Ukraina har bombat raffinaderiet i ryska Saratov, samt bränsleterminalen i ockuperade Feodosia på Krymhalvön.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Till en början har Jonas publicerat en ny rapport från sin senaste leverans till Ukraina ocg fordon #67. Ett fyrtiotal enheter fick utrustning och ni kan se foton från dem alla på länken på Facebook, med totalt 80 foton.

Totalt levererades 10 PVS-14, två värmesikten, sex Mavicdrönarek, fem Starlinkterminaler, åtta rödpunktssikten, sex maskeringsdrökter, sex generatorer, fyra Ecoflowpowerbanks, kikarsikte mm och totalt över 60 000 antidrönarkarteschpatroner har nu kommut ut till över 50 olika förband. Jonas har inte längre någon möjlighet att hålla koll på hur många drönare dessa har skjutit ner.
Sjukvårdsutrustningen som levererades var 1 200 tourniqeter, 800 tramabandade, 600 bröstbandage, 500 hemostatiska förband, 450 brännskadeförband, 420 första hjälpenväskor, 33 tjugoliters sjukvårdsväskor likt de HUR fick ovan, 60 taktiska bårare, sju injektinospumpar, fyrtio kemiska värmefilter mm som kan ses på fotona.

Om Pokrovsk skriver Jonas:
“Så länge RY inte bryr sig om människoliv så kommer staden att falla. De ukrainska underhållslinjerna är ohållbara och passerar endast någon kilometer från RY förband som nu befinner sig i norra delarna av staden och framme vid vägen mot Dobropilla på östra sidan. De förband som bemannar positionerna runt Myrnohrad håller fortfarande emot och väntar på order att dra sig tillbaka innan det är för sent.
När staden faller förkortas frontlinjen avsevärt för Ukraina och det kan bli lättare att bekämpa fienden när de försöker fortsätta norrut över öppna fält.”
Han fortsätter dock:
“Man vinner dock inte ett krig för att man tar flest buskar. Segraren är det samhälle som fortfarande står upp och kan fortsätta ett fritt liv i civilisation. Något som RY medborgare inte har upplevt på många år och kanske inte får uppleva på ännu en generation. RY förlorade detta krig första dagen av invasionen 2022.”

Jonas konstaterar att det blir allt farligare och att tågen nu slutat gå till Kramatorsk och Druzkivka intill KRamatorsk är mycket farligt liknande Bachmut hösten 2022:
“När jag var där lät det som en sommardag med myggor i luften. Men det var det ständiga surret av FPV drönare som hördes. Ett fordon träffades 150 m från en mötesplats en timme innan. Artillerigranater flög fram och tillbaka i luften. Även civilklädda RY sabotageförband opererar i staden.”
Du stöder Jonas leveranser via Paypal på https://www.paypal.me/jvmukraine eller Swish som finns angivet på Facebook eller genom ett JvM Medical Kit via Disarmament Solutions https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm, där företag också kan betala mot faktura där det framgår att det är sjukvårdsutrustning till Ukraina.
Se hela inlägget och alla foton här.
Ukraina har bombat raffianderiet i Saratov Oblast och bränsleterminalen i Feodosia på ockuperade Krym sammanfattar Ukrinform. Man bombade även flera logistikpunkter i ockuperade Donetsk och en koncentration av trupp i ockuperade Otjertyne.
Saratovraffinaderiet är mellanstort med sju miljoner ton oljas kapacitet och ett av Rysslands äldsta.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!

12:14 Enligt Ukrainas generalstab blev de ryska förlusterna igår svåra med 1 020 man, men vädret verkar hålla nere materielförlusterna som blev svåra 79 transportofordon, normala 17 haubitsar, en ovanlig salvpjäs och ett pansarskytte- eller motorskyttefordon. 217 medelstora spaningsdrönare på operativ nivå sköts ner.
12:16 Ser ut som Ukraina bombar raffinaderiet i Orsk nu under dagen. Detta är 1 400 km från Ukraina.
13:37 En rysk Shahedrobot störtade i Rumänien i natt och vrakdelar ska påträffats fem km in på rumänskt territorium.
Detta är förstås en kränkning av Rumäniens gräns, men det är inte en anledning till Nato artikel 5, då det inte är ett angrepp på Rumänien.
13:39 Ukrainska anti-korruptionsmyndigheten ska gripit fem och åtalar fem personer för korruption inom energisektorn. Bland de åtalade men ej gripna så ska det finnas en finansiär av Zelenskyjs presidentkamapnj, men också en tidigare rådgivare till energiministern, säkerhetschefen på Energoatom och fyra anställda som ska bistått med pengatvätt.
Korruptionen ska bestått i att man tagit 10-15% av kontraktens värde för underleverantörer till Energoatom. Över 100 miljoner USD ska omfattats via tvätten av pengarna.
Gripandena är resultatet av en femton månader lång utredning som påbörjades förra sommaren.
Att korruption identifieras och beivras i Ukraina är ett gott tecken – det betyder att antikorruptionsarbetet är aktivt och fungerar, vilket också är ett EU-krav.
13:44 Närmare film på branden i raffinaderiet i ORsk. Ser ut dels som en brand (svart rök) och dels någon form av kylning (vit rök) eller brandsläckning.
13:47 Svenska Paradox Entertainment byter namn på Kyjiv från Kiev till Kyiv i sitt spel Europa Universalis. Dev.ua skriver:
“Ukrainian players noticed that in Europa Universalis V, the developers added Ukrainian, not Russified, toponyms, such as Kyiv, Chernigiv, or Zaporizhzhia. This also applies to the names of local rulers.”
Bakom ligger en spelar Dmytro Mulin som påpekat felaktigheterna för Paradox och sägeR:
“I put so much energy into making sure that the flagship historical game of the decade at least correctly describes our cities that it’s already personal, sorry for the annoyance. Just as in Sumy they haven’t remembered for a long time that Soborna Street was Lenin’s, in 10 years even the most obstinate will get used to the fact that Kyiv is the norm”
Ryska spelare blev dock förbannade och har gjort en mod till spelet som återför de ryska namnen i Moskvas fortsatta försök att stjäla ukrainsk kultur och historia och göra till sin egen i brist på något att vara stolta över i Ryssland.
Ryssland har försökt utplåna det ukrainska folket, språket och kulturen ända sedan åtminstone 1700-talet, men trots minst ett folkmord på ukrainarna varje sekel så har den ukrainska folksjälen, språket och kulturen överlevt. Många “stora ryska kulturskapare” har i själva verket varit ukrainare.
16:14 Ukraina har retirerat helt från flera byar i Zaporizjzjaregionen, specifikt Uspenivka och Novomykolajivka. Detta är i linje med DeepstateMaps senaste uppdateringar. Ryssarna ska helt bombat sönder försvarslinjerna:
“The enemy is conducting intense fire strikes on our positions. In fact, they have destroyed all existing fortifications and shelters, forcing us to withdraw from certain positions in several settlements — either to the flanks or deeper into our defensive lines.”
Läget beskrivs som svårt.
16:19 Angående 16:14 och helt bomba sönder de ukrainska försvarslinjerna så här är drönarfilmer på vad som sägs vara tunga FAB-300 och FAB-1500 glidbomber mot ukrainska ställningar i Myrnohrad direkt öster om Pokrovsk. När ryssarna fritt kan glidbomba på distans blir det inte mycket försvarslinjer kvar att försvara. Ryssland uppges ha tagit fram nya styrmoduler och vingar till sina glidbomber som förlängt räckvidden. Myrnohrad är förvisso precis vid fronten, men längre räckvidd på glidbomberna gör bombningarna ännu tryggare för ryssarna. Kombinationen att helt bomba sönder ukrainska försvarsställningar och infiltration av små ryska grupper om 2-3 personer åt gången kanske är en taktik som just nu fungerar.
20:20 Låga ryska artilleriförluster förklaras av att det var dimma, vilket gör det svårt för FPV-drönare att verka. Här rycker Madmax-ryssar fram mot Pokrovsk i skydd av dimman.
Sedan lättade dimman och då blev det så här. Det gick inget bra för ryssarna.
265 kommentarer
Idag, den 11 november har Racimo sin största lansering sedan start – hela 7 nya ukrainska varor kommer vara tillgängliga för beställning på SB kl.10:00.
Vad är det som lanseras?
IPA från bryggeriet MOVA, Dnipro Pepparrotsnaps – Honey Badger, Kyiv Cossacks Oak – Honey Badger, Kyiv Körsbärslikör – Honey Badger, Kyiv Svartvinbärlikör – Honey Badger, Kyiv Ukrainsk gin – Honey Badger, Kyiv Rött vin Odesa Black – Kolonist, Odesa
Allt går att beställa kl.10:00 via SB
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=RACIMO&saljstart-fran=2025-11-11
OBS! Väldigt begränsad antal
Tack för tipset
👍
Grattis till förstaplatsen!
Ja
2:a. Det blir Jonas som får pengen.
👍
Kabooom!
Det blir en femhundring till Jonas VM.
👍
En Nylander
En Nylander
https://www.lannersocks.com/product.html/strofflor-i-samarbete-med-ukrainahjalpen
Ni som fryser om fötterna när det är kallt eller har svårt att veta vad Ni ska köpa för julklapp….
Finns även den vanliga Ukraina strumpan på sidan.
Köp gärna och hjälp även till att sprida länken.
Önskar alla en underbar dag!
Vi ger aldrig upp!
Aldrig så länge blodet pulserar i ådrorna.🙏
Från gårdagen
Omni: USA vill urvattna årlig FN-skrivelse som erkänner Ukrainas rätt till sitt land.
“Trump Admin Pushes to Weaken Ukraine Resolution on Russian Occupation at UN, Sources Tell Kyiv Post
Western allies are warning that the White House push to strip references to “territorial integrity” and “aggression” will undermine the international consensus.”
https://www.kyivpost.com/post/63999
Nu blir det ännu viktigare att inte stötta landet som leds av den skitadministrationen.
Fortsätt bojkotta amerikanska varor och res inte dit.
Här en grupp på Facebook för er som använder det. Gruppen påpekar tydligt att de är ledsna för att FB är amerikanskt, men att de valt den plattformen ändå.
https://www.facebook.com/groups/493116493836278
Jag vill passa på att påminna om vad Jake Broe har för rekommendationer.
You have to avoid The US!
Don’t come here!
Don’t come here to do business!
Don’t come here to do travel!
Don’t vacation here!
and
Don’t buy any American products!
and
Let evry one know that you are doing this because of Donald Trump. Because of his language and his recklessness and his indifference.
https://m.youtube.com/watch?v=RdXV53a5AzA
Bloomberg (TV) hade ett inslag med några näringslivsrepresentanter. Kontentan var att visserligen hade turistresorna minskat betänkligt men att affärsresorna in till USA hade ökat. Någon konstaterade att USA stod för 5% av jordens befolkning men mer än 25% av världens investeringar och att affärsklimatet var gynnsamt för utländska företag att investera i.
Tidigare ekonomiartiklar i Svenska media har skrivit att 360,000 amerikanska medborgare arbetar i Svenskägda företag och ytterligare ca 1 miljon får sin födkrok av serviceinsatser till dessa.
Fast de flestar verkar vara eniga om att det är en tillväxt baserad på AI och serverhallar, så förmodligen inte världens mest stabila bygge.
Tumme upp!
Jag har en kompis som egentligen vill hälsa på en släkting i USA men det låter hen bli pga Trump.
Till Darzyl: Vad jag förstår är inte affärsklimatet i USA något vidare sedan sex månader då osäkerheten inför framtiden är i det närmaste total på tom så kort sikt som ca 4 veckor.
Om tiderna är osäkra för handel med USA, då behövs fler f2f-möten för att hantera osäkerheten. Att affärsresandet ökar kan inte tas till intäkt att affärerna “går bra”, snarare tvärtom.
Fortfarande viktigare att bojkotta Kina som är (och har varit hela tiden) garanten för ett fortsatt krig. Men hur många bryr sig om det när det köper sina kläder, elektronik, bilar, julklappar eller vad de nu må vara?
Vi kan tyvärr inte lita mer på USA än Kina i dagsläget.
För jäkligt
God dag!
Glöm inte bort att börja planera för att lägga en del pengar på Ukraina till jul.
👍
Födelsedag firas med bidrag till JvM.
Grattis och snyggt med födelsedags bidrag 🎉
👍
Grattis!
Värdigt firande, grattis!🥳
Ha den äran!
Vi fortsätter att stötta
Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
Köp gärna ett par strumpor till julklapp till någon som behöver vara varm om fötterna.
https://www.lannersocks.com/product.html/socka-for-ukrainahjalpen
Om ni redan är varma om fötterna kan ni Swish 1234861993 en hjälp.
Den senaste långtidsprognosen från Copernicus visar att det är ganska sannolikt att det blir en varmare vinter än vanlig i Ukraina och mycket sannolikt i Sverige.
När det gäller nederbörd är normal nederbörd sannolikt i Ukraina och i Sverige är det lite sannolikt att vi får mera nederbörd än vanligt i norra Sverige (norr om Dalälven ungefär) och normal nederbörd i södra Sverige förutom i väster där det är viss liten sannolik att det blir mera nederbörd än vanligt.
Min skal: lite (40-50 %), ganska (50-60 %), mycket (60-70 %), kraftigt (70-100 %)
https://climate.copernicus.eu/seasonal-forecasts
Man får hoppas på en varm vinter i Ukraina, men jag skänker ändå pengar till svenskbybornas briketter.
Swish: 123 437 61 41
https://www.svenskbyborna.se/2025/09/23/trabriketter-infor-vintern/
Vafan! Ingen skoteråkning i år igen…
Vattenskoter? 😉
👍
Uppgifterna om läget i Pokrovsk går isär betänkligt …
Ukraina har gått ut med att läget är kärvt, vilket brukar tyda på att de förbereder ett tillbakadragande. Med tanke på att det långsamt blivit värre utgår jag från att det blir en ordnad reträtt till förberedda linjer och sen fortsätter kampen att få ryssen att betala orimliga kostnader för varje meter de avancerar. Men om det blir idag, om en vecka eller en månad är det ingen som vet, allt hänger på vilka skador de kan åsamka ryssen.
Finns det någon civilbefolkning ,att tala om, kvar i Pokrovsk? Möjligt att evakuera kvarvarande civilbefolkning?
Sent svar och bara en gissning utifrån det jag hört och sett. 🙁
Det finns enstaka civila kvar, men dessa är inte intresserade av att bli evakuerade. Så verkar det alltid vara, ofta äldre som inte vill lämna sina hemtrakter och som troligen inte bryr sig så mycket om de dör.
Många ryssar har betydligt mera tro på ödet än vad vi i väst är vana vid och så tror jag det kan vara i Ukraina också. Även om det i perioder varit så att Ryssland offrat ukrainare i strid eller i svält så är folken ganska nära varandra, eller var iaf. före februari 2022.
Det finns folk kvar. Måste vara svårt att evakuera.
Antar att ryssarna kommer att bomba ihjäl många, samt mörda dom man träffar på mitt på öppen gata
För tre dagar sedan sägs det ha varit 1200 civila kvar. Jag har nog postat något liknande i förra veckan.
Här en artikel
https://edition.cnn.com/2025/11/08/europe/pokrovsk-ukraine-russia-putin-intl
Tack och bockar för informationen. Då faller min idé om att minera hela staden med fjärrutlösta helt abnormt stora sprängladdningar och utlösa dessa för att på så sätt skicka ett stort antal ryssar med ilbud till det brinnande och stinkande Mordor Kirill och hans anhang kallar paradiset.
Inte alla förstår att hästen de satsar på är halvdöd! 🤢
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kazakstans-president-skriver-pa-allians-med-putin/
Inte bra om det finns allvar i avtalet. Kazakstan är oerhört viktigt och jag har tidigare hört att de börjat kaxa sig mot Moskvastaten. Nåja, den som lever får se.
Dags för ny dokumentär från Borat?
Var det inte så att Kazakstan blockerade rysslands användning av kosmodromen i Bajkonur ett tag? Kanske de fortfarande gör det. Det står på Wikipedia att ryssland leasar Bajkonur fram till 2050.
Nej, det var verkligen inte bra. De odlar mycket bomull som behövs för tillverkning av krut.
På TV4 just nu är det ett reportage från Bromangymnasiet i Hudiksvall där dom anpassar bilar för att skickas till Ukraina 🙂
Om några år, då gymnasisterna tagit examen och börjat jobba på bilverkstäder:
– Näe, vi kan inte montera på en vinge på din Porsche, det lärde vi oss inte i skolan. Men vi kan måla den i kamouflagefärg, förstärka fjädringen så den kan lasta ett ton, och montera in en drönarvarnare!
Blir nog faktiskt enklare för dom att dels montera vingen. Men även att laga bromsar, etc. De kommer inte vara reservdelsbytare utan för att lära sig att hålla nere priserna på reservdelarna, kommer de troligtvis få renovera.
När jag slutade vara mekaniker för 15 år sedan “var det ingen ekonomi att renovera”. På min verkstad som höll på med stora o moderna industritruckar, fortsatte vi att renovera för det tyckte vi var roligare.
Inte att byta delar kors o tvärs. Vi hade stora avtal där vissa delar var hyr, och de avtalen gick som bäst när vi renoverade grejerna istället för bytte.
Utbildning av Terräng-Axels efterträdare kantänka?
Hä’ä norröver. Grus-Kalle.
På västkusten kör Grus-Tage.
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
“Chernigiv”
Tryckfelsnisse har visst varit framme: med den transliterering som gäller på engelska så ska det vara ukr. Chernihiv, ry. Chernigov.
(Med svensk: Tjernihiv resp. Tjernigov)
Förekommer ibland på engelska att man transkriberar med G, t ex GUR istället för HUR.
Jag citerade bara ursprungstexten.
Fast du brukar ju vilja att man är noga att stava ukrainska städer och geografiska områden korrekt, eller har jag missförstått dig?
Stavfel kan förekomma. Allmänheten varnas.
Ja, men jag kan inte rättstava citat. Detta är vad som skrevs på sajten jag länkade till. Jag använde något som kallas copy-paste och skrev inte av för hand.
“Ja, men jag kan inte rättstava citat.”
Rätt i princip, och även i praktiken nästan alltid. Ibland kan dock något vara så uppåt väggarna felskrivet (stavning, eller helt enkelt fel ord valt) att man är tvungen att korrigera på något vis, så att läsaren förstår vad man pratar om. Förr, i nysgrupper och så där man bara har text att tillgå, brukade man infoga [rättelsen] inom hakparenteser för att särskilja den från det egentliga citatet; jag tror tidningar online ofta kör med bara vanliga parenteser.
Numera, när man kan spela även med fonter och stilar, brukar jag köra typ så här:
“Ja, men jag kan inte grklfw [torde ha menat “rättstava”] citat. “
Om du hade råkat skriva något “grklfw” som någorlunda tillförlitligt kunde uttolkas som “rättstava”, alltså. Men här var ju stadens namn ändå så nära att något sådant inte på något vis kunde behövas.
Det här kanske redan varit uppe men jag har för en gångs skull inte läst allt pga mansförkylning.
The Enforcer påstår att Moskvastaten redan är igång med att mobilisera reservister att användas ’till att skydda infrastruktur’. Har någon här andra källor på att detta stämmer eller inte stämmer.
Kan det finnas sanning i talet om att reservisterna bara ska användas till att skydda infrastruktur? Normalt skulle jag säga att till det behöver man luftvärn och utbildade luftvärnssoldater men man kan teoretiskt tänka sig att de helt enkelt gödslar med lv-ksp med mörkerkapacitet runt alla sina skyddsobjekt… Jag vet inte men magen känner sig dragen åt alternativet att det är en rökridå.
Osså länken till The Enforcers video. https://youtu.be/iPWEJgJA0PE?si=Gqim7pVDFinKUC5C
Kanske samma källa, men vill minnas att det nämndes igår eller förrgår här på bloggen(?)
Putin har nyligen sett till att lagarna har ändrats så att även reservister, och kanske även värnpliktiga, kan få äran att kriga utomlands.
Om det är en rökridå så är den troligen mest till för att hålla den ryska befolkningen lugn.
“skydda rysk infrastruktur” på kremliska = “agera köttvågor i ukraina” på ren svenska…
“Ukrainian forces destroyed a North Korean Type 75 multiple launch rocket system (MLRS) used by Russian troops in the Pokrovsk sector (Donetsk region).
The MLRS was detected and eliminated by drones from the Height Predators unit of the 59th Separate Assault Brigade.
“The occupiers thought they could surprise us with their new toy, but we’ve dealt with such things before,” the caption to the released via Telegram video reads.”
https://www.kyivpost.com/post/64034
ryzkflaggade lastfartyg levererar ammunition från Nordkorea till Rysslands Fjärran Östern hamnar, varifrån det transporteras med järnväg till depåer i sydvästra Ryssland för användning mot Ukraina.
Jösses vad mycket krigsmaterial Nordkorea förser krigsförbrytarstaten ryzland.
Det hade varit på plats att sänka dessa ryzka fartyg som seglar fullastade med koreanskt krigsmaterial.
Skurkstaterna håller ihop. Gäller även USA.
Halvjobbig natt i Kyiv igår. Omöjligt att sova. En liten ögonblicks-skildring:
https://www.facebook.com/share/v/16HDg5E868/
https://bsky.app/profile/the-wahlander.bsky.social/post/3m5eddtyvzc23
Min vän ambulansföraren Olexandr förlorade sin syster i en attack för tre veckor sedan. Det går inte att veta om det är din tur nästa gån. Konstant psykologisk terror för all och stor sorg för var och varannan människa här.
https://open.spotify.com/track/7xcsYpnwwtv2JAhq9Q8Dzw?si=4375128826e541fa
Jag kondolerar.
Stort tack för att du delar med dig av intrycken, inkl filmer!! 🎖️
Tufft läge för alla. Var rädd om dig. 🎶
Himla fin insats av dig🙏
Imponerande drönaranfall mot alla raffinaderier men varför är det så svårt att få stopp på de vidriga FAT bombningarna? Är det så svårt att slå ut varje TU-95 plan som är bärare av dessa och som sprider denna civila terror? De borde vara högprioriterade mål..
Strategiska bombaren typ Tu-95/160 håller till djupt in över moskvastaten. Lär vara svårt att komma åt i luften.
Dom använder vanligen Kh-101 (Ch), kryssningsrobotar.
När det gäller KAB/FAB är det ofta Su-34 mfl. Dom är lite närmare fronterna, men fortfarande bakom fronten, kanske en mil eller så
Det är Su-34 som bär FAB. Men ja, Ukraina bombar sällan attackflygets baser – förmodligen för att de har luftvärn plus att planen omgrupperas hela tiden.
Om man får önsketänka en stund så skulle ju Jas 39 Gripen med sina vapensystem kunnat få bukt med Su-34 mfl. och KAB/FAB eländet.
Släpp Griperne Fria 🦅💫
Ja, för länge sedan…
Utan att vara negativ, men uppriktigt, vad skulle äldre Gripen-versioner kunna göra som inte F16 m fl kan göra?
Ganska mycket, är min uppfattning.
De F16 UA fått är uråldriga. Gripen C borde vara bättre än dem på alla sätt. Sedan är Gripen mindre = mindre radaryta. Men det jag tror är den främsta fördelen är att F16 inte har svenska störkapslar.
Jag fortsätter med min tro, till motsatsen är bevisad, att Gripen C/D med senaste störkapslarna och Meteor hade fått de moskovitiska SU’na att falla till marken som lönnlöv i en höststorm.
Jag vill tillägga att det är enormt mycket buzz på YouTube nu om hur väl Gripen, och då är det C/D-varianten presterat i olika internationella övningsstrider, tom mot F35. Jag säger inte att jag tror obetingat på dessa källor men det kan vara värt att nämna att det talas mycket om hur bra Gripen är och det gäller då inte E-versionen.
Snyggt 👏
Jag hoppas och tror detsamma.
Med stöd av flygande radar leda in Meteor 💫 rakt i snoken på SU-34:or etcetera.
JAS 39 har alltid haft modulär uppgradering som argument, så JAS C borde kunna byta ut hårdvara mycket enklare än F16 vilket möjliggör låghöjds/långdistansanfall.
Eller (riktigt spekulativt) att Ukraina klämmer in svartabörsen-inköpt Tomcat-hårdvara (gamla F14) för Frankenstien-kirurgi på Gripen-plan med riktig Quick and Dirty-lösningar.
För kom ihåg – det räcker med att det fungerar en gång så måste Ryssland reagera.
Fly low. Hit hard 🛩️ 🚀 💥 💫 💥
Förtroendet för “kusinerna” verkar inte vara totalt?
🇬🇧 🇺🇸 The UK has stopped sharing intelligence with the US on suspected drug-smuggling boats in the Caribbean because it believes recent US missile strikes on the vessels — which have killed 76 people — are illegal, – CNN
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m5ekwii2dc2z
POTUS_guben visar i sin politik, beslut och åtgärder att han struntar i allt vad lag heter.
Framför allt är det också så tydligt hur oerhört feg Strunt är. Det är hela tiden en slägga mot en valnöt. Ett land som kan sätta emot skulle han aldrig våga ge sig på.
🔥 Exilenova: We can assume that UAV hit either LCh-24-2000 diesel fuel hydrotreating unit, which had already been flown over on the 3rd, or there was a short flight and the drone hit one of the liquid distillation pipes at Orsk refinery.
satellitbilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5elewol7c25
🔥💣 Bakhmut, consequences of the Ukrainian airstrike on the Russian position!
film, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5eiid5lwk2a
Visst f*n blir det konsekvenser när ett land illegalt försöker invadera ett annat land!!
Mer sånt.
⚡️ Ukraine will strike at Russia every day, — Zelensky
❤️🩹 Video: Zelensky with children in the Kherson shelter.
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5ehu65scc2a
jämför gärna med bunkerpeddon, som bokstavligt fysiskt ger sig på barn
🇺🇦🇹🇷 Umerov arrived in Istanbul to unblock the process of exchanges between Ukraine and Russia.
“There was an agreement – and it must be implemented. The task of the President of Ukraine is clear – Ukrainians must return home from captivity.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5eenvbln22v
Putin är misstänkt för krigsbrott, den olagliga deportationen av ukrainska barn från ockuperade områden till Ryssland, och
ICC har utfärdade en internationell arresteringsorder mot denne.
🤬 Odesa, drones fly directly between the roofs of houses…
For several days in a row, the city has been under continuous attack by Russians.
film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m5edpz66vk26
🙏 Russian Gerbera drone crashed in Odesa literally 50 meters from my house.
The attack on the city continues without a break..
film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m5eccozpk226
🤬 Enemy releases rare footage of Kh-47M2 Kinzhal hypersonic missile launch from MiG-31K fighter jet
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5eabyaqzk2o
Fy hel vete för denna bakterihärdsliknande slemgnomsgegga som sprider sig som kallbrand över Ukraina och resterande världen.
Enda kända botemedlet är omedelbar likvidering på individbasis av dessa fruktansvärda så kallade människor.
Död åt slemgnomerna 🔥 ⛽️ ✊
Flygförsvarszon över hela Ukraina 🇺🇦 NU.
Enligt tidigare notiser gör inte NATO detta pga att då skulle man behöva slå ut bl a radar mm i Belarus?
Hälsningar från Svitlovodsk – ingen el svart som i helvetet!
…men Ukraina flyger i eget luftrum…
Dock har de inte lyckats inrätta någon total luftförsvarszon…
Men Ukraina har rätt införa vad de vill inom sina gränser. Skulle det innebära att några ryzka lv får stryka på foten av Nato-flyg.
Vad skulle det göra? Det är väl innebörden av just försvarszon.
skjut inte budbäraren!
Nänä.
Inte så. Försöker bara se vad som behöver ske framåt.
Ligga steget före ryzland.
Några ubåtar kanske. Så Ukraina kan sänka skeppslaster till ryzland.
Men kan bli otrevligt om ryzarna också får för sig sänka skepp. Antager de kan det i Svarta Havet.
Jag har hört att det är ljust och mycket varmt i helvetet.
Om NATO ska upprätthålla en flygförbudszon som verkligen skyddar ukrainsk territorium måste man patrullera ukrainskt luftrum och även bekämpa flyg i ryskt luftrum. Både robotar och glidbomber fälls ju i ryskt luftrum.
Om NATO bara patrullerar ukrainskt luftrum göt det för det första inte så stor skillnad och för det andra så kommer säkert ryskt flyg att då och då flyga in i ukrainskt luftrum och då ska ju detta flyg bekämpas.
Jag tror nästan alla kan se att det då finns en viss risk att kriget utvidgas till att stå mellan Ryssland och NATO.
Det kanske är så att detta scenario till slut blir oundvikligt?
Det var samma problematik i Korea, amerikanarna kunde skjuta på mål i Korea men hade inte tillåtelse att attackera något på andra sidan gränsen till Kina. Det finns en bra film på Netflix: Devotion, den handlar just om det.
Ska kolla.
Oerhört irriterande och provocerande att slemgnomerna ska sätta de röda linjerna.
Men allt mördande de håller på med ska ursäktas.
https://www.imdb.com/title/tt7693316/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_devotion
“A pair of U.S. Navy fighter pilots risk their lives during the Korean War.”
Har inte sett denna själv än. Passar dock på att på temat film åter rekommendera följande:
https://www.imdb.com/title/tt19465630/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_white%2520raven
“After suffering a tragedy at the hand of invading soldiers in Donbas, a Ukrainian physics teacher seeks revenge. He sets his sights on an elite Russian sniper whose elimination could change the tide of the conflict.
Väldigt bra!
Tack för tipsen. 😀
Tänkte precis säga samma sak som Surtrutn, det skulle i princip innebära öppna krigshandlingar från Natos sida. Det skulle man kunna tycks vara önskvärt i.o.f.s., men sannolikt politiskt självmord och på sikt således oerhört kontraproduktivt.
Det som behövs är ett motvapen som inte kostar flera miljoner per enhet (vilket det mesta som hängs på stridsflyget gör) när det kommer hundratals billiga drönare varje natt. Det finns redan karteschpatroner för de små drönarna, men mot de större behövs dels såna där ksp-stationer i stor mängd för mer grovkalibrig ammunition och riktigt luftvärn. Vi får inte glömma att Ukraina precis som Moskoviet är stort och därför inte så lättförsvarat mot den här typen av angrepp.
Ja, frågan är vilken nivå på avskjutningen, som behövs – klarar ryssarna 1000 KWIA per dag i det långa loppet eller måste siffran upp till 1500?
Röstar på +2500
Håller med. Terroristerna klarar utan tvekan av att ersätta 1000 eliminerade dagligen. Siffran bör fördubblas.
realterat 16:14
🇺🇦 Defense forces had to withdraw from positions near several settlements in Zaporizhzhia region.
Meanwhile, fierce battles continue near Rivnopillya, Solodke and Yablukove.
karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5e6f3wtos2o
Due to massive assaults, over 400 artillery shells per day and the destruction of shelters, our military had to withdraw from the areas of Novouspenivske, Novy, Okhotnychy, Uspenivka and Novomykolaivka, said spokesman for the Defense Forces of South Vladyslav Voloshyn.
Det kallas för taktiskt tillbakadragande…
och skall göras när så behövs.
🇺🇦🦅 Ukraine currently produces approximately 4 million drones per year. Probably more than all NATO countries combined, – Bloomberg.
By comparison, the US produces approximately 100,000 military drones annually. In 2022, there were only 10 drone manufacturers in Ukraine. Now, there are 500.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5eo4pvxkc2j
They produce all types – from FPV drones costing a few hundred dollars to long-range devices capable of striking deep into Russia.
The main problem is a lack of funds. Therefore, Ukraine is trying to break into NATO market. Exporting to NATO is not only a strategic but also a financial salvation.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5eo4sjpac2j
⚡️ Ukrainian tanks entered Rodynske to stop Russia from cutting off Pokrovsk’s supply line.
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3m5eqgoeyae2p
Anders Puck Nielsen om en fungerande säkerhetsstruktur för Europa. Han betonar att vi behöver Ukraina som en vital del av denna (Ukraina har Europas starkaste armé näst efter den ryska, starkare än Tysklands, Storbritanniens eller Frankrikes) – så vi behöver Ukraina lika mycket som Ukraina behöver stöd av oss. Det är alltså fel att betrakta kriget som lokaliserat till Ukraina, det handlar om Europas säkerhet.
https://www.bing.com/videos/search?q=youtube+anders+puck+nielsen+2025&view=detail&mid=6DE701846B7715F7A5FE6DE701846B7715F7A5FE&ru=%2fsearch%3fq%3dyoutube%2banders%2bpuck%2bnielsen%2b2025%26qs%3dn%26sp%3d-1%26ghc%3d1%26lq%3d0%26pq%3dyoutube%2banders%2bpuck%2bnielsen%2b2025%26sc%3d1-32%26sk%3d%26cvid%3d0AC7F8F1A66D42FABFD2AE39087B9422%26FPIG%3d054B7E9491144331B760CD2719D8A68D%26first%3d12%26FORM%3dPERE%26ajf%3d60&mmscn=vwrc&FORM=WRVORC
Bra video. Den är från 9 september, men har poänger som fortfarande gäller. Här är en bättre länk:
https://www.youtube.com/watch?v=RxapAZRYJ6I
Ja, det säger på många sätt självt, men låt mig säga så här: folk är idioter och tyvärr har man nog inte större val utan måste skynda långsamt här. Samtidigt kan man tycka att den europeiska vapenindustrin borde stimuleras att producera för högtryck. Det måste väl finnas industrilokaler lite varstans som hyfsat snabbt skulle kunna ställas om till krigsmaterielproduktion?
❗️🇺🇦Ukrainian journalist reports that a 🇷🇺Russian column that tried to penetrate Pokrovsk under cover of fog was destroyed
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m5ert4jqhs2q
Den där karavanen visade Dennys Davydov i sin video idag. Såg läskigt ut. Som en orcflock.
Hoppas innerligt att dessa slemgnomer nu är likviderade. För allas bästa.
Må dom alla brinna i helvetet.
🔥
Någon mer som reagerade på det ryska uttalet av Pokrovsk i kvällens Rapport?
Var tvungen att kolla på svtplay. Jominsann, pa-KROVSK, typiskt ryskt uttal både från programledaren och den utsände. Undrar om de har någon policy på svt och sr gällande uttal av ukrainska orter. Min uppfattning (som jag gissar delas av ca 100% av bloggläsarna) är att de ska använda ukrainskt uttal, även om orten ifråga ligger i ryskspråksmajoritetiska delen av Ukraina.
🔥 The Phoenix BAS destroyed an ATV with a trailer, a buggy, 5 cars and hit at least 6 occupiers in Pokrovsk direction!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5ese55fzc2h
Fin artikel i Filipstadstidningen om ett par från trakten som tillverkade fältkök som skickades både civila och soldater i Ukraina. En lokalavdelning av Swedish Rescuers omnämndes också för deras arbete med att bygga om bilar för Ukrainas behov.
Undrar om vi någonsin får veta hur många lokala initiativ som tagits i Sverige för att stötta Ukraina.
An attack is underway on the Starobesheve thermal power plant in occupied Donetsk region. With an installed capacity of 2,300 MW, it remains one of the most strategically important energy assets in Russian occupied territory.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m5et4yswl22a
Dagens ryss, är en robot… väldigt realistisk gångstil måste jag säga,
förutsatt att den tränats på videos av normalberusade ryska män 😁
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/ryska-fiaskot-nya-superroboten-ramlar-pa-scen/
Mordorotisk fyllogångstil: Check!
Går och verkar som vilken vanligt “lindrigt asberusad” Rys man kan möta varsomhelst i moskvastaten. Klarade flera steg än en vanlig rys.
Det roligaste var att de inte klarar av att dra för ridån!
Accentmannen
Ukrainians penetrate deep into Pokrovsk and unblock vital supply lines
Väldigt varierande bud. Men Accentmannen brukar rapportera 3-4 dagar efter alla andra.
https://www.patreon.com/posts/ukrainians-deep-143355454?utm_campaign=patron_engagement&utm_source=post_link&post_id=143355454&utm_id=5668d804-ce72-4ae1-8b98-aac169f98650&utm_medium=email#no_universal_links
🇺🇦🚀 We are increasing the effectiveness of our long-range weapons – Neptune and Flamingo missiles, as well as jet-powered drones. This is causing the enemy a lot of problems, — Commander-in-Chief Syrskyi
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5evk73vxc2k
Fy h el vete vad less jag är på att ryssland bara vill förgöra, förstöra, döda och lemlästa, fördriva och utrota, Ukraina och ukrainarna.
Jag önskar att vi kunde förmå oss (väst/demokratier) att åtminstone helt sluta köpa rysk olja. Och fullständigt bojkotta allt som har med ryssland att göra. Och stötta Ukraina tillräckligt, ev med fötter på marken, så att de kan kasta ut de hemska orcherna tillbaka dit de kom ifrån.
Det gör så ont att läsa om alla dödade varje dag. Alla hus, dagis, kulturbyggnader, men även alla militärer och dess fortifikationer. Det är också människor som dödas när de försvarar sig, sitt land, sin familj och sin kultur.
Fy f-n att detta rullar på!! Fortsätt stötta Ukraina, men fortsätt också sätta press på alla som inte fullt ut bojkottar ryssland än.
Ja med tanke på rapporterna i nuläget borde utrustade soldater avgöra allt. Soldater på marken tillräckligt för att Ukraina kan möta upp med motsvarande manskap som de möter. Tänk vilken utrustad Väst soldat som helst mot en kille med kalashnikov på motorcykel 🤣
Ryssarna känns helt enkelt inte längre som en dimensionerad motståndare längre.
Men … nja.
En välutrustad NATO-soldat är väl ungefär lika utsatt av en drönare som en Ukrainsk soldat?
Jag frågan är om inte Ukrainaren är mycket bättre rustad, genom sina erfarenheter och stridskamrater.
Denmark is allocating a new $217 million military aid package to Ukraine, – MoD
Part of the funds will go toward the Purchasing of Arms from the United States (PURL) initiative for Ukraine, and part will be used for investments in the Ukrainian military-industrial complex.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5ewm3hlm22k
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/11/11/8006880/
Brazil, one of the world’s top oil producers, has sharply reduced its imports of Russian diesel as US sanctions and supply constraints inside Russia begin to reshape global fuel flows, Financial Times (FT) reported on November 11.
…
But the paper noted that Russian diesel’s share of Brazilian imports fell from 60% in the first half of 2025 to just 17% in October, citing official trade data.
https://united24media.com/latest-news/russia-loses-latin-americas-biggest-diesel-buyer-as-brazil-cuts-imports-13321
Yanchang Petroleum, one of China’s largest oil refiners, is diversifying its crude oil sources, seeking non-Russian oil for deliveries from December to February, according to Reuters, citing their trade sources on November 11.
https://united24media.com/latest-news/major-chinese-refiner-shifts-away-from-russian-oil-in-response-to-us-sanctions-13327
Att de ryska glidbomberna och långräckviddsangreppen med flyg verkar fungera trots den nya verkligheten med drönarkrig säger för mig ganska mycket om hur viktigt flygvapnet fortfarande är i modern krigföring. Det ryska flygvapnet är svagt, ganska litet och omodernt och vågar inte operera över ukrainskt territorium eller ens försöka vinna luftherravälde men drönare kan inte stoppa stridsflyg. I ett krig med NATO kommer västs överlägsna flygvapen att vara vårt absolut främsta vapen mot Ryssland. Det Ryssland gör nu kan vi göra tio eller hundra gånger värre mot Ryssland. Drönarna är viktiga, men det finns ingen anledning att föra det krig som Ryssland vill föra.
Om det bara handlade om Västs sk överlägsna flygvapen, vart är alla F-16 som UA fått? Är de så överlägsna borde väl snarare Ukraina fått luftherravälde vid det här laget. Tror bilden är lite mer komplex än att det bara är dåligt ryskt flygvapen. Dåliga är Ryssarna dock, förutom deras förmåga att leverera kött vilket förvisso verkar räcka.
De F16 Ukraina har fått är gamla och har låg tillgänglighet säg hälften av jänkarna så kanske 30%-40%. Generellt kräver F16 mycket underhåll och flygbaserna riskeras bombas hela tiden. F16 verkar främst användas defensivt. Det finns inte kapacitet för att upprätta luftherravälde. Det är en komplicerad operation att fälla JDAM när det finns kvalificerat luftvärn, jaktflyg och flygburen radar närvarande. Det kräver övning för piloter och stab, HARM-robotar och telekrig. Fjärrbekämpning återstår men det är ont om västerländska glidbomber och taktiska kryssningsrobotar. Det är mest jänkarna som sitter på lagren. Slutligen kräver fjärrbekämpning goda underrättelser av punktmål och CAS är ineffektivt mot tremannagrupper.
Instämmer i Dr Dans analys. Ukraina har fått ett fåtal omoderna F-16, men har fortfarande inga moderna radarsystem, är i stort numerärt underläge och har fortfarande en pilotutbildning som färgas av sovjetiskt taktiskt uppträdande.
20.20 Ja herrejösses vilket propagandakrig det förs nu. Svårt att avgöra den sanna situationen men tror trots allt Deep State har den bästa bilden, vilket tyvärr inte är positivt för Ukraina.
Samtidigt smärtar det att Ukraina inte kan sätta emot mer än vad de uppenbarligen inte kan mot denna köttmassa. Ryska styrkorna är ju uppenbart helt oskyddade och majoriteten blir väl köttslamsor men ändå rycker de framåt. Måste ju finnas andra medel (läs vapensystem) som skulle hjälpa mot köttvågor.
Jag tycker tvärtom. Det står domedagsrubriker i tidningarna, fronten faller varannan vecka osv – då är det toppen att kunna se på en karta och påminna sig om att ryzzen endast tagit 1% av Ukraina sedan sommaren 2022. Att gränsen flyttar sig 5km till priset av 25 000 ryzzar talar för Ukraina och emot ryzzland. Sluta föra fram fel sida.
Sedan vill vi absolut att gränsen står still men att det ändå dör så mycket ryzzar att deras land imploderar men vi kan nog inte få allt.
Lita på ukrainarna, fortsätt stödja och skratta åt lottoraden varje morgon. Varje dag som går talar för västs demokratier.
Slava ukraini!
Litar förstås på Ukraina men tror också vi måste se nyanserna mellan ryssarnas dåliga ekonomi och förmåga att strida. Även med en bankrutt statsapparat kommer de ändå klara att skicka fram helt oskyddat kött. Med tanke på hur blankt de ger fan i människoliv kan de ju skicka fram folk utan mat, utrustning eller vapen. Det är också detta jag tror Jonas menar med att så länge Ryssarna skiter i människoliv så kommer de avancera.
I ljuset av det så är varje meter de vinner en signal till Puttler att han bör fortsätta. Av samma anledning måste vi se till att Ukraina har rätt verktyg för att ens släppa en meter, först då tvingar vi ryssen till förhandling.
Man bränner inte napalm- eller klusterbomber på tre man…
Hela poängen med dessa orchiska smågrupper zombies, är ju att det inte ska löna sig med “massbekämpning”, utan tvinga fram mer eller mindre enskild eliminering.
Minering funkar ju bara för första vågen, och i stadsmiljö är det väl oftast för trassligt eller “för sent”.
Markbaserade kulspruteplattformar på drönare el dyl slås väl också snabbt ut av fiendens FPV-drönare.
FPV-drönarna gör ju att man slipper exponera sig när man tar ut dem en och en. Men det kostar ändå både tid och material, snart kommer snö/kyla, och för varje orch man slår ut, så är det väl en halv som haltar vidare…
Det är väl snart bara gas som kvarstår, om man ska får stopp på ohyran …
Skulle de kunna placera ut någon form av desertera-kitt som uppmuntrar och underlättar för ryssar att ge sig? En vit vimpel, en flaska friskt plomberat vatten med en bild på en pinupp-sköterska med ett vi-tar-hand-om-dig budskap och vill-du-leva telefonnummer och en laddad mobil låst till ukrainskt nät? Även de som vill kriga vidare lär vilja dricka vattnet men då får de ta på och bära budskapet. Ryssen lär väl förgifta vattnet men de måste ändå hantera flaskan.
Det är så djäkla deppigt att det önskas giftgas mot ohyra så jag vill försöka tänka tvärt-om oavsett hur djäklig ryssen ofta är.
Det önskas VERKLIGEN INTE nån gas. Det som menas var att få andra saker funkar på få fiender över stor yta, OM pruttleristerna ska stoppas från avancemang här och nu. 😥
Har också tänkt på gas alternativet men man ställs då inför en paradox, dvs hur ska vi kunna strida mot en motståndare enligt krigets lagar om inte motståndaren gör detsamma? Måste vara sjukt frustrerande för Ukrainare med den vetskapen samtidigt som om de börjar skita i reglerna så stryps stödet.
Det ironiska är att om kriget spridit sig till EU länder och det börjat bli kritiskt så hade krigets lagar åkt ut genom fönstret. Varför, jo enkelt för det är vi själva som uppfunnit reglerna och bara i Väst som nån bryr sig om dom.
A teardown of a Russian Gerbera decoy/recon drone. You get to see the guts and Serhii Flash explains what they do. English subtitles. Cut into 2 parts and sped up a little due to the 3 minute time limits bluesky has.
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m5eztnivq22o
👍
“Norway is ready to allocate $100 billion from its sovereign wealth fund as collateral for the EU, to enable the transfer of $140 billion in frozen Russian assets to Ukraine. The transfer of frozen assets has been blocked by Belgium, which fears legal risks and wants to share responsibility with other EU countries. Although Norway is not a member of the EU, it is a member of NATO, and its fund is the world’s largest sovereign wealth fund, valued at around $1.7 trillion. Norwegian politicians proposed using the $100 billion as a guarantee for Belgium’s concerns. The idea has already received support from 4 out of 9 parliamentary parties, and Prime Minister Jonas Gahr Støre has ordered a report to be prepared on how to implement it.”
https://x.com/visionergeo/status/1987759965868642445
Kjempegøy! 🇳🇴🇺🇦
I kväll blir det kvällsfika i form av Strandamør till lingondrickan!
Ja något jag hela tiden går och hoppas på är att Norge, som väl hittills tjänat mer på kriget (genom att sälja mer gas och olja, till högre pris) än de har stött Ukraina …
…Nu börjar växla upp i stöd.
Om det så sker så är det kanske riktigt bra att det varit som det varit, många länder som stödjer kanske börjar krokna lite nu efter snart 4 års krig, och det vore ju väldigt bra om något land istället kunde kliva fram och steppa upp ordentligt.
Jag har ingen aning, men jag ser att det åtminstone _kan_ ske, och hoppas innerligt också.
När Putins egen opinionsundersökning visar att folket tycker såhär blir det nog tryckt stämning i Kreml:
“a closed VTsIOM poll commissioned by the Kremlin. According to the findings, in 2025, 56% of Russians admitted that they are “very tired of the NWO.” Another 27% said they “partially agree” with this statement. The share of the former increased by 9 percentage points compared to 2024, while the latter increased by 6 p. p. In total, sociologists found that 83% of Russians are tired of the war”
https://charter97.org/en/news/2025/11/11/662659/
Earlier today 2 people were injured in Moscow region when this tower collapsed.
More than 100 cars were damaged as part of the former “Snezhkom” indoor ski centre denazified itself in Krasnogorsk.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m5f4fjupk22y
Drönarkartan.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5f4sq5koc2i
Läsvärt reportage och som säger en hel del om det ryska samhället. Som sagt, för att besegra sin fiende måste man slå mot det som driver den framåt.
https://www.expressen.se/kultur/bocker/efter-ukraina-ar-han-ett-alkoholiserat-vrak/
Med det sagt, nån mer som tror att en kollapsad ekonomi kommer få ryssen att backa?
Nån mer som tror att Väst kommer få ryssen att backa genom att slå mot sådant som skulle svida i våra egna samhällen?
Kan det vara så att vi behöver omdefiniera nuvarande metoder för att bekämpa ryssen?
Tack, ruskigt. Det här med hur tidigare mördade flyter upp i floden sätter fingret på en av grundorsakerna till dagens Ryssland: man har aldrig på allvar gjort upp med sin historia.
Angående bekämpandet av landet anser jag att strategin måste vara tvåfaldig: fast motstånd inklusive motangrepp vid fronten (bekämpande av trupp och materiel) samtidigt som den ryska ekonomin måste bekämpas (fjärrbekämpning via robotar och drönare, sanktioner mm). Endast om denna kniptång gör att Putin & Co inser att utvecklingen hotar deras maktinnehav (befolkningens lidande är för dem inte en faktor) kommer de att söka en väg ut där de givetvis ser till att de räddar ansiktet.
“😎”my leg, I’m 300″: shouts of joy from russian occupiers, whom the Armed Forces of Ukraine are literally driving out of Pokrovsk with massive drone strikes
By the way, these are the very russian soldiers who rode motorcycles into the city through the fog.”
https://bsky.app/profile/sonechkoflea.bsky.social/post/3m5ejbf7emk2p
“Rheinmetall’s Skynex proves effective not only against Shahed drones but also Kh-101 and Kalibr missiles — Defense Express”
https://bsky.app/profile/sonechkoflea.bsky.social/post/3m5e7d7tpt22g
Glädjande. Trots allt gnäll så ska man inte underskatta europeisk försvarsindustri.
Instämmer, fast gnället gäller väl snarare naiva politiker, försvarsföretagen håller ofta hög kvalitet, om de ser en efterfrågan till sina produkter (vår egen försvarsindustri håller toppklass).
Fast time-to-market och prisbild är nog rättvisa områden för kritik.
Sparade en bra till god natt på er inlägg!
“In Donbas, a russian occupier decided to record on video how his comrade “heroically” goes on the attack. A few seconds later, the camera captured something completely different from what he planned to immortalize in memory 🤣”
https://bsky.app/profile/sonechkoflea.bsky.social/post/3m5e2l4x3ms2g
Den där smäller högt 😁
En fin smäll 👍
Budyonnovsk, Stavropol Krai 🔥
Attack on Stavrolen LLC
bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5fejyp5ts2i
❌ Russia Fails to Deliver Oil via the Northern Sea Route, – The Moscow Tomes
Shipment volumes via the route have decreased by 4.2% since the beginning of the year, to 1.83 million tons, while the number of voyages remained unchanged at 18.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5falrgf2c2i
These shipments originate from the ports of Primorsk, Ust-Luga, Murmansk, and Gazprom Neft’s Prirazlomnaya Arctic platform in the Pechora Sea.
Navigation along the eastern section of the NSR, which allows tankers to save up to ten days of travel compared to the Suez Canal route, ended on October 28
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5falrgvnk2i
These shipments originate from the ports of Primorsk, Ust-Luga, Murmansk, and Gazprom Neft’s Prirazlomnaya Arctic platform in the Pechora Sea.
Navigation along the eastern section of the NSR, which allows tankers to save up to ten days of travel compared to the Suez Canal route, ended on October 28
Last year, shipment volumes on this route increased by 30%, to 1.91 million tons, and authorities had expected further growth. However, these forecasts were not met, and the NSR’s share of total Russian oil exports remains less than 1%.
lite dubbelt där 🤷♀️
Bara sista stycket behöver läsas på denna
Fodosiya, Crimea 🔥 Oil terminal 👌
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5f7kyn7zc2i
🇳🇱🇺🇦 The volunteer organization Protect Ukraine bought a Soviet Yak-52 training aircraft in Britain for €78,000 in October 2025 and handed it over to the Ukrainian Defense Forces, – Scramble
The aircraft has already been used to patrol the airspace of the Odesa region and to intercept drones.
bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5f4apwrns2i
🥹🇺🇦 Ukraine managed to return a large group of children and adolescents from the territory temporarily occupied by Russia. This took place within the framework of the Bring Kids Back UA initiative.
The head of the OP noted that today all children are safe.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5ezvenki22k
She complained that 850 billion roubles are being wasted on meaningless “import substitution”, while 25% of these same “heroes” — amounting to hundreds of thousands of people — remain unemployed, effectively becoming a burden on Putin’s regime.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m5ex4fflhs2d
Vad glad man blir av att läsa att barnen fått komma hem!
The auditor of Russia’s so-called Accounts Chamber, Svetlana Orlova, said during a meeting that prosthetics for 55% of the “heroes of the Special Military Operation” are being bought from countries currently at war with Russia.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m5ex4ffik22d
Ojdå, trodde ju inte de var i krig överhuvudtaget..?
Efter att ha bott typ 24 år vid Zinkensdamm, Söder, så skulle jag säga att stockholmarna i gemen klär sig medelsvenskt. Runt mitt jobb i City är det bankmannaklädsel som gäller. På uteställena så är det de för ställets gällande klädkoder som dominerar. Hantverkare ser ut som hantverkare. Cykelpendlare har mer eller mindre mängd lycra på sig.
Dock ser man inte så mycket mjukisbyxor och foppatofflor.
Här är den senaste raff-bingobrickan.
Varning för Twitterlänk!
https://x.com/KHoholenko/status/1988111816464249114
Det går att öppna och se bingobrickan utan att ha något konto.
Ser att det är flera som behöver besök!
👍
Ja det är fortfarande märkligt att Perm inte fått påhälsning än.
1000 KWIA
0 tanks
3 APV
13 artilleri
1 MLRS
1 LV
162 UAV
87 mjuka fordon
1 special
Tack för raden.. noterbart är att mängden utslaget artilleri numera är på en klart lägre nivå än tidigare..
Förhoppningsvis börjar det sina i de gamla Sovjet förråden.
Dimma?
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m5fx5xb3qs27
Min generella bild av ryssen är en drogpåverkad, psykiskt instabil och lätt beväpnad dåre som hoppar på allt som rullar mot fronten, helt oberörd om han lever eller dör. Det visar tabellen ovan och filmsnuttar man ofta ser.
Tack Justanothernickname!
Tack för tacken! 👍
Gomorron alla spjutskaftsbärare.
Kampen fortsätter och vi ger aldrig upp !
Ära åt Ukraina
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
Aldrig!
Godmorgon!!! Håll I håll ut.
AFU rapporterar:
217 combat clashes
44 aviation strikes
44 KAB
4 080 shelling (109 are from MLRS)
3965 kamikaze drones
Många strider, i övrigt låga siffror. Kan det vara vädret?
Det är i alla fall den enklaste förklaringen.
Man ser i alla fall att antalet granater och pansarfordon i olika former som används minskat över tiden. Det som var 40 000 granater och 15 stridsvagnar varje dag är nu 4000 granater och 1 stridsvagn. Det här är inte det krig Ryssland och Natoländerna planerat för i decennier.
Det stämmer bra det.
Särskilt så blev det inte det krig som Putin tänkte sig. Men det började på det sätt som ryzzland har planerat krig i decennier.
Men Ukrainas försvarsvilja var förvånande hög, och sen kom det en hög innovationstakt, där man väl får anse att Ukraina hela tiden har lett racet, men jag tror att deras försprång hela tiden har minskat, då ryzzen idag i princip har övergett det mesta av gammal taktik och strategi och fattat att det här kriget aldrig blir som man tidigare tänkt sig krig, utan nu istället försöker innovera sig fram på samma vis.
Jag sticker gärna ut hakan och påstår att detta kriget som utkämpas nu, det var ett krig som ingen, absolut ingen, förutsåg komma. Ingen militärmakt i världen har förberett sig för ett krig som nu utkämpas här.
Två militärmakter kan detta rätt bra nu, men samtidigt förändras det fortfarande hela tiden, men då båda är krigförande parter så lär de sig och anpassar sig och hittar på nytt.
Många andra studerar det hela och försöker lära sig, kommer förstås inte att kunna det alls lika bra som de som strider i detta nya konfliktlandskap, men bättre än ingenting i alla fall.
Tack Matsextrude!
Det där var rätt få KAB!
Väldigt läsvärd artikel om kvinnor som tar värvning i Ukrainas armé. En total motsats till fascist-Hegseths dröm om muskulösa halvnakna män som de enda tänkbara soldaterna.
https://www.npr.org/2025/11/11/nx-s1-5591158/ukraine-russia-war-women-ukrainian-military
Kvinnorna har ju åtminstone inte skägg (möjligen en smärre mustasch)…🙄
Jag tränar varje dag på ett gym en knapp timme. Då lyssnar jag på Youtubevideos främst om kriget i Ukraina som kommenteras av många. Många kör med taskspelarknep som click baits. Det är knappas några antiUA videos där, de är väl för komplicerade att göra. Men en del verkar överdrivet positiva till UV. Hörde en ny snubbe i morse som hade en lång utläggning vars budskap var att Pokrovsk -stavning?- var ett jättefiasko för Ryssland och en dundersucce för UA. Stämmer det verkligen de är ju inte vid min annars, utom från Bastugtoggen då,
Det är nog inte så svårt att i en synvinkel i alla fall anse att det är en succé för UA/UAF.
Det är ju mängden material som ryzzen har malt ner och förstört där, mängden ryzzka barbarer som har gått åt.
Att Ukraina har stått emot så länge är väl också rätt fantastiskt.
I övrigt är det ju förstås lika tragiskt som alla krig och lika tragiskt som allt elände.
Dock skulle jag nog vilja vända lite på det, Pokrovsk har framförallt varit en katastrof för ryzzland.
Det har varit en större katastrof för ryzzarna än för Ukraina.
Det har nog varit en större katastrof för ryzzen än succé för Ukraina också.
Ukraina byter land mot död.
Med andra ord, Ukraina backar och släpper fam ryzzen, fast mycket, mycket långsamt. Långsammare än snigelfart, i alla fal den senaste tiden. Under tiden dör massor av ryzzar.
Fiasko eller succé? Tja, det beror väl på från vilken sida man ser det. Ryzzen har enligt Bloggaren arbetat sig fram emot att ta Pokrovsk i 15 månader. Det är några enstaka kvadratmil det rör sig om. Under tiden har de förlorat i storleksordningen 100.000 man. Jag anser personligen att detta är imponerande av UA. Men är det fiasko för ryzzland? De arbetar sig fortfarande framåt, så från deras sida sett är det nog en framgång, men kanske inte en succé.
Att ryzzen förlorat i storleksordningen 100.000 man är ju förskräckligt med ett västerländskt synsätt, men likgiltigt för den ryzzka regimen.
Det är nog inte något positivt för någon. Krig är sällan positivt för någon part. Däremot har ju Ryssarna förlorat otroliga mängder materiel och människor för något som är mindre än Luleå i storlek.. Dessutom har de ju förstört staden totalt så det finns ju ingenting mer än några kvadratmeter som de faktiskt tar över.
Pokrovsk är väl lite som att påstå att det är olika grader i helvetet.
Man kan påstå att det är en framgång för Ukraina om man mäter resurserna Ryssland har spenderat där, allt från materiel och människoliv till tiden det tagit. Samtidigt känns det som en liten förlust vaje gång Ryssland tar en stad, ovasett deras kostnad.
För Ryssland är det väl lite av en pyrrhusseger…
Det är så svårt att förstå deras tankesätt. Att bomba sönder en stad som man sedan ska ta över är ju så fruktansvärt kostsamt. Att bomba kostar ju astronomiska pengar och sedan ska man till slut ta över ruinhögen som är full med en massa miljöfarligt avfall och kanske bygga upp något nytt där på sikt. Helt sanslöst dyrt. Bara lek med tanken att de istället hade lagt pengarna på all förstörelse istället på att bygga upp något i deras eget land.
Det är väl det felet många av oss gör, att vi tror att de har samma referensramar och värderingar som vi. Ofta hör man saker som “Jag förstår inte hur de tänker”, men ännu värre när folk vägrar tro på en nyhet eftersom “Nä, ingen skulle kunna göra sådana saker, det är ju omänskligt/sjukt/groteskt/…. Det där måste vara fake news…”
Själv hoppas jag att Ukraina inte drar sig tillbaka förrän precis allt är sönderbombat av ryssen så att de har noll nytta av infrastrukturen när de rycker fram. Ingen tillgång till vatten i närheten av fronten och drönare som bombar allt underhåll så måste framryckningen minskas till mindre än snigelfart.
Råkade också höra en sådan om Pokrovsk och jag undrar om de inte är AI-genererade.
Jo det finns risk för det. Har stött på några som uppenbart var det och rena fantasier!
En annan video jag lyssnade på i morse handlade om hur FSB nu i princip rensade ut allt och alla; högre militärer, oligarker, borgmästare etc och tog ett järngrepp om Ryzzland.
Stämmer det frågar jag de som har insikter om Ryzzland. Perrra, Surtruten etc,
Den kom från Jay in Kiev som jag alltid har uppfatta som trovärdig och som jag ofta lyssnar på.
Om det är sant så känns det som en bra nyhet, ett i raden av många tecken på hur illa läget är för Kreml…
Ju hårdare repression och fastare grepp om makten, desto mer plötsligt och våldsamt kommer revolutionen.
Vet inte om det kanske är Aftonbladet som är sena på bollen, men denna kom upp igår. 5 företagsledare inom krigsindustrin i helikopterkrasch…
https://tv.aftonbladet.se/video/391806/helikopter-fran-rysk-vapenfabrik-i-krasch-fem-doeda
Ja, Aftonbladet som är sena, som vanligt 🙂
Sökte tillbaka några dagar, trodde inte att de skulle vara *så* sena…
Var nog detta ryska fylle klåperier https://x.com/DeathbatBunny/status/1987240007661171081 fyra döda sju skadade.
God Förmiddag Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp !
Nej, aldrig ge upp!
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down or suppressed 90/121 drones!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5gagyrjb22b
Jobbigt. Bra! från X dock..
Visegrád 24
BREAKING:
The Russian city of St. Petersburg, with a population of 5.6 million, has been almost completely cut off from mobile internet.
Residents report that websites, messengers, banks, delivery apps, and taxis are all unavailable.
Some say they’ve lost all internet access, https://pic.x.com/w6bRTQ88wp
Tror jag läste något igår om att i Uljanovsk (ligger ju rätt långt bort, troligen en drönarrutt in mot Tatarstan och krigsfabrikerna?) var mobilnätet helt spärrat.
🤬 Kharkiv under attack by UAVs. Three strikes reported. Kholodna Hora under attack.
film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m5gcvhjpvt2b
Kharkiv 🙏
film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m5gcvhjus32b
As a result of a missile strike on Kharkiv on November 12, the warehouse of the company transport company “Transportna kompaniya SAT” LLC was damaged, the company’s press service reported.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5gd4eeoid2b
🔥 The General Staff confirmed the strike on the strategic petrochemical plant in Russia – “Stavrolen” in Budyonnovsk (Stavropol Krai).
💥 In addition, the General Staff reported the destruction of an ammunition depot in Novy Svit, Donetsk region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5gdbzenb32b
Nästan ” i smyg ” kom en fin nyhet från U K igår, som knappt uppmärksammades därför att få förstår konsekvenserna för Gazprom och deras export av LNG( flytande naturgas)!
U K inför sanktioner för ALL service för ALLA fartyg som fraktar rysk LNG, och med ALL menas verkligen ALL, och det innebär bl a att inga U K baserade eller UK delägda försäkringsbolag kommer att kunna försäkra sina frakter av LNG alls!
Och U K bolag specialiserade maritima försäkringsföretag utgör sedan långa tider de största i branchen!
Beslutet får STORA konsekvenser för skuggflottan som fraktar LNG, som numera är Gazproms främsta exportprodukt, det är inte så värst många stater I den civiliserade världens som har hamnar till vilka fartyg med rysk LNG ens tillåts att anlöpa!
UK och EU står tillsammans för dryga 85 procent av just den här typen av försäkringar!
Effekten kommer att bli STOR för Gazprom och ha märkbar effekt på de sammanlagda ryska hårdvalutaintäkterna
Tack PERRA.
Riktigt bra nyheter. Förstås behöver vi fler. Som tex att övriga sanktioner följs i högre grad.
Låter fantastiskt bra!
Härliga nyheter!
Tricket med skuggflottan tror jag är att tålmodigt kapa alla livlinor de har, en och en… Det finns nog inget sätt som stoppar skuggflottan helt.
Jag skulle vilja se att östersjöländerna blev nitiska med att kontrollera alla papper på de fartyg som går genom Stora Bält, Öresund och finska viken. Och UK/Frankrike blir lika nitiska i Engelska kanalen.
Fler länder som gör som UK skulle också hjälpa mycket. Sanktioner mot länder och rederier med fartyg i skuggflottan etc.
Är de försäkrade överhuvudtaget ????? Jag antog att man utgav sig för att vara försäkrade genom hitta-på-försäkringsbolag som RoMarine:
https://www.nrk.no/vestland/xl/over-100-ships-have-sailed-without-legitimate-insurance-from-the-norwegian-company-ro-marine-1.17565216
Inte att man faktiskt betalade för riktiga försäkringar.
Om LNG fartyg läcker&brinner i hamn kan de bli rejält dyrt för omgivningen så det krävs nog riktiga försäkringar.
JO det gör det men kontrollen har varit slapp å straffen obefintliga – Vad som gäller i Sverige har jag skrivit längre ner. Internationellt vatten är en annan sak .
Tack för info, Perra!
Men jag förstår inte koppling mellan att LNG-skuggflottan inte kan försäkras av UK-baserade försäkringsbolag och att fartygen inte kan anlöpa västhamnar?
Om fartygen försäkras i ett, tja, säg, indiskt försäkringsbolag (om sådna finnas.) Hindrar det fartygen att anlöpa en, tja, säg, turkisk hamn?
Eller är det “bara” så att det blir dyrare?
Dyrare blir det , men obskyra försäkringsbolag utfästelser accepteras helt enkelt inte av många myndigheter och hamnar.
Aha, då fattar jag!
Ungefär så här: “Är ni inte försäkrade hos Lloyds i London? Då får ni inte komma in i min hamn!”
Lite mer kött på benen. Blockaden kommer att införas stegvis under 2026
https://www.insurancejournal.com/news/international/2025/11/12/847168.htm
““The ban will be phased in over 2026 in lockstep with our European partners,” Britain’s Foreign Office said in a statement ahead of a Group of Seven foreign ministers meeting in Canada on Tuesday and Wednesday.”
Tack för att du gjorde min dag lite lättare, Perra! Hårdare och hårdare dras tumskruvarna åt…
Ställer hamnarna olika krav på fartyg som skeppar LNG kontra olja vad gäller försäkringar? Tänker att ett läckande LNG skepp visserligen innebär en viss risk vid antändning och att vissa arbetsmiljöproblem uppstår men att saneringen bara resulterar i några ballonger fyllda ned gas (om man lyckas på tag på den…. ) Min poäng är att oljespill är värre än naturgasutsläpp ur ett miljöbelastningsperspektiv. Har UK lagt liknande sanktioner även på oljetransport, om inte varför?
Någon som vet?
“…viss risk för antänding…”, joo.
Spricker LNG-behållaren riskerar man en gigantisk gasexplosion. LNG-båten som ligger/låg utanför Visby hade nog tagit med sig hela staden.
ja jag skrev ju “vissa arbetsmiljöproblem”……
” Perras sjöfartsförsäkringsbolag” går i o f s att bilda inom någon timme lite här och var i världen, Tadzjikistan t ex.
Men försäkringarna Perra utfärdar kan måhända ha svårigheter att accepteras på samma villkor som t ex Lloyds
Meeeen! Vi litar på farbror Perra, en instutition och legend likt Llovds 🙂
😉
Tack för förtroendet , Erik!)))
Det rör väl sig om falska ansvarsförsäkringar i första hand. DVs en olycka i hamn med tex oljespill eller att explosiva ämnen i lasten skadar tredje part täcks. Om inte försäkringen BLUE CARD godtas får inte fartyget anlöpa hamn. i svereige gäller enligt transportyrelsen en gräns på 2000 ton olja- Alla fartyg som transporterar mer än 2000 ton olja som bulklast ska ha ett certifikat som visar att fartyget är försäkrat (eller har annan finansiellt täckning) för att täcka kostnaderna vid skada orsakad av förorening genom olja. Certifikatet visar att försäkringsskyldigheten har fullgjorts. Certifikatet ska medföras ombord. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartyg/certifikat/forsakringscertifikat/forsakringscertifikat-for-fororening-genom-olja/#:~:text=Alla%20fartyg%20som%20transporterar%20mer,Certifikatet%20ska%20medf%C3%B6ras%20ombord.
Varför inga oförsäkrade fartyg har stoppas på Internationellt vatten om de är oförsäkrade får Vulkano svara på
I mitt förgångna har jag föreläst en del, och av och till sa jag att man måste fokusera på det finstilta innehållet i kontrakt och intyg och drog till med exempel i stil med ett intyg vars text lydde :
“Härmed intygas på heder och samvete att Perra , i min närvaro av undertecknad och två andra vittnen säger att han har erfarenhet av det allra mesta.
Undertecknat
I. N Tygsson
Intyg och dylika referenser kollas ibland alldeles för ytligt, är poängen!
Detsamma gäller tyvärr ” försäkringar” i allmänhet
Lite OT : Jag har varit med och sett vad det finstilta kan åstadkomma om man läser allt . Vi skulle upphandla ventilatorer till ett sjukhus och hade som skallkrav att utrustningen skulle tåla elektromagnetisk strålning dvs användning WiFI och Mobiler i samma rum. En av budgivarna satte ned priset på en iof bra maskin men en 10 år gammal design som var på väg ut. Priset var så lågt att ingen av de nyare respiratorerna hade en chans. Om man läste den 300 sidor långa tekniska dokumentationen ifrån 2012 “får ej utsättas för radiovågor såsom mobiltelefoni ” på typ sidan 114 av 300 . Så slapp man den produkten.
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/11/uppdateras-storbritannien-forbjuder-all-service-av-ryska-lng-fartyg-inklusive-forsakring-rysk-petrokemisk-fabrik-bombad-anfall-mot-kostiantynivka-avvarjt/
Hur gör man tex Rysk olja Irakisk ? Jo genom STS . Ship To Ship transfers. Tidigare så var det något som Grekiska redare bidrog med mitt i den grekiska övärldens semesterparadis … Nu har man flyttat på sig efter att grekiska marinen börjat öva just där . Och man gör så kallade dark-STS -med AIS av se denna genomgång.
LNG kan nog inte göra samma sak turligt nog .
Gränslandet till OT, Damnark köper Carl-Gustaf för 500 miljoner
https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2025/saab-far-order-pa-carl-gustaf-fran-danmark
De har redan M4 sen tidigare, men vågar vi hoppas att de avser skicka sina äldre ‘dysekanoner’ till Ukraina?