidigt 2000tal var det bra tider och de började lagra mycket. Nu har konsumtionen minskat betydligt, dels pga bojkott, dels pga yngre generationen inte dricker lika mycket och kanske någon anledning till. Hursomhelst så har de stora lager från de glada dagarna som bara ligger, de hade 2 bra årtionden men nu är de (i bästa fall) tillbaka på normala nivåer. Själv gissar jag att de sjunker ytterligare lite till….
Uppdatering av Reuters artikel om Starlink i Ryssland.
“Serhiy Beskrestnov, en nyutnämnd rådgivare till Fedorov, uppmärksammade frågan under den senaste veckan genom att publicera bilder på sociala medier på vraket av ryska långräckviddsdrönare, inklusive Shaheds, med Starlink-terminaler.
På tisdagen sa Beskrestnov att Shahed-drönare som manuellt flugits av piloter, möjligen via Starlink, hade attackerat ett passagerartåg i nordöstra Ukraina. Attacken dödade fem personer och fördömdes av Kiev som en terrorhandling.
På torsdagen sa Beskrestnov att det hade förekommit “hundratals” fall där ryska drönare med Starlink-funktion hade attackerat Ukraina.”
https://www.reuters.com/business/media-telecom/ukraine-working-with-spacex-stop-russian-drones-use-starlink-kyiv-says-2026-01-29/
Alex Voronov har ett kort men bra reportage i Sydsvenskan om drönarenheten Kraken 1654, det handlar om infanterisoldater som skolat om sig till drönaroperatörer. Just nu fullt upplåst:
https://www.sydsvenskan.se/opinion/de-tva-ryska-soldaterna-ar-dodsdomda-de-vet-bara-inte-om-det/
“Just nu fullt upplåst”
Och om inte (repris), arkivkopia: ”De två ryska soldaterna är dödsdömda. De vet bara inte om det.” — Sydsvenskan (www . sydsvenskan . se @ archive . org)
Jag ljuger så bra.
WASHINGTON, 29 januari (Reuters) – USA:s president Donald Trump meddelade på torsdagen att Rysslands president Vladimir Putin gått med på att inte beskjuta Kiev på en vecka på grund av kallt väder.
“Jag bad personligen president Putin att inte beskjuta Kiev och diverse städer på en vecka, och han gick med på att göra det”, sa Trump vid ett kabinettsmöte och hänvisade till “extraordinär kyla” i regionen.
https://www.reuters.com/world/europe/trump-says-putin-agreed-not-fire-kyiv-week-during-cold-2026-01-29/
Trump hade ju kunnat fråga Putin varför han attackerar civila och inte bekämpar ukrainska militärer.
Men det är ju klart, civila skjuter ju inte tillbaka eller gör motangrepp
Är inte RU som nation terrorstämplat? Har jag missat något?
Den ryska regeringen, fsb, duman?
Angående inlägget 15:34: Kan redaktionen kommentera det inlägget? Jag försöker förstå om det är kritik mot Bloggarens frånvaro på grund av omotiverad kafferast eller om det bara är en kommentar om att tangentbordet är för kallt.
Gärna mer kissebilder för det är ändå en lisa för själen att få se en mysig hårboll mitt i allt elände.
Och till ‘Bloggarjäveln’ själv: den bilden renderar ett bidrag till Ukrainahjälpen Filippus och deras arbete med barnens “kommaifrånalltelände”gård Swedish Helpcentre.
Inlägget var väl självförklarande?
Vackert sagt.
Till viss del ja. Å andra sidan, om redaktionen svarar på detta inlägg stänger jag nog ner datorn och tillkallar en exorcist.
Men allt för barnen. Har släktingar som åkt ner för att bygga åt Filippus. Ska kanske ner själv om jag får för min arbetsgivare.
Efter att jag knäckt koden tyckte jag innehållet var intressant och informativt.
Jag med, jag fick det till “Putin go fuck yourself” – tänk att katterna kan engelska!
Intresant infografik. Undrar vilka som som har rekordet i snabb framryckning mot en dimensionerad motståndare? Jag läste någonstans att Heinz Guderians styrkor ryckte fram mer än 50000 meter per dag under blitzkriget i Frankrike. Kanske är en vinnarkandidat?
Thunder Run, Irakkriget.
👍
Är det inte som med världskrigen, att man numera borde säga “första Irakkriget” eller “andra Irakkriget”? Ööh, vänta förresten, vilket av dem var nu “Thunder Run” i igen…? (Har en känsla av första, men ho vet.)
Det första Irakkriget brukar väl ofta kallas för Kuweitkriget?
Hur gick det med den där stora nyheten som bloggaren eventuellt skulle komma med för någon/några veckor sedan?
15:34, var helt säkert den. 😉
Sade aldrig att jag skulle gå ut med den.
Helt okej. Ville mest se om jag missat något..
15:34 var ju annars en bra kandidat..
Har du noterat det här någonstans, så du kan lägga till typ “Förresten, det här var den jag nämnde då…”, när du slutligen går ut med den 2032 (eller 2073 eller whatever)? 😉
Hade den varit stor i sann bemärkelse hade det blivit officiellt ändå. Handlar nog mer om vad vi definierar som stort och inte
Gissar nytt vapen som funkar bra – man är då tyst tills det inte går längre.
Någon sorts tillfällig delvis vapenvila verkar ha uppnåtts i Ukraina enligt Nyheterna på TV4.
Tyvärr är det nog bara delvis och väldigt tillfälligt.
Ja, Trump säger sig bett pruttler, som väldigt snällt lovat att inte bomba nästan alls den kommande tiden… 🙄
Jag antar att Trump räknar det som det 9:e kriget han har avslutat…
…men lite allmänt småglidbombande och drönarsafari mot civila har väl ingen dött av, så det kan ju få fortsätta… 😒
Man ska nog ta fram sin stora påse med salt. Det ska vara två parter för att det ska vara en vapenvila.
RBC-Ukraine om Ukrainas och Rysslands vapenvila.
https://newsukraine.rbc.ua/news/ukraine-russia-energy-ceasefire-origins-of-1769695686.html
VSB
Q.E.D.
“Quod erat demonstrandum” (för de latinskt bevandrade som ev. inte har koll på alla förkortningar :-)…
@Ann O. Nyhm 2026-01-30 05:10
Och “Vilket skulle bevisas”, för dem som inte har koll på de svenska översättningarnas förkortningar.
(Eller kanske Visual Sourcesafe Basic…?)
Fullkomligt skitsnack är min åsikt. Putler kommer att fortsätta anfalla och skylla på “false flag” från ukrainarna, vilket 🌮 kommer att köpa rakt av.
Den enda anledningen att Prutler sträcker sig till en s.k. vapenvila är att han har svårt att få fram pangpang till skjutande enheter. Öka trycket, lita aldrig på kräklm!
Ryssland uppges bekräfta.
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9147104
Om det verkligen blir en vapenvila, även om den är tillfällig, så finns det bara en anledning:
Putte har insett att ryssarna inte klara av ett heltidskrig längre, och kommer att gå ner på deltid.
Lillefar kanske ska ta pappaledigt ett tag?
Fan tro det. Enligt Trumpens utsago en vecka på grund av det extremt kalla vädret. Vi har för övrigt haft blidväder några dagar nu. 🤔 Isen på trottoarerna är måhända ännu farligare än trafiken för tillfället. Kommer iofs en köldknäpp igen i övermorgon.
Mer troligt att gubben samlar ihop material för en jättesmäll igen i nästa vecka.
Det är nog Donald som slumrat till efter maten och drömt.
Han pratar som en som försöker ta tillfällen i akt att försvara den som på goda grunder blivit utskälld. En sån som håller om rygg och hellre sopar problemen under mattan.
Folk och försvar seminarium om rysk krigsekonomi. Bra!
https://www.youtube.com/watch?v=Zu89vk3jOFs
Tack för länktips, skall kolla!
Krym får storfrämmande ikväll🦇🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdli5agwys2s
DG på rulle? 😎
Troligen 😁
Sänk stjärtbron 💥
Är verkligen på tiden att den sänks ✊
Så att bunkerråttan skiter på sig och situationen får ryska ledningen att bli ordentligt nervös. “Blockaden” skulle ju innebära den ultimata skammen.
Om nu inte det ryska luftförsvaret där är så omfattande att det markant skulle försämra läget för UA när dessa enheter omdisponeras. Optimalt om de slogs ut samtidigt.
Men oj! Något ä r på gång!
Hoppas något stort!
Är det inte dags rätt snart för Svansjön i rysk radio och TV?
Jo, men tillsvidare kan man ju vara glad åt detta (OR, orelaterat): https://www.youtube.com/watch?v=4ORgu5LqUVU
Long overdue.
Ser att redaktionen lärt sig kinesiska.
Det ser ju inte ut att vara siameser 😇
Bra skrivet av Linda Jerneck.
https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/i-putins-dodsrike–hjarntvattas-barnen/
Hoppas Kristersson kontaktar Melania Trump!
Tråkigt Helsing inte levererade tillräcklig pang. Saab har samarbete med, och har investerat i Helsing. Hoppas deras AI-teknologi kan leverera nytta i samarbetet, om nu inte sensorer och videolänkar fungerat så bra.
Kan ju hoppas att det var lite av en prototyp och att de fick tillräckligt med data för att justera de problem som finns.
Nu attackerar en rasande taco Bombardier/Kanada.
Det fina landet Kanada får smäll på käften, medan åtrån lyser ur taco när han träffar Putin. Men är man diktatorsälskare så är man
🇺🇸❌🇨🇦
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlxlkvrh22d
Trump hotar med att dra tillbaks certifieringen av Bombardiers plan i Usa samt lägga 50% tullar på Kanadensiska plan som exporteras till Usa.
50% tullar på plan som inte längre får säljas till Usa lär ju inte ge någon fet avkastning till statskassan 😁
Carney’s tal i Davos har verkligen retat upp Trump, troligtvis inte så mycket för vad han sa utan för att det är talat alla pratar och skriver om… han kan helt enkelt inte smälta att bli överskuggad av någon annan.
Att lyssna på Trumps tal måste ju vara som att gå på en konsert med ett gamnalt avdankat rockband som spelar sina oldies and goodies. Han spelar alla de gamla klassikerna
– 2020 election stolen
– Biden very very bad
– Windmills bad
– Me best president ever
– US hottest country on earth
– etc. etc.
Sedan kastar han in ett par halvdana nummer från det nya albumet
– Not gonna take Greenland by force… me thinks
– Dictators board of peace
Ingen i publiken ropar – En gång till! En gång till! Engång till!
Konserten är slut och alla går hem inseende att de just slösat bort två timmar av sitt liv.
–
+1.
Påminner även om när Ralf Gyllenhammar i bandet Mustasch, under en spelning 2013, var så överförfriskad att man fick avbryta hela spelningen.
Men det var väl just det… spelningen avbröts (och publiken fick en ny spelning senare), till skillnad från Tr*mps tal som aldrig tar slut.
Tack @BLUE! Din sammanfattning sparade mig en timme och 59 minuter!
Än en gång kan inte ryssarna värja sig…i Ryssland
💥🔥 Video: AASM Hammer precision-guided aerial bomb struck enemy fortifications in Tyotkino, Kursk region.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlvq3ipm22d
Jag gissar att Tyotkino är lite av en honungsfälla som snurrar på tomgång i bakgrunden. Det gissar det är viktigt för ryssarna att hålla gränsen vid Kursk av propaganda och prestigeskäl (vilket borde betyda gott om ryska soldater?) och Ukraina kan anfalla Tyotkino med drönare från 3 olika håll. Även den enda vägen in till Tyotkino borde Ukraina ha bra koll på, så logistiken för ryssarna borde vara problematisk….
🐴 Another Russian cavalry attack on Ukrainian positions was repelled by soldiers from the “Zalizni Sokoly” unit of the 67th Brigade.
This time, the Russians moved at night, but their horses, predictably, are easily visible to drone thermal cameras.
Film. Svartvitt och avstånd
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlsxox42k2d
🛢️ Russia cuts oil price for India to $25 per barrel to win back buyers — FT
Over the past year, Russia’s oil and gas revenues have fallen by ~20% due to lower global oil prices.
In recent months, the discount on Urals was more than $24 compared to $15 two years ago.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlr4imh6k2d
The Russian government claims that in December a barrel of Urals was sold on average for $39.2, however, recently some shipments to India have been going for $22-25, and this is without taking into account transportation costs – these funds barely cover the cost of production.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlr4injec2d
Tveksamt om $25 kan täcka kostnaderna, den summan gör bara att de kan fortsätta verksamheten utan att säga upp folk….
🇬🇧 A Russian ship has been chased out of British waters by a Royal Navy attack helicopter after anchoring over transatlantic data cables, – The Telegraph
The cargo vessel Sinegorsk sailed into the Bristol Channel on Tuesday night and appeared to have anchored about two miles off Minehead.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlnjtiens2y
Sinegorsk’s mooring location was less than a mile from undersea telecoms cables connecting Britain to the US, Canada, Spain and Portugal. Officials ordered the ship to leave British waters after the Russians claimed they were making essential safety repairs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlnjv5lrs2y
After 14 hours, an RN Wildcat helicopter was dispatched from the naval air station at Yeovilton, Somerset – prompting the Russian crew to raise anchor and sail back out to sea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlnjv5nqc2y
🇨🇳Russia compensates for budget gaps with massive gold exports to China, – SZR
Russia has sharply increased its gold exports to China. At the same time, the country’s reserves have shrunk to a record low in recent years.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdllopcxm22y
The intelligence agency reported that in 2025, Russia supplied 25.3 tons of gold to China, which is nine times more than in 2024. In monetary terms, exports increased to 3.29 billion US dollars compared to only 223 million dollars a year earlier.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlloqo6g22y
💀 The evacuation unit of the 1st Motorized Rifle Brigade of the Russian Armed Forces uses 150 body bags per month to collect bodies. This brigade alone has six such evacuation units! – Butusov
That means a single brigade removes up to 900 bodies per month.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlhs5532s25
And just think about how many bodies they can’t find…
And that’s just one brigade, while there are approximately two hundred such brigades and regiments…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlhs6qy7225
Nu börjar det likna något … 900×200=180 000 i månaden 😉
There is a blackout in the city of Sestroretsk (St. Petersburg area).
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlbufbi5k2o
🇺🇦💔 The executions and torture of Ukrainian prisoners of war are not isolated incidents, but a systematic crime.
The international community must demand real punishment for Russia, as impunity only fuels the further escalation of crimes.
#NoPeaceWithoutJustice — initiative by The Ukrainian Review.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mdlbhmd4i22o
Protecting the rights of prisoners of war is an investment in the security of all humanity, because ignoring war crimes today creates a dangerous precedent for tomorrow: when the world remains silent, wars can become even more brutal.
Do not stay silent.
Read our articles ⤵️
https://theukrainianreview.info/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mdlbhmdn3c2o
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser (onsdagen)
https://threadreaderapp.com/thread/2016794593400926414.html
🙏 Consequences of the attack in Zaporizhzhia
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mdltmcfhh22d
Zaporizhzhia. As a result of the enemy attack, windows in a high-rise building were blown out, balconies were damaged.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mdlqxmtfp22d
Breach of the energy ceasefire?
A fuel tanker on a road in Dnipropetrovsk was hit by a Russian drone earlier this evening.
The condition of the driver is not known. It happened about 25km from Pavlohrad, near Dmytrivka.
#RussiaIsATerroristState
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdm3scuxec2f
About 15 miles/25km away from that tanker fire, there have also been explosions in Vasylkivka.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdm3x6vypc2f
När det inte ens finns hästar för kavalleriet
It seems Russians have finally stopped abusing horses, now they just ride each other instead.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mdlfqmrl6s2m
Nåja… Man får väl anta att det var för att han inte kunde gå själv; skadad i ben eller fot eller något.
Det finns alltså ändå åtminstone två man i ryska armén som har anständigheten att rädda en sårad kamrat i stället för att bra skjuta honom eller något. Så just den här videon är kanske inte något motiv att göra sig lustig över dem. Sådana finns det nog av ändå.
*bAra
Interception of a Russian kamikaze drone with machine gun fire from a helicopter
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mdkkl4xp4c25
Här säga helikopterbeskjutning, tillägg till 10:53
Ukrainian General Staff: A Russin 1L119 “Nebo-SVU” radar station was hit in Limarivka, TOT of Luhansk region.
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3mdl5v2akzi2x
A Russian serviceman found two “snowdrops”, his fellow countrymen, tied to poles, who were left forever in a tree line after an attempted evacuation.
Film, översatt. Varning!!! Döda ryssar, halvnöra avstånd. Men då det inte är pågående misshandel så länkar jag.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mdl7whapes2p
Sjukt, när orcherna gör så mot sina egna soldater behöver man inte ha speciellt bra fantasi för att förstå vad orcherna gör med ukrainare.
Vill man tro något gott om ryssarna så var det ett sätt att försöka bära med sig skadade/döda soldater när de evakuerade, men av någon anledning dumpades de någonstans längs vägen(?) Tycker det verkar vara ett udda ställe att ha torterat dem på….
AFU combat commander Roman Kovalyov recorded an address directly from the center of Kupiansk-Vuzlovyi, which Russian occupiers claimed to have “liberated”. Well then, we await new statements from the Russians about yet another “liberation”.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mdkzj7xd6c2p
The Sec Gen of the U.N. has rejected Russia’s attempt to have Crimea and Donetsk classified the same as Greenland.
Having exterminated or silenced all pro-Ukraine voices, Russia wants “self-determination” to prevail in the occupied lands.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mdm4dhko222f
1310 KWIA
1 tank
4 APV
15 artilleri
2 MLRS
1 LV
555 UAV
129 mjuka fordon
1 special
Rejält med höga knän igen!
UA har ju förklarat att de skall öka takten av KWIA från 32.000 till 50.000 i månaden. Då måste ju denna siffra öka. 1310 är en bit på väg till de 1700 som krävs för att nå målet.
Sedan är jag ju tveksam till att UA kan klara av 50.000 i månaden. För att uppnå det måste ju ryzzarna ställa upp med mål att bekämpa, och jag tror inte att ryzzarna klarar av att tillhandahålla så många mål.
Är det 50.000 bekräftade KWIA? Det lär ju finnas ett stort mörkertal när de slår ut lastbilar, APVer, artilleri eller flyger in med FPVer i hus eller bunkrar. Lite fusk med siffror, men man skulle också kunna räkna de som dör utan att Ukraina hjälper till, tex de som fryser eller torteras ihjäl. Räknar man in alla dessa kategorier så är det nog inte långt kvar till 50.000 i månaden om vi utgår från att Ukrainas bekräftade KWIAsiffror är korrekta.
Men jag håller med, skulle ryssarna sluta med sina anfall och effektivt undvika drönare så blir det svårt att nå 50.000.
Tack Erik14 för ett gediget nattpass!
Instämmer!
Tackar ödmjukast, ni är väldigt snälla 🇺🇦🇸🇪
God morgon!
När man inte trodde det kunde bli sjukare i Trumps huvud, så blev det det.
A photograph of Donald Trump with Vladimir Putin, above another of Trump and a grandchild, in the Palm Room of the White House on Tuesday. Photograph: Kent Nishimura/CNP/Shutterstock
https://www.theguardian.com/us-news/2026/jan/29/trump-putin-white-house-photo
Han vill synas med sin idol och störa förebild!
Sanslöst.
De senaste 20 presidenterna gråter resp. roterar i sina gravar…
stora
störda
Godmorgon, Frida Stranne och Trita Parsi har en artikel på DN Debatt idag: ttps://www.dn.se/debatt/framtiden-stavas-kanada-sa-kan-vi-ta-makten-i-egna-hander/
Innehållet är som man kan tänka sig: att kriget är mer USAs och NATOs fel än Rysslands; och att Europa bör sluta fred med Ryssland och överge Ukraina eftersom Europa och Ukraina (enligt författarna) inte klarar av Ryssland på egen hand, osv. Varför Ryssland i så fall inte bara skulle fortsätta tas förstås inte upp.
Jag tycker nog att man ändå bör ta artikeln på allvar, eftersom den försöker utnyttja den sits Europa hamnat i gentemot USA för att driva det författarna egentligen är ute efter. Stranne och Parsi är inte dumma i betydelsen ointelligenta, tvärtom, och de försöker som de skolade propagandister de är att utnyttja de blottor som de ser.
Ett plan för hur Sveriges säkerhetstänk egentligen ser ut i det nya världsläget behövs mer än någonsin, och det behöver förklaras för folk i allmänhet utan krusiduller. För att börja med något konkret kan man ta DCA-avtalet med USA. Vad är det bra för så länge Trump sitter vid makten i USA? Är det förenligt med svensk säkerhet att ha det kvar? Om så, i vilket scenario då?
En aspekt som bör betonas är att om Ryssland får ett fredsslut på sina villkor, kommer vi i övriga Europa att ställas mot ett Ryssland, som nu har tillgång även till ukrainska krigserfarna män, som kommer att tvingas kämpa för ryska armén.
Detta baserat på hur ryssarna agerat beträffande redan ockuperade delar av Ukraina. En sådan “lösning” skulle alltså göra ont värre.
När det gäller DCA-avtalet gäller det väl att betona att amerikanska trupper måste ha svenskt godkännande innan de kan anlända.
Undfallenhet är en dödfödd strategi visavi Ryssland, det enda de förstår är styrka. Därvid gäller samma mekanismer som inom gängkriminella kretsar.
DCA-avtalet är inte implementerat och det finns inga amerikanska planer på att etablera baser i Sverige. DCA-avtalets tillämpning är frivillig, inte ett tvång. USA måste inte bygga baser här.
DCA är ju bara en i högen av konkreta frågor, relevant att ta upp först eftersom Stranne / Parsi och deras vänner säkert snart kommer att driva kampanj emot det, ifall de inte redan har börjat.
Man kan visst hävda att DCA inte betyder så mycket, i vart fall inte i fredstid. Men man borde också kunna tala om vad det faktiskt är bra för, så länge Trump eller Vance sitter som president. Finns det något sådant argument?
Ett motsvarande avtal med Norge, Danmark, Finland, Polen, Storbrittanien, Tyskland eller Frankrike vore förstås en annan sak, om det inte redan finns sådana. Liksom ett avtal med USA som det var under Biden. Men det är ju inte där skon klämmer.
Precis som påtalades här igår. Mark Ruttes slarviga och strategiskt farliga uttalande att Europa inte klarar ett krig utan USA har gett energi till landsförrädarna.
Det finns rätt stor okunskap och mycket onödig oro över DCA-avtalet.
Avtalet reglerar i stort sånt som behövs för ett smidigt försvarssamarbete, och det skiljer inte i någon väsentlig mån från liknande avtal vi har med en massa andra länder.
Det skapas liknande avtal och lagtexter även för en massa andra aktiviteter, t.ex. ambassader och konsulär personal, för att vissa organisationer ska kunna verka i Sverige osv. Sverige är likaledes beroende av liknande avtal i andra länder för att vi ska kunna verka på olika sätt i de länderna.
Så först av allt, inse att det är inget kontroversiellt i detta, tvärtom.
Det finns mer att läsa på regeringens hemsida:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/militart-forsvar/avtal-om-forsvarssamarbete-med-usa-dca/
Med DCA-avtalet så sjösattes det en diger mängd lagförändringar.
Men ärligt talat, det allra mesta gäller ifall utländsk personal måste skatta för medhavda nikotinhaltiga varor, om utländsk personal ska betala egenavgifter, vad gäller för fordon, om de måste vara registrerade eller försäkrade osv enligt svenska bestämmelser.
Det går att läsa om i denna långa prop
https://www.regeringen.se/contentassets/153f72b7a98442bbacdc8fb7695115fe/avtal-om-forsvarssamarbete-med-amerikas-forenta-stater-ds-20242.pdf
Där det både finns förslagen på ny lagtext, samt anledningen till varför det ska ändras (tillkomma).
Det är helt enkelt att man måste inse att en hel utländsk organisation kan anlända till Sverige med material och allt, för att delta i övning, samarbete eller som stöd vid konflikt, och då går det inte att se hela detta som immigration eller import, utan det måste finnas ett lagstöd att detta kan ske som en avgränsad enhet, och alltså inte omfattas av alla våra lagar, men inte heller att alla våra rättigheter som gäller medborgare i vårt land även gäller dessa styrkor.
Det som har chockat mig och gjort mig så otroligt irriterad sedan 2014 är våra nyhetsmediers totala oförmåga att förstå vad konflikten handlar om och hur mycket rysk propaganda som kommer genom samt naiv förhoppning om att allt ska bli fred och lugnt igen pga någon plötslig händelse. Jag kan faktiskt nästan tycka att det vore på sin plats att journalister i Sverige får utbildning hos FOI, UI och andra viktiga myndigheter.
Det finns ju givna direktiv hur journalister skall tolka och bemöta försök till extern påverkan; hur det hanteras och hur mycket journalister använder det är dock osagt.
https://mpf.se/publikationer/publikationer/2022-03-01-att-mota-informationspaverkan—handbok-for-journalister
Det är ju så man tvekar att hjälpa till med att sprida de här Kreml-megafonernas “budskap”… Men OK, androm till varnagel. Betalvägg på DN, arkivkopia: ”Framtiden stavas Kanada – så kan vi ta makten i egna händer” (www . dn . se @ archive . org)
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/trots-loftet-anfall-mot-ukraina
“Natten mot fredagen skedde nya anfall mot Zaporizjzja – trots att Rysslands president Vladimir Putin enligt USA:s president Donald Trump lovat att pausa anfallen på grund av den hårda kylan.”
Någon som är förvånad? Kanske Trump?
Hörde någonstans att det var bara mot Kyjiv… Men med det sagt så lär det väl brytas ändå. Och sade inte Putte igår att Ukrainas krav för vapenvila är helt orimliga, så jag lade Trumps uttalande i samma korg som allt annat han hallucinerat om…
Måste vara jobbigt för Trumps propagandastab. Återigen tvingas de höra honom svamla om saker som de förstår får honom att framstå som både svag och naiv. Omkullpratad av Putin än en gång. Jag tänker att fler även bland hans supportrar reagerar negativt. Även om de inte bryr sig ett skit om Ukraina och dess folk så kan de rimligen inte gilla att att deras idol så uppenbart blir manipulerad och säger saker som gör att han senare får stå med en dumstrut. “Han trodde på Putins fagra tal igen”. “Han tror att han kan styra och påverka Putin som så uppenbart skiter i allt han säger”
Men säkert kommer det fler turer här. Kanske Trump rentav kommer ihåg löftesbrottet och tar upp det vid nästa samtal. Varpå Putin svarar något i stil med “Käre Donald, ledsen om du missuppfattade vår konversation förra gången. Jag sade att Ryssland kan överväga att gå in i en dialog om att utreda möjligheterna till ett kortare moratorium i våra försvarsåtgärder mot ukrainska energiresurser om rotorsakerna till att vi tvingas försvara oss på detta sätt först undanröjs. Ingen utom du min vän och fredsfurste vill ha mer fred än vad jag, mina medarbetare och det fredsälskande ryska folket vill. “
Trots att detta är en påhittad dialog får jag kväljningar. Men, tack ändå, MRF!
Sad but true
Vad Stranne och Parsi menar är, så vitt jag kan uttolka, att då vi lever i geografisk närhet till Moskvastaten kan vi inte vara idealister och tänka på friheter, oberoende och gränsers okränkbarhet. Utan vi behöver böja oss för moskvastatens vilja till dominans och erövring. Framför allt kan vi inte be om hjälp för att motverka detta.
Om du äger ett hus med trädgård sedan trettio år och din granne skriver ett brev till dig och meddelar att han nu vill ha din trädgård då den var hans tidigare så ska du förhandla med honom om det.
När du istället väljer att försöka bli medlem i världens starkaste förening, Samverkan mot brott, så är det dessutom ditt fel att han måste ta till våld för att ta din trädgård. Enligt författarna så ska han istället få som han vill d v s få din trädgård och du får inte gå med i föreningen eftersom föreningen inte är så stark som du trodde och din granne blir jätte arg om du gör slag i saken.
När han strax därefter också vill ha ditt vardagsrum, vilket han garanterat kommer att vilja för det skrev han i brevet att han ska ha inflytande över, då ska han få det för annars blir det bråk. Och det är återigen ditt fel.
Författarna menar att du istället för att gå med i Samverkan mot brott, som kanske inte var så stark som du hoppats, ska du bilda en villaförening som med sin förhandlingsförmåga ska avskräcka grannen från att ta över ditt hus och förpassa dig till trädgårdsskjulet.
Taktiken som Stranne och Parsi förespråkar kallas liberalrealism. Kämpa inte, våldtäkten är snart över och be inte absolut inte om hjälp för då riskerar du att dö.
Eller låta alla andra ensamma ta striden och titta på när moskvastaten slaktar. Det känns väldigt bekant, hmmm, jaaaa vi ska vara neutrala👏 ja visst ja så gör vi. 1939….
Ja, narrativet är väl bekant vid det här laget. En eller ett par pliktskyldiga (eller snarare taktiska) markeringar mot Ryssland för att inte framstå som alltför enögd. Resten är bara utfall och anklagelser mot USA, det fria Europa och NATO. Ajabaja oss att vi har skrämt och hotat de stackars ryssarna så att de inte sett någon annan levandes råd än att gå till preventivt motanfall mot Ukraina för att försvara sig. Och den verkliga skurken är som alltid USA. Den världsbilden grundlades antagligen när Frida var 15-16 år, hade Che Guevara-bilder på väggen i flickrummet, sprang omkring i demonstrationer med världens största palestinasjal lindad runt sin magra hals och var vilt förälskad i Ahmed, en fem år äldre, sammetsögd och precis lagom tuff ung man som undervisade henne om allt ont “Den store satan” och deras medhjälpare Is*r*l och NATO ligger bakom här i världen. Det är bara det att hon idag är övertygad om att hon kommit fram till sina uppfattningar genom en stringent och djup intellektuell analys.
Jag tror på allvar att den där (nid)bilden nog inte är helt olik mot verkligheten.
Sen kan man alltid diskutera bakgrunden till varför Putin och hans lakejer agerar som de gör och i vad mån en paranoid oro för angrepp på sin västra flank kan vara en av flera anledningar. Jag minns att jag i början av kriget skrev flera inlägg där jag argumenterade emot alla teorier om en enda huvudorsak. Då som nu tror jag att ett sånt här företag bara sätts igång om den som tar beslutet i sitt huvud ser flera goda anledningar att göra det. Jag tror att Putin drevs av ideologi, ett patologiskt hat mot Ukraina och säkert även förhoppningar om ett ekonomiskt utbyte för sig själv och för Ryssland genom att ta kontroll över grannlandet. Men i hans hjärna fanns nog också vissa stråk åtminstone av paranoid rädsla för att NATO skulle gå till angrepp.
Vi ser hur bisarr en sån rädsla är. Men vi är inte Putin. På sig själv känner man andra och allhärskare som Putin brukar med åren bli alltmer övertygade om att andra precis som en själv umgås med planer på att utöka sitt imperium, konspirerar och planerar att med våld ta det som inte är ens eget.
Men den rädslan var aldrig någon primär drivkraft, även om föreställningen om vår och NATO:s ondska uppenbarligen är en del av Putins skruvade, ideologiska universum. Att Frida Stranne är oförmögen att förstå det visar bara hur inkompetent hon är t.o.m. inom sitt eget “forskningsområde” (Jag förestår inte hur någon kan se hennes tyckande som forskning i någon rimlig mening)
“Jag minns att jag i början av kriget skrev flera inlägg där jag argumenterade emot alla teorier om en enda huvudorsak. Då som nu tror jag att ett sånt här företag bara sätts igång om den som tar beslutet i sitt huvud ser flera goda anledningar att göra det. Jag tror att Putin drevs av ideologi, ett patologiskt hat mot Ukraina och säkert även förhoppningar om ett ekonomiskt utbyte för sig själv och för Ryssland genom att ta kontroll över grannlandet. Men i hans hjärna fanns nog också vissa stråk åtminstone av paranoid rädsla för att NATO skulle gå till angrepp.”
Å ena sidan, ja: Det kan ha funnits — fanns, troligen — flera olika anledningar inne i Putlers förvrängda skalle.
Å andra sidan: Var kom då de där anledningarna ifrån? Du nämner:
• Ideologi.
• Ukraina-hat.
• Personlig girighet.
• Kontroll över grannlandet.
• NATO-rädsla / -paranoia.
Jepp, verkar rimligt. Men… Om man tittar på de där i ett större perspektiv:
• Samma gamla ryska imperie-ideologi.
• Klart de hatar ett fritt Ukraina; kronjuvelen ska ju tillhöra imperiet!
• Att diktatorn över det ryska imperiet ska berika sig själv är väl närmast en självklarhet?
• Klart imperiet ska ha kontroll över grannländerna, särskilt kronjuvelen Ukraina.
• Klart det ryska imperiet frkutar (och hatar!) ett NATO som hindrar det från att utöva sina imperialistiska ambitioner.
Så… Kanske nej, ändå. Alla de där olika anledningarna i Putlers huvud tycks ha sin rot i en och samma gamla grundorsak: Rysk imperialism.
Fast ska man vara noga så var det frågan om EU, inte NATO, som utlöste händelseförloppet och fick Janukovic att springa med svansen mellan benen till sin uppdragsgivare Putler. NATO utgör samma hot mot Putler som ett lås för en tjyv.
Nya!
https://cornucopia.se/2026/01/uppdateras-ingen-vapenvila-ryssland-terrorbombade-med-112-robotar-i-natt-fokus-mot-logistik-estland-varnar-for-att-eu-kommer-oversvammas-av-ryska-krigsforbrytare/
Ett “clipboard” är på svenska en “skrivplatta” och “the clip” som sitter upptill på plattan kallas “klämma”
https://en.wikipedia.org/wiki/Clipboard
https://sv.wikipedia.org/wiki/Papperskl%C3%A4mma
Clipboard har fått en överförd betydelse i datorsammanhang. (Tänk “sätta fast urklippet med klämman”).
Clip och klipp är ofta “false friends” vid översättning.
Ett klippbord är en arbetsplats där man klipper (redigerar) film.